Izolacje.com.pl

Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej

Acoustical renovation of an education facility

Typowa klasa szkolna po modernizacji
Fot. A. K. Kłosak

Typowa klasa szkolna po modernizacji


Fot. A. K. Kłosak

Budowa nowego zespołu szkół podstawowych nr 340 w Warszawie przy ul. Lokajskiego zakończyła się w lipcu 2012 r. W pierwszych miesiącach po otwarciu szkoły do dyrekcji zaczęły napływać skargi dotyczące złej akustyki pomieszczeń, utrudniającej w znacznym stopniu pracę nauczycieli i obniżającej efektywność nauki u dzieci [1, 2, 3].

Zobacz także

mgr inż. arch. Mikołaj Jarosz Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Efekty modernizacji placówki edukacyjnej Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo...

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo pogłosowe, co utrudnia wzajemną komunikację uczniów i nauczycieli. Intuicyjnie czujemy, że nie pozostaje to bez wpływu na ich efektywność i samopoczucie w szkole. Co więc by się więc stało, gdybyśmy tak wyciszyli cały budynek szkoły?

dr inż. Leszek Dulak Akustyka budowlana - podstawowe wielkości akustyczne

Akustyka budowlana - podstawowe wielkości akustyczne Akustyka budowlana - podstawowe wielkości akustyczne

Proces projektowania budynków jest obecnie dużo bardziej rozbudowany niż jeszcze kilka lat temu. Wymaga bowiem znajomości wielu wprowadzonych w ostatnich latach zmian w zakresie metodologii dotyczącej...

Proces projektowania budynków jest obecnie dużo bardziej rozbudowany niż jeszcze kilka lat temu. Wymaga bowiem znajomości wielu wprowadzonych w ostatnich latach zmian w zakresie metodologii dotyczącej prognozowania oraz pomiarów izolacyjności akustycznej.

mgr inż. arch. Mikołaj Jarosz Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Efekty modernizacji placówki edukacyjnej Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo...

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo pogłosowe, co utrudnia wzajemną komunikację uczniów i nauczycieli. Intuicyjnie czujemy, że nie pozostaje to bez wpływu na ich efektywność i samopoczucie w szkole. Co więc by się więc stało, gdybyśmy tak wyciszyli cały budynek szkoły?

 

Abstrakt

W artykule opisano projekt oraz rezultaty modernizacji akustycznej szkoły podstawowej zlokalizowanej w Warszawie przy ul. Lokajskiego. Omówiono cztery typy modernizowanych pomieszczeń: klasy szkolne, świetlice, korytarze oraz salę gimnastyczną. Wykonane przez firmę archAKUSTIK – generalnego projektanta modernizacji akustycznej szkoły – pomiary akustyczne przed rozpoczęciem prac projektowych, uwidoczniły długi czas pogłosu, wysokie poziomy hałasu oraz niską zrozumiałość mowy we wszystkich pomieszczeniach szkoły. Z uwagi na ograniczenia w przewidzianym budżecie oraz wysokości większości modernizowanych pomieszczeń projekt skupił się na minimalizacji grubości i wymaganej powierzchni nowo wprowadzanych materiałów dźwiękochłonnych. W artykule opisano wykorzystanie wyników pomiarów akustycznych do właściwej kalibracji komputerowych modeli obliczeniowych stworzonych na potrzeby projektu, wyniki pomiarów powykonawczych oraz subiektywne oceny użytkowników wykończonych pomieszczeń szkoły.

Acoustical renovation of an education facility

This paper describes the design and final effect of sound insulation of the interior of the primary school building at Lokajskiego street in Warsaw. Four types of modernised interiors have been presented: classrooms, halls, corridors and gymnasium. Acoustic measurements performed by archAKUSTIK, general designer of the sound insulation of the facility before the design works have indicated long lasting reverberation, high noise levels and low intelligibility of speech in all school interiors. Considering the assumed budget restrictions and the height of the majority of the modernised interiors, the design had to be focused on ensuring minimum thickness and the required area of newly introduced insulating materials. The paper also contains a description of usage of acoustic measurements in proper calibration of computer calculation models prepared for the design purposes, as-built measurement results and subjective assessments of users of finished school interiors.

W 2017 r. zlecono wykonanie pomiarów akustycznych [4, 5], które faktycznie potwierdziły te zastrzeżenia. Wyniki pomiarów wykazały długi czas pogłosu, wysoki poziom hałasu oraz niską zrozumiałość mowy we wszystkich pomieszczeniach szkoły.

W tym samym roku Urząd Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy podjął decyzję o akustycznej modernizacji budynku. Projekt modernizacji akustycznej szkoły wykonało krakowskie biuro akustyczne archAKUSTIK, przy współpracy warszawskiej pracowni WMN Architekci. Zgodnie z wiedzą Autora była to pierwsza w Polsce tego typu kompleksowa modernizacja szkoły, podyktowana wyłącznie względami akustycznymi.

Projekt modernizacji akustycznej składał się z:

  • pomiarów akustycznych stanu istniejącego,
  • pomiarów powykonawczych,
  • projektu wnętrza z uwzględnieniem wszystkich elementów akustycznych (głównie dźwiękochłonnych),
  • projektu elektryki (z uwagi na relokację instalacji i lamp),
  • uzgodnień konstrukcyjnych, przeciwpożarowych i higieniczno-sanitarnych,
  • szczegółowego kosztorysu,
  • specyfikacji materiałowej.

Etap projektowania

Proces projektowania rozpoczęto od wykonania inwentaryzacji poszczególnych pomieszczeń z uwzględnieniem ich wymiarów i istniejącego wyposażenia.

Budynek szkolny o powierzchni użytkowej 8200 m2 składa się z 29 klas szkolnych, 4 sal nauczania początkowego (I–III), 4 sal językowych, korytarzy, jadalni, auli oraz dużej sali gimnastycznej.

  • We wszystkich pomieszczeniach przeprowadzono pomiary akustyczne podstawowych parametrów według normy ISO 3382 (T20/T30/EDT) z wykorzystaniem oprogramowania Dirac (v.6) [11].
  • Dodatkowo korzystając z oprogramowania NRC SPMSoft [12], w wybranych pomieszczeniach zmierzono zrozumiałość mowy.
  • Pomieszczenia zostały podzielone na grupy o zbliżonych wymiarach, funkcji i typowym wyposażeniu.
  • Następnie dla każdej grupy pomieszczeń stworzono 1–2 komputerowe modele wnętrz w programie Odeon (v14) [12]. Każdy z nich skalibrowano w taki sposób, aby czas pogłosu i wskaźnik transmisji mowy w modelu odpowiadały wartościom uzyskanym podczas pomiarów.
  • Dane z modelu pozwoliły na opracowanie projektu architektonicznego dla każdego typu pomieszczenia, uwzględniając przy tym rodzaj, lokalizację oraz wymaganą powierzchnię materiałów dźwiękochłonnych.

