Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Wykorzystać potencjał firmy

Jarosław Guzal  |  IZOLACJE 9/2010  |  05.01.2011
Jarosław Guzal

Firmą Bolix zarządza Pan od ubiegłego roku. Proszę powiedzieć, jak Pan do niej trafił i czy fakt, że w 2008 r. firmę przejął hinduski koncern Berger Paints India Ltd., miał wpływ na objęcie przez Pana funkcji prezesa zarządu.

W latach 80. po ukończeniu studiów pracowałem w ośrodku badawczo-rozwojowym górnictwa. Wtedy w zasadzie nie widziałem dla siebie alternatywy, dlatego rozpocząłem pracę naukową. Zajmowałem się m.in. informatyką, co było zbieżne z moim wykształceniem. W pewnym momencie otrzymałem ofertę od japońskiej firmy ­Taiyo – koncernu zajmującego się wieloma dziedzinami – od elektroniki i automatyki dla motoryzacji po drukarstwo. Przez trzy lata pracowałem jako inżynier w Osace. Po powrocie do Polski prowadziłem przedstawicielstwo tej firmy – Taiyo Poland. Po jakimś czasie zmieniłem branżę i jako dyrektor zarządzający lub prezes prowadziłem w Polsce firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją rur kompozytowych dużych rozmiarów. Kolejny krok to wyjazd do Stanów Zjednoczonych, gdzie prezesowałem firmie Amitech USA należącej do saudyjskiej Grupy Amiantit, produkującej rury kompozytowe do transportu wody i ścieków. Po blisko czterech latach wróciłem do Polski. Od marca pracuję w Bolix SA i zapewne jest to związane z przejęciem naszej firmy przez nowego właściciela.

Firma Berger Paints India to drugi pod względem wielkości producent farb w Indiach. Jakie to ma znaczenie dla firmy Bolix i czy należy się spodziewać pewnej modyfikacji oferty firmy Bolix na rynku polskim?

Celem firmy Bolix nie jest funkcjonowanie na rynku globalnym; postrzegamy się jako firma europejska. W naszych planach zamierzamy skoncentrować się na tak rozumianym rodzimym rynku.

Są dziedziny, w których między firmą Bolix a Berger Paints India występuje synergia i staramy się to na swój sposób wykorzystywać. Pragnę jednak podkreślić, że firma Berger Paints India to nie jest typ właściciela, który wskazuje lub narzuca nam strategię działania.

Wspomniał Pan o swojej dotychczasowej drodze zawodowej. Wiele lat spędził Pan poza granicami naszego kraju. Jak z tamtej perspektywy ocenia Pan naszą branżę budowlaną?

Ta branża zrobiła ogromny postęp. Pamiętam siermiężne materiały i technologie produkowane i stosowane przed laty. Dziś w Polsce wytwarza się bardzo różnorodny asortyment nowoczesnych materiałów. Wiele jest jeszcze do zrobienia, przede wszystkim w zakresie świadomości klientów i obyczajów na rynku. Ale nawet pod tym względem branża ta dokonała ogromnego skoku.

Jedną z głównych bolączek branży budowlanej jest jej niestabilność. Na tym rynku jest albo bardzo dobrze, albo nadchodzi kryzys.

Robienie biznesu to jest ciągła walka, ciągły boks. Narzekanie na to, że branża budowlana jest niestabilna, nie ma sensu. Wieźmy np. branżę motoryzacyjną. Gdy porównany z nią budownictwo, okaże się ono oazą stabilności.

Funkcjonowanie branży budowlanej jest nieodłącznie związane z nadziejami ludzi i ich gotowością do ryzyka inwestowania, a także gotowością podejmowania ryzyka przez banki. Patrząc z tej perspektywy, budownictwo jest ofiarą kryzysu światowego i sytuacji na rynku światowym. Jednak wszystkie zjawiska, które tu obserwujemy, są jak najbardziej normalne.

