Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej

Acoustical renovation of an education facility

Typowa klasa szkolna po modernizacji
Fot. A. K. Kłosak

Typowa klasa szkolna po modernizacji


Fot. A. K. Kłosak

Budowa nowego zespołu szkół podstawowych nr 340 w Warszawie przy ul. Lokajskiego zakończyła się w lipcu 2012 r. W pierwszych miesiącach po otwarciu szkoły do dyrekcji zaczęły napływać skargi dotyczące złej akustyki pomieszczeń, utrudniającej w znacznym stopniu pracę nauczycieli i obniżającej efektywność nauki u dzieci [1, 2, 3].

Zobacz także

Rockwool Polska Termomodernizacja domu – na czym polega i jak ją zaplanować?

Termomodernizacja domu – na czym polega i jak ją zaplanować? Termomodernizacja domu – na czym polega i jak ją zaplanować?

Termomodernizacja to szereg działań mających na celu poprawę energochłonności Twojego domu. Niezależnie od zakresu inwestycji, kluczowa dla osiągnięcia spodziewanych efektów jest kolejność prac. Najpierw...

Termomodernizacja to szereg działań mających na celu poprawę energochłonności Twojego domu. Niezależnie od zakresu inwestycji, kluczowa dla osiągnięcia spodziewanych efektów jest kolejność prac. Najpierw należy docieplić ściany i dach, aby ograniczyć zużycie energii, a dopiero potem zmodernizować system grzewczy. Dzięki kompleksowej termomodernizacji domu prawidłowo wykonanej znacznie zmniejszysz koszty utrzymania budynku.

Recticel Insulation Nowoczesne technologie termoizolacyjne Recticel w renowacji budynków historycznych

Nowoczesne technologie termoizolacyjne Recticel w renowacji budynków historycznych Nowoczesne technologie termoizolacyjne Recticel w renowacji budynków historycznych

W dzisiejszych czasach zachowanie dziedzictwa kulturowego i jednoczesne dostosowanie budynków do współczesnych standardów efektywności energetycznej stanowi duże wyzwanie zarówno dla inwestora, projektanta...

W dzisiejszych czasach zachowanie dziedzictwa kulturowego i jednoczesne dostosowanie budynków do współczesnych standardów efektywności energetycznej stanowi duże wyzwanie zarówno dla inwestora, projektanta jak i wykonawcy. Niejednokrotnie w ramach inwestycji, począwszy już od etapu opracowywania projektu, okazuje się, że tradycyjne materiały izolacyjne i metody ich aplikacji nie są wystarczające, aby zapewnić właściwe parametry termiczne i należytą ochronę wartości historycznych budynku.

Sievert Polska Sp. z o.o. System ociepleń quick-mix S-LINE

System ociepleń quick-mix S-LINE System ociepleń quick-mix S-LINE

System ociepleń quick-mix S-LINE to rozwiązanie warte rozważenia zawsze, kiedy zachodzi potrzeba wykonania termomodernizacji ścian zewnętrznych. Umożliwia montaż nowej izolacji termicznej na istniejącym...

System ociepleń quick-mix S-LINE to rozwiązanie warte rozważenia zawsze, kiedy zachodzi potrzeba wykonania termomodernizacji ścian zewnętrznych. Umożliwia montaż nowej izolacji termicznej na istniejącym już systemie ociepleń, który nie spełnia dzisiejszych wymagań pod kątem wartości współczynnika przenikania ciepła U = 0,2 W/(m²·K).

 

Abstrakt

W artykule opisano projekt oraz rezultaty modernizacji akustycznej szkoły podstawowej zlokalizowanej w Warszawie przy ul. Lokajskiego. Omówiono cztery typy modernizowanych pomieszczeń: klasy szkolne, świetlice, korytarze oraz salę gimnastyczną. Wykonane przez firmę archAKUSTIK – generalnego projektanta modernizacji akustycznej szkoły – pomiary akustyczne przed rozpoczęciem prac projektowych, uwidoczniły długi czas pogłosu, wysokie poziomy hałasu oraz niską zrozumiałość mowy we wszystkich pomieszczeniach szkoły. Z uwagi na ograniczenia w przewidzianym budżecie oraz wysokości większości modernizowanych pomieszczeń projekt skupił się na minimalizacji grubości i wymaganej powierzchni nowo wprowadzanych materiałów dźwiękochłonnych. W artykule opisano wykorzystanie wyników pomiarów akustycznych do właściwej kalibracji komputerowych modeli obliczeniowych stworzonych na potrzeby projektu, wyniki pomiarów powykonawczych oraz subiektywne oceny użytkowników wykończonych pomieszczeń szkoły.

Acoustical renovation of an education facility

This paper describes the design and final effect of sound insulation of the interior of the primary school building at Lokajskiego street in Warsaw. Four types of modernised interiors have been presented: classrooms, halls, corridors and gymnasium. Acoustic measurements performed by archAKUSTIK, general designer of the sound insulation of the facility before the design works have indicated long lasting reverberation, high noise levels and low intelligibility of speech in all school interiors. Considering the assumed budget restrictions and the height of the majority of the modernised interiors, the design had to be focused on ensuring minimum thickness and the required area of newly introduced insulating materials. The paper also contains a description of usage of acoustic measurements in proper calibration of computer calculation models prepared for the design purposes, as-built measurement results and subjective assessments of users of finished school interiors.

W 2017 r. zlecono wykonanie pomiarów akustycznych [4, 5], które faktycznie potwierdziły te zastrzeżenia. Wyniki pomiarów wykazały długi czas pogłosu, wysoki poziom hałasu oraz niską zrozumiałość mowy we wszystkich pomieszczeniach szkoły.

W tym samym roku Urząd Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy podjął decyzję o akustycznej modernizacji budynku. Projekt modernizacji akustycznej szkoły wykonało krakowskie biuro akustyczne archAKUSTIK, przy współpracy warszawskiej pracowni WMN Architekci. Zgodnie z wiedzą Autora była to pierwsza w Polsce tego typu kompleksowa modernizacja szkoły, podyktowana wyłącznie względami akustycznymi.