Zgodnie z założeniami projektu poprawa komfortu akustycznego miała nastąpić poprzez spełnienie wymagań akustycznych opisanych w normie PN-B 02151-4:2015 [6]. Została ona wprowadzona w 2015 r., a od 1 stycznia 2018 r. jej stosowanie jest obowiązkowe we wszystkich nowoprojektowanych i modernizowanych budynkach. Określono w niej maksymalne dopuszczalne wartości czasu pogłosu lub minimalne wymagane wartości równoważnej powierzchni dźwiękochłonnej w zależności od funkcji pomieszczenia. Pomieszczenia, w których komunikacja werbalna jest szczególnie istotna, np. klasy szkolne, aule, sale wykładowe i konferencyjne, powinny spełniać ponadto minimalne wymagane wartości Wskaźnika Transmisji Mowy (STI).

W typowej klasie szkolnej o objętości od 120 do 250 m3 uśredniony w pomieszczeniu czas pogłosu (RT) zmierzony według ISO 3382 część 1 lub 2 [7, 8] nie powinien przekraczać 0,6 sekundy dla 250–8000 Hz oraz 0,78 sekundy dla 125 Hz.

Średnia wartość STI zmierzona według EN ISO 60286-16 [10] z wykorzystaniem sztucznych ust [9] przy realnych poziomach tła akustycznego (zwykle 35 dBA) nie powinna być niższa niż 0,60.

Na wybór rozwiązań projektowych miały wpływ wymagania ze strony inwestora, ograniczenia konstrukcyjne oraz wymogi sanitarno-higieniczne. Przede wszystkim całkowity koszt prac budowlanych został ograniczony do 1 mln złotych netto, co wymusiło wybór najtańszych materiałów dźwiękochłonnych oraz ograniczyło ich powierzchnię do minimum.

Najprostszym rozwiązaniem, poprawiającym akustykę sal lekcyjnych byłoby zamontowanie dźwiękochłonnych sufitów podwieszanych. Niestety zmniejszenie wysokości pomieszczeń, mających zaledwie 3,0 m, było praktycznie niemożliwe. Zaś ze względu na wytyczne sanitarno-higieniczne maksymalne pokrycie sufitu materiałami dźwiękochłonnymi zostało ograniczone do maksymalnie 40–50% jego powierzchni. Grubość warstwy nie mogła być większa niż 10 cm.

Z powodu braku zapasu nośności konstrukcji dachu na sali gimnastycznej niemożliwe było podwieszenie jakichkolwiek elementów do sufitu. Instalacja materiałów dźwiękochłonnych została tam ograniczona jedynie do ścian. Dodatkowo w większości pomieszczeń i korytarzy materiały wykończeniowe mogły być zamocowane do ścian jedynie powyżej wysokości 2 m nad poziomem posadzki. Przestrzeń poniżej została pozostawiona na potrzeby zawieszania materiałów edukacyjnych i ustawiania mebli.

Projekt i wyniki pomiarów powykonawczych

Klasy szkolne

Do izolacji akustycznej klas szkolnych o wysokości 3,0 m wykorzystano płyty dźwiękochłonne z wełny mineralnej o grubości 100 mm.

Materiał został umiejscowiony po obwodzie sufitu, pokrywając ok. 45–50% jego powierzchni. Środek sufitu został pozostawiony jako otynkowany i w pełni odbijający dźwięk. Dodatkowo na dwóch prostopadłych ścianach powyżej wysokości 2 m zastosowano metrowy pas materiału dźwiękochłonnego. Dzięki temu powierzchnia ścian poniżej 2 m mogła być wykorzystana przez nauczycieli do wieszania materiałów edukacyjnych. Pozwoliło to na spełnienie wymagań normowych RT250–8 kHz  ≤  0,6/RT125 Hz  ≤  0,78 oraz STI  ≥  0,6.

Łączna powierzchnia materiału dźwiękochłonnego pokrywała jedynie ok. 66–73% powierzchni pomieszczenia. Zastosowane rozwiązanie pozwoliło jednak na obniżenie czasu pogłosu we wszystkich klasach z ~2,0 sekund przed modernizacją do ~0,6 sekundy po modernizacji już od 125 Hz.

Parametr STI, charakteryzujący zrozumiałość mowy, podwyższył się z poziomu 0,45–50 do co najmniej 0,70.

FOT. 1. Typowa klasa szkolna przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 1. Typowa klasa szkolna przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 2. Typowa klasa szkolna jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 2. Typowa klasa szkolna jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

Na FOT. 1, FOT. 2 i FOT. 3 (zdjęcie główne) pokazano typową klasę szkolną o wysokości 3 m i powierzchni ok. 65 m2 przed i po modernizacji oraz jako model obliczeniowy w programie Odeon.

Świetlice

W świetlicach o wysokości 3,3 m w celu spełnienia wymagań normowych RT250–4 kHz  ≤  0,6, materiał dźwiękochłonny umiejscowiono na całej powierzchni sufitu. Analogicznie do klas szkolnych na dwóch prostopadłych ścianach zastosowano dodatkowo metrowy pas materiału. Łączna powierzchnia materiału akustycznego w tym typie pomieszczeń odpowiadała ok. 122% powierzchni pomieszczenia.

FOT. 4. Typowa świetlica przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 4. Typowa świetlica przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 5. Typowa świetlica jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 5. Typowa świetlica jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 6. Typowa świetlica po modernizacji; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 6. Typowa świetlica po modernizacji; fot.: A. K. Kłosak

W celu uzyskania pochłaniania dźwięku co najmniej od 250 Hz, płyty sufitowe z wełny mineralnej o grubości 15 mm zostały podwieszone 200 mm poniżej lica stropu. Pozwoliło to na obniżenie czasu pogłosu we wszystkich świetlicach z ~1,5 sekundy przed modernizacją do ~0,4 sekundy w 500 Hz oraz do ~0,5 sekundy w 250 Hz po modernizacji.

Na FOT. 4, FOT. 5 i FOT. 6 pokazano typową świetlicę o wysokości 3,3 m i powierzchni ok. 65 m2 przed i po modernizacji oraz jako model obliczeniowy w programie Odeon.

Sala gimnastyczna

Sala gimnastyczna o wymiarach 44×24×11 m według normy powinna spełnić warunek RT250–4 kHz  ≤  1,8 s. Z powodu braku zapasu nośności konstrukcji dachu niemożliwe było podwieszenie jakichkolwiek elementów do sufitu.

