Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Akustyka wnętrz budynków szkolnych

Chłonność akustyczna w pomieszczeniach szkolnych

FOT. 2. Gminna hala sportowa w Bezledach. Przykład hali sportowej spełniającej wymagania normy. Materiały dźwiękochłonne rozmieszczone między dźwigarami a płatwiami z drewna klejonego oraz na ścianie szczytowej pomieszczenia
Ecophon

FOT. 2. Gminna hala sportowa w Bezledach. Przykład hali sportowej spełniającej wymagania normy. Materiały dźwiękochłonne rozmieszczone między dźwigarami a płatwiami z drewna klejonego oraz na ścianie szczytowej pomieszczenia


Ecophon

Akustyka ma duży wpływ zarówno na funkcjonalność pomieszczeń szkolnych, jak i na samopoczucie ich użytkowników. Źródłem największej dokuczliwości jest hałas związany z aktywnością uczniów.

Zobacz także

Austrotherm EPS na ściany, XPS na fundamenty – dlaczego ten duet to najlepszy wybór?

EPS na ściany, XPS na fundamenty – dlaczego ten duet to najlepszy wybór? EPS na ściany, XPS na fundamenty – dlaczego ten duet to najlepszy wybór?

Z roku na rok budownictwu stawia się coraz wyższe wymagania, które dotyczą nie tylko aspektów wizualnych, ale przede wszystkim efektywności energetycznej. Obowiązujące przepisy dotyczące izolacyjności...

Z roku na rok budownictwu stawia się coraz wyższe wymagania, które dotyczą nie tylko aspektów wizualnych, ale przede wszystkim efektywności energetycznej. Obowiązujące przepisy dotyczące izolacyjności termicznej budynków oraz zapewnienia komfortu ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, przy jednoczesnym możliwie najniższym zużyciu energii, są coraz bardziej rygorystyczne. Aby je spełnić, konieczne jest stosowanie odpowiednich materiałów termoizolacyjnych.

JURGA spółka komandytowa Papa w płynie – hydroizolacja i dekoracja w jednym

Papa w płynie – hydroizolacja i dekoracja w jednym Papa w płynie – hydroizolacja i dekoracja w jednym

Uniwersalny produkt, który łączy w sobie właściwości hydroizolacyjne i dekoracyjne, jest przeznaczony do renowacji powierzchni, takich jak mury, przyziemia ścian zewnętrznych budynku, dachy, opierzenia,...

Uniwersalny produkt, który łączy w sobie właściwości hydroizolacyjne i dekoracyjne, jest przeznaczony do renowacji powierzchni, takich jak mury, przyziemia ścian zewnętrznych budynku, dachy, opierzenia, a także elementów architektury ogrodowej: altan, domków i skrzyń na narzędzia, wiat itp.

Fiberglass Fabrics sp. z o.o. Tynki i farby w dużych inwestycjach budowlanych

Tynki i farby w dużych inwestycjach budowlanych Tynki i farby w dużych inwestycjach budowlanych

Przy projektowaniu i realizacji dużych inwestycji, takich jak osiedla mieszkaniowe, biurowce czy obiekty użyteczności publicznej, kluczowe znaczenie ma wybór odpowiednich materiałów wykończeniowych. Nie...

Przy projektowaniu i realizacji dużych inwestycji, takich jak osiedla mieszkaniowe, biurowce czy obiekty użyteczności publicznej, kluczowe znaczenie ma wybór odpowiednich materiałów wykończeniowych. Nie do przecenienia jest rola tynków i farb, które wpływają na wygląd budynków, a także na ich trwałość i komfort użytkowania.

ABSTRAKT

W artykule przedstawiono w zarysie główne problemy związane z akustyką wnętrz budynków oświatowych: negatywny wpływ hałasu i nadmiernej pogłosowości pomieszczeń na użytkowników tych pomieszczeń, wymagania polskiej normy oraz wskazówki dotyczące możliwych rozwiązań technicznych.

Acoustic properties of school building interiors

The article outlines the key issues related to sound properties inside school buildings: the negative effect that noise and excessive reverberation has on the users of these premises, the requirements of the Polish Standards, and indications of available engineering solutions.

Hałas jest szczególnie wysoki w czasie rekreacji, zajęć ruchowych czy też pracy w grupach. Z kolei w trakcie zajęć polegających na komunikacji werbalnej, czy to w klasach lekcyjnych, czy w salach sportowych, bardzo często występują problemy z niedostateczną zrozumiałością mowy.

Oba problemy mają przyczyny w sposobie wykończenia i wyposażenia pomieszczeń. Twarde gładkie powierzchnie łatwo odbijają fale dźwiękowe i dlatego tak wykończone wnętrza silnie wzmacniają wytworzone w nich dźwięki.

Podobnie ma się sprawa z pogłosem pogarszającym zrozumiałość mowy: im większe jest pomieszczenie, im twardsze jego wykończenie i im skromniejsze umeblowanie, tym pogłos jest silniejszy.

Pochłanianie dźwięku i chłonność akustyczna

Fala dźwiękowa docierająca do przeszkody może zostać przez nią pochłonięta lub odbita. Stopień dźwiękochłonności danego materiału określają współczynniki pochłaniania dźwięku α, które przyjmują wartości z zakresu 0–1. Jeżeli dla danego materiału i dla danego pasma częstotliwości współczynnik α przyjmuje wartość 0,6, oznacza to, że materiał ten pochłania 60% energii padającej na niego fali dźwiękowej, a odbija 40%.

Jeśli zna się własności dźwiękochłonne materiałów użytych we wnętrzu, można obliczyć chłonność akustyczną całego pomieszczenia:

gdzie:

Sn - pole powierzchni poszczególnych elementów ograniczających wnętrze (ściany, okna, sufit itd.),

αn - właściwy dla tego elementu współczynnik pochłaniania dźwięku.

Podczas obliczania chłonności akustycznej pomieszczenia można także uwzględnić chłonność akustyczną powietrza w nim zawartego oraz znajdujących się w nim obiektów (np. mebli). Dla tego samego pomieszczenia chłonność akustyczna w różnych pasmach częstotliwości może się znacznie różnić.

W specyfikacjach ustrojów, wyrobów i elementów budowlanych i wykończeniowych można spotkać następujące współczynniki pochłaniania dźwięku, których nie należy mylić:

  • αs - pogłosowy współczynnik pochłaniania dźwięku, wyznaczony laboratoryjnie dla pasm tercjowych (100 Hz, 125 Hz, 160 Hz itd.);
  • αp - praktyczny współczynnik pochłaniania dźwięku, wyliczany dla pasm oktawowych (125 Hz, 250 Hz, 500 Hz itd.) na podstawie wartości αs;
  • αw - ważony wskaźnik pochłaniania dźwięku, jednoliczbowy wskaźnik wyliczany według normy PN-EN ISO 11654:1999 [1].

