Izolacje.com.pl

Uwarunkowania techniczno-ekonomiczne realizacji nowoczesnych ekranów akustycznych

Engineering and economic aspects of building advanced noise barriers

FOT. 3. Szklany ekran akustyczny jako przykład sposobu redukcji hałasu drogowego.
Fot. Archiwum autora (J. Górecki)

FOT. 3. Szklany ekran akustyczny jako przykład sposobu redukcji hałasu drogowego.


Fot. Archiwum autora (J. Górecki)

Zastosowanie środków redukcji hałasu drogowego wiąże się wydatkami w kolejnych fazach cyklu życia obiektów drogowych. Ich koszt jest zwykle znaczny, szczególnie w fazie budowy czy przebudowy odcinków drogowych.

Zobacz także

dr inż. Jan Sikora, dr inż. Jadwiga Turkiewicz Granulaty gumowe – właściwości dźwiękochłonne i zastosowanie

Granulaty gumowe – właściwości dźwiękochłonne i zastosowanie Granulaty gumowe – właściwości dźwiękochłonne i zastosowanie

Coraz częściej jako rdzeń dźwiękochłonny w przegrodach dwuściennych stosuje się otrzymywany w wyniku recyklingu granulat gumowy. Nowe badania dowodzą, że materiał ten może mieć charakterystykę pochłaniania...

Coraz częściej jako rdzeń dźwiękochłonny w przegrodach dwuściennych stosuje się otrzymywany w wyniku recyklingu granulat gumowy. Nowe badania dowodzą, że materiał ten może mieć charakterystykę pochłaniania dźwięku podobną do wełny mineralnej. Zwiększa to możliwości jego zastosowania i sprawia, że staje się on atrakcyjny dla producentów ekranów akustycznych.

dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek, dr inż. Małgorzata Konopska-Piechurska, mgr inż. Kamil Załęgowski, dr hab. inż. Andrzej Garbacz Nawierzchnie betonowe - uszkodzenia i naprawy

Nawierzchnie betonowe - uszkodzenia i naprawy Nawierzchnie betonowe - uszkodzenia i naprawy

Jak klasyfikuje się uszkodzenia nawierzchni betonowych - jakie są czynniki destrukcyjne? Mogą one wynikać z błędów projektowych, wykonawczych i eksploatacyjnych popełnianych w trakcie realizacji nawierzchni...

Jak klasyfikuje się uszkodzenia nawierzchni betonowych - jakie są czynniki destrukcyjne? Mogą one wynikać z błędów projektowych, wykonawczych i eksploatacyjnych popełnianych w trakcie realizacji nawierzchni betonowej oraz w trakcie cyklu jej życia. Jak naprawić uszkodzenia powierzchniowe i strukturalne nawierzchni betonowych?

BASCOGLASS Sp. z o. o. Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia...

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia to główne czynniki decydujące o wyborze prętów kompozytowych jako zbrojenia konstrukcji. Liczne realizacje, w których zastosowano takie zbrojenie oraz pozytywne wyniki wielu badań świadczą o tym, iż jest ono dobrą alternatywą dla klasycznej stali zbrojeniowej.

Przemysł, usługi i powiązany z nimi transport dostarczają ludziom wartości, zaspokajając ich potrzeby. Niestety towarzyszy temu procesowi emisja zanieczyszczeń do gleby, wody czy powietrza. Jakości powietrza przyglądają się międzynarodowe instytucje, m.in. Światowa Organizacja Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO) czy Europejska Agencja Środowiska (ang. European Environment Agency, EEA).

Kolegialne działania dotyczą także zwalczania hałasu, a ten - traktowany jako zanieczyszczenie środowiska - stanowi jego istotne zagrożenie. Ruch drogowy jest niewątpliwie główną przyczyną hałasu, a tendencja wzrostowa wymusza konieczność kontynuowania działań zmierzających do redukcji hałasu i jego skutków. Trzeba wskazać, że oceny środowiskowe przedsięwzięć drogowych dają odpowiedzi w zakresie potrzeby stosowania ekranów akustycznych.

Określają warunki, jakie muszą być spełnione pod względem środowiskowym, aby dana inwestycja mogła zostać zrealizowana. Oceny środowiskowe nie wymagają analizy rozwiązań zabezpieczeń akustycznych, ani w formie ukształtowania przebiegu tras drogowych, ani w zakresie szczegółów konstrukcyjno-materiałowych ekranów akustycznych.

Trzeba jednak zauważyć, że spełnienie wymagań środowiskowych może odbywać się z wykorzystaniem różnych wariantów w powyższym zakresie. Wybór wariantu spełniającego wymagania środowiskowe może mieć różne skutki ekonomiczne, istotne dla interesariuszy zaangażowanych w poszczególnych fazach cyklu życia budowlanego projektu inwestycyjnego branży drogowej.

Dlatego jako podstawę metodyczną analizy techniczno-ekonomicznej ekranowania otoczenia dróg przed hałasem wskazano ocenę cyklu życia, ang. Life Cycle Assessment (LCA).

Źródła i drogi narażenia hałasem drogowym

Problemy planowania przestrzennego obejmujące lokalizację nowych dróg stanowią ważny element strategii dotyczącej ograniczania hałasu i jego skutków. Niewątpliwie uciążliwość istniejącej infrastruktury drogowej powinna być również analizowana.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe zaniedbania w tej dziedzinie, wprowadzono Dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku [1] obowiązek gromadzenia przez państwa członkowskie Unii Europejskiej informacji na temat narażenia na hałas.

Od tego momentu należy okresowo w odniesieniu do m.in. głównych dróg sporządzać strategiczne mapy hałasu, które stanowią narzędzie monitoringu hałasu (w tym drogowego) w ujęciu wieloletnim. Warto też wskazać, iż na tej podstawie opracowywane są odpowiednie plany działań, które mogą objąć m.in. kategoryzację akustyczną dróg, wyznaczanie stref akustycznych czy modyfikację przebiegu dróg tranzytowych. Mapy hałasu wraz z przyjętymi planami działań stanowią również element jawnej informacji o środowisku.

