Politechnika Śląska liderem konsorcjum, które opracuje metody redukcji hałasu urządzeń
Politechnika Śląska liderem konsorcjum, które opracuje metody redukcji hałasu urządzeń, fot. www.kpk.gov.pl
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) hałas jest drugą z przyczyn współczesnych chorób cywilizacyjnych. Nad metodami jego redukcji, w ramach projektu badawczego „Active reduction of noise transmitted into and from enclosures through encapsulated structures – IN-NOVA”, finansowanego z programu Horyzont Europa, będzie pracować kilkanaście uczelni, koncernów i instytucji z całego świata. Liderem projektu jest Politechnika Śląska, a koordynuje go prof. Marek Pawełczyk, prorektor Politechniki Śląskiej ds. nauki i rozwoju.
Zobacz także
Kingspan news Projektowanie w chmurze z Autodesk BIM 360
BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM...
BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM – bogate w dane plany zawierają informacje na temat możliwości produktu/projektu, certyfikatów, kosztów i wielu innych. Integrując każdy znany szczegół elementu w pliku BIM, osoby znajdujące się na planie produktu mają dostęp do informacji na temat specyfikacji, instalacji, przekazania i cyklu życia...
Materiały prasowe Stan techniczny dróg krajowych – raport GDDKiA za 2023 r.
Coroczne podsumowanie dostarcza szczegółowych informacji w kwestii oceny stanu nawierzchni. Z raportu za 2023 r. wynika, że niemal 90 proc. dróg krajowych w Polsce, w ujęciu użytkowej oceny stanu nawierzchni,...
Coroczne podsumowanie dostarcza szczegółowych informacji w kwestii oceny stanu nawierzchni. Z raportu za 2023 r. wynika, że niemal 90 proc. dróg krajowych w Polsce, w ujęciu użytkowej oceny stanu nawierzchni, nie wymaga obecnie remontu, a jedynie 9 proc. kwalifikuje się do wykonania prac naprawczych.
Redakcja miesięcznika IZOLACJE news Zachowując przeszłość, chronimy przyszłość – piąta edycja Akademii Bernharda Remmersa
Piąta edycja Akademii Bernharda Remmersa odbędzie się w dniach 16–17 października 2024 roku w Hotelu Altus w Poznaniu. Wydarzenie organizowane jest z okazji 75-lecia firmy Remmers, specjalizującej się...
Piąta edycja Akademii Bernharda Remmersa odbędzie się w dniach 16–17 października 2024 roku w Hotelu Altus w Poznaniu. Wydarzenie organizowane jest z okazji 75-lecia firmy Remmers, specjalizującej się w ochronie zabytków i hydroizolacji budynków.
Projekt „Active reduction of noise transmitted into and from enclosures through encapsulated structures – IN-NOVA” dotyczy redukcji hałasu transmitowanego przez zamknięte struktury w urządzeniach domowych i przemysłowych, a także pojazdach samochodowych, samolotach, za pomocą sterowania mikrodrganiami ich obudów.
”Jest to projekt badawczy realizowany w programie Horyzont Europa. Zostaliśmy liderem dużego konsorcjum naukowo-przemysłowego, złożonego z europejskich uczelni badawczych, znajdujących się na pierwszych kilkudziesięciu miejscach głównych list rankingowych, ale także z olbrzymich przedsiębiorstw rozpoznawalnych na całym świecie. Pełnienie przez Politechnikę Śląską funkcji lidera w projekcie europejskim, zwłaszcza tak rozległym i z dużym budżetem, jest szczególnie cenione w ewaluacji działalności naukowej oraz należy do najważniejszych wskaźników w rozliczaniu udziału w programie Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza. Pozwala nam także tworzyć własną prestiżową sieć badawczą” – mówi prof. Marek Pawełczyk.
W ramach projektu będzie prowadzona intensywna działalność badawcza, powstanie wiele doktoratów. Powstaną gotowe rozwiązania techniczne, zostaną opracowane normy oraz metody certyfikacji, zostanie zorganizowanych wiele szkoleń i działań popularyzujących zaproponowane rozwiązania redukcji hałasu, powstaną publikacje w renomowanych czasopismach, a także szersze opracowania naukowe, materiały szkoleniowe i zgłoszenia patentowe. Zostaną zorganizowane konferencje naukowe, powstaną spółki spin-off.
