BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię
Rozmowa ze Zbigniewem Kalicińskim, prezesem zarządu BAUMIT
Zbigniew Kaliciński, prezes zarządu BAUMIT, fot. Baumit
Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji na rynku budowlanym.
Zobacz także
Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Trzy dekady firmy Baumit na polskim rynku
Już od 30 lat Baumit współtworzy polski rynek budowlany. Wieloletnia działalność firmy w naszym kraju to nieustanny rozwój w tworzeniu produktów usprawniających pracę na budowach, wydłużających trwałość...
Już od 30 lat Baumit współtworzy polski rynek budowlany. Wieloletnia działalność firmy w naszym kraju to nieustanny rozwój w tworzeniu produktów usprawniających pracę na budowach, wydłużających trwałość elewacji oraz wspierających zdrowe, energooszczędne budownictwo.
Materiały prasowe news Fasada Roku 2023 – wyniki konkursu
7 grudnia wyłoniono zwycięzców ogólnopolskiego konkursu Fasada Roku 2023, którego celem jest podkreślenie roli elewacji w procesie kształtowania jakości budynku oraz lokalnego krajobrazu. Blisko 300 budynków...
7 grudnia wyłoniono zwycięzców ogólnopolskiego konkursu Fasada Roku 2023, którego celem jest podkreślenie roli elewacji w procesie kształtowania jakości budynku oraz lokalnego krajobrazu. Blisko 300 budynków z całej Polski rywalizowało, by zawalczyć o pierwsze miejsce w jednej z pięciu kategorii i dodatkowo wziąć udział w rozgrywce na poziomie europejskim.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE SIPUR: Branża poliuretanowa w Polsce – wyzwania i perspektywy
Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.
Od jakich czynników zależy dalszy rozwój branży poliuretanowej w Polsce? O poszerzaniu zakresu zastosowania poliuretanu oraz o nowych technologiach mówi Maciej Kubanek, prezes zarządu Związku „SIPUR”.
W 2024 r. firma BAUMIT obchodzi 30-lecie działalności w Polsce. Proszę opowiedzieć o początkach i najważniejszych wydarzeniach, jakie miały wpływ na rozwój firmy w Polsce.
Zgadza się, już 30 lat z dumą i dużym zaangażowaniem współtworzymy polski rynek budowlany. Wszystko zaczęło się w 1994 r., kiedy to zostało otwarte pierwsze biuro BAUMIT w naszym kraju. Już w 1997 r. w Piotrkowie Trybunalskim otworzyliśmy fabrykę i ruszyliśmy z pierwszą produkcją. Kolejne lata to ciągły, dynamiczny rozwój firmy. W 2001 r. uruchomiliśmy zakład kalcynacji gipsu w Bełchatowie.
W 2003 r. do struktur BAUMIT przyłączyła się firma Bayosan, co pozwoliło nam na rozbudowanie oferty produktowej o specjalistyczne materiały renowacyjne. W 2007 r. pracę rozpoczął zakład produkcyjny w Łowiczu, a nasza centrala przeniosła się do nowej lokalizacji, konkretnie do wrocławskich Sukiennic.
W 2011 r. otworzyliśmy kolejną fabrykę materiałów budowlanych w Polsce, tym razem w Pobiedziskach k. Poznania. Budowaliśmy coraz silniejszą pozycję na rynku, a nasz zespół stale się powiększał, do tego stopnia, że w 2017 r. znów potrzebowaliśmy większego biura, co wiązało się z ponowną zmianą naszego adresu. Pozostaliśmy jednak we Wrocławiu, a naszym nowym „domem” stał się nowoczesny biurowiec Perydot, w którym do dyspozycji mamy powierzchnię 1000 m2. Coś mi jednak mówi, że to nie koniec naszych przeprowadzek, bo ciągle mamy w sobie ambicję i determinację, by nadal rosnąć i się rozwijać.
Rok 2024 to nie tylko jubileusz, ale również zmiany w zarządzie firmy i objęcie przez Pana stanowiska prezesa zarządu. Jakie cele stawia Pan zarówno przed sobą, jak i przed firmą? Jak widzi Pan strategię działania firmy na dalsze lata?