Technicznemu usprawnianiu konstrukcji pojazdów silnikowych przyświeca m.in. potrzeba redukcji generowanego przez nie hałasu. Prawne regulacje dotyczące tego problemu można odnaleźć w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 540/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie poziomu dźwięku pojazdów silnikowych i zamiennych układów tłumiących oraz zmieniającym dyrektywę 2007/46/WE i uchylającym dyrektywę 70/157/EWG [2].

Podkreśla się w nim, że hałas wytwarzany przez ruch drogowy szkodzi zdrowiu. Tłumaczy to fakt, że „przewlekły stres związany z hałasem może wyczerpywać ludzkie rezerwy fizyczne, zaburzać zdolność regulacji funkcji narządów, a tym samym ograniczać ich skuteczność. Hałas wytwarzany przez ruch drogowy jest potencjalnym czynnikiem ryzyka rozwoju schorzeń i występowania zdarzeń, takich jak wysokie ciśnienie krwi i ataki serca”.

Rozporządzenie ustanawia wartości graniczne dopuszczalnego poziomu hałasu w odniesieniu do pojazdów silnikowych i reguluje inne kwestie techniczne związane z pojazdem traktowanym jako źródło hałasu. Z kolei inne akty prawne (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców [3] oraz Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) Nr 134/2014 z dnia 16 grudnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Euro­pejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej oraz zmieniające jego załącznik V [4]) ustanawiają wartości graniczne poziomu hałasu generowanego przez motorowery i motocykle.

Przyczyną hałasu jest nie tylko silnik pojazdu, ale także opony, a w zasadzie oddziaływanie opona - droga. Dyrektywa 2001/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. zmieniająca dyrektywę Rady 92/23/EWG odnoszącą się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania [5] przewiduje badanie hałasu toczenia opony oraz ustanawia dopuszczalne poziomy tego hałasu i wymogi dotyczące jego stopniowego ograniczania. Dostrzega się szereg czynników wpływających na klimat akustyczny w obrębie dróg, co opisano szczegółowo w literaturze naukowej [6 ,7 ,8]. Wśród nich istotne są szczegółowe zagadnienia projektowe dotyczące drogi, m.in. rodzaj i geometria skrzyżowań wraz z pozostałymi zagadnieniami inżynierskimi (np. struktura kierunkowa i rodzajowa na poszczególnych wlotach) [9].

Środki poprawiające klimat akustyczny

Konieczność kontynuowania działań zmierzających do redukcji hałasu i jego skutków musi być współbieżna z ich racjonalizacją. Istnieje wiele sposobów niwelowania niekorzystnego wpływu hałasu w otoczeniu drogi [10].

Na drogach o podwyższonych parametrach, dopuszczających poruszanie się pojazdów z prędkością wyższą niż 70 km/godz. najskuteczniejsze okazuje się stosowanie tzw. cichych nawierzchni. Przyczyny tego stanu rzeczy należy upatrywać w głównym źródle hałasu, jakim jest interakcja podłoża z toczącą się po nim oponą pojazdu.

Wbrew pozorom, w przypadku tego typu dróg to nie silnik, a charakterystyka nawierzchni drogowej stanowi najistotniejszy czynnik determinujący poziom hałasu w obrębie drogi [11]. Zastosowanie technologii nawierzchni porowatej o odpowiedniej grubości warstwy (lub warstw) zamiast tradycyjnej nawierzchni z betonu asfaltowego staje się zatem jednym ze sposobów redukcji hałasu.

Wśród innych metod walki z hałaśliwością ruchu pojazdów kołowych wymienić można administracyjne wprowadzanie regulacji dotyczących dopuszczalnych parametrów pojazdów mogących poruszać się w wyznaczonej strefie, skutkujące przy okazji redukcją emisji zanieczyszczeń (np. Florencja) czy wzrastający udział tzw. pojazdów hybrydowych. Komercjalizacja nowych lub ulepszonych paliw do napędu pojazdów (eter dimetylowy (DME), wodór itd.) również może skutkować znaczną redukcją hałasu drogowego, przy czym trudno jednoznacznie wskazać perspektywę czasową urealnienia tych pomysłów w skali masowej.

Projekt nowej infrastruktury drogowej powinien brać pod uwagę zalecenie wynikające z warunków technicznych [12] i "dążyć do tego, aby w otoczeniu drogi obliczeniowe poziomy hałasu i wibracji powodowane prognozowanym ruchem na drodze nie przekraczały wartości dopuszczalnych określonych w przepisach odrębnych".

W związku z tym buduje się obwodnice i drogi alternatywne rozpraszające ruch, prowadzi się drogi w wykopie, stosuje uspokojenie ruchu, kształtuje się wały ziemne i nasadzenia roślinności wzdłuż drogi, a jeśli prognozowane poziomy hałasu przekraczają wartości dopuszczalne (względnie powyższe rozwiązania są zbyt kosztowne) wznosi się ekrany akustyczne (np. odbijające, pochłaniające). Należy się starać, aby były w jak największym stopniu ekologiczne (np. ściany zielone).

Ideę konstruowania "zielonych" barier dźwiękochłonnych przedstawiają RYS. 1. oraz FOT. 1-2.

Rys 1. Bariera dźwiękochłonna na stelażu stalowym z wypełnieniem ziemnym; rys.: SITKRP. Źródło: http://www.sitkrp.org.pl/zarzad/images/doki/DTD/MUSIEL.pdf, dostęp: 10 stycznia 2017 r.

FOT. 1–2. Bariera dźwiękochłonna na stelażu
stalowym z wypełnieniem ziemnym na małopolskim
odcinku autostrady A4

FOT. 1-2. Bariera dźwiękochłonna na stelażu stalowym z wypełnieniem ziemnym na małopolskim odcinku autostrady A4; fot.: SITKRP. Źródło: http://www.sitkrp.org.pl/zarzad/images/doki/DTD//MUSIEL.pdf, dostęp: 10 stycznia 2017 r.