Pogłos

Jest to zjawisko stopniowego zanikania energii dźwięku w pomieszczeniu po wyłączeniu źródła dźwięku. Jest związany z występowaniem dużej ilości odbić fal dźwiękowych od powierzchni ograniczających to pomieszczenie oraz znajdujących się w nim przedmiotów. Jeżeli odstęp czasowy między kolejnymi odbiciami docierającymi do słuchacza jest mały (przyjmuje się zwykle, że mniejszy niż 50 ms), zlewają się one w jeden ciągły dźwięk.

Ponieważ każde kolejne odbicie fali dźwiękowej i każdy metr pokonywanej przez nią przestrzeni oznacza pewną utratę energii (wskutek pochłaniania dźwięku przez powietrze oraz odbicia od kolejnych powierzchni), kolejne odbite dźwięki docierające do słuchacza są coraz cichsze. Z tego powodu żaden impuls dźwiękowy w pomieszczeniu nie urywa się nagle jak w przestrzeni otwartej, tylko stopniowo zanika.

Tempo tego zaniku zależy od wielkości, ukształtowania i wykończenia pomieszczenia. Im mniejsza kubatura i im większa chłonność akustyczna pomieszczenia, tym pogłos jest słabszy. Słabszemu pogłosowi sprzyja także równomierne rozłożenie powierzchni dźwiękochłonnych w pomieszczeniu, a także obecność elementów rozpraszających dźwięk. Pogłos mierzony jest wielkością zwaną czasem pogłosu T [s] - jest to czas potrzebny na zmniejszenie, po wyłączeniu źródła dźwięku, poziomu ciśnienia akustycznego we wnętrzu o 60 dB.

Wartości czasu pogłosu dla różnych pasm częstotliwości (dla tego samego pomieszczenia) mogą znacznie się od siebie różnić. Jeżeli w pomieszczeniu o odczuwalnym pogłosie (długim czasie pogłosu) zamiast dźwięków impulsowych (np. klaśnięcia) wytwarzany jest ciągły sygnał dźwiękowy (np. przemowa), mamy do czynienia ze stale utrzymującym się pogłosem, który zwiększa poziom dźwięku i niekorzystnie wpływa na zrozumiałość mowy. W pobliżu źródła dźwięku dominuje dźwięk bezpośredni, a w dalszych partiach pomieszczenia przeważają dźwięki odbite (mówimy wtedy o polu pogłosowym).

O ile w pobliżu źródła zrozumiałość mowy i czytelność innych sygnałów dźwiękowych emitowanych przez źródło jest zwykle bardzo dobra, to w polu pogłosowym gwałtownie się pogarsza. Odległość od źródła, w której zaczyna się pole pogłosowe, zależy od kubatury pomieszczenia i czasu pogłosu. Im dłuższy jest czas pogłosu, tym pole pogłosowe zaczyna się bliżej źródła.

Czas pogłosu jest parametrem najczęściej stosowanym do opisu akustyki wnętrz. Mimo że niedoskonały, mówi nam dużo o charakterze akustycznym pomieszczenia. Jeśli wnętrze charakteryzuje się relatywnie krótkim czasem pogłosu, to znaczy, że jest cichsze, panują w nim lepsze warunki do komunikacji słownej (naturalnej czy z użyciem nagłośnienia), a w odbiorze subiektywnym wydaje się bardziej przytulne.

Wskaźnik transmisji mowy STI

To parametr określający w sposób obiektywny zrozumiałość mowy w pomieszczeniu. Przybiera wartości w zakresie od 0 do 1, gdzie wyższa wartość oznacza lepszą zrozumiałość mowy. Wartość STI może być określona zarówno za pomocą obliczeń, jak i pomiarów.

Technicznie pomiar polega np. na emisji w pomieszczeniu szumu o paśmie zbliżonym do pasma mowy ludzkiej, modulowanego częstotliwościami zbliżonymi do tych, które występują w naturalnej mowie. Poziom dźwięku sygnału odpowiada poziomowi dźwięku normalnego głosu. Następnie bada się zmiany głębokości modulacji (czyli zniekształcenie) sygnału w różnych miejscach pomieszczenia.

Wartość STI mierzona w danym miejscu pomieszczenia zależy od poziomu tła akustycznego (poziom dźwięku zakłócającego sygnał), czasu pogłosu oraz odległości od źródła sygnału. Im niższy poziom tła akustycznego, im krótszy czas pogłosu i im bliżej jest źródło, tym większe wartości przyjmuje STI (TABELA).

Hałas w budynkach szkolnych

Wysokie poziomy hałasu powodujące fizyczny dyskomfort, odczuwany czasem nawet jako ból, pojawiają się wszędzie tam, gdzie uczniowie cieszą się względną swobodą: w szatniach, korytarzach, stołówkach, świetlicach, a także w salach lekcyjnych w czasie zajęć w grupach, kiedy uczniowie wspólnie pracujący nad zadaniem mogą swobodnie dyskutować.

Na korytarzach w szkołach podstawowych, w czasie przerw, równoważny poziom dźwięku (średni energetycznie poziom dla całej przerwy) zwykle osiąga 85 dBA, chociaż zdarzają się szkoły, gdzie znacznie przekracza 90 dBA.

Niewiele ciszej jest w świetlicach czy stołówkach szkolnych, gdzie w czasie wydawania posiłków równoważny poziom dźwięku oscyluje wokół 80 dBA. Podobne poziomy występują w czasie zajęć wychowania fizycznego prowadzonych w salach sportowych (w szczególności w czasie gier zespołowych).

TABELA. Zrozumiałość mowy a wskaźnik STI

TABELA. Zrozumiałość mowy a wskaźnik STI

Również sale lekcyjne w trakcie "cichych" zajęć do cichych nie należą. Poziom dźwięku w nich mierzony zależy od wieku uczniów, liczebności klas i charakteru zajęć. W przypadku prac klasowych, testów jest to ok. 55 dBA, a w czasie wykładu 60-65 dBA (poziom tła akustycznego - bez uwzględnienia głosu nauczyciela).

W czasie zajęć w grupach może być równie głośno, jak w stołówkach i świetlicach. Hałas o poziomie przekraczającym 85 dBA może być zagrożeniem dla słuchu, jednak aby tak się stało, musimy być na niego narażeni odpowiednio długo. Dla 85 dBA dopuszczalny, dobowy czas ekspozycji na hałas wynosi 8 godz., ale dla 93 dBA już tylko 1 godz.

