Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Grupa PSB: To będzie dobry rok

Bogdan Panhirsz, Dyrektor Zarządu Grupy PSB Handel S.A., i Mirosław Lubarski, Członek Zarządu Grupy PSB Handel S.A., w rozmowie z Jarosławem Guzalem
Jarosław Guzal  |  IZOLACJE 2/2019  |  25.02.2019  |  1
Od lewej: Bogdan Panhirsz, dyrektor zarządu Grupy PSB Handel i Mirosław Lubarski, członek zarządu Grupy PSB Handel
Od lewej: Bogdan Panhirsz, dyrektor zarządu Grupy PSB Handel i Mirosław Lubarski, członek zarządu Grupy PSB Handel
PSB
Ciąg dalszy artykułu...

Po 1989 roku wszystkie ulgi podatkowe wprowadzane w budownictwie były okolicznością sprzyjającą. Ta ulga termomodernizacyjna też może być dobrym narzędziem dla milionów Polaków?

M.L.: Uważam, że temat ulg był bardzo dobry z wielu powodów. Po pierwsze, stymulował do poprawy mieszkania, życia od tej strony materialnej. A po drugie, często się tego nie mówi, ale on również budował postawy obywatelskie. Robiono zakupy udokumentowane, a to eliminowało szarą strefę albo ją przynajmniej ograniczało. A kiedy zlikwidowano ulgi, to szara strefa rozrosła się bardzo szybko.

Jestem zdania, że jakakolwiek ulga może poprawić stan mieszkalnictwa w Polsce, spowodować, że będziemy mieli obiekt zamknięty finansowo i wpływy budżetowe, a wreszcie - i dla mnie to jest najważniejsze - będziemy tworzyć postawy obywatelskie.

To wszystko, o czym mówimy, przekłada się na ofertę, która zapewne ewoluuje na przestrzeni lat. Co jest w tej chwili gwiazdą sprzedaży, co odzwierciedla obecne trendy

M.L.: W sektorze detalicznym to jest właśnie dbałość o ogród, otoczenie, ale również coraz większy nacisk na kwestie projektowania, czyli kompleksowe wyposażenie. Klient dziś przychodzi z potrzebą zrobienia przestrzeni, czy to jest kuchnia, łazienka czy pokój. I to są najważniejsze trendy.
Oczywiście trendem jest również szukanie inspiracji w internecie, czytanie blogów, porównywanie produktów. Dawniej tylko wybrane czasopisma były takimi wiodącymi, powiedziałbym, "trendsetterami", teraz internet przejął tę rolę. Są social media i filmy. Dzisiaj się mniej pisze, a więcej kręci filmów pokazujących, jak dane rozwiązanie może wyglądać, jak należy je zastosować itp.

Czyli digitalizujemy tę dziedzinę budownictwa?

M.L.: W dużym stopniu tak. W wielu dziedzinach towarowych rozwijać się przecież będzie model e-handlu, tj. klient nie będzie kupował w sklepie, tylko towar przywiezie mu kurier. Młode pokolenie w ten sposób się komunikuje, szuka informacji i dokonuje zakupów. I to nie tylko książek czy rzeczy typowych dla e-handlu, ale również asortymentu z naszej branży. Z tym, że ogranicznikiem u nas przede wszystkim będą gabaryty i logistyka. A więc produkty, które mogą być uszkodzone, które trudno przewieźć, albo koszt transportu jest duży. One będę w niewielkim stopniu podatne na nowe trendy. I to widzę również w wielu krajach, w których internet ma większe znaczenie niż w Polsce. Natomiast jest sporo produktów, które będą kupowane w ten sposób. Nie ukrywam, że próbujemy już pracować i rozwijać e-handel. Chcemy go w większym stopniu wkleić w naszą strukturę organizacyjną.

Myśli Pan, że kiedy to w praktyce nastąpi?

M.L.: Myślę, że to jest kwestia kilku lat, do pięciu. Mamy własny sklep, który jest odpowiednikiem średniej Mrówki i tam robimy pewne działania w tym zakresie.

Z Panów punktu widzenia co będzie najtrudniejsze w tym e-handlu?

M.L.: W naszej organizacji to jest kwestia ceny i odpowiedzialności. Bo inne placówki nie są nasze. A klient wymaga tych samych standardów i tej samej ceny. A tutaj chociażby prawo nie pozwala, żeby w naszej sieci mieć te same ceny, bo to jest wbrew przepisom. Ważna jest też odpowiedzialność.
Klient zamówi w e-sklepie, a będzie chciał odebrać w innej placówce i potem złoży reklamację. To są kwestie do rozstrzygnięcia, podobnie jak kwestie organizacyjne, finansowe itd.

PSB od lat tworzą sklepy Mrówka, Profi. Tych obiektów w Polsce już trochę jest. W jakim punkcie nasycenia tych obiektów jesteśmy? Jaka jest według Panów ich optymalna liczba?

