Ocena stanu granicznego zmęczenia konstrukcji żelbetowych w ujęciu norm krajowych i europejskich
Konstrukcje żelbetowe | Obiekty mostowe | Normy krajowe

www.freeimages.com
Wycofane normy polskie jasno określały wymagania oraz uproszczone metody weryfikacji zmęczenia konstrukcji żelbetowych na podstawie wartości obciążeń charakterystycznych.
Zalecenia Eurokodu 2 dają zaś większe możliwości wyboru metody sprawdzenia stanu granicznego oraz wyraźniej stawiają na doświadczenie i wiedzę projektanta.
Zobacz także
dr inż. Marcin Górski, dr inż. Bernard Kotala, mgr inż. Rafał Białozor Przykłady zastosowania prętów FRP oraz deskowań traconych

Pręty kompozytowe stwarzają wiele możliwości zastosowania w konstrukcjach budowlanych wszędzie tam, gdzie tradycyjne zbrojenie stalowe przestaje być efektywne. Wśród nich największą popularnością w realizacjach...
Pręty kompozytowe stwarzają wiele możliwości zastosowania w konstrukcjach budowlanych wszędzie tam, gdzie tradycyjne zbrojenie stalowe przestaje być efektywne. Wśród nich największą popularnością w realizacjach budowlanych cieszą się pręty kompozytowe oparte na włóknie szklanym. Ciekawą propozycją wykorzystania materiałów FRP jest ich zastosowanie w budownictwie betonowym jako deskowanie tracone. Nie jest to metoda powszechna i znajduje uznanie głównie w Stanach Zjednoczonych.
inż. Łukasz Górecki, mgr inż. Krzysztof Grzegorzewicz Keramzyt i styropian jako lekkie wypełnienia nasypów drogowych

Intensywny rozwój infrastruktury drogowej skutkuje prowadzeniem nowych szlaków komunikacyjnych na terenach dotąd niewykorzystywanych ze względu na wystąpienie w podłożu gruntów słabych i bardzo ściśliwych....
Intensywny rozwój infrastruktury drogowej skutkuje prowadzeniem nowych szlaków komunikacyjnych na terenach dotąd niewykorzystywanych ze względu na wystąpienie w podłożu gruntów słabych i bardzo ściśliwych. W takich przypadkach najczęściej stosuje się wzmocnienie podłoża poprzez zastosowanie pali, kolumn, zbrojenia geosyntetykami.
mgr inż. Izabela Szerszeniewska Transport szynowy – niedogodność czy korzyść dla nieruchomości sąsiednich?

Pewnie dla większości z nas zadane w tytule pytanie będzie miało charakter stricte retoryczny. Wskazanie uciążliwości związanych z mieszkaniem w sąsiedztwie linii tramwajowej lub kolejowej nie nastręcza...
Pewnie dla większości z nas zadane w tytule pytanie będzie miało charakter stricte retoryczny. Wskazanie uciążliwości związanych z mieszkaniem w sąsiedztwie linii tramwajowej lub kolejowej nie nastręcza nam bowiem żadnych trudności. Ponadto trudno znaleźć osobę, która w XXI wieku nie słyszała o negatywnym wpływie hałasu oraz drgań (generowanych przez poruszające się pociągi) na ludzki organizm.
ABSTRAKT |
---|
W artykule przedstawiono przegląd metod i reguł obliczeniowych w zakresie sprawdzania stanu granicznego nośności konstrukcji żelbetowych na zmęczenie. Porównano wymagania wycofanych norm polskich PN-B i ich aktualnych odpowiedników PN-EN z wyszczególnieniem konstrukcji mostowych. Przeprowadzono także przykładowe obliczenia i wykazano różnice w wynikach weryfikacji stanu granicznego. |
The article presents a review of calculation rules and methods used for verifying the ultimate fatigue strength of RC structures. It also provides a comparison between the requirements of outdated polish PN-B standards and their current PN-EN equivalents (where bridge structures are additionally mentioned). Moreover, the article presents exemplary calculations and shows differences in the results of limit state verification. |
Pojedyncze jednokrotne lub nieprzerwanie działające obciążenia wywołujące naprężenia rzędu 50% wytrzymałości charakterystycznej w stali zbrojeniowej konstrukcji żelbetowych nie powodują przekroczenia nośności zmęczeniowej danego elementu.