Celem projektu jest opracowanie systemów redukcji hałasu przechodzącego przez obudowy urządzeń. Są to zarówno urządzenia przemysłowe i gospodarstwa domowego, ale również samoloty czy samochody – hałas przechodzący przez takie obudowy powoduje dużą uciążliwość, a w przypadku urządzeń przemysłowych jest również powodem wielu chorób cywilizacyjnych. Dlatego redukcja hałasu ma olbrzymie znaczenie. Niestety obecne techniki jego redukcji, polegające głównie na izolacji pasywnej poprzez bariery dźwięko-akustyczne są niewystarczające. Jedynie bardzo grube i ciężkie materiały mogłyby być skuteczne. Jednak w dobie redukcji surowców mineralnych takie rozwiązania nie są akceptowalne. Mniejsza waga to też mniejsze zużycie energii. Dlatego należy poszukiwać innych, bardziej efektywnych rozwiązań powodujących nie tylko redukcję hałasu, ale również redukcję ciężaru i rozmiaru urządzeń przy odpowiedzialnym wykorzystaniu materiałów.
„IN-NOVA” to projekt wielowątkowy, którego celem jest także powołanie dużej sieci naukowo-przemysłowej krajów Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz państw spoza Unii. – Zaprosiliśmy do współpracy tak znane uczelnie, jak: KU Leuven, University College London, University of Southampton, Universitat Politecnica de Valencia, Otto-Von-Geuricke Universitaet Magdeburg, niemiecki instytut badawczy DLR, który jest odpowiednikiem NASA w Europie oraz światowej klasy przedsiębiorstwa: Airbus, Siemens, Analog Devices, Muller-BBM. W projekcie uczestniczą także naukowcy z uczelni badawczych spoza Europy: Hong-Kong Polytechnic University, Nanyang Technological University Singapore, Kansai University, Qatar University, Universidad Austral of Chile.
„Tak silne konsorcjum jest efektem mojej wieloletniej pracy w ramach International Instiutute of Acoustics and Vibration – międzynarodowego towarzystwa naukowego, którym mam zaszczyt kierować. Bardzo się cieszę, że wraz z Panem dr. hab. Stanisławem Wroną z Katedry Pomiarów i Systemów Sterowania zdołaliśmy przygotować wniosek bez angażowania jakichkolwiek firm wspierających, który uzyskał tak wysoką ocenę Komisji Europejskiej. Mam nadzieję, że sukces ten zachęci innych naukowców do konsekwentnego budowania własnych konsorcjów i ubiegania się o projekty europejskie w tej najbardziej prestiżowej i odpowiedzialnej roli – roli lidera, czego zarówno Politechnika Śląska, jak i inne polskie uczelnie bardzo potrzebują, aby zwiększać swoją rozpoznawalność i znaczenie na naukowej mapie badawczej” – przyznaje prof. Pawełczyk.
Realizację projektu wspierają ponadto instytucje i przedsiębiorstwa: Główny Urząd Miar, Noise Abatement Society, Stadler, Diehl Aviation. Dzięki tej współpracy mogłyby również powstać normy dotyczące aktywnych metod redukcji hałasu urządzeń. Miałyby być one wdrożone w Wielkiej Brytanii, a dzięki odpowiedniemu lobbingowi zabiegać będziemy także o ich przyjęcie w Unii Europejskiej i innych państwach.
W ramach projektu „IN-NOVA” będą też kształcone młode kadry naukowców. Wartością dodaną udziału w projekcie będzie przygotowanie młodych naukowców do pełnienia roli liderów w zakresie związanym z metodami redukcji hałasu urządzeń. Będą oni korzystali z wielu możliwości staży zarówno w innych uczelniach, ale także w międzynarodowych przedsiębiorstwach.
Redukcja hałasu urządzeń przełoży się na poprawę naszego komfortu życia, a także pracy np. w przemyśle.
Dotychczasowe doświadczenie zastosowania tego typu metod, zebrane w Katedrze Pomiaru Systemów Sterowania Politechniki Śląskiej, na podstawie badan laboratoryjnych oraz w oparciu o testy na urządzeniach rzeczywistych nabytych z rynku, pokazują, że są one jak najbardziej efektywne i pozwalają uzyskać zdecydowanie większe efekty redukcji hałasu niż metody klasyczne. Natomiast pozostaje jeszcze wiele kwestii do rozwiązania, w czym pomoże waśnie międzynarodowe konsorcjum — podsumowuje prof. Marek Pawełczyk
Źródłem finansowania projektu „IN-NOVA” są fundusze z Unii Europejskiej w programie Horyzont Europa. Projekt uzyskał ocenę 95,80% i otrzymał finansowanie na poziomie 100%. Całkowity koszt projektu wynosi ok. 2,7 mln Euro. Przewidywany czas rozpoczęcia projektu to koniec 2022 r. w zależności od ostatecznych ustaleń w gronie partnerów. Czas realizacji wynosi 4 lata.
Źródło: Politechnika Śląska