Projekt modernizacji akustycznej składał się z:

  • pomiarów akustycznych stanu istniejącego,
  • pomiarów powykonawczych,
  • projektu wnętrza z uwzględnieniem wszystkich elementów akustycznych (głównie dźwiękochłonnych),
  • projektu elektryki (z uwagi na relokację instalacji i lamp),
  • uzgodnień konstrukcyjnych, przeciwpożarowych i higieniczno-sanitarnych,
  • szczegółowego kosztorysu,
  • specyfikacji materiałowej.

Etap projektowania

Proces projektowania rozpoczęto od wykonania inwentaryzacji poszczególnych pomieszczeń z uwzględnieniem ich wymiarów i istniejącego wyposażenia.

Budynek szkolny o powierzchni użytkowej 8200 m2 składa się z 29 klas szkolnych, 4 sal nauczania początkowego (I–III), 4 sal językowych, korytarzy, jadalni, auli oraz dużej sali gimnastycznej.

  • We wszystkich pomieszczeniach przeprowadzono pomiary akustyczne podstawowych parametrów według normy ISO 3382 (T20/T30/EDT) z wykorzystaniem oprogramowania Dirac (v.6) [11].
  • Dodatkowo korzystając z oprogramowania NRC SPMSoft [12], w wybranych pomieszczeniach zmierzono zrozumiałość mowy.
  • Pomieszczenia zostały podzielone na grupy o zbliżonych wymiarach, funkcji i typowym wyposażeniu.
  • Następnie dla każdej grupy pomieszczeń stworzono 1–2 komputerowe modele wnętrz w programie Odeon (v14) [12]. Każdy z nich skalibrowano w taki sposób, aby czas pogłosu i wskaźnik transmisji mowy w modelu odpowiadały wartościom uzyskanym podczas pomiarów.
  • Dane z modelu pozwoliły na opracowanie projektu architektonicznego dla każdego typu pomieszczenia, uwzględniając przy tym rodzaj, lokalizację oraz wymaganą powierzchnię materiałów dźwiękochłonnych.

Zgodnie z założeniami projektu poprawa komfortu akustycznego miała nastąpić poprzez spełnienie wymagań akustycznych opisanych w normie PN-B 02151-4:2015 [6]. Została ona wprowadzona w 2015 r., a od 1 stycznia 2018 r. jej stosowanie jest obowiązkowe we wszystkich nowoprojektowanych i modernizowanych budynkach. Określono w niej maksymalne dopuszczalne wartości czasu pogłosu lub minimalne wymagane wartości równoważnej powierzchni dźwiękochłonnej w zależności od funkcji pomieszczenia. Pomieszczenia, w których komunikacja werbalna jest szczególnie istotna, np. klasy szkolne, aule, sale wykładowe i konferencyjne, powinny spełniać ponadto minimalne wymagane wartości Wskaźnika Transmisji Mowy (STI).

W typowej klasie szkolnej o objętości od 120 do 250 m3 uśredniony w pomieszczeniu czas pogłosu (RT) zmierzony według ISO 3382 część 1 lub 2 [7, 8] nie powinien przekraczać 0,6 sekundy dla 250–8000 Hz oraz 0,78 sekundy dla 125 Hz.

Średnia wartość STI zmierzona według EN ISO 60286-16 [10] z wykorzystaniem sztucznych ust [9] przy realnych poziomach tła akustycznego (zwykle 35 dBA) nie powinna być niższa niż 0,60.

Na wybór rozwiązań projektowych miały wpływ wymagania ze strony inwestora, ograniczenia konstrukcyjne oraz wymogi sanitarno-higieniczne. Przede wszystkim całkowity koszt prac budowlanych został ograniczony do 1 mln złotych netto, co wymusiło wybór najtańszych materiałów dźwiękochłonnych oraz ograniczyło ich powierzchnię do minimum.

Najprostszym rozwiązaniem, poprawiającym akustykę sal lekcyjnych byłoby zamontowanie dźwiękochłonnych sufitów podwieszanych. Niestety zmniejszenie wysokości pomieszczeń, mających zaledwie 3,0 m, było praktycznie niemożliwe. Zaś ze względu na wytyczne sanitarno-higieniczne maksymalne pokrycie sufitu materiałami dźwiękochłonnymi zostało ograniczone do maksymalnie 40–50% jego powierzchni. Grubość warstwy nie mogła być większa niż 10 cm.

Z powodu braku zapasu nośności konstrukcji dachu na sali gimnastycznej niemożliwe było podwieszenie jakichkolwiek elementów do sufitu. Instalacja materiałów dźwiękochłonnych została tam ograniczona jedynie do ścian. Dodatkowo w większości pomieszczeń i korytarzy materiały wykończeniowe mogły być zamocowane do ścian jedynie powyżej wysokości 2 m nad poziomem posadzki. Przestrzeń poniżej została pozostawiona na potrzeby zawieszania materiałów edukacyjnych i ustawiania mebli.

Projekt i wyniki pomiarów powykonawczych

Klasy szkolne

Do izolacji akustycznej klas szkolnych o wysokości 3,0 m wykorzystano płyty dźwiękochłonne z wełny mineralnej o grubości 100 mm.

Materiał został umiejscowiony po obwodzie sufitu, pokrywając ok. 45–50% jego powierzchni. Środek sufitu został pozostawiony jako otynkowany i w pełni odbijający dźwięk. Dodatkowo na dwóch prostopadłych ścianach powyżej wysokości 2 m zastosowano metrowy pas materiału dźwiękochłonnego. Dzięki temu powierzchnia ścian poniżej 2 m mogła być wykorzystana przez nauczycieli do wieszania materiałów edukacyjnych. Pozwoliło to na spełnienie wymagań normowych RT250–8 kHz  ≤  0,6/RT125 Hz  ≤  0,78 oraz STI  ≥  0,6.

Łączna powierzchnia materiału dźwiękochłonnego pokrywała jedynie ok. 66–73% powierzchni pomieszczenia. Zastosowane rozwiązanie pozwoliło jednak na obniżenie czasu pogłosu we wszystkich klasach z ~2,0 sekund przed modernizacją do ~0,6 sekundy po modernizacji już od 125 Hz.

Parametr STI, charakteryzujący zrozumiałość mowy, podwyższył się z poziomu 0,45–50 do co najmniej 0,70.