Założenia analizy środków redukcji hałasu drogowego

Zastosowanie środków redukcji hałasu drogowego wiąże się wydatkami w kolejnych fazach cyklu życia obiektów drogowych. Ich koszt jest zwykle znaczny, szczególnie w fazie budowy czy przebudowy odcinków drogowych. Na przykład koszt wznoszenia ekranów akustycznych w czasie przebudowy trzech odcinków drogi krajowej S7 stanowił odpowiednio 9,06%, 4,77% i 7,21% kosztów całkowitych budowy odcinka [13].

Analiza techniczno-ekonomiczna stosowania środków redukcji hałasu drogowego winna być dokonywana zgodnie z ideą środowiskowej oceny cyklu życia, ang. Life Cycle Assessment (LCA) [14]. Norma ISO 14040:2009 [14] definiuje cykl życia jako kolejne i powiązane ze sobą etapy tworzenia i funkcjonowania wyrobu, od pozyskania lub wytworzenia surowca z zasobów naturalnych, produkcji/wznoszenia (w przypadku obiektów budowlanych) poprzez fazę eksploatacji aż do ostatecznej likwidacji. Badanie cyklu życia obiektu polega zatem na szacowaniu kosztów ponoszonych przez wszystkich jego interesariuszy.

Analiza środowiskowego cyklu życia koncentruje się na fizycznych cechach produktu i aspektach środowiskowych powiązanych z realizacją poszczególnych faz jego cyklu życia. Środowiskowa ocena cyklu życia integruje aspekty środowiskowe oraz ekonomiczne [15]. LCA może stanowić metodyczne ujęcie analizy techniczno-ekonomicznej wariantowych rozwiązań środków redukcji hałasu drogowego.

FOT. 3. Szklany ekran akustyczny jako przykład sposobu redukcji hałasu drogowego. Fot. Archiwum autora (J. Górecki)

FOT. 4. Wygłuszające gabiony wzdłuż autostrady, Niemcy; fot. archiwum autora (J. Górecki)

Aktualne tendencje w obniżaniu skutków hałasu drogowego

Biorąc pod uwagę ideę analizy kosztów budowy urządzeń ochrony środowiska w całym cyklu życia obiektu można rozważać budowę ekranów z materiałów:

  • których produkcja nie jest energochłonna i nie oddziałuje na środowisko,
  • które nie wymagają częstych konserwacji i napraw,
  • których eksploatacja nie ma negatywnego wpływu na środowisko,
  • które da się ponownie użyć w przypadku ich likwidacji.

Na FOT. 3FOT. 4FOT. 5 i FOT. 6 przedstawiono zastosowane rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe ekranów akustycznych. Wśród prezentowanych rozwiązań można zauważyć rozpowszechniające się wykorzystanie gabionów, a także ekrany hybrydowe. Warto podkreślić, że rekomendowane rozwiązania powinny być korzystne ekonomicznie w całym cyklu życia i sprzyjać symbiozie ze środowiskiem.

FOT. 5. Hybrydowe ekrany akustyczne (zestawy solarne), Włochy; fot. archiwum autora (J. Górecki)

FOT. 6. Hybrydowe ekrany akustyczne (zestawy solarne), Włochy; fot.: archiwum autora

Podsumowanie

Postępu cywilizacyjny nie da się negować, nie powinno się go także ograniczać. Biorąc pod uwagę starania instytucji międzynarodowych i wysiłki organizacji pozarządowych w redukcji negatywnych skutków hałasu, należy mieć na względzie potrzebę ciągłego monitoringu hałasu drogowego w stałych punktach pomiaru. Przy okazji budowy urządzeń ochrony środowiska brać pod uwagę ekologiczność rozwiązań projektowych.

Na uwagę zasługują hybrydowe ekrany akustyczne stosowane we Włoszech, łączące funkcje ochrony przed hałasem i pozyskiwania energii słonecznej. Stosowanie paneli fotowoltanicznych, stanowiących zestawy solarne, wpisuje się rozpowszechnianie odnawialnych źródeł energii (OZE).

Literatura

1. Dyrektywa 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnosząca się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku.
2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 540/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie poziomu dźwięku pojazdów silnikowych i zamiennych układów tłumiących oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE i uchylające dyrektywę 70/157/EWG.
3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców.
4. Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) Nr 134/2014 z dnia 16 grudnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej oraz zmieniające jego załącznik V.
5. Dyrektywa 2001/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. zmieniająca dyrektywę Rady 92/23/EWG odnoszącą się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania.
6. J. Bohatkiewicz, S. Biernacki, "Aktualne problemy związane z hałasem drogowym" [w:] "Ochrona środowiska i estetyka a rozwój infrastruktury drogowej", Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Lublin 2011, s. 38-47.
7. J. Szyszlak-Bargłowicz, T. Słowik, G. Zając, "Zanieczyszczenia środowiska hałasem komunikacyjnym na terenie Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego", "Autobusy - Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", r. 13, nr 10/2012, s. 144-147.
8. P. Gierasimiuk, M. Motylewicz, "Hałas w otoczeniu dróg i ulic - problemy oceny i działania ochronne" [w:] "Inżynieria Środowiska - Młodym Okiem", t. VII: "Uwarunkowania sanitarno­‑inżynieryjne", Białystok 2014, s. 59-93.
9. M. Motylewicz, W. Gardziejczyk, "Wpływ charakterystyk ruchu na poziom hałasu w otoczeniu przykładowych skrzyżowań z wyspą centralną", „Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury ("Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture JCEEA")", t. XXXIII, z. 63 (1/II/2016), s. 275-282.
10. K. Kafka, "Bariery akustyczne - ich typy oraz możliwości kształtowania ze względu na krajobraz najbliższego otoczenia tras komunikacji kołowej", "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", z. 34/1996, s. 53-59.
11. W. Gardziejczyk, "Wpływ technologii wykonania i tekstury nawierzchni drogowych na hałas pojazdów samochodowych", "Rozprawy naukowe", nr 121/2005, Dział Wydawnictw i Poligrafii Politechniki Białostockiej.
12. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
13. A. Gradowska, M. Połoński, "Wpływ uwarunkowań środowiskowych na koszty realizacji inwestycji drogowych na przykładzie przebudowy odcinka drogi krajowej S7”, "Przegląd Naukowy - Inżynieria i Kształtowanie Środowiska", nr 62/2013, s. 472-486.
14. PN-EN ISO 14040:2009, "Systemy zarządzania środowiskowego - ocena cyklu życia - zasady i struktura", PKN, Warszawa 2011.
15. K. Joachimiak-Lechman, "Środowiskowa ocena cyklu życia (LCA) i rachunek kosztów cyklu życia (LCC). Aspekty porównawcze", "Ekonomia i Środowisko", nr 1 (48)/2014, s. 80-96.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

dr inż. Leszek Dulak Modernizacja budynku a możliwość spełnienia wymagań akustycznych