Z uwagi na stosunkowo krótki czas (1-2 godz. dziennie) przebywania uczniów w najbardziej hałaśliwych pomieszczeniach w szkole (korytarze, świetlice, stołówki), ryzyko trwałych uszkodzeń słuchu nie jest duże, niemniej jednak nie można go wykluczyć.

Trzeba pamiętać, że na całkowitą, dobową dawkę hałasu przyjmowaną przez uczniów składa się wszystko, co oferuje nam nasze środowisko: hałas szkolny, hałas komunikacyjny czy hałas aplikowany własnoręcznie przez słuchawki urządzeń przenośnych. Ten ostatni jest szczególnie groźny, jeśli urządzenia są używane w głośnym otoczeniu (np. na szkolnym korytarzu). Nie bez powodu ok. 20% uczniów szkół podstawowych ma problemy ze słuchem (dane Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu).

Jeśli nawet poziom ekspozycji na hałas nie jest wystarczająco wysoki dla uszkodzenia słuchu, to zawsze możemy mówić o czasowym podniesieniu progu słyszenia. Uczeń narażony przez 20 min na hałas o poziomie ok. 85 dBA będzie miał przytępiony słuch, jego próg słyszenia zostanie podniesiony o kilka decybeli, a słuch wróci do pełnej sprawności po 45-50 min. Także nauczyciele wskazują hałas jako główne fizyczne źródło uciążliwości w ich zawodzie (robi to 88% nauczycieli według ankiety Centralnego Instytutu Ochrony Pracy PIB).

O wiele istotniejszy w szkołach jest pozasłuchowy wpływ hałasu. Hałas na poziomie 80-90 dBA utrudnia czy wręcz uniemożliwia komunikację, powoduje stres, zmęczenie i rozdrażnienie - to oczywiste, ale są też i inne, mniej widoczne skutki.

Badania potwierdzają, że przy takim poziomie hałasu uczniowie są bardziej skłonni do agresji, a mniej do współpracy. Co więcej, negatywne skutki ekspozycji na hałas nie ustępują wraz z nim - uczniowie po głośnej przerwie są rozkojarzeni i niezdyscyplinowani. Sytuacji nie poprawia też to, że po głośnej przerwie mają podniesiony próg słyszenia - czyli gorzej słyszą i głośniej rozmawiają. Problemy są jeszcze większe w przypadku dzieci z nadpobudliwością psychoruchową, ADHD czy nadwrażliwością na hałas.

Zrozumiałość mowy

W czasie lekcji prowadzonej w formie wykładu jest znacznie ciszej, jednak specyfika prowadzonych zajęć (wymagających skupienia, dobrego rozumienia i zapamiętywania przekazu słownego itp.) sprawia, że hałas także daje się we znaki.

Jeśli klasa lekcyjna jest twardo wykończona i do tego skromnie umeblowana, szum wytwarzany przez uczniów jest przez pomieszczenie wzmacniany, a tak podwyższony poziom tła akustycznego ośmiela uczniów do głośniejszego zachowania, co oczywiście jeszcze pogarsza sytuację. W rezultacie nauczyciel zmuszony jest stale używać podniesionego głosu (z wiadomym skutkiem dla własnego zdrowia), a uczniowie i tak mają problemy ze skupieniem się na jego wypowiedzi, jeśli w ogóle ją rozumieją.

Zrozumiałość mowy utrudnia też słyszalny pogłos. Czas pogłosu (w uproszczeniu czas wybrzmiewania dźwięku we wnętrzu) w klasie lekcyjnej powinien być nie dłuższy niż 0,6 s. Niestety, w typowej klasie do nauczania początkowego zwykle mieści się w granicach 1,0-1,2 s, a w gabinetach przedmiotowych, gdzie pojawia się trudniejsze słownictwo i zwiększa się fizyczny dystans między uczniem i nauczycielem, przekracza często 1,5 s. Przy takim pogłosie zrozumiałość sylab w ostatnich ławkach wyniesie tylko 70-80%.

Jeśli zrozumiałość mowy w klasie lekcyjnej jest słaba, to uczniowie, nawet jeśli rozumieją większość wypowiedzi nauczyciela, łatwiej się dekoncentrują i mają większe problemy z zapamiętaniem tego, co poprawnie usłyszeli.

Najjaskrawiej problem ze zrozumiałością mowy występuje oczywiście w salach sportowych, gdzie czas pogłosu często dochodzi do 6-7 s. Stwarza to oczywiste problemy w czasie lekcji wychowania fizycznego czy zawodów (jako taka zrozumiałość mowy jest osiągalna tylko przy niewielkiej, kilkumetrowej odległości między rozmówcami), ale prawdziwy dramat zaczyna się, kiedy w tych pomieszczeniach przeprowadza się egzaminy językowe.

Często uczniowie, którzy dostali miejsca w tzw. polu pogłosowym, po prostu nie są w stanie zrozumieć pytań odtwarzanych z dostarczonych na egzamin płyt.

Akustyka wnętrz budynków szkolnych - rozwiązania

Rozwiązania techniczne są dosyć proste. Dzięki wprowadzeniu do pomieszczeń materiałów dźwiękochłonnych zwiększa się chłonność akustyczna i tym samym znacząco redukuje się odbicie fal dźwiękowych.

Przykładowo, powierzchnia pokryta zwykłym tynkiem cementowo-wapiennym czy wykładziną PCW odbija ponad 95% energii padającej na nią fali akustycznej, a dźwiękochłonne panele ścienne czy sufity podwieszane tylko ok. 5% (wskaźnik pochłaniania dźwięku αw = 0,95). Redukcja odbić pociąga za sobą obniżenie poziomu dźwięku, a to z kolei sprawia, że uczniowie, znów odruchowo i nieświadomie, zaczynają się ciszej zachowywać.

Odpowiednia adaptacja akustyczna pozwala na obniżenie poziomu hałasu (w pomieszczeniach, w których jego głównym źródłem są ludzie) nawet o kilkanaście decybeli. Odczuwalna różnica może być ogromna, ponieważ zwykle zmniejszenie poziomu dźwięku o 8-10 dB obierane jest subiektywnie jako dwukrotne zmniejszenie głośności.

Zwiększenie chłonności akustycznej (przy równomiernym rozłożeniu materiałów dźwiękochłonnych) prowadzi także do znacznego ograniczenia pogłosu, co z kolei przekłada się na lepszą zrozumiałość mowy (naturalnej i wzmocnionej elektroakustycznie). Przykładowo, dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów czas pogłosu w silnie pogłosowej klasie lekcyjnej można skrócić z ok. 2,0 s do 0,5 s, zwiększając odsetek zrozumiałych sylab do ponad 90%.

