Sztuka innowacji – 30-lecie BASF w Polsce

Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska, fot. BASF
Rok 2022 jest dla BASF Polska wyjątkowy. Firma świętuje 30 lat obecności na polskim rynku. 23 listopada br. w Elektrowni Powiśle w Warszawie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana z okazji jubileuszu.
Zobacz także
Alchimica Polska Sp. z o.o. Praktyczne pokazy aplikacji membrany Hyperdesmo® AQUA na targach BUDMA 2025

Alchimica Polska zaprasza na praktyczne pokazy aplikacji płynnej membrany poliuretanowej Hyperdesmo® AQUA, które odbędą się podczas Międzynarodowych Targów Budownictwa i Architektury BUDMA 2025. Pokazy...
Alchimica Polska zaprasza na praktyczne pokazy aplikacji płynnej membrany poliuretanowej Hyperdesmo® AQUA, które odbędą się podczas Międzynarodowych Targów Budownictwa i Architektury BUDMA 2025. Pokazy będą prowadzone przez instruktora technicznego Alchimica Polska i odbędą się pierwszego i drugiego dnia targów, cyklicznie co 2 godziny na stoisku nr 37 w pawilonie 6.
Sika Poland Nowe Centrum Hydroizolacji Sika na Pomorzu

Z przyjemnością informujemy o otwarciu nowego Centrum Hydroizolacji w firmie Broker – hurtownia materiałów budowlanych w Rokocinie.
Z przyjemnością informujemy o otwarciu nowego Centrum Hydroizolacji w firmie Broker – hurtownia materiałów budowlanych w Rokocinie.
Materiały prasowe news Termomodernizacja plus Dobry montaż – nowa edycja kampanii