Poważnie mogą zagrozić natomiast oddziaływania wielokrotne, powtarzalne i cykliczne. Szczególnie zagrożone takim zjawiskiem są konstrukcje mostów, budynków wysokich, silosów oraz obiektów poddanych obciążeniom wynikającym z pracy suwnic (np. PN-EN 1990:2004 [1], PN-EN 1991-3:2008 [2]).
Metody według norm krajowych
Według zasad ogólnych, podanych w wycofanych normach krajowych PN-B-03264:2002 [3] i PN-91/S-10042 [4], wpływ zmęczenia należy uwzględniać w konstrukcjach, w których obciążenia wielokrotnie zmienne wystąpią min. 5×105-krotnie w projektowanym okresie użytkowania. Obciążenia te powinny stanowić co najmniej 60% całkowitego obciążenia.
Jeśli potrzebna jest weryfikacja wytrzymałości na zmęczenie, wprowadza się ograniczenia dotyczące jakości zastosowanej stali zbrojeniowej – nie należy stosować klasy A-0, polecane są natomiast klasy A-I, A-II znaku 18 G2 według normy PN-B-03264:2002 [3] lub o zbliżonych właściwościach.
Norma mostowa PN-91/S-10042 [4] również określa liczbę 5×105 jako minimalną krotność występowania obciążeń zmiennych, ale jej wartość odnosi się do wywołanych naprężeń równych przynajmniej 40% wytrzymałości charakterystycznej stali. Nie ma tu ograniczenia co do stosowania określonych klas stali – obliczenia uwzględniają pręty klas od A0 do AIIIN.
Norma PN-B-03264:2002 [3] zaleca sprawdzenie zmęczenia zarówno betonu, jak i stali przez porównanie wartości zakresów zmian naprężeń występujących w stali Δσs lub maksymalnych naprężeń normalnych w betonie maks. σc do ich dopuszczalnych wartości zgodnie z następującymi warunkami:
Δσs ≤ ΔσsR (1)
maks. σc ≤ σcR (2)
gdzie:
ΔσsR - dopuszczalny zakres zmian naprężeń w stali zbrojeniowej, zależny od wielu czynników, m.in. średnicy prętów, środowiska pracy, rodzaju zbrojenia (cięgna sprężające czy zbrojenie miękkie). Jeśli liczba cykli obciążenia nie przekracza 107, wartości ΔσsR przyjmuje się z tablicy podanej w normie;
σc - dopuszczalne maksymalne naprężenie normalne w betonie, przyjmowane w zależności od tego, czy występuje ściskanie, rozciąganie czy ściskanie z rozciąganiem, gdzie maksymalne naprężenia nie przekraczają 0,02 maks. σc.
W normie PN-91/S-10042 [4] sprawdzeniu na zmęczenie poddawane są jedynie połączenia spawane prętów zbrojeniowych, połączenia cięgien sprężających i cięgna w zakotwieniach. W odniesieniu do betonu przyjęto, że nie ma potrzeby takiej weryfikacji.
Podobnie jak w przypadku reguł ogólnych, sprawdzenie stanu granicznego zmęczenia polega na porównaniu zakresów zmienności naprężeń (wywołanych obciążeniami charakterystycznymi) stali zbrojeniowej Δσak i sprężającej Δσvk do ich dopuszczalnych wartości. Warunki wymagane do spełnienia to:
(3)
gdzie:
ΔRak - obliczeniowy zakres zmienności naprężeń przyjęty dla 2×106 liczby cykli obciążeń,
ma - współczynnik korekcyjny,
Υa fat - współczynnik materiałowy.
Współczynnik korekcyjny określono wzorem:
(4)
gdzie:
KA - współczynnik zależny od rodzaju połączeń i krzywizny elementu,
KT - współczynnik zależny od rodzaju i intensywności obciążeń zmiennych,
Kn - współczynnik zależny od liczby cykli obciążeń (różnej od 2×106),
λT - współczynnik zależny od długości elementu.
(5)
gdzie:
ΔRvk - obliczeniowy zakres zmienności naprężeń przyjęty dla 2×106 liczby cykli obciążeń,
mv - współczynnik korekcyjny (obliczany jak dla zbrojenia miękkiego),
Υv fat - współczynnik materiałowy.
