Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2019 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Komentarz do artykułu dr. inż. arch. Andrzeja K. Kłosaka
FOT. Korytarz szkolny w Szkole Podstawowej nr 340 w Warszawie po modernizacji
FOT. Korytarz szkolny w Szkole Podstawowej nr 340 w Warszawie po modernizacji
fot.: B. Makowski

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo pogłosowe, co utrudnia wzajemną komunikację uczniów i nauczycieli. Intuicyjnie czujemy, że nie pozostaje to bez wpływu na ich efektywność i samopoczucie w szkole. Co więc by się więc stało, gdybyśmy tak wyciszyli cały budynek szkoły?

Badania ankietowe przedstawione w niniejszym artykule dotyczą modernizacji akustycznej przeprowadzonej w Szkole Podstawowej nr 340 w Warszawie, opisanej w artykule dr. inż. arch. Andrzeja K. Kłosaka „Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej”.

Badania ankietowe

Modernizacja akustyczna Szkoły Podstawowej nr 340 w Warszawie była wyjątkowym przedsięwzięciem, bo jeszcze nigdy nie przeprowadzono w Polsce całościowego projektu wyciszenia budynku szkoły podstawowej.

Spontanicznie wyrażane, entuzjastyczne opinie użytkowników podsunęły pomysł szczegółowych badań ankietowych, które pozwoliłyby na usystematyzowanie odpowiedzi i ocenę skali zmian, które zaszły po remoncie. Badania zostały przygotowane i przeprowadzone przez dr hab. Irenę Polewczyk z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wzięło w nich udział 44 nauczycieli i 378 uczniów (głównie z klas V i VI), którzy oceniali wpływ zmian akustycznych na ich funkcjonowanie w szkole.

Ankieta była bardzo szeroka (uczniowie odpowiadali na 73 szczegółowych pytań, podczas gdy nauczyciele nawet na 121) i dotyczyła takich aspektów funkcjonowania uczniów i nauczycieli w szkole, jak:

  • stopień koncentracji uwagi,
  • zdolność i trwałość zapamiętywania informacji,
  • tempo pracy,
  • poprawne wykonywanie poleceń nauczyciela,
  • stopień zmęczenia i poziom agresji uczniów,
  • wysiłek głosowy i stres u nauczycieli

i wiele, wiele innych.

Nauczyciele i uczniowie byli proszeni o opis zmian w zakresie poszczególnych problemów: w pięciopunkowej skali oceniali sytuację przed i po wyciszeniu szkoły. Warto zaznaczyć, że badania były przeprowadzane w marcu 2019 roku, czyli przeszło pół roku po zakończeniu prac.

Wyniki badania

RYS. Odpowiedzi nauczycieli na pytanie „Przy jakiej odległości możliwa jest komunikacja słowna w hali sportowej?” – sytuacja przed i po adaptacji akustycznej; rys.: M. Jarosz

Pierwsze pytania, na które odpowiadali uczniowie i nauczyciele, dotyczyły ogólnych obserwacji, na przykład oceny zmian w poszczególnych typach pomieszczeń – gdzie były one bardziej zauważalne, a gdzie mniej.

Nauczyciele podkreślali przede wszystkim zmianę jakości pracy w salach lekcyjnych – aż 77% z nich podało, że nastąpiły tutaj „duże” lub „bardzo duże” zmiany. W przypadku korytarzy, stołówki czy sali sportowej ten odsetek wynosił „tylko” ok. 60%.

Oceniając ogólne zmiany w pracy z uczniami, nauczyciele najczęściej wskazywali na lepszą zrozumiałość mowy, zarówno w klasach lekcyjnych, jak i na korytarzach (61%).

Ciekawe były też odpowiedzi dotyczące promienia skutecznej komunikacji słownej w hali sportowej (RYS.).

O prawdziwej zmianie jakościowej świadczą jednak odpowiedzi na pytania szczegółowe – widać, że efektywność pracy w klasie lekcyjnej wzrosła w bardzo wyraźny sposób, co przekłada się na subiektywną ocenę zmian ocen okresowych (TABELA 1).

TABELA 1. Ogólne obserwacje uczniów i nauczycieli dotyczące poprawy komfortu nauki w szkole przed i po modernizacji

Niemniej interesujące są zmiany w ocenie samopoczucia i zmęczenia nauczycieli. Widać tu wyraźnie, jak silnym obciążeniem dla nich był hałas panujący w szkole i konieczność używania podniesionego głosu (TABELA 2).

