Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Grupa Atlas: Stawiamy na rozwój kadr

Paweł Kisiel, prezes zarządu Grupy Atlas
Fot. Atlas

Paweł Kisiel, prezes zarządu Grupy Atlas


Fot. Atlas

O kierunku rozwoju rynku ociepleń oraz sytuacji w sektorze chemii budowlanej mówi Paweł Kisiel, prezes zarządu Grupy Atlas, w rozmowie z Jarosławem Guzalem.

Zobacz także

Redakcja miesięcznika IZOLACJE BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię

BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię BAUMIT: Innowacje to nasze drugie imię

Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji...

Prezes zarządu BAUMIT Zbigniew Kaliciński podsumowuje 30 lat działalności firmy, mówi też o planach inwestycyjnych, strategii oraz perspektywach rozwoju kierowanego przedsiębiorstwa w kontekście tendencji na rynku budowlanym.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE Leca Polska: Nasz sukces opiera się na solidnych fundamentach

Leca Polska: Nasz sukces opiera się na solidnych fundamentach Leca Polska: Nasz sukces opiera się na solidnych fundamentach

50 lat minęło od położenia fundamentów pod Przedsiębiorstwo Produkcji Keramzytu, które wrosło w krajobraz Gniewu i stało się jego przemysłową wizytówką. W rozmowie z Michałem Bąkowskim, obecnym dyrektorem...

50 lat minęło od położenia fundamentów pod Przedsiębiorstwo Produkcji Keramzytu, które wrosło w krajobraz Gniewu i stało się jego przemysłową wizytówką. W rozmowie z Michałem Bąkowskim, obecnym dyrektorem firmy przekształconej na Zakład Produkcji Kruszyw Leca Polska, przybliżamy fakty z jej historii i wybrane szczegóły drogi do sukcesu.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE SWIN: Wspólna praca wzajemnie nas napędza

SWIN: Wspólna praca wzajemnie nas napędza SWIN: Wspólna praca wzajemnie nas napędza

Czym charakteryzuje się rynek izolacji natryskowych? O perspektywach oraz kierunku rozwoju branży mówi Tomasz Tomczak, prezes Stowarzyszenia Wykonawców Izolacji Natryskowych.

Czym charakteryzuje się rynek izolacji natryskowych? O perspektywach oraz kierunku rozwoju branży mówi Tomasz Tomczak, prezes Stowarzyszenia Wykonawców Izolacji Natryskowych.

Rozmawiamy niemalże rok po tym, jak objął Pan stanowisko prezesa zarządu Grupy Atlas. Czego się Pan tym czasie dowiedział o sobie, o firmie? Co Pana zaskoczyło?

Z Grupą Atlas jestem związany już od wielu lat, więc ciężko byłoby mnie zaskoczyć w jakichś fundamentalnych sprawach i tematach. W końcu przed objęciem stanowiska prezesa zarządu odpowiadałem w spółce za istotny obszar sprzedaży i marketingu. Jednak nie da się ukryć, że spotykam dziś wiele wyzwań, które wcześniej dotyczyły moich zarządowych kompetencji w znacznie mniejszej niż obecnie skali. Tym głównym wyzwaniem są dziś dla Atlasa, tak zresztą jak dla wszystkich w Polsce przedsiębiorstw, kadry. To jest ten obszar w firmie, który tak naprawdę decyduje o przewadze konkurencyjnej na rynku, o tym, że jedne firmy w efekcie wygrywają rywalizację, a inne nie. Lider w przedsiębiorstwie ma oczywiście znaczącą rolę, ale musi on mieć za sobą zespół ludzi, którzy podzielają te same wartości i mają odpowiednie kompetencje, żeby wszystko to, co wpisuje się w strategię i główny nurt działania firmy, przełożyć na faktyczne aktywności na rynku we wszystkich obszarach - od produkcji po serwis okołosprzedażowy i promocję. Obecnie budowanie takiego zespołu i pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników z rynku jest coraz trudniejszym procesem. I nie ma sensu narzekać, nie ma sensu udawać, że rynek wygląda inaczej i może się zmienić. Problem z odpowiednim zapleczem kadrowym pozostanie jeszcze na wiele lat istotnym wyzwaniem. Trzeba po prostu zacząć wychowywać nowe kadry. Do tego się przyłożyliśmy i podjęliśmy bardzo dużo aktywności w tym obszarze.

