Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Uwarunkowania techniczno-ekonomiczne realizacji nowoczesnych ekranów akustycznych

Engineering and economic aspects of building advanced noise barriers

FOT. 3. Szklany ekran akustyczny jako przykład sposobu redukcji hałasu drogowego.
Fot. Archiwum autora (J. Górecki)

FOT. 3. Szklany ekran akustyczny jako przykład sposobu redukcji hałasu drogowego.


Fot. Archiwum autora (J. Górecki)

Zastosowanie środków redukcji hałasu drogowego wiąże się wydatkami w kolejnych fazach cyklu życia obiektów drogowych. Ich koszt jest zwykle znaczny, szczególnie w fazie budowy czy przebudowy odcinków drogowych.

Zobacz także

dr inż. Jan Sikora, dr inż. Jadwiga Turkiewicz Granulaty gumowe – właściwości dźwiękochłonne i zastosowanie

Granulaty gumowe – właściwości dźwiękochłonne i zastosowanie Granulaty gumowe – właściwości dźwiękochłonne i zastosowanie

Coraz częściej jako rdzeń dźwiękochłonny w przegrodach dwuściennych stosuje się otrzymywany w wyniku recyklingu granulat gumowy. Nowe badania dowodzą, że materiał ten może mieć charakterystykę pochłaniania...

Coraz częściej jako rdzeń dźwiękochłonny w przegrodach dwuściennych stosuje się otrzymywany w wyniku recyklingu granulat gumowy. Nowe badania dowodzą, że materiał ten może mieć charakterystykę pochłaniania dźwięku podobną do wełny mineralnej. Zwiększa to możliwości jego zastosowania i sprawia, że staje się on atrakcyjny dla producentów ekranów akustycznych.

BASCOGLASS Sp. z o. o. Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia...

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia to główne czynniki decydujące o wyborze prętów kompozytowych jako zbrojenia konstrukcji. Liczne realizacje, w których zastosowano takie zbrojenie oraz pozytywne wyniki wielu badań świadczą o tym, iż jest ono dobrą alternatywą dla klasycznej stali zbrojeniowej.

dr inż. Marcin Górski, dr inż. Bernard Kotala, mgr inż. Rafał Białozor Przykłady zastosowania prętów FRP oraz deskowań traconych

Przykłady zastosowania prętów FRP oraz deskowań traconych Przykłady zastosowania prętów FRP oraz deskowań traconych

Pręty kompozytowe stwarzają wiele możliwości zastosowania w konstrukcjach budowlanych wszędzie tam, gdzie tradycyjne zbrojenie stalowe przestaje być efektywne. Wśród nich największą popularnością w realizacjach...

Pręty kompozytowe stwarzają wiele możliwości zastosowania w konstrukcjach budowlanych wszędzie tam, gdzie tradycyjne zbrojenie stalowe przestaje być efektywne. Wśród nich największą popularnością w realizacjach budowlanych cieszą się pręty kompozytowe oparte na włóknie szklanym. Ciekawą propozycją wykorzystania materiałów FRP jest ich zastosowanie w budownictwie betonowym jako deskowanie tracone. Nie jest to metoda powszechna i znajduje uznanie głównie w Stanach Zjednoczonych.

Przemysł, usługi i powiązany z nimi transport dostarczają ludziom wartości, zaspokajając ich potrzeby. Niestety towarzyszy temu procesowi emisja zanieczyszczeń do gleby, wody czy powietrza. Jakości powietrza przyglądają się międzynarodowe instytucje, m.in. Światowa Organizacja Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO) czy Europejska Agencja Środowiska (ang. European Environment Agency, EEA).

Kolegialne działania dotyczą także zwalczania hałasu, a ten - traktowany jako zanieczyszczenie środowiska - stanowi jego istotne zagrożenie. Ruch drogowy jest niewątpliwie główną przyczyną hałasu, a tendencja wzrostowa wymusza konieczność kontynuowania działań zmierzających do redukcji hałasu i jego skutków. Trzeba wskazać, że oceny środowiskowe przedsięwzięć drogowych dają odpowiedzi w zakresie potrzeby stosowania ekranów akustycznych.

Określają warunki, jakie muszą być spełnione pod względem środowiskowym, aby dana inwestycja mogła zostać zrealizowana. Oceny środowiskowe nie wymagają analizy rozwiązań zabezpieczeń akustycznych, ani w formie ukształtowania przebiegu tras drogowych, ani w zakresie szczegółów konstrukcyjno-materiałowych ekranów akustycznych.

Trzeba jednak zauważyć, że spełnienie wymagań środowiskowych może odbywać się z wykorzystaniem różnych wariantów w powyższym zakresie. Wybór wariantu spełniającego wymagania środowiskowe może mieć różne skutki ekonomiczne, istotne dla interesariuszy zaangażowanych w poszczególnych fazach cyklu życia budowlanego projektu inwestycyjnego branży drogowej.

Dlatego jako podstawę metodyczną analizy techniczno-ekonomicznej ekranowania otoczenia dróg przed hałasem wskazano ocenę cyklu życia, ang. Life Cycle Assessment (LCA).