W artykule przedstawiono wymagania normy PN-B­‑02151­‑4:2015-06 [2] dotyczące wybranych pomieszczeń szkolnych wraz z zaleceniami materiałowymi.

Sale lekcyjne o kubaturze do 250 m3

Norma PN-B-02151-4:2015-06 [2] zaleca maksymalny czas pogłosu na poziomie 0,6 s. Wymaganie to powinno być spełnione we wszystkich pasmach oktawowych z zakresu 250–4000 Hz. W paśmie 125 Hz czas pogłosu może być o 30% dłuższy. 

Wartość wskaźnika transmisji mowy w żadnym miejscu sali nie powinna być niższa niż 0,6. Wymagania dotyczące tak czasu pogłosu, jak i STI dotyczą pomieszczeń wykończonych, umeblowanych w sposób typowy dla przeznaczenia, ale bez obecności ludzi.

W przypadku pomieszczeń przeznaczonych do nauczania początkowego lub językowego maksymalny czas pogłosu nie powinien być dłuższy niż 0,5 s, a w przypadku sal dla osób z ubytkami słuchu lub innymi problemami z komunikacją słowną - niż 0,4 s.

Zrozumiałość mowy w danym miejscu pomieszczenia zależy od występującej w tym miejscu różnicy w poziomie dźwięku: głosu mówcy i mogącego go zagłuszać tła akustycznego. Zjawiskiem silnie ograniczającym zrozumiałość mowy jest pogłos. Stąd norma zaleca jego ograniczenie.

Pogłos można łatwo zmniejszyć, wprowadzając do pomieszczenia materiały dźwiękochłonne ograniczające odbicia dźwięku. Głos mówcy w miejscu lokalizacji słuchacza będzie wtedy dużo wyraźniejszy, ale będzie też cichszy.

W dużych wnętrzach, w których część słuchaczy znajduje się w znacznej odległości od mówcy (>  8-9 m), może się zdarzyć, że po wprowadzeniu materiałów dźwiękochłonnych w tych odległych od mówcy miejscach jego głos będzie zbyt cichy w stosunku do tła akustycznego. Wprowadzenie do wymagań minimalnej wartości STI stanowi właśnie zabezpieczenie pomieszczeń przeznaczonych do komunikacji słownej przed taką sytuacją.

Małe sale o długości do 9–10 m na całej powierzchni sufitu powinny mieć materiały dźwiękochłonne o wskaźniku pochłaniania dźwięku αw ≥ 0,95, a na tylnej ścianie od wysokości ok. 100 cm do 220 cm umieszczone dźwiękochłonne panele ścienne o αw ≥ 0,95. Takie same panele ścienne mogą być umieszczone na jednej ze ścian bocznych od wysokości ok. 120 cm do 240 cm. Dla ograniczenia czasu pogłosu w paśmie 125 Hz materiały dźwiękochłonne stosowane na sufitach i ścianach powinny się charakteryzować współczynnikiem pochłaniania dźwięku dla tego pasma αp125Hz ≥ 0,65–0,70.

W przypadku większych sal o długości ponad 9-10 m na 60–70% powierzchni sufitu powinny być materiały dźwiękochłonne o wskaźniku pochłaniania αw ≥ 0,95 i αp125Hz ≥ 0,65-0,70. Na pozostałych 30-40% sufitu (przednia część sali z wyłączeniem marginesów wzdłuż ścian bocznych) materiał charakteryzujący się wciąż stosunkowo dobrym pochłanianiem w paśmie 125 Hz (αp125Hz ≥ 0,4) i możliwie odbijający (αp < 0,4) w pozostałych pasmach. Panele ścienne powinny mieć taki sam układ, jak w małych pomieszczeniach.

Świetlice i stołówki

Norma zaleca maksymalny czas pogłosu na poziomie 0,6 s. Wymaganie to powinno być spełnione we wszystkich pasmach oktawowych z zakresu 250-4000 Hz. Wymaganie dotyczy pomieszczeń wykończonych, umeblowanych w sposób typowy dla przeznaczenia, ale bez obecności ludzi.

Na całej powierzchni sufitu powinny być materiały dźwiękochłonne o wskaźniku pochłaniania dźwięku αw ≥ 0,95. Na dwóch przylegających do siebie ścianach, od wysokości ok. 100 cm do 220 cm, umieszczone dźwiękochłonne panele ścienne o αw ≥ 0,95.

Sale przedszkolne

Norma zaleca maksymalny czas pogłosu na poziomie 0,4 s. Wymaganie to powinno być spełnione we wszystkich pasmach oktawowych z zakresu 250-4000 Hz. Wymaganie dotyczy pomieszczeń wykończonych, umeblowanych w sposób typowy dla przeznaczenia, ale bez obecności ludzi

Na całej powierzchni sufitu powinny być materiały dźwiękochłonne o wskaźniku pochłaniania dźwięku αw = 1,00. Na dwóch przylegających do siebie ścianach, od wysokości ok. 100 cm do 220 cm, umieszczone dźwiękochłonne panele ścienne o αw = 1,00. Materiały dźwiękochłonne stosowane na sufitach i ścianach powinny się charakteryzować współczynnikiem pochłaniania dźwięku dla pasma 250Hz αp250Hz ≥ 0,95.

Korytarze

Norma zaleca minimalną chłonność akustyczną pomieszczenia (A) odniesioną do pola powierzchni jego rzutu (S) na poziomie A/S ≥ 1,0. Wymaganie to powinno być spełnione we wszystkich pasmach oktawowych z zakresu 500–2000 Hz. Wymaganie dotyczy pomieszczeń wykończonych, ale bez umeblowania i bez obecności ludzi. Dotyczy pomieszczeń o wysokości do 4 m.

W przypadku pomieszczeń o wysokości w świetle wykończenia przekraczającej 4 m należy określić indywidualnie minimalną chłonność akustyczną, zwiększając ją proporcjonalnie do wzrostu wysokości pomieszczenia ponad 4 m.

FOT. 1. Korytarz w budynku gimnazjum w Korfantowie. Sufity dźwiękochłonne na całej powierzchni korytarzy; fot. archiwum autora

FOT. 1. Korytarz w budynku gimnazjum w Korfantowie. Sufity dźwiękochłonne na całej powierzchni korytarzy; fot. archiwum autora

Na całej powierzchni sufitu powinny być materiały dźwiękochłonne (FOT. 1) o wskaźniku pochłaniania dźwięku αw = 1,00.

Jeśli nie jest to możliwe, chłonność akustyczną pomieszczenia można uzupełnić, wykorzystując górne partie ścian (powyżej 200 cm) do instalacji dźwiękochłonnych paneli ściennych.

Jeżeli na suficie i na ścianach używa się materiałów o wskaźniku pochłaniania αw = 1,00, to suma ich powierzchni powinna odpowiadać powierzchni rzutu pomieszczenia.