Modernizacja budynku a możliwość spełnienia wymagań akustycznych Modernizacja budynku a możliwość spełnienia wymagań akustycznych

Konieczność uwzględnienia ochrony przed hałasem w projektowaniu wynika bezpośrednio z zapisu tego wymogu jako jednego z siedmiu wymagań podstawowych w ustawie Prawo budowlane [1].

Konieczność uwzględnienia ochrony przed hałasem w projektowaniu wynika bezpośrednio z zapisu tego wymogu jako jednego z siedmiu wymagań podstawowych w ustawie Prawo budowlane [1].

Materiały prasowe Jak zadbać o poprawną izolację akustyczną szachtów instalacyjnych?

Jak zadbać o poprawną izolację akustyczną szachtów instalacyjnych? Jak zadbać o poprawną izolację akustyczną szachtów instalacyjnych?

Hałas to temat, o którym w nowoczesnej architekturze mówi się głośno. Pod tym względem elementem wyjątkowo newralgicznym są maszynownie, szachty instalacyjne oraz systemy dystrybucji powietrza. Ekspert...

Hałas to temat, o którym w nowoczesnej architekturze mówi się głośno. Pod tym względem elementem wyjątkowo newralgicznym są maszynownie, szachty instalacyjne oraz systemy dystrybucji powietrza. Ekspert Paroc podpowiada, jak zadbać o prawidłowe parametry akustyczne podczas izolacji tego typu miejsc.

dr hab. inż., prof. Wiesław Fiebig , mgr inż. Jakub Wróbel Dobór metody lokalizacji źródeł hałasu w maszynach

Dobór metody lokalizacji źródeł hałasu w maszynach Dobór metody lokalizacji źródeł hałasu w maszynach

Hałaśliwość pracy wielu maszyn jest zdeterminowana poprzez maszyny i urządzenia hydrauliczne. Dotyczy to zarówno maszyn stacjonarnych, jak i maszyn roboczych pracujących w ruchu. Dzięki wysiłkom konstruktorów...

Hałaśliwość pracy wielu maszyn jest zdeterminowana poprzez maszyny i urządzenia hydrauliczne. Dotyczy to zarówno maszyn stacjonarnych, jak i maszyn roboczych pracujących w ruchu. Dzięki wysiłkom konstruktorów i pracom badawczym mającym na celu zmniejszenie hałaśliwości elementów hydraulicznych, a w tym w szczególności pomp wyporowych hałaśliwość agregatów hydraulicznych została w znacznym stopniu ograniczona.

dr inż. Jacek Nurzyński Klasyfikacja akustyczna budynków mieszkalnych i ocena jakości akustycznej terenu - nowe propozycje normalizacyjne

Klasyfikacja akustyczna budynków mieszkalnych i ocena jakości akustycznej terenu - nowe propozycje normalizacyjne Klasyfikacja akustyczna budynków mieszkalnych i ocena jakości akustycznej terenu - nowe propozycje normalizacyjne

Zasady oceny właściwości akustycznych budynku oraz wymagania stawiane w tym zakresie są przedmiotem normy PN-B-02151, która jest obecnie w trakcie nowelizacji. Prace nad tym dokumentem są prowadzone w...

Zasady oceny właściwości akustycznych budynku oraz wymagania stawiane w tym zakresie są przedmiotem normy PN-B-02151, która jest obecnie w trakcie nowelizacji. Prace nad tym dokumentem są prowadzone w grupie roboczej PKN (KT 253) w ramach umowy podpisanej z Instytutem Techniki Budowlanej. Docelowo norma będzie się składała z sześciu części.

mgr inż. arch. Mikołaj Jarosz Akustyka wnętrz budynków szkolnych

Akustyka wnętrz budynków szkolnych Akustyka wnętrz budynków szkolnych

Akustyka ma duży wpływ zarówno na funkcjonalność pomieszczeń szkolnych, jak i na samopoczucie ich użytkowników. Źródłem największej dokuczliwości jest hałas związany z aktywnością uczniów.

Akustyka ma duży wpływ zarówno na funkcjonalność pomieszczeń szkolnych, jak i na samopoczucie ich użytkowników. Źródłem największej dokuczliwości jest hałas związany z aktywnością uczniów.

dr inż. Rafał Żuchowski , dr inż. Artur Nowoświat , dr inż. Leszek Dulak Monitoring hałasu środowiskowego

Monitoring hałasu środowiskowego Monitoring hałasu środowiskowego

W artykule, obok podstawowej wiedzy o rozchodzeniu się dźwięku w przestrzeni, zawarte są podstawy prawne dotyczące hałasu środowiskowego, informacje o metodyce pomiarowej, charakterystyce zestawów pomiarowych...

W artykule, obok podstawowej wiedzy o rozchodzeniu się dźwięku w przestrzeni, zawarte są podstawy prawne dotyczące hałasu środowiskowego, informacje o metodyce pomiarowej, charakterystyce zestawów pomiarowych i kryteriach lokalizacji punktów pomiarowych, zaleceniach dotyczących warunków meteo, procedurach pomiarów i rejestracji hałasu i tła akustycznego, map akustycznych oraz weryfikacji i kalibracji przyjętych metod obliczeniowych.

Dorota Kajka , mgr inż. Tomasz Połubiński Wpływ materiałów ściennych na akustykę w odniesieniu do nowych regulacji i zapowiadanych zmian

Wpływ materiałów ściennych na akustykę w odniesieniu do nowych regulacji i zapowiadanych zmian Wpływ materiałów ściennych na akustykę w odniesieniu do nowych regulacji i zapowiadanych zmian

Jakie obowiązujące i planowane dokumenty odnoszą się do izolacyjności akustycznej przegród budowlanych? Jakie wymagania izolacyjności akustycznej w różnych typach budynków zawiera aktualizacja normy PN-B-02151-3?...

