Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2019 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Komentarz do artykułu dr. inż. arch. Andrzeja K. Kłosaka
FOT. Korytarz szkolny w Szkole Podstawowej nr 340 w Warszawie po modernizacji
FOT. Korytarz szkolny w Szkole Podstawowej nr 340 w Warszawie po modernizacji
fot.: B. Makowski

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo pogłosowe, co utrudnia wzajemną komunikację uczniów i nauczycieli. Intuicyjnie czujemy, że nie pozostaje to bez wpływu na ich efektywność i samopoczucie w szkole. Co więc by się więc stało, gdybyśmy tak wyciszyli cały budynek szkoły?

Badania ankietowe przedstawione w niniejszym artykule dotyczą modernizacji akustycznej przeprowadzonej w Szkole Podstawowej nr 340 w Warszawie, opisanej w artykule dr. inż. arch. Andrzeja K. Kłosaka „Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej”.

Badania ankietowe

Modernizacja akustyczna Szkoły Podstawowej nr 340 w Warszawie była wyjątkowym przedsięwzięciem, bo jeszcze nigdy nie przeprowadzono w Polsce całościowego projektu wyciszenia budynku szkoły podstawowej.

Spontanicznie wyrażane, entuzjastyczne opinie użytkowników podsunęły pomysł szczegółowych badań ankietowych, które pozwoliłyby na usystematyzowanie odpowiedzi i ocenę skali zmian, które zaszły po remoncie. Badania zostały przygotowane i przeprowadzone przez dr hab. Irenę Polewczyk z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wzięło w nich udział 44 nauczycieli i 378 uczniów (głównie z klas V i VI), którzy oceniali wpływ zmian akustycznych na ich funkcjonowanie w szkole.

Ankieta była bardzo szeroka (uczniowie odpowiadali na 73 szczegółowych pytań, podczas gdy nauczyciele nawet na 121) i dotyczyła takich aspektów funkcjonowania uczniów i nauczycieli w szkole, jak:

  • stopień koncentracji uwagi,
  • zdolność i trwałość zapamiętywania informacji,
  • tempo pracy,
  • poprawne wykonywanie poleceń nauczyciela,
  • stopień zmęczenia i poziom agresji uczniów,
  • wysiłek głosowy i stres u nauczycieli

i wiele, wiele innych.

Nauczyciele i uczniowie byli proszeni o opis zmian w zakresie poszczególnych problemów: w pięciopunkowej skali oceniali sytuację przed i po wyciszeniu szkoły. Warto zaznaczyć, że badania były przeprowadzane w marcu 2019 roku, czyli przeszło pół roku po zakończeniu prac.

Wyniki badania

RYS. Odpowiedzi nauczycieli na pytanie „Przy jakiej odległości możliwa jest komunikacja słowna w hali sportowej?” – sytuacja przed i po adaptacji akustycznej; rys.: M. Jarosz

Pierwsze pytania, na które odpowiadali uczniowie i nauczyciele, dotyczyły ogólnych obserwacji, na przykład oceny zmian w poszczególnych typach pomieszczeń – gdzie były one bardziej zauważalne, a gdzie mniej.

Nauczyciele podkreślali przede wszystkim zmianę jakości pracy w salach lekcyjnych – aż 77% z nich podało, że nastąpiły tutaj „duże” lub „bardzo duże” zmiany. W przypadku korytarzy, stołówki czy sali sportowej ten odsetek wynosił „tylko” ok. 60%.

Oceniając ogólne zmiany w pracy z uczniami, nauczyciele najczęściej wskazywali na lepszą zrozumiałość mowy, zarówno w klasach lekcyjnych, jak i na korytarzach (61%).

Ciekawe były też odpowiedzi dotyczące promienia skutecznej komunikacji słownej w hali sportowej (RYS.).

O prawdziwej zmianie jakościowej świadczą jednak odpowiedzi na pytania szczegółowe – widać, że efektywność pracy w klasie lekcyjnej wzrosła w bardzo wyraźny sposób, co przekłada się na subiektywną ocenę zmian ocen okresowych (TABELA 1).

TABELA 1. Ogólne obserwacje uczniów i nauczycieli dotyczące poprawy komfortu nauki w szkole przed i po modernizacji

Niemniej interesujące są zmiany w ocenie samopoczucia i zmęczenia nauczycieli. Widać tu wyraźnie, jak silnym obciążeniem dla nich był hałas panujący w szkole i konieczność używania podniesionego głosu (TABELA 2).

