Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Rysy w posadzkach nawierzchni garażu podziemnego

Spostrzeżenia z wizji lokalnej

Widoczne rysy nawierzchni garażu podziemnego, fot. K. Pogan

Widoczne rysy nawierzchni garażu podziemnego, fot. K. Pogan

Omawiany obiekt, w którym usytuowane są garaże podziemne, został zaprojektowany zgodnie z wytycznymi zawartymi w decyzji o warunkach zabudowy jako zespół trzech budynków zlokalizowanych na działce w sposób kontynuujący wnętrza urbanistyczne działek sąsiednich.

Zobacz także

mgr inż. Maciej Rokiel, mgr inż. Ryszard Koć Parkingi podziemne – przyczyny i skutki zawilgoceń (cz. 2). Posadzki żywiczne

Parkingi podziemne – przyczyny i skutki zawilgoceń (cz. 2). Posadzki żywiczne Parkingi podziemne – przyczyny i skutki zawilgoceń (cz. 2). Posadzki żywiczne

Kontynuując analizę zabezpieczeń wodochronnych garaży podziemnych, uwzględnić trzeba wodę nanoszoną przez samochody (zwłaszcza w postaci śniegu) oraz spływającą po nawierzchni jezdnej do środka (obszary...

Kontynuując analizę zabezpieczeń wodochronnych garaży podziemnych, uwzględnić trzeba wodę nanoszoną przez samochody (zwłaszcza w postaci śniegu) oraz spływającą po nawierzchni jezdnej do środka (obszary ramp wjazdowych). Woda ta jest szczególnie niebezpieczna, zawiera bowiem chlorki oraz substancje ropopochodne, które wnikają w błędnie zabezpieczone (lub w ogóle niezabezpieczone) warstwy podposadzkowe, a w konsekwencji w betony płyty dennej, stropów oraz słupów i ścian fundamentowych. Degradujące...

Paulina Pilichowska, Agnieszka Bąk Posadzki żywiczne na parkingach

Posadzki żywiczne na parkingach Posadzki żywiczne na parkingach

Posadzki żywiczne na parkingach mają przede wszystkim za zadanie chronić elementy konstrukcyjne budynku przed zniszczeniem w wyniku obciążenia ruchem pojazdów oraz oddziaływania środowiska zewnętrznego....

Posadzki żywiczne na parkingach mają przede wszystkim za zadanie chronić elementy konstrukcyjne budynku przed zniszczeniem w wyniku obciążenia ruchem pojazdów oraz oddziaływania środowiska zewnętrznego. Wszelkie rysy i spękania podłoża betonowego stanowią wrota dla przecieków, które mogą przyczyniać się do korozji zbrojenia. Elastyczne powłoki na bazie żywic poliuretanowych, o wysokiej zdolności przekrywania pęknięć podłoża, stanowią ochronę powierzchniową betonu przed działaniem wody, soli odladzających,...

Materiały prasowe Ocena wilgotności podłoża betonowego pod posadzki żywiczne

Ocena wilgotności podłoża betonowego pod posadzki żywiczne Ocena wilgotności podłoża betonowego pod posadzki żywiczne

Wilgotność, czyli zawartość wody (H2O) w podłożu betonowym, to jeden z najważniejszych parametrów, które decydują o gotowości podłoża do wykonania na nim posadzek żywicznych. Aby prawidłowo ocenić jego...

Wilgotność, czyli zawartość wody (H2O) w podłożu betonowym, to jeden z najważniejszych parametrów, które decydują o gotowości podłoża do wykonania na nim posadzek żywicznych. Aby prawidłowo ocenić jego stan, warto znać podstawowe metody pomiarów wilgotności betonu oraz mieć świadomość zależności między wodoszczelnością a „oddychaniem” posadzki.

*****
Zapewnienie trwałości parkingów jest istotnym zadaniem. Dobrze zaprojektowana konstrukcja żelbetowa, zgodnie z wymaganiami Eurocodu 2 (EN 1992), jak i sam beton (zgodnie z PN-EN 206-1) jest w stanie spełnić wymagania dotyczące granicznych stanów nośności. Jednak stany graniczne użytkowania to osobne zagadnienie. Zależnie od rodzaju parkingu, beton na powierzchniach poziomych powinien spełniać najwyższe wymagania dotyczące odporności na chlorki, karbonatyzację oraz korozję mrozową (w przypadku parkingów nieogrzewanych i zewnętrznych). W celu zwiększenia trwałości betonu stosuje się różnego rodzaju systemy ochrony powierzchniowej. Dotyczy to przede wszystkim posadzek. Wykonywanie płyt betonowych wiąże się z przepisami dotyczącymi żelbetu, natomiast posadzki przemysłowe nie są głównym tematem żadnej normy. Pewne wymagania i analogie można znaleźć w normie PN-EN 1504-2. W opracowaniu zebrane i przedyskutowane zostały wymagania stawiane posadzkom żywicznym parkingów podziemnych. Przeanalizowano także przypadek powstania rys i innych usterek nawierzchni przykładowego parkingu oraz podano propozycję ich naprawy.

Cracks in the floors of the underground garage. On-site visit observations

Ensuring the durability of car parks is an important task. A well-designed reinforced concrete structure, in accordance with the requirements of Eurocode 2 (EN 1992), as well as the concrete itself (in accordance with EN 206-1) is able to fulfil the requirements for ultimate limit states. However, service limit states are a separate issue. Depending on the type of car park, the concrete on the horizontal surfaces should meet the highest requirements for resistance to chlorides, carbonation and frost corrosion (for unheated and outdoor car parks). Various types of surface protection systems are used to increase the durability of concrete. This applies in particular to flooring. The construction of concrete slabs is related to the regulations for reinforced concrete, whereas industrial floors are not the focus of any standard. Some requirements and analogies can be found in EN 1504-2. In this study, the requirements for resin floors of underground car parks are taken up and discussed. The case of cracks and other defects in the surface of an example car park is also analysed and a proposal for their repair is given.
*****

Budynek B posiada jedną kondygnację garażu podziemnego (poziom -1), podczas gdy budynki C i D posiadają po dwie kondygnacje garażu podziemnego (poziomy -1 i -2). Łączna powierzchnia garażu na poziomie -1 wynosi 5844,41 m2, a na poziomie -2 odpowiednio 3581,76 m2. Budynki zaprojektowano w konstrukcji żelbetowej szkieletowej, monolitycznej.

Stropy żelbetowe monolityczne w poziomie -1 zaprojektowane zostały z betonu klasy C30/37 ze zbrojeniem prętami ze stali A-IIIN. Podstawowa siatka zbrojenia dolnego jest z prętów o średnicy 10 mm o rozstawie co 20 cm w obu kierunkach z dozbrojeniami w przęsłach i belkach. Podstawowe zbrojenie górne: pręty o średnicy 10 mm w rozstawie co 20 cm z dozbrojeniami nad podporami z prętów 16, 20, 25 mm w obu kierunkach.