Źródła i drogi narażenia hałasem drogowym

Problemy planowania przestrzennego obejmujące lokalizację nowych dróg stanowią ważny element strategii dotyczącej ograniczania hałasu i jego skutków. Niewątpliwie uciążliwość istniejącej infrastruktury drogowej powinna być również analizowana.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe zaniedbania w tej dziedzinie, wprowadzono Dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku [1] obowiązek gromadzenia przez państwa członkowskie Unii Europejskiej informacji na temat narażenia na hałas.

Od tego momentu należy okresowo w odniesieniu do m.in. głównych dróg sporządzać strategiczne mapy hałasu, które stanowią narzędzie monitoringu hałasu (w tym drogowego) w ujęciu wieloletnim. Warto też wskazać, iż na tej podstawie opracowywane są odpowiednie plany działań, które mogą objąć m.in. kategoryzację akustyczną dróg, wyznaczanie stref akustycznych czy modyfikację przebiegu dróg tranzytowych. Mapy hałasu wraz z przyjętymi planami działań stanowią również element jawnej informacji o środowisku.

Technicznemu usprawnianiu konstrukcji pojazdów silnikowych przyświeca m.in. potrzeba redukcji generowanego przez nie hałasu. Prawne regulacje dotyczące tego problemu można odnaleźć w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 540/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie poziomu dźwięku pojazdów silnikowych i zamiennych układów tłumiących oraz zmieniającym dyrektywę 2007/46/WE i uchylającym dyrektywę 70/157/EWG [2].

Podkreśla się w nim, że hałas wytwarzany przez ruch drogowy szkodzi zdrowiu. Tłumaczy to fakt, że „przewlekły stres związany z hałasem może wyczerpywać ludzkie rezerwy fizyczne, zaburzać zdolność regulacji funkcji narządów, a tym samym ograniczać ich skuteczność. Hałas wytwarzany przez ruch drogowy jest potencjalnym czynnikiem ryzyka rozwoju schorzeń i występowania zdarzeń, takich jak wysokie ciśnienie krwi i ataki serca”.

Rozporządzenie ustanawia wartości graniczne dopuszczalnego poziomu hałasu w odniesieniu do pojazdów silnikowych i reguluje inne kwestie techniczne związane z pojazdem traktowanym jako źródło hałasu. Z kolei inne akty prawne (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców [3] oraz Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) Nr 134/2014 z dnia 16 grudnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Euro­pejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej oraz zmieniające jego załącznik V [4]) ustanawiają wartości graniczne poziomu hałasu generowanego przez motorowery i motocykle.

Przyczyną hałasu jest nie tylko silnik pojazdu, ale także opony, a w zasadzie oddziaływanie opona - droga. Dyrektywa 2001/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. zmieniająca dyrektywę Rady 92/23/EWG odnoszącą się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania [5] przewiduje badanie hałasu toczenia opony oraz ustanawia dopuszczalne poziomy tego hałasu i wymogi dotyczące jego stopniowego ograniczania. Dostrzega się szereg czynników wpływających na klimat akustyczny w obrębie dróg, co opisano szczegółowo w literaturze naukowej [6 ,7 ,8]. Wśród nich istotne są szczegółowe zagadnienia projektowe dotyczące drogi, m.in. rodzaj i geometria skrzyżowań wraz z pozostałymi zagadnieniami inżynierskimi (np. struktura kierunkowa i rodzajowa na poszczególnych wlotach) [9].

Środki poprawiające klimat akustyczny

Konieczność kontynuowania działań zmierzających do redukcji hałasu i jego skutków musi być współbieżna z ich racjonalizacją. Istnieje wiele sposobów niwelowania niekorzystnego wpływu hałasu w otoczeniu drogi [10].

Na drogach o podwyższonych parametrach, dopuszczających poruszanie się pojazdów z prędkością wyższą niż 70 km/godz. najskuteczniejsze okazuje się stosowanie tzw. cichych nawierzchni. Przyczyny tego stanu rzeczy należy upatrywać w głównym źródle hałasu, jakim jest interakcja podłoża z toczącą się po nim oponą pojazdu.

Wbrew pozorom, w przypadku tego typu dróg to nie silnik, a charakterystyka nawierzchni drogowej stanowi najistotniejszy czynnik determinujący poziom hałasu w obrębie drogi [11]. Zastosowanie technologii nawierzchni porowatej o odpowiedniej grubości warstwy (lub warstw) zamiast tradycyjnej nawierzchni z betonu asfaltowego staje się zatem jednym ze sposobów redukcji hałasu.

Wśród innych metod walki z hałaśliwością ruchu pojazdów kołowych wymienić można administracyjne wprowadzanie regulacji dotyczących dopuszczalnych parametrów pojazdów mogących poruszać się w wyznaczonej strefie, skutkujące przy okazji redukcją emisji zanieczyszczeń (np. Florencja) czy wzrastający udział tzw. pojazdów hybrydowych. Komercjalizacja nowych lub ulepszonych paliw do napędu pojazdów (eter dimetylowy (DME), wodór itd.) również może skutkować znaczną redukcją hałasu drogowego, przy czym trudno jednoznacznie wskazać perspektywę czasową urealnienia tych pomysłów w skali masowej.

