Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Zmiany w Ustawie Prawo budowlane

Poznaj zmiany w obszarze Ustawy Prawo budowlane
www.freeimages.com

Poznaj zmiany w obszarze Ustawy Prawo budowlane


www.freeimages.com

Potrzeba wprowadzenia zmian w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (DzU z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.) wynika z konieczności uproszczenia i przyspieszenia procesu inwestycyjno­‑budowlanego oraz zapewnienia większej stabilności podejmowanych w nim rozstrzygnięć.

Zobacz także

Messe Monachium GmbH Światowe Targi Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych BAU zapraszają do Monachium

Światowe Targi Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych BAU zapraszają do Monachium Światowe Targi Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych BAU zapraszają do Monachium

W styczniu 2025 r. czeka nas kolejna odsłona targów BAU, czyli Światowych Targów Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych. Największa światowa wystawa budownictwa odbędzie się w dniach 13–17 stycznia...

W styczniu 2025 r. czeka nas kolejna odsłona targów BAU, czyli Światowych Targów Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych. Największa światowa wystawa budownictwa odbędzie się w dniach 13–17 stycznia 2025 w Monachium. Ponad 2000 wystawców w 18 halach czeka na Państwa.

Aneta Mościcka Jakie są wymogi wybudowania budynku gospodarczego?

Jakie są wymogi wybudowania budynku gospodarczego? Jakie są wymogi wybudowania budynku gospodarczego?

Co do zasady wybudowanie budynku gospodarczego wymaga jedynie zgłoszenia. W niektórych wypadkach konieczne będzie jednak uzyskanie pozwolenia na budowę. Należy również przestrzegać odległości od granicy...

Co do zasady wybudowanie budynku gospodarczego wymaga jedynie zgłoszenia. W niektórych wypadkach konieczne będzie jednak uzyskanie pozwolenia na budowę. Należy również przestrzegać odległości od granicy sąsiedniej działki, w zależności od tego, czy budynek gospodarczy ma okna i drzwi.

mgr inż. Magdalena Kozak-Pokrywka Pasjonaci budownictwa – finał XXXVIII edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych

Pasjonaci budownictwa – finał XXXVIII edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych Pasjonaci budownictwa – finał XXXVIII edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych

OWiUB jest olimpiadą tematyczną związaną z dziedziną wiedzy budowlanej. Powołana w 1987 r., stanowi kontynuację organizowanego od 1982 r. w średnich szkołach budowlanych Turnieju Wiedzy i Umiejętności...

OWiUB jest olimpiadą tematyczną związaną z dziedziną wiedzy budowlanej. Powołana w 1987 r., stanowi kontynuację organizowanego od 1982 r. w średnich szkołach budowlanych Turnieju Wiedzy i Umiejętności Budowlanych. Głównym organizatorem Olimpiady jest Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Współorganizatorami są także inne szkoły wyższe oraz instytucje i organizacje działające na rzecz budownictwa.

W celu uczynienia bardziej czytelnym zakresu odpowiedzialności projektanta oraz organów administracji, w projektowanych przepisach przewiduje się podział projektu budowlanego na projekt zagospodarowania działki lub terenu, projekt architektoniczno-budowlany oraz projekt techniczny.

Rozróżnienie elementów projektu budowlanego, które będą podlegały weryfikacji przez organ administracji publicznej od elementów, za których prawidłowe sporządzenie odpowiadać będą wyłącznie projektanci, sprawi, że wydawanie decyzji pozwolenia na budowę czy też przyjęcie zgłoszenia wraz z projektem będzie przebiegało sprawniej i szybciej. Ponadto przewiduje się, że podział projektu budowlanego spowoduje zmniejszenie obciążenia organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz umożliwi szybsze przygotowanie dokumentacji projektowej w zakresie niezbędnym do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.

W związku z projektowaną regulacją, zmieniającą zakres projektu budowlanego oraz jego poszczególnych części, konieczne jest równoczesne wprowadzenie zmian dostosowawczych do nowej koncepcji projektu budowlanego w innych aktach prawnych.

Zmiany w obszarze Ustawy Prawo budowlane

Art. 3 pkt 20

W definicji obszaru oddziaływania obiektu skreśla się wyrażenie "w zagospodarowaniu". Pojęcie zmiany zagospodarowania terenu może polegać na:

  • budowie obiektu budowlanego, czyli wiązać się z wykonaniem robót budowlanych,
  • jak również odnosić się do innych zmian, niezwiązanych z budową czy wykonywaniem robót budowlanych.

Prawo budowlane powinno zajmować się jedynie tą formą zagospodarowania, która dotyczy obiektów budowlanych, a zatem jedynie "zabudową".

Innymi słowy obszar oddziaływania budowanego obiektu budowlanego będzie to obszar, w stosunku do którego ten obiekt wprowadzi ograniczenia możliwości budowy innych obiektów budowlanych ze względu na wymogi przepisów odnoszące się do zabudowy (a nie ze względu na to, że obiekt wprowadzi jakiekolwiek subiektywne uciążliwości).

Art. 9

Wprowadzono zmiany w zakresie uzyskiwania odstępstwa od przepisów techniczno‑budowlanych.

