W czerwcu tego roku rozpoczęto weryfikację wniosków o dofinansowanie kredytów na budowę lub zakup domów energooszczędnych ze środków NFOŚiGW. Po początkowo dużym zainteresowaniu programem zaczęły się pojawiać głosy krytyki. Obecnie większość biur projektowych albo zniechęca inwestorów do uczestnictwa w programie, albo przedstawia zaporowe warunki cenowe. Czy warto zatem starać się o dotację?
W styczniu 2025 r. czeka nas kolejna odsłona targów BAU, czyli Światowych Targów Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych. Największa światowa wystawa budownictwa odbędzie się w dniach 13–17 stycznia...
W styczniu 2025 r. czeka nas kolejna odsłona targów BAU, czyli Światowych Targów Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych. Największa światowa wystawa budownictwa odbędzie się w dniach 13–17 stycznia 2025 w Monachium. Ponad 2000 wystawców w 18 halach czeka na Państwa.
BIM (pol. modelowanie informacji o obiekcie budowlanym) jest najgorętszym hasłem ostatnich lat. Obok sztucznej inteligencji (AI, ang. Artificial Inteligence), cyfrowych bliźniaków (DT, ang. Digital Twin)...
BIM (pol. modelowanie informacji o obiekcie budowlanym) jest najgorętszym hasłem ostatnich lat. Obok sztucznej inteligencji (AI, ang. Artificial Inteligence), cyfrowych bliźniaków (DT, ang. Digital Twin) czy internetu rzeczy (IoT, ang. Internet of Things) jest najczęściej wymienianym akronimem przy okazji dyskusji na temat cyfryzacji sektora budowlanego. Postępujące zmiany klimatu, ubytek zasobów wody słodkiej, ograniczona dostępność piasku na potrzeby produkcji betonu i innych zapraw to jedynie...
1 stycznia 2018 r. zmieniono definicję zabudowy śródmiejskiej w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich...
1 stycznia 2018 r. zmieniono definicję zabudowy śródmiejskiej w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. To istotna zmiana m.in. z punktu widzenia wymogów dot. minimalnego czasu nasłonecznienia pomieszczeń czy placów zabaw, które to wymogi w zabudowie śródmiejskiej są zdecydowanie mniej rygorystyczne.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opracował projekt dopłat do kredytów hipotecznych na budowę lub zakup domów energooszczędnych. Na program przeznaczono 300 mln zł, co powinno pomóc w sfinansowaniu budowy ok. 4,5 tys. budynków jednorodzinnych w standardzie NF15 (mających zapotrzebowanie na energię użytkową EU nie większe niż 15 kWh/(m²·rok)) i NF40 (EU ≤ 40 kWh/(m²·rok)) oraz ok. 12 tys. mieszkań. Beneficjentami programu są przyszli właściciele domów – osoby fizyczne budujące dom jednorodzinny lub kupujące dom/mieszkanie od dewelopera.
Przewidywane nakłady i zwroty
Zgodnie z programem wysokość dopłat do budynków w standardzie NF40 wynosi 30 tys. zł, a do budynków w standardzie NF15 – 50 tys. zł. Można uzyskać również dopłaty do mieszkań – 11 tys. zł (mieszkanie znajdujące się w budynku o NF40) i 16 tys. zł (mieszkanie znajdujące się w budynku o NF15).
Spełnienie wymagań NFOŚiGW wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami, które musi ponieść inwestor – należy wykonać projekty wykonawcze i próbę ciśnieniową, a także ponieść koszty weryfikacji dokumentacji oraz weryfikacji budowy. Ponadto trzeba uregulować podatek od darowizny, wynoszący zwykle 19%.
Projekty wykonawcze
Są niezbędne do budowy budynków energooszczędnych. Wiedza wykonawców na temat zagadnień związanych z wznoszeniem budynków niskoenergetycznych NF40 i NF15 jest zazwyczaj niewystarczająca – potrzebna jest analiza wielokryterialna, jaką potrafią wykonać jedynie odpowiednio wykwalifikowani fachowcy.
Projektowanie budynków energooszczędnych z zastosowaniem drogich, zaawansowanych technologii wymaga bowiem dokładnego przeanalizowania zagadnień związanych z architekturą, urbanistyką, fizyką budowli, instalacją grzewczą czy wentylacją.
