Izolacje.com.pl

Izolacje z pap asfaltowych na mostach

Izolacje z pap asfaltowych na mostach
www.sxc.hu

Izolacje z pap asfaltowych na mostach


www.sxc.hu

Papy bitumiczne (najczęściej asfaltowe) pełnią rolę najbardziej uniwersalnego materiału budowlanego w konstrukcji nawierzchni drogowej. Z jednej strony wykorzystuje się je do ochrony obiektu mostowego (płyty pomostu) przed korozją atmosferyczną i wodą (hydroizolacja), z drugiej stosuje się je jako element konstrukcji drogowej.

Zobacz także

BASCOGLASS Sp. z o. o. Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia...

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia to główne czynniki decydujące o wyborze prętów kompozytowych jako zbrojenia konstrukcji. Liczne realizacje, w których zastosowano takie zbrojenie oraz pozytywne wyniki wielu badań świadczą o tym, iż jest ono dobrą alternatywą dla klasycznej stali zbrojeniowej.

inż. Łukasz Górecki, mgr inż. Krzysztof Grzegorzewicz Keramzyt i styropian jako lekkie wypełnienia nasypów drogowych

Keramzyt i styropian jako lekkie wypełnienia nasypów drogowych Keramzyt i styropian jako lekkie wypełnienia nasypów drogowych

Intensywny rozwój infrastruktury drogowej skutkuje prowadzeniem nowych szlaków komunikacyjnych na terenach dotąd niewykorzystywanych ze względu na wystąpienie w podłożu gruntów słabych i bardzo ściśliwych....

Intensywny rozwój infrastruktury drogowej skutkuje prowadzeniem nowych szlaków komunikacyjnych na terenach dotąd niewykorzystywanych ze względu na wystąpienie w podłożu gruntów słabych i bardzo ściśliwych. W takich przypadkach najczęściej stosuje się wzmocnienie podłoża poprzez zastosowanie pali, kolumn, zbrojenia geosyntetykami.

mgr inż. Izabela Szerszeniewska Transport szynowy – niedogodność czy korzyść dla nieruchomości sąsiednich?

Transport szynowy – niedogodność czy korzyść dla nieruchomości sąsiednich? Transport szynowy – niedogodność czy korzyść dla nieruchomości sąsiednich?

Pewnie dla większości z nas zadane w tytule pytanie będzie miało charakter stricte retoryczny. Wskazanie uciążliwości związanych z mieszkaniem w sąsiedztwie linii tramwajowej lub kolejowej nie nastręcza...

Pewnie dla większości z nas zadane w tytule pytanie będzie miało charakter stricte retoryczny. Wskazanie uciążliwości związanych z mieszkaniem w sąsiedztwie linii tramwajowej lub kolejowej nie nastręcza nam bowiem żadnych trudności. Ponadto trudno znaleźć osobę, która w XXI wieku nie słyszała o negatywnym wpływie hałasu oraz drgań (generowanych przez poruszające się pociągi) na ludzki organizm.

Papa bitumiczna pełni rolę materiału izolacyjnego w związku z warunkami, jakie stwarza nawierzchnia drogowa pracująca w różnych porach roku, oraz z oddziaływaniem skażonego środowiska naturalnego, zwłaszcza powietrza. Dlatego materiał izolacyjny narażony jest na:

  • stałe zawilgocenie przy małych spadkach poprzecznych nawierzchni drogowej,
  • brak możliwości bieżącej konserwacji i lokalnych napraw uszkodzeń izolacji,
  • drgania od obciążeń dynamicznych pomostu w zakresie temperatur od –25 do 55ºC (od 248 do 328 K) w przypadku pomostów stalowych i od –15ºC do 30ºC (od 258 do 303 K) w przypadku pomostów betonowych,
  • możliwość wystąpienia czynnych rys w podłożu betonowym przy jednoczesnym dynamicznym obciążeniu intensywnym ruchem pojazdów, co ma szczególne znaczenie w temperaturach ujemnych,
  • częste, chwilowe, wysokie ciśnienia wody w szczelinach podłoża betonowego (pomosty betonowe lub żelbetowe) oraz szczelinach i pęknięciach nawierzchni spowodowane najazdem koła pojazdu (zjawisko pompowania wody pod oponą pojazdu drogowego),
  • występowanie zjawiska ciśnienia pary wodnej w porach i rysach podłoża betonowego oraz na granicy podłoża i izolacji w przypadku zamknięcia wody pod izolacją (woda technologiczna, woda z opadów atmosferycznych pozostała w wyniku prowadzenia prac w niesprzyjających warunkach atmosferycznych); zjawisko to uwidacznia się szczególnie w momencie rozkładania i zagęszczania gorącej mieszanki mineralno-asfaltowej.

Rola papy bitumicznej stanowiącej element konstrukcji drogowej sprowadza się głównie do:

  • kształtowania przyczepności nawierzchni do podłoża betonowego lub stalowego,
  • relaksacji naprężeń rozciągających (od obciążeń pionowych) i ścinających, które powstają od poziomych składowych obciążenia użytkowego,
  • kompensacji odkształceń pochodzących od pełzania materiału nawierzchni.

Materiały izolacyjne

Obecnie na obiektach inżynierskich jako materiały izolacyjne stosuje się kompozyty organiczne typu powłokowego i arkuszowego.

W materiałach powłokowych obok określonego rodzaju lepiszcza występuje element zbrojący w postaci włókna lub tkaniny, który może być również natury organicznej (np. tkanina poliestrowa) albo pochodzenia nieorganicznego (np. włóknina lub wata szklana). Jako lepiszcza organiczne stosowane są materiały bitumiczne i żywice syntetyczne oraz ich kombinacje w postaci mieszanin bitumów i żywic w różnych stosunkach objętościowych. Ogólny podział tego typu materiałów przedstawiono na rys. 1.