Rusza jedenasta już odsłona ogólnopolskiej kampanii „Termomodernizacja plus Dobry montaż”, organizowanej przez Związek POiD. Akcja edukuje i inspiruje odbiorców, promując korzyści płynące z głębokiej termomodernizacji...
Rusza jedenasta już odsłona ogólnopolskiej kampanii „Termomodernizacja plus Dobry montaż”, organizowanej przez Związek POiD. Akcja edukuje i inspiruje odbiorców, promując korzyści płynące z głębokiej termomodernizacji budynków wraz z prawidłowym montażem.
Spółka powstała w 1992 r., chociaż już w latach 50. odnotowano współpracę handlową między centralą BASF a łódzkimi zakładami bawełnianymi. Podobnie jak dynamicznie zmieniała się Polska gospodarka lat 90., tak i firma rosła, poszerzała zakres działalności. W 1992 r. w przedsiębiorstwie pracowało kilkanaście osób – zespół handlowy i administracja. W maju 1997 r. BASF Polska nabyła od Polfy Kutno swój pierwszy zakład produkcyjny, fabrykę premiksów. Wtedy firma liczyła już 100 pracowników. Wkrótce powołano zespół, który zajmował się farbami, lakierami samochodowymi, a w 2005 r. została utworzona spółka BASF Coatings Services w Janikowie. Dwa lata później uruchomiono zakład produkcyjny domieszek do betonu w Myślenicach, w 2010 r. otwarto dwa zakłady w Śremie, gdzie na początku komponowano i mieszano systemy poliuretanowe, a później ruszyła produkcja chemii budowlanej.
Jednak najbardziej spektakularnym krokiem rozwojowym w historii BASF w Polsce było otwarcie zakładu produkcji katalizatorów samochodowych w Środzie Śląskiej w 2014 r. To był pierwszy tak duży projekt stworzony zupełnie od podstaw. W 2019 r. firma zatrudniała już 700, a obecnie niemal 750 pracowników.
Współpraca, innowacje, rozwój
Podczas spotkania dyrektorka zarządzająca BASF Polska Katarzyna Byczkowska zwróciła uwagę na wyzwania, z którymi zmagają się sektory bliskie BASF, takie jak branża rolnicza, zdrowie i higiena człowieka, motoryzacja i transport czy budownictwo. Wspomniała także o takich segmentach jak energia, gospodarka tworzywami sztucznymi czy digitalizacja, w których także pojawia się przestrzeń do wprowadzania innowacji. W większości obszarów głównym wyzwaniem współczesności jest ograniczanie emisji CO2.
„Naszą globalną strategią już od wielu lat jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju. Globalnie i lokalnie skupiamy się na tworzeniu i implementacji innowacyjnych produktów zgodnych z tą właśnie strategią, niezależnie od wyzwań, które stawia przed nami sytuacja gospodarcza. W naszych planach koncentrujemy się m.in. na rozwiązaniach dla gospodarki obiegu zamkniętego czy dążeniu do zeroemisyjności. BASF wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu i ambicje Europy w dążeniu do neutralności klimatycznej, poprzez dostarczanie innowacji, takich jak materiały izolacyjne do energooszczędnych domów, materiały do elektromobilności czy rozwiązania cyfrowe dla zrównoważonego rolnictwa” – powiedziała Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.
Cezary Urban, dyrektor działu Agricultural Solutions opowiedział o wybranych produktach, które wspierają rolników w uprawach. Revysol® pomaga uzyskać wyższe i zdrowsze plony, niezależnie od pogody. Systiva® z kolei pomaga w zwalczaniu chorób i pozwala zaoszczędzić czas, a feromon RAK 3+4 pozwala na biologiczną redukcję szkodników w sadownictwie.
Dyrektorka działu Personal Care Tatiana Wróblewska zaprezentowała innowacyjne rozwiązania w obszarze higieny i zdrowia, m.in. filtry UV, chroniące skórę człowieka przed szkodliwymi promieniami słonecznymi
Rozwiązania dla branży samochodowej przedstawił Marcin Walczak, Sales Manager w BASF Polska – m.in. lakiery samochodowe o obniżonym śladzie węglowym z linii eco balance.
Istotne w branży automotive są także katalizatory samochodowe, produkowane w zakładzie BASF znajdującym się w Środzie Śląskiej, które pomagają zredukować 99% zanieczyszczeń powietrza, o czym mówił dyrektor zakładu Jan Eberhardt.
W wielu branżach wykorzystywany jest asortyment działu Performance Materials, którego dyrektorem jest Sławomir Górski. Opowiedział on o produkcie Elastan 6568/107 wykorzystywanym np. do tworzenia podłoża na placach zabaw. Produkt ten charakteryzuje się dużą paletą zastosowań, bezpieczeństwem w procesie produkcyjnym, a także możliwością wielokrotnego użycia ścieru gumowego (zgodnie z hasłem: „Give a rubber a second chance).
Katarzyna Jedynak – szefowa działu Customer Development oraz Sprzedaży – przybliżyła gościom rozwiązania BASF dla gospodarki obiegu zamkniętego. Zaprezentowała m.in. szczegóły projektu ChemCycling™, czyli chemicznego recyclingu, który pozwala na produkcję spodni trekkingowych ze zużytych opon, a także biodegradowalny polimer ecovio – z którego produkowane są m.in. worki na bioodpady czy folia do ściółkowania, wykorzystywana w rolnictwie.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
BASF Polska od wielu lat prowadzi też różne inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.
W 2011 r. BASF Polska został partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, gdzie do dziś dzieci i młodzież mogą odkrywać tajniki chemii. Na uczelniach działa na zasadzie zajęć specjalistycznych i programów dla studentów. Współpracuje z Politechniką Warszawską, gdzie stworzono specjalny przedmiot Zarządzanie Biznesem Technologicznym. Firma współpracuje także z Politechniką Wrocławską i Politechniką Śląską, a także z uczelniami rolniczymi.
W październiku 2022 r. ukazała się również trzecia odsłona kampanii „Chemia jest kobietą”, która ma być zachętą dla wszystkich kobiet, zarówno tych młodszych, które dopiero wchodzą na ścieżkę swojej zawodowej karier, jak i tych starszych, z dużym doświadczeniem, by podejmować odważne decyzje zawodowe. W tej edycji organizatorki zdecydowały się zaprezentować wizerunki klientek BASF Polska, które na co dzień pracują w męskich zespołach.
Z okazji 30 lat BASF Polska, na zlecenie firmy zostały przygotowane także wyjątkowe obrazy. Marta Zawadzka, artystka, inspirowana innowacjami BASF przygotowała 8 dzieł w neonowych, energetyzujących barwach. 6 z nich nawiązuje do produktów firmy, jeden z nich został przygotowany w tematyce 30-lecia, a ostatni dotyczy kampanii społecznej „Chemia jest kobietą”. Część obrazów zostanie wylicytowana 24 listopada na aukcji charytatywnej.
Źródło: BASF