Page 14 - Izolacje 2/2019 demo
P. 14
a tym samym zespół naszego partnera jest poziomu, jak w krajach Europy Zachodniej. często się tego nie mówi, ale on również
w stanie tych kontraktów zawrzeć więcej. W dalszym ciągu jeszcze jest napędzany budował postawy obywatelskie. Robiono
w dużym stopniu nowo wznoszonymi obiek- zakupy udokumentowane, a to eliminowało
Rozumiem, że to przygotowanie dotyczy tami, ale wydatki na remonty i na utrzy- szarą strefę albo ją przynajmniej ograni-
również tego czasu przed targami? manie domów będą rosły. My to widzimy czało. A kiedy zlikwidowano ulgi, to szara
M.L.: Tak. Przygotowanie polega przede szczególnie w dziedzinie ogrodowej. Polacy strefa rozrosła się bardzo szybko.
wszystkim na dogłębnym zapoznaniu się coraz większą uwagę przykładają do tego, Jestem zdania, że jakakolwiek ulga
z ofertą, przeanalizowaniu jej i postawieniu jak wygląda otoczenie domu i coraz więk- może poprawić stan mieszkalnictwa
sobie celów. Co raz więcej jest ludzi, którzy
przychodzą ze smartfonami i mają wypisane Targi są niczym innym tylko umożliwieniem naszym
tabelki u kogo będą, jakie mieli do tej pory partnerom i dostawcom dobrego wejścia w rozpoczynający się
obroty, jakie były cele zeszłoroczne, jakie sezon budowlany. Dobre wejście to znaczy zawarcie
są tegoroczne i dzięki temu bardzo szybko dobrych kontraktów. Ci, którzy kupują, będą mieli lepsze
określają kolejność wizyt tak, aby nie mar- warunki cenowe i handlowe. A z kolei dostawcy będą
nować czasu na chodzenie po halach.
wiedzieli, że to ich produkty zostaną uplasowane na rynku,
a nie produkty ich konkurentów. Taka jest idea targów,
Jak ocieniają Panowie ogólną sytuację które nie są czymś wyjątkowym.
na rynku? Jak się to może przełożyć
na liczbę zawieranych umów na tar-
gach? sze środki w wydatkach rodzinnych idą w Polsce, spowodować, że będziemy
M.L.: Chcemy, żeby było tak, jak do tej w tym kierunku. mieli obiekt zamknięty finansowo i wpływy
pory. Liczba kontraktów zawieranych budżetowe, a wreszcie – i dla mnie to jest
na targach i ich wartość powinna rosnąć. Hasła typu termomodernizacja, Program najważniejsze – będziemy tworzyć postawy
Co do ogólnej koniunktury, to ja w tym roku „Czyste Powietrze”, podatkowa ulga obywatelskie.
jeszcze nie przewiduję załamania. Myślę, termomodernizacyjna robią na Panach
że może być lekkie spowolnienie dyna- wrażenie i widzicie w tym szansę To wszystko, o czym mówimy, przekła-
miki, bo wiele na to wskazuje, natomiast dla PSB? da się na ofertę, która zapewne ewo-
myślę, że w tym roku będą jeszcze wzrosty M.L.: Hasła są fajnie i potrzeby są bardzo luuje na przestrzeni lat. Co jest w tej
inwestycyjne. Bo po pierwsze, te portfele duże, bezwzględnie. Natomiast za tym chwili gwiazdą sprzedaży, co odzwier-
większych inwestycji są znane. Po drugie, muszą iść realia. Społeczeństwa nie stać ciedla obecne trendy?
nie widzę przesłanek do tego, żeby potrzeby na to, żeby zrobić termomodernizację M.L.: W sektorze detalicznym to jest wła-
remontowe Polaków nagle się mogły zała- albo wymianę chociażby starych pieców. śnie dbałość o ogród, otoczenie, ale również
mać. Sytuacja z podażą usług wykonaw- Jeśli tu nie będzie wsparcia, to ci ludzie coraz większy nacisk na kwestie projek-
czych jakoś też drastycznie się nie pogorszy, po prostu nie będą w stanie wydać kilkuna- towania, czyli kompleksowe wyposażenie.
więc, owszem, dynamika może być nieco stu tysięcy złotych. Jeśli program „Czyste Klient dziś przychodzi z potrzebą zrobienia
mniejsza, ale na pewno nie widzę tutaj Powietrze” ruszy, to będzie on kołem zama- przestrzeni, czy to jest kuchnia, łazienka
ujemnych tendencji. chowym, a potrzeby na pewno są. Bo jeżeli czy pokój. I to są najważniejsze trendy.
na to spojrzy się szerzej, tzn. popatrzy się Oczywiście trendem jest również szukanie
W Panów ocenie przyszły rok też na wszystkie koszty zdrowotne i jako efekt inspiracji w internecie, czytanie blogów,
jawi się tak optymistycznie? ponad 30-letnich zaniedbań, to musimy porównywanie produktów. Dawniej tylko
M.L.: Już w tym roku nastąpi spowolnie- działać w tym zakresie. wybrane czasopisma były takimi wiodącymi,
nie gospodarcze. Budownictwo zawsze B.P.: My jako pośrednicy niewiele powiedziałbym, „trendsetterami”, teraz in-
jest tym bardzo szczególnym barometrem, możemy tutaj zdziałać, dopóki nie będzie ternet przejął tę rolę. Są social media i filmy.
jeśli coś się dzieje w gospodarce in minus, finansowania. Nie pójdziemy na wsi Dzisiaj się mniej pisze, a więcej kręci filmów
to w budownictwie jeszcze bardziej, jeśli do gospodarza i nie powiemy: wymień piec pokazujących, jak dane rozwiązanie może
in plus, to też. Przypuszczam, że przede albo wymień sobie stolarkę i dociepl dom. wyglądać, jak należy je zastosować itp.
wszystkim w budownictwie mieszkanio- Natomiast w tym procesie pełnimy też rolę
wym, tym deweloperskim, tu może dojść doradczą i informujemy poprzez internet Czyli digitalizujemy tę dziedzinę budow-
do nasycenia popytu, jeśli chodzi o nowe i nasze media o skutkach takiej sytuacji. nictwa?
mieszkania. M.L.: W dużym stopniu tak. W wielu dzie-
Po 1989 roku wszystkie ulgi podat- dzinach towarowych rozwijać się przecież
Jak w tym wszystkim zachowywać się kowe wprowadzane w budownictwie będzie model e-handlu, tj. klient nie będzie
będzie rynek remontowy? To on w ja- były okolicznością sprzyjającą. Ta ulga kupował w sklepie, tylko towar przywie-
kiejś nieokreślonej przyszłości będzie termomodernizacyjna też może być zie mu kurier. Młode pokolenie w ten
w Polsce decydował o kondycji naszej dobrym narzędziem dla milionów sposób się komunikuje, szuka informacji
branży? Polaków? i dokonuje zakupów. I to nie tylko książek
B.P.: Myślę, że w ogóle udział tematów M.L.: Uważam, że temat ulg był bardzo czy rzeczy typowych dla e-handlu, ale
remontowych w stosunku do całości dobry z wielu powodów. Po pierwsze, również asortymentu z naszej branży. Z tym,
produkcji budowlano-montażowej w Polsce stymulował do poprawy mieszkania, życia że ogranicznikiem u nas przede wszystkim
będzie jeszcze rósł. On nie ma takiego od tej strony materialnej. A po drugie, będą gabaryty i logistyka. A więc produkty,
nr 2/2019 17