Page 15 - Izolacje_1_2019_demo
P. 15

Termomodernizacja





            dr inż. Paweł Krause, dr.-ing. ernst richter
         TERMOMODERNIZACJA ZABYTKOWEGO


          BUDYNKU SZKOLNEGO



          Thermal upgrade of historic school building  ABSTRAKT     S. 20





            Termomodernizacja budynków zabytkowych stanowi      Ocena  stanu  technicznego  budynku  wykazała  m.in.  niedosta-
            istotne wyzwanie dla wszystkich uczestników procesu   teczny stopień ochrony cieplnej przegród zewnętrznych. Dodatkowo,
            budowlanego. Dokumentacja projektowa powinna      ze względu na brak zacienienia, stwierdzono znaczne przegrzewanie
            uwzględniać zarówno rozwiązania mające na celu    klas szkolnych od strony wschodniej oraz pomieszczeń dydaktycznych
            ograniczenie zużycia energii, ale także zachowanie   na ostatniej kondygnacji. Oświetlenie pomieszczeń szkolnych światłem
            dotychczasowego zabytkowego charakteru obiektu.   dziennym oceniono jako niewystarczające, co w konsekwencji powo-
            Budynkami poddawanymi od kilkunastu lat szerokim   dowało nierzadko całodobowe korzystanie ze sztucznego oświetlenia.
            działaniom termomodernizacyjnym są obiekty          Budynek przed modernizacją ogrzewany był za pomocą dwóch
            oświaty.                                          kotłów gazowych o mocy odpowiednio 250 i 283 kW. W budynku
                                                              była wentylacja grawitacyjna, z nawiewem realizowanym poprzez
          W Polsce znajduje się około 30 000 budynków szkolnych, z czego   istniejącą stolarkę okienną. Znaczne straty ciepła przez ściany ze-
          większość ma ponad 30 lat i w wielu przypadkach kwalifikuje się   wnętrzne oraz stolarkę okienną sprawiały, iż zużycie energii do ogrze-
          do  wykonania  prac  remontowo-modernizacyjnych.  Wiele  z  tych   wania kształtowało się na poziomie ok. 765 MWh. Zużycie energii
          budynków  dodatkowo  nie  spełnia  wymogów  podstawowych,  do-  pierwotnej wynosiło 174,2 kWh/(m²∙a) [2].
          tyczących  odpowiednich  warunków  higienicznych  i  zdrowotnych   Ze względu na fakt, że budynek znajduje się w saksońskim re-
          oraz  ochrony  środowiska,  a  także  oszczędności  energii  i  odpo-  jestrze zabytków, poszukiwano możliwości poprawy stanu ochrony
          wiedniej  izolacyjności  cieplnej  przegród.  W  przypadku  podjęcia   cieplnej przy jednoczesnym zachowaniu wymagań konserwatorskich
          działań  termomodernizacyjnych  pierwszej  kolejności  realizowane   dotyczących w szczególności fasady.
          są czynności zmierzające do zmniejszenia zużycia energii na cele
          ogrzewcze,  jak  np.  ocieplenie  przegród  zewnętrznych,  wymiana   CEL I ZAKRES PLANOWANEJ MODERNIZACJI
          stolarki okiennej, wymiana bądź modernizacja źródła ciepła. W wie-
          lu  przypadkach  pomija  się  zagadnienia  dotyczące  mikroklimatu   Głównym celem założonym w projekcie było zapewnienie odpowied-
          pomieszczeń,  odpowiedniej  wentylacji,  oświetlenia  czy  ochrony   nich warunków nauczania.
          akustycznej.
            Bardzo  interesującym  przykładem  modernizacji  budynku  szkol-  ABSTRAKT
          nego  jest  szkoła  zlokalizowana  w  niemieckim  mieście  Olbersdorf   Przedmiotem artykułu jest omówienie modelowej modernizacji
          (Saksonia). Szkoła składa się z budynku głównego oraz sali gimna-  zabytkowego  budynku  szkolnego  mającej  na  celu  poprawę  pa-
          stycznej, które zostały wybudowane na przełomie lat 1927/1928.   rametrów użytkowych tego budynku oraz zmniejszenie zużycia
          W  22  klasach,  na  powierzchni  użytkowej  wynoszącej  5362  m ,  energii na ogrzewanie zima i chłodzenie latem. Przedstawiono
                                                         2
          uczy  się  ok.  180  uczniów.  Kubatura  ogrzewana  budynku  wynosi   parametry  techniczne  budynku  oraz  cel  i  zakres  planowanej
          16  756 m , wskaźnik A/V = 0,29 m . Ze względu na walory ar-  modernizacji. Przedstawiono także zastosowane systemy izolacji
                 3
                                     –1
          chitektoniczne budynek jest wpisany na listę saksońskich zabytków,   i ocieplenia ścian oraz okna i system wentylacji.
          jako  istotny  przykład  regionalnego  budynku  szkolnego  Republiki
          Weimarskiej. Realizowana inwestycja miała być wzorcem dla przy-  The article is concerned with a model upgrade of a historic school
          szłych modernizowanych budynków tego typu, jednakże powyższy   building, aimed at the improvement of the usable parameters
          wpis nie ułatwiał przyjęcia optymalnych rozwiązań technicznych.  of this building and the reduction of consumption of energy for
            Budynek główny jest czterokondygnacyjny, podpiwniczony, wyko-  heating in the winter and cooling in the summer. The technical
          nany w technologii tradycyjnej.                      parameters of the building are presented, as well as the purpose
            W przeważającej części ściany zewnętrzne są murowane i mają   and scope of the planned upgrade. Additionally, presented were
          grubość 48 cm, z obustronnym tynkiem wapiennym, o sumarycznej   the utilised wall insulation systems as well as the windows and
          grubości 51 cm. Współczynnik przenikania ciepła U ściany wynosi   the ventilation system.
                  2
          1,25 W/(m ∙K). Dach wykonano jako wielospadowy o konstrukcji
          drewnianej.  Współczynnik  przenikania  ciepła  stropu  nad  ostatnią
                                     2
          kondygnacją  U  wynosi  1,52  W/(m ∙K).  W  budynku  od  strony   Pełna wersji dostępna w wydaniu papierowym
          wschodniej  zastosowano  okna  drewniane  skrzynkowe  o  współ-  lub elektronicznym. Zamów prenumeratę/dostęp
          czynniku przenikania ciepła U wynoszącym 2,4–4,0 W/(m ∙K), zaś   http://wydawniczy.pl/19-izolacje
                                                    2
          od strony zachodniej – okna skrzynkowe zespolone o współczynni-     www.izolacje.com.pl
          ku U równym 1,4 W/(m ∙K).
                           2

                             nr 1/2019                                                                    19
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20