Materiały stosowane w nawierzchniach drogowych w latach 70

Wiele materiałów przedstawionych na rys. 1 zostało sprawdzonych przez autora osobiście lub w zespołach badawczych w warunkach praktycznego wykorzystania na dużych obiektach inżynierskich zarówno na etapie układania, jak i 10-letniej eksploatacji.

Podczas stosowania okazywało się, że np. masy na żywicach poliuretanowych utwardzanych chemicznie wilgocią z powietrza w warunkach in situ (podczas wbudowywania w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych) nie wytrzymywały próby czasu i w jednym z przypadków po 4 latach eksploatacji wystąpiła konieczność wymiany nawierzchni bitumicznej na moście Cłowym w Szczecinie.

Nie tylko te prace z użyciem żywic syntetycznych, chemoutwardzalnych (np. poliuretanowych, epoksydowych) prowadzone na moście Cłowym w Szczecinie, lecz także wiele innych robót w obiektach inżynierskich w Szczecinie i województwie zachodniopomorskim zakończyło się niepowodzeniem. Efektem tego była konieczność przeprowadzenia różnego typu remontów, a nawet wymiany całych nawierzchni, czyli odbudowy układu warstwowego nawierzchni wyłącznie z udziałem lepiszcza bitumicznego.

Właśnie tego typu doświadczenia z materiałami izolacyjnymi na bazie żywic syntetycznych modnych w budownictwie komunikacyjnym w latach 70. i 80. XX w. zadecydowały, że większość robót bitumicznych w obiektach inżynierskich wykonywano z użyciem materiałów, w których lepiszczem był asfalt lub asfalt modyfikowany SBS (styren-butadien-styren).

Już w latach 70. XX w. do remontu nawierzchni asfaltowej na mostach stalowych w ciągu autostrady poznańskiej były stosowane wyłącznie specjalne betony asfaltowe i asfalt lany. Przykład konstrukcji wykonanej w 1978 r. na moście im. Gen. K. Świerczewskiego w ciągu autostrady poznańskiej przedstawiono na rys. 2.

Stosowanie rozwiązań z udziałem lepiszczy asfaltowych znalazło swoje szczególne uzasadnienie na mostach stalowych z płytą pomostową ortotropową. Wynikało to z zagrożeń pochodzących nie tylko od obciążenia ruchem drogowym, wywołującym głównie naprężenia normalne, lecz także, a może przede wszystkim, indukowanych termicznie naprężeń stycznych. Bogate doświadczenia w tym zakresie zdobyto w Niemczech, gdzie po zakończeniu II wojny światowej wiele mostów zniszczonych podczas działań wojennych wymagało odbudowy.

Wybudowane w Niemczech w okresie powojennym mosty na ogół mają grubość blachy 10–12 mm. Od dołu wzmacniane są żeberkami podłużnymi rozmieszczonymi co 30 cm. Na niektórych obiektach zastosowano dodatkowo przyspawane do płyt od góty płaskowniki o wymiarach 15ラ25ラ6 mm w odstępach co 150 mm. Mają one za zadanie zwiększyć sztywność płyty (podobnie jak żebra od dołu płyty) oraz zabezpieczyć nawierzchnię przed ruchami poziomymi i zespolić płytę mostu z nawierzchnią. Przykładowe rozwiązania konstrukcji jezdni na obiektach w Niemczech przedstawiono na rys. 3–4 [2]. 

Mastyks asfaltowy w obu wypadkach stanowi najniższą warstwę nawierzchni. Wraz z masą klejącą (kompozyt żywicy epoksydowej rozcieńczonej smołą i utwardzonej za pomocą katalizatora w procesie in situ) pełni rolę warstwy izolującej płytę mostu oraz część konstrukcji nawierzchni drogowej, w której następuje relaksacja naprężeń powstających w wyniku różnicy pomiędzy wspłczynnikami rozszerzalności przylegających materiałów w związku ze zmianami temperatury i obciążenia od ruchu.

Według przepisów niemieckich bardzo ważny jest skład mastyksu, który powinien zapewniać właściwości izolujące, a także wystarczającą stabilność. Brak właściwej stabilności może być powodem przemieszczeń warstw nawierzchni pod wpływem ruchu.

Materiały stosowane w nawierzchniach drogowych w latach 90

W latach 90. XX w. stosowano przede wszystkim izolacje papowe – prawie wyłącznie papy termozgrzewalne, w których masę powłokową stanowiły polimeroasfalty z udziałem SBS lub APP (ataktyczny polipropylen).

Papy te, mimo produkowania przez różnych producentów, miały identyczny materiał wzmacniający (osnowę), pochodzący od tego samego dostawcy. Była to (i jest w dalszym ciągu) tkanina poliestrowa.

Za zastosowaniem izolacji papowych tego typu przemawiają następujące zalety:

  • niski ciężar 1 m² izolacji nie powoduje nadmiernego obciążenia płyty pomostowej ciężarem własnym,
  • wysoka kohezja masy powłokowej, wynikająca z zastosowania asfaltu modyfikowanego polimerem, i obecność osnowy poliestrowej charakteryzującej się obok wysokiej wytrzymałości na rozciąganie również zdolnością do znacznych odkształceń, zapewniają dobrą zaporę dla wilgoci i roztworów soli (mieszanki odladzające) zagrażających płycie pomostu.

Papy asfaltowe modyfikowane stosowane jako warstwy izolacyjne obiektów mostowych na rynku polskim składają się z osnowy z włókniny poliestrowej o gramaturze 250 g/m² (180 g/m²) przesyconej i powleczonej obustronnie masą polimeroasfaltową. Dolna powierzchnia papy zabezpieczona jest przed sklejeniem w rolce cienką, przezroczystą folią polietylenową, która ulega stopieniu w wyniku ogrzewania płomieniem palnika gazowego w trakcie układania papy. Górna powierzchnia zabezpieczona jest przed sklejeniem posypką mineralną.