  • Materiał dźwiękochłonny został zamocowany wyłącznie na ścianach.
  • Uzyskanie wymagań normowych ułatwiło małe przeszklenie ścian i możliwość montażu płyt dźwiękochłonnych na wszystkich ścianach. Dzięki temu, że dach sali był jednospadowy, ryzyko pojawienia się typowego echa trzepoczącego pomiędzy twardym sufitem a twardą podłogą było niewielkie.
  • W celu uzyskania efektywnego pochłaniania dźwięku od co najmniej 250 Hz, warstwę dźwiękochłonną stanowiło połączenie płyt z wełny mineralnej o grubości 60 mm i 40 mm (z odporną na uderzenia tkaniną szklaną).
  • Materiał umiejscowiono powyżej wysokości 2,5 m.

Powyższe rozwiązanie projektowe pozwoliło na obniżenie czasu pogłosu z ponad 6,0 sekund przed modernizacją do 1,75 sekundy po modernizacji już od 250 Hz oraz uzyskanie wartości 1,88 sekundy w 125 Hz.

FOT. 7. Sala gimnastyczna przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 7. Sala gimnastyczna przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 8. Sala gimnastyczna jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 8. Sala gimnastyczna jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

Na FOT. 7, FOT. 8 i FOT. 9 pokazano salę gimnastyczną przed i po modernizacji oraz jako model obliczeniowy w programie Odeon.

FOT. 9. Sala gimnastyczna po modernizacji (9); fot.: A. K. Kłosak

FOT. 9. Sala gimnastyczna po modernizacji (9); fot.: A. K. Kłosak

Korytarz

W celu spełnienia wymagań normy w korytarzach o wysokości 3 m, jako ogólną zasadę przyjęto umiejscowienie materiału dźwiękochłonnego na możliwie całej powierzchni sufitu oraz na górnych częściach ścian tam, gdzie było to możliwe.

FOT. 10. Typowy korytarz przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 10. Typowy korytarz przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 11. Typowy korytarz po modernizacji; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 11. Typowy korytarz po modernizacji; fot.: A. K. Kłosak

Płyty sufitowe z wełny mineralnej o grubości 15 mm zostały podwieszone 200 mm poniżej lica stropu, a na ścianach powyżej wysokości 2,5 m zamocowano płyty o grubości 40 mm. Pozwoliło to na obniżenie Czasu Wczesnego Zaniku w średnich częstotliwościach z ponad 2,5 sekundy przed modernizacją do zaledwie 0,5 sekundy po modernizacji.

Na FOT. 10 i FOT. 11 pokazano typowy korytarz o powierzchni 216 m2 przed i po modernizacji. W tym korytarzu zamocowano łącznie 230 m2 materiału dźwiękochłonnego (202 m2 na suficie oraz 28 m2 na ścianach).

Porównanie pomiarów akustycznych przed i po modernizacji

Wyniki pomiarów czasu pogłosu (T30) przed i po modernizacji akustycznej dla trzech rodzajów pomieszczeń (świetlic, klas szkolnych i sali gimnastycznej) zostały przedstawione na RYS. 1, RYS. 2 i RYS. 3.

Analizując wyniki, można zauważyć, że niskie częstotliwości są gorzej pochłaniane w przypadku świetlic niż klas szkolnych. Pozwala to wnioskować, że grubszy materiał dźwiękochłonny (100 mm) zamocowany bezpośrednio do ściany posiada lepsze właściwości pochłaniania tego zakresu częstotliwości niż cieńszy materiał (15 mm), który jest podwieszony 200 mm poniżej stropu.

W przypadku korytarzy przed i po modernizacji dokonano pomiaru poziomu dźwięku A w różnych odległościach od źródła wszechkierunkowego. Wpływ wprowadzenia materiałów dźwiękochłonnych w korytarzach na obniżenie poziomu hałasu pokazano na RYS. 4.

RYS. 1. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie sześciu świetlic wys. 3,3 m; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 1. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie sześciu świetlic wys. 3,3 m; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 2. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie siedmiu klas szkolnych wys. 3,0 m; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 2. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie siedmiu klas szkolnych wys. 3,0 m; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 3. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie sali gimnastycznej; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 3. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie sali gimnastycznej; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 4. Spadek poziomu dźwięku A wraz z odległością od źródła, przed i po modernizacji akustycznej dla typowego korytarza; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 4. Spadek poziomu dźwięku A wraz z odległością od źródła, przed i po modernizacji akustycznej dla typowego korytarza; rys.: A. K. Kłosak

Jak widać na wykresie, zastosowane rozwiązanie pozwoliło zredukować poziomu dźwięku o 8–9 dB (A) w odległości 20 m od źródła. Jednak z uwagi na niskie rozproszenie dźwięku dolnych partii równoległych ścian korytarzy, słychać było nieznaczne echo trzepoczące. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zamontowanie materiału dźwiękochłonnego odpornego na uszkodzenia mechaniczne na znacznej powierzchni jednej z dłuższych oraz jednej z krótszych ścian. Niestety z przyczyn użytkowych to rozwiązanie wydaje się trudne do zastosowania.

Wnioski

Modernizacja akustyczna SP 340 została pozytywnie oceniona zarówno przez dyrekcję szkoły, jak i nauczycieli i uczniów. Twierdzą oni zgodnie, że hałas w korytarzach i na sali gimnastycznej w dużej mierze został zredukowany, a komunikacja pomiędzy nauczycielem a dziećmi w klasach uległa znacznej poprawie. Uczniowie również dostrzegają zmianę w poziomie hałasu i jak mówią „sale są teraz cichsze”.

Po sukcesie projektu, w 2019 r. zainicjowano pilotażowy program modernizacji ośmiu warszawskich szkół. Stołeczny ratusz przeznaczył na ten cel 5 mln zł. [15]

Wnioski po zakończeniu omawianej modernizacji można przedstawić następująco:

1) w typowych klasach z typowym wyposażeniem spełnienie wymagań normy PN-B 02151-4:2015, co do czasu pogłosu na poziomie 0,6 sekundy już od niskich częstotliwości (125–250 Hz) jest możliwe po umiejscowieniu materiałów dźwiękochłonnych po zewnętrznym obrysie sufitów oraz w górnej części ścian,

2) wykonanie pomiarów rzeczywistego czasu pogłosu w pomieszczeniach przed ich modernizacją pozwoliło na odpowiednią kalibrację modeli obliczeniowych. Dzięki temu błędy wyników pomiarów po modernizacji zostały zminimalizowane,

3) w pustych pomieszczeniach (bez mebli i wyposażenia), gdzie chłonność skoncentrowana jest w górnych partiach pomieszczenia, równoległe i odbijające dźwięk powierzchnie dolnych części ścian mogą przyczyniać się do powstawania słyszalnego echa trzepoczącego,

4) w salach gimnastycznych montaż płyt dźwiękochłonnych do sufitu może okazać się niemożliwy ze względu na niewystarczającą nośność konstrukcji dachu. W takiej sytuacji tylko pokrycie wszystkich ścian dobrym materiałem dźwiękochłonnym pozwoli na spełnienie wymagań normy w zakresie dopuszczalnego czasu pogłosu. Takie rozwiązanie będzie jednak tylko możliwe w przypadku, gdy ściany tych pomieszczeń nie są mocno przeszklone, a pozostawiona bez materiałów dźwiękochłonnych powierzchnia sufitu mocno rozprasza dźwięk albo jest nierównoległa do podłogi.