FOT. 1. Typowa klasa szkolna przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 1. Typowa klasa szkolna przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 2. Typowa klasa szkolna jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 2. Typowa klasa szkolna jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

Na FOT. 1, FOT. 2 i FOT. 3 (zdjęcie główne) pokazano typową klasę szkolną o wysokości 3 m i powierzchni ok. 65 m2 przed i po modernizacji oraz jako model obliczeniowy w programie Odeon.

Świetlice

W świetlicach o wysokości 3,3 m w celu spełnienia wymagań normowych RT250–4 kHz  ≤  0,6, materiał dźwiękochłonny umiejscowiono na całej powierzchni sufitu. Analogicznie do klas szkolnych na dwóch prostopadłych ścianach zastosowano dodatkowo metrowy pas materiału. Łączna powierzchnia materiału akustycznego w tym typie pomieszczeń odpowiadała ok. 122% powierzchni pomieszczenia.

FOT. 4. Typowa świetlica przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 4. Typowa świetlica przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 5. Typowa świetlica jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 5. Typowa świetlica jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 6. Typowa świetlica po modernizacji; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 6. Typowa świetlica po modernizacji; fot.: A. K. Kłosak

W celu uzyskania pochłaniania dźwięku co najmniej od 250 Hz, płyty sufitowe z wełny mineralnej o grubości 15 mm zostały podwieszone 200 mm poniżej lica stropu. Pozwoliło to na obniżenie czasu pogłosu we wszystkich świetlicach z ~1,5 sekundy przed modernizacją do ~0,4 sekundy w 500 Hz oraz do ~0,5 sekundy w 250 Hz po modernizacji.

Na FOT. 4, FOT. 5 i FOT. 6 pokazano typową świetlicę o wysokości 3,3 m i powierzchni ok. 65 m2 przed i po modernizacji oraz jako model obliczeniowy w programie Odeon.

Sala gimnastyczna

Sala gimnastyczna o wymiarach 44×24×11 m według normy powinna spełnić warunek RT250–4 kHz  ≤  1,8 s. Z powodu braku zapasu nośności konstrukcji dachu niemożliwe było podwieszenie jakichkolwiek elementów do sufitu.

  • Materiał dźwiękochłonny został zamocowany wyłącznie na ścianach.
  • Uzyskanie wymagań normowych ułatwiło małe przeszklenie ścian i możliwość montażu płyt dźwiękochłonnych na wszystkich ścianach. Dzięki temu, że dach sali był jednospadowy, ryzyko pojawienia się typowego echa trzepoczącego pomiędzy twardym sufitem a twardą podłogą było niewielkie.
  • W celu uzyskania efektywnego pochłaniania dźwięku od co najmniej 250 Hz, warstwę dźwiękochłonną stanowiło połączenie płyt z wełny mineralnej o grubości 60 mm i 40 mm (z odporną na uderzenia tkaniną szklaną).
  • Materiał umiejscowiono powyżej wysokości 2,5 m.

Powyższe rozwiązanie projektowe pozwoliło na obniżenie czasu pogłosu z ponad 6,0 sekund przed modernizacją do 1,75 sekundy po modernizacji już od 250 Hz oraz uzyskanie wartości 1,88 sekundy w 125 Hz.

FOT. 7. Sala gimnastyczna przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 7. Sala gimnastyczna przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 8. Sala gimnastyczna jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 8. Sala gimnastyczna jako model obliczeniowy w programie Odeon; fot.: A. K. Kłosak

Na FOT. 7, FOT. 8 i FOT. 9 pokazano salę gimnastyczną przed i po modernizacji oraz jako model obliczeniowy w programie Odeon.

FOT. 9. Sala gimnastyczna po modernizacji (9); fot.: A. K. Kłosak

FOT. 9. Sala gimnastyczna po modernizacji (9); fot.: A. K. Kłosak

Korytarz

W celu spełnienia wymagań normy w korytarzach o wysokości 3 m, jako ogólną zasadę przyjęto umiejscowienie materiału dźwiękochłonnego na możliwie całej powierzchni sufitu oraz na górnych częściach ścian tam, gdzie było to możliwe.

FOT. 10. Typowy korytarz przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 10. Typowy korytarz przed modernizacją; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 11. Typowy korytarz po modernizacji; fot.: A. K. Kłosak

FOT. 11. Typowy korytarz po modernizacji; fot.: A. K. Kłosak

Płyty sufitowe z wełny mineralnej o grubości 15 mm zostały podwieszone 200 mm poniżej lica stropu, a na ścianach powyżej wysokości 2,5 m zamocowano płyty o grubości 40 mm. Pozwoliło to na obniżenie Czasu Wczesnego Zaniku w średnich częstotliwościach z ponad 2,5 sekundy przed modernizacją do zaledwie 0,5 sekundy po modernizacji.

Na FOT. 10 i FOT. 11 pokazano typowy korytarz o powierzchni 216 m2 przed i po modernizacji. W tym korytarzu zamocowano łącznie 230 m2 materiału dźwiękochłonnego (202 m2 na suficie oraz 28 m2 na ścianach).

Porównanie pomiarów akustycznych przed i po modernizacji

Wyniki pomiarów czasu pogłosu (T30) przed i po modernizacji akustycznej dla trzech rodzajów pomieszczeń (świetlic, klas szkolnych i sali gimnastycznej) zostały przedstawione na RYS. 1, RYS. 2 i RYS. 3.

Analizując wyniki, można zauważyć, że niskie częstotliwości są gorzej pochłaniane w przypadku świetlic niż klas szkolnych. Pozwala to wnioskować, że grubszy materiał dźwiękochłonny (100 mm) zamocowany bezpośrednio do ściany posiada lepsze właściwości pochłaniania tego zakresu częstotliwości niż cieńszy materiał (15 mm), który jest podwieszony 200 mm poniżej stropu.

W przypadku korytarzy przed i po modernizacji dokonano pomiaru poziomu dźwięku A w różnych odległościach od źródła wszechkierunkowego. Wpływ wprowadzenia materiałów dźwiękochłonnych w korytarzach na obniżenie poziomu hałasu pokazano na RYS. 4.