Niewątpliwym zaskoczeniem dla mnie są gruntowne zmiany w prawie. One nierzadko powodują w firmie coś na kształt "trzęsienia ziemi", któremu towarzyszą nieplanowane wydatki, np. na systemy informatyczne, administrację czy też na różnego rodzaju opinie prawne. W ostatnim czasie tego typu wydatki są na bardzo wysokim poziomie i niestety dotykają też obszaru kadrowego, wpływając na rentowność firmy, na zdolność inwestycyjną czy rozwojową. Ustawodawca postanowił np. obciążyć pracodawców kosztami emerytur, wprowadzając PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe). Jako firma zdecydowaliśmy się na wprowadzenie PPE (Pracowniczy Program Emerytalny), zatem wzięliśmy na siebie cały ciężar kosztów z tego tytułu, a w przypadku Grupy Atlas są to wydatki rzędu milionów złotych. Obecnie w całej Grupie Atlas zatrudniamy kilkadziesiąt osób w działach badawczo-rozwojowych. Żadne zachodnie przedsiębiorstwo działające w Polsce nie może się pochwalić takim zapleczem ludzkim w naszym kraju. Oddziały firm zachodnich z reguły nie mają w Polsce tych działów badawczo-rozwojowych oraz rozbudowanych działów marketingu strategicznego. Z naszego krajowego punktu widzenia tempo wprowadzania zmian w prawie nie pozwala na odpowiednie przygotowanie się do nich. Nie wspomnę już o tym, że rynek konsumencki niechętnie zaaprobuje przerzucanie kosztów tych zmian na ceny produktów.

Jakie zadania przed Panem postawiano, gdy obejmował Pan stanowisko prezesa zarządu Grupy Atlas? Rozumiem, że ma Pan dużą swobodę działania, ale jakieś cele zapewne zostały postawione?

Podobnie jak dr Henryk Siodmok - mój poprzednik na stanowisku prezesa zarządu, jestem w bardzo komfortowej sytuacji. Właściciele Atlasa budowali tę firmę i znają całe otoczenie, w tym naszych klientów i dostawców. Są jednak ludźmi, którzy rozumieją na czym polega zarządzanie menedżerskie. Wiedzą, że jeśli oddaje się zarządzanie firmą osobom najemnym - menadżerom, menadżerom zewnętrznym, kontraktowym - to nie tylko należy nominować na stanowisko, ale też dać możliwość działania oraz swobodę. Traktują nas, menadżerów, jako ekspertów, którzy mają przychodzić z pomysłami. Choć właściciele nie mówią wprost, w którym kierunku mamy iść, to oczywiście ustaliliśmy z nimi kierunki rozwoju firmy. Te kierunki to właśnie m.in. zagadnienia związane z ciągłym rozwojem, dbaniem o pracowników i relacje z otoczeniem, a także pielęgnowanie wartości związanych z firmą rodzinną. Kolejnym elementem jest zintegrowanie naszych poszczególnych spółek, które mają takie same obszary działalności. Mówiąc przykładowo i bardziej obrazowo: jeżeli włożyliśmy na polskim rynku dużo pracy i wysiłku we wprowadzenie i wypromowanie kleju żelowego, to ma się on zakorzenić zarówno na rynku rumuńskim, jak i białoruskim oraz na innych rynkach zagranicznych. Nasza polityka wymaga, żebyśmy szybciej dzielili się wiedzą, standardami, przenosili nasze doświadczenia na inne rynki, na których działamy.

A Pan wyznaczył sobie jakieś cele, na przykład w zakresie pozycji rynkowych w jakiś grupach produktowych?

Pozycję firmy na rynku wyznaczyłem sobie już wcześniej, kiedy jeszcze byłem odpowiedzialny za sprzedaż i marketing. Zresztą pełniąc dziś funkcję prezesa zarządu Grupy Atlas, nadal odpowiadam też bezpośrednio za ten mój "poprzedni" sprzedażowo-marketingowy obszar. Co do pozycji na rynku, to powiedzmy wprost: musimy być absolutnie numerem jeden w głównych grupach asortymentowych, czyli w tzw. ceramice i ociepleniach. Jednak intensywnie pracujemy także w obszarze hydroizolacji. Jestem przekonany, że należąca do Grupy Atlas spółka Izohan w przyszłym roku mocno zaskoczy rynek.

Warto tu jeszcze podkreślić, że obecnie prezes zarządu Grupy Atlas ma pod sobą 20 spółek. To stanowi o sile Grupy. Jak Pan dzieli czas na zarządzanie tymi podmiotami?

Trzeba tu odróżnić zarządzanie operacyjnie od strategicznego. Tą sprawność operacyjną, praktycznie nierealną jako zadanie dla jednej osoby, zapewniają - co zawsze podkreślam - bardzo dobrzy, kompetentni menedżerowie w poszczególnych spółkach. Z wieloma spośród nich spotykamy się regularnie raz na kwartał i to jest wystarczające. Wiadomo, bardziej angażuję się w te spółki, które są większe, lub te, które w danym momencie tego potrzebują. Generalnie dużo pracuję, ale lubię pracować... Zresztą podobne nastawienie obserwuję u menedżerów w spółkach Grupy.

Z tych planów i celów, o których Pan wspomniał, co będzie najtrudniejsze do realizacji? Co dla Pana będzie największym wyzwaniem?