Papy te przeznaczone są do wykonywania jednowarstwowych izolacji przeciwwodnych na betonowych (stalowych) obiektach mostowych, przede wszystkim na płytach pomostów, po których odbywa się ruch pojazdów mechanicznych. Układa się je przez przyklejenie na wcześniej zagruntowanym podłożu. Papy te nie wymagają dodatkowych warstw ochronnych, a wykonanie nawierzchni powinno odbyć się w jak najkrótszym terminie po ułożeniu papy. Po prawie 10-letnim okresie eksploatacji nawierzchni asfaltowych z warstwą izolacyjną w postaci papy bitumicznej modyfikowanej można wysnuć pewne wnioski dotyczace przydatności technicznej i trwałości takich nawierzchni. Okazuje się, że w tej technologii dużą rolę odgrywają warunki klimatyczno-pogodowe panujące podczas klejenia papy do podłoża betonowego.

Konsekwencje techniczne pojawiają się zwłaszcza wówczas, gdy papy układa się na wilgotnym podłożu (na wilgotnym betonie w wyniku zabiegów technologicznych lub z powodu opadów atmosferycznych). W takiej sytuacji, zwłaszcza w gorącej porze letniej, tworzą się bąble (skupiska) pary wodnej, przenoszące się dalej w górne warstwy nawierzchni bitumicznej, co może powodować trwałe odkształcenia warstwy ścieralnej nawierzchni i brak szczepności warstwy izolacyjnej z płytą pomostu.

Takich zjawisk nie obserwuje się na moście Cłowym w Szczecinie, gdzie zamiast modnej izolacji z papy zastosowano specjalnie zaprojektowany mastyks wysokogrysowy. Remont tego mostu odbył się latem 1998 r. według technologii opracowanej przez autora i pod jego nadzorem. Opierał się głównie na materiałach asfaltowych i mineralno-asfaltowych. Polegał na całkowitym usunięciu istniejących warstw nawierzchni wraz z warstwą izolacyjną.

W trakcie tych prac stwierdzono, obok uszkodzeń warstw nawierzchniowych, brak przyczepności masy asfaltowej do izolacji z tworzywa syntetycznego, występowanie wody nad izolacją oraz pomiędzy jej warstwami (epoksydową i poliuretanową) oraz degradację betonu zarówno pod krawężnikami (w wyniku ciągłego zalegania wody), jak i innych miejscach płyty. Po zerwaniu starej nawierzchni podłoże betonowe zostało dokładnie oczyszczone, miejsca ubytków uzupełnione masami reprofilującymi cementowo-polimerowymi. Po tym zabiegu powierzchnię płyty zagruntowano asfaltem o penetracji 40/60, modyfikowanym 5-proc. ilością elastomeru LBSK 4555 B (lateks butadieno-styreno-karboksylowy) na gr. ok. 3 mm.

Proces przygotowania lepiszcza odbywał się w kotle do asfaltu lanego typu „reiser”. Warstwę sczepno-izolacyjną wykonano z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA # 0/8 mm o grubości 2,0 cm i wolnej przestrzeni na poziomie ok. 0,5% (m/m). Stabilizację asfaltu na ziarnach kruszywa uzyskano przez zastosowanie znacznych ilości elastomeru LBSK 4555 B w asfalcie (ok. 4% suchej masy w stosunku do asfaltu). Proces zagęszczania MMA prowadzono do momentu pojawienia się lepiszcza asfaltowego na powierzchni warstwy. Dawało to pewność uzyskania pełnej szczelności warstwy przy odpowiedniej odporności na deformacje trwałe w wyniku zastosowania w masie ok. 75% frakcji grysowych.

Dwie kolejne warstwy, tj. wiążąca (ochronna) i ścieralna, wykonane zostały jako mieszanki typu beton asfaltowy o uziarnieniu BA # 0/12,8 mm o zwiększonej odporności na deformacje trwałe i parametrach jak dla warstw ścieralnych. Grubości obu warstw wyniosły ok. 4,0 cm. Na nitce wjazdowej do Szczecina beton asfaltowy warstwy ścieralnej zmodyfikowano elastomerem LBSK 4555 B w ilości 2% w stosunku do ilości lepiszcza. Podyktowane to było większym udziałem w ruchu pojazdów ciężkich. Całość konstrukcji nawierzchni przedstawiono na rys. 5.

Do chwili obecnej obiekt ten znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym, mimo że w okresie budowy mostu Nowocłowego poza ruchem normalnym przejmował również ruch technologiczny, związany z budową nowych obiektów inżynierskich.

Nietypową inwestycją, m.in. ze względu na liczbę warstw konstrukcyjnych nawierzchni, był most stalowy w Dziwnowie, którego remont prowadzono w 1994 r. Wynikało to z charakteru pracy przęsła obiektu (most zwodzony) i konieczności zastosowania jak najlżejszej konstrukcji (odciążenie płyty pomostu). Zastosowana została jedna warstwa z mieszanki mastyksowo-grysowej modyfikowanej 8% LBSK (w stosunku do ilości asfaltu) o składzie pośrednim między asfaltem lanym i mieszanką SMA o uziarnieniu # 0/11 mm.

Produkcja masy odbywała się w kotle do asfaltów lanych typu „rei ser”. Mieszankę w temperaturze ok. 200ºC rozkładano na płytę pomostu (stalową), zabezpieczoną powłoką antykorozyjną. Dodatkowo na płycie pomostu naspawano pręty stalowe, żebrowane, o średnicy 16 mm, jako zabezpieczenie przed przesunięciami mieszanki pod wpływem ruchu i usytuowania przęsła oraz uzyskanie lepszego połączenia z płytą stalową. Grubość wbudowanej mieszanki mastyksowo-grysowej wynosiła 3,0 cm (nad prętami tylko 1,4 cm). Do chwili obecnej obiekt i nawierzchnia pracują bezusterkowo.