Projekt nowej infrastruktury drogowej powinien brać pod uwagę zalecenie wynikające z warunków technicznych [12] i "dążyć do tego, aby w otoczeniu drogi obliczeniowe poziomy hałasu i wibracji powodowane prognozowanym ruchem na drodze nie przekraczały wartości dopuszczalnych określonych w przepisach odrębnych".

W związku z tym buduje się obwodnice i drogi alternatywne rozpraszające ruch, prowadzi się drogi w wykopie, stosuje uspokojenie ruchu, kształtuje się wały ziemne i nasadzenia roślinności wzdłuż drogi, a jeśli prognozowane poziomy hałasu przekraczają wartości dopuszczalne (względnie powyższe rozwiązania są zbyt kosztowne) wznosi się ekrany akustyczne (np. odbijające, pochłaniające). Należy się starać, aby były w jak największym stopniu ekologiczne (np. ściany zielone).

Ideę konstruowania "zielonych" barier dźwiękochłonnych przedstawiają RYS. 1. oraz FOT. 1-2.

Rys 1. Bariera dźwiękochłonna na stelażu stalowym z wypełnieniem ziemnym; rys.: SITKRP. Źródło: http://www.sitkrp.org.pl/zarzad/images/doki/DTD/MUSIEL.pdf, dostęp: 10 stycznia 2017 r.

FOT. 1–2. Bariera dźwiękochłonna na stelażu
stalowym z wypełnieniem ziemnym na małopolskim
odcinku autostrady A4

FOT. 1-2. Bariera dźwiękochłonna na stelażu stalowym z wypełnieniem ziemnym na małopolskim odcinku autostrady A4; fot.: SITKRP. Źródło: http://www.sitkrp.org.pl/zarzad/images/doki/DTD//MUSIEL.pdf, dostęp: 10 stycznia 2017 r.

Założenia analizy środków redukcji hałasu drogowego

Zastosowanie środków redukcji hałasu drogowego wiąże się wydatkami w kolejnych fazach cyklu życia obiektów drogowych. Ich koszt jest zwykle znaczny, szczególnie w fazie budowy czy przebudowy odcinków drogowych. Na przykład koszt wznoszenia ekranów akustycznych w czasie przebudowy trzech odcinków drogi krajowej S7 stanowił odpowiednio 9,06%, 4,77% i 7,21% kosztów całkowitych budowy odcinka [13].

Analiza techniczno-ekonomiczna stosowania środków redukcji hałasu drogowego winna być dokonywana zgodnie z ideą środowiskowej oceny cyklu życia, ang. Life Cycle Assessment (LCA) [14]. Norma ISO 14040:2009 [14] definiuje cykl życia jako kolejne i powiązane ze sobą etapy tworzenia i funkcjonowania wyrobu, od pozyskania lub wytworzenia surowca z zasobów naturalnych, produkcji/wznoszenia (w przypadku obiektów budowlanych) poprzez fazę eksploatacji aż do ostatecznej likwidacji. Badanie cyklu życia obiektu polega zatem na szacowaniu kosztów ponoszonych przez wszystkich jego interesariuszy.

Analiza środowiskowego cyklu życia koncentruje się na fizycznych cechach produktu i aspektach środowiskowych powiązanych z realizacją poszczególnych faz jego cyklu życia. Środowiskowa ocena cyklu życia integruje aspekty środowiskowe oraz ekonomiczne [15]. LCA może stanowić metodyczne ujęcie analizy techniczno-ekonomicznej wariantowych rozwiązań środków redukcji hałasu drogowego.

FOT. 3. Szklany ekran akustyczny jako przykład sposobu redukcji hałasu drogowego. Fot. Archiwum autora (J. Górecki)

FOT. 4. Wygłuszające gabiony wzdłuż autostrady, Niemcy; fot. archiwum autora (J. Górecki)

Aktualne tendencje w obniżaniu skutków hałasu drogowego

Biorąc pod uwagę ideę analizy kosztów budowy urządzeń ochrony środowiska w całym cyklu życia obiektu można rozważać budowę ekranów z materiałów:

  • których produkcja nie jest energochłonna i nie oddziałuje na środowisko,
  • które nie wymagają częstych konserwacji i napraw,
  • których eksploatacja nie ma negatywnego wpływu na środowisko,
  • które da się ponownie użyć w przypadku ich likwidacji.

Na FOT. 3FOT. 4FOT. 5 i FOT. 6 przedstawiono zastosowane rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe ekranów akustycznych. Wśród prezentowanych rozwiązań można zauważyć rozpowszechniające się wykorzystanie gabionów, a także ekrany hybrydowe. Warto podkreślić, że rekomendowane rozwiązania powinny być korzystne ekonomicznie w całym cyklu życia i sprzyjać symbiozie ze środowiskiem.