Jest środek sezonu budowlanego. Jak Pan ocenia ten rok, jeśli chodzi o sprzedaż?

To ciężki rok dla całej branży. Nastroje wśród konsumentów są wciąż różne. Ciężka zima, która zazwyczaj stymuluje branżę ociepleniową, niestety była długa i bardzo surowa. Do tego doszły trzy fale powodzi oraz nawracające zagrożenia obfitymi opadami. Takie wydarzenia sprawiają, że ludzie niechętnie inwestują.

Obecny rok nie przyniósł jednak naszej firmie załamania, przeciwnie – w stosunku do roku ubiegłego odnotowujemy nawet nieznaczny wzrost sprzedaży. Poza tym od pewnego czasu podejmujemy działania mające na celu modyfikację naszego sposobu funkcjonowania. W ten sposób mamy nadzieję stać się firmą bardziej wydajną i efektywną. Dlatego spokojnie patrzymy w przyszłość.

Jakie konkretnie działania podejmuje firma Bolix w celu poprawienia wydajności?

Przede wszystkim wdrożyliśmy elementy programu L6Sigma, szczególnie w dziale produkcji. Dzięki temu udało się nam podnieść wydajność o ok. 20%. Poradziliśmy sobie również ze zjawiskiem zmian cen ­surowców bez konieczności ­przenoszenia ­dodatkowych obciążeń na naszych klientów. Ponadto stale poprawiamy nasze działania, korzystając z zasad programu Continuous Improvement, zwłaszcza w zakresie badań i rozwoju oraz marketingu. W ten sposób wyznaczamy sobie nowe cele średniookresowe i w nieco inny sposób patrzymy na całą firmę.

Wszystko to jest elementem szerszego trzyletniego planu. W tym czasie zamierzamy przede wszystkim dokonać redefinicji naszych celów strategicznych.

Bolix ze swoją historią, grupą oddanych partnerów oraz ludźmi, którzy tworzą firmę, ma ogromny potencjał. Powinien on być spożytkowany przez podejmowanie bardziej agresywnych działań.

Gdzie jest Pana zdaniem najwięcej tego niewykorzystanego potencjału w firmie Bolix?

W naszym know-how. Bolix przez prawie 20 lat produkował w zasadzie wszystkie istotne elementy chemii budowlanej. Dlatego jesteśmy świetnie przygotowani do tego, aby oferować klientom nowe, bardzo ciekawe rozwiązania o zróżnicowanej specyfikacji. Według mnie Bolix powinien skoncentrować się na produkcji i kompletacji dostaw systemów dostosowanych do konkretnych warunków i potrzeb klienta.

To zapewne oznacza większy zwrot ku innowacyjności?

Jak najbardziej. Nasza firma wielokrotnie była pionierem, jeśli chodzi o wprowadzanie na rynek nowatorskich rozwiązań, dlatego to dla nas nic nowego. Chodzi o to, aby nasze możliwości wykorzystywać z większym rozmachem.

Czy te zmiany wpłyną znacząco na oferowany asortyment?

Tak. Oferta będzie szersza i lepiej dostosowana do konkretnych warunków aplikacyjnych. Nie ma bowiem rozwiązań uniwersalnych. Jesteśmy dostawcą profesjonalnych rozwiązań. To oznacza, że jeżeli klient pozwoli nam poznać swoje potrzeby, dobierzemy system najbardziej optymalny. Nie obiecujemy, że jeden system rozwiąże wszystkie problemy każdego, bo takich ofert nie ma. W naszej ocenie istotne jest, aby poznać określone warunki i znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

Dziś mogę jedynie powiedzieć, że w naszej ofercie pojawią się nowe grupy produktowe, ponieważ działalność tylko na rynku ociepleń nas nie zadowala. Jest to element większego programu, który będziemy mogli upublicznić na początku przyszłego roku.

Czy z biznesowego punktu widzenia ta większa dbałość o klienta jest opłacalna? W praktyce pochłania ona wiele czasu, często bez gwarancji sukcesu.