Wszystkie te wyzwania są ważne i poważne. Nie budzą u mnie jednak lęku, bo jeżeli ma się dobre kadry, to nic nie jest takie straszne. Trzeba też pamiętać, że czasem do sprostania wyzwaniu potrzeba jest po prostu trochę czasu i cierpliwości. Nie ukrywam, że tego mi czasem trochę brakuje, bo zwyczajnie lubię zmiany, lubię, gdy dużo się dzieje. W życiu przecież nic nie jest dane raz na zawsze. A w biznesie jest trochę tak, jak sporcie - jak wskoczyłeś na pozycję lidera, to nie oznacza, że możesz przestać trenować, bo już jesteś taki dobry. Właśnie wtedy musisz trenować jeszcze mocniej, bo masz jeszcze z reguły przynajmniej jednego za sobą, który chce cię wyprzedzić. Do tego warto zdawać sobie sprawę, że nasz rynek nie jest bardzo innowacyjny w porównaniu z innymi branżami, gdzie co chwilę wychodzą jakieś nowości. To też wymusza dynamikę poszukiwań i determinację we wdrażaniu pomysłów. Pamiętam, jak po wprowadzeniu przez nas kleju żelowego Geoflex niektórzy z naszych konkurentów nie wierzyli, że można jeszcze wprowadzić coś nowego w tym biznesie i uzyskać taką pozycję rynkową, jaką my uzyskaliśmy. To pokazuje, że czasem najwięcej ograniczeń jest w nas.

Według Pana w jakim kierunku podąża rynek ociepleń, jeśli chodzi o innowacje? Jakie czynniki kształtują tę branżę?

Właściwie temat dociepleń należałoby tu rozważać w szerszym kontekście termomodernizacji. Ale docieplenia są niewątpliwie jej istotnym elementem. Współczynniki dociepleń, które osiągamy w dzisiejszych materiałach dociepleniowych, są różne, ale z reguły są dobre. Tak zwane „gonienie króliczka” w postaci wydawania ogromnych kwot na drogie materiały, nie sprawdza się. Żadna innowacja, która nie da wymiernych korzyści klientowi końcowemu, nie jest tak naprawdę innowacją. Dziś rozwój rynku dociepleniowego to zmiany głównie w obszarze tynków, żeby były bardziej trwałe i estetyczne, bo inwestorzy zwracają na to uwagę. Na to, co jest pod tynkiem, zwraca już się mniejszą uwagę, byle trzymało parametry, co zresztą w praktyce jest ciężkie do zweryfikowania. W sensie produktowym nie ma dzisiaj jakiegoś istotnego elementu innowacyjnego, który w ciągu ostatnich 20 lat zmieniłby istotnie sytuację na rynku. Owszem, w asortymencie mamy dziś np. tynki o właściwościach samoczyszczących, a także cały wachlarz dostępnych faktur, ale to są kwestie związane wyłącznie z estetyką systemów ociepleń.

Na rynku pojawiły się też różnego rodzaju pianki. Dzisiaj są bardziej dostępne, dlatego ich ceny odpowiednio spadły. Trudno je uznać jednak za produkty masowe, są obecne raczej w obszarach renowacji budynków lub wszędzie tam, gdzie jest problem z miejscem i trzeba oszczędzać na grubości. Istotnym dziś czynnikiem kształtującym ofertę materiałów dociepleniowych jest ich pracochłonność na etapie wykonawstwa. W Atlasie zawsze zwracaliśmy na to uwagę - na łatwość pracy wykonawcy. Ważne jest również zużycie materiałów, zarówno pod względem ekonomicznym, jak i ekologicznym. I oczywiście istotne są też wspomniane wcześniej aspekty estetyczne. Zresztą, jak się dzisiaj jedzie przez Polskę to widać, że otoczenie i wygląd domu stanowią dla ludzi coraz większą wartość.

Ostatnio dużo się mówi o termomodernizacji, chociażby w kontekście walki ze smogiem. Od ponad roku funkcjonuje program "Czyste Powietrze" i trochę krócej ulga termomodernizacyjna. Co Pan o nich sądzi? Jak to wpływa na ten rynek?

Program "Czyste Powietrze" był w międzyczasie, jak wiemy, korygowany i prawdopodobnie jeszcze jakieś zmiany w nim nastąpią. Myślę, że dużym problemem jest w ogóle narracja wokół tego programu i podejście trochę oderwane od społeczeństwa. O ile idee i założenia programu są jak najbardziej słuszne, to ważna jest jego realizacja i ważne są szczegóły. A te, jak się wydaje, nie zostały odpowiednio dopracowane. Po pierwsze, nie jesteśmy jak na razie bardzo zamożnym społeczeństwem. Nie stać nas na cały pakiet, czyli równoległą wymianę kotła i termomodernizację. Zatem trzeba byłoby to zrobić etapami. Powinniśmy przeprowadzić społeczeństwo przez ten proces i jasno powiedzieć, że podstawowe korzyści daje docieplenie, termomodernizacja, a nie sama wymiana pieca. Wymiana kotła w budynku, który jest nieocieplony, z punktu widzenia ekonomicznego jest bez sensu, co więcej, wpędza inwestora w wyższe koszty. Wówczas wiarygodność całego programu w oczach inwestora od razu spada. Może wręcz się poczuć oszukany. Można oczywiście - przy określonych poziomach dochodów, czy w jakiś inny sposób - nawet dotować wymianę pieca. Tak np. zrobił Kraków, gdzie włodarze miasta na walkę ze smogiem przeznaczyli ok. 100 mln zł i tam poziom emisji zanieczyszczeń z roku na rok systematycznie spada.