Próba ciśnieniowa
Test ten pozwala zweryfikować poprawność wykonania części prac budowlanych i może mieć wpływ nawet na kilkunastoprocentowe zmniejszenie zużycia energii. Gwarantuje poprawność wykonania wielu robót: uszczelnień, ciągłości paro- i wiatroizolacji, jakości stolarki budowlanej oraz montażu.
Koszt próby ciśnieniowej wynosi 1 tys. zł i zwraca się w ciągu 2–5 lat. Mimo to wykonawcy zwykle nie chcą poddawać swojej pracy żadnym testom – zwłaszcza próbom ciśnieniowym. Nieświadomi inwestorzy traktują zaś to badanie jako niepotrzebny, dodatkowy koszt, chociaż w rzeczywistości jego wykonanie chroni ich interesy.
Zestawienie kosztów udziału w programie
Realna dotacja w przypadku wykorzystania projektów domów gotowych wynosi 33,5 tys. zł w odniesieniu do domów o standardzie NF15 oraz 17,3 tys. zł w odniesieniu do domów o NF40. Szczegółowe wyliczenia zamieszczono w tabelach 1–3.
ABSTRAKT
W artykule przedstawiono zalety i wady programu dopłat do kredytów hipotecznych przeznaczonych na budowę lub kupno domów energooszczędnych. Podano zestawienie kosztów ponoszonych przez inwestora oraz obliczono realną wysokość dotacji. Wymieniono dokumenty, które należy przedstawić do weryfikacji. Zwrócono także uwagę na problemy z interpretacją wymogów.
The article presents advantages and disadvantages of an external funding programme for mortgage loans intended for the construction or purchase of low-energy houses. It specifies a statement of costs incurred by the investor and provides a calculation of the real amount of the subsidy. The article also contains a list of documents that should be submitted for verification and points out some problems related to the interpretation of the requirements.
Dokumentacja projektowa
Uzyskanie dotacji związane jest z pozytywną weryfikacją dokumentacji projektowej oraz dokumentacji procesu budowy (wykonywanej po zakończeniu budowy). Przed otrzymaniem „promesy” dotacji weryfikowane są: projekt budowlany z pozwoleniem na budowę, projekty wykonawcze oraz charakterystyka energetyczna opracowana zgodnie z zasadami określonymi w Załączniku nr 3 do Programu Priorytetowego. Dokument ten zawiera wytyczne co do podstawowych wymogów niezbędnych do uzyskania oczekiwanych standardów energetycznych w budynkach mieszkalnych.
Weryfikację projektu wykonuje weryfikator akredytowany przez Związek Banków Polskich. Inny akredytowany weryfikator sprawdza inwestycję po jej zakończeniu. Lista weryfikatorów dostępna jest na stronie Związku Banków Polskich.
Aby potwierdzić spełnienie przez budynek wymagań w zakresie standardu energetycznego NF15 lub NF40, należy przedstawić do weryfikacji:
projekt budowlany, na podstawie którego uzyskano pozwolenie na budowę, wykonany zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane [1];
branżowe projekty wykonawcze umożliwiające praktyczną realizację zaprojektowanego budynku, wykonane zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy Prawo budowlane [1];
obliczenia potwierdzające osiągnięcie przez budynek określonego standardu energetycznego;
oświadczenie projektanta, że projekt wykonano zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego [2] oraz że spełnia wymagania programu dopłat do domów energooszczędnych.