Jako izolację przeciwwodną podziemia przewidziano izolację bezpowłokową typu biała wanna. Jako warstwę wykończeniową posadzki w halach garażu zaprojektowano powierzchniowe utwardzenie trudnościeralne w technice suchej posypki z impregnacją. Rozwiązanie to zostało zamienione na posadzkę żywiczną.

W halach garażowych poziomów -1 i -2 układ poszczególnych warstw wygląda następująco:

  • żywica gruntująca z dodatkiem 30% piasku kwarcowego o uziarnieniu 0,1–0,3 mm,
  • warstwa pośrednia żywicy epoksydowej + posypka z piasku kwarcowego o uziarnieniu 0,2–0,8 mm,
  • żywica epoksydowa zamykająca (RAL 7035).

Czytaj też: Parkingi podziemne – przyczyny i skutki zawilgoceń

Z kolei dla rampy zjazdowej przewidziano system antypoślizgowy R12:

  • żywica gruntująca z dodatkiem 30% piasku kwarcowego o uziarnieniu 0,1–0,3 mm,
  • obsypka z piasku kwarcowego o uziarnieniu 0,2–0,8 mm,
  • warstwa pośrednia żywicy epoksydowej z dodatkiem zagęszczacza (2%),
  • posypka z piasku kwarcowego o uziarnieniu 1,2–1,8 mm,
  • żywica epoksydowa zamykająca (RAL 7035) z dodatkiem zagęszczacza (2%).

Do wypełnienia szczelin dylatacyjnych przewidziano masę poliuretanową.

Wymogi formalne dotyczące posadzek żywicznych w garażach podziemnych

1. Prawo Budowlane [1] – art. 5, ust. 2:

„Obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej…”.

2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [2]:

„§ 204. 1. Konstrukcja budynku powinna spełniać warunki zapewniające nieprzekroczenie stanów granicznych nośności oraz stanów granicznych przydatności do użytkowania w żadnym z jego elementów i w całej konstrukcji.
2. Stany graniczne nośności uważa się za przekroczone, jeżeli konstrukcja powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ludzi znajdujących się w budynku oraz w jego pobliżu, a także zniszczenie wyposażenia lub przechowywanego mienia.
3. Stany graniczne przydatności do użytkowania uważa się za przekroczone, jeżeli wymagania użytkowe dotyczące konstrukcji nie są dotrzymywane. Oznacza to, że w konstrukcji budynku nie mogą wystąpić:
1) lokalne uszkodzenia, w tym również rysy, które mogą ujemnie wpływać na przydatność użytkową, trwałość i wygląd konstrukcji, jej części, a także przyległych do niej niekonstrukcyjnych części budynku.”

Z kolei profesor Andrzej Garbacz [3] zwraca uwagę na zagadnienia dotyczące powierzchniowej ochrony betonu w aspekcie wymagań dotyczących parkingów wielopoziomowych.

Parkingi wielopoziomowe i inne konstrukcje parkingowe są nieodłączną częścią nowoczesnego środowiska miejskiego. Podlegają one obciążeniom mechanicznym od ruchu samochodów, a także oddziaływaniom środowiska zewnętrznego, takim jak wilgoć, zamrażanie i odmrażanie oraz cykliczne zmiany temperatury (parkingi zewnętrzne) i sole odladzające (parkingi zewnętrzne i wewnętrzne). Warunki wilgotnościowe zależą od klimatu, ruchu pojazdów oraz ogrzewania i klimatyzacji. Przenoszenie przez samochody wody deszczowej oraz soli odladzających z resztkami śniegu sprawia, że nawet parkingi wewnętrzne są narażone na większą wilgotność niż sąsiadujące budynki. Obecność jonów chlorkowych w solach odladzających uważa się za jeden z najistotniejszych czynników powodujących korozję zbrojenia i znacznie obniżających trwałość nawierzchni parkingów.

Wymagania dotyczące parkingów obejmują:

  • trwałość,
  • odprowadzanie wody,
  • odporność na ścieranie,
  • ochronę pożarową,
  • możliwość naprawy,
  • ekonomikę,
  • estetykę,
  • spełnienie wymagań zrównoważonego rozwoju.

Zapewnienie trwałości parkingów uważane jest za najważniejsze wyzwanie, o ile parking nie jest przeznaczony jedynie do tymczasowego użytkowania. Dobrze zaprojektowana konstrukcja żelbetowa, zgodnie z wymaganiami Eurocodu 2 (EN 1992), jak i sam beton (zgodnie z PN-EN 206-1) są w stanie spełnić wymagania dotyczące cech mechanicznych.

Zależnie od rodzaju parkingu, beton na powierzchniach poziomych powinien spełniać najwyższe wymagania dotyczące odporności na chlorki, karbonatyzację oraz korozję mrozową (w przypadku parkingów nieogrzewanych i zewnętrznych). W celu zwiększenia trwałości betonu stosuje się różnego rodzaju systemy ochrony powierzchniowej. Dotyczy to przede wszystkim posadzek. Wykonywanie płyt betonowych wiąże się z przepisami dotyczącymi żelbetu, natomiast posadzki przemysłowe nie są głównym tematem żadnej normy. Pewne wymagania i analogie można znaleźć w normie PN-EN 1504-2 [4].

Zgodnie z ogólnie przyjętą definicją posadzka jest wierzchnią użytkową warstwą podłogi. Warstwa ta jest najbardziej narażona na działanie różnych czynników zewnętrznych oraz obciążeń, które zależne są od charakteru miejsca, w którym została wykonana.

W przypadku podłóg betonowych posadzkę stanowi wierzchnia warstwa płyty betonowej. Wymagania dotyczące trwałości posadzek w konstrukcjach parkingowych sprawiają, że posadzkę stanowią najczęściej powłoki żywiczne (głównie epoksydowe lub poliuretanowe). Nawierzchnie parkingów wykonywane są także jako posadzki polimerowo-cementowe lub posadzki betonowe utwardzane powierzchniowo.

Zgodnie z PN-EN 1504-9 [5] nakładanie powłoki jest metodą naprawy pozwalającą na realizację jednej z czterech zasad naprawy, tj.:

  • ochrony przed wnikaniem (PI);
  • ograniczeniem zawilgocenia (MC),
  • zapewnieniem odporności na czynniki fizyczne (PR),
  • zapewnieniem odporności na czynniki chemiczne (RC).

