Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Trendy marketingowe wśród producentów materiałów budowlanych w 2023 r.

BIM ALLY Sp. z o. o. | 2023-03-26
Trendy marketingowe wśród producentów materiałów budowlanych w 2023

Trendy marketingowe wśród producentów materiałów budowlanych w 2023

W dzisiejszych czasach marketing stał się jednym z najważniejszych narzędzi w promowaniu biznesu. Branża budowlana, która jeszcze kilka lat temu była dość konserwatywna w swoich podejściach do reklamy i promocji, obecnie w coraz większym stopniu korzysta z różnych form działań marketingowych. Jakie grupy docelowe są najistotniejsze według przedstawicieli firm produkujących materiały budowlane? Z jakich narzędzi do optymalizacji działań marketingowych korzystają? Jakie poparcie ma technologia BIM w przedsiębiorstwach różnej wielkości? Odpowiedzi na te i więcej pytań poznaliśmy dzięki pierwszemu w Polsce badanie „Trendy marketingowe wśród producentów materiałów budowlanych” przeprowadzone przez BIM ALLY wspólnie z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej w obrębie branży B2B.

treść sponsorowana

Metodyka i respondenci

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAVI (Computer Assisted Web Interview) na grupie 107 osób, z których ostatecznej analizie poddano 105. Pozostałe 2 ze względu na słaby wynik jakości odrzucono. Ankieta składająca się z 18 pytań kierowana była do właścicieli, prezesów, dyrektorów oraz kierowników polskich firm produkujących materiały budowlane, a kryterium doboru stanowiły dwie zmienne tj. stanowisko oraz branża respondenta.

Spośród próby badawczej, większość, czyli 68,57%, stanowili przedstawiciele firm dużych (zatrudniających 250 i więcej pracowników) oraz średnich (zatrudniających od 50 do 249 pracowników). Małych (od 10 do 49 pracowników) oraz mikroprzedsiębiorstw (do 9) było odpowiednio 23,81% oraz 7,62%.

Wyniki

Grupy docelowe

Grupą docelową o największym priorytecie wskazanym przez badanych okazali się dystrybutorzy (32,38%) oraz projektanci (architekci, inżynierowie; 27,62%). Może to wynikać z faktu, iż w branży budowlanej coraz bardziej popularnym tematem staje się BIM (Building Information Modeling), który w coraz szerszym stopniu pojawia się w całym łańcuchu wartości procesu inwestycyjnego. Warto również zwrócić uwagę na to, że dystrybutorzy oraz projektanci to grupa, która ma bezpośredni kontakt z inwestorami, dla których ich opinia oraz sugestie są niezwykle ważne w całym procesie podejmowania decyzji zakupowych. Materiały budowlane to grupa produktów wybieralnych, których konsument nie kupuje w sposób ciągły, a więc też nie posiada bieżącej wiedzy na ich temat i w związku z tym, potrzebuje wsparcia profesjonalisty.

Kanały i narzędzia komunikacji

Badane przedsiębiorstwa korzystają zarówno z kanałów offline, jak i online. Jednak, nie jest to niespodzianką, że najchętniej wykorzystywanym kanałem jest kanał online, a dokładniej strona internetowa. Regularnie korzysta z niej aż 48,57% badanych. Na drugim miejscu respondenci wskazali media społecznościowe, z których korzysta regularnie o 10 p.p. mniej firm, niż w przypadku strony internetowej. Średnią zaniżają firmy makro i średnie, wśród których odsetek korzystających wynosi odpowiednio 25% i 39%. Pierwszą trójkę najczęściej wykorzystywanych kanałów zamyka marketing bezpośredni ze średnią 3.31. Najmniejszą popularnością za to odznaczają się cyfrowa reklama displayowa, z której regularnie korzystanie deklaruje nieco ponad 10% respondentów oraz marketing społecznie odpowiedzialny, wykorzystywany regularnie jedynie przez jednego z respondentów.

Optymalizacja i budżet działań marketingowych

W badaniu „Trendy marketingowe wśród producentów materiałów budowlanych” został przeanalizowany również obszar optymalizacji i budżet działań marketingowych. Można zauważyć, że zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem do optymalizacji działań marketingowych jest CMS, czyli zarządzanie treścią na stronie internetowej. Korzysta z niego aż 67,31% firm. Za to drugie i trzecie miejsce zajmują następująco narzędzia do zarządzania social media (56,73%) oraz narzędzia SEO (55,77%). Co ciekawe, niespełna 5% badanych firm nie używa żadnych narzędzi w celu optymalizacji działań marketingowych.
Jeżeli chodzi o budżet, przedsiębiorstwa przeznaczają bardzo różne środki na działalność marketingową. Najwięcej badanych deklaruje, że ich roczny budżet marketingowy wynosi w przedziałach do 25 tys. zł oraz między 26 a 50 tys. zł. Należy zwrócić uwagę na to, że są również podmioty, których wydatki przekraczają kwotę rzędu 2 mln zł.

BIM i zarządzanie produktem

W ostatnich latach można zauważyć dynamiczny rozwój technologii BIM wśród polskiej branży budowlanej. Coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie tej nowoczesnej metody zarządzania projektem i procesem budowlanym. Badanie wskazało, że nieuchronność digitalizacji dostrzegają w znacznie większym stopniu duże firmy. Nieco ponad 12% badanych przedsiębiorstw wskazało, że już wdrożyło BIM, a 10% kolejnych jest na etapie wdrażania. Bardzo istotną informacją jest również to, że aż 46,67% producentów zamierza rozpocząć proces wdrażania w najbliższych 2–3 latach. Powodem tak licznego zainteresowania procesem wdrażania technologii BIM może być to, że coraz więcej projektów wymaga stosowania tej technologii. Nieuniknionym staje się fakt, że już wkrótce producenci materiałów budowlanych, którzy nie posiadają swoich produktów w formie parametrycznych modeli, w wielu przypadkach po prostu nie będą mogli uczestniczyć w przetargach.

Partnerami badania byli: Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej, Stowarzyszenie Producentów Silikatów „Białe Murowanie”, Związek Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa, Krajowe Zrzeszenie Producentów Materiałów Budowlanych CERBUD, Stowarzyszenie Producentów Betonów, Polski Klaster Budowlany a także partnerzy medialni, m.in. redakcja miesięcznika IZOLACJE.com.pl.

Prezentowane dane są jedynie wycinkiem opracowanego dokumentu. Pełna jego wersja opisuje wiele dodatkowych obszarów uwzględniających krzyżową analizę odpowiedzi. Wskazuje ona m.in., jak na dane pytania odpowiadali przedstawiciele firm różnej wielkości.

Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie www.bimally.pl/raporty/trendy-marketingowe

Komentarze

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.