Wykonywanie płyty betonowej o zbrojeniu ciągłym (FOT. 2)
Archiwum TPA
Podstawowe wymagania stawiane konstrukcji nawierzchni drogowej to rozłożenie naprężeń od kół pojazdów na podłoże gruntowe oraz zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy pojazdów. Dodatkowe współczesne wymagania dla nawierzchni drogowych wynikają z doktryny zrównoważonego rozwoju i z potrzeby zachowania racjonalności ekonomicznej.
Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia...
Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia to główne czynniki decydujące o wyborze prętów kompozytowych jako zbrojenia konstrukcji. Liczne realizacje, w których zastosowano takie zbrojenie oraz pozytywne wyniki wielu badań świadczą o tym, iż jest ono dobrą alternatywą dla klasycznej stali zbrojeniowej.
Pręty kompozytowe stwarzają wiele możliwości zastosowania w konstrukcjach budowlanych wszędzie tam, gdzie tradycyjne zbrojenie stalowe przestaje być efektywne. Wśród nich największą popularnością w realizacjach...
Pręty kompozytowe stwarzają wiele możliwości zastosowania w konstrukcjach budowlanych wszędzie tam, gdzie tradycyjne zbrojenie stalowe przestaje być efektywne. Wśród nich największą popularnością w realizacjach budowlanych cieszą się pręty kompozytowe oparte na włóknie szklanym. Ciekawą propozycją wykorzystania materiałów FRP jest ich zastosowanie w budownictwie betonowym jako deskowanie tracone. Nie jest to metoda powszechna i znajduje uznanie głównie w Stanach Zjednoczonych.
Intensywny rozwój infrastruktury drogowej skutkuje prowadzeniem nowych szlaków komunikacyjnych na terenach dotąd niewykorzystywanych ze względu na wystąpienie w podłożu gruntów słabych i bardzo ściśliwych....
Intensywny rozwój infrastruktury drogowej skutkuje prowadzeniem nowych szlaków komunikacyjnych na terenach dotąd niewykorzystywanych ze względu na wystąpienie w podłożu gruntów słabych i bardzo ściśliwych. W takich przypadkach najczęściej stosuje się wzmocnienie podłoża poprzez zastosowanie pali, kolumn, zbrojenia geosyntetykami.
Abstrakt
W artykule przedstawiono wybrane wymagania krajowe dla betonu stosowanego do konstrukcji nawierzchni sztywnej na tle wymagań austriackich i niemieckich. Zapewnienie wymagań podstawowych oraz wynikających z idei zrównoważonego rozwoju dodatkowych wymagań w odniesieniu do trwałości i użytkowalności zmusza projektantów i wykonawców do stosowania najnowszych osiągnięć z zakresu inżynierii materiałów budowlanych. Niezwykle ważne jest wstępne dobre przygotowanie do każdej inwestycji. Dotyczy to zarówno formułowania specyfikacji betonu, która powinna być indywidualna w treści, a nie standardowa i szablonowa, dostosowana do warunków pracy konstrukcji nawierzchni, jak również całego procesu wykonawczego, który powinien być oparty na głębokiej wiedzy i praktyce inżynierskiej, wspartej nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.
Requirements for concrete for the construction of rigid surfaces
The paper presents selected national requirements for concrete used as a topcoat in rigid pavement construction against the background of German and Austrian requirements. Assurance of the basic requirements and the additional requirements resulting from the idea of sustainable development with regard to durability and serviceability forces designers and contractors to apply the latest achievements in the field of building materials engineering. A good preparation for every investment is extremely important. It applies both to the concrete specifications description, which should be individual in content, adapted to the site conditions and the pavement structure, not standard and template, as well as the entire construction process, which should be based on thorough knowledge and engineering practice supported by modern technological solutions.
Jednym ze sposobów realizacji tych idei jest zastosowanie nawierzchni betonowych, które są wprawdzie droższe na etapie inwestycyjnym, ale za to tańsze w późniejszej eksploatacji. Jest to wynikiem m.in. większej trwałości w długim okresie użytkowania nawierzchni sztywnych.
Konstrukcje nawierzchni betonowych
Betony cementowe są rozwiązaniem materiałowym coraz częściej wybieranym do realizacji dróg w Polsce. W 2017 roku GDDKiA podała, że w ramach nowej unijnej perspektywy budżetowej do 2023 roku w naszym kraju ma powstać 810 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową, co stanowi 27% nawierzchni, a tylko w województwie mazowieckim do 2020 roku ma zostać oddane aż 220 km.
