Technik montażu i automatyki stolarki budowlanej w ofercie szkół
Technik montażu i automatyki stolarki budowlanej w ofercie szkół, fot. Związek POiD
W ekspresowym tempie przebiegają prace nad wdrożeniem do techników specjalizacji „technik montażu i automatyki stolarki budowlanej” w szkołach branżowych II stopnia. Jest to kontynuacja istniejącego już od 2018 r. zawodu „montera stolarki budowlanej”, w którym kształcenie prowadzone jest w branżowej szkole I stopnia. Prace rozpoczęły się na wniosek Związku POiD, który aktywnie uczestniczy w tworzeniu podstawy programowej.
Zobacz także
homebook.pl Trendy wnętrzarskie przydatne w urządzaniu sypialni. Czego nie może w niej zabraknąć?
Każdego roku projektanci wnętrz i designerzy prezentują nowe trendy, które wyznaczają kierunki zmian, dokonywanych w wystroju naszych mieszkań i domów. Nie inaczej jest w 2021 roku. Zobacz, co w trawie...
Każdego roku projektanci wnętrz i designerzy prezentują nowe trendy, które wyznaczają kierunki zmian, dokonywanych w wystroju naszych mieszkań i domów. Nie inaczej jest w 2021 roku. Zobacz, co w trawie piszczy i które tendencje okażą się godne tego, aby zaimplementować je również w swoich czterech ścianach. Przed Tobą kilka najciekawszych tendencji, którym zdecydowanie warto bliżej się przyjrzeć.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Warunki Techniczne 2021 – materiały i technologie stosowane w nowoczesnym budownictwie
Od 1 stycznia 2021 r. obowiązują zaostrzone warunki techniczne (WT 2021) dla nowo budowanych obiektów, a także budynków zaprojektowanych i wybudowanych według wcześniej obowiązujących standardów. Jak zaprojektować...
Od 1 stycznia 2021 r. obowiązują zaostrzone warunki techniczne (WT 2021) dla nowo budowanych obiektów, a także budynków zaprojektowanych i wybudowanych według wcześniej obowiązujących standardów. Jak zaprojektować i wykonać przegrody budynku, aby ich parametry spełniały zaostrzone wymagania cieplno-wilgotnościowe?
fischer news Zielone światło dla innowacyjnej technologii mocowania
Najdłuższy i drugi pod względem szerokości tunel lądowy w Holandii powstaje obecnie, by odciążyć ruch w Amsterdamie. Dodatkowo jego celem jest zmniejszenie poziomu hałasu oraz redukcja zanieczyszczenia...
Najdłuższy i drugi pod względem szerokości tunel lądowy w Holandii powstaje obecnie, by odciążyć ruch w Amsterdamie. Dodatkowo jego celem jest zmniejszenie poziomu hałasu oraz redukcja zanieczyszczenia powietrza w trosce o zdrowie mieszkańców. Ponad 1,7 miliona kotew gwoździowych fischer ze stali nierdzewnej (A4) FNA II zastosowano do zainstalowania paneli przeciwpożarowych na ścianach i sufitach tunelu.
Prace nad projektem poszerzenia oferty szkolnictwa o specjalizacje „technik montażu i automatyki stolarki budowlanej”, rozpoczęły się po spotkaniu przedstawicieli POiD z wiceminister Marzeną Machałek, które odbyło się 28 września br. w Ministerstwie Edukacji i Nauki. MEiN wyraziło pełne zainteresowanie wdrożeniem nowej specjalizacji, czego następstwem jest uruchomienie procedury wdrożenia specjalizacji do techników o profilu budowlanym.
„Do tej pory działania POiD w zakresie wprowadzenia zawodu montera stolarki, dotyczyło szkół branżowych. W czasie licznych szkoleń i kontaktów ze szkołami otrzymujemy wiele sygnałów, że atrakcyjność specjalizacji związanej z naszą branżą podniesie możliwość uzyskania świadectwa maturalnego, a taką daje ukończenie technikum. Uczniowie w technikach zdobędą wiedzę m.in. z zakresu organizowania i nadzorowania robót związanych z montażem i naprawą stolarki budowlanej, instalowania elementów automatyki sterowania czy sporządzania kosztorysów robót związanych z montażem i automatyką stolarki budowlanej” – tłumaczy dyrektor POiD Paweł Wróblewski.
Projekt z jednej strony obejmuje przygotowanie podstawy programowej dla nowej specjalizacji, z zaś drugiej przygotowanie programu szkoleń dla nauczycieli zawodu i ich realizację. Przygotowane i organizowane przez Związek POiD, wraz z firmami członkowskimi szkolenia, są ważnym elementem programu wsparcia dla szkół branżowych, które już prowadzą kształcenie w zawodzie „monter stolarki budowlanej” lub też planują rozpoczęcie edukacji w tej profesji.
„Cykl realizowany jest w ośrodkach szkoleniowych znajdujących się przy zakładach produkcyjnych firm zrzeszonych w POiD i obejmuje szeroko pojętą podstawę programową edukacji w zawodzie montera. W programie szkoleń poza zajęciami teoretycznymi i praktycznymi z montażu wyrobów, znajdują się również zagadnienia dotyczące wymagań normatywnych czy regulacji prawnych, obowiązujących branżę stolarki budowlanej” – mówi Augustyn Zioło doradca POiD ds. szkoleń.
Po złożeniu wniosku przez POiD, oraz po jego pozytywnym rozpatrzeniu Ministerstwo Edukacji i Nauki, zleciło Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie realizację zadania polegającego na opracowaniu projektów podstawy programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. Opracowany projekt podstawy będzie uwzględniał strukturę podstawy programowej określonej w rozporządzeniu oraz załączony opis zawodów wraz z propozycjami celów kształcenia, zestawów oczekiwanych efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji tych efektów. Ponadto do opracowanego projektu podstawy programowej zostanie dołączona tabela zgodności, potwierdzająca uwzględnienie charakterystyk poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji pierwszego i drugiego stopnia. Zadanie to realizowane jest w porozumieniu z Departamentem Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego. W pracach bierze udział przedstawiciel POiD Augustyn Zioło, który został powołany do eksperckiego zespołu programowego kwalifikacji.
„Rozpoczęliśmy intensywne prace, aby nowa specjalizacja związana z naszą branżą trafiła do oferty szkolnictwa jak najszybciej, czyli wraz z kolejnym rokiem szkolnym. To szansa na zwiększenie atrakcyjności promowanych zawodów, a jednocześnie odpowiedź na potrzeby młodszego pokolenia, która chce związać swoją przyszłość z branżą stolarki budowlanej. Celem jest również zapełnienie pustki, która wytworzyła się na rynku pracy, cierpiącym od kilku lat na deficyt wykwalifikowanych specjalistów. Dotyczy to zarówno firm wykonawczych, jak i przedsiębiorstw specjalizujących się w produkcji. Liczymy na pełną współpracę w tym zakresie zarówno z MRPi T, jak i z MEiN” – podsumowuje Paweł Wróblewski, dyrektor zarządzający w Związku POiD.
Źródło: Związek POiD