Podsumowanie

Właściwe wykonawstwo warstwy izolacyjnej, niezależnie od rodzaju, daje gwarancje bezusterkowego użytkowania całej konstrukcji nawierzchni.

Zapewnia również odpowiednią trwałość płyty pomostu oraz dobre połączenie z warstwami nawierzchni.

Coraz lepszej jakości papy asfaltowe modyfikowane oprócz zabezpieczenia przed szkodliwymi oddziaływaniami środowiska relaksują (przynajmniej częściowo) naprężenia indukowane termicznie oraz w wyniku wtopienia się lepiszcza z papy w spód warstw nawierzchniowych, a także te pochodzące od ruchu pojazdów samochodowych.

Prawidłowe ułożenie izolacji z papy zapewnia skuteczność jej pracy w długim okresie użytkowania.

Dozór technologiczny powinien odbywać się nie tylko na etapie klejenia papy, lecz także w trakcie rozkładania mieszanki mineralno-asfaltowej. Wtedy właśnie można usunąć wszelkie niedociągnięcia związane ze sczepnością papy z podłożem, dające gwarancje dobrej współpracy między materiałami.

Literatura

  1. R. Kilarski, „Analiza i ocena materiałów hydroizolacyjnych na pomosty obiektów mostowych”, Prace IBDiM, Warszawa 1996.
  2. B. Stefańczyk, P. Mieczkowski, „Zastosowanie polimeroasfaltów w budowlanych materiałach izolacyjnych”, Wydawnictwo Informacji Zawodowej WEKA Sp. z o.o., „Błędy i uszkodzenia budowlane oraz ich usuwanie”, Warszawa 2002.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

  • sw sw, 18.10.2014r., 00:22:13 drogi i mosty asfalt papa

Powiązane

Materiały prasowe news W Krakowie 481 mieszkań z programu Mieszkanie Plus

W Krakowie 481 mieszkań z programu Mieszkanie Plus W Krakowie 481 mieszkań z programu Mieszkanie Plus

31 maja rozpocznie się rekrutacja do mieszkań powstających w Krakowie w ramach rynkowej części rządowego programu mieszkaniowego. Składający się z dwóch etapów nabór będzie polegał na przyznaniu punktów...

31 maja rozpocznie się rekrutacja do mieszkań powstających w Krakowie w ramach rynkowej części rządowego programu mieszkaniowego. Składający się z dwóch etapów nabór będzie polegał na przyznaniu punktów za spełnianie kryteriów społecznych oraz sprawdzeniu tzw. zdolności czynszowej. Wnioski o najem mieszkania będzie można składać za pośrednictwem strony internetowej www.krakow.mdr.pl

Materiały prasowe Miasto z Klimatem 2.0 – nowa edycja

Miasto z Klimatem 2.0 – nowa edycja Miasto z Klimatem 2.0 – nowa edycja

Minister klimatu i środowiska wraz z Burmistrzem Gminy Brwinów, prezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz dyrektorem Instytutu Ochrony Środowiska 19 kwietnia br. zainaugurowali...

Minister klimatu i środowiska wraz z Burmistrzem Gminy Brwinów, prezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz dyrektorem Instytutu Ochrony Środowiska 19 kwietnia br. zainaugurowali kolejną edycję programu „Miasto z Klimatem”.

Materiały prasowe news Współpraca NFOŚiGW oraz ARiMR na rzecz czystego powietrza

Współpraca NFOŚiGW oraz ARiMR na rzecz czystego powietrza Współpraca NFOŚiGW oraz ARiMR na rzecz czystego powietrza

Wspólne działania na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce to cel podpisanego 7 maja porozumienia między Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji...

Wspólne działania na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce to cel podpisanego 7 maja porozumienia między Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Materiały prasowe news Boom na rynku projektów fotowoltaicznych

Boom na rynku projektów fotowoltaicznych Boom na rynku projektów fotowoltaicznych

Według informacji zawartych w najnowszej Bazie projektów fotowoltaicznych w Polsce obecnie na rynku rozwijanych jest ponad 10 GW projektów PV. Natomiast pozwolenie budowlane posiada prawie połowa projektów...

Według informacji zawartych w najnowszej Bazie projektów fotowoltaicznych w Polsce obecnie na rynku rozwijanych jest ponad 10 GW projektów PV. Natomiast pozwolenie budowlane posiada prawie połowa projektów – łącznie niecałe 5 GW. W bazie zawarte są projekty o różnych mocach – zarówno te o mocy około 1 MW, jak i większe farmy.

Materiały prasowe news Poprawa rentowności firm budowlanych z GPW w 2020 r.

Poprawa rentowności firm budowlanych z GPW w 2020 r. Poprawa rentowności firm budowlanych z GPW w 2020 r.

W 2020 roku całkowite przychody blisko 20 grup budowlanych notowanych na GPW wzrosły nominalnie o 4,3%, co biorąc pod uwagę dalszy wzrost cen materiałów i robocizny, w ujęciu realnym jest wzrostem symbolicznym....

W 2020 roku całkowite przychody blisko 20 grup budowlanych notowanych na GPW wzrosły nominalnie o 4,3%, co biorąc pod uwagę dalszy wzrost cen materiałów i robocizny, w ujęciu realnym jest wzrostem symbolicznym. Poprawił się natomiast wynik finansowy netto analizowanej grupy, który w ciągu roku wzrósł o blisko 0,5 mld zł. Wynik finansowy i rentowność wykonawców wciąż prezentują się jednak słabo w porównaniu z rezultatami firm deweloperskich oraz dostawców materiałów budowlanych i sprzętu.

System do zazielenień ekstensywnych

System do zazielenień ekstensywnych System do zazielenień ekstensywnych

System do zazielenień intensywnych

System do zazielenień intensywnych System do zazielenień intensywnych

System do budowy dachów zielonych marki Bauder

System do budowy dachów zielonych marki Bauder

Materiały prasowe Rockwool przyłącza się do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju

Rockwool przyłącza się do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju Rockwool przyłącza się do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju

Grupa Rockwool chce zwiększyć swe zaangażowanie na rzecz harmonijnego, zrównoważonego rozwoju. W raporcie "Rising to the Challenge" przedstawia cele, które ma zrealizować do 2030 r., ulepszając procesy...