Kolejna ważna sprawa to ulga termomodernizacyjna, która w ogóle jest nierozpropagowana. Dodatkowo poziomy kwot przyjęte w przepisach na prace termomodernizacyjne, są oderwane od rzeczywistości. Stawki do tych rozliczeń obowiązywały na rynku 2 lata temu i są raczej bliższe temu, co spotykamy w wykonawstwie w ramach tzw. szarej strefy. Ludzie, którzy interesują się tymi programami, widzą, że to nie jest do końca przemyślane i wystarczająco jasno opisane. W interesie producentów systemów ociepleń i materiałów termoizolacyjnych jest oczywiście przypominanie, że termomodernizację należy zacząć od docieplenia budynku. Warto jednak skupić się na bezpośrednich korzyściach dla inwestorów, zarówno w warstwie ekonomicznej, jak i ekologicznej.

Grupa Atlas to przedsiębiorstwo działające w dużej mierze na rynkach zagranicznych. Jakie ma Pan plany w tym zakresie?

W tym obszarze zakładamy rozwój na rynkach Europy Centralnej i Wschodniej. W szczególności dotyczy to Białorusi, która jest naszym głównym zagranicznym rynkiem. Dużo pracujemy też na południu naszego kontynentu. Generalnie we wschodniej i południowej części Europy mamy jeszcze dużo do zrobienia w obszarze produktów hydroizolacyjnych, zwłaszcza bitumicznych. Nad tym wszystkim się teraz koncentrujemy, w tym na wspomnianym już wprowadzaniu naszych innowacyjnych rozwiązań i technologii do oferty zagranicznych spółek.

Jak wygląda sytuacja z zakładami w ­Polsce? Czy tu planują Państwo zwiększanie mocy lub modernizację zakładów?

Ze względu na wzrost rynku i nowe rozwiązania, na pewno musimy przeprowadzić inwestycje w obszarze hydroizolacyjnym - w rynkowej domenie naszej spółki Izohan. Rozwój rynku skłania nas także do inwestycji w obszarze cementowej chemii budowlanej. Aby móc obsłużyć naszych klientów, inwestujemy w automatyzację i robotyzację, zarówno jeżeli chodzi o procesy produkcyjne, jak i procesy biurowe. Jesteśmy też na etapie inwestowania w rozwój naszej administracji, zwłaszcza w systemy informatyczne. Analizujemy w tej chwili uruchomienie jeszcze jednej fabryki na terenie Polski. To jest jednak wczesna faza tych analiz, nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, zatem pozwolę sobie pominąć szczegóły.

Pan się zajmował i zajmuje marketingiem, ale też sprzedażą materiałów budowlanych. Jakby Pan scharakteryzował nowe tendencje w tych obszarach? Czy widzi Pan nowy sposób sprzedaży i komunikacji z rynkiem? Może na końcu będziemy skazani na e-handel?

Nawiążę do tego, co już parokrotnie powiedziałem, że nasz rynek nie jest zbytnio innowacyjny na tle innych branż. Obserwuję jak Amazon zachowuje się na rynku. On jest przecież niekwestionowanym hegemonem handlu internetowego. Póki co, jak widać, ten hegemon nie dotyka się rynku materiałów budowlanych.

Myślę, że sam model sprzedaży jakoś drastycznie nie będzie się zmieniał w przypadku naszych materiałów. Inaczej to wygląda w przypadku materiałów dekoracyjnych, elektrycznych czy armatury, czyli elementów wykończenia i wyposażenia wnętrz. Ten rynek będzie zdecydowanie szybciej podążał w kierunku e-handlu.

Jeżeli chodzi o komunikację z rynkiem, to tu zdecydowanie dużo się dzieje. Jest pewna ważna zmiana: z uwagi na ekonomię i dostępność fachowców, ludzie coraz częściej wracają do samodzielnie wykonywanych remontów, czyli do podejścia z wczesnych lat 90. ubiegłego wieku. Malowanie, odświeżanie, kładzenie gładzi to wszystko znów robimy sami. Zresztą dlatego wprowadziliśmy do sprzedaży gładź GTA, którą można w bardzo prosty sposób aplikować wałkiem. Nawet ja to potrafię, chociaż zwykle nie dotykam się takich rzeczy, bo uważam, że od tego są specjaliści. Co więcej, nawet kobiety sobie z tym świetnie radzą. Kobiety zresztą okazują się całkiem dużą grupą klientów, która kupuje materiały budowlane i wykonuje samodzielnie prace. Miałem niedawno wystąpienie na konferencji poświęconej rynkowi materiałów budowlanych i właśnie mówiłem o naszej nowej polimerowej gładzi. Prowadzący debatę moderator był ogromnie zdziwiony, że jest na rynku gładź, którą mogą kobiety same aplikować. Trochę z niedowierzaniem podszedł i zadał w kierunku sali pytanie: – Która z pań kładła kiedyś gładź i malowała swoje mieszkanie? Okazało się, że prawie połowa pań podniosła rękę do góry. Zmienia się więc podejście i zmieniają się klienci.