Konstrukcja nawierzchni betonowej jest klasyfikowana jako sztywna, w odróżnieniu od nawierzchni z mieszanek mineralno-asfaltowych, które mogą być budowane jako półsztywne lub podatne, w zależności od tego, czy którakolwiek z warstw podbudowy zasadniczej wykonana jest z materiałów związanych spoiwami hydraulicznymi (żużlem, cementem, popiołem lotnym lub spoiwem drogowym zgodnym z PN-EN 13282-1:2013).
RYS. 1. Schemat konstrukcji nawierzchni betonowej: 1 - warstwa nawierzchniowa (płyta betonowa), 2 - warstwa poślizgowa, 3 - podbudowa zasadnicza (jedno- lub dwuwarstwowa), 4 - podbudowa pomocnicza, 5 - warstwa mrozoochronna, 6 - ulepszone podłoże/podłoże gruntowe; rys. archiwum autorów (W. Jackiewicz-Rek, M. Konopska-Piechurska, K. Pokorski, T. Piotrowski)
W konstrukcji nawierzchni sztywnej, ułożonej na podłożu gruntowym lub na warstwie ulepszonego podłoża (RYS. 1), wyróżnia się dolne warstwy konstrukcji nawierzchni (warstwa mrozoochronna i podbudowa pomocnicza) oraz górne warstwy konstrukcji nawierzchni (podbudowa zasadnicza, warstwa poślizgowa i warstwa nawierzchniowa). Dodatkowo może występować warstwa odsączająca, która zapewnia odprowadzenie wody przedostającej się do spodu nawierzchni, oraz warstwa odcinająca, która separuje wykonane z materiału ziarnistego dolne warstwy lub warstwę ulepszonego podłoża od przenikania do nich drobnych cząstek ze spoistego podłoża gruntowego.
Z punktu widzenia trwałości i użytkowalności drogi najistotniejsza jest warstwa nawierzchniowa, poddawana bezpośredniemu oddziaływaniu ruchu i czynników atmosferycznych. Można wyróżnić różne konstrukcje nawierzchni sztywnych (RYS. 2). W Polsce spośród możliwych rozwiązań do nawierzchni dróg ekspresowych i autostrad (kategoria ruchu KR5–KR7) najczęściej wykonywane są nawierzchnie dyblowane i kotwione (FOT. 1). Istnieją również odcinki doświadczalne nawierzchni o zbrojeniu ciągłym (FOT. 2 - patrz: zdjęcie główne) i konstrukcji złożonej (tzw. whitetopping, czyli nawierzchnia betonowa na istniejącej nawierzchni asfaltowej).
RYS. 2. Klasyfikacja konstrukcji nawierzchni betonowych; rys.: archiwum autorów
Beton cementowy używany do konstrukcji nawierzchni typu sztywnego określany jest mianem betonu nawierzchniowego. Zgodnie z definicją zawartą w Ogólnych Specyfikacjach Technicznych GDDKiA jest to beton napowietrzony o określonej wytrzymałości na rozciąganie przy zginaniu i mrozoodporności, wbudowywany w nawierzchnię [1]. W odróżnieniu od betonów zwykłych, projektowanych z uwagi na wytrzymałość na ściskanie, beton nawierzchniowy projektuje się głównie ze względu na wytrzymałość na rozciąganie, która decyduje o trwałości zmęczeniowej nawierzchni.
FOT. 1. Wymiana dyblowanej i kotwionej płyty betonowej nawierzchni; fot.: archiwum TPA
Wytyczne i normalizacja
Do niedawna określenie wymagań dla betonu nawierzchniowego w świetle dostępnych dokumentów odniesienia przysparzało wiele trudności. W przeszłości znaczna część Szczegółowych Specyfikacji Technicznych sporządzanych w naszym kraju opierała się na wycofanych już normach z grup PN-B, PN-S, PN-V lub specyfikacjach dostosowujących wymagania dla nawierzchni do norm z grupy PN-EN. Przegląd stosowanych dokumentów normowych w zakresie betonu nawierzchniowego należy rozpocząć od normy PN‑S‑96015:1975, w której oprócz kwestii wykonawczych określono wymagania dotyczące betonu i jego składników.