Literatura

  1. „Hałas w szkole – rodzice z SP340 walczą o ciszę”, artykuł z dn. 29.04.2016, http://www.haloursynow.pl/artykuly/
    /halas­‑w-szkole-rodzice-z-sp-340-walcza-o-cisze,5965.htm (dostęp 12.04.2019).
  2. „Szkolny korytarz jak ekspresówka – będą ekrany dźwiękochłonne”, artykuł z dn. 29.11.2016, http://www.tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,szkolny-korytarz-jak-ekspresowka-brbeda-ekrany-dzwiekochlonne,218462.html (dostęp 12.04.2019).
  3. „Za głośno w szkołach. Ursynowska podstawówka z nowatorskim wyciszeniem”, artykuł z dn. 23.11.2016, http://informator-stolicy.pl/artykul/za-glosno-w-szkolach­‑ursynowska-podstawowka-z-nowatorskim-wyciszeniem (dostęp 12.04.2019).
  4. „Problem hałasu w szkołach – modernizacja akustyczna”, artykuł z dn. 11.12.2018, http://sztuka-architektury.pl/article/11899/problem-halasu-w-szkolach-modernizacja-akustyczna (dostęp 12.04.2019).
  5. W. Mikulski, J. Radosz, J. Kozłowski, „Pomiary hałasu oraz pomiary właściwości akustycznych wybranych pomieszczeń w szkole podstawowej nr 340 w Warszawie”, Raport CIOP 223/PZ/2017/NA, (2017).
  6. PN-B 02151-4:2015-06, „Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Część 4: Wymagania dotyczące warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach oraz wytyczne prowadzenia badań”.
  7. EN ISO 3382-1:2009, „Acoustics – Measurement of room acoustic parameters. Part 1: Performance spaces”.
  8. EN ISO 3382-2:2008, „Acoustics – Measurement of room acoustic parameters. Part 2: Reverberation time in ordinary rooms”.
  9. ITU-T Recommendation P.51 Artificial Mouth, 8/96 (1996).
  10. PN EN ISO 60268:16, „Urządzenia systemów elektroakustycznych. Część 16: Obiektywna ocena zrozumiałości mowy za pomocą wskaźnika transmisji mowy”.
  11. Oprogramowanie pomiarowe Dirac, http://www.acoustics­‑engineering.com
  12. J.S. Bradley, T. Estabrooks, „SPMSoft (Speech Privacy Measurement Software) User’s Manual”, Technical Report NRC-IRC-19941, NRC, Canada (2012), dostępne: https://doi.org/10.4224/20378218
  13. Oprogramowanie symulacyjne Odeon: http://www.odeon.dk
  14. A.K. Kłosak, „Wytyczne do projektowania pomieszczeń zgodnie z nową normą o akustyce wnętrz – PN-B-02151-4:2015-06”, „Materiały Budowlane” 8/2017, s.143–146.
  15. „W ślad ursynowskiej szkoły pójdą inne. Będą wyciszane”, artykuł z dn. 29.04.2016, https://www.haloursynow.pl/artykuly/w-slad-ursynowskiej-szkoly-pojda-inne-beda,10599.htm (dostęp 15.07.2019).

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Komentarze

Powiązane

dr inż. Adam Ujma Ściany zewnętrzne z elewacjami wentylowanymi i ich izolacyjność cieplna

Ściany zewnętrzne z elewacjami wentylowanymi i ich izolacyjność cieplna Ściany zewnętrzne z elewacjami wentylowanymi i ich izolacyjność cieplna

Ściany zewnętrzne z elewacjami wykonanymi w formie konstrukcji z warstwami wentylowanymi coraz częściej znajdują zastosowanie w nowych budynków, ale również z powodzeniem mogą być wykorzystane przy modernizacji...

Ściany zewnętrzne z elewacjami wykonanymi w formie konstrukcji z warstwami wentylowanymi coraz częściej znajdują zastosowanie w nowych budynków, ale również z powodzeniem mogą być wykorzystane przy modernizacji istniejących obiektów. Dają one szerokie możliwości dowolnego kształtowania materiałowego elewacji, z wykorzystaniem elementów metalowych, z tworzywa sztucznego, szkła, kamienia naturalnego, drewna i innych. Pewną niedogodnością tego rozwiązania jest konieczność uwzględnienia w obliczeniach...

mgr inż. arch. Tomasz Rybarczyk Ściany jednowarstwowe według WT 2021

Ściany jednowarstwowe według WT 2021 Ściany jednowarstwowe według WT 2021

Elementom zewnętrznym budynków, a więc również ścianom, stawiane są coraz wyższe wymagania, m.in. pod względem izolacyjności cieplnej. Zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2021 roku dotyczą wymagań w zakresie...

Elementom zewnętrznym budynków, a więc również ścianom, stawiane są coraz wyższe wymagania, m.in. pod względem izolacyjności cieplnej. Zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2021 roku dotyczą wymagań w zakresie izolacyjności cieplnej, a wynikające z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie powodują, że odtąd trzeba budować budynki ze ścianami o wyższej termoizolacyjności niż budowano dotychczas.

dr inż. Bożena Orlik-Kożdoń, dr inż. Tomasz Steidl Docieplanie budynków od wewnątrz – wymagania prawne i zalecenia do projektowania

Docieplanie budynków od wewnątrz – wymagania prawne i zalecenia do projektowania Docieplanie budynków od wewnątrz – wymagania prawne i zalecenia do projektowania

Obowiązujące w Polsce wymagania prawne związane z docieplaniem budynków od wewnątrz obejmują zarówno przepisy podstawowe zdefiniowane w dokumentach unijnych, jak i wymagania szczegółowe, zawarte w dokumentach...

Obowiązujące w Polsce wymagania prawne związane z docieplaniem budynków od wewnątrz obejmują zarówno przepisy podstawowe zdefiniowane w dokumentach unijnych, jak i wymagania szczegółowe, zawarte w dokumentach krajowych. A ich realizację umożliwiają dostępne na rynku rozwiązania technologiczno-materiałowe.

