Projekt ustawy o kooperatywach mieszkaniowych w opinii BCC, fot. www.pixabay.com
Business Centre Club z aprobatą przyjął koncepcję wprowadzenia ułatwień w realizacji prywatnych inwestycji mieszkaniowych na własne potrzeby oraz popieranie spółdzielczych form budownictwa. W projekcie ustawy o kooperatywach mieszkaniowych oraz o zasadach zbywania nieruchomości należących do gminnego zasobu nieruchomości w celu wsparcia realizacji inwestycji mieszkaniowych zabrakło jednak odpowiedzi na prawidłowo zdiagnozowane problemy rynku: brak mieszkań oraz domów mieszkalnych w przystępnych cenach, a w samych przepisach jest szereg nieścisłości i usterek.
BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM...
BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM – bogate w dane plany zawierają informacje na temat możliwości produktu/projektu, certyfikatów, kosztów i wielu innych. Integrując każdy znany szczegół elementu w pliku BIM, osoby znajdujące się na planie produktu mają dostęp do informacji na temat specyfikacji, instalacji, przekazania i cyklu życia...
W terminie 9–12 kwietnia br. w Wiśle odbędzie się kolejna edycja Konferencji WPPK pt. „Naprawy i wzmocnienia konstrukcji” z przewodnim tematem budownictwa ogólnego.
W terminie 9–12 kwietnia br. w Wiśle odbędzie się kolejna edycja Konferencji WPPK pt. „Naprawy i wzmocnienia konstrukcji” z przewodnim tematem budownictwa ogólnego.
W bieżącym miesiącu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie minus 4,0 (przed miesiącem minus 5,5). Poprawę koniunktury sygnalizuje 11,6% przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 15,6%...
W bieżącym miesiącu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie minus 4,0 (przed miesiącem minus 5,5). Poprawę koniunktury sygnalizuje 11,6% przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 15,6% (przed miesiącem odpowiednio 11,1% i 16,5%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.
Projekt wymaga dalszych prac, zwłaszcza gruntownego i ponownego przeanalizowania jego założeń. Podkreślamy, że instytucja kooperatywy mieszkaniowej miałaby sens i mogłaby mieć istotne znaczenie, gdyby została znacząco zliberalizowana w stosunku do kształtu zaproponowanego w projekcie, np. poprzez umożliwienie realizacji inwestycji w formie kooperatywy nie tylko dla minimum 3 osób fizycznych, ale też dla innych podmiotów (na zasadach podobnych do funkcjonujących wcześniej Towarzystw Budownictwa Społecznego).
W uzasadnieniu projektu czytamy, że zasadniczy cel to wsparcie realizacji inwestycji mieszkaniowych, w tym realizacja założenia zawartego w Narodowym Programie Mieszkaniowym (uchwała nr 115/2016 Rady Ministrów z 27 września 2016 r. w sprawie przyjęcia Narodowego Programu Mieszkaniowego). Zdaniem BCC, tworzenie nowych rodzajów podmiotów gospodarczych może nie być adekwatnym środkiem polityki mieszkaniowej. Problemem są bowiem wysokie (wciąż rosnące) koszty i stopień skomplikowania inwestycji mieszkaniowych, a nie forma ich realizacji. Przypominamy, że cele Narodowego Programu Mieszkaniowego wprost dotyczą rozwoju spółdzielczych form budownictwa (w rozumieniu prawa spółdzielczego), a nie tworzenia nowych bytów prawnych o charakterze zbliżonym do spółki cywilnej (jednak o znacznie ograniczonej elastyczności), do czego w praktyce mógłby sprowadzić się projekt o kooperatywach mieszkaniowych.