Sale sportowe

Norma zaleca maksymalny czas pogłosu na poziomie 1,5 s dla sal o kubaturze do 5000 m3 i 1,8 s dla sal większych. Wymaganie to powinno być spełnione we wszystkich pasmach oktawowych z zakresu 250–4000 Hz. Wymaganie dotyczy pomieszczeń wykończonych z trwale zamocowanymi elementami umeblowania i wyposażenia, ale bez obecności ludzi.

Dla spełnienia wymagań konieczne jest wprowadzenie do wnętrza odpowiedniej ilości materiałów dźwiękochłonnych, a także właściwe ich rozmieszczenie - nie powinny być one koncentrowane tylko na jednej powierzchni (FOT. 2).

W najbardziej typowych, prostopadłościennych wnętrzach materiały dźwiękochłonne powinny się znaleźć na każdej z trzech par równoległych powierzchni. W praktyce wystarczy pokrycie materiałem o αw ≥ 0,9 ok. 70-80% powierzchni sufitu (dachu) i 10-20% powierzchni ścian. Na suficie mogą to być sufity podwieszane, panele montowane bezpośrednio do stropu/dachu czy też wolnowiszące ekrany. Ze względu na to, że zwykle jest problem ze zbyt małą chłonnością akustyczną w pasmach 125-250 Hz, preferowane jest użycie sufitów podwieszanych z pustką powietrzną, które z innych rozwiązań są w tych pasmach najbardziej skuteczne.

Pomijanie zagadnień akustyki wnętrz zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawstwa obiektów oświatowych prowadzi często do znacznego pogorszenia ich funkcjonalności, a poprawianie błędów w funkcjonujących już budynkach jest kłopotliwe i kosztowne. Dlatego istotne jest, żeby o komfort akustyczny wnętrz szkół zadbać już w fazie projektowej. Dobrym punktem odniesienia przy ustalaniu wymagań i samym projektowaniu jest norma PN-B-02151-4:2015-06 [2].

Zapewnienie poprawnej akustyki w nowo projektowanych obiektach przy użyciu najprostszych rozwiązań oznacza zwiększenie kosztów budowy o niecały 1%. Wobec potencjalnych korzyści dla przyszłych użytkowników trudno świadomie na akustyce wnętrz oszczędzać. Z tą świadomością wciąż mamy jednak problem.

Literatura

  1. PN-EN ISO 11654:1999, "Akustyka. Wyroby dźwiękochłonne używane w budownictwie. Wskaźnik pochłaniania dźwięku".
  2. PN-B-02151-4:2015-06, "Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Część 4: Wymagania dotyczące warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach oraz wytyczne prowadzenia badań".
  3. PN-EN ISO 3382-2:2010, "Akustyka. Pomiar parametrów akustycznych pomieszczeń. Część 2: Czas pogłosu w zwyczajnych pomieszczeniach".

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

mgr inż. Klaudiusz Borkowicz, mgr inż. Szymon Kasprzyk Ocena stopnia rozprzestrzeniania ognia przez ściany zewnętrzne w Polsce oraz w Wielkiej Brytanii

Ocena stopnia rozprzestrzeniania ognia przez ściany zewnętrzne w Polsce oraz w Wielkiej Brytanii Ocena stopnia rozprzestrzeniania ognia przez ściany zewnętrzne w Polsce oraz w Wielkiej Brytanii

W ostatniej dekadzie coraz większą uwagę zwraca się na bezpieczeństwo pożarowe budynków. Przyczyniło się do tego m.in. kilka incydentów związanych z pożarami, gdzie przez użycie nieodpowiednich materiałów...

W ostatniej dekadzie coraz większą uwagę zwraca się na bezpieczeństwo pożarowe budynków. Przyczyniło się do tego m.in. kilka incydentów związanych z pożarami, gdzie przez użycie nieodpowiednich materiałów budowlanych pożar rozwijał się w wysokim tempie, zagrażając życiu i zdrowiu wielu ludzi.

dr inż. Krzysztof Pawłowski prof. PBŚ Charakterystyka energetyczna budynku (cz. 8)

Charakterystyka energetyczna budynku (cz. 8) Charakterystyka energetyczna budynku (cz. 8)

Opracowanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku wymaga znajomości wielu zagadnień, m.in. lokalizacji budynku, parametrów geometrycznych budynku, parametrów cieplnych elementów...

Opracowanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku wymaga znajomości wielu zagadnień, m.in. lokalizacji budynku, parametrów geometrycznych budynku, parametrów cieplnych elementów obudowy budynku (przegrody zewnętrzne i złącza budowlane), danych technicznych instalacji c.o., c.w.u., systemu wentylacji i innych systemów technicznych.

mgr inż. Cezariusz Magott, mgr inż. Maciej Rokiel Analiza dokumentacji technicznej prac renowacyjnych (cz. 5)

Analiza dokumentacji technicznej prac renowacyjnych (cz. 5) Analiza dokumentacji technicznej prac renowacyjnych (cz. 5)

Do prac renowacyjnych zalicza się także tzw. środki flankujące. Będą to przede wszystkim różnego rodzaju tynki specjalistyczne i wymalowania (farby), a także tynki tradycyjne. Błędem jest traktowanie tynku...

Do prac renowacyjnych zalicza się także tzw. środki flankujące. Będą to przede wszystkim różnego rodzaju tynki specjalistyczne i wymalowania (farby), a także tynki tradycyjne. Błędem jest traktowanie tynku (jak również farby) jako osobnego elementu, w oderwaniu od konstrukcji ściany oraz rodzaju i właściwości podłoża.

Filip Ryczywolski Pomiar pionowości budynków i budowli

Pomiar pionowości budynków i budowli Pomiar pionowości budynków i budowli

Odchylenia, przemieszczenia, skręcenia i odkształcenia to niestety codzienny widok na wielu inwestycjach – również tych nowych. Poza kontrolą ścian czy szachtów w budynkach, badania pionowości dotyczą...

Odchylenia, przemieszczenia, skręcenia i odkształcenia to niestety codzienny widok na wielu inwestycjach – również tych nowych. Poza kontrolą ścian czy szachtów w budynkach, badania pionowości dotyczą też słupów, kominów, masztów widokowych, latarni morskich oraz różnego rodzaju mostów, wiaduktów, masztów stalowych: radiowych, telewizyjnych, sieci komórkowych czy oświetleniowych. Ogólnie rzecz ujmując, pomiary pionowości stosuje się do obiektów wysmukłych, czyli takich, których wysokość przewyższa...

PPHU POLSTYR Zbigniew Święszek Jak wybrać system ociepleń?