RYS. 1. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie sześciu świetlic wys. 3,3 m; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 1. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie sześciu świetlic wys. 3,3 m; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 2. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie siedmiu klas szkolnych wys. 3,0 m; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 2. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie siedmiu klas szkolnych wys. 3,0 m; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 3. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie sali gimnastycznej; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 3. Porównanie wyników pomiarów czasu pogłosu T30 przed i po modernizacji akustycznej szkoły na przykładzie sali gimnastycznej; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 4. Spadek poziomu dźwięku A wraz z odległością od źródła, przed i po modernizacji akustycznej dla typowego korytarza; rys.: A. K. Kłosak

RYS. 4. Spadek poziomu dźwięku A wraz z odległością od źródła, przed i po modernizacji akustycznej dla typowego korytarza; rys.: A. K. Kłosak

Jak widać na wykresie, zastosowane rozwiązanie pozwoliło zredukować poziomu dźwięku o 8–9 dB (A) w odległości 20 m od źródła. Jednak z uwagi na niskie rozproszenie dźwięku dolnych partii równoległych ścian korytarzy, słychać było nieznaczne echo trzepoczące. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zamontowanie materiału dźwiękochłonnego odpornego na uszkodzenia mechaniczne na znacznej powierzchni jednej z dłuższych oraz jednej z krótszych ścian. Niestety z przyczyn użytkowych to rozwiązanie wydaje się trudne do zastosowania.

Wnioski

Modernizacja akustyczna SP 340 została pozytywnie oceniona zarówno przez dyrekcję szkoły, jak i nauczycieli i uczniów. Twierdzą oni zgodnie, że hałas w korytarzach i na sali gimnastycznej w dużej mierze został zredukowany, a komunikacja pomiędzy nauczycielem a dziećmi w klasach uległa znacznej poprawie. Uczniowie również dostrzegają zmianę w poziomie hałasu i jak mówią „sale są teraz cichsze”.

Po sukcesie projektu, w 2019 r. zainicjowano pilotażowy program modernizacji ośmiu warszawskich szkół. Stołeczny ratusz przeznaczył na ten cel 5 mln zł. [15]

Wnioski po zakończeniu omawianej modernizacji można przedstawić następująco:

1) w typowych klasach z typowym wyposażeniem spełnienie wymagań normy PN-B 02151-4:2015, co do czasu pogłosu na poziomie 0,6 sekundy już od niskich częstotliwości (125–250 Hz) jest możliwe po umiejscowieniu materiałów dźwiękochłonnych po zewnętrznym obrysie sufitów oraz w górnej części ścian,

2) wykonanie pomiarów rzeczywistego czasu pogłosu w pomieszczeniach przed ich modernizacją pozwoliło na odpowiednią kalibrację modeli obliczeniowych. Dzięki temu błędy wyników pomiarów po modernizacji zostały zminimalizowane,

3) w pustych pomieszczeniach (bez mebli i wyposażenia), gdzie chłonność skoncentrowana jest w górnych partiach pomieszczenia, równoległe i odbijające dźwięk powierzchnie dolnych części ścian mogą przyczyniać się do powstawania słyszalnego echa trzepoczącego,

4) w salach gimnastycznych montaż płyt dźwiękochłonnych do sufitu może okazać się niemożliwy ze względu na niewystarczającą nośność konstrukcji dachu. W takiej sytuacji tylko pokrycie wszystkich ścian dobrym materiałem dźwiękochłonnym pozwoli na spełnienie wymagań normy w zakresie dopuszczalnego czasu pogłosu. Takie rozwiązanie będzie jednak tylko możliwe w przypadku, gdy ściany tych pomieszczeń nie są mocno przeszklone, a pozostawiona bez materiałów dźwiękochłonnych powierzchnia sufitu mocno rozprasza dźwięk albo jest nierównoległa do podłogi.

Literatura

  1. „Hałas w szkole – rodzice z SP340 walczą o ciszę”, artykuł z dn. 29.04.2016, http://www.haloursynow.pl/artykuly/
    /halas­‑w-szkole-rodzice-z-sp-340-walcza-o-cisze,5965.htm (dostęp 12.04.2019).
  2. „Szkolny korytarz jak ekspresówka – będą ekrany dźwiękochłonne”, artykuł z dn. 29.11.2016, http://www.tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,szkolny-korytarz-jak-ekspresowka-brbeda-ekrany-dzwiekochlonne,218462.html (dostęp 12.04.2019).
  3. „Za głośno w szkołach. Ursynowska podstawówka z nowatorskim wyciszeniem”, artykuł z dn. 23.11.2016, http://informator-stolicy.pl/artykul/za-glosno-w-szkolach­‑ursynowska-podstawowka-z-nowatorskim-wyciszeniem (dostęp 12.04.2019).
  4. „Problem hałasu w szkołach – modernizacja akustyczna”, artykuł z dn. 11.12.2018, http://sztuka-architektury.pl/article/11899/problem-halasu-w-szkolach-modernizacja-akustyczna (dostęp 12.04.2019).
  5. W. Mikulski, J. Radosz, J. Kozłowski, „Pomiary hałasu oraz pomiary właściwości akustycznych wybranych pomieszczeń w szkole podstawowej nr 340 w Warszawie”, Raport CIOP 223/PZ/2017/NA, (2017).
  6. PN-B 02151-4:2015-06, „Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Część 4: Wymagania dotyczące warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach oraz wytyczne prowadzenia badań”.
  7. EN ISO 3382-1:2009, „Acoustics – Measurement of room acoustic parameters. Part 1: Performance spaces”.
  8. EN ISO 3382-2:2008, „Acoustics – Measurement of room acoustic parameters. Part 2: Reverberation time in ordinary rooms”.
  9. ITU-T Recommendation P.51 Artificial Mouth, 8/96 (1996).
  10. PN EN ISO 60268:16, „Urządzenia systemów elektroakustycznych. Część 16: Obiektywna ocena zrozumiałości mowy za pomocą wskaźnika transmisji mowy”.
  11. Oprogramowanie pomiarowe Dirac, http://www.acoustics­‑engineering.com
  12. J.S. Bradley, T. Estabrooks, „SPMSoft (Speech Privacy Measurement Software) User’s Manual”, Technical Report NRC-IRC-19941, NRC, Canada (2012), dostępne: https://doi.org/10.4224/20378218
  13. Oprogramowanie symulacyjne Odeon: http://www.odeon.dk
  14. A.K. Kłosak, „Wytyczne do projektowania pomieszczeń zgodnie z nową normą o akustyce wnętrz – PN-B-02151-4:2015-06”, „Materiały Budowlane” 8/2017, s.143–146.
  15. „W ślad ursynowskiej szkoły pójdą inne. Będą wyciszane”, artykuł z dn. 29.04.2016, https://www.haloursynow.pl/artykuly/w-slad-ursynowskiej-szkoly-pojda-inne-beda,10599.htm (dostęp 15.07.2019).

