Drogi szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową
Autostrada A2 odc. od węzła Groszki do węzła Siedlce Zach. o długości 12,9 km z nawierzchnią betonową, fot. GDDKiA
Na autostradzie A2 powstaje nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym. Przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych, np. drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce, stosuje się betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców.
Zobacz także
mgr inż. Piotr Górak, dr inż. Sławomir Chłądzyński, mgr inż. Katarzyna Walusiak Cementy niskoemisyjne w suchych mieszankach chemii budowlanej (cz. 3). Kleje do płytek
Przemysł cementowy od lat aktywnie poszukuje rozwiązań oraz technologii pozwalających obniżyć emisję CO2. Założenia dotyczące obniżenia emisji dwutlenku węgla wypracowane zostały przez Europejskie Stowarzyszenie...
Przemysł cementowy od lat aktywnie poszukuje rozwiązań oraz technologii pozwalających obniżyć emisję CO2. Założenia dotyczące obniżenia emisji dwutlenku węgla wypracowane zostały przez Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego CEMBUREAU, którego członkiem jest także polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu. Opracowano mapę drogową zakładającą osiągnięcie neutralności klimatycznej dla całkowitego łańcucha wartości w układzie promującym współpracę w łańcuchu wartości: klinkier–cement–beton–budownictwo–karbonatyzacja...
Materiały prasowe news Beton żelowy – innowacyjna technologia pomysłu polskiego naukowca
Cement z dodatkiem skrobi? Naukowiec z ZUT w swoich badaniach chce potwierdzić możliwości nowego betonu – stosunkowo wysoką wytrzymałość na ściskanie, a jednocześnie bardzo dobrą izolacyjność termiczną.
Cement z dodatkiem skrobi? Naukowiec z ZUT w swoich badaniach chce potwierdzić możliwości nowego betonu – stosunkowo wysoką wytrzymałość na ściskanie, a jednocześnie bardzo dobrą izolacyjność termiczną.
Materiały prasowe news Rynek wyrobów betonowych w Polsce wart 11 mld zł
Z raportu firmy badawczej Spectis „Rynek wyrobów betonowych w Polsce 2024–2029” wynika, że po dwóch latach dynamicznych wzrostów w 2023 r. wartość rynku wyrobów betonowych zmalała w ujęciu nominalnym o ok....
Z raportu firmy badawczej Spectis „Rynek wyrobów betonowych w Polsce 2024–2029” wynika, że po dwóch latach dynamicznych wzrostów w 2023 r. wartość rynku wyrobów betonowych zmalała w ujęciu nominalnym o ok. 15%, do poziomu 11 mld zł. Na najbliższe lata eksperci przewidują umiarkowane tempo odbudowy wartości rynku.
Według szacunkowych danych Stowarzyszenia Producentów Cementu, na koniec 2023 r. w Polsce było 1178 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową, co stanowiło 23% sieci dróg szybkiego ruchu. Obecnie trwa budowa prawie 100 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej – jest to 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej: 4 odcinki na autostradzie A2 w woj. mazowieckim i woj. lubelskim (łącznie 62,15 km) i 2 odcinki na drodze ekspresowej S6 w woj. pomorskim (łącznie 29,25 km).
W ostatnich dniach lipca oddano do użytku odcinek S3 (woj. dolnośląskie) z dwoma tunelami o nawierzchni betonowej.
Pierwsza w Polsce nawierzchnia z cementu niskoemisyjnego
Na autostradzie A2 trwa budowa łącznie 4 odcinków z nawierzchniami betonowymi: to odcinki IV, VI, VII i VIII. Odc. IV, od węzła Groszki do węzła Siedlce Zach. o długości 12,9 km z nawierzchnią betonową, zostanie oddany wiosną 2025 r. Wykonawcą jest firma Stecol Corporation.
Wybuch wojny za nasza wschodnią granicą spowodował mocne zawirowanie na rynku i wzrosły ceny asfaltu. Dlatego firmy wybierają nawierzchnie betonowe, których budowa oparta jest na surowcach pochodzących z Polski.
Budowa nawierzchni betonowej z cementu o niższym śladzie węglowym była natomiast umotywowana koniecznością ochrony klimatu i chęcią sprostania współczesnym wyzwaniom rynku budowlanego. Takie rozwiązanie, opracowane przez firmę Cement Ożarów, zastosowała podczas budowy nawierzchni betonowej firma Strabag, generalny wykonawca A2 na odc. VI Siedlce Południe – Malinowiec o długości 18,7 km. Było to pierwsze w Polsce zastosowanie niskoemisyjnego materiału do budowy nawierzchni betonowej na kontrakcie zleconym przez GDDKiA.
Zastosowanie cementu niskoemisyjnego pozwala obniżyć ślad węglowy dróg betonowych. Wykorzystanie tego rozwiązania jest także bezpieczniejsza dla użytkowników dróg. Wykonana nawierzchnia jest jaśniejsza od budowanych dotychczas nawierzchni betonowych, dzięki czemu jest lepiej widoczna dla kierowców po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych.
Kolejne betonowe odcinki A2 budowane są między Siedlcami a węzłem Biała Podlaska – to odc. VII Malinowiec – w. Łukowisko o długości 18 km i odc. VIII w. Łukowisko – Swory o długości 12,5 km.
Nawierzchnie betonowe w tunelach
31 lipca 2024 r. oddano do użytku drogę ekspresową S3 Bolków – Kamienna Góra wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce o długości 2300 metrów. Nawierzchnia betonowa była w tym wypadku bezpieczniejsza od asfaltowej ze względów przeciwpożarowych.
Kolejna zaleta nawierzchni betonowych to ich większa trwałość. Nawierzchnie betonowe rzadziej wymagają remontu – wymiany czy remonty nawierzchni, likwidacje kolein w tunelu są o wiele trudniejsze niż na otwartej przestrzeni.
Tunele z nawierzchnią betonową budowane były także na Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). W czerwcu 2024 r. zakończono układanie nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki o długości 653 metrów, a w 2023 r. – w tunelu Dziekanowice o długości 496 metrów.
Nawierzchnie betonowe na drogach lokalnych i ścieżkach rowerowych
Trwają także prace na budowie odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik o długości 16,1 km – o nawierzchni betonowej, oraz drugiego odcinka S6 z nawierzchnią betonową od węzła Bobrowniki (bez węzła) do węzła Skórowo (z węzłem) o długości 13,1 km.
Coraz więcej samorządów decyduje się na budowę dróg o nawierzchni betonowej. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu, w Polsce jest ok. 1700 km gminnych, powiatowych i wojewódzkich dróg o nawierzchni betonowej, a każdego roku przybywa ok. 150 km kolejnych. Zastosowanie tej technologii na drogach lokalnych jest po prostu tańsze.
Ze ścieżek betonowych korzystają też rowerzyści – przykładowo w czerwcu 2024 r. wokół Pustyni Błędowskiej (gmina Klucze, województwo małopolskie) powstało 1,5 km betonowej ścieżki o szerokości 2,5 m.
Źródło: GDDKiA