Jak wybrać system ociepleń? Jak wybrać system ociepleń?

Prawidłowo zaprojektowane i wykonane ocieplenie przegród w budynku pozwala zmniejszyć zużycie energii, a co za tym idzie obniżyć koszty eksploatacji i domowe rachunki.

Prawidłowo zaprojektowane i wykonane ocieplenie przegród w budynku pozwala zmniejszyć zużycie energii, a co za tym idzie obniżyć koszty eksploatacji i domowe rachunki.

Krzysztof Kros Zakrętarki akumulatorowe

Zakrętarki akumulatorowe Zakrętarki akumulatorowe

Wkrętarki akumulatorowe czy wiertarko-wkrętarki od dawna są powszechnie znane i użytkowane zarówno przez amatorów, jak i profesjonalistów. Zakrętarki natomiast są mniej znanym i popularnym typem narzędzia...

Wkrętarki akumulatorowe czy wiertarko-wkrętarki od dawna są powszechnie znane i użytkowane zarówno przez amatorów, jak i profesjonalistów. Zakrętarki natomiast są mniej znanym i popularnym typem narzędzia akumulatorowego, spokrewnionego z wkrętarką czy wiertarką. Jednak w ostatnim czasie zyskują coraz większą popularność, między innymi dzięki łączonym ofertom producentów – zestawy wkrętarka i zakrętarka. Czym zatem jest zakrętarka i do czego służy?

mgr inż. Wojciech Rogala, mgr inż. Marcin Mateja Wymagania dla zapraw murarskich cienkowarstwowych stosowanych do murowania z elementów silikatowych

Wymagania dla zapraw murarskich cienkowarstwowych stosowanych do murowania z elementów silikatowych Wymagania dla zapraw murarskich cienkowarstwowych stosowanych do murowania z elementów silikatowych

Wielu uczestników procesu budowlanego utożsamia parametry muru jedynie z użytymi bloczkami. Tymczasem zgodnie z definicją z PN-EN 1996-1-1 [1] mur to materiał konstrukcyjny utworzony z elementów murowych...

Wielu uczestników procesu budowlanego utożsamia parametry muru jedynie z użytymi bloczkami. Tymczasem zgodnie z definicją z PN-EN 1996-1-1 [1] mur to materiał konstrukcyjny utworzony z elementów murowych ułożonych w określony sposób i trwale połączonych ze sobą zaprawą murarską. Zaprawa stanowi nieodłączny element konstrukcji, a jej parametry wpływają nie tylko na sam proces murowania, ale także na trwałość i parametry konstrukcji.

inż. Joanna Nowaczyk Energooszczędne i pasywne rozwiązania w budownictwie z wykorzystaniem silikatów

Energooszczędne i pasywne rozwiązania w budownictwie z wykorzystaniem silikatów Energooszczędne i pasywne rozwiązania w budownictwie z wykorzystaniem silikatów

Zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej sektor budowlany odpowiada za 40% zużycia energii oraz ok. 36% emisji gazów cieplarnianych w Europie. To bardzo wysokie wartości, ich ograniczenie wiąże się z...

Zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej sektor budowlany odpowiada za 40% zużycia energii oraz ok. 36% emisji gazów cieplarnianych w Europie. To bardzo wysokie wartości, ich ograniczenie wiąże się z głębokimi zmianami, modernizacjami, a także często z zupełną zmianą obecnie stosowanych rozwiązań. Jeśli dodamy do tego wszystkiego czynnik kosztowy związany z adaptacjami, powstaje gotowy przepis na pojawienie się skrajnych ocen wdrażanych planów czy też zobowiązań państw członkowskich. Jednakże ścieżka...

prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec, mgr inż. Jan Biernacki Wzmacnianie konstrukcji murowanych przy pomocy siatek kompozytowych PBO

Wzmacnianie konstrukcji murowanych przy pomocy siatek kompozytowych PBO Wzmacnianie konstrukcji murowanych przy pomocy siatek kompozytowych PBO

Wzmacnianie konstrukcji zabytkowych stanowi istotną gałąź budownictwa, która powstała w odpowiedzi na potrzebę ochrony i zachowania historycznych budowli. Historia wzmacniania konstrukcji zabytkowych sięga...

Wzmacnianie konstrukcji zabytkowych stanowi istotną gałąź budownictwa, która powstała w odpowiedzi na potrzebę ochrony i zachowania historycznych budowli. Historia wzmacniania konstrukcji zabytkowych sięga daleko wstecz i przeplata się z rozwojem technologii i inżynierii.

dr inż. Szymon Swierczyna Kratownica z kształtowników giętych

Kratownica z kształtowników giętych Kratownica z kształtowników giętych

Elementy z kształtowników giętych można stosować na konstrukcje o małej i średniej rozpiętości, które są obciążone w sposób przeważająco statyczny, m.in. jednokondygnacyjne budynki halowe bez transportu...

Elementy z kształtowników giętych można stosować na konstrukcje o małej i średniej rozpiętości, które są obciążone w sposób przeważająco statyczny, m.in. jednokondygnacyjne budynki halowe bez transportu wewnętrznego, stropy i podesty. Odpowiednią nośność i sztywność można w tym wypadku zapewnić, przyjmując ustrój kratowy (FOT.). Konstrukcje tego typu cechuje niewielkie zużycie stali, a w przypadku, gdy w połączeniach stosuje się łączniki mechaniczne (np. wkręty samowiercące), można niemal całkowicie...

Iwona Sobczak Normy akustyczne w budownictwie

Normy akustyczne w budownictwie Normy akustyczne w budownictwie

Normy akustyczne w budownictwie, takie jak PN-B-02151-4:2015-06 [1], nie powstały bez powodu. Skutki ekspozycji na hałas nie są natychmiastowe, ale za to bardzo poważne. Narażenie na głośne dźwięki może...

Normy akustyczne w budownictwie, takie jak PN-B-02151-4:2015-06 [1], nie powstały bez powodu. Skutki ekspozycji na hałas nie są natychmiastowe, ale za to bardzo poważne. Narażenie na głośne dźwięki może prowadzić do trwałego uszkodzenia słuchu, ale nie wolno też zapominać o znacznie powszechniejszym zagrożeniu – mianowicie pozasłuchowym wpływie hałasu na zdrowie. Będąc silnym stresorem, jest przyczyną m.in. zaburzeń snu, przyspieszonego zmęczenia, rozdrażnienia, kłopotów z koncentracją, a nawet chorób...

mgr inż. Cezariusz Magott, mgr inż. Maciej Rokiel Dokumentacja techniczna prac renowacyjnych – tynki specjalne (cz.6)

Dokumentacja techniczna prac renowacyjnych – tynki specjalne (cz.6) Dokumentacja techniczna prac renowacyjnych – tynki specjalne (cz.6)

Kontynuując zagadnienia związane z doborem tynków, tym razem omówimy zagadnienia związane z tynkami specjalnymi.