Norma PN-EN 1504-2 [4] zawiera wymagania dotyczące materiałów powłokowych, które powinny być spełnione w celu uzyskania zgodności z zasadami i metodami naprawy (TABELA). Zależnie od zasad i metod, podane są różne właściwości i ich dopuszczalne wartości. Znajduje się tam również zapis, że jeśli powłoka ochronna ma pełnić funkcję posadzki podlegającej znacznym obciążeniom mechanicznym, zaleca się, aby spełniała wymagania PN-EN 13813 [6].

tab1 pogan

TABELA Systemy ochrony powierzchniowej wg wytycznych DAfStb [3, 8]

Obecnie nie ma w Polsce jednolitego systemu kwalifikacji wymagań dotyczących posadzek przemysłowych. Istnieje dowolność interpretacji obowiązujących przepisów i wymagań określonych w „Warunkach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych” [7].

Przy doborze systemów posadzkowych w parkingach wielopoziomowych wykorzystywane są także wytyczne innych krajów, przede wszystkim Niemieckiego Komitetu Żelbetu DAfStb-Guideline [8]. O ile w PN-EN 1504-2 [4] ustalono wymagania dotyczące właściwości pojedynczych wyrobów, np. powłok ochronnych, to wytyczne DAfStb zajmują się systemami obejmującymi wszystkie niezbędne wyroby od środka gruntującego do warstwy wierzchniej, kolejnością warstw, ich grubością itd.

W TABELI przedstawiono klasyfikację systemów objętych wytycznymi DAfStb.

Do wykonywania posadzek na parkingach stosuje się najczęściej trzy systemy posadzkowe odpowiadające trzem systemom OS wg klasyfikacji DAfStb:

  • system ochrony powierzchniowej OS 8 – najmniej skomplikowany system posadzkowy, który nie wykazuje zdolności do mostkowania rys, ale dzięki stosowaniu żywic epoksydowych odznacza się dużą odpornością mechaniczną, w tym również w miejscach intensywnie użytkowanych, np. rampy wjazdowe. Stosunkowo prosty w naprawie w przypadku wystąpienia uszkodzeń, np. zarysowania,
  • system ochrony powierzchniowej OS 11 – system powłokowy o dużej zdolności mostkowania rys, w tym przy obciążeniach dynamicznych. Składa się z dwóch głównych warstw: odpornej na ścieranie, przejmującej obciążenia mechaniczne oraz elastycznej – odpowiedzialnej za mostkowanie rys i szczelność. Rozróżnia się dwa warianty: OS 11a z oddzielnymi warstwami – mostkującą rysy i odporną na ścieranie oraz i OS 11b z jedną warstwą pełniącą obie funkcje. Częściej stosowanym rozwiązaniem jest OS 11a,
  • system ochrony powierzchniowej OS 13 – stanowi powłokę o zdolności mostkowania rys statycznych o dużych obciążeniach mechanicznych. Stosowany na rampach wyjazdowych parkingów. System składa się ze środka gruntującego, warstwy mostkującej rysy i odpornej na ścieranie oraz warstwy wierzchniej.

Doświadczenia praktyczne wskazują, że system OS 11a charakteryzuje się niższą trwałością w warunkach ścinania i ścierania w porównaniu z OS 8 lub OS 13. Dlatego system ten nie jest zalecany do stosowania w obszarach, gdzie występują bardzo duże obciążenia mechaniczne (np. rampy wyjazdowe). Stosuje się tam często system OS 8, a także system OS 13 (rzadziej ze względu na dużą złożoność).

Ważnym problemem jest zapewnienie odpowiedniej szorstkości powierzchni. Zgodnie z Poradnikiem ITB nr 466/2011 [9] posadzki parkingów niewystawionych na działanie warunków pogodowych powinny charakteryzować się współczynnikiem przeciwpoślizgowości R10 (klasa wg DIN 51130), natomiast narażone na takie warunki współczynnikiem R11, a otwarte powierzchnie parkingowe R12. Konieczne jest zachowanie kompromisu pomiędzy szorstkością powierzchni a jej trwałością.

Zastosowanie dużej ilości piasku prowadzi do dużej szorstkości i bardzo dobrej przyczepności nawierzchni. Z drugiej strony jednak duża szorstkość powoduje większe ścieranie i wcześniejszą utratę grubości. Zapewnienie odpowiedniej szorstkości istotne jest również z punktu widzenia doboru metod czyszczenia.

Przedstawione systemy posadzkowe w parkingach wskazują na złożoność problemu doboru odpowiedniego rozwiązania, w zależności od przewidywanych obciążeń. W typowych parkingach występują strefy o zróżnicowanej intensywności użytkowania. Są to strefy: miejsc postojowych, ruchu pieszego oraz strefy bardzo intensywnego ruchu pojazdów, np. wjazdy, rampy wjazdowe itp. W zależności od przewidywanej intensywności użytkowania, dobór posadzki powinien być zróżnicowany pod względem materiału i grubości. Zachowanie funkcji ochronnych przez posadzkę, jej ciągłości, wymaga ograniczenia powstawania rys w podkładzie betonowym lub stosowania powłok o odpowiedniej zdolności do mostkowania rys.

W projektach wykonywania posadzek w parkingach dopuszcza się występowanie w płycie betonowej rys szerokości 0,1 mm, a nawet 0,2 mm. Chodzi tu przede wszystkim o warunek stanu granicznego użytkowalności – szczelność, głównie w przypadku stropów nad niższą kondygnacją parkingów wielopoziomowych. Powstałe rysy mogą przewodzić wodę wraz z solami odladzającymi wprowadzonymi na nawierzchnię przez samochody wjeżdżające w okresie zimowym z ośnieżonymi kołami (podczas gdy w warunkach stanu granicznego nośności dopuszczalna rozwartość rys w żelbecie to 0,3 mm).

Szwedzkie Stowarzyszenie Cementu i Betonu w przypadku występowania soli odladzających zaleca, aby maksymalna szerokość rys była nie większa niż 0,05 mm [10].

Spostrzeżenia z wizji lokalnych

Podczas wizji lokalnych zwrócono uwagę na poniższe kwestie dotyczące nawierzchni garażu podziemnego pod budynkami opisywanego obiektu:

fot1 2 pogan

FOT. 1–2 Widoczne liczne zabrudzenia nawierzchni garażu podziemnego; fot.: K. Pogan

fot3 pogan

FOT. 3 Dylatacja pionowa z pęknięciami materiału wypełniającego szczelinę oraz dylatacja pozioma wykazująca wykruszenie krawędzi i pęknięcia wzdłuż szczeliny dylatacyjnej; fot.: K. Pogan

1. Nawierzchnia parkingu wykazuje silne zabrudzenia pochodzące głównie z eksploatacji (ślady opon, plamy płynów samochodowych). W miejscach nasilonego ruchu kołowego widoczne są pocienienia warstwy żywicy na ziarnach piasku kwarcowego, co również potęguje efekt zabrudzenia (FOT. 1–2).