Na początku naszej drogi postawiliśmy sobie za cel umożliwienie naszym klientom przebywania w zdrowym, energooszczędnym i estetycznym otoczeniu i tym kursem będziemy nadal podążać. Dostarczamy naszym klientom i partnerom wysokiej jakości produkty i systemy, które – takie mamy założenia – są zgodne z ich technologicznymi wymaganiami. Rozwijamy się w sposób zrównoważony. Realizujemy politykę Go2morrow, uwzględniającą aspekty środowiskowe, społeczne i ekonomiczne. Wyznaczyliśmy sobie w tym zakresie ambitne cele. Nadrzędnym z nich jest dla nas redukcja CO2e do 2023 r., dlatego główny nacisk już teraz kładziemy na ciągłe ulepszanie receptur produktów, wykorzystywanie przyjaznych dla środowiska alternatywnych spoiw, a także priorytetowe traktowanie materiałów opakowaniowych pochodzących z recyklingu.
Siłę naszej marki chcemy nadal budować na zaufaniu – zarówno do naszych partnerów, jak i pracowników, a także na wysokiej jakości i innowacyjności naszych produktów.
Proszę opowiedzieć o nowych produktach i inwestycjach. Jakie mają Państwo plany na dalszy rozwój?
Jeśli chodzi o nowe produkty, nad którymi obecnie pracujemy, to w tym momencie nie chciałbym za wiele zdradzać. Mogę jednak powiedzieć, że będziemy chcieli rozwijać linię produktów, w których worek rozpuszcza się w materiale wyrabianym na placu budowy, co całkowicie eliminuje recykling opakowań bez szkody dla jakości produktu.
Dziś oferujemy BAUMIT ALL IN Beton B25, ale w przygotowaniu mamy już kolejne produkty, które będą wykorzystywały tę technologię, która rzuca zupełnie nowe spojrzenie na proces przygotowania zapraw budowlanych, czyniąc go szybszym, łatwiejszym, bardziej przyjaznym zarówno dla zdrowia wykonawcy, jak i środowiska.
W planach na najbliższe lata mamy też m.in. uruchomienie czwartej fabryki w kraju. Zabezpieczyliśmy już w tym celu teren w gminie Ujazd na Opolszczyźnie i pozyskaliśmy wsparcie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dla tego projektu. Będzie w niej wytwarzane szerokie portfolio produktów. Nowy zakład pozwoli nam jeszcze skuteczniej i w bardziej zrównoważony sposób dostarczać nasze produkty na południu Polski. Z jednej strony poprawi się dostępność naszych produktów, z drugiej zaś – zmniejszeniu ulegną dystanse logistyczne, co pozwoli nam minimalizować nasz ślad węglowy.
Jak widzą się Państwo na tle konkurencji? Co wyróżnia Państwa firmę? Która część rynku jest dla Państwa produktów najbardziej istotna?
Na przestrzeni ostatnich lat konsekwentnie wzmacnialiśmy swoją pozycję w głównych obszarach naszej działalności. W wielu z nich jesteśmy dzisiaj liderem. Jednocześnie dążymy do poszerzenia naszej obecności w segmencie materiałów budowlanych poprzez proponowanie nowych rozwiązań produktowych, ułatwiających pracę naszym partnerom i spełniających ich wysokie wymagania jakościowe.
Co nas wyróżnia? Przede wszystkim jesteśmy częścią międzynarodowej grupy, posiadającej ponad 40 lat doświadczenia w produkcji materiałów budowlanych. Nieustannie działamy na rzecz rozwoju branży budowlanej i mieszkalnictwa w Europie, w tym również w Polsce. Niemal każdego roku wprowadzamy na rynek nowe produkty, wśród których nie brakuje nowatorskich rozwiązań. Zestaw BAUMIT CrystalSet, składający się z tynku mineralnego w postaci pasty oraz specjalnego podkładu aktywującego, zapewniający długotrwałą czystość elewacji, rewolucyjny beton w rozpuszczalnym worku – BAUMIT ALL IN Beton B25, farba do wnętrz BAUMIT IonitColor aktywnie wytwarzająca jony ujemne, oczyszczająca powietrze z zanieczyszczeń (m.in. drobnego kurzu, pyłków roślin, aerozoli), szybkowiążący tynk cementowo-wapienny BAUMIT MPI 30 Speed to tylko kilka przykładów z ostatnich lat.