Projekt budowlany oraz branżowe projekty wykonawcze muszą być wykonane z uwzględnieniem minimalnych wymagań technicznych określonych przez NFOŚiGW. Projekty te podlegają weryfikacji w trakcie procedury przyznania dofinansowania i muszą zawierać:
opis zastosowanej metody obliczeniowej z odwołaniem do obowiązujących aktów prawnych i norm;
opis i uzasadnienie założeń i danych wyjściowych przyjętych do obliczeń, co wiąże się z obliczeniem:
– wartości współczynnika przenikania ciepła zgodnie z normą PN-EN ISO 6946:2008 [3], przy zastosowaniu wartości obliczeniowych lobl. wyznaczonych zgodnie z normą PN-EN ISO 10456:2004 [4] i uwzględnieniu poprawek na łączniki mechaniczne, na nieszczelności oraz poprawki odnośnie dachu odwróconego,
– wartości liniowych mostków cieplnych zgodnie z normą PN‑EN ISO 10211:2008 [5], wraz z raportem obliczeń w formie załącznika do charakterystyki energetycznej budynku,
– strat ciepła do gruntu zgodnie z normą PN-EN ISO 13370:2008 [6],
– wartości współczynnika przenikania ciepła okien, drzwi i rolet zgodnie z normą PN-EN ISO 10077-1:2007 [7], wraz z raportem obliczeń w formie załącznika do charakterystyki energetycznej budynku.
Prezentacja toku obliczeń powinna być przejrzysta i umożliwiać weryfikację wyników pośrednich i wyniku końcowego obliczeń na każdym etapie ich wykonywania. Do obliczeń można wykorzystać dowolne dostępne na rynku oprogramowanie komputerowe, pod warunkiem, że obliczenia wykonywane przy jego użyciu są zgodne z metodyką wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków, według obowiązujących norm oraz z uwzględnieniem wymagań NFOŚiGW.
Należy podać informacje dotyczące nazwy i wersji programu oraz dołączyć do dokumentacji pliki wsadowe z danymi do obliczeń w oryginalnej wersji elektronicznej i formacie PDF. To samo dotyczy wydruków wyników obliczeń.
Problemy ze spełnieniem wymagań
Zarówno na etapie projektu budowlanego, jak i po zakończeniu budowy niezbędne jest spełnienie wszystkich wymagań (na liście sprawdzającej wszystkie odpowiedzi muszą być zaznaczone w rubryce „TAK”). W innym przypadku wniosek o przyznanie dotacji zostanie oceniony przez bank negatywnie.
Projektanci mogą mieć problem ze spełnieniem wymagań szczegółowych stawianych budynkom o standardzie NF15, zwłaszcza w zakresie wyznaczenia liniowych mostków ciepła oraz obliczania strat ciepła do gruntu. Ponadto na liście sprawdzającej znajdują się sformułowania, które mogą wprowadzać w błąd także audytorów i weryfikatorów, np. w niektórych wymaganiach zastosowano zapis norm z nieaktualną specyfikacją roku, tzn. niektóre z wymienionych dokumentów obecnie już nie obowiązują (zostały wycofane i zastąpione)1). Formalnie weryfikatorzy powinni więc żądać opracowania projektów zgodnie z normami przywołanymi, a nie – aktualnie obowiązującymi.
Na stronie internetowej NFOŚiGW w odpowiedziach na najczęściej zadawane pytania zamieszczono wprawdzie wyjaśnienia niektórych nieścisłości, ale podane informacje są często niewystarczające i niejednoznaczne, poza tym utrzymują błędnie przyjęte nazewnictwo i nadają nowe znaczenia, niezgodne z obowiązującymi definicjami.
Problem ten dotyczy np. średniorocznej minimalnej sprawności wytwarzania. Wymogi NFOŚiGW stawiane w tym zakresie są w większości przypadków niemożliwe do spełnienia. W odpowiedziach na pytania podano, że chodzi o sprawność nominalną określoną przez producenta w dokumentacji techniczno-ruchowej urządzenia grzewczego. Wartość średnioroczna jest jednak czymś innym niż wartość nominalna.
Ponadto rzetelni producenci rozróżniają nominalną sprawność wytwarzania urządzenia – osobno dla c.o. i c.w.u. Wyrób takiego producenta może więc nie spełniać wymogów NFOŚiGW, ponieważ sprawność nominalna kotłów dla instalacji c.w.u. jest inna niż tych samych kotłów dla instalacji c.o. Wartość wymagana powinna zostać zatem zweryfikowana lub sam wymóg powinien zostać poprawiony.
Należy pamiętać, że do obliczenia charakterystyki energetycznej budynku trzeba przyjmować inne wartości niż podawane w tabeli – wartości średnioroczne sprawności wytwarzania energii na potrzeby c.o. i c.w.u. oraz sprawności odzysku rekuperatora. W wymogu dotyczącym minimalnej wartości sprawności przesyłu, regulacji, akumulacji i dystrybucji instalacji grzewczej powinien być zapis o minimalnej wartości łącznej sprawności przesyłu, akumulacji regulacji i wykorzystaniu instalacji grzewczej [%] (iloczyn trzech sprawności).