Festool Polska Sp. z o. o. Pilarka do materiałów izolacyjnych

Pilarka do materiałów izolacyjnych Pilarka do materiałów izolacyjnych

Czy pilarka może być precyzyjna, szybka, lekka i jednocześnie wielozadaniowa? Właśnie takie cechy posiada pilarka do materiałów izolacyjnych ISC 240.

Czy pilarka może być precyzyjna, szybka, lekka i jednocześnie wielozadaniowa? Właśnie takie cechy posiada pilarka do materiałów izolacyjnych ISC 240.

dr inż. Szymon Świerczyna Wprowadzenie do projektowania lekkich kratownic stalowych z kształtowników giętych

Wprowadzenie do projektowania lekkich kratownic stalowych z kształtowników giętych Wprowadzenie do projektowania lekkich kratownic stalowych z kształtowników giętych

W nowoczesnym budownictwie stalowym poszukuje się rozwiązań pozwalających na projektowanie konstrukcji lekkich, łatwych w wytwarzaniu, transporcie i montażu. Kryteria te mogą spełniać lekkie konstrukcje...

W nowoczesnym budownictwie stalowym poszukuje się rozwiązań pozwalających na projektowanie konstrukcji lekkich, łatwych w wytwarzaniu, transporcie i montażu. Kryteria te mogą spełniać lekkie konstrukcje stalowe z kształtowników giętych. Ich korzystne parametry geometryczne sprawiają, że mogą być interesującą alternatywą dla znacznie cięższych kształtowników walcowanych na gorąco [1].

dr inż. Andrzej Konarzewski Kompleksowe określanie trwałości eksploatacyjnej płyt warstwowych

Kompleksowe określanie trwałości eksploatacyjnej płyt warstwowych Kompleksowe określanie trwałości eksploatacyjnej płyt warstwowych

Testami wykorzystywanymi do kompleksowego badania trwałości płyt warstwowych w obustronnej okładzinie stalowej z rdzeniem izolacyjnym ze sztywnej pianki poliuretanowej PUR/PIR, tzw. paneli, może być test...

Testami wykorzystywanymi do kompleksowego badania trwałości płyt warstwowych w obustronnej okładzinie stalowej z rdzeniem izolacyjnym ze sztywnej pianki poliuretanowej PUR/PIR, tzw. paneli, może być test DUR 2 oraz test autoklawu.

dr inż. Krzysztof Pawłowski, prof. PBŚ Systemy ociepleń ścian zewnętrznych w świetle wymagań obowiązujących od 1 stycznia 2021 r.

Systemy ociepleń ścian zewnętrznych w świetle wymagań obowiązujących od 1 stycznia 2021 r. Systemy ociepleń ścian zewnętrznych w świetle wymagań obowiązujących od 1 stycznia 2021 r.

Termomodernizacja istniejących budynków dotyczy ich dostosowania do nowych wymagań (obowiązujących od 1 stycznia 2021 r.) w zakresie oszczędności energii i ochrony cieplno-wilgotnościowej. Ponadto stanowi...

Termomodernizacja istniejących budynków dotyczy ich dostosowania do nowych wymagań (obowiązujących od 1 stycznia 2021 r.) w zakresie oszczędności energii i ochrony cieplno-wilgotnościowej. Ponadto stanowi zbiór zabiegów mających na celu wyeliminowanie lub znaczne ograniczenie strat ciepła w istniejącym budynku. Jest jednym z elementów modernizacji budynku, który przynosi korzyści finansowe na pokrycie kosztów innych działań.

mgr inż. Waldemar Bogusz Wtórne ocieplenia budynków z wielkiej płyty – wymagania i zagrożenia

Wtórne ocieplenia budynków z wielkiej płyty – wymagania i zagrożenia Wtórne ocieplenia budynków z wielkiej płyty – wymagania i zagrożenia

Zgodnie z prawem budowlanym [1] docieplenie bloku z płyt prefabrykowanych wysokości do 25 m można zrealizować bez projektu budowlanego, stosując uproszczoną procedurę zgłoszenia bez uzyskiwania pozwolenia...

Zgodnie z prawem budowlanym [1] docieplenie bloku z płyt prefabrykowanych wysokości do 25 m można zrealizować bez projektu budowlanego, stosując uproszczoną procedurę zgłoszenia bez uzyskiwania pozwolenia na budowę. Takich robót dla budynków wysokości do 12 m nawet nie potrzeba zgłaszać.

Recticel Insulation Płyty termoizolacyjne EUROTHANE G – efektywne docieplenie budynku od wewnątrz

Płyty termoizolacyjne EUROTHANE G – efektywne docieplenie budynku od wewnątrz Płyty termoizolacyjne EUROTHANE G – efektywne docieplenie budynku od wewnątrz

Termomodernizacja jest jednym z podstawowych zadań podejmowanych w ramach modernizacji budynków. W odniesieniu do ścian docieplenie wykonuje się od zewnątrz, zgodnie z podstawowymi zasadami fizyki budowli....

Termomodernizacja jest jednym z podstawowych zadań podejmowanych w ramach modernizacji budynków. W odniesieniu do ścian docieplenie wykonuje się od zewnątrz, zgodnie z podstawowymi zasadami fizyki budowli. Czasami jednak nie ma możliwości wykonania docieplenia na fasadach, np. na budynkach zabytkowych, obiektach z utrudnionym dostępem do elewacji czy na budynkach usytuowanych w granicy. W wielu takich przypadkach jest jednak możliwe wykonanie docieplenia ścian od wewnątrz.

Jarosław Guzal Kingspan na rynku nowoczesnych fasad

Kingspan na rynku nowoczesnych fasad Kingspan na rynku nowoczesnych fasad

Michał Pieczyski, Dyrektor Zarządzający Kingspan Fasady, o kierunku rozwoju rozwiązań fasadowych oraz specyfice rynku fasadowego w Polsce.

Michał Pieczyski, Dyrektor Zarządzający Kingspan Fasady, o kierunku rozwoju rozwiązań fasadowych oraz specyfice rynku fasadowego w Polsce.

Józef Macech Ściany wewnętrzne w budownictwie mieszkaniowym – rodzaje i wymagania na podstawie rozwiązań z wykorzystaniem elementów murowych

Ściany wewnętrzne w budownictwie mieszkaniowym – rodzaje i wymagania na podstawie rozwiązań z wykorzystaniem elementów murowych Ściany wewnętrzne w budownictwie mieszkaniowym – rodzaje i wymagania na podstawie rozwiązań z wykorzystaniem elementów murowych

Ściany wewnętrzne są przegrodami, których podstawowym zadaniem jest podział przestrzeni wewnątrz budynku.