Metody według norm PN-EN 1992-1-1:2004+AC:2008 [5] oraz PN-EN 1992-2:2005+AC:2008 [6]
Eurokod 2 część 1-1, w odróżnieniu od wycofanych norm PN-B, nie wymienia minimalnej liczby cykli ani wymaganego poziomu obciążenia, przy którym należy zweryfikować wytrzymałość na zmęczenie konstrukcji. Nadmieniono zaledwie ogólnikowo, że sprawdzać wytrzymałość należy w przypadku regularnych cyklów obciążenia.
Minimalną liczbę cykli oraz intensywność oddziaływania wymagającą sprawdzenia stanu granicznego określa projektant na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia.
Podczas projektowania należy jednak pamiętać, że norma w dalszych punktach mówi o ograniczeniu maksymalnych naprężeń zmęczeniowych do wartości obliczeniowej granicy plastyczności stali. Wskazówką może być minimalna liczba cykli, dla której określane są poszczególne współczynniki oraz zakresy naprężeń (106 powtórzeń).
Norma PN-EN 1992-2:2005 [6] nie określa także, w jakich warunkach muszą być wykonane sprawdzenia zmęczeniowe. Wymienia za to przypadki, w których nie ma potrzeby sprawdzenia nośności zmęczeniowej konstrukcji mostowych, a mianowicie:
- kładki dla pieszych (z wyłączeniem elementów czułych na działanie wiatru),
- podziemne konstrukcje sklepione, gdzie zapewniona jest minimalna warstwa gruntu (1,00 m w odniesieniu do mostów drogowych oraz 1,50 m - mostów kolejowych),
- fundamenty,
- filary oraz słupki sztywno połączone z konstrukcją przęseł,
- ściany oporowe nasypów drogowych i kolejowych,
- przyczółki mostów drogowych i kolejowych przegubowo połączone z konstrukcją przęseł, z wyjątkiem płyt przyczółków z otworami,
- stal sprężająca oraz zbrojeniowa w obszarach, w których przy częstej kombinacji oddziaływań i Pk w skrajnych włóknach betonu występują tylko naprężenia ściskające.
Oddzielnie wykonuje się sprawdzenie dla betonu oraz stali. Wymieniono kilka metod sprawdzania. W przypadku pojedynczej amplitudy naprężenia Δσ stopień zmęczenia zbrojenia można opisać za pomocą krzywych S-N określonych dla cięgien sprężających oraz zbrojenia miękkiego (RYS. 1, TABELE 1-2). Aby móc z nich skorzystać, należy zaznaczyć na rysunku przewidywaną liczbę cykli obciążenia, a następnie odczytać wartość zakresu naprężeń ΔσRsk.
Wartość obliczeniową ustala się wraz ze współczynnikiem bezpieczeństwa Υs, fat o zalecanej wartości 1,15.
W przypadku wielu różnych cykli o różnych wartościach amplitud występujących po sobie, stopień zmęczenia każdego z nich można zsumować za pomocą zasady Palmgrena‑Minera i współczynnika uszkodzenia zmęczeniowego DEd:
(6)
gdzie:
n(Δσi) - liczba cykli obciążenia o amplitudzie Δσi, jaka do tej pory wystąpiła,
N(Δσi) - liczba cykli, przy której nastąpi zniszczenie konstrukcji dla danej wartości Δσi.
W przypadku mostów drogowych i kolejowych jako alternatywę dwóch opisanych metod można zastosować metodę równoważnego zakresu naprężenia w stali polegającą na zamianie rzeczywistego obciążenia równoważnym obciążeniem składającym się z N* cykli z jednakowym zakresem pojedynczego cyklu. Norma określa nierówność, której spełnienie gwarantuje wymaganą wartość wytrzymałości na zmęczenie stali zbrojeniowej, sprężającej oraz łączników:
(7)
gdzie:
ΔσRsk (N*) - zakres naprężeń przy N* cyklach,
ΔσS,equ (N*) - równoważny (ze względu na uszkodzenie) zakres naprężenia zależny od rodzaju zbrojenia i liczby cykli N*.
Do sprawdzenia nośności na zmęczenie betonu przy ściskaniu metodą naprężeń równoważnych należy zastosować warunek:
gdzie:
Δσcd,min.,equ - dolne naprężenie granicznej amplitudy po N* cyklach,
Δσcd,maks.,equ - górne naprężenie granicznej amplitudy po N* cyklach,
fcd,fat - obliczeniowa, wytrzymałość zmęczenia betonu, obliczana według wzoru:
gdzie:
βcc(t0) - współczynnik korygujący wytrzymałość betonu przy pierwszym obciążeniu.