Rozszerzenie i zaostrzenie wymagań zawiera norma dotycząca nawierzchni lotniskowych PN-V‑83002:1999. Kolejnymi dokumentami poświęconymi tej tematyce są Normy Europejskie z 2007 roku: PN-EN 13877‑1:2007 oraz PN-EN 13877-2:2007, które zostały uaktualnione w 2013 roku (TAB. 1). Wykorzystywane były również zagraniczne wytyczne budowy dróg betonowych, np. niemieckie z dokumentu ZTV Beton‑StB-07 [2]. Konsekwencją wymienionych sposobów specyfikowania były różnie stawiane wymagania wobec właściwości cech betonu przy tych samych warunkach konstrukcji (głównie wytrzymałości na ściskanie, zginanie, rozciąganie przy rozłupywaniu). Niejednokrotnie trudnością dla specyfikującego było określenie wymagań dotyczących betonów nawierzchniowych oraz wskazanie właściwych dokumentów odniesienia.
Tab. 1. Normy dotyczące betonu nawierzchniowego w Polsce
Pomocne w sprecyzowaniu wymagań projektowych i materiałowych wobec betonu nawierzchniowego stały się wytyczne centralnego organu administracji rządowej właściwego w sprawach dróg krajowych, tj. Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych (GDDP), którą od 1 kwietnia 2002 roku przemianowano na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) z 2001 roku, wprowadzony do stosowania zarządzeniem GDDP nr 12 z dnia 10 lipca 2001 roku, był pierwszym formalnym dokumentem w Polsce na temat projektowania i wykonywania konstrukcji nawierzchni z betonu cementowego.
Przyjęte w nim założenia uwzględniały wzrost obciążeń nawierzchni ruchem zarówno pod względem natężenia, jak i wielkości obciążenia. Podstawą opracowania założeń były doświadczenia krajów europejskich o zbliżonych warunkach użytkowania dróg. W związku z dużym postępem technologicznym, jaki nastąpił w budowie dróg od czasu jego wprowadzenia, wzrostem natężenia ruchu pojazdów oraz wzrostem ciężaru i obciążeń osi, w 2013 roku pod kierownictwem A. Szydły opracowano nową wersję Katalogu [3], która została wdrożona jako załącznik do zarządzenia GDDKiA nr 30 w 2014 roku.
Uwzględnia ona wprowadzenie nowych materiałów, zmianę stawianych im wymagań, wprowadzenie nowych norm europejskich oraz przepisów prawnych w zakresie wymiarów i wymaganych nacisków na osie pojazdów. Dodatkowo w 2014 roku GDDKiA opublikowało tzw. Ogólne Specyfikacje Techniczne (OST) [1], opracowywane przez zespół specjalistów (w tym z TPA Sp. z o.o.), którego przewodniczącym był prof. dr hab. inż. Jan Deja. Powyższe dokumenty techniczne zawierają, zgodne z obecnym stanem wiedzy, rozwiązania technologiczne i materiałowe, przydatne w zapewnieniu jakości i trwałości nowo budowanych oraz modernizowanych nawierzchni betonowych.
Specyfikacja betonu nawierzchniowego
Specyfikacja betonu do nawierzchni drogowych powinna zapewnić jego trwałość, a także cechy użytkowe, które zagwarantują bezawaryjną eksploatację w projektowanym, długim okresie użytkowania, np. minimum 30 lat. Dlatego kluczowe jest wyszczególnienie odpowiednich cech betonu do konkretnej realizacji, a rzadziej także wskazanie, w jaki sposób te właściwości mają zostać osiągnięte. Celowe jest zatem formułowanie wymagań jak dla betonu projektowanego, a nie betonu recepturowego [4].
Zakres wymagań podstawowych, które powinna uwzględniać każda specyfikacja betonu projektowanego, musi uwzględniać informacje wymagane w normie PN-EN 206:2013+AC:2016 oraz, w zależności od potrzeb projektu, być uzupełniony dodatkowymi wymaganiami zawartymi w innych dokumentach, np. OST [1]. RYS. 3 przedstawia założenia i ograniczenia dla specyfikacji betonu nawierzchniowego.