B.P.: W Polsce jest ponad 400 miast powiatowych, my jesteśmy obecni w ponad 200. Co najmniej dekadę zajmie nam praca nad tym, żeby być we wszystkich powiatach. Ale sieć jest tak skuteczna jak wielkość jej oczek. Dlatego my ją zagęszczamy, również poprzez miejscowości gminne. Bo niejednokrotnie jest powiat spory i ludzie nie pojadą dalej niż powiedzmy 20 minut jazdy samochodem. Nie opłaca im się. I w niejednym powiecie są dobre miejscowości gminne, w których powinna być mniejsza placówka, adekwatna do liczby mieszkańców. W związku z czym mamy jeszcze sporo pracy.
Natomiast jeśli chodzi o Profi, to tutaj wyznacznikiem jest potencjał finansowy i organizacyjny, a także wielkość firmy w sensie kadrowym. Myślę,
że dojdziemy góra do 100 placówek, które będą takimi centrami wiodącymi. Obecnie jest ich 62.

Co w działalności PSB jest dziś największym niebezpieczeństwem? Gdzie Panowie widzą dla siebie największe zagrożenie w działalności grupy?

B.P.: Lojalność partnerów i ich kondycja. Nasza cała praca polega przede wszystkim na pomocy tym firmom, na ich rynkach lokalnych. I teraz proces transformacji pokoleniowej, czyli sukcesja, to jest największe wyzwanie. Zresztą nie tylko w naszej branży, w całej polskiej gospodarce. Najbliższa dekada to będzie dekada przekazywania pałeczki kolejnemu pokoleniu.

M.L.: Statystyki z innych krajów wskazują, że drugie pokolenie zaczynia roztrwaniać majątek firmy, trzecie to już prawie nic nie ma, w czwartym nie ma nic. Staramy się doradzać, mamy firmę doradczą, prawną, która wprowadza te firmy w arkana biznesu. Bo to jest bardzo długi proces. Wewnętrzny i prawny, ale również jest to kwestia poukładania sobie relacji. Zwłaszcza, że u nas wiele firm to są spółki, nie jest to jedna rodzina, tylko dwóch, a czasami trzech wspólników. Wtedy mamy bardzo dużą macierz, bo trzy rodziny się muszą spotkać, dogadać jak ten biznes podzielić. Niejednokrotnie bywa, że to są różne placówki, że to jest ileś tam oddziałów, i to trwa.

Czy mają Panowie jakieś refleksje związane z izolacjami odnośnie swojej oferty, jak to wygląda na przestrzeni lat? Patrzę na wykresy i widzę, że udział szczególnie tych izolacji termicznych wzrasta.

B.P.: To, co przede wszystkim widzimy, to, że poprawiają się parametry materiałów termoizolacyjnych. Widoczny jest trend, że materiały o lepszej lambdzie są coraz częściej kupowane, mimo że są droższe. Istnieje opracowanie, które szacuje polski rynek dystrybucji materiałów budowlanych na 42 mld zł.

Czy rzeczywiście z Panów punktu widzenia jest on aż tyle wart? Jakie zasadnicze procesy zachodzą w tym sektorze?

B.P.: Trudno mi ocenić, ile jest wart nasz rynek. Są firmy, które się tym zajmują. Niektórzy doliczają do tych szacunków rynek bezpośredni, czyli producentów, którzy wysyłają materiały bezpośrednio na inwestycje, niektórzy - nie. Myślę, że z tym rynkiem producenckim wartość naszego sektora
może sięgnąć nawet już około 50 mld. Ale to są tylko szacunki. W Polsce jest kilka agencji, które to w jakiś sposób próbują analizować.

M.L.: Zasadniczy trend jest jeden wyraźnie widoczny. Udział sektora DIY rośnie każdego roku poprzez nowe markety. Ten udział w rynku odbierany jest właśnie takim niezrzeszonym hurtowniom, małym placówkom. Bo rynek sklepów specjalistycznych, takich placówek, które są wyspecjalizowane czy to w łazienkach, czy w farbach, czy w narzędziach, w miarę się utrzymuje. Najbardziej tracą takie firmy, które były niby ogólnobudowlane, ale nie wyraziste. I ten rynek się kurczy. A ludzie wymagają jednej rzeczy - w jednym miejscu mieć jak najwięcej rzeczy. W związku z czym markety tę pozycję zajmują, ale to nie zmienia faktu, że hurtownie są potrzebne, bo ktoś musi te domy wznosić. I tego market nie zrobi.

Na zakończenie rozmowy proszę powiedzieć z punktu widzenia odbiorcy końcowego, ale i partnera PSB czego możemy się spodziewać po tym roku?