BCC krytycznie ocenia uzasadnienie projektu, które w znacznej części zawiera polityczną deklarację, zamiast konkretnych danych i odwołań do badań, które mogłyby być poparciem stawianych tez. Uzasadnienie sformułowano w formie ciągłego wywodu, bez odwołania do poszczególnych jednostek redakcyjnych projektu, co sprawia wrażenie „oderwania” od części merytorycznej, w której wskazujemy na poniższe zapisy:
brak definicji legalnej kooperatywy mieszkaniowej (art. 2, art. 4 projektu) – projekt nie zawiera legalnej definicji kooperatywy mieszkaniowej, przez co zdaniem BCC funkcjonowanie takiego podmiotu w praktyce będzie utrudnione. Kooperatywa mieszkaniowa jest opisywana od strony przedmiotowej, tj. działalności w ramach przedsięwzięcia [Członkowie kooperatywy mieszkaniowej współdziałają w celu realizacji inwestycji mieszkaniowej. Inwestycją mieszkaniową jest natomiast w rozumieniu projektu (zgodnie z art. 2 ust. 1) […] realizowane przez członków kooperatywy mieszkaniowej albo przez spółdzielnię mieszkaniową przedsięwzięcie inwestycyjno-budowlane służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych członków tej kooperatywy mieszkaniowej albo członków tej spółdzielni mieszkaniowej, oraz osób z nimi zamieszkujących, polegające na: 1) nabyciu nieruchomości gruntowej i wybudowaniu na niej co najmniej jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego lub 2) nabyciu nieruchomości gruntowej i wybudowaniu na niej budynków mieszkalnych jednorodzinnych, jeżeli łączna liczba samodzielnych lokali mieszkalnych […] zwanych dalej „lokalami mieszkalnymi”, lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których nie wyodrębniono lokalu, jest większa niż dwa, lub 3) nabyciu nieruchomości gruntowej zabudowanej co najmniej jednym budynkiem oraz przeprowadzeniu robót budowlanych, po zakończeniu których częściami składowymi nabytego gruntu będą budynek lub budynki obejmujące: a) lokale mieszkalne lub b) budynki mieszkalne jednorodzinne, w których nie wyodrębniono lokalu – w łącznej liczbie większej niż dwa.],
brak podmiotowości i odrębności prawnej kooperatywy mieszkaniowej (art. 1–10 projektu) – kooperatywy mieszkaniowe mają w założeniu stanowić specyficzny rodzaj ograniczonych spółek cywilnych, lub zgoła wprost spółki cywilne osób fizycznych, konkretnego przeznaczenia. W projekcie nie przewidziano wyposażenia takiej kooperatywy nie tylko w osobowość prawną, ale nawet w zdolność prawną [intencją projektodawcy nie jest powołanie nowego bytu organizacyjnego, a jedynie określenie ram prawnych współdziałania osób fizycznych w celu samodzielnego zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Kooperatywa mieszkaniowa jest tu postrzegana w kategoriach stosunku obligacyjnego a nie określonej organizacji członków lub jednostki organizacyjnej.] Zdaniem BCC, lepsze byłoby wprowadzenie chociażby nowego rodzaju umowy nazwanej lub dodanie pojedynczych przepisów do norm regulujących spółkę cywilną [ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. DzU z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.)] przez wprowadzenie specyficznej spółki cywilnej – kooperatywy mieszkaniowej. Nowy byt prawny o niedookreślonych cechach i bez odrębności prawnej (będący de facto umową cywilnoprawną osób fizycznych), będzie mniej atrakcyjny niż już istniejące konstrukcje prawne, chociażby spółdzielnie o podobnym przeznaczeniu,
wymóg uczestnictwa co najmniej trzech osób fizycznych w kooperatywie mieszkaniowej (art. 5 i art. 8 projektu) – zdaniem BCC, o ile inwestycje mieszkaniowe nie byłyby realizowane przez dewelopera w postaci fikcyjnej kooperatywy mieszkaniowej, z obejściem przepisów prawa (o czym poniżej), zebranie i organizacja co najmniej trzech osób, nieprowadzących działalności gospodarczych, które miałyby zawrzeć skomplikowaną umowę i ponieść znaczne koszty na ryzykowną inwestycję wydaje się wysoce nieprawdopodobne. Przy takiej konstrukcji kooperatywy mieszkaniowej pozostanie ona faktycznie niewykorzystana w obrocie rynkowym, w szczególności jako wysoce ryzykowny wehikuł inwestycyjny. Wymóg udziału trzech osób jest arbitralny i nieuzasadniony. Naszym zdaniem, niezrozumiałe jest rozróżnienie przypadków zmniejszenia liczby członków kooperatywy wskutek śmierci członka kooperatywy oraz wskutek jakichkolwiek innych okoliczności oraz okoliczności ewentualnego wygaśnięcia umowy,