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Komentarze

Powiązane

Jacek Sawicki, konsultacja dr inż. Szczepan Marczyński – Clematis Źródło Dobrych Pnączy, prof. Jacek Borowski Roślinne izolacje elewacji

Roślinne izolacje elewacji Roślinne izolacje elewacji

Naturalna zieleń na elewacjach obecna jest od dawna. W formie pnączy pokrywa fasady wielu średniowiecznych budowli, wspina się po murach secesyjnych kamienic, nierzadko zdobi frontony XX-wiecznych budynków...

Naturalna zieleń na elewacjach obecna jest od dawna. W formie pnączy pokrywa fasady wielu średniowiecznych budowli, wspina się po murach secesyjnych kamienic, nierzadko zdobi frontony XX-wiecznych budynków jednorodzinnych czy współczesnych, nowoczesnych obiektów budowlanych, jej istnienie wnosi wyjątkowe zalety estetyczne i użytkowe.

mgr inż. Wojciech Rogala Projektowanie i wznoszenie ścian akustycznych w budownictwie wielorodzinnym na przykładzie przegród z wyrobów silikatowych

Projektowanie i wznoszenie ścian akustycznych w budownictwie wielorodzinnym na przykładzie przegród z wyrobów silikatowych Projektowanie i wznoszenie ścian akustycznych w budownictwie wielorodzinnym na przykładzie przegród z wyrobów silikatowych

Ściany z elementów silikatowych w ciągu ostatnich 20 lat znacznie zyskały na popularności [1]. Stanowią obecnie większość przegród akustycznych w budynkach wielorodzinnych, gdzie z uwagi na wiele źródeł...

Ściany z elementów silikatowych w ciągu ostatnich 20 lat znacznie zyskały na popularności [1]. Stanowią obecnie większość przegród akustycznych w budynkach wielorodzinnych, gdzie z uwagi na wiele źródeł hałasu izolacyjność akustyczna stanowi jeden z głównych czynników wpływających na komfort.

LERG SA Poliole poliestrowe Rigidol®

Poliole poliestrowe Rigidol® Poliole poliestrowe Rigidol®

Od lat obserwujemy dynamicznie rozwijający się trend eko, który stopniowo z mody konsumenckiej zaczął wsiąkać w coraz głębsze dziedziny życia społecznego, by w końcu dotrzeć do korzeni funkcjonowania wielu...

Od lat obserwujemy dynamicznie rozwijający się trend eko, który stopniowo z mody konsumenckiej zaczął wsiąkać w coraz głębsze dziedziny życia społecznego, by w końcu dotrzeć do korzeni funkcjonowania wielu biznesów. Obecnie marki, które chcą odnieść sukces, powinny oferować swoim odbiorcom zdecydowanie więcej niż tylko produkt czy usługę wysokiej jakości.

mgr inż. arch. Tomasz Rybarczyk Prefabrykacja w budownictwie

Prefabrykacja w budownictwie Prefabrykacja w budownictwie

Prefabrykacja w projektowaniu i realizacji budynków jest bardzo nośnym tematem, co przekłada się na duże zainteresowanie wśród projektantów i inwestorów tą tematyką. Obecnie wzrasta realizacja budynków...

Prefabrykacja w projektowaniu i realizacji budynków jest bardzo nośnym tematem, co przekłada się na duże zainteresowanie wśród projektantów i inwestorów tą tematyką. Obecnie wzrasta realizacja budynków z prefabrykatów. Można wśród nich wyróżnić realizacje realizowane przy zastosowaniu elementów prefabrykowanych stosowanych od lat oraz takich, które zostały wyprodukowane na specjalne zamówienie do zrealizowania jednego obiektu.

dr inż. Gerard Brzózka Płyty warstwowe o wysokich wskaźnikach izolacyjności akustycznej – studium przypadku

Płyty warstwowe o wysokich wskaźnikach izolacyjności akustycznej – studium przypadku Płyty warstwowe o wysokich wskaźnikach izolacyjności akustycznej – studium przypadku

Płyty warstwowe zastosowane jako przegrody akustyczne stanowią rozwiązanie charakteryzujące się dobrymi własnościami izolacyjnymi głównie w paśmie średnich, jak również wysokich częstotliwości, przy obciążeniu...

Płyty warstwowe zastosowane jako przegrody akustyczne stanowią rozwiązanie charakteryzujące się dobrymi własnościami izolacyjnymi głównie w paśmie średnich, jak również wysokich częstotliwości, przy obciążeniu niewielką masą powierzchniową. W wielu zastosowaniach wyparły typowe rozwiązania przegród masowych (np. z ceramiki, elementów wapienno­ piaskowych, betonu, żelbetu czy gipsu), które cechują się kilkukrotnie wyższymi masami powierzchniowymi.

dr hab. inż. Tomasz Tański, Roman Węglarz Prawidłowy dobór stalowych elementów konstrukcyjnych i materiałów lekkiej obudowy w środowiskach korozyjnych według wytycznych DAFA

Prawidłowy dobór stalowych elementów konstrukcyjnych i materiałów lekkiej obudowy w środowiskach korozyjnych według wytycznych DAFA Prawidłowy dobór stalowych elementów konstrukcyjnych i materiałów lekkiej obudowy w środowiskach korozyjnych według wytycznych DAFA

W świetle zawiłości norm, wymogów projektowych oraz tych istotnych z punktu widzenia inwestora okazuje się, że problem doboru właściwego materiału staje się bardzo złożony. Materiały odpowiadające zarówno...