Grupa Rockwool chce zwiększyć swe zaangażowanie na rzecz harmonijnego, zrównoważonego rozwoju. W raporcie "Rising to the Challenge" przedstawia cele, które ma zrealizować do 2030 r., ulepszając procesy produkcyjne tak, by zmniejszyć zużycie wody oraz zwiększyć efektywność energetyczną.

Materiały prasowe news NFOŚiGW wspiera wdrożenia technologii plusenergetycznych budynków

NFOŚiGW wspiera wdrożenia technologii plusenergetycznych budynków NFOŚiGW wspiera wdrożenia technologii plusenergetycznych budynków

Już od 1 czerwca br. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie nabór wniosków o dofinansowanie wdrożenia innowacji w obszarze plusenergetycznych budynków w ramach programu „Nowa...

Już od 1 czerwca br. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie nabór wniosków o dofinansowanie wdrożenia innowacji w obszarze plusenergetycznych budynków w ramach programu „Nowa Energia”. Na innowacyjne projekty w tej dziedzinie czeka 250 mln zł.

Materiały prasowe news Ceny materiałów budowlanych w kwietniu 2021 r.

Ceny materiałów budowlanych w kwietniu 2021 r. Ceny materiałów budowlanych w kwietniu 2021 r.

W których grupach produktów ceny materiałów budowlanych wzrosły, a w kórych spadły? Jak zmieniły się ceny w okresie od stycznia do kwietnia br.?

W których grupach produktów ceny materiałów budowlanych wzrosły, a w kórych spadły? Jak zmieniły się ceny w okresie od stycznia do kwietnia br.?

Materiały prasowe news NIK o utrzymaniu mostów i przepustów drogowych w woj. łódzkim

NIK o utrzymaniu mostów i przepustów drogowych w woj. łódzkim NIK o utrzymaniu mostów i przepustów drogowych w woj. łódzkim

Z powodu braku środków finansowych obiekty mostowe w województwie łódzkim są w niedobrym stanie – choć na papierze jest znacznie lepiej. Kontrole i przeglądy mostów przeprowadzają osoby bez uprawnień,...

Z powodu braku środków finansowych obiekty mostowe w województwie łódzkim są w niedobrym stanie – choć na papierze jest znacznie lepiej. Kontrole i przeglądy mostów przeprowadzają osoby bez uprawnień, a zdarza się, że kontroli tych w ogóle nie ma. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami NIK złożyła aż 11 zawiadomień do organów ścigania i nadzoru budowlanego.

Materiały prasowe news 336 mln zł na drogi dla samorządów

336 mln zł na drogi dla samorządów 336 mln zł na drogi dla samorządów

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała przedstawiony przez rząd podział środków rezerwy subwencji ogólnej na 2021 rok. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, na...

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała przedstawiony przez rząd podział środków rezerwy subwencji ogólnej na 2021 rok. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, na wsparcie zadań samorządowych przeznaczone będzie 335 999 tys. zł.

Materiały prasowe news Wykonawcy obniżają koszt budowy dróg

Wykonawcy obniżają koszt budowy dróg Wykonawcy obniżają koszt budowy dróg

Zmniejsza się średni koszt budowy kilometra dróg szybkiego ruch, zarówno autostrad jak i dróg ekspresowych. Mówimy tu o wartościach wynikających z podpisanych umów, a nie z ofert z najniższą ceną. Obserwowany...

Zmniejsza się średni koszt budowy kilometra dróg szybkiego ruch, zarówno autostrad jak i dróg ekspresowych. Mówimy tu o wartościach wynikających z podpisanych umów, a nie z ofert z najniższą ceną. Obserwowany jest również spadek wartości najniższych ofert w porównaniu z kosztorysami.

mgr inż. Maciej Rokiel Rolowe materiały bitumiczne

Rolowe materiały bitumiczne Rolowe materiały bitumiczne

Bitumiczne materiały rolowe stosuje się do wykonywania hydroizolacji dachów, a także pionowych i poziomych hydroizolacji elementów budowli mających kontakt z otaczającym gruntem. Obecnie na rynku oferowane...

Bitumiczne materiały rolowe stosuje się do wykonywania hydroizolacji dachów, a także pionowych i poziomych hydroizolacji elementów budowli mających kontakt z otaczającym gruntem. Obecnie na rynku oferowane są różnego rodzaju wyroby tego typu, które mają szczególne cechy i modyfikacje, w zależności m.in. od tego, gdzie są stosowane i kto je produkuje.

dr inż. Paweł Mieczkowski Zabezpieczanie spękań i dylatacji w technologii zalew drogowych na gorąco

Zabezpieczanie spękań i dylatacji w technologii zalew drogowych na gorąco Zabezpieczanie spękań i dylatacji w technologii zalew drogowych na gorąco

W ostatnich latach na rynku krajowym pojawiło się wiele zalew drogowych. Aby wybrać spośród nich właściwy produkt, należy uwzględnić funkcje, które masa ma pełnić w okresie eksploatacyjnym. Potrzebna jest...

W ostatnich latach na rynku krajowym pojawiło się wiele zalew drogowych. Aby wybrać spośród nich właściwy produkt, należy uwzględnić funkcje, które masa ma pełnić w okresie eksploatacyjnym. Potrzebna jest też wiedza dotycząca właściwości wyrobu, zwłaszcza zachowań reologicznych.

Jacek Sawicki Taśmy elastyczne wklejane do przeciwwodnych uszczelnień dylatacji

Taśmy elastyczne wklejane do przeciwwodnych uszczelnień dylatacji Taśmy elastyczne wklejane do przeciwwodnych uszczelnień dylatacji

Sposoby wykonywania przeciwwodnych uszczelnień przerw roboczych, szczelin dylatacyjnych (dylatacji) i pęknięć w konstrukcjach monolitycznych wykonanych z żelbetu, betonu, materiałów ceramicznych, stali...