TABELA 2. Obserwacje nauczycieli dotyczące ich samopoczucia i komfortu pracy przed i po modernizacji

Kompletny raport jest obecnie w przygotowaniu, wstępne wyniki były prezentowane na międzynarodowym kongresie akustycznym ICA [1]. Wyniki szczegółowych badań ankietowych w całości potwierdzają wcześniejsze, wyrywkowe obserwacje nauczycieli i uczniów. Pokazują one bardzo korzystne zmiany we wszystkich aspektach funkcjonowania uczniów i nauczycieli w szkole. Tym samym wskazują na celowość stosowania się do wymagań normy pogłosowej [2] zarówno przy wznoszeniu nowych obiektów oświatowych, jak i przy modernizacji istniejących.

Literatura

1. I. Polewczyk, M. Jarosz, „Acoustic treatment of school spaces and its impact on students and teachers. Users’ self-assessment”, Proceedings 23rd congress ICA, 9–13 Sept. 2019, Aachen, Germany.
2. PN-B-02151-4:2015-06, „Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Wymagania dotyczące warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach oraz wytyczne prowadzenia badań”.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »

[akustyka, akustyka wnętrz, hałas, poziom hałasu, modernizacja akustyczna, izolacja akustyczna, komfort akustyczny, akustyka budowlana]

Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 4/2020

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Płyty warstwowe - co warto wiedzieć?


Płyty warstwowe składają się z dwóch zewnętrznych okładzin metalowych, oddzielonych... ZOBACZ »


Wszystko o skutecznej hydroizolacji »

Uzyskaj pomoc w finansowaniu termomodernizacji »

Dlaczego hydroizolacja budynków jest tak ważną kwestią? Każdego roku na całym świecie czytaj dalej »

W praktyce, przeprowadzając termomodernizację budynku dociepla się ściany zewnętrzne, wymienia się okna i drzwi, modernizuje się systemy grzewcze i wentylacyjne..... czytaj dalej »

Co warto wiedzieć o ocieplaniu wełną skalną?


Konieczności ocieplania ścian zewnętrznych wynika nie tylko ze względów ekonomicznych – im lepiej izolowane ściany, tym ZOBACZ »


Systemy mocowań - jaki wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Innowacyjne płyty styropianowe »

Dobór system mocowań elewacyjnych uzależniony jest m.in. od rodzaju materiału, z jakiego wykonane są ściany... czytaj dalej » Płyty będą mieć polepszone właściwości użytkowe i tym samym spełniać surowsze normy... czytaj dalej »

Ogniochronny bandaż pęczniejący - gdzie i kiedy go stosować?


Do prawidłowego oznaczenia przepustów instalacyjnych wykonanych przy... ZOBACZ »


Od czego zacząć termomodernizację domu? Co zrobić, aby uzyskać dotację?

Czego użyć do naprawy balkonu lub tarasu?

Jak dzięki termomodernizacji zmniejszyć zuzycie energii na ogrzewanie domów nawet o 69%?.. czytaj dalej » Jak obliczyć spadek balkonu? Po co wykorzystywać sznur dylatacyjny? czytaj dalej »

Farby do wnętrz i elewacji - jakie powinny być?


W 2002 r. rynek farb fasadowych został zrewolucjonizowany przez farbę zolowo-krzemianową, która bazuje na całkowicie nowatorskiej koncepcji spoiw, dzięki czemu... ZOBACZ »


Jak oszczędzić na ogrzewaniu budynku?

Chcesz poprawić efektywność energetyczną domu?

Zarabiaj pieniądze sprzedając prąd... czytaj dalej » Mniej więcej jedna trzecia globalnie zużywanej energii jest obecnie wykorzystywana do ogrzewania i chłodzenia budynków... czytaj dalej »

Szukasz narzędzi i materiałów do codziennej pracy?


Szukasz produktów w specjalnych promocyjnych cenach? ZOBACZ »


Jak zabezpieczyć budynek przed wilgocią?

Kiedy i gdzie stosować płyty warstwowe?

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury...czytaj dalej »

Płyty warstwowe z wełny mineralnej posiadają odporność ogniową EI do... czytaj dalej »

Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr...
czytaj dalej »


Termomodernizacja – co obejmuje w praktyce?

Kiedy zastosować izolację z keramzytu?

Izolacja keramzyt

Termomodernizacja to szereg działań, które polegają na zmianach w strukturze budynku, a także... czytaj dalej »

Keramzyt nie traci swoich właściwości wraz z upływem czasu, dlatego można... czytaj dalej »

Ekspert Budowlany - zlecenia

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
10/2020

Aktualny numer:

Izolacje 10/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Szklana fasada o podwójnym przepływie powietrza
  • - Fala renowacji
Zobacz szczegóły
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Flowcrete Polska Sp. z o.o.
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Jesteśmy producentem i dystrybutorem materiałów do wykonywania bezspoinowch posadzek żywicznych -...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.