Kontynuując zagadnienia związane z doborem tynków, tym razem omówimy zagadnienia związane z tynkami specjalnymi.

dr inż. Michał Wieczorek, mgr inż. Klaudiusz Borkowicz Zrównoważone budownictwo w odniesieniu do złożonych systemów izolacji cieplnych

Zrównoważone budownictwo w odniesieniu do złożonych systemów izolacji cieplnych Zrównoważone budownictwo w odniesieniu do złożonych systemów izolacji cieplnych

Komisja Europejska, formułując nową strategię w postaci Europejskiego Zielonego Ładu [1], zintensyfikowała działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnemu wpływowi człowieka na środowisko jako jednemu...

Komisja Europejska, formułując nową strategię w postaci Europejskiego Zielonego Ładu [1], zintensyfikowała działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnemu wpływowi człowieka na środowisko jako jednemu z najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Celem tej polityki jest osiągnięcie zerowej emisji netto gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej (UE) w 2050 r. Realizacja tego celu zakłada jednocześnie oddzielenie wzrostu gospodarczego od wykorzystania zasobów naturalnych.

dr inż. Krzysztof Pawłowski prof. PBŚ Zasady opracowania katalogu złączy budowlanych (mostków cieplnych) (cz.10)

Zasady opracowania katalogu złączy budowlanych (mostków cieplnych) (cz.10) Zasady opracowania katalogu złączy budowlanych (mostków cieplnych) (cz.10)

Złącza budowlane (mostki cieplne) stanowią integralną część elementów obudowy budynku. Dobór ich warstw materiałowych nie powinien być przypadkowy, lecz oparty na obliczeniach analiz parametrów fizykalnych.

Złącza budowlane (mostki cieplne) stanowią integralną część elementów obudowy budynku. Dobór ich warstw materiałowych nie powinien być przypadkowy, lecz oparty na obliczeniach analiz parametrów fizykalnych.

PU Polska – Związek Producentów Płyt Warstwowych i Izolacji Montaż płyt warstwowych do ścian murowanych

Montaż płyt warstwowych do ścian murowanych Montaż płyt warstwowych do ścian murowanych

Płyty warstwowe posiadają liczne zalety, dzięki którym stały się materiałem powszechnie używanym w budownictwie przemysłowym i coraz częściej również w sektorze budownictwa mieszkaniowego. Są jednak takie...

Płyty warstwowe posiadają liczne zalety, dzięki którym stały się materiałem powszechnie używanym w budownictwie przemysłowym i coraz częściej również w sektorze budownictwa mieszkaniowego. Są jednak takie aplikacje, gdzie zastosowanie tego typu produktów nie wydaje się trafnym pomysłem, jak choćby montaż do ściany pełnej, np. murowanej. Jak zamontować płyty poprawnie? Wystarczy trzymać się pewnych reguł.

dr inż. Krzysztof Pawłowski prof. PBŚ, mgr inż. Robert Małkowski Budownictwo zrównoważone – wybrane aspekty (cz. 11)

Budownictwo zrównoważone – wybrane aspekty (cz. 11) Budownictwo zrównoważone – wybrane aspekty (cz. 11)

W myśl idei budownictwa zrównoważonego zaprojektowanie budynku wymaga podejścia kompleksowego, które uwzględnia wszystkie aspekty związane z procesem budowlanym, tj. projektowanie, budowę, użytkowanie...

W myśl idei budownictwa zrównoważonego zaprojektowanie budynku wymaga podejścia kompleksowego, które uwzględnia wszystkie aspekty związane z procesem budowlanym, tj. projektowanie, budowę, użytkowanie budynku zgodnie z jego przeznaczeniem i utrzymanie obiektu budowlanego. Wymaga to wykorzystania najlepszych dostępnych rozwiązań technologicznych, materiałowych i architektonicznych.

Redakcja Technologia wdmuchiwania izolacji i Przemysł 4.0

Technologia wdmuchiwania izolacji i Przemysł 4.0 Technologia wdmuchiwania izolacji i Przemysł 4.0

Budownictwo drewniane stale ewoluuje, przynosząc innowacyjne rozwiązania, które nie tylko zwiększają efektywność procesów, ale również zmniejszają negatywny wpływ na środowisko.

Budownictwo drewniane stale ewoluuje, przynosząc innowacyjne rozwiązania, które nie tylko zwiększają efektywność procesów, ale również zmniejszają negatywny wpływ na środowisko.

dr inż. Szymon Swierczyna Połączenia sprężane według PN-EN 1090-2:2018

Połączenia sprężane według PN-EN 1090-2:2018 Połączenia sprężane według PN-EN 1090-2:2018

Łączenie za pomocą śrub to jedna z najbardziej popularnych metod scalania konstrukcji stalowych. Ze względu na stosunkową łatwość tej operacji stosuje się ją przede wszystkim podczas montażu elementów...

Łączenie za pomocą śrub to jedna z najbardziej popularnych metod scalania konstrukcji stalowych. Ze względu na stosunkową łatwość tej operacji stosuje się ją przede wszystkim podczas montażu elementów wysyłkowych na placu budowy.

prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec, mgr inż. Jan Biernacki Zastosowanie wzmocnień kompozytowych w istniejących konstrukcjach

Zastosowanie wzmocnień kompozytowych w istniejących konstrukcjach Zastosowanie wzmocnień kompozytowych w istniejących konstrukcjach

Z biegiem czasu obiekty budowlane ulegają procesom starzenia i awariom [1, 2]. Aby zminimalizować skutki negatywnych oddziaływań lub przywrócić stan pierwotny budowli, stosowane są różne materiały i technologie...

Z biegiem czasu obiekty budowlane ulegają procesom starzenia i awariom [1, 2]. Aby zminimalizować skutki negatywnych oddziaływań lub przywrócić stan pierwotny budowli, stosowane są różne materiały i technologie [3]. Na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się wiele innowacyjnych rozwiązań technologicznych związanych ze wzmacnianiem konstrukcji. Materiały kompozytowe są stosowane nie tylko w przypadku starych obiektów budowlanych. Można je spotkać również w nowych budynkach przechodzących zmiany projektowe...

mgr inż. Maciej Rokiel, mgr inż. Ryszard Koć Parkingi podziemne – przyczyny i skutki zawilgoceń cz. 1. Wybrane zagadnienia

Parkingi podziemne – przyczyny i skutki zawilgoceń cz. 1. Wybrane zagadnienia Parkingi podziemne – przyczyny i skutki zawilgoceń cz. 1. Wybrane zagadnienia

Poprawne (zgodne ze sztuką budowlaną) zaprojektowanie i wykonanie budynku to bezwzględny wymóg bezproblemowej, długoletniej eksploatacji. Podstawą jest odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne części zagłębionej...