założenia ekonomiczne kooperatywy mieszkaniowej – wątpliwy wydaje się również interes gospodarczy deklarowany w projekcie w tworzeniu kooperatywy. Po pierwsze, kooperatywa mieszkaniowa miałaby ograniczać koszty realizacji inwestycji (przy czym wyłącznie przy założeniu, że inwestycja przebiegnie zgodnie z planem). Mając na uwadze, że kooperatywy mieszkaniowe miałyby być tworzone ze swojej istoty przez nieprofesjonalistów, którzy nie zajmują się na co dzień budownictwem, lecz przez osoby fizyczne planujące zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe, założenie takie wydaje się daleko posunięte. Pominięto okoliczność, że w przypadku dużych podmiotów (na przykład deweloperów) oszczędności wynikają właśnie ze skali inwestycji i silnej pozycji rynkowej. Inwestycje realizowane w niewielkich rozmiarach i przez małe grupy prawdopodobnie będą zatem efektywnie droższe w realizacji. Takie założenie mogłoby być uzasadnione, gdyby zgodzić się z fragmentem uzasadnienia: część prac członkowie kooperatyw wykonują we własnym zakresie i nie płacą marży zysku podwykonawcom i deweloperom. Wymóg ani postulat nie są odzwierciedlone w projekcie. BCC ocenia, że to kolejne daleko idące założenie, które rozminie się z rzeczywistością i nie odpowie na rzeczywiste potrzeby rynku i obrotu,
ryzyko obejścia prawa – przepisów deweloperskich – poprzez kooperatywę mieszkaniową – zaproponowana konstrukcja prawna kooperatywy mieszkaniowej może stanowić sposób na obejście chociażby przepisów tzw. ustawy deweloperskiej (Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (t.j. DzU z 2019 r. poz. 1805 z późn. zm.), zapewniającej liczne mechanizmy ochronne dla nabywców lokali. Łatwa do wyobrażenia jest sytuacja, w której deweloper zajmujący się profesjonalnie realizacją kameralnych inwestycji, oferować będzie produkt inwestycyjny w postaci pakietu: udziału w umowie kooperatywy mieszkaniowej i jednocześnie zawieranej umowy generalnego wykonawstwa przez dewelopera (projekt nie stoi na przeszkodzie takim konstrukcjom). W ten sposób z dewelopera zdjęta zostałaby odpowiedzialność (w tym ekonomiczna i prawna) jako inwestora (tę rolę przejęliby finalni nabywcy), a deweloper i tak mógłby osiągnąć założone cele finansowe minimalizując własne ryzyka związane z procesem budowlanym. Mając na uwadze obecną sytuację na rynku nieruchomości (zwłaszcza nieruchomości mieszkalnych) i swoistą „chłonność” rynku na wszelkie nowe inwestycje, nawet obniżonej jakości, taka konstrukcja zdaniem BCC wydaje się prawdopodobna, a jednocześnie całkowicie wypaczałaby zawarty cel regulacji,
zbywanie nieruchomości przez gminę na rzecz kooperatyw mieszkaniowych (Art. 11–13 projektu) – według BCC zdecydowanie negatywnie należy ocenić zaproponowaną regulację dotyczącą możliwości ograniczenia przez gminę zbycia nieruchomości do kooperatyw mieszkaniowych oraz spółdzielni mieszkaniowych. Taka regulacja w pierwszej kolejności powinna znaleźć się w przepisach o gospodarce nieruchomościami lub w przepisach ustrojowych o samorządzie gminnym, a nie w ustawie szczególnej. Taka regulacja stanowi istotne naruszenie zasad konkurencji i dostępu do rynku. W sposób całkowicie arbitralny i dowolny gminy mogłyby bowiem pomijać w przetargach na sprzedaż nieruchomości inne podmioty prowadzące działalność komercyjną,
prawo odkupu gminy (art. 17 projektu) – BCC krytycznie ocenia obligatoryjne zastrzeżenie prawa odkupu nieruchomości przez gminę. Pomijając wcześniejsze uwagi odnośnie do ewentualnego prawa pierwokupu, zastrzeżenie obligatoryjnego prawa odkupu jest środkiem nieproporcjonalnym. Z jednej strony prawo odkupu znacząco zmniejszy wartość oraz atrakcyjność nieruchomości nim obciążonej, utrudniając jej ewentualne dalsze zbycie przez właściciela. Nadto, samo prawo odkupu miałoby być uzależnione od spełnienia wymagań określonych przez radę gminy w odpowiedniej uchwale. Tym samym, potencjalnie gmina mogłaby zastrzec szerokie prawo odkupu nieruchomości z pokrzywdzeniem inwestorów inwestycji mieszkaniowej,
bonifikata (art. 21 projektu) – ta możliwość i regulacja zasługuje na aprobatę. Szczegółowe rozwiązania są jednak zbyt skomplikowane, trudno zrozumiałe i drobiazgowe. W praktyce może to utrudnić udzielanie bonifikat (lub też – patrząc z przeciwnej perspektywy – ułatwić uchylanie się od ich udzielania). W szczególności negatywnie ocenić należy w opinii przesłanki udzielenia bonifikaty, które mogą być uznane za zbyt wymagające i zbyt daleko idące: wymóg braku prowadzenia działalności gospodarczej na nieruchomości (co mogło przecież mieć miejsce z wielu powodów niesprzecznych z ideą kooperatywy mieszkaniowej), wymóg braku wyodrębnienia lokali niemieszkalnych (co wszak przekreśliłoby możliwość wyodrębnienia komórek lokatorskich lub garażu podziemnego), wymóg braku najmu/dzierżawy/użyczenia (które mogą być niesprzeczne z zaspokajaniem własnych potrzeb mieszkaniowych – np. najem/dzierżawa/użyczenie części lokalu, w którym dana osoba zamieszkuje). Szczególnie ostatni zapis, tj. zakaz użyczenia, jawi się jako nadmiernie surowy i formalny.