2. Wypełnienie dylatacji pionowych konstrukcyjnych pokryte zostało powłoką sztywną, która wykazuje pęknięcia i nie przekrywa pęknięć materiału wypełniającego szczelinę dylatacyjną (FOT. 3). Mamy tu do czynienia z rozrywaniem tego materiału, który charakteryzuje się zbyt niskim modułem sprężystości, czyli niewystarczającą odkształcalnością w stosunku do przemieszczeń, które ma kompensować dylatacja.

Jeśli takie rozwiązanie ma być także jedynym zapewniającym szczelność dylatacji, to w takiej formie nie spełni ono tego zadania. W takim przypadku istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia przecieków wody do wnętrza garażu podziemnego.

fot4 5 pogan

FOT. 4–5 Dylatacja pozioma z widocznymi uszkodzeniami i pęknięciami; fot.: K. Pogan

FOT. 4–5 przedstawiają dylatację poziomą (nawierzchnia garażu na poziomie -1) z widocznymi pęknięciami i wykruszeniami krawędzi wzdłuż pierwotnej szczeliny. Ochronny profil metalowy jest uszkodzony i brakuje fragmentu tego elementu. Zaobserwowano także rozwarstwienia materiału wypełniającego szczeliny dylatacyjne (FOT. 6–7).

fot6 7 pogan

FOT. 6–7 Rozwarstwienie materiału wypełniającego szczeliny dylatacyjne; fot.: K. Pogan

3. Na uwagę zasługują liczne rysy dające się łatwo zauważyć na nawierzchni żywicznej (FOT. 8–12). Mają różny przebieg, także w miejscach przerw roboczych (FOT. 10–11).

fot8 9 pogan

FOT. 8–9 Rysy nawierzchni garażu podziemnego; fot.: K. Pogan

fot10 11 pogan

FOT. 10–11 Rysy nawierzchni posadzki w garażu podziemnym, przebiegające także w miejscach przerw roboczych; fot.: K. Pogan

fot12 pogan

FOT. 12 Widoczne rysy nawierzchni garażu podziemnego w okolicy słupa; fot.: K. Pogan

Z kolei FOT. 13–14 przedstawia rysę przebiegającą ukośnie w posadzce, przy czym FOT. 13 wykonana została w 2020 r., a FOT. 14 w 2024 r.

Porównując oba zdjęcia, na FOT. 14 widoczna jest większa rozwartość rysy (por. FOT. 15), zauważyć też można wykruszenia warstwy żywicy na krawędziach rysy. W tym konkretnym przypadku stan rysy powinien niepokoić konstruktora-projektanta.

Można domniemywać, że rysy te nie są jedynie powierzchniowymi, występującymi tylko na nawierzchni żywicznej, ale są odwzorowaniem tych, które pojawiły się w podłożu betonowym. I tu należałoby się odnieść do projektu konstrukcyjnego, w którym przyjęte zostały zarówno parametry samego betonu płyty (np. wytrzymałość na ściskanie), jak i odpowiednie zbrojenie oraz warunki posadowienia, w tym zagęszczenia podbudowy. Tym niemniej jednak, charakter rys, ich rozwartość i przebieg, wskazują na konieczność ich wypełnienia poprzez iniekcję scalającą i uszczelniającą.

W obszarze nieuczęszczanym i nieobciążonym ruchem pojazdów wykonane zostały próby naprawy rys. Wypełnione zostały materiałem elastycznym (masa poliuretanowa), przy czym nie wyrównano wypełnienia do poziomu nawierzchni – widoczny jest menisk wklęsły (por. FOT. 16–17).

fot13 14 pogan

FOT. 13–14 Widoczne rysy nawierzchni garażu podziemnego: stan na 2020 r. (13) oraz 2024 r. (14); fot.: K. Pogan

fot15 pogan

FOT. 15 Pomiar szerokości rozwarcia rysy; fot.: K. Pogan

Wnioski

Przedstawione wyżej spostrzeżenia można podzielić na dwie grupy: natury estetycznej i technicznej.

Do pierwszej z nich można zaliczyć stan zabrudzenia nawierzchni, wynikający głównie z eksploatacji, ale też nie bez znaczenia ma tu dobrany w projekcie system żywiczny. Jego wykonanie, a przede wszystkim jednolita grubość żywicy na całej powierzchni i jej chropowatość determinują sposób czyszczenia i konserwacji – to można znaleźć w odpowiednich zaleceniach dostawcy systemu żywicznego, a także wykonawcy tej nawierzchni.

Druga grupa spostrzeżeń ma charakter techniczny, który może wpływać na trwałość konstrukcji. Zarówno rysy, jak i nieszczelności wypełnienia dylatacji mogą powodować wnikanie wilgoci i wody z solami odladzającymi w płytę betonową, powodując jej degradację i korozję zbrojenia. Dodatkowo, w przypadku rys wskrośnych w płycie stropowej nad kondygnacją garażu na poziomie -2, rysy te mogą powodować przecieki na niższy poziom, co może skutkować zamakaniem tego poziomu i zanieczyszczeniem znajdujących się tam pojazdów.

fot16 17 pogan

FOT. 16–17 Naprawione rysy, wypełnione materiałem elastycznym; fot.: K. Pogan

Mając na uwadze szybkie wykonanie prac oraz najkrótszy czas wyłączenia z eksploatacji części obiektu, gdzie będą prowadzone prace naprawcze, sugeruje się zastosowanie materiałów na bazie metakrylanu metylu. Materiały te charakteryzują się szybkim czasem utwardzania, dzięki czemu w krótkim czasie osiągają właściwości końcowe, umożliwiające pełne obciążanie i oddanie obiektu do użytkowania.

Zamknięcie rys – etapy prac:

  • bruzdowanie/nacięcie rysy, bruzda o szerokości 5–6 mm i głębokości 10 mm,
  • odpylenie i osuszenie,
  • gruntowanie bruzdy żywicą PMMA,
  • wypełnienie bruzdy masą PMMA.

Naprawa/odtworzenie warstwy nawierzchniowej – etapy prac:

  • usunięcie istniejącej żywicy, oczyszczenie podłoża,
  • odcięcie i oklejenie krawędzi pola powierzchni naprawianej,
  • osuszenie podłoża,
  • nałożenie preparatu gruntującego PMMA z zasypaniem piaskiem kwarcowym,
  • nałożenie warstwy zamykającej z barwnej żywicy PMMA.

Takie rozwiązanie, oprócz naprawy, wypełnienia i szczelnego zamknięcia rys, niesie za sobą także poprawę estetyki, miejsca naprawianych rys będą bowiem pokryte nawierzchnią żywiczną o wyglądzie i kolorze zbliżonym do starej nawierzchni. Podkreślić także w tym miejscu należy krótki czas wykonania naprawy, co nie będzie powodowało dodatkowych utrudnień i niedogodności dla użytkowników garażu.