Sama komunikacja i tworzenie produktów też ulegają pewnym modyfikacjom, ponieważ muszą być zarówno dla profesjonalistów, jak i dla amatorów. Tym bardziej, że prawdę powiedziawszy, poziom edukacji zawodowej w Polsce pozostawia wiele do życzenia.

Dziś mimo wszystko wykonawcy komunikują się w intrenecie i tam szukają wiedzy. Tak samo inwestor indywidualny, który chce pomalować dom i położyć gładź. Wszyscy chcą oglądać filmiki, jak coś się aplikuje. Żyjemy w czasach krótkich komunikatów i szybkich wiadomości. Nikt nie chce kończyć długich szkół i kursów.

Ponadto dziś wykonawca zwraca uwagę na komfort pracy. To nie są ci wykonawcy, jak kiedyś, których wizerunek jeszcze pokutuje w społeczeństwie jako ludzi niezbyt wykształconych. Dzisiejsi wykonawcy to są często bardzo dobrze wykształceni ludzie, którzy znają normy i przepisy budowlane. To ludzie, którzy przychodzą na szkolenia i oczekują praktycznej wiedzy i wskazówek dotyczących budowania. Oczekują możliwości własnego, bliskiego i miarodajnego doświadczenia z danym produktem. Zresztą to zjawisko tzw. user experience, staje się w naszej branży podobne do tego, co istnieje choćby w branży telefonów komórkowych. Tyle tylko, że z uwagi na szeroko rozumianą odpowiedzialność, w branży budowlanej jest to zjawisko silniejsze.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Komentarze

Powiązane

mgr inż. Sebastian Czernik Gładkie ściany i sufity, czyli jak aplikować gładzie

Gładkie ściany i sufity, czyli jak aplikować gładzie Gładkie ściany i sufity, czyli jak aplikować gładzie

Gładzie są wyrobami na bazie spoiwa gipsowego, naturalnego lub syntetycznego, bardzo drobno zmielonych wypełniaczy mineralnych oraz dodatków modyfikujących, które poprawiają plastyczność oraz regulują...

Gładzie są wyrobami na bazie spoiwa gipsowego, naturalnego lub syntetycznego, bardzo drobno zmielonych wypełniaczy mineralnych oraz dodatków modyfikujących, które poprawiają plastyczność oraz regulują czas wiązania gotowej masy gipsowej. Przeznaczone są do prac wykończeniowych wewnątrz budynku, również w kuchniach i łazienkach, a ostatecznym efektem ich zastosowania jest bardzo gładka powierzchnia stanowiąca podłoże pod malowanie, rzadziej pod tapetowanie.

mgr inż. Sebastian Czernik Gładzie gipsowe – teoria i praktyka

Gładzie gipsowe – teoria i praktyka Gładzie gipsowe – teoria i praktyka

Pod pojęciem gładzi należy rozumieć cienką warstwę wykończeniową nanoszoną na powierzchnię ścian i sufitów w celu nadania im idealnej gładkości i równości, niemożliwej do uzyskania przy stosowaniu tradycyjnych...

Pod pojęciem gładzi należy rozumieć cienką warstwę wykończeniową nanoszoną na powierzchnię ścian i sufitów w celu nadania im idealnej gładkości i równości, niemożliwej do uzyskania przy stosowaniu tradycyjnych tynków i zapraw.

mgr inż. Karol Bednarczyk Wybór materiału izolacyjnego – kryteria jego oceny

Wybór materiału izolacyjnego – kryteria jego oceny Wybór materiału izolacyjnego – kryteria jego oceny

Wybór materiału izolacyjnego – styropianu lub wełny mineralnej – wpływa na decyzję dotyczącą zastosowania materiałów chemii budowlanej, takich jak kleje i wyprawy tynkarskie, a więc na dobór konkretnego...

Wybór materiału izolacyjnego – styropianu lub wełny mineralnej – wpływa na decyzję dotyczącą zastosowania materiałów chemii budowlanej, takich jak kleje i wyprawy tynkarskie, a więc na dobór konkretnego systemu ociepleń. Elementy systemu nie mogą być bowiem stosowane wybiórczo. Na co więc zwracać uwagę przy doborze termoizolacji?

mgr inż. Jacek Raźny Poraver – nowe spojrzenie na szkło

Poraver – nowe spojrzenie na szkło Poraver – nowe spojrzenie na szkło

Ponad 7 tysięcy lat temu człowiek wynalazł szkło. Od tego czasu fascynuje ono różnorodnością formy i zastosowania. Może być formowane w różne kształty, cięte, mielone, topione, może mieć zawarte w swym...