Beton nawierzchni drogowych projektuje się ze względu na wysokie wymagania dotyczące zarówno mieszanki betonowej, jak i stwardniałego betonu, w tym:
odpowiednią konsystencję i urabialność umożliwiającą transport i wbudowanie,
wysoką wytrzymałość, która powinna być zgodna z założeniami konstrukcyjnymi i zapewniać przeniesienie zakładanego obciążenia od ruchu,
wymaganą trwałość, związaną z odpornością na działanie czynników atmosferycznych i chemicznych [5].
RYS. 3. Założenia i ograniczenia dla specyfikacji betonu do nawierzchni; rys.: [4], [6]
Nawierzchnie betonowe po utwardzeniu powinny się ponadto charakteryzować dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi, dużą odpornością na ścieranie, odpornością na koleinowanie i zdolnością do powierzchniowego odprowadzania wody. W TAB. 2 zestawiono wybrane wymagania krajowe dla mieszanki betonowej i betonu nawierzchniowego z wymaganiami austriackimi i niemieckimi.
TABELA 2. Zestawienie krajowych wymagań dla mieszanki betonowej i betonu nawierzchniowego do dróg ekspresowych i autostrad na tle wymagań austriackich i niemieckich 1) GWN – górna warstwa nawierzchni; 2) JWN – nawierzchnia jednowarstwowa; 3) DWN – dolna warstwa nawierzchni
Wymagania dla mieszanki betonowej
Właściwości mieszanki betonowej powinny być dostosowane do technologii wykonania nawierzchni i jej właściwości użytkowych. Do najważniejszych cech należą: konsystencja, urabialność, zawartość powietrza, podatność na segregację. Mieszanka betonowa podczas układania powinna zapewnić uzyskanie równej powierzchni bez odkształcających się i obrywających krawędzi, z możliwie jak najcieńszą warstwą drobnej zaprawy na górnej powierzchni betonu [6].
Ze względu na najlepsze odzwierciedlenie sposobu zagęszczania mieszanki betonowej w miejscu wbudowania oraz wymaganą bardzo małą ciekłość mieszanki betonowej do układania nawierzchni za pomocą rozściełacza, konsystencja mieszanki betonowej najczęściej oznaczana jest metodą stopnia zagęszczalności wg PN-EN 12350-4:2011. Zawartość powietrza w mieszance betonowej, czyli napowietrzenie, odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu stwardniałemu betonowi odpowiedniej mrozoodporności i trwałości w okresie eksploatacji. Całkowita zawartość powietrza oznaczana jest wg PN-EN 12350-7:2011.
Wymagania dla stwardniałego betonu
Projektowanie nawierzchni betonowych w Polsce opiera się na wymiarowaniu grubości płyty betonowej i porównaniu obliczonych naprężeń rozciągających od obciążenia kołem i od różnicy temperatur z naprężeniami dopuszczalnymi, określanymi na podstawie wytrzymałości betonu na rozciąganie przy zginaniu (oznaczanej wg PN-EN 12390-5:2011) z zastosowaniem współczynnika bezpieczeństwa dla obciążeń powtarzalnych [7].
Ważną rolę na tym etapie odgrywa spełnianie także innych wymagań wytrzymałościowych, które decydują m.in. o trwałości zmęczeniowej [8]. Dotyczy to wytrzymałości na rozciąganie przy rozłupywaniu wg PN-EN 12390-6:2011 czy wytrzymałości na ściskanie wg PN-EN 12390-3:2011. Z uwagi na specyficzny klimat w Polsce oraz powszechne stosowanie środków odladzających niezwykle istotne jest także zapewnienie odpowiedniej mrozoodporności betonu, która jest weryfikowana m.in. przez określenie kategorii mrozoodporności wg PKN-CEN/TS 12390-9:2017, charakterystykę porów powietrznych w stwardniałym betonie wg PN-EN 480-11:2008 czy określenie stopnia mrozoodporności wg archiwalnej normy PN-B-06250:1988 (TAB. 2).
Podsumowanie
Wykonanie współczesnej nawierzchni betonowej wiąże się z szeregiem działań, którym powinna przyświecać idea użyteczności i zrównoważonego rozwoju. Niezwykle ważne jest dobre wstępne przygotowanie do każdej inwestycji drogowej, którego nieodzownym elementem powinno być właściwe zaprojektowanie i wyspecyfikowanie mieszanki betonu nawierzchniowego.