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych zaprasza na X Konferencję Naukową „Ł2B czyli Łukasiewicz to Business/Building Chemistry”. Wydarzenie odbędzie się w terminie 10–12...
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych zaprasza na X Konferencję Naukową „Ł2B czyli Łukasiewicz to Business/Building Chemistry”. Wydarzenie odbędzie się w terminie 10–12 stycznia 2024 r. w Rytrze, w Hotelu Perła Południa.
Na stronie internetowej GUNB dostępne są pierwsze projekty domów o powierzchni ok. 120 m². To efekt konkursu architektonicznego na projekty domów o powierzchni do 120, 150 i 180 m², który rozstrzygnięto...
Na stronie internetowej GUNB dostępne są pierwsze projekty domów o powierzchni ok. 120 m². To efekt konkursu architektonicznego na projekty domów o powierzchni do 120, 150 i 180 m², który rozstrzygnięto we wrześniu br. Można z nich korzystać bezpłatnie. Wkrótce pojawią się kolejne.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami NFOŚiGW budżet programu „Mój Prąd” został zwiększony o 450 mln zł. Zatem całkowity budżet piątej edycji programu wynosi 950 mln zł. Ale to nie koniec zmian. Ci, którzy...
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami NFOŚiGW budżet programu „Mój Prąd” został zwiększony o 450 mln zł. Zatem całkowity budżet piątej edycji programu wynosi 950 mln zł. Ale to nie koniec zmian. Ci, którzy otrzymali już dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznych z innych źródeł publicznych – np. z programu „Czyste Powietrze” czy programów gminnych – od 20 października br. mogą też ubiegać się o pieniądze z „Mojego Prądu” na dodatkowe urządzenia, które współpracują z fotowoltaiką.
Banki udzieliły już ponad 30 tysięcy bezpiecznych kredytów 2% z dopłatą państwa do miesięcznych rat. Od 20 listopada br. do grona banków, mających w swojej ofercie ten produkt, dołączy Santander Bank Polska.
Banki udzieliły już ponad 30 tysięcy bezpiecznych kredytów 2% z dopłatą państwa do miesięcznych rat. Od 20 listopada br. do grona banków, mających w swojej ofercie ten produkt, dołączy Santander Bank Polska.
W dniach 27–28 października w Kochcicach k. Częstochowy miała miejsce konferencja szkoleniowa Stowarzyszenia Wykonawców Izolacji Natryskowych. Była to jednocześnie okazja do spotkania dla całego środowiska...
W dniach 27–28 października w Kochcicach k. Częstochowy miała miejsce konferencja szkoleniowa Stowarzyszenia Wykonawców Izolacji Natryskowych. Była to jednocześnie okazja do spotkania dla całego środowiska izolacji natryskowych – przedstawicieli firm, a także członków oraz partnerów organizacji.
W tegorocznym rankingu najbardziej zanieczyszczonych miejscowości w Polsce po raz kolejny zwyciężyła Nowa Ruda, zdobywając pierwsze miejsce w trzech kategoriach: liczba dni smogowych, stężenia PM10 oraz...
W tegorocznym rankingu najbardziej zanieczyszczonych miejscowości w Polsce po raz kolejny zwyciężyła Nowa Ruda, zdobywając pierwsze miejsce w trzech kategoriach: liczba dni smogowych, stężenia PM10 oraz stężenia benzo(a)pirenu. W czołówce smogowych rekordzistów znalazły się również Nowy Targ, Sucha Beskidzka, Nowy Sącz czy Żywiec. Wśród najbardziej zanieczyszczonych miejscowości po raz pierwszy pojawiło się Nowe Miasto Lubawskie, w którym zainstalowano stację pomiarową.