Tak, jest opłacalna, choć bardzo trudna. Wiele firm próbuje to robić, lecz niewielu się udaje.

To skupienie się na pracy z klientami będzie oznaczało większe zaangażowanie się firmy w ten proces. Czy w związku z tym planują Państwo wzrost zatrudnienia w dziale doradztwa technicznego?

Nie myślimy o zatrudnianiu nowych pracowników, idziemy raczej w kierunku poprawy ich kompetencji i efektywności. Organizujemy np. szkolenia dla naszej kadry, która musi umieć rozmawiać z klientem również o trudnych tematach.

Firma Bolix działa przede wszystkim na rynku ociepleniowym. Jak Pan ocenia ten rynek i jego potencjał?

Rynek systemów ociepleń jest wciąż perspektywiczny – okres wzrostu ma przed sobą, choć nie będzie to wzrost stabilny.

Bardzo istotne jest to, że na naszym rynku nikt nie kwestionuje potrzeby ocieplania budynków. Wraz ze wzrostem świadomości i potrzeby działań energooszczędnych będzie rozwijał się również ten rynek.

Dzisiaj ocena wielkości rynku jest bardzo trudna i ja się jej nie podejmę. Ważniejsze są tendencje. Ocieplenia, które zostały wykonane 15–20 lat temu, wymagają renowacji. To są jednak stare rozwiązania, różniące się od współczesnych. Mam tu na myśli chociażby grubość materiału termoizolacyjnego. Tu się niewątpliwie otwierają nowe możliwości.

No właśnie – czy prace związane z renowacją ocieplonych budynków to będzie zupełnie nowy rynek dla firm ociepleniowych?

To nie będzie duży rynek, ale będzie na nim pewien ruch.

Można te prace wykonywać na dwa sposoby: przez zrywanie starego systemu lub wykorzystanie technologii naprawy izolacji już istniejącej. Tak na marginesie dodam, że Bolix ma w ofercie to drugie rozwiązanie. Jego zastosowanie daje gwarancję, że cały układ uzyska parametry nowego rozwiązania.

Zupełnie niedawno Parlament Euro­pejski przyjął dyrektywę, na mocy której od 2020 r. wszystkie nowo wznoszone budynki będą musiały spełniać wysokie wymagania w zakresie efektywności energetycznej. Oznacza to, iż od tego momentu będą one wykonywane w standardzie budynku prawie zeroenergetycznego. Czy wobec tego firma Bolix jako jeden z liderów na rynku ociepleń myśli już o nowych wymogach w kontekście chociażby oferowanego asortymentu?

Oczywiście mamy to na względzie. Na szczęście regulacje tego typu nie wpływają na branżę z dnia na dzień. W Polsce świadomość tego, że domy trzeba ocieplać, jest duża. Rynek jest napędzany przez świadomość konsumentów, a nie przez regulatora, jakim jest państwo. Nowe przepisy nie oznaczają zmierzchu technologii, którą produkujemy, lecz raczej podniesienie wymagań dotyczących materiałów izolacyjnych. Zyskają one lepsze parametry techniczne. Widzę również duże możliwości w samej technice montowania tych systemów.

W tym roku firma Bolix weszła do struktur Stowarzyszenia na Rzecz Systemów Ociepleń (SSO). Jakie cele przyświecały tej decyzji?

Przede wszystkim wierzę w to, że SSO mog­łoby odegrać większą rolę w walce z produktami, które nie uzyskują deklarowanych parametrów technicznych. Stowarzyszenie skupia producentów o ustalonej pozycji rynkowej, którzy mogliby znaleźć sposób ostrzegania klienta przed materiałami niskiej jakości. Nasza branża jest rozproszona i stosunkowo łatwo przy niedużym kapitale uruchomić produkcję elementów systemów ociepleń. Robi to wiele firm, które nie prowadzą przy tym żadnych badań. Firma, która nie bada swoich produktów, nie ma prawa wypowiadać się o ich jakości ani dawać żadnych gwarancji. Takie gwarancje są po prostu niewiarygodne.