Do technicznej grupy uwag należą także kwestie związane z uszczelnieniem dylatacji pionowych (por. FOT. 3). Podobnie ma się sprawa rozwarstwienia materiału uszczelniającego dylatacje poziome (por. FOT. 6–7). Rozwiązaniem tego problemu może być ponowne wypełnienie tych szczelin materiałem o parametrach dobranych odpowiednio do zadania, jakie ma spełniać, tj. głównie w zakresie oczekiwanej odkształcalności i szczelności.

Naprawy wypełnienia istniejących szczelin dylatacyjnych, a także wytworzenie nowych, gdzie powinny się one znaleźć, chociażby między słupami (por. FOT. 12) czy w miejscach przerw roboczych (por. FOT. 10–11). Tu, podobnie jak w przypadku zamykania rys, proponuje się zastosowanie materiałów na bazie żywic PMMA (szybkość wykonania i krótki czas wyłączenia z eksploatacji fragmentu obiektu).

Ze względu na konieczność szybkiego wykonania prac i jak najkrótszego czasu wyłączenia z eksploatacji części obiektu, gdzie będą prowadzone prace naprawcze, sugeruje się zastosowanie materiałów na bazie metakrylanu metylu. Materiały te charakteryzują się szybkim czasem utwardzania, dzięki czemu w krótkim czasie osiągają właściwości końcowe, umożliwiające pełne ich obciążanie.

Dylatacje – etapy prac:

  • usunięcie wadliwego materiału uszczelniającego lub nacięcie dylatacji (szerokość szczeliny 5–6 mm), odpylenie,
  • osadzenie profilu polipropylenowego o średnicy o 30% większej od rozwartości szczeliny, głębokość osadzenia profilu w zależności od rozwartości szczeliny, maks. 5 mm,
  • gruntowanie krawędzi dylatacji żywicą PMMA,
  • zalanie/wypełnienie szczeliny żywicą PMMA.
rys1 pogan

RYS. 1 Przykładowy profil zabezpieczający latację; rys.: K. Pogan

Najwięcej uwagi jednak wymaga dylatacja pozioma (nawierzchnia garażu na poziomie -1) z widocznymi pęknięciami i wykruszeniami krawędzi wzdłuż pierwotnej szczeliny. Tam też ochronny profil metalowy jest uszkodzony i brakuje fragmentu tego elementu (por. FOT. 3 oraz FOT. 4–5).

Należy wykonać nową dylatację o szerokości 20–30 mm i głębokości sięgającej min. 1/3 grubości płyty (do weryfikacji z konstruktorem-projektantem), zamknąć powstałe pęknięcia (jeśli będą poza obszarem nowego kształtu dylatacji). Proponuje się wypełnienie szczeliny w sposób podobny jak w przypadku wcześniej opisanego sposobu naprawy dylatacji.

Tu także sugeruje się zastosowanie szybkosprawnych żywic PMMA, ze względu na umiejscowienie tej dylatacji w najbardziej uczęszczanym ciągu komunikacyjnym:

  • osadzenie profilu polipropylenowego o średnicy o 30% większej od rozwartości szczeliny, głębokość osadzenia profilu w zależności od rozwartości szczeliny, maks. 5 mm,
  • gruntowanie krawędzi dylatacji żywicą PMMA,
  • zalanie/wypełnienie szczeliny żywicą PMMA.
rys2 pogan

RYS. 2 Przykładowy profil uszczelniający dylatację; rys.: K. Pogan

Ze względu na największe obciążenie tej dylatacji, jako zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi i dodatkowe zamknięcie tej dylatacji proponuje się wykonać z zastosowaniem specjalnego profilu (RYS. 1–2).

Literatura

1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r., poz. 725).
2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2022 r., poz. 1225).
3. A. Garbacz i in., „Posadzki żywiczne w parkingach”, „Materiały Budowlane” 11/2015, s. 89–92.
4. PN-EN 1504-2:2006, „Wyroby i systemy do ochrony i napraw konstrukcji betonowych – Definicje, wymagania, sterowanie jakością i ocena zgodności. Część 2: Systemy ochrony powierzchniowej betonu”.
5. PN-EN 1504-9:2010, „Wyroby i systemy do ochrony i napraw konstrukcji betonowych – Definicje, wymagania, sterowanie jakością i ocena zgodności. Część 9: Ogólne zasady dotyczące stosowania wyrobów i systemów”.
6. PN-EN 13813, „Podkłady podłogowe oraz materiały do ich wykonania”.
7. „Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Roboty wykończeniowe. Posadzki mineralne i żywiczne”, wyd. ITB, Warszawa 2013.
8. Richtlinie für Schutz und Instandsetzung von Betonbauteilen. DeutscherAusschuss für Stahlbeton (DAfStb), Oktober 2001 mit Korrekturen von 2002 und 2005.
9. Wytyczne ITB nr 466/2011, „Śliskość. Zasady doboru posadzek”, wyd. ITB. Warszawa 2011.
10. J. Silfwerbrand, Y. Edwards, „Płyty i nawierzchnie betonowe trwałych parkingów wielopoziomowych”, IV Seminarium naukowo-techniczne „Podłogi Przemysłowe”, Warszawa 2013, s. 7–15.

Komentarze

Powiązane

mgr inż. Maciej Rokiel Hydroizolacje w gruncie - podział, zastosowanie i właściwości

Hydroizolacje w gruncie - podział, zastosowanie i właściwości Hydroizolacje w gruncie - podział, zastosowanie i właściwości

Konieczność wykonania skutecznych powłok wodochronnych to nie tylko jeden z podstawowych wymogów bezproblemowego i komfortowego użytkowania zarówno budynków (obojętne, czy w budownictwie mieszkaniowym,...

Konieczność wykonania skutecznych powłok wodochronnych to nie tylko jeden z podstawowych wymogów bezproblemowego i komfortowego użytkowania zarówno budynków (obojętne, czy w budownictwie mieszkaniowym, użyteczności publicznej, czy przemysłowym), jak i budowli, a także wymóg formalny. Intensywny rozwój chemii budowlanej w ciągu ostatnich kilkunastu lat spowodował, że mamy do dyspozycji szeroką gamę materiałów, począwszy od stosowanych tylko do izolacji przeciwwilgociowych, a skończywszy na materiałach...

dr inż. Maciej Trochonowicz Diagnostyka hydroizolacji w pracach modernizacyjnych

Diagnostyka hydroizolacji w pracach modernizacyjnych Diagnostyka hydroizolacji w pracach modernizacyjnych

Woda jest substancją warunkującą możliwość wykonania praktycznie wszystkich procesów budowlanych. Niezbędna jest zarówno do produkcji materiałów, jak i ich wbudowania. Jednocześnie ta sama woda, a raczej...