Drugim warunkiem, przy zapewnieniu którego można przyjąć wytrzymałość betonu na zmęczenie jako wystarczającą, jest spełnienie nierówności:
gdzie:
σc,maks. - maksymalne naprężenia ściskające w rozpatrywanym włóknie pod wpływem częstej kombinacji obciążeń,
σc,min. - minimalne naprężenia ściskające w rozpatrywanym włóknie pod wpływem częstej kombinacji obciążeń.
Wzory (13) i (14) podano w wersji poprawionej ze względu na błąd w normie [7]. Zależności podane we wzorach (13) i (14) można również stosować podczas sprawdzania zmęczenia przy ścinaniu i odnieść je do ściskanych krzyżulców w modelu kratownicowym. Jednakże fcd,fat zmniejsza się wraz z mnożeniem wartości przez współczynnik redukcji wytrzymałości v, opisany wzorem:
(15)
Jeśli zbrojenie na ścinanie nie jest obliczeniowo potrzebne, weryfikacja stanu granicznego zmęczenia wywołanego ścinaniem przyjmuje postać:w odniesieniu do:
gdzie:
VEd,maks. - wartość obliczeniowa maksymalnej siły poprzecznej powstającej pod wpływem częstej kombinacji obciążeń,
VEd,min. - wartość obliczeniowa minimalnej siły poprzecznej powstającej pod wpływem częstej kombinacji obciążeń,
VRdc - wartość obliczeniowa nośności na ścinanie rozpatrywanego przekroju.
W uproszczonych kryteriach wystarczy sprawdzić, czy zakresy zmienności naprężeń Δσs pod wpływem częstych obciążeń cyklicznych przy jednoczesnym działaniu obciążeń w kombinacji podstawowej nie przekraczają wartości zalecanych 70 MPa i 35 MPa (odpowiednio dla niespajanych i spajanych prętów zbrojenia rozciąganego). Zamiast powyższych kombinacji można zastosować częstą kombinację obciążeń - w przypadku spełnienia warunków nie będą wymagane żadne kolejne sprawdzenia.
W drugiej części Eurokodu 2 (Mosty z betonu) zaproponowano takie same metody sprawdzania wytrzymałości na zmęczenie betonu i stali jak w części 1-1. Dokonano też podziału metod stosowanych dla mostów drogowych i kolejowych. W załączniku NN zawarto uproszczone procedury obliczeń.
Sposoby obliczania zmęczenia w obiektach mostowych
Do sprawdzenia zmęczenia betonu przy zginaniu lub ścinaniu za wystarczające uznaje się spełnienie nierówności według reguły Minera:
gdzie:
ni - rzeczywista liczba cykli o danej amplitudzie,
m - liczba przedziałów z daną amplitudą,
Ni - zmodyfikowane wyrażenie według wzoru (20), oznaczające graniczną liczbę cykli o danej amplitudzie przed zniszczeniem konstrukcji, zgodnie z wzorami:
gdzie:
Ri – stosunek najniższego Ecd,min.,i i najwyższego poziomu naprężenia ściskającego Ecd,maks.,i, wyrażony wzorem:
gdzie:
σcd,min.,i - dolne naprężenie w cyklu,
σcd,maks.,i - górne naprężenie w cyklu,
fcd,fat - obliczeniowa wytrzymałość zmęczenia betonu, obliczana jak we wzorze (12).
W przypadku mostów drogowych według metody uproszczonej obliczenia nośności zmęczeniowej stali zbrojeniowej i sprężającej opierają się na równoważnych zakresach naprężeń zmęczeniowych Δσs,equ oraz zakresach naprężenia zmęczeniowego Δσs,Ec wywołanych oddziaływaniem zmodyfikowanego modelu trzeciego obciążenia (RYS. 2) według normy PN-EN 1991-2:2007 [8].
Z reguły stosuje się pojedynczy pojazd na pas obliczeniowy, jeśli jednak zaistnieje taka potrzeba, dopuszcza się drugi pojazd. Odległość między środkami obu pojazdów nie może być mniejsza niż 40 m, a obciążenie osi drugiego pojazdu wynosi 36 kN.