Trudności może też sprawić wymóg dotyczący maksymalnej wartości współczynnika poboru mocy elektrycznej, którego wartość graniczna określona w załączniku 3 może być niemożliwa do osiągnięcia.
Wskazane byłoby wprowadzenie zmian w dokumentach źródłowych programu:
w załączniku 3: wytycznych określających podstawowe wymogi niezbędne do osiągnięcia oczekiwanych standardów energetycznych w odniesieniu do budynków mieszkalnych oraz sposobu weryfikacji projektów i sprawdzenia wykonanych domów energooszczędnych oraz niepoprawnie przywołanych norm i aktów prawnych;
w załącznikach A, B, C, D do wytycznych – w liście sprawdzającej: zmian dotyczących zwłaszcza sprawności wytwarzania energii na potrzeby c.o. i c.w.u. oraz wymagań co do pozostałych sprawności instalacji c.o.
Podsumowanie
Chociaż możliwości programu są stosunkowo niewielkie (aktualnie oddawanych jest do użytku rocznie ok. 70 tys. domów jedno- i wielorodzinnych), a wymagania określono trochę zbyt sztywno, program NFOŚiGW jest interesującym sposobem wspierania rozwoju budownictwa energooszczędnego. Po drobnych korektach może stać się narzędziem korzystnie wpływającym na cały proces budowlany. Warto z niego skorzystać, ponieważ weryfikacja projektów i wykonanych budynków daje gwarancję uzyskania domów energooszczędnych, co jest wartością dodaną dla inwestora. Jest to główna korzyść, jaką inwestor wynosi z uczestniczenia w tym przedsięwzięciu. Dopłaty są tylko zachętą do podjęcia trudu budowania prawdziwie energooszczędnych budynków.
Podsumowanie
Chociaż możliwości programu są stosunkowo niewielkie (aktualnie oddawanych jest do użytku rocznie ok. 70 tys. domów jedno- i wielorodzinnych), a wymagania określono trochę zbyt sztywno, program NFOŚiGW jest interesującym sposobem wspierania rozwoju budownictwa energooszczędnego. Po drobnych korektach może stać się narzędziem korzystnie wpływającym na cały proces budowlany. Warto z niego skorzystać, ponieważ weryfikacja projektów i wykonanych budynków daje gwarancję uzyskania domów energooszczędnych, co jest wartością dodaną dla inwestora. Jest to główna korzyść, jaką inwestor wynosi z uczestniczenia w tym przedsięwzięciu. Dopłaty są tylko zachętą do podjęcia trudu budowania prawdziwie energooszczędnych budynków.
Niewątpliwą korzyścią programu będzie zwiększenie świadomości i umiejętności osób związanych z procesem budowlanym. Już dziś widać bowiem, że projekty typowe oferowane przez biura projektowe wymagają uzupełnienia pod kątem wymagań NFOŚiGW, a charakterystyki energetyczne wymagają korekty. Zalecane poprawki dotyczą zwłaszcza: mostków cieplnych, izolacyjności termicznej stolarki czy wymagań szczelności. Wyniki weryfikacji powinny przyczynić się do eliminowania z rynku nieuczciwych handlowców i niedouczonych projektantów, a konieczność przeprowadzania prób ciśnieniowych i kontroli termowizyjnych – wpłynąć na podwyższenie jakości usług wykonawców.
LITERATURA
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (DzU z 1994 r. nr 89, poz. 414, ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (DzU z 2012, poz. 462).
PN-EN ISO 6946:2008, „Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania”.
PN–EN ISO 10456:2004, „Materiały i wyroby budowlane. Procedury określania deklarowanych i obliczeniowych wartości cieplnych”.
PN-EN ISO 10211:2008, „Mostki cieplne w budynkach. Strumienie ciepła i temperatury powierzchni. Obliczenia szczegółowe”.
PN-EN ISO 13370:2008, „Cieplne właściwości użytkowe budynków. Przenoszenie ciepła przez grunt. Metody obliczania”.