Ponad 7 tysięcy lat temu człowiek wynalazł szkło. Od tego czasu fascynuje ono różnorodnością formy i zastosowania. Może być formowane w różne kształty, cięte, mielone, topione, może mieć zawarte w swym wnętrzu różnego rodzaju substancje i materiały. Nawet rozbite czy zmiażdżone pozostaje szkłem – użytecznym na wiele sposobów, odpornym, superczystym produktem o niezliczonej liczbie znakomitych własności.

mgr inż. Stanisław Stępniak Uszczelnienia asfaltowe w budowie składowisk odpadów

Uszczelnienia asfaltowe w budowie składowisk odpadów

Przepisy o budowie naziemnych składowisk odpadów nakładają konieczność wykonania prawidłowego uszczelnienia podłoża. Do tego celu stosowano dotychczas folię polietylenową. Od pewnego czasu usankcjonowano...

Przepisy o budowie naziemnych składowisk odpadów nakładają konieczność wykonania prawidłowego uszczelnienia podłoża. Do tego celu stosowano dotychczas folię polietylenową. Od pewnego czasu usankcjonowano jednak rozwiązanie alternatywne – mieszanki mineralno-asfaltowe, które mogą z powodzeniem zastąpić podwójną warstwę folii PE-HD.

prof. dr hab. eur. inż. Tomasz Z. Błaszczyński Kleje cementowe eksploatowane w ekstremalnych warunkach

Kleje cementowe eksploatowane w ekstremalnych warunkach

Najczęściej stosowane zaprawy klejowe to kleje cementowe, które są fabrycznie przygotowanymi suchymi mieszankami zarabianymi wodą (kleje jednoskładnikowe) lub wodną dyspersją polimerów (kleje dwuskładnikowe)....

Najczęściej stosowane zaprawy klejowe to kleje cementowe, które są fabrycznie przygotowanymi suchymi mieszankami zarabianymi wodą (kleje jednoskładnikowe) lub wodną dyspersją polimerów (kleje dwuskładnikowe). W ich skład wchodzą, oprócz wysokiej jakości cementów, kruszywo o uziarnieniu do 0,5 mm, dodatki organiczne bądź upłynniacze.

dr inż. Sławomir Chłądzyński, dr inż. Grzegorz Malata Składniki zapraw klejowych do płytek, cz. II – Metyloceluloza

Składniki zapraw klejowych do płytek, cz. II – Metyloceluloza Składniki zapraw klejowych do płytek, cz. II – Metyloceluloza

Artykuł jest drugą częścią cyklu poświęconego zaprawom klejowym przeznaczonym do przyklejania płytek. Część ta dotyczy bardzo ważnego składnika zapraw – metylocelulozy. W artykule przedstawiono wyniki...

Artykuł jest drugą częścią cyklu poświęconego zaprawom klejowym przeznaczonym do przyklejania płytek. Część ta dotyczy bardzo ważnego składnika zapraw – metylocelulozy. W artykule przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych dokumentujących wpływ ilości i jakości metylocelulozy na właściwości normowe zapraw klejowych do płytek.

dr inż. Sławomir Chłądzyński, mgr inż. Sławomir Zalewski Farby elewacyjne - rodzaje, właściwości i zastosowanie

Farby elewacyjne - rodzaje, właściwości i zastosowanie Farby elewacyjne - rodzaje, właściwości i zastosowanie

Farby elewacyjne - przeznaczone do malowania ścian zewnętrznych - stanowią ważny element wykończeniowy budynku. Stosowane są jako wykończenie tynków mineralnych lub w przypadku konieczności odnowienia...

Farby elewacyjne - przeznaczone do malowania ścian zewnętrznych - stanowią ważny element wykończeniowy budynku. Stosowane są jako wykończenie tynków mineralnych lub w przypadku konieczności odnowienia elewacji (np. w wyniku dużych zabrudzeń, powstawania plam i przebarwień, blaknięcia koloru, pojawiania się rys i spękań, kredowania powłoki, pojawiania się mikroorganizmów, zniszczenia dolnych partii budynków itp.). W artykule zostaną scharakteryzowane farby elewacyjne - ich rodzaje oraz właściwości,...

Małgorzata Lipnicka Wyprawy tynkarskie – właściwości i zastosowanie

Wyprawy tynkarskie – właściwości i zastosowanie

Podstawowym zadaniem zewnętrznej warstwy systemu ociepleń, czyli wyprawy tynkarskiej, jest zagwarantowanie ochrony budynku przed wodą i wilgocią oraz nadanie mu estetycznego wyglądu.

Podstawowym zadaniem zewnętrznej warstwy systemu ociepleń, czyli wyprawy tynkarskiej, jest zagwarantowanie ochrony budynku przed wodą i wilgocią oraz nadanie mu estetycznego wyglądu.

dr inż. Sławomir Chłądzyński Tynki gipsowe o zwiększonej twardości powierzchni

Tynki gipsowe o zwiększonej twardości powierzchni Tynki gipsowe o zwiększonej twardości powierzchni

Otynkowane powierzchnie ścian wewnątrz niektórych budynków przemysłowych i użyteczności publicznej (np. hal przemysłowych, szpitali, hoteli, kościołów, biur) z uwagi na charakter użytkowania narażone są...