Ściany wewnętrzne są przegrodami, których podstawowym zadaniem jest podział przestrzeni wewnątrz budynku.

mgr inż. arch. Tomasz Rybarczyk Zaprawy murarskie – rodzaje, porównanie, zastosowanie

Zaprawy murarskie – rodzaje, porównanie, zastosowanie Zaprawy murarskie – rodzaje, porównanie, zastosowanie

Przed rozpoczęciem robót murarskich nie tylko należy skompletować materiały murowe, ale również dobrać do nich odpowiednią zaprawę murarską i inne akcesoria, które będą potrzebne w trakcie murowania ścian.

Przed rozpoczęciem robót murarskich nie tylko należy skompletować materiały murowe, ale również dobrać do nich odpowiednią zaprawę murarską i inne akcesoria, które będą potrzebne w trakcie murowania ścian.

dr hab. inż. prof. PŚ Łukasz Drobiec, mgr inż. Julia Blazy Badanie właściwości mechanicznych betonu ze zbrojeniem rozproszonym z włókien syntetycznych

Badanie właściwości mechanicznych betonu ze zbrojeniem rozproszonym z włókien syntetycznych Badanie właściwości mechanicznych betonu ze zbrojeniem rozproszonym z włókien syntetycznych

Beton zbrojony włóknami tzw. fibrobeton, otrzymywany jest przez dodanie do mieszanki betonowej włókien stalowych lub niemetalicznych np. syntetycznych.

Beton zbrojony włóknami tzw. fibrobeton, otrzymywany jest przez dodanie do mieszanki betonowej włókien stalowych lub niemetalicznych np. syntetycznych.

mgr inż. Bartłomiej Monczyński Metody iniekcyjnego uszczelniania rys i złączy

Metody iniekcyjnego uszczelniania rys i złączy Metody iniekcyjnego uszczelniania rys i złączy

Iniekcje uszczelniające wykonywane są w przegrodach budowlanych wykonanych z betonu i żelbetu, jak również w konstrukcjach murowych, jako zabezpieczenie przed wodą pod ciśnieniem, niewywierającą ciśnienia...

Iniekcje uszczelniające wykonywane są w przegrodach budowlanych wykonanych z betonu i żelbetu, jak również w konstrukcjach murowych, jako zabezpieczenie przed wodą pod ciśnieniem, niewywierającą ciśnienia oraz wilgotnością gruntu [1].

dr inż. Mariusz Gaczek, mgr inż. Paweł Gaciek, dr inż. Mariusz Garecki Mechaniczne mocowanie systemów ocieplania ścian ETICS – wpływ oddziaływania wiatru na ocieplenie

Mechaniczne mocowanie systemów ocieplania ścian ETICS – wpływ oddziaływania wiatru na ocieplenie Mechaniczne mocowanie systemów ocieplania ścian ETICS – wpływ oddziaływania wiatru na ocieplenie

Jednym z podstawowych sposobów mocowania ociepleń ETICS do podłoży nośnych jest mocowanie mechaniczne, w którym do przytwierdzania termoizolacji stosuje się łączniki mechaniczne, zawsze jednak z dodatkowym...

Jednym z podstawowych sposobów mocowania ociepleń ETICS do podłoży nośnych jest mocowanie mechaniczne, w którym do przytwierdzania termoizolacji stosuje się łączniki mechaniczne, zawsze jednak z dodatkowym udziałem klejenia płyt izolacji termicznej do ocieplanej powierzchni. Ten sposób mocowania systemów wymaga wykonania obliczeń uzasadniających przyjętą liczbę i rodzaj łączników.

dr inż. Paweł Krause Transport wilgoci w ścianach z ociepleniem ETICS na styku zróżnicowanych materiałów termoizolacyjnych

Transport wilgoci w ścianach z ociepleniem ETICS na styku zróżnicowanych materiałów termoizolacyjnych Transport wilgoci w ścianach z ociepleniem ETICS na styku zróżnicowanych materiałów termoizolacyjnych

W większości przypadków ociepleń ścian zewnętrznych przy wykorzystaniu systemu ETICS stosuje się wyłącznie jeden rodzaj izolacji termicznej. Używanie zróżnicowanych materiałów termoizolacyjnych w obrębie...

W większości przypadków ociepleń ścian zewnętrznych przy wykorzystaniu systemu ETICS stosuje się wyłącznie jeden rodzaj izolacji termicznej. Używanie zróżnicowanych materiałów termoizolacyjnych w obrębie jednej ściany zewnętrznej może spowodować lokalne zaburzenie stanu ochrony cieplno­‑wilgotnościowej. Jest to związane z odmiennymi właściwościami fizycznymi poszczególnych materiałów.

dr inż. Ołeksij Kopyłow Właściwości mechaniczne podkonstrukcji elewacji wentylowanych z elementami polimerowymi – propozycje zakresu oceny

Właściwości mechaniczne podkonstrukcji elewacji wentylowanych z elementami polimerowymi – propozycje zakresu oceny Właściwości mechaniczne podkonstrukcji elewacji wentylowanych z elementami polimerowymi – propozycje zakresu oceny

Od wielu lat elewacje wentylowane stosowane są w krajowym budownictwie. W przypadku wbudowania poprawnie zaprojektowanego systemu elewacyjnego (na podstawie określonych w Krajowych lub Europejskich Ocenach...

Od wielu lat elewacje wentylowane stosowane są w krajowym budownictwie. W przypadku wbudowania poprawnie zaprojektowanego systemu elewacyjnego (na podstawie określonych w Krajowych lub Europejskich Ocenach Technicznych właściwości techniczno-użytkowych) oraz właściwego wykonania (zasady wykonania i odbioru elewacji wentylowanych zostały określone w [1]) elewacje wentylowane charakteryzują się trwałością, bezpieczeństwem użytkowania oraz dużą skutecznością termoenergetyczną.

mgr inż. Bartosz Witkowski, prof. dr hab. inż. Krzysztof Schabowicz, mgr inż. Mateusz Moczko Izolacje we współczesnej prefabrykacji betonowej

Izolacje we współczesnej prefabrykacji betonowej Izolacje we współczesnej prefabrykacji betonowej

Idea prefabrykacji w budownictwie sięga czasów rzymskich, kiedy to przy wykorzystaniu wapna, gipsu, wody, kamiennego kruszywa oraz popiołu wulkanicznego produkowano kompozyt przypominający dzisiejszy beton....