Woda jest substancją warunkującą możliwość wykonania praktycznie wszystkich procesów budowlanych. Niezbędna jest zarówno do produkcji materiałów, jak i ich wbudowania. Jednocześnie ta sama woda, a raczej jej nadmiar, jest czynnikiem powodującym największe zagrożenie dla obiektów budowlanych. Wprowadzana na wiele sposobów z czasem staje się przyczyną wielu niekorzystnych zjawisk, a jej usunięcie poważnym problemem. Dlatego też nieodłącznym elementem wznoszenia czy też remontowania budynków są hydroizolacje.

prof. nzw. dr hab. inż. Irena Ickiewicz Wpływ ocieplenia fundamentów na rozkład temperatury w gruncie w otoczeniu budynku

Wpływ ocieplenia fundamentów na rozkład temperatury w gruncie w otoczeniu budynku Wpływ ocieplenia fundamentów na rozkład temperatury w gruncie w otoczeniu budynku

Głębokość posadowień bezpośrednich określa w Polsce norma PN-81-B-03020 "Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie. Obliczenia statystyczne i projektowanie".

Głębokość posadowień bezpośrednich określa w Polsce norma PN-81-B-03020 "Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie. Obliczenia statystyczne i projektowanie".

dr inż. Sławomir Chłądzyński, mgr inż. Katarzyna Walusiak Wpływ wytrzymałości cementu na właściwości klejów do ociepleń

Wpływ wytrzymałości cementu na właściwości klejów do ociepleń Wpływ wytrzymałości cementu na właściwości klejów do ociepleń

Cement portlandzki jest najczęściej stosowanym spoiwem w recepturach suchych mieszanek. Według opracowania na temat przemysłu cementowego w Polsce na rynku krajowym rocznie wykorzystywane jest obecnie...

Cement portlandzki jest najczęściej stosowanym spoiwem w recepturach suchych mieszanek. Według opracowania na temat przemysłu cementowego w Polsce na rynku krajowym rocznie wykorzystywane jest obecnie ok. 700-800 tys. ton tego spoiwa do wytworzenia suchych mieszanek chemii budowlanej [1], co stanowi ok. 4-5% sprzedaży cementu w kraju.

mgr inż. arch. Tomasz Rybarczyk Fundamenty w budynkach jednorodzinnych

Fundamenty w budynkach jednorodzinnych Fundamenty w budynkach jednorodzinnych

Fundamenty są elementem budynku, który przekazuje obciążenia z części naziemnej na podłoże gruntowe. Wszystkie siły działające na budynek, czyli wiatr, śnieg, obciążenia użytkowe, masa własna konstrukcji...

Fundamenty są elementem budynku, który przekazuje obciążenia z części naziemnej na podłoże gruntowe. Wszystkie siły działające na budynek, czyli wiatr, śnieg, obciążenia użytkowe, masa własna konstrukcji i elementów budynku, są przekazywane na grunt. Z kolei fundamenty przekazują oddziaływania gruntu na konstrukcję. Jeśli zachodzą niekorzystne zjawiska, wywołane na przykład osiadaniem gruntu, ruchy gruntu (np. spowodowane tym, że budynek został wybudowany na terenach eksploatacji górniczych lub terenach...

mgr inż. Maciej Rokiel Badanie skuteczności prac i preparatów do wykonywania przepony poziomej

Badanie skuteczności prac i preparatów do wykonywania przepony poziomej Badanie skuteczności prac i preparatów do wykonywania przepony poziomej

Iniekcja chemiczna jest jedną z metod wykonywania wtórnej izolacji poziomej. Celem iniekcji chemicznej jest wytworzenie w przegrodzie przepony przerywającej podciąganie kapilarne, a także uzyskanie, w...

Iniekcja chemiczna jest jedną z metod wykonywania wtórnej izolacji poziomej. Celem iniekcji chemicznej jest wytworzenie w przegrodzie przepony przerywającej podciąganie kapilarne, a także uzyskanie, w dalszym czasie, w strefie muru nad przeponą, obszaru normalnej wilgotności.

dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek, mgr inż. Kaja Kłos, inż. Paweł Zieliński Wymagania dla betonu wodoszczelnego

Wymagania dla betonu wodoszczelnego Wymagania dla betonu wodoszczelnego

Definiując beton wodoszczelny mający zastosowanie w realizacji obiektów tworzących barierę dla wody, nie sposób zacząć bez określenia, że jest to taki rodzaj betonu, który izoluje ze względu na swoje właściwości.

Definiując beton wodoszczelny mający zastosowanie w realizacji obiektów tworzących barierę dla wody, nie sposób zacząć bez określenia, że jest to taki rodzaj betonu, który izoluje ze względu na swoje właściwości.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Prowadzenie prac hydroizolacyjnych w okresie zimowym

Prowadzenie prac hydroizolacyjnych w okresie zimowym Prowadzenie prac hydroizolacyjnych w okresie zimowym

Zima jak co roku zaskoczyła drogowców! Zdanie to (choć - nawiasem mówiąc - bardzo krzywdzące dla wspomnianych drogowców, którzy zajmują się budową dróg, a nie ich utrzymaniem) doskonale obrazuje zjawisko,...

Zima jak co roku zaskoczyła drogowców! Zdanie to (choć - nawiasem mówiąc - bardzo krzywdzące dla wspomnianych drogowców, którzy zajmują się budową dróg, a nie ich utrzymaniem) doskonale obrazuje zjawisko, które widoczne jest szczególnie w budownictwie: to, co nieuniknione, potrafi zaskoczyć.

mgr inż. Maciej Rokiel Hydroizolacje podziemnych części budynków

Hydroizolacje podziemnych części budynków Hydroizolacje podziemnych części budynków

Poprawne (zgodne ze sztuką budowlaną) zaprojektowanie i wykonanie budynku to bezwzględny wymóg bezproblemowej, długoletniej eksploatacji. Podstawą jest odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne części zagłębionej...

Poprawne (zgodne ze sztuką budowlaną) zaprojektowanie i wykonanie budynku to bezwzględny wymóg bezproblemowej, długoletniej eksploatacji. Podstawą jest odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne części zagłębionej w gruncie. Doświadczenie pokazuje, że znaczącą liczbę problemów związanych z eksploatacją stanowią problemy z wilgocią. Woda jest niestety takim medium, które bezlitośnie wykorzystuje wszelkie usterki i nieciągłości w warstwach hydroizolacyjnych, wnikając do wnętrza konstrukcji.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Badanie wilgotności mineralnych materiałów budowlanych

Badanie wilgotności mineralnych materiałów budowlanych Badanie wilgotności mineralnych materiałów budowlanych

Kluczowym elementem diagnostyki zawilgoconych konstrukcji murowych jest ocena ich parametrów wilgotnościowych, jak również rozpoznanie rodzaju i proporcji szkodliwych soli zawartych w materiale budowlanym...