Powinna ona być indywidualna w treści, a nie standardowa i szablonowa, dostosowana do warunków pracy konstrukcji nawierzchni, jak również całego procesu wykonawczego, który powinien być oparty na głębokiej wiedzy i praktyce inżynierskiej, wspartej nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Tylko przy tak przygotowanej realizacji możliwe jest skuteczne kontynuowanie rozpoczętego projektu budowy sieci infrastrukturalnej w Polsce, bez niepożądanych porażek, przestojów i marnotrawstwa środków finansowych.
Artykuł powstał w ramach pracy statutowej Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej i współpracy z partnerem przemysłowym - firmą TPA
Literatura
Ogólne Specyfikacje Techniczne, D-05.03.04, Nawierzchnia betonowa, GDDKiA, Warszawa 2014 (obecnie niedostępna na stronie GDDKiA).
ZTV/TL Beton StB-07 Handbuch und Kommentar mit Kompendium Bauliche Erhaltung, 2010.
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych, GDDKiA, Warszawa 2014.
W. Jackiewicz-Rek, M. Konopska-Piechurska, "Zrównoważony rozwój technologii nawierzchni betonowych - aspekty funkcjonalne". Dni Betonu 2012, Wisła, 08-10 października 2012.
S. Rolla, "Nowoczesne nawierzchnie betonowe", WKiŁ, Warszawa 1983.
M. Konopska-Piechurska, "Modele zależności między cechami mechanicznymi betonów do nawierzchni drogowych", rozprawa doktorska, Politechnika Warszawska, Warszawa 2015.
A. Glinicki, "Trwałość betonu w nawierzchni drogowych", IBDiM, Warszawa 2011.
A. Szydło, "Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego", Polski Cement, Kraków 2004.
RYS. 1. Schemat konstrukcji nawierzchni betonowej; rys. archiwum autorów (W. Jackiewicz-Rek, M. Konopska-Piechurska, K. Pokorski, T. Piotrowski)
RYS. 2. Klasyfikacja konstrukcji nawierzchni betonowych; rys. archiwum autorów (W. Jackiewicz-Rek, M. Konopska-Piechurska, K. Pokorski, T. Piotrowski)
FOT. 1. Wymiana dyblowanej i kotwionej płyty betonowej nawierzchni; fot.: archiwum TPA
FOT. 2. Wykonywanie płyty betonowej o zbrojeniu ciągłym; fot.: archiwum TPA
TABELA 1. Normy dotyczące betonu nawierzchniowego stosowane w Polsce
RYS. 3. Założenia i ograniczenia dla specyfikacji betonu do nawierzchni; rys.: [4], [6]
TABELA 2. Zestawienie krajowych wymagań dla mieszanki betonowej i betonu nawierzchniowego do dróg ekspresowych i autostrad na tle wymagań austriackich i niemieckich
Lafarge w Polsce oferuje pierwszy beton o zerowym i obniżonym śladzie węglowym. W obu przypadkach obniżenie śladu węglowego o 48% jest możliwe dzięki przygotowaniu odpowiedniej receptury, a także wykorzystaniu...
Lafarge w Polsce oferuje pierwszy beton o zerowym i obniżonym śladzie węglowym. W obu przypadkach obniżenie śladu węglowego o 48% jest możliwe dzięki przygotowaniu odpowiedniej receptury, a także wykorzystaniu surowców oraz cementu o niskim śladzie węglowym. W przypadku betonu zeroemisyjnego dalsza redukcja do zera możliwa jest z pomocą systemu kompensat ONZ.
Stowarzyszenie Producentów Cementu w pełni docenia i popiera działania podjęte przez Rząd, które mają na celu zminimalizowanie wpływu epidemii koronawirusa na naszą gospodarkę. Zagraża nam kryzys ekonomiczny,...
Stowarzyszenie Producentów Cementu w pełni docenia i popiera działania podjęte przez Rząd, które mają na celu zminimalizowanie wpływu epidemii koronawirusa na naszą gospodarkę. Zagraża nam kryzys ekonomiczny, który może doprowadzić do bardzo poważnych zakłóceń na rynku i oddziaływać na poszczególne branże, sektory i na całe łańcuchy dostaw. W takiej, niespotykanej dotąd sytuacji, kluczowe jest aby podjąć wszelkie możliwe działania w celu utrzymania funkcjonowania sektora budowlanego, który multiplikuje...