Wraz z obciążeniami pionowymi powinny być również brane pod uwagę obciążenia poziome. Przy wyznaczaniu tych zakresów naprężeń należy zwiększyć obciążenia przypadające na oś przez przemnożenie ich przez wartości:
- 1,75 - do sprawdzania podpór pośrednich mostów ciągłych,
- 1,40 - do innych obszarów konstrukcji przęseł.
Po modyfikacji obciążeń można obliczyć zakres naprężeń równoważnych Δσs,equ, według wzoru:
Δσs,equ = Δσs,Ec· λs (24)
gdzie:
λs - równoważny współczynnik zmęczenia (poprawkowy), wyrażający wpływ rozpiętości, rocznego natężenia ruchu, okresu projektowego, wielokrotności pasm, rodzaju ruchu i szorstkości powierzchni.
W przypadku mostów kolejowych (według metody uproszczonej) dokonanie obliczeń do sprawdzenia stali zbrojeniowej i sprężającej opiera się na równoważnych zakresach naprężeń zmęczeniowych Δσs,equ oraz zakresach naprężenia zmęczeniowego Δσs,71 wywołanych oddziaływaniem modelu obciążenia 71 (RYS. 3) według normy PN-EN 1991-2:2007 [8]. Odmiennie do mostów drogowych nie trzeba dodatkowo zwiększać obciążeń. Zakres naprężeń równoważnych Δσs,equ można obliczyć w następujący sposób:
Δσs,equ = λs · Ф · Δσs,71 (25)
gdzie:
λs - korekcyjny współczynnik wyrażający wpływ rozpiętości przęsła, rocznego natężenia ruchu, projektowego okresu użytkowania oraz liczby torów,
Ф - współczynnik dynamiczny według normy PN-EN 1991‑2:2007 [8].
W przypadku mostów kolejowych do sprawdzenia zmęczenia betonu przy zginaniu za wystarczające uznaje się spełnienie nierówności:
gdzie σcd,min.,equ i σcd,maks.,equ są odpowiednio dolną i górną wartością spektrum naprężeń równoważnych przy liczbie cykli równej 106, obliczanymi według wzorów:
gdzie:
σc,perm - naprężenie ściskającym w betonie przy założeniu charakterystycznej kombinacji oddziaływań bez modelu obciążenia 71,
σc,min.,71 - minimalne naprężenie ściskające przy założeniu charakterystycznej kombinacji oddziaływań, z włączeniem modelu obciążenia 71 oraz współczynnika dynamicznego Ф,
σc,maks.,71 - maksymalne naprężenie ściskające przy założeniu charakterystycznej kombinacji oddziaływań, z włączeniem modelu obciążenia 71 oraz współczynnika dynamicznego Ф,
λc - współczynnik poprawkowy uwzględniający wpływ naprężenia wywołany obciążeniem stałym, rozpiętości elementu, rocznego natężenia ruchu, okresu użytkowania oraz liczby torów.
Przykład sprawdzenia stanu granicznego zmęczenia pasma płyty
W przykładzie przyjęto pasmo płyty wolnopodpartej poddanej obciążeniu wielokrotnie zmiennemu (liczba cykli = 106) o stałej amplitudzie (płyta pomostu w moście drogowym). W TABELI 3 przedstawiono założenia konstrukcyjne. Dobrano i przeliczono je tak, aby stany graniczne (poza zmęczeniem) były spełnione z zapasem nie większym niż 10%. Zabieg ten pozwolił na uwydatnienie potrzeby weryfikacji zmęczenia w konstrukcjach obciążonych dynamicznie.
Aby porównać procedury obliczeniowe, przyjęto jednakowy zestaw naprężeń charakterystycznych w stali i betonie (przekrój przęsłowy), przedstawiony w TABELI 4. W zależności od zadanego bloku obliczeniowego wartości zostały przemnożone przez odpowiednie współczynniki częściowe. Przypadek obliczeniowy skonstruowano tak, by naprężenia minimalne odpowiadały naprężeniom od obciążeń stałych, a maksymalne – sumie naprężeń od obciążeń stałych i zmiennych. W TABELI 5 przedstawiono wyniki obliczeń.
Analizując rezultaty weryfikacji zmęczenia według poszczególnych norm, można zauważyć, że niemal wszystkie warunki nie zostały spełnione. Jedynie po spełnieniu zaleceń normy PN-91/S-10042 [4] dopuszczalne zakresy zmienności naprężeń stali utrzymują się na relatywnie wysokim poziomie, w porównaniu z wartościami określonymi w normie PN-EN.