W art. 9 ust. 1 następuje zmiana w zakresie dostosowania pojęcia do tego, które pojawia się w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (DzU z 2019 r. poz. 1696). Zamienia się pojęcie: osoby niepełnosprawne, o których mowa w art. 1 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (DzU z 2012 r. poz. 1169 oraz z 2018 r. poz. 12170), w tym osoby starsze, na pojęcie: osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w ustawie o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

W art. 9 ust. 3 wskazano wymagania, jakie powinien spełniać wniosek do ministra właściwego w sprawie dzielenia upoważnienia do wyrażenia zgody na odstępstwo.

Art. 11

Uzupełniono upoważnienie ustawowe o wytyczne dotyczące treści aktu wykonawczego, na podstawie którego możliwe będzie wydanie rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, wydzielanych przez materiały budowlane, urządzenia i elementy wyposażenia w pomieszczeniach na pobyt ludzi.

Art. 29

Podstawowym celem proponowanych zmian jest ułatwienie inwestorom ustalenia, jakie roboty budowlane wymagają dokonania zgłoszenia zamiast uzyskania pozwolenia na budowę, a jakie nie wymagają ani pozwolenia na budowę ani nawet zgłoszenia.Tworząc w projektowanej ustawie katalogi robót budowlanych zwolnionych z obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, oparto się na obecnych rozwiązaniach w tym zakresie, niemniej jednak wprowadzając modyfikacje, których celem było uproszczenie procesu inwestycyjno-budowlanego. Tym samym, w większości przypadków, jeśli przed nowelizacją jakiś obiekt budowlany wymagał dokonania zgłoszenia, to także po nowelizacji będzie go wymagał, ale będzie to po prostu jednoznacznie wskazane w przepisie.W związku z powyższym, wprowadzono zmiany w:

  • Art. 29 ust. 1 pkt 1-30; w przepisie wprowadzono katalog obiektów, których budowa wymaga dokonania zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej.
  • Art. 29 ust. 2 pkt 1-3; dotychczasowy przepis wskazywał, które z robót budowlanych nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę.

Obecnie w przepisie wprowadzono katalog obiektów, których budowa nie wymaga uzyskania zgody organu administracji architektoniczno-budowlanej przed przystąpieniem do realizacji, a więc zarówno pozwolenia na budowę, jak i zgłoszenia.

Tarasy przydomowe o powierzchni zabudowy do 35 m2 zostały zwolnione z obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę jak i zgłoszenia.

Ponadto uznano, że obiekty budowlane będące urządzeniami melioracji wodnych, które są z punktu widzenia budowlanego prostymi obiektami, nie powinny wymagać ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia. Tym samym ułatwiona zostanie ich realizacja w porównaniu do stanu obecnego, gdy wymagają one dokonania zgłoszenia.

Z pozwolenia na budowę i obowiązku dokonywania zgłoszenia zwolniona została także budowa stawów i zbiorników wodnych o powierzchni nieprzekraczającej 1000 m2 i głębokości nieprzekraczającej 3 m położonych w całości na gruntach rolnych.

  • Art. 29 ust. 3 pkt 1-3;

Celem wprowadzonej zmiany jest bardziej przejrzyste zestawianie robót budowlanych wymagających zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej, co zostało osiągnięte poprzez zawarcie tych robót w jednym przepisie wraz z ich podziałem na roboty budowlane polegające na przebudowie, remoncie obiektów budowlanych oraz instalowaniu urządzeń.

Zmieniono również przesłankę wymogu dokonania zgłoszenia przebudowy przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Obecnie wymóg zgłoszenia dotyczy każdej przebudowy, która prowadzi do zwiększenia obszaru oddziaływania obiektu. Uznano, że wymóg zgłoszenia nie powinien dotyczyć każdego zwiększenia obszaru oddziaływania obiektu, ale jedynie takiego, które będzie wykraczało poza działkę, na której budynek jest usytuowany. Jeśli zwiększenie oddziaływania mieścić się będzie na działce inwestora, to powinno znajdować się poza zakresem kompetencji organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Wprowadzono przepisy umożliwiające przebudowę instalacji odnawialnych źródeł energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW wykorzystujących hydroenergię do wytwarzania energii elektrycznej na podstawie zgłoszenia. Zmiana ta jest uzasadniona faktem, że z końcem września 2020 r. instalacje odnawialnych źródeł energii (OZE), korzystające z systemu wsparcia dla OZE od chwili jego wprowadzenia w Polsce, tj. od 1 października 2005 r., utracą prawo do korzystania z tego systemu.

Art. 33

W pkt 1 uaktualniono pojęcia dotyczące projektu budowlanego wynikające z jego nowego podziału oraz zmieniono wymaganą liczbę projektów, będących załącznikami do wniosku o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, z 4 do 3. nW projekcie ustawy zaproponowano również usunięcie art. 33 ust. 3, zgodnie z którym do wniosku o pozwolenie na budowę obiektów budowlanych:

1) których wykonanie lub użytkowanie może stwarzać poważne zagrożenie dla użytkowników, takich jak: obiekty energetyki jądrowej, rafinerie, zakłady chemiczne, zapory wodne, lub

2) których projekty budowlane zawierają nowe, niesprawdzone w krajowej praktyce, rozwiązania techniczne, nieznajdujące podstaw w przepisach i polskich normach

- należy dołączyć specjalistyczną opinię wydaną przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną wskazaną przez właściwego ministra.