Kluczowym elementem diagnostyki zawilgoconych konstrukcji murowych jest ocena ich parametrów wilgotnościowych, jak również rozpoznanie rodzaju i proporcji szkodliwych soli zawartych w materiale budowlanym [1]. Sposoby pomiaru zawartości wody względnie wilgotności w mineralnych materiałach budowlanych zostały szerzej opisane w instrukcji WTA nr 4–11–16/D [2].

dr inż. Bartłomiej Monczyński Wtórna hydroizolacja przyziemnych części budynków

Wtórna hydroizolacja przyziemnych części budynków Wtórna hydroizolacja przyziemnych części budynków

Podstawowym zadaniem w przypadku renowacji zawilgoconych budynków jest ich osuszenie, rozumiane jako skoordynowany zespół działań technicznych i technologicznych, który ma na celu trwałe obniżenie poziomu...

Podstawowym zadaniem w przypadku renowacji zawilgoconych budynków jest ich osuszenie, rozumiane jako skoordynowany zespół działań technicznych i technologicznych, który ma na celu trwałe obniżenie poziomu zawilgocenia (zazwyczaj do poziomu 3-6% wilgotności masowej), co z kolei umożliwi prowadzenie dalszych prac budowlanych i/lub konserwatorskich, a po ich zakończeniu użytkowanie budynku zgodnie z przewidzianym przeznaczeniem [1].

mgr inż. Tomasz Połubiński, prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec, mgr inż. Remigiusz Jokiel Zabezpieczenie konstrukcji murowych przed zarysowaniem przez zbrojenie spoin wspornych

Zabezpieczenie konstrukcji murowych przed zarysowaniem przez zbrojenie spoin wspornych Zabezpieczenie konstrukcji murowych przed zarysowaniem przez zbrojenie spoin wspornych

Jednym ze sposobów ograniczenia tempa zarysowań w obszarach koncentracji naprężeń jest aplikacja zbrojenia, którego tradycje stosowania sięgają drugiej połowy XIX wieku. Zadaniem zbrojenia jest przejęcie...

Jednym ze sposobów ograniczenia tempa zarysowań w obszarach koncentracji naprężeń jest aplikacja zbrojenia, którego tradycje stosowania sięgają drugiej połowy XIX wieku. Zadaniem zbrojenia jest przejęcie sił występujących w strefach rozciąganych muru, "rozładowanie" naprężeń w miejscach ich koncentracji oraz redystrybucja odkształceń skoncentrowanych w pewnych strefach muru.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Uszczelnienie od zewnątrz odsłoniętych elementów istniejących budynków

Uszczelnienie od zewnątrz odsłoniętych elementów istniejących budynków Uszczelnienie od zewnątrz odsłoniętych elementów istniejących budynków

Hydroizolację przyziemnej części istniejącego budynku (hydroizolację wtórną), o ile jest to technicznie i/lub ekonomicznie wskazane, należy wykonywać od zewnątrz, to jest w taki sposób, aby całkowicie...

Hydroizolację przyziemnej części istniejącego budynku (hydroizolację wtórną), o ile jest to technicznie i/lub ekonomicznie wskazane, należy wykonywać od zewnątrz, to jest w taki sposób, aby całkowicie uniemożliwić wnikanie wody oraz wilgoci w strukturę przegród zagłębionych w gruncie.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Uszczelnianie istniejących budynków od wewnątrz

Uszczelnianie istniejących budynków od wewnątrz Uszczelnianie istniejących budynków od wewnątrz

Wykonanie wtórnej hydroizolacji przyziemnej części budynku od zewnątrz jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia fizyki budowli, w pewnych sytuacjach może ono się jednak okazać (w całości lub częściowo)...

Wykonanie wtórnej hydroizolacji przyziemnej części budynku od zewnątrz jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia fizyki budowli, w pewnych sytuacjach może ono się jednak okazać (w całości lub częściowo) technicznie i/lub ekonomicznie niewskazane. Wtedy należy wziąć pod uwagę wykonanie uszczelnienia od wewnątrz.

KOESTER Polska Iniekcja uszczelniająca żelem akrylowym KÖSTER Injektion Gel G4 żelbetowej płyty fundamentowej podziemnej hali pieca do wytopu szkła

Iniekcja uszczelniająca żelem akrylowym KÖSTER Injektion Gel G4 żelbetowej płyty fundamentowej podziemnej hali pieca do wytopu szkła Iniekcja uszczelniająca żelem akrylowym KÖSTER Injektion Gel G4 żelbetowej płyty fundamentowej podziemnej hali pieca do wytopu szkła

W ramach prowadzonych prac modernizacyjnych i okresowej wymiany pieca do wytopu szkła podjęto decyzję o usunięciu powstałych podczas dotychczasowej eksploatacji nieszczelności płyty fundamentowej. Płyta...

W ramach prowadzonych prac modernizacyjnych i okresowej wymiany pieca do wytopu szkła podjęto decyzję o usunięciu powstałych podczas dotychczasowej eksploatacji nieszczelności płyty fundamentowej. Płyta o wymiarach w świetle ścian 35,50x36,27 m i grubości 1,60 m wykazywała liczne i okresowo intensywne przecieki, które powodowały konieczność tymczasowego odprowadzania przenikających wód gruntowych systemem rowków powierzchniowych wyciętych w płycie do studzienek zbiorczych i odpompowywania. Powierzchnia...

dr inż. Bartłomiej Monczyński Wtórne hydroizolacje poziome wykonywane w technologii iniekcji

Wtórne hydroizolacje poziome wykonywane w technologii iniekcji Wtórne hydroizolacje poziome wykonywane w technologii iniekcji

Pod pojęciem iniekcji, technologii iniekcji lub też iniekcji chemicznej należy rozumieć wprowadzenie środka iniekcyjnego w strukturę muru w taki sposób, aby zapewniać jego rozłożenie (rozprowadzenie) w...

Pod pojęciem iniekcji, technologii iniekcji lub też iniekcji chemicznej należy rozumieć wprowadzenie środka iniekcyjnego w strukturę muru w taki sposób, aby zapewniać jego rozłożenie (rozprowadzenie) w całym przekroju przegrody.

mgr inż. Maciej Rokiel Hybrydowe (reaktywne) masy uszczelniające

Hybrydowe (reaktywne) masy uszczelniające Hybrydowe (reaktywne) masy uszczelniające

Konieczność wykonania skutecznych powłok wodochronnych to nie tylko jeden z podstawowych wymogów bezproblemowego i komfortowego użytkowania budynków (obojętne czy w budownictwie mieszkaniowym, użyteczności...

