Ile kosztuje kilometr drogi?
Ile kosztuje kilometr drogi?
GDDKIA
Koszt powstania drogi, od planu do realizacji, zależy od wielu czynników. Znaczenie ma klasa drogi, ukształtowanie terenu, jego geologia, liczba obiektów inżynierskich i węzłów drogowych, nośność nawierzchni czy zakres prac, jakie są do wykonania na danym odcinku nowo budowanej drogi. Przy uwzględnieniu łącznych kosztów inwestycji liczy się również wartość wypłaconych odszkodowań za przejęte nieruchomości.
Zobacz także
Kingspan news Projektowanie w chmurze z Autodesk BIM 360
BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM...
BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM – bogate w dane plany zawierają informacje na temat możliwości produktu/projektu, certyfikatów, kosztów i wielu innych. Integrując każdy znany szczegół elementu w pliku BIM, osoby znajdujące się na planie produktu mają dostęp do informacji na temat specyfikacji, instalacji, przekazania i cyklu życia...
Jerzy Doroszkiewicz news Grupa badawcza z USA zainteresowana wykorzystaniem łopat turbin wiatrowych w ekranach drogowych
Naukowcy z Politechniki Białostockiej opracowują koncepcję ekranów akustycznych z użyciem zużytych śmigieł turbin wiatrowych. Po publikacji artykułu podsumowującego badania w ramach projektu Iskra w czasopiśmie...
Naukowcy z Politechniki Białostockiej opracowują koncepcję ekranów akustycznych z użyciem zużytych śmigieł turbin wiatrowych. Po publikacji artykułu podsumowującego badania w ramach projektu Iskra w czasopiśmie naukowym „Materials” innowacyjną metodą zainteresowała się międzynarodowa grupa Re-Wind, zajmująca się recyklingiem łopat turbin wiatrowych.
Materiały prasowe news Rozwiązania illbruck w obiektach olimpijskich w Paryżu
Miliony kibiców śledziły rywalizację sportowców podczas XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskich oraz XVII Letnich Igrzysk Paraolimpijskich 2024 w Paryżu. Zawody odbywały się w kilkudziesięciu strefach usytuowanych...
Miliony kibiców śledziły rywalizację sportowców podczas XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskich oraz XVII Letnich Igrzysk Paraolimpijskich 2024 w Paryżu. Zawody odbywały się w kilkudziesięciu strefach usytuowanych w stolicy i na terenie całej Francji. Przy budowie wybranych obiektów olimpijskich zastosowano rozwiązania marki illbruck – eksperta od uszczelniania, klejenia oraz izolowania okien, drzwi i fasad w budownictwie energooszczędnym i pasywnym.
Różnice w cenie
Średnie ceny budowy autostrady i drogi ekspresowej są porównywalne. Na brak zdecydowanych różnic ma wpływ większa liczba generujących koszty węzłów, które na drogach ekspresowych mogą być lokowane częściej niż na autostradach.
Drogi główne ruchu przyspieszonego (GP), jako drogi nieco niższej klasy, są co do zasady tańsze w budowie. Nie zmienia to jednak faktu, że cena wybudowania jednego kilometra drogi GP zależy od tych samych czynników, jak w przypadku autostrad i dróg ekspresowych.
Wpływ na cenę jednego kilometra drogi ma też to, na jakiej podstawie wyliczamy średnią wartość. Można określić koszt budowy 1 km jedynie na podstawie kosztów projektu i robót budowlanych. Wówczas cenę wylicza się na podstawie wartości umowy na projekt i budowę oraz uwzględnia ewentualne aneksy, jeżeli takie były podpisane.
Drugi, szerszy zakres analiz to uwzględnienie wszystkich kosztów przygotowania i realizacji inwestycji. Wtedy pod uwagę bierze się nie tylko koszty projektu i budowy, ale również przygotowanie niezbędnej dokumentacji na etapie przygotowania inwestycji, wykup nieruchomości na terenach, gdzie droga będzie przebiegała, nadzory nad realizacją robót, badania archeologiczne itd. – te wszystkie elementy procesu inwestycyjnego generują koszty, dlatego powinny być wliczane w statystyczny koszt powstania jednego kilometra drogi.