Ww. zmiana wynika z faktu, że zgodnie z zaproponowanymi w ustawie zmianami projekt techniczny, zawierający m.in. rozwiązania konstrukcyjne oraz instalacyjne, nie będzie przez organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdzany i zatwierdzany.

Art. 36a

W związku z powyżej opisanymi zmianami dotyczącymi projektu budowlanego, konieczne było dostosowanie przepisów regulujących instytucję istotnego odstąpienia od projektu. Dotychczasowe przepisy odnosiły się w tym zakresie do całego projektu budowlanego, podczas gdy wprowadzone regulacje dotyczyć będą projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz nowego zakresu projektu architektoniczno-budowlanego. Podkreślenia wymaga fakt, że odstąpienia od projektu budowlanego, tak samo jak i wszystkie rozwiązania w projekcie budowlanym, muszą być zgodne z przepisami techniczno-budowlanymi.

W art. 36a ust. 1a Prawa budowlanego proponuje się złagodzenie wymogów związanych z dokonaniem legalnego odstąpienia od projektu budowlanego dotyczącego inwestycji realizowanej na zgłoszenie.

Zmiany zawarte w przedmiotowym przepisie umożliwią zmianę usytuowania obiektu budowlanego na działce budowlanej, bez konieczności wystąpienia o decyzję zamienną, pod warunkiem że zmiana usytuowania nie wpłynie na obszar oddziaływania terenów sąsiednich oraz będzie zgodna z obowiązującym na danym terenie planem miejscowym, wydaną decyzją o warunkach zabudowy oraz przepisami techniczno-budowlanymi.

Z charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego, określonych w art. 36a ust. 5 pkt 2 Prawa budowlanego, zaproponowano wykreślenie kubatury. Przedmiotowy parametr jest trudny do obliczenia, co powoduje duże wątpliwości m.in. w zakresie stwierdzenia, czy dana zmiana doprowadziła do zmiany kubatury czy też nie. Zrezygnowano również z parametru, jakim jest powierzchnia zabudowy, gdyż uważa się, że w tej kwestii powinna przede wszystkim występować zgodność z miejscowym planem zagospodarowania terenu lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Stwierdzono, że pozostałe parametry, które zostały wymienione w przepisie, tj. wysokość, długość, szerokość oraz liczba kondygnacji, są wystarczające do prawidłowego zakwalifikowania dokonanych zmian jako istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu zagospodarowania działki lub terenu, lub projektu architektoniczno-budowlanego.

W zakresie katalogu istotnych odstąpień od zatwierdzonego projektu wprowadzono zapis, że zmiana źródła ciepła do ogrzewania lub przygotowywania ciepłej wody użytkowej, ze źródła zasilanego paliwem ciekłym, gazowym, odnawialnym źródłem energii lub z sieci ciepłowniczej, na źródło opalane paliwem stałym będzie uznana za istotne odstąpienie od projektu budowlanego i będzie wymagała zatwierdzenia projektu zamiennego.

Dzięki wprowadzanej zmianie ewentualna zmiana źródła ciepła polegająca na rezygnacji z przyłączenia do sieci ciepłowniczej na rzecz mniej efektywnych źródeł ciepła spowoduje konieczność uzyskania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę.

Art. 36b

W ustawie dodano nowy przepis wskazujący jednoznacznie, że zmiany w projekcie technicznym dotyczące rozwiązań, które podlegały uzgodnieniu, mogą być wprowadzone wyłącznie po ich ponownym uzgodnieniu. Dodatkowo wskazano, że w przypadku wprowadzania zmian w projekcie budowlanym, powinien być on na bieżąco aktualizowany.

W przepisie doprecyzowano możliwość wprowadzania zmian w zakresie projektu technicznego, pod warunkiem że przed ich realizacją zostaną one naniesione przez projektanta w projekcie technicznym oraz sprawdzone przez projektanta sprawdzającego - w przypadku gdy zgodnie z przepisami jest on wymagany.

Rozdział 5 "Rozpoczęcie i prowadzenie robót budowlanych"

Zaproponowana zmiana wynika z wyodrębnienia nowego rozdziału 5a "Postępowanie w sprawie rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem ustawy", do którego zostały przeniesione i na nowo uregulowane (uporządkowane) przepisy dotyczące postępowań w sprawie rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem ustawy.

Rozdział 5b "Zakończenie budowy"

Wydzielenie osobnego rozdziału "Zakończenie budowy" ma na celu uporządkowanie przepisów dotyczących zakończenia budowy. Zmiana ta ma ułatwić odbiorcom przepisów łatwiejsze odnalezienie w ustawie konkretnej regulacji dotyczącej zakończenia budowy.

Art. 55

Zmiana polegająca na dodaniu w art. 55 ust. 1a i 1b pozwoli na doprecyzowanie sprawy częściowego oddawania inwestycji do użytkowania.Zgodnie z art. 55 ust. 1 pkt 3 przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego ma nastąpić przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych.

Do tej pory wątpliwości interpretacyjne budziła głównie kwestia, jakich sytuacji dotyczy ten przepis - czy dotyczy oddawania do użytkowania całych, ale niewykończonych obiektów budowlanych, części obiektów budowlanych, czy też niektórych z kilku obiektów budowlanych objętych tym samym pozwoleniem na budowę.