Jakie obowiązujące i planowane dokumenty odnoszą się do izolacyjności akustycznej przegród budowlanych? Jakie wymagania izolacyjności akustycznej w różnych typach budynków zawiera aktualizacja normy PN-B-02151-3? Jakie materiały spełnią nowe wymogi?

dr hab. inż. arch. Andrzej K. Kłosak Kształtowanie akustyki w budynkach – poprawne rozwiązania w projektowaniu i wykonawstwie

Kształtowanie akustyki w budynkach – poprawne rozwiązania w projektowaniu i wykonawstwie Kształtowanie akustyki w budynkach – poprawne rozwiązania w projektowaniu i wykonawstwie

Mieszkańcy współcześnie wybudowanych budynków wielorodzinnych najczęściej jako zastrzeżenia co do akustyki ich mieszkań zgłaszają odgłosy kroków dobiegające z sąsiednich mieszkań i klatek schodowych, odgłosy...

Mieszkańcy współcześnie wybudowanych budynków wielorodzinnych najczęściej jako zastrzeżenia co do akustyki ich mieszkań zgłaszają odgłosy kroków dobiegające z sąsiednich mieszkań i klatek schodowych, odgłosy z łazienek sąsiadów oraz nadmierny hałas wydostający się z systemu wentylacji. Przyczyną tych problemów są błędy popełnione na etapie projektowania i wykonawstwa.

mgr inż. Jacek Danielewski Funkcjonowanie norm z zakresu akustyki w architekturze - interpretacja

Funkcjonowanie norm z zakresu akustyki w architekturze - interpretacja Funkcjonowanie norm z zakresu akustyki w architekturze - interpretacja

W nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 marca 2009 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [1], przywołano wiele norm oraz odniesień do...

W nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 marca 2009 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [1], przywołano wiele norm oraz odniesień do ich stosowania. Warto pokusić się o interpretację sposobu funkcjonowania tych norm w porównaniu z panującymi w krajach unijnych zasadami korzystania z norm jako źródła wiedzy technicznej.

dr hab. inż., prof. ITB Barbara Szudrowicz Przepisy techniczne dotyczące ochrony przed hałasem w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej

Przepisy techniczne dotyczące ochrony przed hałasem w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej Przepisy techniczne dotyczące ochrony przed hałasem w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej

Celem ochrony przeciwdźwiękowej w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej jest zapewnienie takich warunków akustycznych, „aby poziom hałasu, na który będą narażeni użytkownicy [budynku – B.S.]...

Celem ochrony przeciwdźwiękowej w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej jest zapewnienie takich warunków akustycznych, „aby poziom hałasu, na który będą narażeni użytkownicy [budynku – B.S.] lub ludzie znajdujący się w ich sąsiedztwie, nie stanowił zagrożenia dla ich zdrowia, a także umożliwiał im pracę, odpoczynek i sen w zadowalających warunkach”. Ten cel, zacytowany z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [20, 24], przedstawiony...

Nicola Hariasz Ściany podwyższające komfort akustyczny w pomieszczeniu

Ściany podwyższające komfort akustyczny w pomieszczeniu Ściany podwyższające komfort akustyczny w pomieszczeniu

Hałas jest powszechnym problemem obniżającym komfort życia nie tylko w domu, ale także w pracy. O tym, czy może być niebezpieczny, decyduje nie tylko jego natężenie, ale również czas jego trwania. Szkodliwe...

Hałas jest powszechnym problemem obniżającym komfort życia nie tylko w domu, ale także w pracy. O tym, czy może być niebezpieczny, decyduje nie tylko jego natężenie, ale również czas jego trwania. Szkodliwe dla zdrowia mogą być nawet gwar i szum towarzyszące nam na co dzień w biurze czy w centrum handlowym.

dr hab. inż. arch. Andrzej K. Kłosak Akustyczne aspekty rewitalizacji budynków

Akustyczne aspekty rewitalizacji budynków Akustyczne aspekty rewitalizacji budynków

Celem rewitalizacji istniejących budynków jest najczęściej chęć polepszenia ich właściwości użytkowych oraz zapewnienie użytkownikom poziomu komfortu analogicznego jak w budynkach nowych. Wymagają tego...

Celem rewitalizacji istniejących budynków jest najczęściej chęć polepszenia ich właściwości użytkowych oraz zapewnienie użytkownikom poziomu komfortu analogicznego jak w budynkach nowych. Wymagają tego wszystkie obowiązujące zapisy norm akustycznych [1–3].

mgr inż. arch. Mikołaj Jarosz Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Efekty modernizacji placówki edukacyjnej Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo...

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo pogłosowe, co utrudnia wzajemną komunikację uczniów i nauczycieli. Intuicyjnie czujemy, że nie pozostaje to bez wpływu na ich efektywność i samopoczucie w szkole. Co więc by się więc stało, gdybyśmy tak wyciszyli cały budynek szkoły?

dr hab. inż. arch. Andrzej K. Kłosak Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej

Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej

Budowa nowego zespołu szkół podstawowych nr 340 w Warszawie przy ul. Lokajskiego zakończyła się w lipcu 2012 r. W pierwszych miesiącach po otwarciu szkoły do dyrekcji zaczęły napływać skargi dotyczące...

Budowa nowego zespołu szkół podstawowych nr 340 w Warszawie przy ul. Lokajskiego zakończyła się w lipcu 2012 r. W pierwszych miesiącach po otwarciu szkoły do dyrekcji zaczęły napływać skargi dotyczące złej akustyki pomieszczeń, utrudniającej w znacznym stopniu pracę nauczycieli i obniżającej efektywność nauki u dzieci [1, 2, 3].

dr inż. Marek Niemas Nowe podejście do określania minimalnej izolacyjności akustycznej przegród zewnętrznych budynków

Nowe podejście do określania minimalnej izolacyjności akustycznej przegród zewnętrznych budynków Nowe podejście do określania minimalnej izolacyjności akustycznej przegród zewnętrznych budynków

Hałas jest jednym z coraz bardziej znaczących zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Jego ograniczanie leży w interesie społeczeństwa, a dopuszczalny poziom jest regulowany polskimi i międzynarodowymi...