Idea prefabrykacji w budownictwie sięga czasów rzymskich, kiedy to przy wykorzystaniu wapna, gipsu, wody, kamiennego kruszywa oraz popiołu wulkanicznego produkowano kompozyt przypominający dzisiejszy beton. Kolejnym krokiem w historii nawiązującym do prefabrykacji było wynalezienie współczesnego betonu z cementu portlandzkiego w 1824 r. i początki stosowania żelbetu do produkcji siatkobetonowych donic [1].

dr hab. inż. Danuta Barnat-Hunek, prof. ucz., mgr inż. Małgorzata Szafraniec Biodegradowalne środki antyadhezyjne do uwalniania wyrobów betonowych z form

Biodegradowalne środki antyadhezyjne do uwalniania wyrobów betonowych z form Biodegradowalne środki antyadhezyjne do uwalniania wyrobów betonowych z form

Beton, oprócz funkcji konstrukcyjnej, ma coraz częściej istotny wpływ na kreowanie wartości architektonicznych obiektów budowlanych. Prefabrykowane elewacje betonowe stają się w Polsce zjawiskiem coraz...

Beton, oprócz funkcji konstrukcyjnej, ma coraz częściej istotny wpływ na kreowanie wartości architektonicznych obiektów budowlanych. Prefabrykowane elewacje betonowe stają się w Polsce zjawiskiem coraz bardziej popularnym. W związku z ciągłym rozwojem budownictwa betonowego, w tym także betonu architektonicznego, pojawia się konieczność używania nowych, coraz lepszych preparatów antyadhezyjnych.

dr hab. inż. Jacek Szafran, mgr inż. Artur Matusiak Polimocznik jako nowoczesny materiał zabezpieczający konstrukcje stalowe przed korozją

Polimocznik jako nowoczesny materiał zabezpieczający konstrukcje stalowe przed korozją Polimocznik jako nowoczesny materiał zabezpieczający konstrukcje stalowe przed korozją

Polimocznik jest nowoczesnym materiałem o ponadprzeciętnych właściwościach, dla którego w zasadzie nie określono jeszcze granic stosowalności. Może on być zdefiniowany jako materiał powstały w wyniku reakcji...

Polimocznik jest nowoczesnym materiałem o ponadprzeciętnych właściwościach, dla którego w zasadzie nie określono jeszcze granic stosowalności. Może on być zdefiniowany jako materiał powstały w wyniku reakcji poliaminy oraz poliizocyjanianu, w wyniku której powstaje produkt o budowie łańcuchowej, składającej się z n liczby cząsteczek silnie połączonych z sobą. Silnie usieciowana budowa łańcuchowa materiału powoduje, iż jest to produkt bardzo wytrzymały i elastyczny, dzięki czemu znajduje stosunkowo...

Nicola Hariasz Zaprawy naprawcze do betonu

Zaprawy naprawcze do betonu Zaprawy naprawcze do betonu

Wady w konstrukcjach betonowych mogą mieć bardzo różne przyczyny. Mogą to być zniszczenia spowodowane oddziaływaniem naturalnych czynników środowiska zewnętrznego, wadami materiałowymi, błędami projektowymi...

Wady w konstrukcjach betonowych mogą mieć bardzo różne przyczyny. Mogą to być zniszczenia spowodowane oddziaływaniem naturalnych czynników środowiska zewnętrznego, wadami materiałowymi, błędami projektowymi lub wykonawczymi czy eksploatacją konstrukcji.

STYRMANN Sp. z o. o. Ocieplenia dla nowoczesnego budownictwa

Ocieplenia dla nowoczesnego budownictwa Ocieplenia dla nowoczesnego budownictwa

Styropian grafitowy jako materiał do ociepleń jest w ostatnich latach coraz bardziej popularny na polskim rynku – zarówno wśród inwestorów, jak i wykonawców – jego zastosowanie niesie bowiem wiele korzyści.

Styropian grafitowy jako materiał do ociepleń jest w ostatnich latach coraz bardziej popularny na polskim rynku – zarówno wśród inwestorów, jak i wykonawców – jego zastosowanie niesie bowiem wiele korzyści.

mgr inż. Bartłomiej Monczyński Zasady projektowania docieplania budynków od wewnątrz

Zasady projektowania docieplania budynków od wewnątrz Zasady projektowania docieplania budynków od wewnątrz

W myśl podstawowych kanonów fizyki budowli, przy zachowaniu swobody kształtowania oraz umiejscowienia warstw termoizolacyjnych, poprawnie zaprojektowana przegroda powinna charakteryzować się oporem cieplnym...

W myśl podstawowych kanonów fizyki budowli, przy zachowaniu swobody kształtowania oraz umiejscowienia warstw termoizolacyjnych, poprawnie zaprojektowana przegroda powinna charakteryzować się oporem cieplnym wzrastającym w kierunku zewnętrznym, a jednocześnie malejącym w tym samym kierunku oporze dyfuzyjnym pary wodnej [1].

dr inż. Krzysztof Pawłowski, prof. PBŚ Jakość cieplna wybranych złączy budowlanych budynków w standardzie niskoenergetycznym

Jakość cieplna wybranych złączy budowlanych budynków w standardzie niskoenergetycznym Jakość cieplna wybranych złączy budowlanych budynków w standardzie niskoenergetycznym

Budynek składa się z wielu przegród budowlanych oraz ich złączy o indywidualnym charakterze fizykalnym i poddany jest oddziaływaniu zmiennego środowiska zewnętrznego i wewnętrznego. W wielu przypadkach...

Budynek składa się z wielu przegród budowlanych oraz ich złączy o indywidualnym charakterze fizykalnym i poddany jest oddziaływaniu zmiennego środowiska zewnętrznego i wewnętrznego. W wielu przypadkach analiza przegród i złączy budowlanych w aspekcie konstrukcyjno-materiałowym i technologii wykonania nie budzi zastrzeżeń na etapie projektowania.

Najnowsze produkty i technologie

Sika Poland sp. z o.o. Jak zabezpieczyć balkon na lata?

Jak zabezpieczyć balkon na lata? Jak zabezpieczyć balkon na lata?

Efekt końcowy prac związanych z remontem lub nowym balkonem to nie tylko umiejętności fachowców, którym powierzamy to zadanie. Bardzo duże znaczenie ma stosowane przez nich materiały, takie jak: zaprawa...

Efekt końcowy prac związanych z remontem lub nowym balkonem to nie tylko umiejętności fachowców, którym powierzamy to zadanie. Bardzo duże znaczenie ma stosowane przez nich materiały, takie jak: zaprawa hydroizolacyjna, klej do płytek itp. Jakie wybrać produkty na zewnątrz? Na jakie parametry zwrócić uwagę?

merXu Handel z zagranicznymi kontrahentami bez znajomości języka obcego? Na merXu to możliwe!

Handel z zagranicznymi kontrahentami bez znajomości języka obcego? Na merXu to możliwe! Handel z zagranicznymi kontrahentami bez znajomości języka obcego? Na merXu to możliwe!