W zestawieniu przedstawiono wyliczenia na podstawie obu sposobów analizy kosztów.
Cena za kilometr
Biorąc pod uwagę koszty budowy autostrady, cena za kilometr w 2019 roku znacząco spadła w stosunku do roku 2018, aby w 2020 roku ponownie wzrosnąć. Porównując ostatnie trzy lata, cena za kilometr autostrady w 2018 roku była najwyższa. Na przykład w 2018 roku podpisano umowę na budowę odcinka A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego o długości 7 km za kwotę prawie 340 mln zł, co w przeliczeniu na kilometr daje 48 mln zł. W tym samym roku podpisano także umowę na budowę odcinka A1 pomiędzy Kamieńskiem a Radomskiem o długości 16,7 km. W tym przypadku koszt 1 km wyniósł 34,3 mln zł.
W umowach zawieranych na budowę dróg ekspresowych wynik jest nieco inny. To 2019 rok okazał się najdroższy w przeliczeniu na kilometr, rok 2020 zbliżony do roku ubiegłego, zaś 2018 rok był najtańszy pod tym względem. W 2019 roku podpisano umowę na budowę drogi S1 obwodnicy Węgierskiej Górki, która znacznie podwyższa średnią cenę za 1 km (161,7 mln zł). Umowa na odcinek o długości 8,5 km opiewa na kwotę prawie 1,4 mld zł i uwzględnia m.in. budowę trzech mostów, dwóch tuneli, pięciu estakad oraz dwóch węzłów drogowych. W tym samym roku podpisano umowę na budowę obwodnicy Olesna w ciągu drogi S11. Jest to kontrakt o wartości 667 mln zł na odcinek o długości 24,8 km, czyli w przeliczeniu na 1 km daje to kwotę 26,9 mln zł.
Wyniki te potwierdzają złożoność czynników, które mają wpływ na wartości ofert składanych w przetargach. Zalicza się do nich nie tylko lokalizację samej inwestycji i charakterystykę terenu, na którym powstaje, ale również specyfikę danego regionu i lokalnego rynku, dostępność kruszyw oraz pracowników.
W ofertach, jakie wpłynęły w przetargach w ciągu ostatnich trzech miesięcy, obserwuje się znaczny spadek oferowanych cen. Okazuje się, że najniższe oferty na realizację dróg ekspresowych sięgają od 62 do 84 proc. wartości szacunków GDDKiA. W efekcie cena 1 km drogi ekspresowej wynosi od ok. 21 do 39,6 mln zł. Dla dróg kasy GP najniższe oferty stanowią 46–66 proc. szacunków, a wartość 1 km jednojezdniowej drogi tej klasy wynosi od ok. 9 do 24,2 mln zł. Natomiast w przypadku dwujezdniowego tzw. łącznika brzeskiego na DK75 sięga do ok. 32,8 mln zł.
Spośród umów zawartych w 2018 roku, które w znacznym stopniu podnoszą cenę za 1 km są m.in. przechodzące przez trudny górzysty teren odcinki DK47 Rdzawka - Nowy Targ i S3 Bolków - Lubawka oraz przechodzący przez teren silnie zurbanizowany, miejski odcinek S52 POK Modlnica - Mistrzejowice. W 2020 roku zawarto zaś umowę na S19 Rzeszów Południe - Babica, która obejmuje niestandardowy tunelowy odcinek, przechodzący przez trudny górzysty teren.
Natomiast zadania, które wyróżniają się spośród innych w tej samej kategorii, zaniżając cenę za 1 km, to zawarte w 2019 roku umowy na odcinki stanowiące przebudowę jednej jezdni A18 (odc. 2) oraz S1 Pyrzowice - Podwarpie. W 2020 roku była zawarta umowa na kolejny, przygraniczny odcinek A18, która objęła przebudowę jednej jezdni.
Źródło: GDDKiA