Hałas jest jednym z coraz bardziej znaczących zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Jego ograniczanie leży w interesie społeczeństwa, a dopuszczalny poziom jest regulowany polskimi i międzynarodowymi przepisami w dziedzinie prawa budowlanego.

inż. Joanna Nowaczyk Ochrona przed hałasem w budownictwie mieszkaniowym

Ochrona przed hałasem w budownictwie mieszkaniowym Ochrona przed hałasem w budownictwie mieszkaniowym

Zagadnienia akustyki budowlanej oraz ochrony przed hałasem już od kilku lat są istotnymi punktami toczących się debat wśród uczestników procesu inwestycyjnego. Komfort ciszy staje się coraz bardziej poszukiwany....

Zagadnienia akustyki budowlanej oraz ochrony przed hałasem już od kilku lat są istotnymi punktami toczących się debat wśród uczestników procesu inwestycyjnego. Komfort ciszy staje się coraz bardziej poszukiwany. Chcemy cicho mieszkać, cicho pracować, a nawet odnaleźć względny spokój w przestrzeni użyteczności publicznej. Te poszukiwania znajdują odzwierciedlenie w ofercie współczesnego rynku budowlanego oraz są odpowiednio uregulowane prawnie.

dr hab. inż. Krzysztof Kosała Charakterystyki akustyczne gumowo-metalowych przegród dźwiękoizolacyjnych - możliwości predykcji i badania doświadczalne

Charakterystyki akustyczne gumowo-metalowych przegród dźwiękoizolacyjnych - możliwości predykcji i badania doświadczalne Charakterystyki akustyczne gumowo-metalowych przegród dźwiękoizolacyjnych - możliwości predykcji i badania doświadczalne

Przez hałas rozumiane są wszelkie dźwięki niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe lub szkodliwe. Hałas jest wszechobecny w środowisku, zwłaszcza w środowisku pracy, i należy do szkodliwych czynników fizycznych...

Przez hałas rozumiane są wszelkie dźwięki niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe lub szkodliwe. Hałas jest wszechobecny w środowisku, zwłaszcza w środowisku pracy, i należy do szkodliwych czynników fizycznych [1]. Duże dawki hałasu są przyczyną chorób zawodowych oraz wypadków podczas wykonywania pracy. Nadmierny hałas sprzyja także obniżeniu koncentracji pracowników, brakowi lub obniżeniu zrozumiałości sygnałów słownych oraz zmniejszeniu efektywności pracy.

dr inż. Leszek Dulak Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegrody zewnętrznej

Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegrody zewnętrznej Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegrody zewnętrznej

W miesięczniku "IZOLACJE" nr 5/2019 [1] opublikowano pierwszą część artykułu, w której omówiono zmiany wymagań oraz metodyki wersyfikacji parametrów dźwiękoizolacyjnych przegród zewnętrznych. W drugiej...

W miesięczniku "IZOLACJE" nr 5/2019 [1] opublikowano pierwszą część artykułu, w której omówiono zmiany wymagań oraz metodyki wersyfikacji parametrów dźwiękoizolacyjnych przegród zewnętrznych. W drugiej części Autor skupia się na wpływie elementów budowlanych na izolacyjność akustyczną całej przegrody, a także podaje przykłady obliczeniowe.

dr inż. Leszek Dulak Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych

Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych

W związku z wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2018 roku nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, i aktualizacją wykazu norm znacząco...

W związku z wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2018 roku nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, i aktualizacją wykazu norm znacząco zmieniło się podejście dotyczące wymagań w tym zakresie. Zmiany dotyczą zarówno wymagań, jak i metodyki wersyfikacji parametrów dźwiękoizolacyjnych przegród zewnętrznych.

Jarosław Guzal KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

KFB Polska: Rozwiązujemy problemy KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

Materiały prasowe news NIK o stanie dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim

NIK o stanie dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim NIK o stanie dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim

Większość skontrolowanych zarządców dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim nie działa prawidłowo i skutecznie w celu zapewnienia właściwego stanu technicznego dróg oraz poprawy bezpieczeństwa...

Większość skontrolowanych zarządców dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim nie działa prawidłowo i skutecznie w celu zapewnienia właściwego stanu technicznego dróg oraz poprawy bezpieczeństwa ich użytkowników. Kontrola NIK pokazała problemy z prawidłowym wykonywaniem przeglądów stanu technicznego, prowadzeniem dokumentacji ewidencyjnej czy oznakowaniem dróg. Potrzebna jest zmiana w ustawie o drogach publicznych oraz doprecyzowanie przepisów.

Materiały prasowe news GDDKiA realizuje ponad 1500 km nowych dróg

GDDKiA realizuje ponad 1500 km nowych dróg GDDKiA realizuje ponad 1500 km nowych dróg

Obecnie w realizacji znajduje się 113 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (PBDK) o łącznej długości 1468,3 km i wartości 54 mld zł. Na tym etapie znajduje się również 11...

Obecnie w realizacji znajduje się 113 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (PBDK) o łącznej długości 1468,3 km i wartości 54 mld zł. Na tym etapie znajduje się również 11 obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 (PB100) o łącznej długości 101,2 km i wartości 1,7 mld zł.

Materiały prasowe news Aktualne wzorce i standardy w drogownictwie

Aktualne wzorce i standardy w drogownictwie Aktualne wzorce i standardy w drogownictwie

14 maja 2021 r. wiceminister infrastruktury Rafał Weber oraz prezes Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy (PKD) Zbigniew Kotlarek podpisali list intencyjny, który ma na celu ustanowienie PKD ciałem doradczym...

14 maja 2021 r. wiceminister infrastruktury Rafał Weber oraz prezes Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy (PKD) Zbigniew Kotlarek podpisali list intencyjny, który ma na celu ustanowienie PKD ciałem doradczym Ministra, a w konsekwencji ustalenie zasad współpracy w zakresie tworzenia i zapewnienia aktualności wzorców i standardów w drogownictwie.