Art. 59a

W kwestii zakresu obowiązkowej kontroli przeprowadzanej przez organ nadzoru budowlanego doprecyzowano, że kontrola ta obejmuje m.in. sprawdzenie zgodności obiektu budowlanego z projektem zagospodarowania działki lub terenu, jak również z projektem architektoniczno-budowlanym i projektem technicznym w zakresie wymienionych w przepisie elementów.

Adekwatnie do zmiany wprowadzonej w art. 55 polegającej na dodaniu ust. 1b należało poszerzyć zakres obowiązkowej kontroli budowy o sprawdzenie przez organ nadzoru budowlanego, czy oddawane do użytkowania obiekty budowlane lub ich części mogą samodzielnie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem (jeżeli przystąpienie do użytkowania ma nastąpić przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych).Dodatkowo zmieniono treść ust. 2 lit. e poprzez jednoznaczne wskazanie, że punkt ten dotyczy sprawdzenia zgodności wykonania instalacji, zapewniających użytkowanie obiektu budowlanego zgodnie z przeznaczeniem, z projektem architektoniczno-budowlanym i technicznym.

Zmiany w zakresie ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej

Na postawie normy prawnej, zawartej w art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (DzU z 2019 r. poz. 1372, z późn. zm.), stanowiącej, że wymagania ochrony przeciwpożarowej mogą być w przypadkach określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej spełnione w sposób inny niż określony w tych przepisach, w wielu aktach prawnych regulujących wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej wskazywane są przypadki, w których dopuszczalne jest stosowanie rozwiązań zamiennych w stosunku do wymagań ochrony przeciwpożarowej.

Przypadki określone w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej nie uwzględniają jednak przesłanek, w których dopuszczalne jest stosowanie odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych, w trybie art. 9 ustawy - Prawo budowlane. W związku z powyższym, w kontekście projektowanego brzmienia art. 9 ustawy - Prawo budowane, koniecznym jest wskazanie, w art. 6a ustawy o ochronie przeciwpożarowej, że przepisy ust. 1 i 2 tej ustawy stosuje się również przy stosowaniu rozwiązań zamiennych w stosunku do wymagań ochrony przeciwpożarowej w przypadkach określonych w art. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Zmiany w zakresie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne

Projektowana ustawa zmienia art. 7 w ten sposób, że zobowiązuje każde przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii do wydawania warunków przyłączenia do sieci w określonych w tym artykule terminach. Terminy te uwzględniają podział podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci na grupy przyłączeniowe. W przypadku wydawania warunków przyłączenia do sieci ciepłowniczej terminy te są zgodne z terminami wydawania warunków przyłączenia do sieci wynikających z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 9 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (DzU z 2019 r. poz. 755, z późn. zm.), tj. z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 15 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych.

W zakresie wydawania warunków przyłączenia do sieci gazowych oraz sieci elektroenergetycznych w przedmiotowym przepisie zaproponowano (w uzgodnieniu z resortem energii) terminy odmienne niż wynikające z rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego (DzU z 2018 r. poz. 1158 i 1814) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (DzU poz. 623, z późn. zm.), które zdaniem resortu energii w większym stopniu odzwierciedlają nakład pracy, jaki musi wykonać przedsiębiorstwo zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją gazu lub energii elektrycznej przy starannym wydawaniu warunków przyłączenia, w tym konieczność przeprowadzania analiz i ekspertyz technicznych.

Zmiany w zakresie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami

Zmiana art. 6 pkt 7 polega na uwzględnieniu dodatkowo strefy ochronnej terenu zamkniętego wynikającego z umów lub porozumień międzynarodowych jako celu publicznego. Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego ujawnia się granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych. Stąd istnieje uzasadniona potrzeba uwzględnienia strefy ochronnej terenu zamkniętego w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Zmiany w zakresie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków

Projektowany przepis określa terminy na wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Do tej pory w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków takie terminy nie były przewidziane, zatem każda gmina mogła regulować tę kwestię w sposób dowolny.

Zmiana w zakresie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych

W celu zapewnienia spójności przy realizowaniu działań w procesie inwestycyjno-budowlanym, jak również z uwagi na potrzebę zapewnienia większej stabilności podejmowanych w nim rozstrzygnięć, zasadna wydaje się integracja kwestii związanych z wprowadzeniem do obrotu lub udostępnienia na rynku krajowym wyrobów budowlanych w zakresie krajowych i europejskich ocen technicznych oraz autoryzacji jednostek oceniających zgodność.

Z uwagi na przekazywane Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, zgodnie z art. 9 ust. 8 ustawy o wyrobach budowlanych, informacje o wydanych lub uchylonych krajowych ocenach technicznych przez krajowe jednostki oceny technicznej, konieczne jest wprowadzenie rozwiązań pozwalających na możliwość potwierdzenia kompetencji jednostek je wydających. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego zyskuje kompetencje wyznaczania w drodze decyzji jednostek oceny technicznej (JOT) oraz krajowych jednostek oceny technicznej (KJOT), jak również ograniczania zakresu właściwości tych jednostek, a także w przypadku stwierdzenia, że jednostka spełnia wymagania, uchylania wydanych decyzji. Zyskuje on także uprawnienia do monitorowania działania i kompetencji wyznaczonych jednostek.

