Page 11 - IZOLACJE 2/2020
P. 11

Wywiad




           WARUNKI TECHNICZNE                                                                             cz. 1


           MUSZĄ BYĆ ZMIENIONE




           Dr Ludomir Duda, doradca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
           i Gospodarki Wodnej, w rozmowie z Jarosławem Guzalem







             Na początku naszej rozmowy chciałbym   z ustawy budynki jednorodzinne
             poruszyć kwestię szeroko pojętej ter-  i zmieniono sposób optymali-
             momodernizacji. Po pierwsze w Polsce   zacji inwestycji, zamieniając
             do ocieplenia jest bardzo dużo budyn-  kryterium optymalizacyjne NPV
             ków, a po drugie w samych regulacjach   (aktualna wartość netto – przyp.
             dotyczących termomodernizacji będą   red.) na SPBT (prosty okres
             zachodziły zmiany. Rozpatrywanie   zwrotu nakładów – przyp. red.),
             tematu chociażby pod kątem głębokiej   co ograniczało zakres ocieplenia.
             termomodernizacji już nas zmusza   Na koniec, gdy mimo tych zabie-
             do pewnych zmian w postrzeganiu tego   gów liczba inwestycji wzrastała,
             zagadnienia.                    ograniczono dopływ pieniędzy
           Byłem autorem pierwszego projektu   do Funduszu Termomoderniza-
           ustawy o wspierania termomodernizacji,   cyjnego.
           która w tamtym czasie była prawdziwie   Trzeba także powiedzieć,
           rewolucyjnym aktem prawnym. Fundacja   że rzadko kiedy intencją korzy-
           Poszanowania Energii pracowała nad nim   stających z dobrodziejstw ustawy
           od 1994 roku. Po czterech latach bezowoc-  było obniżenie energochłonności.
           nych prób Sejm uchwalił ją w 1998 roku.   Dzięki ustawie powstał mecha-
           Wtedy wyprzedzała ona wszystkie euro-  nizm dźwigni finansowej pozwa-  Dr Ludomir Duda, doradca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony
           pejskie dyrektywy w zakresie efektywności   lający na wykonanie remontów   Środowiska i Gospodarki Wodnej; fot.: J. Guzal
           energetycznej budownictwa. Niestety   elewacji i dachów, a także
           intencją władzy nie było poszanowanie   modernizacji cieknących instalacji, na które   to projekt. Przy braku nadzoru audytor-
           energii, lecz potrzeba urynkowienia cen   zawsze brakowało środków.  skiego, projektanci dobierają technologie
           ciepła w gospodarce komunalnej. Różnice   W konsekwencji mało kto zwracał uwa-  i urządzenie uwzględniając wysokość
           w standardzie energetycznym budynków   gę na efektywność energetyczną inwesty-  otrzymywanych prowizji, a nie korzyści in-
           i w kosztach wytwarzania energii były tak   cji. Kiedyś przypadkiem dostałem wyniki   westora. Kolejnym ryzykiem jest powszech-
           duże, że koszty ogrzewania w przeliczeniu   z jednej z warszawskich spółdzielni, która   ne fałszowanie deklaracji właściwości użyt-
           na 1 m  mogły się różnić ponad dziesię-  po kilkunastu latach od termomodernizacji   kowych materiałów i urządzeń. Aż trudno
                2
           ciokrotnie. Utrudniało to urynkowienie cen.   zebrała dane o zużyciu energii przed i po in-  tu mówić o ryzyku – powinno się mówić
           By zmniejszyć te różnice, zainwestowano   westycjach dla każdego z modernizowanych   raczej o pewności popełnienia błędu, jako
           ogromne pieniądze na modernizację źródeł   budynków. W 20% przypadków zużycie   że większość kontroli styropianów wykazuje
           ciepła, a z drugiej strony uchwalono ustawę   energii po termomodernizacji nieznacz-  zaniżone wartości współczynnika przewo-
           termomodernizacyjną. Wszystko to miało   nie wzrosło, w 20% nie uległo zmianie   dzenia ciepła λ [W/(m·K)]. Powszechność
           wyrównać koszty ogrzewania w skali kraju.  i w kolejnych 20% zmiana była mniejsza   i bezkarność tego procederu wskazuje
             Potem wyszło szydło z worka, czyli   niż 10%. Widać więc, że te inwestycje   na państwowe przyzwolenie na okradanie
           interes lobby energetycznego – najważniej-  okazały się radykalnie mniej efektywne   inwestorów – zapewne w imię ochrony ryn-
           szego żywiciela klasy politycznej. Dla niej   niż zakładane w audycie energetycznym   ku energii. Dalej mamy ryzyka wykonaw-
           wzrost zużycia energii to wzrost dochodu   minimum 40%.              cze, tym większe, im większa interesowna
           narodowego, wzrost podatków i tysiące                                pobłażliwość nadzoru inwestorskiego.
           wysokopłatnych stanowisk w sektorze   To dramatyczne dane. Jakie są Pana   Do tego dochodzą ryzyka ograniczone-
           zmonopolizowanym, a więc niepodle-  zdaniem przyczyny tego zjawiska?  go zakresu inwestycji, czyli rezygnacja
           gającym ograniczeniom rynku. Dlatego   Przyczyn jest wiele. Pierwsza to brak   z modernizacji systemu wentylacyjnego
           intensywnie demontowano mechanizmy   kontroli nad ryzykami procesu, poczynając   i instalacji skutecznej automatyki. Na te
           ustawy. Nie cofano się przed rozwiązaniami   od ryzyka audytu energetycznego. Audy-  ryzyka natury technicznej nakłada się niski
           ocierającymi się o absurd, np. wyłączono   tor może postawić niewłaściwą diagnozę   poziom świadomości użytkowników energii,
           z zakresu jej działania wymianę okien   co do struktury strat ciepła i nieoptymal-  którzy mają decydujący wpływ na ostatecz-
           i ocieplenie balkonów. Następnie wyłączono   nie dobrać inwestycję. Kolejne ryzyko   ną wysokość rachunku za energię.


            14                                                                                          nr 2/2020
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16