FOT. 5. Hybrydowe ekrany akustyczne (zestawy solarne), Włochy; fot. archiwum autora (J. Górecki)

FOT. 6. Hybrydowe ekrany akustyczne (zestawy solarne), Włochy; fot.: archiwum autora

Podsumowanie

Postępu cywilizacyjny nie da się negować, nie powinno się go także ograniczać. Biorąc pod uwagę starania instytucji międzynarodowych i wysiłki organizacji pozarządowych w redukcji negatywnych skutków hałasu, należy mieć na względzie potrzebę ciągłego monitoringu hałasu drogowego w stałych punktach pomiaru. Przy okazji budowy urządzeń ochrony środowiska brać pod uwagę ekologiczność rozwiązań projektowych.

Na uwagę zasługują hybrydowe ekrany akustyczne stosowane we Włoszech, łączące funkcje ochrony przed hałasem i pozyskiwania energii słonecznej. Stosowanie paneli fotowoltanicznych, stanowiących zestawy solarne, wpisuje się rozpowszechnianie odnawialnych źródeł energii (OZE).

Literatura

1. Dyrektywa 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnosząca się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku.
2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 540/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie poziomu dźwięku pojazdów silnikowych i zamiennych układów tłumiących oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE i uchylające dyrektywę 70/157/EWG.
3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców.
4. Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) Nr 134/2014 z dnia 16 grudnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej oraz zmieniające jego załącznik V.
5. Dyrektywa 2001/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. zmieniająca dyrektywę Rady 92/23/EWG odnoszącą się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania.
6. J. Bohatkiewicz, S. Biernacki, "Aktualne problemy związane z hałasem drogowym" [w:] "Ochrona środowiska i estetyka a rozwój infrastruktury drogowej", Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Lublin 2011, s. 38-47.
7. J. Szyszlak-Bargłowicz, T. Słowik, G. Zając, "Zanieczyszczenia środowiska hałasem komunikacyjnym na terenie Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego", "Autobusy - Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", r. 13, nr 10/2012, s. 144-147.
8. P. Gierasimiuk, M. Motylewicz, "Hałas w otoczeniu dróg i ulic - problemy oceny i działania ochronne" [w:] "Inżynieria Środowiska - Młodym Okiem", t. VII: "Uwarunkowania sanitarno­‑inżynieryjne", Białystok 2014, s. 59-93.
9. M. Motylewicz, W. Gardziejczyk, "Wpływ charakterystyk ruchu na poziom hałasu w otoczeniu przykładowych skrzyżowań z wyspą centralną", „Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury ("Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture JCEEA")", t. XXXIII, z. 63 (1/II/2016), s. 275-282.
10. K. Kafka, "Bariery akustyczne - ich typy oraz możliwości kształtowania ze względu na krajobraz najbliższego otoczenia tras komunikacji kołowej", "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", z. 34/1996, s. 53-59.
11. W. Gardziejczyk, "Wpływ technologii wykonania i tekstury nawierzchni drogowych na hałas pojazdów samochodowych", "Rozprawy naukowe", nr 121/2005, Dział Wydawnictw i Poligrafii Politechniki Białostockiej.
12. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
13. A. Gradowska, M. Połoński, "Wpływ uwarunkowań środowiskowych na koszty realizacji inwestycji drogowych na przykładzie przebudowy odcinka drogi krajowej S7”, "Przegląd Naukowy - Inżynieria i Kształtowanie Środowiska", nr 62/2013, s. 472-486.
14. PN-EN ISO 14040:2009, "Systemy zarządzania środowiskowego - ocena cyklu życia - zasady i struktura", PKN, Warszawa 2011.
15. K. Joachimiak-Lechman, "Środowiskowa ocena cyklu życia (LCA) i rachunek kosztów cyklu życia (LCC). Aspekty porównawcze", "Ekonomia i Środowisko", nr 1 (48)/2014, s. 80-96.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Materiały prasowe news Budowa obiektów wielorodzinnych – dobre zasady

Budowa obiektów wielorodzinnych – dobre zasady Budowa obiektów wielorodzinnych – dobre zasady

Z myślą o komforcie mieszkańców Ministerstwo Rozwoju i Technologii chce uporządkować zasady wznoszenia budynków wielorodzinnych.

Z myślą o komforcie mieszkańców Ministerstwo Rozwoju i Technologii chce uporządkować zasady wznoszenia budynków wielorodzinnych.

Materiały prasowe news Wiatraki na lądzie bezpieczne dla zdrowia – wyniki raportu PAN

Wiatraki na lądzie bezpieczne dla zdrowia – wyniki raportu PAN Wiatraki na lądzie bezpieczne dla zdrowia – wyniki raportu PAN

Nie ma jednoznacznych dowodów na to, by dźwięki elektrowni wiatrowych, w tym infradźwięki, wywierały negatywny wpływ na zdrowie lub samopoczucie człowieka – wynika z najnowszej publikacji Komitetu Inżynierii...