Z uwagi na przekazane kompetencje w zakresie wydawania decyzji dotyczących krajowych jednostek oceny technicznej niezbędne jest, aby wykaz jednostek upoważnionych do wydawania krajowych ocen technicznych był prowadzony przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Doprecyzowano także przepis, wskazując, że w wykazie zamieszcza się informacje o zakresie przedmiotowym upoważnienia do wydawania krajowych ocen technicznych.

Należy również poruszyć kwestie właściwości organu w zakresie udzielania autoryzacji jednostce oceniającej zgodność wyrobów budowlanych, zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (DzU z 2019 r. poz. 544), jak również obowiązku informacyjnego jednostek wynikającego z art. 34 ustawy.

Wprowadzone zmiany wskazują Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego jako kierownika urzędu centralnego właściwego ze względu na przedmiot oceny zgodności, do którego należy realizacja zadań określonych w rozdziale 5 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku. Pozwala to m.in. Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego na uzyskanie informacji o odmowie wydania, ograniczeniu zakresu, zawieszeniu lub cofnięciu certyfikatów, jak również o wyrobach, których dotyczą zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, przez notyfikowane jednostki certyfikujące, co będzie miało pozytywny wpływ na proces kontroli wyrobów budowlanych.

Ponadto w związku z wejściem w życie w dniu 1 kwietnia 2019 r. ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (DzU z 2019 r. poz. 534 i 2227) dotyczącej Sieci Badawczej Łukasiewicza, tworzonej przez instytuty Sieci powstałe z przekształcenia instytutów badawczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (DzU z 2019 r. poz. 1350, z późn. zm.), konieczne jest rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do składania wniosków o wydanie decyzji o wyznaczenie jednostki oceny technicznej oraz krajowej jednostki oceny technicznej o instytuty Sieci.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Komentarze

  • KrystianH KrystianH, 07.04.2020r., 11:57:53 Tylko do tych zmian potrzeba kompetentnych osób a nie figurantów.

Powiązane

Jacek Sawicki Jednolity tekst ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi

Jednolity tekst ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi Jednolity tekst ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi

Na podstawie obwieszczenia Marszałka Sejmu RP z dnia 16.11.2022 r. ukazał się w Dziennik Ustaw jednolity tekst ustawy z dnia 21.10.2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU z dnia...

Na podstawie obwieszczenia Marszałka Sejmu RP z dnia 16.11.2022 r. ukazał się w Dziennik Ustaw jednolity tekst ustawy z dnia 21.10.2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU z dnia 18.01.2023 r. poz. 140).

Redakcja miesięcznika IZOLACJE Metodyka szacowania śladu węglowego budynków

Metodyka szacowania śladu węglowego budynków Metodyka szacowania śladu węglowego budynków

W tej części raportu przedstawiamy metodykę sporządzania wielopoziomowej analizy budynku w całym cyklu życia budynku, przedstawiającej jego oddziaływanie na środowisko w oparciu o wartość śladu węglowego....

W tej części raportu przedstawiamy metodykę sporządzania wielopoziomowej analizy budynku w całym cyklu życia budynku, przedstawiającej jego oddziaływanie na środowisko w oparciu o wartość śladu węglowego. Przedstawiona metodyka dotyczy budynków nowoprojektowanych. Ślad węglowy budynku jest sumą wszystkich emisji gazów cieplarnianych towarzyszących procesom zachodzącym w cyklu życia budynku. Wartość śladu węglowego jest bezpośrednio powiązana ze wskaźnikiem GWP (ang. Global Warming Potential – potencjał...

mgr inż. Katarzyna Walusiak, mgr Krzysztof Mróz Posadzki przemysłowe – wymagania normowe

Posadzki przemysłowe – wymagania normowe Posadzki przemysłowe – wymagania normowe

Posadzki są elementem finalnym w obiektach przemysłowych, magazynach, halach itp. Dobrze wykonane i właściwie użytkowane stają się wysublimowanym elementem wykończenia tych obiektów.

Posadzki są elementem finalnym w obiektach przemysłowych, magazynach, halach itp. Dobrze wykonane i właściwie użytkowane stają się wysublimowanym elementem wykończenia tych obiektów.

Przemysław Gogojewicz Zabudowa szachtów instalacyjnych

Zabudowa szachtów instalacyjnych Zabudowa szachtów instalacyjnych

Stosowanie zabudowy szachtów maskuje szachty instalacyjne i jednocześnie uniemożliwia dostęp osobom nieupoważnionym. Osłona szachtu powinna dawać możliwość łatwego dostępu dla osób dokonujących napraw...

Stosowanie zabudowy szachtów maskuje szachty instalacyjne i jednocześnie uniemożliwia dostęp osobom nieupoważnionym. Osłona szachtu powinna dawać możliwość łatwego dostępu dla osób dokonujących napraw i serwisantom.

Jacek Sawicki Nowe warunki techniczne dla budowli rolniczych i ich usytuowań

Nowe warunki techniczne dla budowli rolniczych i ich usytuowań Nowe warunki techniczne dla budowli rolniczych i ich usytuowań

W Dzienniku Ustaw poz. 297 z dnia 15.02.2023 r. ukazało się Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 stycznia 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle...