Kumulacja inwestycji w gospodarce, niedobór wykwalifikowanych pracowników budowlanych, pełne portfele zamówień generalnych wykonawców i podwykonawców oraz wzrost kosztów produkcji sprawiły, że w ciągu...
Kumulacja inwestycji w gospodarce, niedobór wykwalifikowanych pracowników budowlanych, pełne portfele zamówień generalnych wykonawców i podwykonawców oraz wzrost kosztów produkcji sprawiły, że w ciągu zaledwie kilku lat polski rynek prefabrykacji betonowej podwoił swoją wartość. Co więcej, w najbliższych latach branżę czekają dalsze, choć już mniej dynamiczne, wzrosty. Sprzyjać jej będzie prognozowany wzrost kosztów pracy w budownictwie, wszechobecna presja na skrócenie czasu realizacji obiektów...
Tradycyjnie początek stycznia to czas, kiedy w Bukowinie Tatrzańskiej odbywa się konferencja "Aktualne uwarunkowania prawne i technologiczne dla producentów chemii budowlanej", której organizatorem jest...
Tradycyjnie początek stycznia to czas, kiedy w Bukowinie Tatrzańskiej odbywa się konferencja "Aktualne uwarunkowania prawne i technologiczne dla producentów chemii budowlanej", której organizatorem jest Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ - Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych. Cykliczne przedsięwzięcie gromadzi ponad 100 uczestników - przede wszystkim przedstawicieli producentów materiałów budowlanych.
Gamę produktów Modeco poszerzono o nowe elektronarzędzia przeznaczone do wiercenia udarowego w betonie. Dzięki wydajnym mechanizmom udarowym, mocnym silnikom i pyłoszczelnym łożyskom, nowe młotowiertarki...
Gamę produktów Modeco poszerzono o nowe elektronarzędzia przeznaczone do wiercenia udarowego w betonie. Dzięki wydajnym mechanizmom udarowym, mocnym silnikom i pyłoszczelnym łożyskom, nowe młotowiertarki przydadzą się wszystkim majsterkowiczom.
Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego - CEMBUREAU - potwierdza, że przemysł ten deklaruje swój istotny wkład w realizację założeń Zielonego Ładu poprzez dążenie do neutralności klimatycznej...
Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego - CEMBUREAU - potwierdza, że przemysł ten deklaruje swój istotny wkład w realizację założeń Zielonego Ładu poprzez dążenie do neutralności klimatycznej sektora cementu i betonu w całym łańcuchu dostaw, do roku 2050.
eBeton.pl to pierwszy i jedyny w Polsce serwis umożliwiający zakup betonu za pośrednictwem Internetu, z dostawą pod wskazany adres. Platforma pozwala złożyć zamówienie w pięciu prostych krokach. eBeton.pl...
eBeton.pl to pierwszy i jedyny w Polsce serwis umożliwiający zakup betonu za pośrednictwem Internetu, z dostawą pod wskazany adres. Platforma pozwala złożyć zamówienie w pięciu prostych krokach. eBeton.pl to rozwiązanie skierowane do inwestorów indywidualnych oraz firm wykonawczych budujących domy jednorodzinne.
Nowoczesne bloki i domy lubiane szczególnie w Skandynawii już teraz powstają w polskich fabrykach, a wygląda na to, że rodzime zakłady będą produkować coraz więcej również na krajowe potrzeby. W badaniu...
Nowoczesne bloki i domy lubiane szczególnie w Skandynawii już teraz powstają w polskich fabrykach, a wygląda na to, że rodzime zakłady będą produkować coraz więcej również na krajowe potrzeby. W badaniu zrealizowanym na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Cementu aż 43% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że prefabrykacja betonowa pomoże rozwiązać problemy mieszkaniowe w Polsce.
Artykuł przedstawia wyniki badań jego autorów w zakresie wytrzymałości na ściskanie, zginanie oraz badań morfologii powierzchni powstałych na skutek zniszczenia. Wskazujeo korzyści wynikające z zastosowania...
Artykuł przedstawia wyniki badań jego autorów w zakresie wytrzymałości na ściskanie, zginanie oraz badań morfologii powierzchni powstałych na skutek zniszczenia. Wskazujeo korzyści wynikające z zastosowania zeolitów oraz przydatność opisanej metodyki badań morfologii powierzchni.