Nie ma jednoznacznych dowodów na to, by dźwięki elektrowni wiatrowych, w tym infradźwięki, wywierały negatywny wpływ na zdrowie lub samopoczucie człowieka – wynika z najnowszej publikacji Komitetu Inżynierii Środowiska PAN „Elektrownie wiatrowe w środowisku człowieka”. W odległości 500 m od elektrowni wiatrowej poziom hałasu wynosi poniżej 40 dB – taki poziom hałasu nie powoduje negatywnych skutków zdrowotnych, nawet w przypadku osób wrażliwych. Jakie są warunki rozwoju energetyki wiatrowej?

mgr inż. Wojciech Rogala Projektowanie i wznoszenie ścian akustycznych w budownictwie wielorodzinnym na przykładzie przegród z wyrobów silikatowych

Projektowanie i wznoszenie ścian akustycznych w budownictwie wielorodzinnym na przykładzie przegród z wyrobów silikatowych Projektowanie i wznoszenie ścian akustycznych w budownictwie wielorodzinnym na przykładzie przegród z wyrobów silikatowych

Ściany z elementów silikatowych w ciągu ostatnich 20 lat znacznie zyskały na popularności [1]. Stanowią obecnie większość przegród akustycznych w budynkach wielorodzinnych, gdzie z uwagi na wiele źródeł...

Ściany z elementów silikatowych w ciągu ostatnich 20 lat znacznie zyskały na popularności [1]. Stanowią obecnie większość przegród akustycznych w budynkach wielorodzinnych, gdzie z uwagi na wiele źródeł hałasu izolacyjność akustyczna stanowi jeden z głównych czynników wpływających na komfort.

Materiały prasowe Ekrany akustyczne – kiedy i gdzie je stawiać?

Ekrany akustyczne – kiedy i gdzie je stawiać? Ekrany akustyczne – kiedy i gdzie je stawiać?

Na podstawie jakich przepisów i dokumentów lokalizowane i budowane są ekrany akustyczne? Jakie warunki muszą być spełnione, aby mogły powstać, i kto wydaje stosowną decyzję?

Na podstawie jakich przepisów i dokumentów lokalizowane i budowane są ekrany akustyczne? Jakie warunki muszą być spełnione, aby mogły powstać, i kto wydaje stosowną decyzję?

dr inż. Gerard Brzózka Problemy w praktycznym wykorzystaniu aktualnych norm do określenia minimalnych izolacyjności akustycznych dla okien i drzwi balkonowych

Problemy w praktycznym wykorzystaniu aktualnych norm do określenia minimalnych izolacyjności akustycznych dla okien i drzwi balkonowych Problemy w praktycznym wykorzystaniu aktualnych norm do określenia minimalnych izolacyjności akustycznych dla okien i drzwi balkonowych

W podanej w normie procedurze rachunkowej konieczne jest w pierwszej kolejności określenie miarodajnych poziomów hałasu zewnętrznego dla dnia i nocy. Problem, który chciałbym przedstawić, dotyczy obliczenia...

W podanej w normie procedurze rachunkowej konieczne jest w pierwszej kolejności określenie miarodajnych poziomów hałasu zewnętrznego dla dnia i nocy. Problem, który chciałbym przedstawić, dotyczy obliczenia miarodajnego poziomu hałasu zewnętrznego dla dnia – w oparciu o informacje przedstawione na mapach akustycznych.

Materiały prasowe news Akustyka budowlana na przykładzie ścian silikatowych – seminarium dla inżynierów budownictwa

Akustyka budowlana na przykładzie ścian silikatowych – seminarium dla inżynierów budownictwa Akustyka budowlana na przykładzie ścian silikatowych – seminarium dla inżynierów budownictwa

8 grudnia odbędzie się seminarium dla inżynierów budownictwa, poświęcone wymaganiom oraz praktycznym rozwiązaniom izolacyjności akustycznej w kontekście ścian silikatowych. Organizatorem wydarzenia jest...

8 grudnia odbędzie się seminarium dla inżynierów budownictwa, poświęcone wymaganiom oraz praktycznym rozwiązaniom izolacyjności akustycznej w kontekście ścian silikatowych. Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Producentów Silikatów „Białe murowanie”. Podczas spotkania będzie także prezentowane nowe wydanie publikacji poświęconej akustyce.

dr inż. Agata Szeląg Operat akustyczny budynków mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej – podstawowe informacje

Operat akustyczny budynków mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej – podstawowe informacje Operat akustyczny budynków mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej – podstawowe informacje

Operat akustyczny to pisemne opracowanie zawierające wymagania akustyczne dla planowanego przedsięwzięcia. Dokument taki sporządzany jest m.in. na etapie projektowania budynków mieszkalnych i zamieszkania...

Operat akustyczny to pisemne opracowanie zawierające wymagania akustyczne dla planowanego przedsięwzięcia. Dokument taki sporządzany jest m.in. na etapie projektowania budynków mieszkalnych i zamieszkania zbiorowego oraz budynków użyteczności publicznej.