Należy zauważyć, że wycofana norma mostowa opiera się na charakterystycznych wartościach naprężeń, a Eurokod - na obliczeniowych. Obecnie obowiązujące normy bardzo bezpiecznie podchodzą do określania obliczeniowej zmęczeniowej wytrzymałości betonu na ściskanie. Ostrożność ta potwierdza się w dużych rozbieżnościach wyników badań zmęczeniowych betonu.
Podsumowanie
Przy sprawdzeniu stanu granicznego zmęczenia, w Eurokodzie 2 zdano się na doświadczenie oraz wiedzę projektanta, który sam musi określić, czy istnieje potrzeba przeprowadzania dodatkowych obliczeń. Zasadniczą różnicą w podejściu do efektów zmęczenia w normach krajowych i Eurokodzie 2 jest to, że tylko w tym drugim dokumencie stosuje się współczynniki częściowe obciążeń oraz krzywe S-N.
Ponadto, w przeciwieństwie do normy mostowej PN-91/S-10042 [4], Eurokod 2 część 2 bardzo dokładnie omawia zagadnienie modeli zmęczeniowych wraz z ich kombinacjami. Kolejną zmianą jest wprowadzenie w PN‑EN wartości naprężeń maksymalnych i minimalnych (σc,maks. i σc,min.) w betonie przy weryfikacji zmęczenia. Dotychczas posługiwano się jedynie naprężeniem maksymalnym.
Wyniki przedstawione w przedstawionym przykładzie pokazują konieczność wykonania sprawdzenia zmęczenia w konstrukcjach obciążonych cyklicznie, w których stan graniczny może być przekroczony nawet o 86% (PN-EN 1992-2:2005+AC:2008 [6] ze względu na duży wpływ przyjętego obciążenia pojazdami ciężkimi o krotności cykli 106. Stąd nasuwa się również konieczność konsekwentnego monitorowania stanu znacznie obciążonych obiektów, np. mostów i wiaduktów autostradowych).
Artykuł opracowano pod kątem większego projektu mającego na celu dokładniejsze rozpoznanie zachowania się konstrukcji z betonu na kruszywie recyklingowym pod wpływem obciążeń dynamicznych.
Literatura
- PN-EN 1990:2004, "Eurokod. Podstawy projektowania konstrukcji".
- PN-EN 1991-3:2008, "Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcje. Część 3: Oddziaływania wywołane dźwignicami i maszynami".
- PN-B-03264:2002, "Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Obliczenia statyczne i projektowanie".
- PN-91/S-10042, "Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Projektowanie".
- PN-EN 1992-1-1:2004+AC:2008, "Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu, Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków".
- PN-EN 1992-2:2005+AC:2008, "Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu, Część 2: Mosty z betonu. Obliczanie i reguły konstrukcyjne"
- T. Siwowski, E. Michalak, "Projektowanie mostów według Eurokodów. Mosty żelbetowe cz. II", "Mosty", nr 2/2013, s. 68-73.
- PN-EN 1991-2:2007, "Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcje. Część 2: Obciążenia ruchome mostów".
- PN-EN 206-1:2003+AP1:2004, "Beton Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność".
- P.M. Gordon, "Low cycle fatigue behavior of concrete with recycled concrete aggregates", A Thesis presented to the Faculty of California Polytechnic State University, San Luis Obispo, In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science in Civil and Environmental Engineering.
- X. Luo, H. Yao, "Deformation and deformation and acoustics parameters feature of recycled concrete under cyclic loading. Applied Mechanics and Materials", vol. 80–81/2011, s. 213-216.
- X. Luo, H. Yao, "Ultrasonic Propagation Characteristcs and Damage Evolution of Recycled Concrete under Dynamic Loading. Advanced Materials Research", vol. 163-167/2011, s. 956-960.
- I. Jankowiak, A. Madaj, "Obliczanie na zmęczenie betonowych konstrukcji mostowych według PN-EN", Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej/Politechnika Poznańska, nr 10/2011, s. 105-127.
- S. Woliński, "Opis i analiza zjawiska zmęczenia konstrukcji z betonu w normach projektowania", „Inżynieria i Środowisko”, r. 54, nr 8/1998, s. 418-422.
- S. Woliński, "Stan graniczny zmęczenia konstrukcji z betonu w normach projektowania", "Inżynieria i Środowisko", r. 55, nr 4/1999, s. 220-224.