W świetle zawiłości norm, wymogów projektowych oraz tych istotnych z punktu widzenia inwestora okazuje się, że problem doboru właściwego materiału staje się bardzo złożony. Materiały odpowiadające zarówno za estetykę, jak i przeznaczenie obiektu, m.in. w budownictwie przemysłowym, muszą sprostać wielu wymogom technicznym oraz wizualnym.

dr inż. Jarosław Mucha Współczesne metody inwentaryzacji i badań nieniszczących konstrukcji obiektów i budynków

Współczesne metody inwentaryzacji i badań nieniszczących konstrukcji obiektów i budynków Współczesne metody inwentaryzacji i badań nieniszczących konstrukcji obiektów i budynków

Projektowanie jest początkowym etapem realizacji wszystkich inwestycji budowlanych, mającym decydujący wpływ na kształt, funkcjonalność obiektu, optymalność rozwiązań technicznych, koszty realizacji, niezawodność...

Projektowanie jest początkowym etapem realizacji wszystkich inwestycji budowlanych, mającym decydujący wpływ na kształt, funkcjonalność obiektu, optymalność rozwiązań technicznych, koszty realizacji, niezawodność i trwałość w zakładanym okresie użytkowania. Często realizacja projektowanych inwestycji wykonywana jest w połączeniu z wykorzystaniem obiektów istniejących, które są w złym stanie technicznym, czy też nie posiadają aktualnej dokumentacji technicznej. Prawidłowe, skuteczne i optymalne projektowanie...

mgr inż. Cezariusz Magott, mgr inż. Maciej Rokiel Dokumentacja techniczna prac renowacyjnych – podstawowe zasady (cz. 1)

Dokumentacja techniczna prac renowacyjnych – podstawowe zasady (cz. 1) Dokumentacja techniczna prac renowacyjnych – podstawowe zasady (cz. 1)

Kontynuując zagadnienia związane z analizą dokumentacji technicznej skupiamy się tym razem na omówieniu dokumentacji robót renowacyjnych.

Kontynuując zagadnienia związane z analizą dokumentacji technicznej skupiamy się tym razem na omówieniu dokumentacji robót renowacyjnych.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Trudności i ograniczenia związane z wykonywaniem wtórnej hydroizolacji poziomej metodą iniekcji

Trudności i ograniczenia związane z wykonywaniem wtórnej hydroizolacji poziomej metodą iniekcji Trudności i ograniczenia związane z wykonywaniem wtórnej hydroizolacji poziomej metodą iniekcji

Wykonywanie wtórnych hydroizolacji przeciw wilgoci kapilarnej metodą iniekcji można porównać do ocieplania budynku. Obie technologie nie są szczególnie trudne, dopóki mamy do czynienia z pojedynczą przegrodą.

Wykonywanie wtórnych hydroizolacji przeciw wilgoci kapilarnej metodą iniekcji można porównać do ocieplania budynku. Obie technologie nie są szczególnie trudne, dopóki mamy do czynienia z pojedynczą przegrodą.

Materiały prasowe news Rynek silikatów – 10 lat rozwoju

Rynek silikatów – 10 lat rozwoju Rynek silikatów – 10 lat rozwoju

Wdrażanie nowych rozwiązań w branży budowlanej wymaga czasu oraz dużego nakładu energii. Polski rynek nie jest zamknięty na innowacje, jednak podchodzi do nich z ostrożnością i ocenia przede wszystkim...

Wdrażanie nowych rozwiązań w branży budowlanej wymaga czasu oraz dużego nakładu energii. Polski rynek nie jest zamknięty na innowacje, jednak podchodzi do nich z ostrożnością i ocenia przede wszystkim pod kątem korzyści – finansowych, wykonawczych czy wizualnych. Producenci materiałów budowlanych, chcąc dopasować ofertę do potrzeb i wymagań polskich inwestycji, od wielu lat kontynuują pracę edukacyjną, legislacyjną oraz komunikacyjną z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego. Czy działania te...

MIWO – Stowarzyszenie Producentów Wełny Mineralnej: Szklanej i Skalnej Wełna mineralna zwiększa bezpieczeństwo pożarowe w domach drewnianych

Wełna mineralna zwiększa bezpieczeństwo pożarowe w domach drewnianych Wełna mineralna zwiększa bezpieczeństwo pożarowe  w domach drewnianych

W Polsce budynki drewniane to przede wszystkim domy jednorodzinne. Jak pokazują dane GUS, na razie stanowią 1% wszystkich budynków mieszkalnych oddanych do użytku w ciągu ostatniego roku, ale ich popularność...

W Polsce budynki drewniane to przede wszystkim domy jednorodzinne. Jak pokazują dane GUS, na razie stanowią 1% wszystkich budynków mieszkalnych oddanych do użytku w ciągu ostatniego roku, ale ich popularność wzrasta. Jednak drewno używane jest nie tylko przy budowie domów szkieletowych, w postaci więźby dachowej znajduje się też niemal w każdym domu budowanym w technologii tradycyjnej. Dlatego istotne jest, aby zwracać uwagę na bezpieczeństwo pożarowe budynków. W zwiększeniu jego poziomu pomaga izolacja...

dr inż. Krzysztof Pawłowski prof. PBŚ Projektowanie złączy budowlanych w aspekcie cieplno-wilgotnościowym (cz. 6)

Projektowanie złączy budowlanych w aspekcie cieplno-wilgotnościowym (cz. 6) Projektowanie złączy budowlanych w aspekcie cieplno-wilgotnościowym (cz. 6)

Integralną częścią projektowania budynków o niskim zużyciu energii (NZEB) jest minimalizacja strat ciepła przez ich elementy obudowy (przegrody zewnętrzne i złącza budowlane). Złącza budowlane, nazywane...

Integralną częścią projektowania budynków o niskim zużyciu energii (NZEB) jest minimalizacja strat ciepła przez ich elementy obudowy (przegrody zewnętrzne i złącza budowlane). Złącza budowlane, nazywane także mostkami cieplnymi (termicznymi), powstają m.in. w wyniku połączenia przegród budynku. Generują dodatkowe straty ciepła przez przegrody budowlane.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Zastosowanie betonu wodonieprzepuszczalnego przy renowacji zawilgoconych budowli (cz. 41)

Zastosowanie betonu wodonieprzepuszczalnego przy renowacji zawilgoconych budowli (cz. 41) Zastosowanie betonu wodonieprzepuszczalnego przy renowacji zawilgoconych budowli (cz. 41)

Wykonanie hydroizolacji wtórnej w postaci nieprzepuszczalnej dla wody konstrukcji betonowej jest rozwiązaniem dopuszczalnym, jednak technicznie bardzo złożonym, a jego skuteczność, bardziej niż w przypadku...