PN-EN ISO 10077-1:2007, „Cieplne właściwości użytkowe okien, drzwi i żaluzji. Obliczenie współczynnika przenikania ciepła. Część 1: Postanowienia ogólne”.
taurus90
taurus90, 21.08.2013r., 13:13:41
Autor podał w artykule odwołania do nieaktualnych aktów, powinno być:
- ustawa "Prawo budowlane": Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 t.j.;
- norma PN-EN ISO 10456:2008.
Sylwia99
Sylwia99, 22.10.2013r., 12:38:41
Szczegóły - ważne że wogóle chcą coś dopłacić
Stosowanie zabudowy szachtów maskuje szachty instalacyjne i jednocześnie uniemożliwia dostęp osobom nieupoważnionym. Osłona szachtu powinna dawać możliwość łatwego dostępu dla osób dokonujących napraw...
Stosowanie zabudowy szachtów maskuje szachty instalacyjne i jednocześnie uniemożliwia dostęp osobom nieupoważnionym. Osłona szachtu powinna dawać możliwość łatwego dostępu dla osób dokonujących napraw i serwisantom.
W Dzienniku Ustaw poz. 297 z dnia 15.02.2023 r. ukazało się Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 stycznia 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle...
W Dzienniku Ustaw poz. 297 z dnia 15.02.2023 r. ukazało się Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 stycznia 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie, które obowiązuje od dnia 1.03.2023 r.
Dziennik Ustaw z dnia 18.01.2023 r. poz. 140 opublikował jednolity tekst ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia...
Dziennik Ustaw z dnia 18.01.2023 r. poz. 140 opublikował jednolity tekst ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 16.11.2022 r.), zwanej w kręgach budowlanych „ustawą koncesyjną”.
W Dzienniku Ustaw poz. 273 z dnia 9.02.2023 r. ukazało się obwieszczenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju...
W Dzienniku Ustaw poz. 273 z dnia 9.02.2023 r. ukazało się obwieszczenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju określającego wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Cyfryzacja świata spowodowała nowe możliwości, a także nowe oczekiwania w zakresie efektywności energetycznej. W konsekwencji prawie każde urządzenie jest wyposażone w bardziej lub mniej zaawansowany moduł...
Cyfryzacja świata spowodowała nowe możliwości, a także nowe oczekiwania w zakresie efektywności energetycznej. W konsekwencji prawie każde urządzenie jest wyposażone w bardziej lub mniej zaawansowany moduł sterowania. Symbolem nowoczesności stały się rozwiązania zawierające elementy „inteligentnego” funkcjonowania. Powszechnie dostępne są „inteligentne” odkurzacze, lodówki, aparaty fotograficzne, samochody, a nawet budynki. Budynek inteligentny [23–27] to miejsce, w którym wszystkie mechanizmy i...
Dziennik Ustaw z dnia 23 marca 2023 roku, poz. 553, zamieścił ustawę z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.
Dziennik Ustaw z dnia 23 marca 2023 roku, poz. 553, zamieścił ustawę z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.
Na mocy obwieszczenia Marszałka Sejmu RP z dnia 27 stycznia 2023 r. ukazał się w Dzienniku Ustaw jednolity tekst ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa...
Na mocy obwieszczenia Marszałka Sejmu RP z dnia 27 stycznia 2023 r. ukazał się w Dzienniku Ustaw jednolity tekst ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (DzU z dnia 23 marca 2023 r., poz. 551).
Światowe Targi Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych BAU wróciły po czteroletniej, wymuszonej covidem przerwie. Jakie są nasze refleksje? Z pewnością można stwierdzić, że targi BAU odnotowały...
Światowe Targi Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych BAU wróciły po czteroletniej, wymuszonej covidem przerwie. Jakie są nasze refleksje? Z pewnością można stwierdzić, że targi BAU odnotowały w tym roku niemały sukces i mogły poszczycić się rekordową liczbą wystawców, odwiedzających z całego świata oraz bardzo dobrymi opiniami zarówno gości, jak i firm promujących najnowsze technologie, innowacyjne rozwiązania oraz produkty.