Brak znajomości języków obcych potrafi być sporą przeszkodą w rozwoju polskich firm z branży przemysłowej. Na szczęście istnieje darmowe rozwiązanie, które znacząco ułatwia handel z międzynarodowymi kontrahentami...

Brak znajomości języków obcych potrafi być sporą przeszkodą w rozwoju polskich firm z branży przemysłowej. Na szczęście istnieje darmowe rozwiązanie, które znacząco ułatwia handel z międzynarodowymi kontrahentami i całkowicie eliminuje problem bariery językowej. Przedsiębiorcy znajdą je na merXu – europejskiej platformie B2B.

Ecolak Membrana PWP 100 – szybki sposób na skuteczną hydroizolację dachu, tarasu, balkonu

Membrana PWP 100 – szybki sposób na skuteczną hydroizolację dachu, tarasu, balkonu Membrana PWP 100 – szybki sposób na skuteczną hydroizolację dachu, tarasu, balkonu

ECOLAK to producent wysokiej jakości membrany hydroizolacyjnej PWP 100.

ECOLAK to producent wysokiej jakości membrany hydroizolacyjnej PWP 100.

Tremco CPG Poland Sp. z o.o. Niskoemisyjne posadzki żywiczne Flowcrete – skuteczna ochrona betonowego podłoża w zielonych budynkach

Niskoemisyjne posadzki żywiczne Flowcrete – skuteczna ochrona betonowego podłoża w zielonych budynkach Niskoemisyjne posadzki żywiczne Flowcrete – skuteczna ochrona betonowego podłoża w zielonych budynkach

Bezspoinowe posadzki żywiczne mają za zadanie chronić betonowe podłoże i elementy konstrukcyjne budynku przed niszczącym działaniem czynników zewnętrznych. W zależności od panujących w pomieszczeniu warunków...

Bezspoinowe posadzki żywiczne mają za zadanie chronić betonowe podłoże i elementy konstrukcyjne budynku przed niszczącym działaniem czynników zewnętrznych. W zależności od panujących w pomieszczeniu warunków i obciążeń użytkowych systemy posadzkowe powinny spełniać określone wymagania. Dotyczą one m.in. wytrzymałości mechanicznej, w tym odporności na ścieranie i związanej z nią odporności na intensywny ruch pieszy lub ruch pojazdów, wytrzymałości chemicznej i termicznej, stopnia antypoślizgu, łatwego...

merXu Premia w gotówce, darmowa dostawa, program poleceń – merXu przedłuża promocje do 31 sierpnia

Premia w gotówce, darmowa dostawa, program poleceń – merXu przedłuża promocje do 31 sierpnia Premia w gotówce, darmowa dostawa, program poleceń – merXu przedłuża promocje do 31 sierpnia

Firmy z branży przemysłowej szukające oszczędności w kosztach prowadzenia działalności wciąż mogą skorzystać z promocji oferowanych przez europejską platformę handlową merXu. Do 31.08 czeka na nie premia...

Firmy z branży przemysłowej szukające oszczędności w kosztach prowadzenia działalności wciąż mogą skorzystać z promocji oferowanych przez europejską platformę handlową merXu. Do 31.08 czeka na nie premia w gotówce do 700 zł, darmowa dostawa do 1300 zł oraz atrakcyjny program poleceń.

Sika Poland sp. z o.o. Sika o wyznaczaniu kierunku w budownictwie ekologicznym

Sika o wyznaczaniu kierunku w budownictwie ekologicznym Sika o wyznaczaniu kierunku w budownictwie ekologicznym

Zrównoważony rozwój to jedna z najważniejszych idei, jakie w tej chwili determinują działania całej branży budowlanej. Procesy dostosowywane są do wiodących norm ochrony środowiska i mają na celu ograniczenie...

Zrównoważony rozwój to jedna z najważniejszych idei, jakie w tej chwili determinują działania całej branży budowlanej. Procesy dostosowywane są do wiodących norm ochrony środowiska i mają na celu ograniczenie zużycia zasobów naturalnych. Warto podkreślić, że zrównoważony rozwój ma nie tylko wymiar ekonomiczny i środowiskowy, ale także społeczny, który powinien obejmować działania na rzecz społeczności lokalnych.

EUROFIRANY B.B. Choczyńscy Sp.J. 3 sposoby na zatrzymanie ciepła w domu

3 sposoby na zatrzymanie ciepła w domu 3 sposoby na zatrzymanie ciepła w domu

Jeśli szukasz odpowiedniej izolacji dla swojego budynku, która zatrzyma ciepło i zapewni Ci spokojną zimę, zapoznaj się z podstawowymi trzema metodami dociepleń. Dlaczego prawidłowa izolacja jest tak istotna?...

Jeśli szukasz odpowiedniej izolacji dla swojego budynku, która zatrzyma ciepło i zapewni Ci spokojną zimę, zapoznaj się z podstawowymi trzema metodami dociepleń. Dlaczego prawidłowa izolacja jest tak istotna? Przy rosnących cenach paliw i energii elektrycznej oraz rosnących kosztach, jakie musimy przeznaczyć na ogrzewanie budynków, izolacja jest nieunikniona. Warto więc zainwestować w izolację budynku dobrej jakości, by przynajmniej w jakiejś części uchronić swój budżet. Oto trzy sposoby, jak to...

4 ECO Sp. z o.o. Bądź eko i oszczędzaj z 4 ECO

Bądź eko i oszczędzaj z 4 ECO Bądź eko i oszczędzaj z 4 ECO

Polska ma optymalne warunki do produkcji energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych. Pod tym względem poziomem dorównuje Niemcom, u których technologia PV rozwija się od przeszło 20 lat.

Polska ma optymalne warunki do produkcji energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych. Pod tym względem poziomem dorównuje Niemcom, u których technologia PV rozwija się od przeszło 20 lat.

4 ECO Sp. z o.o. Co zrobić z niewystarczająco docieplonym budynkiem?

Co zrobić z niewystarczająco docieplonym budynkiem? Co zrobić z niewystarczająco docieplonym budynkiem?

Od lat 90. trwa w Polsce termomodernizacja wszelkich obiektów budowlanych, przejawiająca się m.in. docieplaniem ścian zewnętrznych styropianem. Zalecana grubość styropianu do izolacji zmienia się co kilka...

Od lat 90. trwa w Polsce termomodernizacja wszelkich obiektów budowlanych, przejawiająca się m.in. docieplaniem ścian zewnętrznych styropianem. Zalecana grubość styropianu do izolacji zmienia się co kilka lat. I tak pierwsze docieplenia były na styropianie o grubości 4 cm, obecnie to 20 cm styropianu grafitowego.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.