Wykonanie hydroizolacji wtórnej w postaci nieprzepuszczalnej dla wody konstrukcji betonowej jest rozwiązaniem dopuszczalnym, jednak technicznie bardzo złożonym, a jego skuteczność, bardziej niż w przypadku jakiejkolwiek innej metody, determinowana jest przez prawidłowe zaprojektowanie oraz wykonanie – szczególnie istotne jest zapewnienie szczelności złączy, przyłączy oraz przepustów.

mgr inż. Cezariusz Magott, mgr inż. Maciej Rokiel Analiza dokumentacji technicznej prac renowacyjnych (cz. 2). Studium przypadku

Analiza dokumentacji technicznej prac renowacyjnych (cz. 2). Studium przypadku Analiza dokumentacji technicznej prac renowacyjnych (cz. 2). Studium przypadku

Wybór rozwiązania materiałowego i kompleksowej technologii naprawy obiektu poddanego ekspertyzie musi wynikać z wcześniej wykonanych badań. Rezultaty badań wstępnych w wielu przypadkach narzucają sposób...

Wybór rozwiązania materiałowego i kompleksowej technologii naprawy obiektu poddanego ekspertyzie musi wynikać z wcześniej wykonanych badań. Rezultaty badań wstępnych w wielu przypadkach narzucają sposób rozwiązania izolacji fundamentów.

Sebastian Malinowski Izolacje akustyczne w biurach

Izolacje akustyczne w biurach Izolacje akustyczne w biurach

Ekonomia pracy wymaga obecnie otwartych, ułatwiających komunikację środowisk biurowych. Odpowiednia akustyka w pomieszczeniach typu open space tworzy atmosferę, która sprzyja zarówno swobodnej wymianie...

Ekonomia pracy wymaga obecnie otwartych, ułatwiających komunikację środowisk biurowych. Odpowiednia akustyka w pomieszczeniach typu open space tworzy atmosferę, która sprzyja zarówno swobodnej wymianie informacji pomiędzy pracownikami, jak i ich koncentracji. Nie każdy jednak wie, że bardzo duży wpływ ma na to konstrukcja sufitu.

dr inż. Beata Anwajler, mgr inż. Anna Piwowar Bioniczny kompozyt komórkowy o właściwościach izolacyjnych

Bioniczny kompozyt komórkowy o właściwościach izolacyjnych Bioniczny kompozyt komórkowy o właściwościach izolacyjnych

Współcześnie uwaga badaczy oraz polityków z całego świata została zwrócona na globalny problem negatywnego oddziaływania energetyki na środowisko naturalne. Szczególnym zagadnieniem stało się zjawisko...

Współcześnie uwaga badaczy oraz polityków z całego świata została zwrócona na globalny problem negatywnego oddziaływania energetyki na środowisko naturalne. Szczególnym zagadnieniem stało się zjawisko zwiększania efektu cieplarnianego, które jest wskazywane jako skutek działalności człowieka. Za nadrzędną przyczynę tego zjawiska uznaje się emisję gazów cieplarnianych (głównie dwutlenku węgla) związaną ze spalaniem paliw kopalnych oraz ubóstwem, które powoduje trudności w zaspakajaniu podstawowych...

Fiberglass Fabrics s.c. Wiele zastosowań siatki z włókna szklanego

Wiele zastosowań siatki z włókna szklanego Wiele zastosowań siatki z włókna szklanego

Siatka z włókna szklanego jest wykorzystywana w systemach ociepleniowych jako warstwa zbrojąca tynków zewnętrznych. Ma za zadanie zapobiec ich pękaniu oraz powstawaniu rys podczas użytkowania. Siatka z...

Siatka z włókna szklanego jest wykorzystywana w systemach ociepleniowych jako warstwa zbrojąca tynków zewnętrznych. Ma za zadanie zapobiec ich pękaniu oraz powstawaniu rys podczas użytkowania. Siatka z włókna szklanego pozwala na przedłużenie żywotności całego systemu ociepleniowego w danym budynku. W sklepie internetowym FFBudowlany.pl oferujemy szeroki wybór różnych gramatur oraz sposobów aplikacji tego produktu.

dr inż. Krzysztof Pawłowski prof. PBŚ Całkowite przenikanie ciepła przez elementy obudowy budynku (cz. 7)

Całkowite przenikanie ciepła przez elementy obudowy budynku (cz. 7) Całkowite przenikanie ciepła przez elementy obudowy budynku (cz. 7)

W celu ustalenia bilansu energetycznego budynku niezbędna jest znajomość określania współczynnika strat ciepła przez przenikanie przez elementy obudowy budynku z uwzględnieniem przepływu ciepła w polu...

W celu ustalenia bilansu energetycznego budynku niezbędna jest znajomość określania współczynnika strat ciepła przez przenikanie przez elementy obudowy budynku z uwzględnieniem przepływu ciepła w polu jednowymiarowym (1D), dwuwymiarowym (2D) oraz trójwymiarowym (3D).

Redakcja miesięcznika IZOLACJE Fasady wentylowane w budynkach wysokich i wysokościowych

Fasady wentylowane w budynkach wysokich i wysokościowych Fasady wentylowane w budynkach wysokich i wysokościowych

Projektowanie obiektów wielopiętrowych wiąże się z większymi wyzwaniami w zakresie ochrony przed ogniem, wiatrem oraz stratami cieplnymi – szczególnie, jeśli pod uwagę weźmiemy popularny typ konstrukcji...