Konieczność wykonania skutecznych powłok wodochronnych to nie tylko jeden z podstawowych wymogów bezproblemowego i komfortowego użytkowania budynków (obojętne czy w budownictwie mieszkaniowym, użyteczności publicznej, przemysłowym itp.) i budowli, lecz także wymóg formalny.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Mechaniczne metody wykonywania wtórnych hydroizolacji poziomych

Mechaniczne metody wykonywania wtórnych hydroizolacji poziomych Mechaniczne metody wykonywania wtórnych hydroizolacji poziomych

Wtórną izolację poziomą przeciw wilgoci podciąganej kapilarnie można wykonać w technologii iniekcji chemicznej [1] lub też przy wykorzystaniu tzw. metod mechanicznych.

Wtórną izolację poziomą przeciw wilgoci podciąganej kapilarnie można wykonać w technologii iniekcji chemicznej [1] lub też przy wykorzystaniu tzw. metod mechanicznych.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Wtórne hydroizolacje wykonywane metodą iniekcji uszczelniających

Wtórne hydroizolacje wykonywane metodą iniekcji uszczelniających Wtórne hydroizolacje wykonywane metodą iniekcji uszczelniających

Obok iniekcyjnych metod odtwarzania hydroizolacji poziomych [1] w renowacji zawilgoconych budynków stosowane są również iniekcje uszczelniające (nazywane także iniekcjami żelowymi lub żelującymi, od niem....

Obok iniekcyjnych metod odtwarzania hydroizolacji poziomych [1] w renowacji zawilgoconych budynków stosowane są również iniekcje uszczelniające (nazywane także iniekcjami żelowymi lub żelującymi, od niem. Gelinietion oraz ang. injection of gel), tj. takie, które umożliwiają wykonanie uszczelnienia również przeciw wodzie działającej pod ciśnieniem.

mgr inż. Maciej Rokiel Hybrydowe (reaktywne) masy uszczelniające - właściwości i zastosowanie

Hybrydowe (reaktywne) masy uszczelniające - właściwości i zastosowanie Hybrydowe (reaktywne) masy uszczelniające - właściwości i zastosowanie

W pierwszej części artykułu [Hybrydowe (reaktywne) masy uszczelniające] omówione zostały zasady doboru materiałów wodochronnych. Niniejszy artykuł jest rozszerzeniem i uzupełnieniem informacji o specyfice...

W pierwszej części artykułu [Hybrydowe (reaktywne) masy uszczelniające] omówione zostały zasady doboru materiałów wodochronnych. Niniejszy artykuł jest rozszerzeniem i uzupełnieniem informacji o specyfice i zastosowaniu hybrydowych mas uszczelniających.

mgr inż. Maciej Rokiel Hydroizolacje rolowe - wybrane zagadnienia

Hydroizolacje rolowe - wybrane zagadnienia Hydroizolacje rolowe - wybrane zagadnienia

Podstawą bezproblemowej, długoletniej eksploatacji budynków i budowli jest odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne części zagłębionych w gruncie. Doświadczenie pokazuje bowiem, że znaczącą część problemów...

Podstawą bezproblemowej, długoletniej eksploatacji budynków i budowli jest odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne części zagłębionych w gruncie. Doświadczenie pokazuje bowiem, że znaczącą część problemów związanych z eksploatacją stanowią te powodowane przez wilgoć.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Przyczyny zawilgacania budynków

Przyczyny zawilgacania budynków Przyczyny zawilgacania budynków

Wykonanie hydroizolacji w budynku, który w wyniku braku, uszkodzenia lub technicznego zużycia uszczelnienia uległ zawilgoceniu (tj. hydroizolacji wtórnej [1]), jest zagadnieniem na tyle złożonym, że praktycznie...

Wykonanie hydroizolacji w budynku, który w wyniku braku, uszkodzenia lub technicznego zużycia uszczelnienia uległ zawilgoceniu (tj. hydroizolacji wtórnej [1]), jest zagadnieniem na tyle złożonym, że praktycznie każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie.

mgr inż. arch. Tomasz Rybarczyk Płyta fundamentowa – posadowienie i układ warstw

Płyta fundamentowa – posadowienie i układ warstw Płyta fundamentowa – posadowienie i układ warstw

Płyta fundamentowa jest elementem budynku – konstrukcją, która zapewnia bezpośrednie posadowienie budynku na gruncie. Przekazuje obciążenia działające na budynek (użytkowe i oddziaływania środowiska, wiatru...

Płyta fundamentowa jest elementem budynku – konstrukcją, która zapewnia bezpośrednie posadowienie budynku na gruncie. Przekazuje obciążenia działające na budynek (użytkowe i oddziaływania środowiska, wiatru i śniegu) oraz ciężar budynku na podłoże gruntowe. Sama również przejmuje oddziaływania podłoża gruntowego. Jest to więc bardzo ważny element budynku, który decyduje o jego trwałości oraz bezpieczeństwie użytkowania.

dr inż. Bartłomiej Monczyński Transport wody w postaci ciekłej w porowatych materiałach budowlanych

Transport wody w postaci ciekłej w porowatych materiałach budowlanych Transport wody w postaci ciekłej w porowatych materiałach budowlanych

Do zawilgocenia przyziemnej części budynku może dojść na skutek wnikania i akumulacji wody w postaci pary wodnej lub przez przenikanie wody w postaci ciekłej [1].

Do zawilgocenia przyziemnej części budynku może dojść na skutek wnikania i akumulacji wody w postaci pary wodnej lub przez przenikanie wody w postaci ciekłej [1].

Wybrane dla Ciebie

Jakie pokrycie elewacji? »

Jakie pokrycie elewacji? » Jakie pokrycie elewacji? »

Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych »

Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych » Łatwa hydroizolacja skomplikowanych powierzchni dachowych »

Styropian na wiele sposobów »

Styropian na wiele sposobów » Styropian na wiele sposobów »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia » Wełna kamienna – izolacja bezpieczna od ognia »

Profile do montażu metodą „lekką-mokrą »

Profile do montażu metodą „lekką-mokrą » Profile do montażu metodą „lekką-mokrą »

Zatrzymaj cenne ciepło wewnątrz »

Zatrzymaj cenne ciepło wewnątrz » Zatrzymaj cenne ciepło wewnątrz »

Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Panele grzewcze do ścian i sufitów » Panele grzewcze do ścian i sufitów »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Skuteczna walka z wilgocią w ścianach » Skuteczna walka z wilgocią w ścianach »

Farby krzemianowe – na zewnątrz i do wnętrz »

Farby krzemianowe – na zewnątrz i do wnętrz » Farby krzemianowe – na zewnątrz i do wnętrz »

Oszczędzanie przez ocieplanie »

Oszczędzanie przez ocieplanie » Oszczędzanie przez ocieplanie »

Uszczelnianie fundamentów »

Uszczelnianie fundamentów » Uszczelnianie fundamentów »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka » Prawidłowe wykonanie elewacji w systemie ETICS to jakość, żywotność i estetyka »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.