W ciągu ostatnich trzech dekad obserwuje się bardzo szybki rozwój technologii związanych z betonem. Z prostego i wszechstronnego materiału konstrukcyjnego stał się on materiałem wysokowartościowym (High...
W ciągu ostatnich trzech dekad obserwuje się bardzo szybki rozwój technologii związanych z betonem. Z prostego i wszechstronnego materiału konstrukcyjnego stał się on materiałem wysokowartościowym (High Performance Concrete), który można dostosować do konkretnych zastosowań zgodnie z postawionymi wymaganiami.
Powszechną praktyką jest, że w umowach o wykonanie robót budowlanych, które z reguły przygotowywane są przez prawników, a nie inżynierów budownictwa, nieprawidłowo stosowane jest określenie posadzki jako...
Powszechną praktyką jest, że w umowach o wykonanie robót budowlanych, które z reguły przygotowywane są przez prawników, a nie inżynierów budownictwa, nieprawidłowo stosowane jest określenie posadzki jako wszystkich warstw podłogi, obejmujących zarówno warstwy wykończeniowe, podkład betonowy, na którym zostały one wykonane, jak i pozostałe warstwy znajdujące się poniżej (aż do poziomu konstrukcyjnej przegrody poziomej w przypadku posadzek wykonanych na stropach międzykondygnacyjnych albo warstwy gruntu...
Bloki mieszkalne z wielkiej płyty już na stałe wpisały się w krajobraz Polski i pozostałych krajów dawnego bloku wschodniego. Choć kiedyś były symbolem luksusu, dzisiaj są częściej obiektem żartów i źródłem...
Bloki mieszkalne z wielkiej płyty już na stałe wpisały się w krajobraz Polski i pozostałych krajów dawnego bloku wschodniego. Choć kiedyś były symbolem luksusu, dzisiaj są częściej obiektem żartów i źródłem niepokoju na temat ich stanu technicznego. Rozkwit budownictwa mieszkaniowego z wielkiej płyty przypada w Polsce na lata 70. Jednak jego historia sięga znacznie dalej. Pierwszym osiedlem wybudowanym w tej technologii było osiedle Betondorp w Amsterdamie, którego nazwa w języku niderlandzkim oznacza...
Według normy PN-EN 206:2014 [1] dodatkiem do betonu nazywany jest drobnoziarnisty materiał nieorganiczny, używany w celu polepszenia określonych właściwości betonu lub osiągnięcia specjalnych właściwości.
Według normy PN-EN 206:2014 [1] dodatkiem do betonu nazywany jest drobnoziarnisty materiał nieorganiczny, używany w celu polepszenia określonych właściwości betonu lub osiągnięcia specjalnych właściwości.
Poniższy artykuł stanowi rozszerzenie i uzupełnienie treści zawartych we wcześniej opublikowanym tekście pt. "Hydrofobizacja w masie (cz.1) - wpływ krzemoorganicznych domieszek na właściwości wilgotnościowe...
Poniższy artykuł stanowi rozszerzenie i uzupełnienie treści zawartych we wcześniej opublikowanym tekście pt. "Hydrofobizacja w masie (cz.1) - wpływ krzemoorganicznych domieszek na właściwości wilgotnościowe zapraw i zaczynów cementowych" [1]. Poznaj wyniki badań wytrzymałości na ściskanie i zginanie zaprawy cementowej.
W książce omówiono problematykę bezpieczeństwa pożarowego konstrukcji z betonu. Scharakteryzowano termiczne i mechaniczne oddziaływania na konstrukcje, właściwości betonu oraz elementów żelbetowych i sprężonych...
W książce omówiono problematykę bezpieczeństwa pożarowego konstrukcji z betonu. Scharakteryzowano termiczne i mechaniczne oddziaływania na konstrukcje, właściwości betonu oraz elementów żelbetowych i sprężonych w warunkach pożarowych. Opracowanie jest skierowane przede wszystkim do projektantów i wykonawców konstrukcji żelbetowych oraz rzeczoznawców ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych.
Definiując beton wodoszczelny mający zastosowanie w realizacji obiektów tworzących barierę dla wody, nie sposób zacząć bez określenia, że jest to taki rodzaj betonu, który izoluje ze względu na swoje właściwości.
