Page 11 - Izolacje 4/2019 demo
P. 11
W tym celu prowadzimy stronę inter- ubiegania się o dotacje. Należy dać Od pewnego czasu widzę pewien trend,
netową www.termomodernizacja.org, więcej kompetencji gminom, ponie- który mnie niepokoi. Otóż coraz więcej
gdzie edukujemy, jak skutecznie wal- waż Wojewódzkie Fundusze Ochrony ministerstw w obszar swojej działalności
czyć ze smogiem. Istotnym elementem Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ma wpisaną walkę ze smogiem. Z jednej
naszej akcji jest wysyłka specjalnie są w stanie sprostać tym wyzwaniom strony to dobrze, ale z drugiej istnieje
przygotowanych ulotek i plakatów społecznym w ramach programu „Czyste obawa, że te kompetencje się rozkładają
do mieszkańców gmin, które infor- Powietrze”. i to może zawsze stanowić zagrożenie
mują o najważniejszych aspektach 11 lutego br. weszła w życie nowelizacja dla skuteczności podejmowanych dzia-
związanych z ocieplaniem budynków, ustawy o wspieraniu remontów i termo- łań w tym zakresie.
korzyściach związanych z termomo- modernizacji, która przewiduje właśnie Pełnię funkcję pełnomocnika premiera
dernizacją, finansowaniu tych prac taką współpracę, kierując środki bezpo- do spraw programu „Czyste Powiet-
i ulgach z tego wynikających. średnio do najbardziej zanieczyszczonych rze”, więc dostałem zestaw narzędzi
Aby dodatkowo wesprzeć ten cel, gmin. koordynacyjnych. Właśnie takich, które
w ramach specjalnej Grupy Roboczej
zaprosiliśmy do współpracy najwybit- Prawda jest taka, że to jest pewien paradoks, że na poziomie
niejszych specjalistów w dziedzinie prawa energetycznego, czy pewnie też szeregu innych
szeroko pojętej termomodernizacji. aktów, gminy są wpisane jako jednostki odpowiedzialne
Osoby te, poza działaniami eduka- za zaspokojenie potrzeb energetycznych mieszkańców.
cyjnymi, wspierają nas w tworzeniu A one tak naprawdę ani nie mają jakichkolwiek narzędzi,
mechanizmów mających na celu ani nie mają żadnych kompetencji w tym zakresie. Te przepisy,
usprawnienie procesu termomoder- które zostały wprowadzone w życie, siłą rzeczy będą musiały
nizacji w Polsce. Korzystając z ich spowodować po stronie samorządów gminnych stworzenie
autorytetu i wiedzy, chcemy skutecznie dedykowanych osób, które będą te potrzeby zaspokajały.
walczyć ze smogiem i proponować
pewne usprawnienia w ustawach
i innych regulacjach związanych To będzie taki wielki poligon do- miały zadbać o to, o czym Pan mówi, jak
z walką ze smogiem. Obecnie kończy- świadczalny. Prawda jest taka, że to jest doprowadzić do sytaucji, żeby te instytucje
my opracowywanie pakietu propozycji pewien paradoks, że na poziomie prawa państwowe ze sobą współpracowały. Skoro
zmian w przepisach, które na Pana energetycznego, czy pewnie też szeregu potrafiliśmy zrealizować ileś tych kwestii
ręce również chcemy przesłać. innych aktów, gminy są wpisane jako w walce ze smogiem, to wynika z tego,
To bardzo ciekawe. Chętnie się zapoznam jednostki odpowiedzialne za zaspokojenie że ta koordynacja działa i funkcjonuje. Ale
z efektami prac tej grupy. Nie mam żadne- potrzeb energetycznych mieszkańców. też jest tak, że po 15 miesiącach pełnienia
go problemu, żeby słuchać o tym, co nie A one tak naprawdę ani nie mają jakich- swojej funkcji mam swoje przemyślenia
działa i co trzeba poprawić. kolwiek narzędzi, ani nie mają żadnych na temat tego, jak można by było polep-
kompetencji w tym zakresie. Te przepi- szyć tę koordynację.
Jednym z naszych postulatów jest to, sy, które zostały wprowadzone w życie, Historycznie nieskuteczność polskiej
o czym Pan już po części wspominał. siłą rzeczy będą musiały spowodować administracji w walce ze smogiem wynikała
Z rozmów, jakie prowadzimy w gminach, po stronie samorządów gminnych stwo- z takiego rozczłonkowania kompetencji
wynika, ewidentnie funkcja ekodoradcy rzenie dedykowanych osób, które będą te po różnego rodzaju resortach, które reali-
powinna być wzmocniona w procesie potrzeby zaspokajały. zowały to jakoś sobie we swoim własnym
.com.pl
PROMOCJA
nr 4/2019 13