We wrześniu br. Stowarzyszenie Wykonawców Izolacji Natryskowych zostało członkiem Komitetu Technicznego (KT) nr 211 ds. Wyrobów Izolacji Cieplnej w Budownictwie. W związku z tym wyłoniliśmy następujących...
We wrześniu br. Stowarzyszenie Wykonawców Izolacji Natryskowych zostało członkiem Komitetu Technicznego (KT) nr 211 ds. Wyrobów Izolacji Cieplnej w Budownictwie. W związku z tym wyłoniliśmy następujących reprezentantów:
Ponad 24 tysiące sprzedanych wejściówek, blisko 150 wystawców, dwa dni wielkich dekarskich emocji i 100% prawdziwego rzemiosła. Tak w wielkim skrócie wyglądał trzeci Kongres i Targi Dekarzy, Blacharzy,...
Ponad 24 tysiące sprzedanych wejściówek, blisko 150 wystawców, dwa dni wielkich dekarskich emocji i 100% prawdziwego rzemiosła. Tak w wielkim skrócie wyglądał trzeci Kongres i Targi Dekarzy, Blacharzy, Cieśli Dach Forum 2024. Nie zabrakło premierowych produktów, branżowych nowości i ciekawych pokazów.
Polski sektor budownictwa będzie lepiej funkcjonował, jeśli jego otoczenie prawne zyska stabilność, której ostatnio brakowało – zgodzili się uczestnicy debaty pt. „Wyzwania dla sektora budownictwa w nadchodzącej...
Polski sektor budownictwa będzie lepiej funkcjonował, jeśli jego otoczenie prawne zyska stabilność, której ostatnio brakowało – zgodzili się uczestnicy debaty pt. „Wyzwania dla sektora budownictwa w nadchodzącej kadencji Sejmu”. Organizatorem wydarzenia była Polska Izba Inżynierów Budownictwa.
W piątek, 17 listopada Bricomarché otworzyło placówkę w Przasnyszu, która jest jednocześnie 192. sklepem sieci w Polsce. To drugi punkt sieci supermarketów „dom i ogród” otwarty w tym miesiącu w województwie...
W piątek, 17 listopada Bricomarché otworzyło placówkę w Przasnyszu, która jest jednocześnie 192. sklepem sieci w Polsce. To drugi punkt sieci supermarketów „dom i ogród” otwarty w tym miesiącu w województwie mazowieckim.
GUNB uruchomił pilotaż zapowiadanego Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie. System testować będą jego główni użytkownicy, czyli urzędnicy z organów administracji architektoniczno-budowlanej....
GUNB uruchomił pilotaż zapowiadanego Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie. System testować będą jego główni użytkownicy, czyli urzędnicy z organów administracji architektoniczno-budowlanej. Uruchomienie systemu dla wszystkich organów planowane jest w przyszłym roku.
W 2022 r. jakość powietrza w stosunku do wszystkich rodzajów zanieczyszczeń poprawiła się. W raporcie „Ocena jakości powietrza w strefach w Polsce za rok 2022” Główny Inspektorat Ochrony Środowiska podsumował...
W 2022 r. jakość powietrza w stosunku do wszystkich rodzajów zanieczyszczeń poprawiła się. W raporcie „Ocena jakości powietrza w strefach w Polsce za rok 2022” Główny Inspektorat Ochrony Środowiska podsumował wyniki rocznej oceny jakości powietrza przeprowadzone w 2023 r. dla poszczególnych województw.
W ramach współpracy skawińskiego samorządu z PFR Nieruchomości spółka Chemobudowa – Kraków wybuduje 190 mieszkania na wynajem przy ul. Torowej w Skawinie. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na...
W ramach współpracy skawińskiego samorządu z PFR Nieruchomości spółka Chemobudowa – Kraków wybuduje 190 mieszkania na wynajem przy ul. Torowej w Skawinie. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na styczeń 2024 r., trwają prace przygotowawcze. Mieszkania mają być gotowe pod koniec 2025 r.
Funkcja operatorów w programie „Czyste Powietrze” ma wzmocnić skalę dotychczasowych działań i przyspieszyć tempo realizowanych termomodernizacji budynków oraz wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła...