Poprawne (zgodne ze sztuką budowlaną) zaprojektowanie i wykonanie budynku to bezwzględny wymóg bezproblemowej, długoletniej eksploatacji. Podstawą jest odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne części zagłębionej w gruncie. Doświadczenie pokazuje, że znaczącą liczbę problemów związanych z eksploatacją stanowią problemy z wilgocią. Woda jest niestety takim medium, które bezlitośnie wykorzystuje wszelkie usterki i nieciągłości w warstwach hydroizolacyjnych, wnikając do wnętrza konstrukcji.

Marian Bober, Michał Kowalski, mgr inż. Mariusz Pawlak, Tomasz Petras, Jacek Stankiewicz Dobór łączników do montażu płyt warstwowych

Dobór łączników do montażu płyt warstwowych Dobór łączników do montażu płyt warstwowych

Podstawę artykułu stanowi opracowanie „DAFA M 3.01 Wytyczne doboru łączników do montażu płyt warstwowych”. Ma ono stanowić daleko idącą pomoc i punkt odniesienia dla wszystkich osób uczestniczących w procesach...

Podstawę artykułu stanowi opracowanie „DAFA M 3.01 Wytyczne doboru łączników do montażu płyt warstwowych”. Ma ono stanowić daleko idącą pomoc i punkt odniesienia dla wszystkich osób uczestniczących w procesach projektowania, realizacji i odbiorów inwestycji budowlanych wykonanych z płyt warstwowych.

dr inż. arch. Tomasz Rybarczyk Newralgiczne miejsca w murach z betonu komórkowego podlegające ociepleniu

Newralgiczne miejsca w murach z betonu komórkowego podlegające ociepleniu Newralgiczne miejsca w murach z betonu komórkowego podlegające ociepleniu

Mury w bilansie energetycznym budynków stanowią ważną rolę, ponieważ mają znaczący wpływ na zużycie energii przez te budynki i tym samym wpływ na ich energooszczędność. Jednak ze względu na nowe formy...

Mury w bilansie energetycznym budynków stanowią ważną rolę, ponieważ mają znaczący wpływ na zużycie energii przez te budynki i tym samym wpływ na ich energooszczędność. Jednak ze względu na nowe formy architektoniczne (np. budynki z dużymi przeszkleniami) udział murów w bilansie energetycznym spada. Niemniej jednak są w murach miejsca, które mogą stanowić mostki cieplne, jeśli się ich prawidłowo nie zaizoluje.

mgr inż. Dariusz Czarny, dr hab. inż. Dariusz Heim, prof. uczelni En-ActivETICS – fotowoltaika zintegrowana z bezspoinowym systemem ociepleń – wytyczne wykonawcze

En-ActivETICS – fotowoltaika zintegrowana z bezspoinowym systemem ociepleń – wytyczne wykonawcze En-ActivETICS – fotowoltaika zintegrowana z bezspoinowym systemem ociepleń – wytyczne wykonawcze

Opracowanie systemu En-ActivETICS (Energy Activated External Thermal Insulation Composite System), jego realizację i badania wykonano w ramach międzynarodowego konsorcjum trzech uczelni: Politechniki Łódzkiej,...

Opracowanie systemu En-ActivETICS (Energy Activated External Thermal Insulation Composite System), jego realizację i badania wykonano w ramach międzynarodowego konsorcjum trzech uczelni: Politechniki Łódzkiej, Politechniki w Tallinie i Instytutu Polimerów Słowackiej Akademii Nauk oraz partnera przemysłowego – firmy Sto. Projekt realizowano w latach 2019–2022 i polegał on na poszukiwaniu nowych metod integracji elastycznych paneli PV z systemem dociepleń poprzez ich bezpośrednie wbudowanie w warstwy...

Radosław Nawara Renowacja tynków zewnętrznych i wewnętrznych w zabytkach

Renowacja tynków zewnętrznych i wewnętrznych w zabytkach Renowacja tynków zewnętrznych i wewnętrznych w zabytkach

Wiele budynków może być docieplanych wyłącznie od środka ze względu na cenny charakter elewacji, dlatego w zabytkach izolacje wewnętrzne zyskują często przewagę nad izolacjami zewnętrznymi. Dotyczy to...

Wiele budynków może być docieplanych wyłącznie od środka ze względu na cenny charakter elewacji, dlatego w zabytkach izolacje wewnętrzne zyskują często przewagę nad izolacjami zewnętrznymi. Dotyczy to budynków z charakterystyczną ornamentyką (np. okres grynderski, styl secesyjny), budynków z murem oblicowanym, budynków z muru pruskiego, a przede wszystkim tych objętych formami ochrony zabytków. Izolacja wewnętrzna często jest jedynym skutecznym sposobem przeprowadzenia termomodernizacji ścian.

Wybrane dla Ciebie

50% dopłaty na nowe źródło OZE »

50% dopłaty na nowe źródło OZE » 50% dopłaty na nowe źródło OZE »

Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych »

Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych » Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych »

Docieplanie budynków to nie problem »

Docieplanie budynków to nie problem » Docieplanie budynków to nie problem »

Ochrona powierzchni betonowych i żelbetowych »

Ochrona powierzchni betonowych i żelbetowych » Ochrona powierzchni betonowych i żelbetowych »

Łatwe ocieplanie ścian »

Łatwe ocieplanie ścian » Łatwe ocieplanie ścian »

Trwały dach to dobra inwestycja »

Trwały dach to dobra inwestycja » Trwały dach to dobra inwestycja »

Szczelny dach to minimalizacja kosztów renowacji »

Szczelny dach to minimalizacja kosztów renowacji » Szczelny dach to minimalizacja kosztów renowacji »

Dom pasywny to ciepły dom - jak go zbudować? »

Dom pasywny to ciepły dom - jak go zbudować? » Dom pasywny to ciepły dom - jak go zbudować? »

Wypróbuj profile do elewacji »

Wypróbuj profile do elewacji » Wypróbuj profile do elewacji »

Jak kleić płytki na ogrzewanej podłodze? »

Jak kleić płytki na ogrzewanej podłodze? » Jak kleić płytki na ogrzewanej podłodze?  »

Trwała ochrona betonu »

Trwała ochrona betonu » Trwała ochrona betonu »

Dbaj o narzędzia, serwisuj je! »

Dbaj o narzędzia, serwisuj je! » Dbaj o narzędzia, serwisuj je! »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.