W Dzienniku Ustaw poz. 297 z dnia 15.02.2023 r. ukazało się Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 stycznia 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie, które obowiązuje od dnia 1.03.2023 r.

Jacek Sawicki Jednolity tekst ustawy koncesyjnej na roboty budowlane lub usługi

Jednolity tekst ustawy koncesyjnej na roboty budowlane lub usługi Jednolity tekst ustawy koncesyjnej na roboty budowlane lub usługi

Dziennik Ustaw z dnia 18.01.2023 r. poz. 140 opublikował jednolity tekst ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia...

Dziennik Ustaw z dnia 18.01.2023 r. poz. 140 opublikował jednolity tekst ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 16.11.2022 r.), zwanej w kręgach budowlanych „ustawą koncesyjną”.

Jacek Sawicki Odliczenia podatkowe dla przedsięwzięć termomodernizacyjnych w 2023 r.

Odliczenia podatkowe dla przedsięwzięć termomodernizacyjnych w 2023 r. Odliczenia podatkowe dla przedsięwzięć termomodernizacyjnych w 2023 r.

W Dzienniku Ustaw poz. 273 z dnia 9.02.2023 r. ukazało się obwieszczenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju...

W Dzienniku Ustaw poz. 273 z dnia 9.02.2023 r. ukazało się obwieszczenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju określającego wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

mgr inż. Beata Kluczberg, mgr inż. Krzysztof Szymański, mgr inż. Jerzy Żurawski Zarządzanie energią w budynkach – czy to tylko obowiązek prawny?

Zarządzanie energią w budynkach – czy to tylko obowiązek prawny? Zarządzanie energią w budynkach – czy to tylko obowiązek prawny?

Cyfryzacja świata spowodowała nowe możliwości, a także nowe oczekiwania w zakresie efektywności energetycznej. W konsekwencji prawie każde urządzenie jest wyposażone w bardziej lub mniej zaawansowany moduł...

Cyfryzacja świata spowodowała nowe możliwości, a także nowe oczekiwania w zakresie efektywności energetycznej. W konsekwencji prawie każde urządzenie jest wyposażone w bardziej lub mniej zaawansowany moduł sterowania. Symbolem nowoczesności stały się rozwiązania zawierające elementy „inteligentnego” funkcjonowania. Powszechnie dostępne są „inteligentne” odkurzacze, lodówki, aparaty fotograficzne, samochody, a nawet budynki. Budynek inteligentny [23–27] to miejsce, w którym wszystkie mechanizmy i...

Jacek Sawicki news Przepis o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych w ustawie Prawo budowlane

Przepis o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych w ustawie Prawo budowlane Przepis o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych w ustawie Prawo budowlane

Dziennik Ustaw z dnia 23 marca 2023 roku, poz. 553, zamieścił ustawę z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.

Dziennik Ustaw z dnia 23 marca 2023 roku, poz. 553, zamieścił ustawę z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.

Jacek Sawicki news Ustawa o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa

Ustawa o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa Ustawa o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa

Na mocy obwieszczenia Marszałka Sejmu RP z dnia 27 stycznia 2023 r. ukazał się w Dzienniku Ustaw jednolity tekst ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa...

Na mocy obwieszczenia Marszałka Sejmu RP z dnia 27 stycznia 2023 r. ukazał się w Dzienniku Ustaw jednolity tekst ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (DzU z dnia 23 marca 2023 r., poz. 551).

Małgorzata Kośla news Targi BAU 2023 za nami

Targi BAU 2023 za nami Targi BAU 2023 za nami

Światowe Targi Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych BAU wróciły po czteroletniej, wymuszonej covidem przerwie. Jakie są nasze refleksje? Z pewnością można stwierdzić, że targi BAU odnotowały...

Światowe Targi Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych BAU wróciły po czteroletniej, wymuszonej covidem przerwie. Jakie są nasze refleksje? Z pewnością można stwierdzić, że targi BAU odnotowały w tym roku niemały sukces i mogły poszczycić się rekordową liczbą wystawców, odwiedzających z całego świata oraz bardzo dobrymi opiniami zarówno gości, jak i firm promujących najnowsze technologie, innowacyjne rozwiązania oraz produkty.

mgr inż. Krzysztof Baranowski, dr inż. arch. Zuzanna Napieralska Nadbudowy istniejących budynków mieszkalnych w zrównoważonej polityce mieszkaniowej

Nadbudowy istniejących budynków mieszkalnych w zrównoważonej polityce mieszkaniowej Nadbudowy istniejących budynków mieszkalnych w zrównoważonej polityce mieszkaniowej

W ostatnich dziesięcioleciach szybki i rozległy rozwój miejskiej zabudowy mieszkaniowej doprowadził do gwałtownego wzrostu zużycia gruntów oraz zjawiska rozlewania się monofunkcyjnych obszarów miejskich....

W ostatnich dziesięcioleciach szybki i rozległy rozwój miejskiej zabudowy mieszkaniowej doprowadził do gwałtownego wzrostu zużycia gruntów oraz zjawiska rozlewania się monofunkcyjnych obszarów miejskich. Współczesne trendy urbanistyczne przygotowują nas do przejścia od gospodarki liniowej do gospodarki o obiegu zamkniętym.