Materiały prasowe news Stan techniczny nawierzchni sieci dróg krajowych – raport na koniec 2020 roku

Stan techniczny nawierzchni sieci dróg krajowych – raport na koniec 2020 roku Stan techniczny nawierzchni sieci dróg krajowych – raport na koniec 2020 roku

Systematycznie poprawia się stan techniczny nawierzchni dróg krajowych. Porównując dane z początku XXI wieku, można zauważyć znaczną poprawę i to pomimo rosnącego ruchu pojazdów. W 2001 roku w stanie dobrym...

Systematycznie poprawia się stan techniczny nawierzchni dróg krajowych. Porównując dane z początku XXI wieku, można zauważyć znaczną poprawę i to pomimo rosnącego ruchu pojazdów. W 2001 roku w stanie dobrym było zaledwie 28,5 proc. dróg krajowych, w niezadowalającym 37,5 proc., a w złym 34 proc. Na koniec 2020 r. w stanie dobrym było 59,6 proc., niezadowalającym 24 proc., w złym 13,9 proc., a na ok. 2,5 proc. długości dróg krajowych trwały remonty lub roboty budowlane.

Wybrane dla Ciebie

Przewody i izolacje nierozprzestrzeniające ognia

Przewody i izolacje nierozprzestrzeniające ognia Przewody i izolacje nierozprzestrzeniające ognia

Zalety wełny celulozowej w krótkim podsumowaniu:

Zalety wełny celulozowej w krótkim podsumowaniu: Zalety wełny celulozowej w krótkim podsumowaniu:

Wszystko na temat dachów »

Wszystko na temat dachów » Wszystko na temat dachów »

Znajdź swój kierunek

Znajdź swój kierunek Znajdź swój kierunek

Kompletne systemy dociepleń POLSTYR

Kompletne systemy dociepleń POLSTYR Kompletne systemy dociepleń POLSTYR

Jest nowa receptura hydroizolacji! »

Jest nowa receptura hydroizolacji! » Jest nowa receptura hydroizolacji! »

Kiedy fotowoltaika się opłaca?

Kiedy fotowoltaika się opłaca? Kiedy fotowoltaika się opłaca?

Ciepło zimą, zimno latem - poprawna izolacja

Ciepło zimą, zimno latem - poprawna izolacja Ciepło zimą, zimno latem - poprawna izolacja

Kompleksowa ceramika dla domu

Kompleksowa ceramika dla domu Kompleksowa ceramika dla domu

Skuteczna izolacja dachu płaskiego »

Skuteczna izolacja dachu płaskiego » Skuteczna izolacja dachu płaskiego »

Czego użyć do naprawy balkonu lub tarasu?

Czego użyć do naprawy balkonu lub tarasu? Czego użyć do naprawy balkonu lub tarasu?

Indywidualne usługi w zakresie produkcji dowolnych elementów z tworzyw sztucznych » »

Indywidualne usługi w zakresie produkcji dowolnych elementów z tworzyw sztucznych » » Indywidualne usługi w zakresie produkcji dowolnych elementów z tworzyw sztucznych » »

Porównaj ceny styropianu i oszczędzaj »

Porównaj ceny styropianu i oszczędzaj » Porównaj ceny styropianu i oszczędzaj »

Zalety ocieplania styropianem pasywnym »

Zalety ocieplania styropianem pasywnym » Zalety ocieplania styropianem pasywnym »

Izolacja natryskowa budynków »

Izolacja natryskowa budynków » Izolacja natryskowa budynków »

Uprawnienia budowlane 2021 Część 1. Poradnik z kluczem. 523 pytania i 20 testów egzaminacyjnych

Uprawnienia budowlane 2021 Część 1. Poradnik z kluczem. 523 pytania i 20 testów egzaminacyjnych Uprawnienia budowlane 2021 Część 1. Poradnik z kluczem. 523 pytania i 20 testów egzaminacyjnych

Część B: Roboty wykończeniowe, zeszyt 17: Podłogi zewnętrzne z desek kompozytowych

Część B: Roboty wykończeniowe, zeszyt 17: Podłogi zewnętrzne z desek kompozytowych Część B: Roboty wykończeniowe, zeszyt 17: Podłogi zewnętrzne z desek kompozytowych

Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 2021

Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 2021 Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 2021

Najnowsze produkty i technologie

Stropy.pl Stropy panelowe – łatwy i szybki montaż, modułowość, niskie koszty

Stropy panelowe – łatwy i szybki montaż, modułowość, niskie koszty Stropy panelowe – łatwy i szybki montaż, modułowość, niskie koszty

Stropy w budynkach pełnią elementarne funkcje oddzielania kondygnacji oraz przenoszenia obciążeń własnych i użytkowych, jak również warstw podłogowych i ścian działowych. Współczesny rynek budowlany oczekuje...

Stropy w budynkach pełnią elementarne funkcje oddzielania kondygnacji oraz przenoszenia obciążeń własnych i użytkowych, jak również warstw podłogowych i ścian działowych. Współczesny rynek budowlany oczekuje jednak czegoś więcej, systemów stropowych ułatwiających i przyspieszających proces budowlany, zestandaryzowanych, o niskim koszcie inwestycyjnym, wysokich parametrach technicznych, zdrowych i ekologicznych. Do takich rozwiązań należą stropy panelowe.

Festool Polska Festool stawia na FSCTM

Festool stawia na FSCTM Festool stawia na FSCTM

Jako jeden z pierwszych producentów elektronarzędzi Festool zaangażował się w ochronę lasów i pozyskiwanych z nich surowców. To istotny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, w którym wybrane produkty...

Jako jeden z pierwszych producentów elektronarzędzi Festool zaangażował się w ochronę lasów i pozyskiwanych z nich surowców. To istotny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, w którym wybrane produkty tej marki z powodzeniem uzyskały certyfikację FSC.