Za rok firma Bolix będzie obchodziła jubileusz 20-letniej obecności na rynku...

Zgadza się. W przyszłym roku na pewno tę rocznicę uczcimy. Uroczystości związane z 20-leciem firmy będą również doskonałą okazją do nagłośnienia naszych nowych planów inwestycyjnych.

Pobierz darmowe e-booki

     

 

Firmą Bolix zarządza Pan od ubiegłego roku. Proszę powiedzieć, jak Pan do niej trafił i czy fakt, że w 2008 r. firmę przejął hinduski koncern Berger Paints India Ltd., miał wpływ na objęcie przez Pana funkcji prezesa zarządu.

Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 9/2010

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Dlaczego hydroizolacja budynków jest tak ważna?

Wyniki badań statystycznych wskazują, że ok. 80% wszystkich uszkodzeń obiektów budowlanych sprowadza się w rezultacie do problemów z nieszczelną hydroizolacją.  czytaj dalej »


Czego użyć do izolacji balkonu, a czego do izolacji dachu?

Szukasz wpustu balkonowego dobrej jakości?

Najczęściej spotykane w polskim budownictwie dachy to dachy płaskie, pokryte papą lub blachą, więc... czytaj dalej » Wpust balkonowy prosty, wpust balkonowy skośny, ogrzewany lub nieogrzewany? Co wybrać? czytaj dalej »

Jak i czym ocieplić poddasze?


W systemie termoizolacji na krokwiach, która z pewnością jest najbardziej efektywną metodą termoizolacji, stosuje się... ZOBACZ »



Gdy ważna jest termoizolacyjność i estetyka...

Tłumienie dźwięków uderzeniowych i drgań budynków. Zobacz »

Ukryte mocowanie oznacza, że łączniki płyt są niewidoczne, co poprawia...
czytaj dalej »

Zapewnienie dobrej wibroakustyki dla budynku to coraz częściej wyzwanie dla świadomych i wymagających... czytaj dalej »

Jak zapewnić trwałość mocowania elewacji?


Wsporniki przejmują ciężar muru i za pomocą zabetonowanych szyn kotwiących lub kotew przekazują go na ścianę nośną... ZOBACZ »


Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »

Jak usunąć wilgoć ze ścian?

W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i eketrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?


Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa i czyszczeniu... ZOBACZ »


Dowiedz się więcej o hydroizolacji dachów »

Popularność tego materiału rośnie. Dlaczego?

Dostarczamy innowacyjne systemy hydroizolacji oraz pokryć dachowych, mające na celu zmianę sposobu życia i pracy naszych klientów... czytaj dalej » To nowoczesny materiał termoizolacyjny, który zdobył... czytaj dalej »

Czego użyć do izolacji kanałów wentylacyjnych?


Systemy ochrony energii w budownictwie i w instalacjach technicznych, spełniają najbardziej restrykcyjne normy europejskie definiując... ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Szukasz wpustu balkonowego dobrej jakości?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Wpust balkonowy prosty, wpust balkonowy skośny, ogrzewany lub nieogrzewany? Co wybrać? czytaj dalej »

Czego jeszcze nie wiesz o izolacji natryskowej?


Poliole to grupa wyrobów przeznaczonych do wytwarzania szerokiej gamy poliuretanów, które... ZOBACZ »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Synthos S.A. Synthos S.A.
Grupa Kapitałowa Synthos S.A. jest jednym z największych producentów surowców chemicznych w Polsce. Spółka jest pierwszym w Europie...
11/12/2019

Aktualny numer:

Izolacje 11/12/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja poddaszy użytkowych
  • - Okładziny podłogowe
Zobacz szczegóły
Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

W aktualnych przepisach prawa podatkowego nie znajdziemy wielu ulg, które obowiązywały w poprzednich latach. Wśród nich jest ulga remontowo- modernizacyjna. Niektórzy...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.