TABELA 2. Obserwacje nauczycieli dotyczące ich samopoczucia i komfortu pracy przed i po modernizacji

Kompletny raport jest obecnie w przygotowaniu, wstępne wyniki były prezentowane na międzynarodowym kongresie akustycznym ICA [1]. Wyniki szczegółowych badań ankietowych w całości potwierdzają wcześniejsze, wyrywkowe obserwacje nauczycieli i uczniów. Pokazują one bardzo korzystne zmiany we wszystkich aspektach funkcjonowania uczniów i nauczycieli w szkole. Tym samym wskazują na celowość stosowania się do wymagań normy pogłosowej [2] zarówno przy wznoszeniu nowych obiektów oświatowych, jak i przy modernizacji istniejących.

Literatura

1. I. Polewczyk, M. Jarosz, „Acoustic treatment of school spaces and its impact on students and teachers. Users’ self-assessment”, Proceedings 23rd congress ICA, 9–13 Sept. 2019, Aachen, Germany.
2. PN-B-02151-4:2015-06, „Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Wymagania dotyczące warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach oraz wytyczne prowadzenia badań”.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »

[akustyka, akustyka wnętrz, hałas, poziom hałasu, modernizacja akustyczna, izolacja akustyczna, komfort akustyczny, akustyka budowlana]

Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 4/2020

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Chemia budowlana - porady ekspertów »


Masz wątpliwości i pytania jak rozwiązać Twój problem techniczny? Dobierz stosowną technologię do Twoich potrzeb... ZOBACZ »


Planujesz remont balkonu lub tarasu? Sprawdź »

7 zalet stosowania płyt warstwowych

Aby balkon lub taras nie sprawiał właścicielom kłopotów podczas użytkowania...
czytaj dalej »

Obecnie trudno sobie wyobrazić budownictwo, szczególnie halowe użyteczności publicznej, przemysłowe i rolnicze bez obudowy... czytaj dalej »

Czego użyć do napraw i uszczelnień?


Na etapie wykonywania hydroizolacji budynku warto rozważyć zastosowanie materiałów ZOBACZ »


Konsole do elewacji wentylowanych - wiedz więcej »

Klej do płytek z funkcją hydroizolacji »

Umożliwiają osiągnięcie współczynnika przenikania ciepła dla ścian zewnętrznych na poziomie poniżej... czytaj dalej » Tego typu materiałów poszukują najbardziej wymagający użytkownicy, ceniący estetykę, funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz... czytaj dalej »

Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr...  czytaj dalej »


Na czym polegają prace uszczelniające?

Jak zabezpieczyć wnętrze przed dużym nasłonecznieniem?

Prace uszczelniające mają na celu odcięcie niebezpiecznych materiałów, substancji lub po prostu... czytaj dalej » Dużym zainteresowaniem właścicieli domów cieszy się też.. czytaj dalej »

Jak pozbyć się grzyba z elewacji?


Elewacja budynku narażona jest nie tylko na zmienne warunki atmosferyczne, lecz także na... ZOBACZ »


Zobacz najnowszy numer IZOLACJI »

Wybierz najlepszy materiał do ociepleń »

W majowym wydaniu miesięcznika IZOLACJE piszemy m.in. o budowie w czasach pandemii, izolacjach wdmuchiwanych oraz elewacjach wentylowanych. czytaj dalej » Czym różnią się materiały do izolacji poszczególnych elementów budynku? czytaj dalej »

Naprawa balkonów i tarasów - czego użyć?


Balkony, tarasy, loggie i schody są elementami obiektów budowlanych stale narażonymi na niszczące czynniki środowiska... ZOBACZ »


Papa podkładowa - przepłacanie czy oszczędność?

Jak zabezpieczyć budynek przed wilgocią?

Wśród budowniczych wciąż trwa otwarta dyskusja na temat potrzeby stosowania papy podkładowej...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Planujesz wymianę dachu? Sprawdź »


Dzięki lekkości dachówek nie ma potrzeby wzmacniania Twojej starej struktury dachowej. W niektórych przypadkach jest nawet... ZOBACZ »


Żaluzje zewnętrzne - dlaczego warto je zamontować?

Szukasz pomysłu na wykończenie elewacji? Sprawdź

To doskonała inwestycja, która nie tylko podnosi wartość budynku mieszkalnego...
czytaj dalej »

Tynki cienkowarstwowe tworzą ochronno-dekoracyjną zewnętrzną warstwę o wysokiej odporności na... czytaj dalej »

Ekspert Budowlany - zlecenia

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Flowcrete Polska Sp. z o.o.
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Jesteśmy producentem i dystrybutorem materiałów do wykonywania bezspoinowch posadzek żywicznych -...
5/2020

Aktualny numer:

Izolacje 5/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Budowa w czasach pandemii
  • - Najczęściej popełniane błędy podczas deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych
Zobacz szczegóły
Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Trudno wyobrazić sobie nowoczesny dom bez jego wizytówki, czyli balkonu lub tarasu. Elementy te stanowią dodatkową powierzchnię, która pozwala na chwilę oddechu na...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.