Otynkowane powierzchnie ścian wewnątrz niektórych budynków przemysłowych i użyteczności publicznej (np. hal przemysłowych, szpitali, hoteli, kościołów, biur) z uwagi na charakter użytkowania narażone są na dodatkowe oddziaływania mechaniczne, takie jak uderzenia, obicia czy otarcia. Rezultatem takiego oddziaływania są liczne pęknięcia i ubytki na powierzchni ścian, związane w dużej mierze z zastosowaniem materiałów wykończeniowych o właściwościach technicznych niedostosowanych do końcowego przeznaczenia...

dr inż. Paweł Sulik, Jacek Sawicki Kleje w systemach ociepleń ETICS

Kleje w systemach ociepleń ETICS

Systemy ociepleń ETICS funkcjonują jako układy warstwowe zapewniające określoną izolacyjność cieplną zewnętrznych ścian elewacji budynków. Każda warstwa spełnia ściśle określoną rolę i nie może istnieć...

Systemy ociepleń ETICS funkcjonują jako układy warstwowe zapewniające określoną izolacyjność cieplną zewnętrznych ścian elewacji budynków. Każda warstwa spełnia ściśle określoną rolę i nie może istnieć samodzielnie.

Jacek Sawicki Posadzki – wierzchnie warstwy ochronne podłóg

Posadzki – wierzchnie warstwy ochronne podłóg Posadzki – wierzchnie warstwy ochronne podłóg

Właściwie dobrana posadzka skutecznie chroni przed destrukcją podkład i warstwy położone pod nią oraz w zależności od przeznaczenia zachowuje odporność użytkową na działanie niszczących sił zewnętrznych,...

Właściwie dobrana posadzka skutecznie chroni przed destrukcją podkład i warstwy położone pod nią oraz w zależności od przeznaczenia zachowuje odporność użytkową na działanie niszczących sił zewnętrznych, a przy tym pełni określone funkcje estetyczne. Odpowiedni dobór posadzki gwarantuje ponadto bezpieczeństwo użytkowania jej nawierzchni oraz zachowanie optymalnych warunków higienicznych (z uwzględnieniem potrzeby przeprowadzania związanych z nimi zabiegów).

dr inż. Sławomir Chłądzyński Wapno hydratyzowane – historia, właściwości i zastosowanie

Wapno hydratyzowane – historia, właściwości i zastosowanie

W artykule przedstawiono właściwości wapna hydratyzowanego – produktu gaszenia wapna palonego. Opisano historię stosowania wapna, proces jego gaszenia oraz podano wymagania normowe. Przedstawiono ponadto...

W artykule przedstawiono właściwości wapna hydratyzowanego – produktu gaszenia wapna palonego. Opisano historię stosowania wapna, proces jego gaszenia oraz podano wymagania normowe. Przedstawiono ponadto właściwości zapraw budowlanych zawierających wapno hydratyzowane.

dr inż. Marzena Najduchowska Wodoszczelność i odporność korozyjna betonu

Wodoszczelność i odporność korozyjna betonu

Rozwój budownictwa hydrotechnicznego, a także podziemnego wiąże się z koniecznością zapewnienia szczelności obiektów budowlanych i zwiększenia ich odporności na działanie korozji chemicznej.

Rozwój budownictwa hydrotechnicznego, a także podziemnego wiąże się z koniecznością zapewnienia szczelności obiektów budowlanych i zwiększenia ich odporności na działanie korozji chemicznej.

Jarosław Guzal Kalmatron wreszcie w Polsce

Kalmatron wreszcie w Polsce Kalmatron wreszcie w Polsce

Jakie jest przeznaczenie i zastosowanie kalmatronu? Na czym polega ta technologia? Działanie nowego na polskim rynku produktu przybliżają Grzegorz Długokęcki - prezes zarządu PIW Drycon, oraz Dobromir...

Jakie jest przeznaczenie i zastosowanie kalmatronu? Na czym polega ta technologia? Działanie nowego na polskim rynku produktu przybliżają Grzegorz Długokęcki - prezes zarządu PIW Drycon, oraz Dobromir Kułakowski - prezes zarządu Kalmatron EU.

Jarosław Guzal Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń: nowy prezes, nowe cele

Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń: nowy prezes, nowe cele Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń: nowy prezes, nowe cele

Jakie cele realizuje na co dzień SSO? Co jest obecnie największym wyzwaniem dla branży ociepleniowej? Czy organizacje takie jak SSO są partnerami do rozmów przy tworzeniu prawa?

Jakie cele realizuje na co dzień SSO? Co jest obecnie największym wyzwaniem dla branży ociepleniowej? Czy organizacje takie jak SSO są partnerami do rozmów przy tworzeniu prawa?

Jarosław Guzal Balex Metal: Nadszedł czas na izolację Thermano

Balex Metal: Nadszedł czas na izolację Thermano Balex Metal: Nadszedł czas na izolację Thermano

Jaka jest obecnie sytuacja branży dachowej, a jak wygląda rynek płyt warstwowych? Jaka będzie przyszłość izolacji Thermano?