Funkcja operatorów w programie „Czyste Powietrze” ma wzmocnić skalę dotychczasowych działań i przyspieszyć tempo realizowanych termomodernizacji budynków oraz wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na nowoczesne. Pilotaże programu prowadzone są w województwach małopolskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Działania gmin jako operatorów finansuje NFOŚiGW.
W okresie styczeń–październik br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Spadła również liczba rozpoczętych budów oraz liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano...
W okresie styczeń–październik br. oddano do użytkowania mniej mieszkań niż przed rokiem. Spadła również liczba rozpoczętych budów oraz liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym.
Pół wieku temu w Toruniu zainstalowano pod ziemią pierwsze w Polsce rury GRP. Na zorganizowanej z tej okazji konferencji firma Amiblu Poland przedstawiła wyniki badań potwierdzających ich niezmieniony...
Pół wieku temu w Toruniu zainstalowano pod ziemią pierwsze w Polsce rury GRP. Na zorganizowanej z tej okazji konferencji firma Amiblu Poland przedstawiła wyniki badań potwierdzających ich niezmieniony stan. Nowoczesne i wciąż udoskonalane produkty są dziś eksportowane z fabryk w Dąbrowie Górniczej i Gdańsku do Europy i na cały świat.
Według wstępnych danych, produkcja budowlano-montażowa (w cenach stałych) zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób w październiku 2023 r. była...
Według wstępnych danych, produkcja budowlano-montażowa (w cenach stałych) zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób w październiku 2023 r. była wyższa o 9,8% w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku (przed rokiem wzrost o 3,9%) oraz wyższa o 2,5% w stosunku do września br. roku (przed rokiem wzrost o 4%).
W bieżącym miesiącu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie minus 10,2 (przed miesiącem minus 10,4). Poprawę koniunktury sygnalizuje 8,2% przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 18,4%...
W bieżącym miesiącu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie minus 10,2 (przed miesiącem minus 10,4). Poprawę koniunktury sygnalizuje 8,2% przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 18,4% (przed miesiącem odpowiednio 8,5% i 18,9%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.
Z najnowszego badania PlanRadar wynika, że prawie 8 na 10 specjalistów budowlanych w Polsce ma trudności z wprowadzaniem nowych technologii w swoich firmach. Dla 23 proc. z nich jedną z największych przeszkód...
Z najnowszego badania PlanRadar wynika, że prawie 8 na 10 specjalistów budowlanych w Polsce ma trudności z wprowadzaniem nowych technologii w swoich firmach. Dla 23 proc. z nich jedną z największych przeszkód w unowocześnieniu sektora jest tradycyjny sposób myślenia przedstawicieli branży. Pomimo tych barier wszyscy respondenci zadeklarowali gotowość do wdrażania innowacji i usprawnień w swoich organizacjach, a co trzeci badany potwierdził, że jego firma zamierza zwiększyć nakłady finansowe w tym...
Wybuch wojny na Ukrainie i wynikające z niej widmo kryzysu energetycznego uświadomił rządzącym, że w obszarze transformacji energetycznej polskiej gospodarki jak najszybciej należy podjąć konkretne działania....
Wybuch wojny na Ukrainie i wynikające z niej widmo kryzysu energetycznego uświadomił rządzącym, że w obszarze transformacji energetycznej polskiej gospodarki jak najszybciej należy podjąć konkretne działania. Od początku 2022 r. obserwowany jest wyraźny wzrost liczby i wartości zapowiadanych inwestycji. W rezultacie, aktualna wartość 210 największych realizowanych i planowanych projektów energetycznych sięga już ponad 530 mld zł.
Zorganizowane w Stuttgarcie w dniach 7–10 listopada 2023 r. 16. Międzynarodowe Targi Obróbki Blachy BLECHEXPO połączone z 9. Międzynarodowymi Targami Technologii Łączenia SCHWEISSTEC zgromadziły ponad...
Zorganizowane w Stuttgarcie w dniach 7–10 listopada 2023 r. 16. Międzynarodowe Targi Obróbki Blachy BLECHEXPO połączone z 9. Międzynarodowymi Targami Technologii Łączenia SCHWEISSTEC zgromadziły ponad 40 tys. gości branżowych.
Krzysztof Hetman, na wniosek premiera Donalda Tuska, został 13 grudnia 2023 r. powołany przez prezydenta RP Andrzeja Dudę na stanowisko ministra rozwoju i technologii.
Krzysztof Hetman, na wniosek premiera Donalda Tuska, został 13 grudnia 2023 r. powołany przez prezydenta RP Andrzeja Dudę na stanowisko ministra rozwoju i technologii.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.