B.P.: Myślę, że w dalszym ciągu będzie to dobry rok. Pamiętajmy, że jesteśmy w szczycie koniunkturalnym. Ale przesłanki makroekonomiczne mówią
o spowolnieniu i również to będzie dotyczyło naszego sektora. Przeciętny partner PSB urósł w zeszłym roku o 10%. Urósł wartościowo, urósł częściowo dzięki inflacji, czyli zwyżką cen, ale też dzięki popytowi. Myślę, że to może być w tym roku skala 8-10%.

M.L.: Jako ciekawostkę powiem, że w zeszłym roku wyjątkowo zaskoczył nas październik, bo to był najlepszy miesiąc sprzedaży hurtowej w roku. Co jest rzadkością. Jak analizuję od wielu, wielu lat tą krzywą sezonową, to nie pamiętam października, który byłby najlepszym miesiącem.

Czytaj też: Waloryzacja kontraktów budowlanych wg nowych zasad >>>

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »

[rynek budowlany, psb, targi grupy psb, materiały budowlane, składy budowlane, remonty, rynek remontowy, termomodernizacja, ulga termomodernizacyjna, budownictwo, budownictwo mieszkaniowe, mieszkalnictwo, materiały termoizolacyjne]

Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 2/2019

Komentarze

(1)
prac124 | 07.03.2019, 12:42
Czy będzie to dobry rok okaże się późną jesienią, po wyborach.
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie


Jak poprawnie obliczać koszty materiałów?

Kalkulator materiałowy jest aplikacją umożliwiającą obliczenia zużycia produktów. czytaj dalej »

 


Ile kosztuje strop? Jaki strop wybrać? Bezpłatna wycena online »

Przekonaj się! Wystarczy poświęcić kilka minut na wybór i wycenę odpowiedniego stropu czytaj dalej »

 


Kleje i fugi do płytek - to musisz wiedzieć »

Jak uniknąć kosztów związanych z renowacją ścian?

Przeczytaj, zanim zdecydujesz się na zakup konkretnego materiału. czytaj dalej » W klimacie, w którym zanieczyszczenie powietrza i warunki klimatyczne powodują ciągłe brudzenie ścian... czytaj dalej »

Dobierz najlepszy materiał ociepleniowy. Sprawdź »


Ocieplenie powinno być trwałe i odporne na niekorzystne oddziaływanie czynników atmosferycznych... ZOBACZ »


Alternatywa dla tradycyjnych materiałów izolacyjnych »

Szukasz odpowiedniego materiału na podłogę? Zobacz »

Odporność na wodę, niepalność, wysoka odporność mechaniczna, niska waga oraz doskonałe parametry izolacyjne czynią je doskonałą...
czytaj dalej »

Być może wciąż zastanawiasz się czy Twoja firma powinna zainwestować w posadzki epoksydowe? Jeśli szukasz odpowiedniego materiału na podłogę w hali produkcyjnej... czytaj dalej »

Akustyczne płyty ścienne i sufitowe »

Energooszczędne płyty warstwowe z izolacją z wełny mineralnej o unikalnych właściwościach przeciwpożarowych i strukturalnych...  czytaj dalej »


Zarabiaj pieniądze sprzedając prąd »

Trwała elewacja w 4 krokach »

Wszystkie znane obecnie źródła energii, poza energią geotermalną i atomową, są pośrednio efektem działania promieniowania słonecznego...
czytaj dalej »

Dopasuj rozwiązanie do Twoich potrzeb w 4 KROKACH. Wybierz rodzaj wykonywach prac... czytaj dalej »

Jak przyspieszyć prace budowlane?

Zobacz, jak możesz zaoszczędzić czas (i pieniądze). Uzyskaj bezpłatną wycenę materiałów w 48 godzin!  czytaj dalej »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Jak zabezpieczyć rury przed stratami ciepła?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Czym powinieneś kierować się przy wyborze odpowiedniej izolacji rur? czytaj dalej »

Izolacja natryskowa - to powinieneś wiedzieć »

Nawet minimalne nieprawidłowości związane z izolacją budynku mogą być odpowiedzialne za znaczne straty ciepła w przyszłości, a ewentualne błędy... czytaj dalej »

 



Jaka powinna być dobra hydroizolacja?

Skutecznie zabezpiecz budowane konstrukcje przed pożarem »

Fundamenty, elewacje, posadzki, garaże. Poznaj problemy i rozwiązania » czytaj dalej » Masywne elementy budowlane w starych obiektach często nie spełniają wymagań przeciwpożarowych określonych w obowiązujących przepisach. czytaj dalej »

Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »


W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i elektrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest... ZOBACZ »



Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Triflex Polska Triflex Polska
Triflex zyskał na rynku europejskim pozycję lidera w zakresie opracowywania, kompleksowego doradztwa oraz zastosowania uszczelnień i powłok...
4/2019

Aktualny numer:

Izolacje 4/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Korozja ocieplonych fasad budynku
  • - Uszkodzenia styropianu grafitowego
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.