Jan Witajewski-Baltvilks, Maciej Cygler Społeczne skutki przejścia UE do gospodarki neutralnej klimatycznie oraz wybrane instrumenty ich łagodzenia

Społeczne skutki przejścia UE do gospodarki neutralnej klimatycznie oraz wybrane instrumenty ich łagodzenia Społeczne skutki przejścia UE do gospodarki neutralnej klimatycznie oraz wybrane instrumenty ich łagodzenia

W artykule zestawiono wyniki analizy wpływu transformacji w kierunku neutralności klimatycznej na sektor zatrudnienia z wspólnotowymi instrumentami wsparcia w kontekście kosztów tych zmian. Opisano założenia...

W artykule zestawiono wyniki analizy wpływu transformacji w kierunku neutralności klimatycznej na sektor zatrudnienia z wspólnotowymi instrumentami wsparcia w kontekście kosztów tych zmian. Opisano założenia i metodę analizy przeprowadzonej na modelach zbudowanych w Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) oraz przedstawiono mechanizmy i skalę narzędzi wspomagających wysiłek transformacyjny, w tym Fundusz Sprawiedliwej Transformacji, program InvestEU oraz instrument pożyczkowy.

Jacek Sawicki Ewidencja emisyjności budynków już od 1 sierpnia 2023 r.

Ewidencja emisyjności budynków już od 1 sierpnia 2023 r. Ewidencja emisyjności budynków już od 1 sierpnia 2023 r.

27 kwietnia 2023 r. Minister Rozwoju i Technologii wydał sześć komunikatów dotyczących określenia daty 1 sierpnia 2023 r. jako dnia wdrożenia rozwiązań technicznych odnoszących się do problematyki centralnej...

27 kwietnia 2023 r. Minister Rozwoju i Technologii wydał sześć komunikatów dotyczących określenia daty 1 sierpnia 2023 r. jako dnia wdrożenia rozwiązań technicznych odnoszących się do problematyki centralnej ewidencji emisyjności budynków na zasadach odpowiadającym im przepisów ustawy z dnia 28.10.2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (DzU z dnia 22.02.2022 r., poz. 438). Opublikował je Dziennik Ustaw z dnia 28.04.2023...

dr inż. Andrzej Konarzewski Rozszerzona odpowiedzialność producenta wyrobów budowlanych za środowisko

Rozszerzona odpowiedzialność producenta wyrobów budowlanych za środowisko Rozszerzona odpowiedzialność producenta wyrobów budowlanych za środowisko

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (UE) 2019/904 z 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu wybranych wyrobów z tworzyw sztucznych na środowisko zobligowała państwa członkowskie UE do jej implementacji...

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (UE) 2019/904 z 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu wybranych wyrobów z tworzyw sztucznych na środowisko zobligowała państwa członkowskie UE do jej implementacji do porządku prawa krajowego. Niektóre firmy wdrożyły już odpowiednie mechanizmy tworzenia takich modeli biznesowych oraz wzorców zarządzania, które pozwoliły zapobiegać lub ograniczać negatywny wpływ niektórych wyrobów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dalszym celem tej dyrektywy jest...

dr inż. Arkadiusz Węglarz, dr inż. Michał Pierzchalski, mgr inż. Ilona Wojdyła, inż. Maja Koper, inż. Piotr Zdanowski Obliczanie całkowitego śladu węglowego na przykładzie nowego budynku biurowego

Obliczanie całkowitego śladu węglowego na przykładzie nowego budynku biurowego Obliczanie całkowitego śladu węglowego na przykładzie nowego budynku biurowego

W dobie szeroko rozumianej dekarbonizacji, a przede wszystkim w następstwie przyjętego w 2015 r. porozumienia paryskiego, Polska, jako jeden ze 195 krajów sygnatariuszy, zobowiązana jest do redukcji emisji...

W dobie szeroko rozumianej dekarbonizacji, a przede wszystkim w następstwie przyjętego w 2015 r. porozumienia paryskiego, Polska, jako jeden ze 195 krajów sygnatariuszy, zobowiązana jest do redukcji emisji gazów cieplarnianych do zera do 2050 r. Aby tak ambitny cel został osiągnięty, zgodnie ze wskazaniami Unii Europejskiej, wymagana jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do roku 2030, w stosunku do poziomu z 1990 r. [1]. Realizacja tych wymagań ściśle uzależniona jest od zmian...

Jacek Sawicki news Jednolity tekst rozporządzenia dla audytorów energetycznych

Jednolity tekst rozporządzenia dla audytorów energetycznych Jednolity tekst rozporządzenia dla audytorów energetycznych

W Dzienniku Ustaw z dnia 28.06.2023 r., poz. 1220 ukazało się obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 maja 2023 r. głoszące jednolity tekst rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego...

W Dzienniku Ustaw z dnia 28.06.2023 r., poz. 1220 ukazało się obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 maja 2023 r. głoszące jednolity tekst rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii.

Jacek Sawicki news Izolacje telekomunikacyjnych obiektów budowlanych i ich usytuowań

Izolacje telekomunikacyjnych obiektów budowlanych i ich usytuowań Izolacje telekomunikacyjnych obiektów budowlanych i ich usytuowań

W Dzienniku Ustaw z dnia 26.05.2023 r., poz. 1040, ukazało się Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty...

W Dzienniku Ustaw z dnia 26.05.2023 r., poz. 1040, ukazało się Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i ich usytuowanie.