Nicola Hariasz Ściany podwyższające komfort akustyczny w pomieszczeniu

Ściany podwyższające komfort akustyczny w pomieszczeniu Ściany podwyższające komfort akustyczny w pomieszczeniu

Hałas jest powszechnym problemem obniżającym komfort życia nie tylko w domu, ale także w pracy. O tym, czy może być niebezpieczny, decyduje nie tylko jego natężenie, ale również czas jego trwania. Szkodliwe...

Hałas jest powszechnym problemem obniżającym komfort życia nie tylko w domu, ale także w pracy. O tym, czy może być niebezpieczny, decyduje nie tylko jego natężenie, ale również czas jego trwania. Szkodliwe dla zdrowia mogą być nawet gwar i szum towarzyszące nam na co dzień w biurze czy w centrum handlowym.

dr hab. inż. arch. Andrzej K. Kłosak Akustyczne aspekty rewitalizacji budynków

Akustyczne aspekty rewitalizacji budynków Akustyczne aspekty rewitalizacji budynków

Celem rewitalizacji istniejących budynków jest najczęściej chęć polepszenia ich właściwości użytkowych oraz zapewnienie użytkownikom poziomu komfortu analogicznego jak w budynkach nowych. Wymagają tego...

Celem rewitalizacji istniejących budynków jest najczęściej chęć polepszenia ich właściwości użytkowych oraz zapewnienie użytkownikom poziomu komfortu analogicznego jak w budynkach nowych. Wymagają tego wszystkie obowiązujące zapisy norm akustycznych [1–3].

mgr inż. arch. Mikołaj Jarosz Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Efekty modernizacji placówki edukacyjnej Efekty modernizacji placówki edukacyjnej

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo...

Szkoły podstawowe są zwykle miejscami bardzo głośnymi, z poziomami dźwięku porównywalnymi z tymi, jakie można spotkać w halach fabrycznych czy na lotniskach. Do tego pomieszczenia szkolne są zwykle bardzo pogłosowe, co utrudnia wzajemną komunikację uczniów i nauczycieli. Intuicyjnie czujemy, że nie pozostaje to bez wpływu na ich efektywność i samopoczucie w szkole. Co więc by się więc stało, gdybyśmy tak wyciszyli cały budynek szkoły?

dr hab. inż. arch. Andrzej K. Kłosak Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej

Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej

Budowa nowego zespołu szkół podstawowych nr 340 w Warszawie przy ul. Lokajskiego zakończyła się w lipcu 2012 r. W pierwszych miesiącach po otwarciu szkoły do dyrekcji zaczęły napływać skargi dotyczące...

Budowa nowego zespołu szkół podstawowych nr 340 w Warszawie przy ul. Lokajskiego zakończyła się w lipcu 2012 r. W pierwszych miesiącach po otwarciu szkoły do dyrekcji zaczęły napływać skargi dotyczące złej akustyki pomieszczeń, utrudniającej w znacznym stopniu pracę nauczycieli i obniżającej efektywność nauki u dzieci [1, 2, 3].

dr inż. Marek Niemas Nowe podejście do określania minimalnej izolacyjności akustycznej przegród zewnętrznych budynków

Nowe podejście do określania minimalnej izolacyjności akustycznej przegród zewnętrznych budynków Nowe podejście do określania minimalnej izolacyjności akustycznej przegród zewnętrznych budynków

Hałas jest jednym z coraz bardziej znaczących zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Jego ograniczanie leży w interesie społeczeństwa, a dopuszczalny poziom jest regulowany polskimi i międzynarodowymi...

Hałas jest jednym z coraz bardziej znaczących zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Jego ograniczanie leży w interesie społeczeństwa, a dopuszczalny poziom jest regulowany polskimi i międzynarodowymi przepisami w dziedzinie prawa budowlanego.

inż. Joanna Nowaczyk Ochrona przed hałasem w budownictwie mieszkaniowym

Ochrona przed hałasem w budownictwie mieszkaniowym Ochrona przed hałasem w budownictwie mieszkaniowym

Zagadnienia akustyki budowlanej oraz ochrony przed hałasem już od kilku lat są istotnymi punktami toczących się debat wśród uczestników procesu inwestycyjnego. Komfort ciszy staje się coraz bardziej poszukiwany....

Zagadnienia akustyki budowlanej oraz ochrony przed hałasem już od kilku lat są istotnymi punktami toczących się debat wśród uczestników procesu inwestycyjnego. Komfort ciszy staje się coraz bardziej poszukiwany. Chcemy cicho mieszkać, cicho pracować, a nawet odnaleźć względny spokój w przestrzeni użyteczności publicznej. Te poszukiwania znajdują odzwierciedlenie w ofercie współczesnego rynku budowlanego oraz są odpowiednio uregulowane prawnie.

dr hab. inż. Krzysztof Kosała Charakterystyki akustyczne gumowo-metalowych przegród dźwiękoizolacyjnych - możliwości predykcji i badania doświadczalne

Charakterystyki akustyczne gumowo-metalowych przegród dźwiękoizolacyjnych - możliwości predykcji i badania doświadczalne Charakterystyki akustyczne gumowo-metalowych przegród dźwiękoizolacyjnych - możliwości predykcji i badania doświadczalne

Przez hałas rozumiane są wszelkie dźwięki niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe lub szkodliwe. Hałas jest wszechobecny w środowisku, zwłaszcza w środowisku pracy, i należy do szkodliwych czynników fizycznych...