Sposoby wykonywania przeciwwodnych uszczelnień przerw roboczych, szczelin dylatacyjnych (dylatacji) i pęknięć w konstrukcjach monolitycznych wykonanych z żelbetu, betonu, materiałów ceramicznych, stali itp. z użyciem taśm elastycznych wklejanych są powszechne w budownictwie ogólnym i hydrotechnicznym. Skutecznie spełniają one swoje zadania pod warunkiem przestrzegania zaleceń systemodawców.

Jacek Sawicki Izolacje konstrukcji obiektów mostowych

Izolacje konstrukcji obiektów mostowych Izolacje konstrukcji obiektów mostowych

Obowiązek zabezpieczania/izolowania elementów konstrukcji obiektów mostowych przed działaniem czynników niszczących wynika z przepisów Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30...

Obowiązek zabezpieczania/izolowania elementów konstrukcji obiektów mostowych przed działaniem czynników niszczących wynika z przepisów Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie [1].

dr inż. Jadwiga Turkiewicz, dr inż. Jan Sikora Ocena właściwości dźwiękochłonnych wykładzin porowatych stosowanych w ekranach akustycznych

Ocena właściwości dźwiękochłonnych wykładzin porowatych stosowanych w ekranach akustycznych Ocena właściwości dźwiękochłonnych wykładzin porowatych stosowanych w ekranach akustycznych

Obowiązująca norma PN-EN 1793-1:2001 dotycząca drogowych urządzeń przeciwhałasowych zaleca, aby ekrany akustyczne budowane wzdłuż tras komunikacyjnych miały panele charakteryzujące się dobrymi właściwościami...

Obowiązująca norma PN-EN 1793-1:2001 dotycząca drogowych urządzeń przeciwhałasowych zaleca, aby ekrany akustyczne budowane wzdłuż tras komunikacyjnych miały panele charakteryzujące się dobrymi właściwościami dźwiękochłonnymi. Właściwości te mają być określone przez podanie wartości jednoliczbowego wskaźnika oceny pochłaniania dźwięku DLα i klasy właściwości pochłaniających A.

dr inż. Robert Jurczak Jak granulat gumowy wpływa na właściwości betonu asfaltowego?

Jak granulat gumowy wpływa na właściwości betonu asfaltowego? Jak granulat gumowy wpływa na właściwości betonu asfaltowego?

Wzrastająca liczba samochodów i zmniejszająca się powierzchnia do składowania odpadów to dwa główne powody, które skłaniają do powtórnego zastanowienia się nad możliwością wykorzystania odpadów pochodzących...

Wzrastająca liczba samochodów i zmniejszająca się powierzchnia do składowania odpadów to dwa główne powody, które skłaniają do powtórnego zastanowienia się nad możliwością wykorzystania odpadów pochodzących ze zużytych opon samochodowych w drogownictwie, w szczególności do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych.

dr inż. Jan Sikora, dr inż. Jadwiga Turkiewicz Materiały ziarniste – pochłanianie dźwięku

Materiały ziarniste – pochłanianie dźwięku Materiały ziarniste – pochłanianie dźwięku

Materiałami ziarnistymi w naturalnej postaci oraz granulatami powstałymi z przetworzonych technologicznie substancji stałych autorzy zajmują się od kilku lat. Upatrują w nich możliwości zastosowania jako...

Materiałami ziarnistymi w naturalnej postaci oraz granulatami powstałymi z przetworzonych technologicznie substancji stałych autorzy zajmują się od kilku lat. Upatrują w nich możliwości zastosowania jako rdzenia dźwiękochłonnego w ściankach zabezpieczeń ograniczających nadmierną aktywność akustyczną maszyn i urządzeń.

dr inż. Stanisław Majer Drogi i konstrukcje nawierzchni drogowych

Drogi i konstrukcje nawierzchni drogowych Drogi i konstrukcje nawierzchni drogowych

Budowa dróg jest kosztowna, dlatego tak ważne jest, aby jej najważniejszy element, jakim jest nawierzchnia, charakteryzował się odpowiednimi parametrami i wystarczającą trwałością eksploatacyjną. Nawierzchnia...

Budowa dróg jest kosztowna, dlatego tak ważne jest, aby jej najważniejszy element, jakim jest nawierzchnia, charakteryzował się odpowiednimi parametrami i wystarczającą trwałością eksploatacyjną. Nawierzchnia powinna być wykonana z materiałów o odpowiedniej jakości oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej.

dr inż. Jerzy Bochen Właściwości akustyczne ekranów drogowych

Właściwości akustyczne ekranów drogowych Właściwości akustyczne ekranów drogowych

Panele akustyczne stosowane w ekranach drogowych muszą spełniać odpowiednie wymagania normowe [1, 2]. Wymogi te sprawdzane są w warunkach laboratoryjnych zazwyczaj bez uwzględnienia wpływu czynników atmosferycznych.

Panele akustyczne stosowane w ekranach drogowych muszą spełniać odpowiednie wymagania normowe [1, 2]. Wymogi te sprawdzane są w warunkach laboratoryjnych zazwyczaj bez uwzględnienia wpływu czynników atmosferycznych.

dr inż. Jadwiga Turkiewicz, dr inż. Jan Sikora Keramzyt a półprefabrykat keramzytobeton

Keramzyt a półprefabrykat keramzytobeton Keramzyt a półprefabrykat keramzytobeton

W przegrodach dźwiękochłonno-izolacyjnych nie zawsze można zastosować materiały dźwiękochłonne w postaci płyt czy mat. Dlatego rozwiązania paneli akustycznych z warstwami materiałów ziarnistych, opracowane...