Projektowanie obiektów wielopiętrowych wiąże się z większymi wyzwaniami w zakresie ochrony przed ogniem, wiatrem oraz stratami cieplnymi – szczególnie, jeśli pod uwagę weźmiemy popularny typ konstrukcji ścian zewnętrznych wykańczanych fasadą wentylowaną. O jakich zjawiskach fizycznych i obciążeniach mowa? W jaki sposób determinują one dobór odpowiedniej izolacji budynku?

inż. Izabela Dziedzic-Polańska Fibrobeton – kompozyt cementowy do zadań specjalnych

Fibrobeton – kompozyt cementowy do zadań specjalnych Fibrobeton – kompozyt cementowy do zadań specjalnych

Beton jest najczęściej używanym materiałem budowlanym na świecie i jest stosowany w prawie każdym typie konstrukcji. Beton jest niezbędnym materiałem budowlanym ze względu na swoją trwałość, wytrzymałość...

Beton jest najczęściej używanym materiałem budowlanym na świecie i jest stosowany w prawie każdym typie konstrukcji. Beton jest niezbędnym materiałem budowlanym ze względu na swoją trwałość, wytrzymałość i wyjątkową długowieczność. Może wytrzymać naprężenia ściskające i rozciągające oraz trudne warunki pogodowe bez uszczerbku dla stabilności architektonicznej. Wytrzymałość betonu na ściskanie w połączeniu z wytrzymałością materiału wzmacniającego na rozciąganie poprawia ogólną jego trwałość. Beton...

prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec Projektowanie wzmocnień konstrukcji murowych z użyciem systemu FRCM (cz. 1)

Projektowanie wzmocnień konstrukcji murowych z użyciem systemu FRCM (cz. 1) Projektowanie wzmocnień konstrukcji murowych z użyciem systemu FRCM (cz. 1)

Wzmocnienie systemem FRCM polega na utworzeniu konstrukcji zespolonej: muru lub żelbetu ze wzmocnieniem, czyli kilkumilimetrową warstwą zaprawy z dodatkowym zbrojeniem. Jako zbrojenie stosuje się siatki...

Wzmocnienie systemem FRCM polega na utworzeniu konstrukcji zespolonej: muru lub żelbetu ze wzmocnieniem, czyli kilkumilimetrową warstwą zaprawy z dodatkowym zbrojeniem. Jako zbrojenie stosuje się siatki z włókien węglowych, siatki PBO (poliparafenilen-benzobisoxazol), siatki z włóknami szklanymi, aramidowymi, bazaltowymi oraz stalowymi o wysokiej wytrzymałości (UHTSS – Ultra High Tensile Strength Steel). Zbrojenie to jest osadzane w tzw. mineralnej matrycy cementowej, w której dopuszcza się niewielką...

mgr inż. Cezariusz Magott, mgr inż. Maciej Rokiel Analiza dokumentacji technicznej prac renowacyjnych (cz.3). Przykłady realizacji

Analiza dokumentacji technicznej prac renowacyjnych (cz.3). Przykłady realizacji Analiza dokumentacji technicznej prac renowacyjnych (cz.3). Przykłady realizacji

W artykule opisano szczegóły poprawnego wykonywania iniekcji w kontekście jakości prac renowacyjnych. Kiedy należy wykonać ocenę przegrody pod kątem możliwości wykonania iniekcji?

W artykule opisano szczegóły poprawnego wykonywania iniekcji w kontekście jakości prac renowacyjnych. Kiedy należy wykonać ocenę przegrody pod kątem możliwości wykonania iniekcji?

Paweł Siemieniuk Rodzaje stropów w budynkach jednorodzinnych

Rodzaje stropów w budynkach jednorodzinnych Rodzaje stropów w budynkach jednorodzinnych

Zadaniem stropu jest przede wszystkim podział budynku na kondygnacje. Ponieważ jednak nie jest to jego jedyna funkcja, rodzaj tej poziomej przegrody musi być dobrze przemyślany, i to już na etapie projektowania...

Zadaniem stropu jest przede wszystkim podział budynku na kondygnacje. Ponieważ jednak nie jest to jego jedyna funkcja, rodzaj tej poziomej przegrody musi być dobrze przemyślany, i to już na etapie projektowania domu. Taka decyzja jest praktycznie nieodwracalna, gdyż po wybudowaniu domu trudno ją zmienić.

inż. Izabela Dziedzic-Polańska Ekologiczne i ekonomiczne ujęcie termomodernizacji budynków mieszkalnych

Ekologiczne i ekonomiczne ujęcie termomodernizacji budynków mieszkalnych Ekologiczne i ekonomiczne ujęcie termomodernizacji budynków mieszkalnych

Termomodernizacja budynku jest ważna ze względu na jej korzyści dla środowiska i ekonomii. Właściwie wykonana termomodernizacja może znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie budynku na energię i zmniejszyć...

Termomodernizacja budynku jest ważna ze względu na jej korzyści dla środowiska i ekonomii. Właściwie wykonana termomodernizacja może znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie budynku na energię i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych związanych z ogrzewaniem i chłodzeniem. Ponadto, zmniejszenie kosztów ogrzewania i chłodzenia może przyczynić się do zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych budynku, co może przełożyć się na zwiększenie jego wartości.

Wybrane dla Ciebie

Wełna skalna jako materiał termoizolacyjny »

Wełna skalna jako materiał termoizolacyjny » Wełna skalna jako materiał termoizolacyjny »

Systemowa termomodernizacja to ciepło i estetyka »

Systemowa termomodernizacja to ciepło i estetyka » Systemowa termomodernizacja to ciepło i estetyka »

Płyty XPS – następca styropianu »

Płyty XPS – następca styropianu » Płyty XPS – następca styropianu »

Dach biosolarny - co to jest? »

Dach biosolarny - co to jest? » Dach biosolarny - co to jest? »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem » Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Budowanie szkieletowe czy modułowe? »

Budowanie szkieletowe czy modułowe? » Budowanie szkieletowe czy modułowe? »

Termomodernizacja z poszanowaniem wartości zabytków »

Termomodernizacja z poszanowaniem wartości zabytków » Termomodernizacja z poszanowaniem wartości zabytków »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową » Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Papa dachowa, która oczyszcza powietrze »

Papa dachowa, która oczyszcza powietrze » Papa dachowa, która oczyszcza powietrze »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy » Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

300% rozciągliwości membrany - TAK! »

300% rozciągliwości membrany - TAK! » 300% rozciągliwości membrany - TAK! »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.