Balex Metal Sp. z o. o. Płyta ścienna PIR Light – ekonomiczna i ekologiczna izolacja

Płyta ścienna PIR Light – ekonomiczna i ekologiczna izolacja Płyta ścienna PIR Light – ekonomiczna i ekologiczna izolacja

Płyty ścienne z rdzeniem z twardej pianki poliuretanowej od momentu pojawienia się na rynku uznane zostały za doskonały materiał termoizolacyjny. Budownictwo stale się rozwija i dzisiaj nie są już nowością,...

Płyty ścienne z rdzeniem z twardej pianki poliuretanowej od momentu pojawienia się na rynku uznane zostały za doskonały materiał termoizolacyjny. Budownictwo stale się rozwija i dzisiaj nie są już nowością, jednak producenci nie spoczęli na laurach i wciąż udoskonalają swoje produkty, na nowo dopasowując do potrzeb inwestorów. Firma Balex Metal oferuje ekonomiczną wersję – płytę ścienną PIR Light.

merXu Bogata oferta firmy KIM na merXu

Bogata oferta firmy KIM na merXu Bogata oferta firmy KIM na merXu

Stan surowy budynku to etap, na którym wykonane są roboty ziemne, fundamenty, konstrukcje poziome i pionowe, a także izolacje wodne i przeciwwilgociowe. Może również obejmować wykonanie prac ociepleniowych...

Stan surowy budynku to etap, na którym wykonane są roboty ziemne, fundamenty, konstrukcje poziome i pionowe, a także izolacje wodne i przeciwwilgociowe. Może również obejmować wykonanie prac ociepleniowych oraz ślusarskich i stolarskich. Wykorzystane do tego materiały ścienne, systemy elewacyjne czy izolacje termiczne, jak również produkty chemii budowlanej, takie jak tynki, kleje, hydroizolacje i uszczelniacze, powinny być dobre jakościowo, jak również odpowiednio dobrane do przeznaczenia obiektu...

FOAMGLAS® Building Poland Gdy materiału nie staje…, rozważ FOAMGLAS®

Gdy materiału nie staje…, rozważ FOAMGLAS® Gdy materiału nie staje…, rozważ FOAMGLAS®

Stare porzekadło mówi, że tak krawiec kraje, jak mu materii staje. Niestety w przypadku ekip wykonawczych sprawa bywa bardziej skomplikowana, a niedostępność lub długi oczekiwania na materiały izolacyjne...

Stare porzekadło mówi, że tak krawiec kraje, jak mu materii staje. Niestety w przypadku ekip wykonawczych sprawa bywa bardziej skomplikowana, a niedostępność lub długi oczekiwania na materiały izolacyjne mogą być niemałym utrudnieniem. W takiej sytuacji warto rozważyć rozwiązania specjalistyczne, które są na wyciągnięcie ręki, a przy tym oferują wymierne korzyści.

PU Polska - Związek Producentów Płyt Warstwowych i Izolacji Płyty warstowe jako elementy prefabrykowane

Płyty warstowe jako elementy prefabrykowane Płyty warstowe jako elementy prefabrykowane

Prefabrykacja elementów budowlanych oznacza produkcję gotowych, często wielkowymiarowych elementów sposobem przemysłowym poza miejscem wbudowania. Ideą prefabrykacji jest ich wytwarzanie w warunkach niezależnych...

Prefabrykacja elementów budowlanych oznacza produkcję gotowych, często wielkowymiarowych elementów sposobem przemysłowym poza miejscem wbudowania. Ideą prefabrykacji jest ich wytwarzanie w warunkach niezależnych od warunków atmosferycznych w powtarzalnym procesie zapewniającym możliwość kontroli parametrów produkcji i stabilnego, najwyższego poziomu dopuszczalnych odchyłek wykraczających daleko poza możliwości realizacyjne na placu budowy. Taki model wznoszenia obiektów przenosi zasadniczo zaangażowanie...

obido.pl W jaki sposób ocieplić poddasze?

W jaki sposób ocieplić poddasze? W jaki sposób ocieplić poddasze?

Posiadasz dom z poddaszem i zastanawiasz się jak je ocieplić? Odpowiednia izolacja poddasza wpłynie na zatrzymanie ciepła w całym domu, ale także stworzy w pełni użyteczną powierzchnię, którą będzie można...

Posiadasz dom z poddaszem i zastanawiasz się jak je ocieplić? Odpowiednia izolacja poddasza wpłynie na zatrzymanie ciepła w całym domu, ale także stworzy w pełni użyteczną powierzchnię, którą będzie można zagospodarować jako dodatkową sypialnię lub domowe biuro. Jaki materiał wybrać, aby skutecznie i na lata ocieplić poddasze? Podpowiadamy.

SUEZ Izolacje Budowlane Spadki styropianowe na dachu płaskim

Spadki styropianowe na dachu płaskim Spadki styropianowe na dachu płaskim

Nowoczesny wygląd budynku, brak skosów, nowe możliwości aranżacyjne – zalet dachu płaskiego jest wiele. Jego zastosowanie powinno jednak iść w parze z dbałością o dobre rozwiązania technologiczne. Jednym...

Nowoczesny wygląd budynku, brak skosów, nowe możliwości aranżacyjne – zalet dachu płaskiego jest wiele. Jego zastosowanie powinno jednak iść w parze z dbałością o dobre rozwiązania technologiczne. Jednym z nich są spadki styropianowe. Umożliwiają one właściwe odprowadzanie wody i dają dodatkową warstwę docieplenia.

SUEZ Izolacje Budowlane Badanie szczelności dachu

Badanie szczelności dachu Badanie szczelności dachu

Dach nad głową to nie tylko metafora. To jeden z najważniejszych elementów budynku. Nieszczelny może spowodować spore problemy. Remont pomieszczeń, do których dostanie się woda poprzez nieszczelności,...

Dach nad głową to nie tylko metafora. To jeden z najważniejszych elementów budynku. Nieszczelny może spowodować spore problemy. Remont pomieszczeń, do których dostanie się woda poprzez nieszczelności, jest zawsze skomplikowany i kosztowny. Dlatego tak istotne jest kontrolowanie stanu dachu. To nie tylko gwarancja bezpieczeństwa, ale też spokój finansowy.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.