Przez hałas rozumiane są wszelkie dźwięki niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe lub szkodliwe. Hałas jest wszechobecny w środowisku, zwłaszcza w środowisku pracy, i należy do szkodliwych czynników fizycznych [1]. Duże dawki hałasu są przyczyną chorób zawodowych oraz wypadków podczas wykonywania pracy. Nadmierny hałas sprzyja także obniżeniu koncentracji pracowników, brakowi lub obniżeniu zrozumiałości sygnałów słownych oraz zmniejszeniu efektywności pracy.

dr inż. Leszek Dulak Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegrody zewnętrznej

Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegrody zewnętrznej Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegrody zewnętrznej

W miesięczniku "IZOLACJE" nr 5/2019 [1] opublikowano pierwszą część artykułu, w której omówiono zmiany wymagań oraz metodyki wersyfikacji parametrów dźwiękoizolacyjnych przegród zewnętrznych. W drugiej...

W miesięczniku "IZOLACJE" nr 5/2019 [1] opublikowano pierwszą część artykułu, w której omówiono zmiany wymagań oraz metodyki wersyfikacji parametrów dźwiękoizolacyjnych przegród zewnętrznych. W drugiej części Autor skupia się na wpływie elementów budowlanych na izolacyjność akustyczną całej przegrody, a także podaje przykłady obliczeniowe.

dr inż. Leszek Dulak Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych

Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych Ochrona przed hałasem w budynkach - izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych

W związku z wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2018 roku nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, i aktualizacją wykazu norm znacząco...

W związku z wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2018 roku nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, i aktualizacją wykazu norm znacząco zmieniło się podejście dotyczące wymagań w tym zakresie. Zmiany dotyczą zarówno wymagań, jak i metodyki wersyfikacji parametrów dźwiękoizolacyjnych przegród zewnętrznych.

dr inż. Rafał Żuchowski , dr inż. Artur Nowoświat , dr inż. Leszek Dulak Monitoring hałasu środowiskowego

Monitoring hałasu środowiskowego Monitoring hałasu środowiskowego

W artykule, obok podstawowej wiedzy o rozchodzeniu się dźwięku w przestrzeni, zawarte są podstawy prawne dotyczące hałasu środowiskowego, informacje o metodyce pomiarowej, charakterystyce zestawów pomiarowych...

W artykule, obok podstawowej wiedzy o rozchodzeniu się dźwięku w przestrzeni, zawarte są podstawy prawne dotyczące hałasu środowiskowego, informacje o metodyce pomiarowej, charakterystyce zestawów pomiarowych i kryteriach lokalizacji punktów pomiarowych, zaleceniach dotyczących warunków meteo, procedurach pomiarów i rejestracji hałasu i tła akustycznego, map akustycznych oraz weryfikacji i kalibracji przyjętych metod obliczeniowych.

Dorota Kajka , mgr inż. Tomasz Połubiński Wpływ materiałów ściennych na akustykę w odniesieniu do nowych regulacji i zapowiadanych zmian

Wpływ materiałów ściennych na akustykę w odniesieniu do nowych regulacji i zapowiadanych zmian Wpływ materiałów ściennych na akustykę w odniesieniu do nowych regulacji i zapowiadanych zmian

Jakie obowiązujące i planowane dokumenty odnoszą się do izolacyjności akustycznej przegród budowlanych? Jakie wymagania izolacyjności akustycznej w różnych typach budynków zawiera aktualizacja normy PN-B-02151-3?...

Jakie obowiązujące i planowane dokumenty odnoszą się do izolacyjności akustycznej przegród budowlanych? Jakie wymagania izolacyjności akustycznej w różnych typach budynków zawiera aktualizacja normy PN-B-02151-3? Jakie materiały spełnią nowe wymogi?

Jarosław Guzal KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

KFB Polska: Rozwiązujemy problemy KFB Polska: Rozwiązujemy problemy

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

Jaka jest świadomość rynku w zakresie pomiarów, analizy i redukcji hałasu? Na czym koncentruje się działalność firmy?

mgr inż. Jacek Danielewski Funkcjonowanie norm z zakresu akustyki w architekturze - interpretacja

Funkcjonowanie norm z zakresu akustyki w architekturze - interpretacja Funkcjonowanie norm z zakresu akustyki w architekturze - interpretacja

W nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 marca 2009 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [1], przywołano wiele norm oraz odniesień do...

W nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 marca 2009 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [1], przywołano wiele norm oraz odniesień do ich stosowania. Warto pokusić się o interpretację sposobu funkcjonowania tych norm w porównaniu z panującymi w krajach unijnych zasadami korzystania z norm jako źródła wiedzy technicznej.

dr hab. inż., prof. ITB Barbara Szudrowicz Przepisy techniczne dotyczące ochrony przed hałasem w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej

Przepisy techniczne dotyczące ochrony przed hałasem w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej Przepisy techniczne dotyczące ochrony przed hałasem w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej

Celem ochrony przeciwdźwiękowej w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej jest zapewnienie takich warunków akustycznych, „aby poziom hałasu, na który będą narażeni użytkownicy [budynku – B.S.]...