Definiując beton wodoszczelny mający zastosowanie w realizacji obiektów tworzących barierę dla wody, nie sposób zacząć bez określenia, że jest to taki rodzaj betonu, który izoluje ze względu na swoje właściwości.
Styrobeton jest produktem powstałym z połączenia betonu i granulatu styropianowego. Może być wykorzystywany do produkcji bloczków do budowy ścian nośnych i działowych, a także do wykonywania ścian, poprzez...
Styrobeton jest produktem powstałym z połączenia betonu i granulatu styropianowego. Może być wykorzystywany do produkcji bloczków do budowy ścian nośnych i działowych, a także do wykonywania ścian, poprzez wylewanie w szalunki ścienne płynnego betonu z granulatem styropianowym.
Współczesne projekty inżynierskie dotyczące specjalnych obiektów budowlanych, takich jak budynki wysokościowe, mosty, elektrownie, silosy czy obiekty hydrotechniczne, wymagają od projektantów i wykonawców...
Współczesne projekty inżynierskie dotyczące specjalnych obiektów budowlanych, takich jak budynki wysokościowe, mosty, elektrownie, silosy czy obiekty hydrotechniczne, wymagają od projektantów i wykonawców biegłości w sztuce inżynierskiej. Muszą oni nie tylko zaprojektować konstrukcje w zgodzie z restrykcyjnymi normami i wymogami szczegółowymi, ale również zapewnić odpowiednie parametry użytkowe. W celu spełnienia wszystkich założeń projektowych konieczny staje się dobór podstawowego materiału konstrukcyjnego.
Zaprojektowanie i wykonanie obiektu budowlanego wymaga osiągnięcia bezpieczeństwa konstrukcji, przy zapewnieniu niskich kosztów finansowych. W dziedzinie budownictwa to jedno z podstawowych zadań nowoczesnej...
Zaprojektowanie i wykonanie obiektu budowlanego wymaga osiągnięcia bezpieczeństwa konstrukcji, przy zapewnieniu niskich kosztów finansowych. W dziedzinie budownictwa to jedno z podstawowych zadań nowoczesnej inżynierii materiałowej. Od czasu, kiedy Joseph Aspidin w 1824 r. opatentował cement portlandzki, beton stał się jednym z najczęściej produkowanych materiałów. Produkcja betonu wynosi około 10 mld t/r. i kilkakrotnie przewyższa produkcję drewna bądź stali [1, 2].
Porowatość betonu ma bezpośredni wpływ na cechy fizyczne i mechaniczne betonu. Im objętość porów w kompozycie jest większa, tym więcej wody może się w nim znaleźć. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie...
Porowatość betonu ma bezpośredni wpływ na cechy fizyczne i mechaniczne betonu. Im objętość porów w kompozycie jest większa, tym więcej wody może się w nim znaleźć. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie wpływu zastosowanej domieszki (uplastyczniającej lub upłynniającej) oraz jej ilości na gęstość pozorną zaczynu cementowego.
Zdecydowana większość budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej ma obecnie garaże podziemne, co wiąże się z reguły z posadowieniem ich na płycie fundamentowej i wykonaniem ścian żelbetowych dolnej...
Zdecydowana większość budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej ma obecnie garaże podziemne, co wiąże się z reguły z posadowieniem ich na płycie fundamentowej i wykonaniem ścian żelbetowych dolnej kondygnacji.
Na przestrzeni lat tradycyjnie stosowane zaprawy, betony oraz betonowe elementy prefabrykowane uległy istotnym zmianom. Współcześnie coraz częściej wytwarzane są przez profesjonalne, wyspecjalizowane firmy,...
Na przestrzeni lat tradycyjnie stosowane zaprawy, betony oraz betonowe elementy prefabrykowane uległy istotnym zmianom. Współcześnie coraz częściej wytwarzane są przez profesjonalne, wyspecjalizowane firmy, zaś ich właściwości znacząco modyfikowane są domieszkami chemicznymi. Środki te zaprojektowane są dla uzyskania pożądanych cech, takich jak odpowiednia urabialność świeżej mieszanki betonowej, wysoka odporność na oddziaływanie środowiska, wodoszczelność czy wytrzymałość stwardniałego betonu.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.