W przegrodach dźwiękochłonno-izolacyjnych nie zawsze można zastosować materiały dźwiękochłonne w postaci płyt czy mat. Dlatego rozwiązania paneli akustycznych z warstwami materiałów ziarnistych, opracowane dzięki wieloletnim badaniom, znajdują zainteresowanie wśród producentów ekranów akustycznych i wykonawców zabezpieczeń przeciwhałasowych.

dr inż. Paweł Mieczkowski Współczynnik przewodzenia ciepła mieszanek mineralno-asfaltowych

Współczynnik przewodzenia ciepła mieszanek mineralno-asfaltowych Współczynnik przewodzenia ciepła mieszanek mineralno-asfaltowych

Temperatura nawierzchni zmienia się wraz z warunkami zewnętrznymi. Dynamika tych zmian zależy od możliwości przejmowania ciepła przez wierzchnią warstwę oraz od jego dalszego przepływu do niższych warstw....

Temperatura nawierzchni zmienia się wraz z warunkami zewnętrznymi. Dynamika tych zmian zależy od możliwości przejmowania ciepła przez wierzchnią warstwę oraz od jego dalszego przepływu do niższych warstw. Jednym z elementów decydujących o prędkości przepływu jest wartość współczynnika przewodzenia ciepła λ mieszanek mineralno-asfaltowych.

Wybrane dla Ciebie

Korzyści z czyszczenia urządzeniami wysokociśnieniowymi ▶️

Korzyści z czyszczenia urządzeniami wysokociśnieniowymi ▶️ Korzyści z czyszczenia urządzeniami wysokociśnieniowymi ▶️

Profesjonalna wiedza na temat hydroizolacji

Profesjonalna wiedza na temat hydroizolacji Profesjonalna wiedza na temat hydroizolacji

Dobór technologii i materiałów izolacyjnych do kosztorysu

Dobór technologii i materiałów izolacyjnych do kosztorysu Dobór technologii i materiałów izolacyjnych do kosztorysu

Dobra izolacja domu, równa się oszczędność! Zobacz jak tego dokonać »

Dobra izolacja domu, równa się oszczędność! Zobacz jak tego dokonać » Dobra izolacja domu, równa się oszczędność! Zobacz jak tego dokonać »

Kredyty preferencyjne ze środków unijnych? »

Kredyty preferencyjne ze środków unijnych? » Kredyty preferencyjne ze środków unijnych? »

Stawianie hali - co musisz wiedzieć»

Stawianie hali - co musisz wiedzieć» Stawianie hali - co musisz wiedzieć»

Jak wybrać płytę izolacyjną? Czym się sugerować?

Jak wybrać płytę izolacyjną? Czym się sugerować? Jak wybrać płytę izolacyjną? Czym się sugerować?

Ciepło zimą, zimno latem - poprawna izolacja

Ciepło zimą, zimno latem - poprawna izolacja Ciepło zimą, zimno latem - poprawna izolacja

Kompleksowa ceramika dla domu

Kompleksowa ceramika dla domu Kompleksowa ceramika dla domu

Skuteczna izolacja dachu płaskiego »

Skuteczna izolacja dachu płaskiego » Skuteczna izolacja dachu płaskiego »

Czego użyć do naprawy balkonu lub tarasu?

Czego użyć do naprawy balkonu lub tarasu? Czego użyć do naprawy balkonu lub tarasu?

Indywidualne usługi w zakresie produkcji dowolnych elementów z tworzyw sztucznych » »

Indywidualne usługi w zakresie produkcji dowolnych elementów z tworzyw sztucznych » » Indywidualne usługi w zakresie produkcji dowolnych elementów z tworzyw sztucznych » »

Porównaj ceny styropianu i oszczędzaj »

Porównaj ceny styropianu i oszczędzaj » Porównaj ceny styropianu i oszczędzaj »

Zalety ocieplania styropianem pasywnym »

Zalety ocieplania styropianem pasywnym » Zalety ocieplania styropianem pasywnym »

Izolacja natryskowa budynków »

Izolacja natryskowa budynków » Izolacja natryskowa budynków »

BHP w budownictwie 2021. Przepisy z komentarzem + SARS-CoV-2 w BHP + Pytania egzaminacyjne na uprawnienia budowlane

BHP w budownictwie 2021. Przepisy z komentarzem + SARS-CoV-2 w BHP + Pytania egzaminacyjne na uprawnienia budowlane BHP w budownictwie 2021. Przepisy z komentarzem + SARS-CoV-2 w BHP + Pytania egzaminacyjne na uprawnienia budowlane

Nowoczesne hydroizolacje budynków - Zeszyt 1. Zabezpieczenia wodochronne części podziemnych budynków

Nowoczesne hydroizolacje budynków - Zeszyt 1. Zabezpieczenia wodochronne części podziemnych budynków Nowoczesne hydroizolacje budynków - Zeszyt 1. Zabezpieczenia wodochronne części podziemnych budynków

Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 2021

Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 2021 Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 2021

Najnowsze produkty i technologie

mieszkanie.pl Co można wybudować bez pozwolenia?

Co można wybudować bez pozwolenia? Co można wybudować bez pozwolenia?

Nie wszystkie obiekty budowlane od 19 września 2020 wymagają uzyskanie pozwolenia na budowę. Nie oznacza to, że każdą działkę można zagospodarować w dowolny sposób. Warto zapoznać się z nowymi rozporządzaniami,...

Nie wszystkie obiekty budowlane od 19 września 2020 wymagają uzyskanie pozwolenia na budowę. Nie oznacza to, że każdą działkę można zagospodarować w dowolny sposób. Warto zapoznać się z nowymi rozporządzaniami, aby nie popełnić błędu. Ustawa została w znacznej części zliberalizowana, ale niektóre budowle są obarczone dokumentacją i dla ich legalności wystarczy jedynie zgłoszenie. Więcej na ten temat dowiesz się poniżej.

merXu Korzystaj z merxu i oszczędzaj na firmowych zakupach

Korzystaj z merxu i oszczędzaj na firmowych zakupach Korzystaj z merxu i oszczędzaj na firmowych zakupach

Czy znacie już nowy serwis internetowy, który umożliwia handel między firmami – merXu.com? Platforma obejmuje blisko milion ofert dostępnych dla kupujących poszukujących produktówz różnych branż: narzędzi,...