Jacek Sawicki news Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra

Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra

Dziennik Ustaw z dnia 27.06.2023 r., poz. 1210 opublikował Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra...

Dziennik Ustaw z dnia 27.06.2023 r., poz. 1210 opublikował Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.

mgr inż. Beata Kluczberg, mgr inż. Jerzy Żurawski, dr inż. Małgorzata Fedorczak-Cisak Zarządzanie energią w zabudowie rozproszonej

Zarządzanie energią w zabudowie rozproszonej Zarządzanie energią w zabudowie rozproszonej

Zarządzanie energią w obiektach rozproszonych wymaga zastosowania odpowiedniego oprogramowania oraz infrastruktury towarzyszącej. Potencjał energii w budynkach jedno- i wielorodzinnych, w obiektach publicznych...

Zarządzanie energią w obiektach rozproszonych wymaga zastosowania odpowiedniego oprogramowania oraz infrastruktury towarzyszącej. Potencjał energii w budynkach jedno- i wielorodzinnych, w obiektach publicznych czy sportowych oraz w specjalnie zaprojektowanych magazynach energii umożliwia efektywne wykorzystanie jej alternatywnych źródeł, zwłaszcza OZE, do zaspokajania zapotrzebowania na ciepło, chłód i energię elektryczną.

dr inż. Andrzej Szymon Borkowski Dane a informacje w BIM

Dane a informacje w BIM Dane a informacje w BIM

Pojęcia „dane” (ang. data) i „informacje” (ang. information) często są, świadomie lub nieświadomie, mylone lub zamiennie stosowane. Pojęcie danych jest notorycznie niedookreślone, a próby jego wyjaśnienia...

Pojęcia „dane” (ang. data) i „informacje” (ang. information) często są, świadomie lub nieświadomie, mylone lub zamiennie stosowane. Pojęcie danych jest notorycznie niedookreślone, a próby jego wyjaśnienia z perspektywy teorii informacji są również niejednoznaczne [1].

Przemysław Gogojewicz Ubezpieczenia pracowników pracujących na wysokościach

Ubezpieczenia pracowników pracujących na wysokościach Ubezpieczenia pracowników pracujących na wysokościach

Praca na rusztowaniu pracowników oznacza wykonywanie przez nich pracy w warunkach szczególnie niebezpiecznych, o których jest mowa w rozdziale 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26...

Praca na rusztowaniu pracowników oznacza wykonywanie przez nich pracy w warunkach szczególnie niebezpiecznych, o których jest mowa w rozdziale 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. DzU z 2003 r., nr 168, poz. 1650 ze zm.).

Przemysław Gogojewicz Roboty budowlane – wzory umów

Roboty budowlane – wzory umów Roboty budowlane – wzory umów

Planujesz remont lub budowę, szukasz wykonawcy prac i chcesz podpisać umowę na roboty budowlane? Zamieszczamy wzory umów zawieranych między inwestorem a wykonawcą – skorzystaj z gotowych formularzy.

Planujesz remont lub budowę, szukasz wykonawcy prac i chcesz podpisać umowę na roboty budowlane? Zamieszczamy wzory umów zawieranych między inwestorem a wykonawcą – skorzystaj z gotowych formularzy.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE Innowacje budowlane 2024 – produkty i usługi

Innowacje budowlane 2024 – produkty i usługi Innowacje budowlane 2024 – produkty i usługi

Wyzwania i problemy w budownictwie są siłą napędową rozwoju branży, która musi szukać coraz to nowszych i doskonalszych technologii oraz innowacyjnych rozwiązań.

Wyzwania i problemy w budownictwie są siłą napędową rozwoju branży, która musi szukać coraz to nowszych i doskonalszych technologii oraz innowacyjnych rozwiązań.

Wybrane dla Ciebie

50% dopłaty na nowe źródło OZE »

50% dopłaty na nowe źródło OZE » 50% dopłaty na nowe źródło OZE »

Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych »

Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych » Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych »

Docieplanie budynków to nie problem »

Docieplanie budynków to nie problem » Docieplanie budynków to nie problem »

Trwały kolor tynku? To możliwe! »

Trwały kolor tynku? To możliwe! » Trwały kolor tynku? To możliwe! »

Piany poliuretanowe, otwartokomórkowe »

Piany poliuretanowe, otwartokomórkowe » Piany poliuretanowe, otwartokomórkowe »

Trwały dach to dobra inwestycja »

Trwały dach to dobra inwestycja » Trwały dach to dobra inwestycja »

OZE dofinansowaniem nawet 50% »

OZE dofinansowaniem nawet 50% » OZE dofinansowaniem nawet 50% »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach » Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Powstrzymaj odpadanie elewacji »

Powstrzymaj odpadanie elewacji » Powstrzymaj odpadanie elewacji »

Oszczędzanie przez ocieplanie »

Oszczędzanie przez ocieplanie » Oszczędzanie przez ocieplanie »

Trwała ochrona betonu »

Trwała ochrona betonu » Trwała ochrona betonu »

Certyfikat Stowarzyszenia Wykonawców Izolacji Natryskowych »

Certyfikat Stowarzyszenia Wykonawców Izolacji Natryskowych » Certyfikat Stowarzyszenia Wykonawców Izolacji Natryskowych »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.