W ostatnich dziesięcioleciach szybki i rozległy rozwój miejskiej zabudowy mieszkaniowej doprowadził do gwałtownego wzrostu zużycia gruntów oraz zjawiska rozlewania się monofunkcyjnych obszarów miejskich....
W ostatnich dziesięcioleciach szybki i rozległy rozwój miejskiej zabudowy mieszkaniowej doprowadził do gwałtownego wzrostu zużycia gruntów oraz zjawiska rozlewania się monofunkcyjnych obszarów miejskich. Współczesne trendy urbanistyczne przygotowują nas do przejścia od gospodarki liniowej do gospodarki o obiegu zamkniętym.
W artykule zestawiono wyniki analizy wpływu transformacji w kierunku neutralności klimatycznej na sektor zatrudnienia z wspólnotowymi instrumentami wsparcia w kontekście kosztów tych zmian. Opisano założenia...
W artykule zestawiono wyniki analizy wpływu transformacji w kierunku neutralności klimatycznej na sektor zatrudnienia z wspólnotowymi instrumentami wsparcia w kontekście kosztów tych zmian. Opisano założenia i metodę analizy przeprowadzonej na modelach zbudowanych w Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) oraz przedstawiono mechanizmy i skalę narzędzi wspomagających wysiłek transformacyjny, w tym Fundusz Sprawiedliwej Transformacji, program InvestEU oraz instrument pożyczkowy.
27 kwietnia 2023 r. Minister Rozwoju i Technologii wydał sześć komunikatów dotyczących określenia daty 1 sierpnia 2023 r. jako dnia wdrożenia rozwiązań technicznych odnoszących się do problematyki centralnej...
27 kwietnia 2023 r. Minister Rozwoju i Technologii wydał sześć komunikatów dotyczących określenia daty 1 sierpnia 2023 r. jako dnia wdrożenia rozwiązań technicznych odnoszących się do problematyki centralnej ewidencji emisyjności budynków na zasadach odpowiadającym im przepisów ustawy z dnia 28.10.2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (DzU z dnia 22.02.2022 r., poz. 438). Opublikował je Dziennik Ustaw z dnia 28.04.2023...
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (UE) 2019/904 z 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu wybranych wyrobów z tworzyw sztucznych na środowisko zobligowała państwa członkowskie UE do jej implementacji...
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (UE) 2019/904 z 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu wybranych wyrobów z tworzyw sztucznych na środowisko zobligowała państwa członkowskie UE do jej implementacji do porządku prawa krajowego. Niektóre firmy wdrożyły już odpowiednie mechanizmy tworzenia takich modeli biznesowych oraz wzorców zarządzania, które pozwoliły zapobiegać lub ograniczać negatywny wpływ niektórych wyrobów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dalszym celem tej dyrektywy jest...
W dobie szeroko rozumianej dekarbonizacji, a przede wszystkim w następstwie przyjętego w 2015 r. porozumienia paryskiego, Polska, jako jeden ze 195 krajów sygnatariuszy, zobowiązana jest do redukcji emisji...
W dobie szeroko rozumianej dekarbonizacji, a przede wszystkim w następstwie przyjętego w 2015 r. porozumienia paryskiego, Polska, jako jeden ze 195 krajów sygnatariuszy, zobowiązana jest do redukcji emisji gazów cieplarnianych do zera do 2050 r. Aby tak ambitny cel został osiągnięty, zgodnie ze wskazaniami Unii Europejskiej, wymagana jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do roku 2030, w stosunku do poziomu z 1990 r. [1]. Realizacja tych wymagań ściśle uzależniona jest od zmian...
W Dzienniku Ustaw z dnia 28.06.2023 r., poz. 1220 ukazało się obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 maja 2023 r. głoszące jednolity tekst rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego...
W Dzienniku Ustaw z dnia 28.06.2023 r., poz. 1220 ukazało się obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 maja 2023 r. głoszące jednolity tekst rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii.
W Dzienniku Ustaw z dnia 26.05.2023 r., poz. 1040, ukazało się Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty...
W Dzienniku Ustaw z dnia 26.05.2023 r., poz. 1040, ukazało się Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw z dnia 27.06.2023 r., poz. 1210 opublikował Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra...
Dziennik Ustaw z dnia 27.06.2023 r., poz. 1210 opublikował Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.