Jaka jest obecnie sytuacja branży dachowej, a jak wygląda rynek płyt warstwowych? Jaka będzie przyszłość izolacji Thermano?

Jarosław Guzal KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

KFB Polska: Rozwiązujemy problemy KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

Jarosław Guzal PETRALANA: Nowy producent skalnej wełny mineralnej

PETRALANA: Nowy producent skalnej wełny mineralnej PETRALANA: Nowy producent skalnej wełny mineralnej

Tomasz Wesołowski - prezes zarządu firmy Petralana S.A., w rozmowie z Jarosławem Guzalem o początkach działalności firmy na rynku producentów wełny mineralnej oraz o kierunkach strategii rozwojowej przedsiębiorstwa.

Tomasz Wesołowski - prezes zarządu firmy Petralana S.A., w rozmowie z Jarosławem Guzalem o początkach działalności firmy na rynku producentów wełny mineralnej oraz o kierunkach strategii rozwojowej przedsiębiorstwa.

Jarosław Guzal MIiB: Mamy dużo planów i będziemy je konsekwentnie realizować

MIiB: Mamy dużo planów i będziemy je konsekwentnie realizować MIiB: Mamy dużo planów i będziemy je konsekwentnie realizować

Tomasz Żuchowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa - o postępie prac nad Kodeksem Budowlanym, kierunkach zmian w Warunkach Technicznych, a także o nowych kompetencjach Głównego...

Tomasz Żuchowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa - o postępie prac nad Kodeksem Budowlanym, kierunkach zmian w Warunkach Technicznych, a także o nowych kompetencjach Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

Jarosław Guzal Fakro: 25 lat i co dalej?

Fakro: 25 lat i co dalej? Fakro: 25 lat i co dalej?

Janusz Komurkiewicz, członek zarządu firmy Fakro, mówi o nowych przedsięwzięciach w segmencie okien dachowych oraz związanych z tym niezbędnych regulacjach prawnych.

Janusz Komurkiewicz, członek zarządu firmy Fakro, mówi o nowych przedsięwzięciach w segmencie okien dachowych oraz związanych z tym niezbędnych regulacjach prawnych.

Jarosław Guzal Rockwool: Nie ma alternatywy dla wełny

Rockwool: Nie ma alternatywy dla wełny Rockwool: Nie ma alternatywy dla wełny

Andrzej Kielar, prezes zarządu Rockwool Polska dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwoju rynku izolacji w Polsce uwarunkowanego kierunkami rosnących wymogów budowlanych.

Andrzej Kielar, prezes zarządu Rockwool Polska dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwoju rynku izolacji w Polsce uwarunkowanego kierunkami rosnących wymogów budowlanych.

Jarosław Guzal Nowy sternik w Schomburg Polska

Nowy sternik w Schomburg Polska Nowy sternik w Schomburg Polska

O rozwoju rynku chemii budowlanej, a także o renowacji obiektów zabytkowych i potencjale polimoczników mówi Krzysztof Pogan, dyrektor zarządzający w firmie Schomburg Polska.

O rozwoju rynku chemii budowlanej, a także o renowacji obiektów zabytkowych i potencjale polimoczników mówi Krzysztof Pogan, dyrektor zarządzający w firmie Schomburg Polska.

Jarosław Guzal quick-mix: Stawiamy na partnerstwo i pracę zespołową

quick-mix: Stawiamy na partnerstwo i pracę zespołową quick-mix: Stawiamy na partnerstwo i pracę zespołową

Jak wygląda sytuacja na rynku ociepleń? O nowych produktach i rozwiązaniach oraz strategii działania na najbliższe lata mówi prezes zarządu quick-mix Waldemar Pilczek.

Jak wygląda sytuacja na rynku ociepleń? O nowych produktach i rozwiązaniach oraz strategii działania na najbliższe lata mówi prezes zarządu quick-mix Waldemar Pilczek.

Wybrane dla Ciebie

Wełna skalna jako materiał termoizolacyjny »

Wełna skalna jako materiał termoizolacyjny » Wełna skalna jako materiał termoizolacyjny »

Systemowa termomodernizacja to ciepło i estetyka »

Systemowa termomodernizacja to ciepło i estetyka » Systemowa termomodernizacja to ciepło i estetyka »

Płyty XPS – następca styropianu »

Płyty XPS – następca styropianu » Płyty XPS – następca styropianu »

Dach biosolarny - co to jest? »

Dach biosolarny - co to jest? » Dach biosolarny - co to jest? »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem » Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Budowanie szkieletowe czy modułowe? »

Budowanie szkieletowe czy modułowe? » Budowanie szkieletowe czy modułowe? »

Termomodernizacja z poszanowaniem wartości zabytków »

Termomodernizacja z poszanowaniem wartości zabytków » Termomodernizacja z poszanowaniem wartości zabytków »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową » Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Papa dachowa, która oczyszcza powietrze »

Papa dachowa, która oczyszcza powietrze » Papa dachowa, która oczyszcza powietrze »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy » Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

300% rozciągliwości membrany - TAK! »

300% rozciągliwości membrany - TAK! » 300% rozciągliwości membrany - TAK! »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.