Czy znacie już nowy serwis internetowy, który umożliwia handel między firmami – merXu.com? Platforma obejmuje blisko milion ofert dostępnych dla kupujących poszukujących produktówz różnych branż: narzędzi, elektrotechniki i oświetlenia, budownictwa, instalacji, maszyn i metalurgii czy bezpieczeństwa pracy.

fischer Polska sp. z o.o. Systemy mocujące fischer – szeroki wybór i wysoka jakość produktów do izolacji

Systemy mocujące fischer – szeroki wybór i wysoka jakość produktów do izolacji Systemy mocujące fischer – szeroki wybór i wysoka jakość produktów do izolacji

Różne podłoża budowlane, materiały, grubości oraz klasy bezpieczeństwa pożarowego wymagają zastosowania odpowiedniego typu systemów mocujących. Firma fischer, światowy lider w zakresie techniki zamocowań,...

Różne podłoża budowlane, materiały, grubości oraz klasy bezpieczeństwa pożarowego wymagają zastosowania odpowiedniego typu systemów mocujących. Firma fischer, światowy lider w zakresie techniki zamocowań, oferuje bogate portfolio wyrobów przeznaczonych do stosowania w izolacji.

Bauder Polska Sp. z o. o. Kompletne systemy dachów zielonych

Kompletne systemy dachów zielonych Kompletne systemy dachów zielonych

Wykorzystywanie powierzchni dachu jako ogrodu dachowego staje się coraz bardziej popularne.

Wykorzystywanie powierzchni dachu jako ogrodu dachowego staje się coraz bardziej popularne.

BASCOGLASS Sp. z o. o. Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia...

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia to główne czynniki decydujące o wyborze prętów kompozytowych jako zbrojenia konstrukcji. Liczne realizacje, w których zastosowano takie zbrojenie oraz pozytywne wyniki wielu badań świadczą o tym, iż jest ono dobrą alternatywą dla klasycznej stali zbrojeniowej.

MARMA POLSKIE FOLIE SP. Z O.O. Modernizacja dachów pochyłych

Modernizacja dachów pochyłych Modernizacja dachów pochyłych

Z badań i doświadczeń zbieranych w UE wiadomo, że remonty dachów przeprowadza się orientacyjnie co 30 lat. Powodów do remontowania jest wiele. Pokrycia i inne materiały tworzące dach niszczą się lub wymagają...

Z badań i doświadczeń zbieranych w UE wiadomo, że remonty dachów przeprowadza się orientacyjnie co 30 lat. Powodów do remontowania jest wiele. Pokrycia i inne materiały tworzące dach niszczą się lub wymagają odnowienia. Oprócz tego stale rosną wymagania i pojawiają się nowe funkcje dachów (przykład fotowoltaika). Każdy remont dachu należy wykorzystać jako okazję do jego ocieplenia, ponieważ dodatkowa warstwa termoizolacji jest dobrą inwestycją oszczędzającą wydatki na energię już w najbliższym okresie...

merXu Sprawdzeni dostawcy na merXu

Sprawdzeni dostawcy na merXu Sprawdzeni dostawcy na merXu

Osoby szukające materiałów wykończeniowych do różnego typu prac budowlanych powinny skorzystać z możliwości nowoczesnej platformy zakupowej merXu, oferującej wiele funkcjonalności dostosowanych konkretnie...

Osoby szukające materiałów wykończeniowych do różnego typu prac budowlanych powinny skorzystać z możliwości nowoczesnej platformy zakupowej merXu, oferującej wiele funkcjonalności dostosowanych konkretnie do potrzeb firm i specyfiki rynku B2B.

Izolacje Pluimers Ocieplenie poddasza pianą PUR

Ocieplenie poddasza pianą PUR Ocieplenie poddasza pianą PUR

Ciągle rozwijający się sektor budownictwa mieszkaniowego i wzrastające ceny energii sprawiają, że coraz częściej inwestorzy zastanawiają się nad wyborem idealnego ocieplenia poddasza swojego budynku. Skutecznym...

Ciągle rozwijający się sektor budownictwa mieszkaniowego i wzrastające ceny energii sprawiają, że coraz częściej inwestorzy zastanawiają się nad wyborem idealnego ocieplenia poddasza swojego budynku. Skutecznym i szybkim sposobem jest ocieplenie poddasza pianą pur. Dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymujemy produkt wraz z usługą, która zazwyczaj trwa 1-2 dni. Inwestor nie musi praktycznie o nic się martwić. Bardzo ważny jest jednak wybór piany pur.

MIWO - Stowarzyszenie Producentów Wełny Mineralnej: Szklanej i Skalnej Jak zaizolować dom, aby zapewnić bezpieczeństwo pożarowe?

Jak zaizolować dom, aby zapewnić bezpieczeństwo pożarowe? Jak zaizolować dom, aby zapewnić bezpieczeństwo pożarowe?

W pożarze możemy stracić życie lub zdrowie oraz cały dobytek, a w Polsce bezpieczeństwo pożarowe jest wciąż niedoceniane. Z ostatnich danych opublikowanych przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej...

W pożarze możemy stracić życie lub zdrowie oraz cały dobytek, a w Polsce bezpieczeństwo pożarowe jest wciąż niedoceniane. Z ostatnich danych opublikowanych przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej wynika, że w 2020 roku w pożarach w naszym kraju zginęło 489 osób, z czego 360 w pożarach budynków, czyli 7 na 10 ofiar zginęło w mieszkaniach lub domach. Aż 1859 osób zostało rannych. To duże liczby!

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.