Mogę śmiało powiedzieć, że innowacje to nasze drugie imię. Ich kolebką jest Centrum Innowacyjności BAUMIT, zlokalizowane w austriackim Wopfing. Przy nim mieści się z kolei park badawczy BAUMIT Viva, w którym prowadzone są analizy porównawcze różnych materiałów i technologii pod kątem ich wpływu na zdrowie i samopoczucie mieszkańców. Do tego realizujemy program szkoleniowy BAUMIT Akademia, w którego ramach dzielimy się z firmami ogólnobudowlanymi, remontowymi, podłogowymi oraz tynkarskimi, a także pracownikami hurtowni wiedzą o naszych produktach, co pozwala im lepiej odpowiadać na oczekiwania inwestorów, a przy tym budować przewagę konkurencyjną. Realizując nasze cele biznesowe, nie zapominamy również o lokalnych społecznościach. Mówiąc wprost – BAUMIT to firma zaangażowana społecznie. BAUMIT ColorLove Przedszkole, BAUMIT Kolorowe Emocje, akcje muralowe „Stop Przemocy” czy „Podwodny Wrocław”, turnieje piłkarskie dla najmłodszych BAUMIT Junior Soccer, Mini Mistrzostwa Europy Przedszkolaków, BAUMIT Parasol Cup to tylko część z inicjatyw, które dotychczas podjęliśmy, a których w przyszłości lista z pewnością się jeszcze wydłuży.
Co dla firmy BAUMIT oznacza hasło „zdrowe mieszkanie”?
Zacznę może od tego, że dla nas „zdrowe mieszkanie” to coś więcej niż hasło marketingowe. Od początku naszej działalności obraliśmy kierunek na to, by wspierać inwestorów, wykonawców i architektów w tworzeniu domów, które będą nie tylko piękne i energooszczędne, ale przede wszystkim zdrowe i przyjazne dla mieszkańców. Właśnie w tym celu powołaliśmy do życia projekt BAUMIT Viva, w ramach którego powstał park badawczy oparty na domach testowych. Wspólnie z niezależnymi instytutami analizujemy tam m.in. wpływ różnych technologii i materiałów budowlanych na zdrowie i samopoczucie mieszkańców. Jego działalność istotnie przyczynia się do rozwoju naszej oferty i budowania naszej przewagi konkurencyjnej, pozwalając nam tworzyć produkty, które nie tylko są przyjazne w użyciu, lecz także wywierają pozytywny wpływ na mikroklimat i jakość powietrza w pomieszczeniach. Efektem prowadzonych badań w parku BAUMIT Viva jest m.in. system BAUMIT Ionit, składający się z farby do ścian BAUMIT IonitColor, aktywnie wytwarzającej jony ujemne, oczyszczającej powietrze z zanieczyszczeń oraz mas szpachlowych BAUMIT Ionit Finish i BAUMIT IonitFino, regulujących wilgotność w pomieszczeniach.
Dzięki prowadzonym w Wopfing badaniom wiemy na pewno, że kluczowe w kontekście zdrowego mieszkania jest ocieplenie budynku, które nie tylko pozwala ograniczyć rachunki za energię, lecz także wywiera korzystny wpływ na klimat we wnętrzach. Zapewnia bowiem optymalny komfort cieplny w pomieszczeniach przez cały rok. Zimą chroni je przed wychłodzeniem, latem przed przegrzaniem. Do tego pomaga utrzymać poziom wilgotności w pomieszczeniach na zrównoważonym poziomie. Bardzo ważne w kontekście zdrowej przestrzeni mieszkalnej są także masywna konstrukcja budynku, zapewniająca stabilność warunków w pomieszczeniach oraz tynki wewnętrzne, wspierające funkcję dyfuzora wilgoci.
Jakie – według Pana – wyzwania stoją przed polską branżą budowlaną w kontekście nowelizacji dyrektywy EPBD i konieczności dekarbonizacji budownictwa?
Po pierwsze, konieczność dostosowania się do surowszych norm, dotyczących efektywności energetycznej budynków wymaga inwestycji w nowe technologie i materiały, co może generować znaczne koszty zarówno dla firm budowlanych (wyższe koszty produkcji), jak i inwestorów. Po drugie, dekarbonizacja budownictwa wymaga zmian w sposobie projektowania i budowania budynków. Wreszcie, osiągnięcie założonych celów związanych z dekarbonizacją może wymagać również zmian w przepisach budowlanych i zachęt finansowych, aby skłonić inwestorów do podejmowania działań na rzecz lepszego jutra i budowy bardziej ekologicznych domów. Kluczowa będzie na pewno edukacja rynku w tym zakresie.