Celem ochrony przeciwdźwiękowej w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej jest zapewnienie takich warunków akustycznych, „aby poziom hałasu, na który będą narażeni użytkownicy [budynku – B.S.] lub ludzie znajdujący się w ich sąsiedztwie, nie stanowił zagrożenia dla ich zdrowia, a także umożliwiał im pracę, odpoczynek i sen w zadowalających warunkach”. Ten cel, zacytowany z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [20, 24], przedstawiony...

Jerzy Doroszkiewicz news Politechnika Białostocka i ORLEN Asfalt – wspólna praca nad technologiami drogowymi przyjaznymi środowisku

Politechnika Białostocka i ORLEN Asfalt – wspólna praca nad technologiami drogowymi przyjaznymi środowisku Politechnika Białostocka i ORLEN Asfalt – wspólna praca nad technologiami drogowymi przyjaznymi środowisku

Wymiana doświadczeń i wspólna praca nad rozwojem nowych technologii drogowych przyjaznych środowisku – to najważniejsze cele porozumienia podpisanego między ORLEN Asfalt i Politechniką Białostocką. Projekty...

Wymiana doświadczeń i wspólna praca nad rozwojem nowych technologii drogowych przyjaznych środowisku – to najważniejsze cele porozumienia podpisanego między ORLEN Asfalt i Politechniką Białostocką. Projekty badawcze, które zostaną uruchomione dzięki współpracy z uczelnią, to także szansa na systematyczne unowocześnianie nawierzchni drogowych.

Materiały prasowe news GDDKiA rozbuduje ponad 1800 km istniejących dróg

GDDKiA rozbuduje ponad 1800 km istniejących dróg GDDKiA rozbuduje ponad 1800 km istniejących dróg

Prowadzone przez GDDKiA zadania inwestycyjne obejmują nie tylko autostrady i drogi ekspresowe, ale także zarządzane przez nią drogi klasy GP (główne ruchu przyspieszonego) i G (główne). Realizowane są...

Prowadzone przez GDDKiA zadania inwestycyjne obejmują nie tylko autostrady i drogi ekspresowe, ale także zarządzane przez nią drogi klasy GP (główne ruchu przyspieszonego) i G (główne). Realizowane są kompleksowe rozbudowy (lub przebudowy) istniejących dróg, powstają chodniki, przejścia dla pieszych i ścieżki rowerowe. Budowane są też zatoki autobusowe i sygnalizacja świetlna. Na etapie przygotowania, realizacji i rozliczenia znajduje się obecnie 586 zadań na istniejącej sieci.

Materiały prasowe news Fundusz Dróg Samorządowych w ocenie NIK

Fundusz Dróg Samorządowych w ocenie NIK Fundusz Dróg Samorządowych w ocenie NIK

Fundusz Dróg Samorządowych sprawdził się jako narzędzie ułatwiające modernizację sieci dróg powiatowych i gminnych oraz poprawiające bezpieczeństwo ruchu na drogach. Jednak w sprawozdaniach budżetowych...

Fundusz Dróg Samorządowych sprawdził się jako narzędzie ułatwiające modernizację sieci dróg powiatowych i gminnych oraz poprawiające bezpieczeństwo ruchu na drogach. Jednak w sprawozdaniach budżetowych przygotowanych przez Ministerstwo Infrastruktury rzeczywiste przychody i koszty Funduszu nie były przedstawiane w sposób wiarygodny. Systemową barierą może okazać się, niezapewniający ciągłości oraz przejrzystości, mechanizm dofinansowywania dodatkowych zadań drogowych z rezerwy środków pozostającej...

Wybrane dla Ciebie

Wełna skalna jako materiał termoizolacyjny »

Wełna skalna jako materiał termoizolacyjny » Wełna skalna jako materiał termoizolacyjny »

Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? »

Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? » Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? »

Płyty XPS – następca styropianu »

Płyty XPS – następca styropianu » Płyty XPS – następca styropianu »

Dach biosolarny - co to jest? »

Dach biosolarny - co to jest? » Dach biosolarny - co to jest? »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem » Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Budowanie szkieletowe czy modułowe? »

Budowanie szkieletowe czy modułowe? » Budowanie szkieletowe czy modułowe? »

Termomodernizacja z poszanowaniem wartości zabytków »

Termomodernizacja z poszanowaniem wartości zabytków » Termomodernizacja z poszanowaniem wartości zabytków »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową » Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Papa dachowa, która oczyszcza powietrze »

Papa dachowa, która oczyszcza powietrze » Papa dachowa, która oczyszcza powietrze »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy » Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

300% rozciągliwości membrany - TAK! »

300% rozciągliwości membrany - TAK! » 300% rozciągliwości membrany - TAK! »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.