Zarządzanie energią w obiektach rozproszonych wymaga zastosowania odpowiedniego oprogramowania oraz infrastruktury towarzyszącej. Potencjał energii w budynkach jedno- i wielorodzinnych, w obiektach publicznych...
Zarządzanie energią w obiektach rozproszonych wymaga zastosowania odpowiedniego oprogramowania oraz infrastruktury towarzyszącej. Potencjał energii w budynkach jedno- i wielorodzinnych, w obiektach publicznych czy sportowych oraz w specjalnie zaprojektowanych magazynach energii umożliwia efektywne wykorzystanie jej alternatywnych źródeł, zwłaszcza OZE, do zaspokajania zapotrzebowania na ciepło, chłód i energię elektryczną.
Pojęcia „dane” (ang. data) i „informacje” (ang. information) często są, świadomie lub nieświadomie, mylone lub zamiennie stosowane. Pojęcie danych jest notorycznie niedookreślone, a próby jego wyjaśnienia...
Pojęcia „dane” (ang. data) i „informacje” (ang. information) często są, świadomie lub nieświadomie, mylone lub zamiennie stosowane. Pojęcie danych jest notorycznie niedookreślone, a próby jego wyjaśnienia z perspektywy teorii informacji są również niejednoznaczne [1].
Praca na rusztowaniu pracowników oznacza wykonywanie przez nich pracy w warunkach szczególnie niebezpiecznych, o których jest mowa w rozdziale 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26...
Praca na rusztowaniu pracowników oznacza wykonywanie przez nich pracy w warunkach szczególnie niebezpiecznych, o których jest mowa w rozdziale 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. DzU z 2003 r., nr 168, poz. 1650 ze zm.).
Planujesz remont lub budowę, szukasz wykonawcy prac i chcesz podpisać umowę na roboty budowlane? Zamieszczamy wzory umów zawieranych między inwestorem a wykonawcą – skorzystaj z gotowych formularzy.
Planujesz remont lub budowę, szukasz wykonawcy prac i chcesz podpisać umowę na roboty budowlane? Zamieszczamy wzory umów zawieranych między inwestorem a wykonawcą – skorzystaj z gotowych formularzy.
Wyzwania i problemy w budownictwie są siłą napędową rozwoju branży, która musi szukać coraz to nowszych i doskonalszych technologii oraz innowacyjnych rozwiązań.
Wyzwania i problemy w budownictwie są siłą napędową rozwoju branży, która musi szukać coraz to nowszych i doskonalszych technologii oraz innowacyjnych rozwiązań.
Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi określa zasady i tryb zawierania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, zwane umową koncesji. Na podstawie umowy koncesji zamawiający powierza...
Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi określa zasady i tryb zawierania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, zwane umową koncesji. Na podstawie umowy koncesji zamawiający powierza koncesjonariuszowi wykonanie robót budowlanych lub świadczenie usług i zarządzanie tymi usługami za wynagrodzeniem.
Planowanie i realizacja obiektów budowlanych to złożone przedsięwzięcie, w które zaangażowanych jest wielu interesariuszy z różnych dziedzin i branż. Aby projekt budowlany zakończył się sukcesem, konieczne...
Planowanie i realizacja obiektów budowlanych to złożone przedsięwzięcie, w które zaangażowanych jest wielu interesariuszy z różnych dziedzin i branż. Aby projekt budowlany zakończył się sukcesem, konieczne jest ciągłe uzgadnianie i intensywna wymiana informacji między różnymi interesariuszami.
BIM to proces [1], dzięki któremu powstaje cyfrowa baza danych budynku, już istniejącego lub planowanego. Zawiera ona dane geometryczne obiektu, cechy fizyczne i funkcjonalne, a także te dotyczące kosztów...
BIM to proces [1], dzięki któremu powstaje cyfrowa baza danych budynku, już istniejącego lub planowanego. Zawiera ona dane geometryczne obiektu, cechy fizyczne i funkcjonalne, a także te dotyczące kosztów czy też wymagane do zapewnienia odpowiedniej konserwacji budynku [2]. BIM jest bardzo ważny we współczesnym budownictwie, ponieważ przechowuje istotne informacje.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.