Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Grupa PSB: To będzie dobry rok

Bogdan Panhirsz, dyrektor zarządu Grupy PSB Handel, i Mirosław Lubarski, członek zarządu Grupy PSB Handel, w rozmowie z Jarosławem Guzalem
Jarosław Guzal  |  IZOLACJE 2/2019  |  25.02.2019  |  1
Od lewej: Bogdan Panhirsz, dyrektor zarządu Grupy PSB Handel i Mirosław Lubarski, członek zarządu Grupy PSB Handel
Od lewej: Bogdan Panhirsz, dyrektor zarządu Grupy PSB Handel i Mirosław Lubarski, członek zarządu Grupy PSB Handel
PSB

O rozwoju rynku materiałów budowlanych podczas tegorocznego sezonu oraz o tym, jak poprawić stan mieszkalnictwa w Polsce mówią Bogdan Panhirsz, dyrektor zarządu Grupy PSB Handel, i Mirosław Lubarski, członek zarządu Grupy PSB Handel.

Rozmawiamy tuż przed siedemnastą edycją targów Grupy PSB odbywających się co roku w marcu. Czują Panowie jeszcze jakąś tremę? Czy jest to już zwykła rutyna?

Bogdan Panhirsz: Nie, tu w ogóle nie ma mowy o tremie, bo to jest zwykły element biznesu, który prowadzimy od wielu lat. Targi są niczym innym tylko umożliwieniem naszym partnerom i dostawcom dobrego wejścia w rozpoczynający się sezon budowlany. Dobre wejście to znaczy zawarcie dobrych kontraktów. Ci, którzy kupują, będą mieli lepsze warunki cenowe i handlowe. A z kolei dostawcy będą wiedzieli, że to ich produkty zostaną uplasowane na rynku, a nie produkty ich konkurentów.
Taka jest idea targów, które nie są czymś wyjątkowym. Takie targi odbywają się w wielu miejscach na świecie przy tego typu organizacjach jak nasza.

Skąd wziął się pomysł na te targi?

Mirosław Lubarski: Pomysł ściągnęliśmy wiele lat temu. Byłem w Stanach Zjednoczonych w odwiedzinach u największej na tym rynku i chyba na świecie grupy zakupowej. Zobaczyłem wówczas, jak oni to organizują. Pamiętam, że to był marzec, a na targach były przede wszystkim tematy z okresu Bożego Narodzenia. I wtedy zobaczyłem, jak się kontraktuje i z jakim wyprzedzeniem planuje się ten biznes. Z czasem zaimplementowaliśmy ten format w Polsce. Nasze marcowe targi mają już 17-letnią historię.
Warto wspomnieć, że mamy również inne imprezy targowe, np. targi ogrodnicze.

Jak Panowie planują rozwój targów PSB? Od kilku lat jestem tu regularnie i widzę, że hale są coraz szczelniej pozajmowane. Mam świadomość, że nie powierzchnia decyduje o powodzeniu tych targów, ale to też daje pewien obraz. Z Panów punktu widzenia co jest czynnikiem decydującym w dyskusji o rozwoju tego przedsięwzięcia? Gdzie jest największy potencjał?

M.L.: Liczba kontraktów. Przeciętna firma, mam na myśli naszego partnera, zawiera kilkadziesiąt kontraktów, a mamy 350 dostawców. Przede wszystkim muszą przyjeżdżać większym zespołem, bo nie łudźmy się, liczba negocjacji w ciągu tych 10 godzin, kiedy targi są otwarte jednego dnia, i potem prawie 10 godzin drugiego dnia, jest ograniczona. Kontraktu nie zawiera się w ciągu 5 minut. To są negocjacje, które trwają czasami i pół godziny. A czasami bywa tak, że się odchodzi od stołu, daje się troszeczkę czasu do przemyślenia i potem się powraca. W związku z czym, potencjał polega na tym, żeby dany partner zawarł jak największą liczbę kontraktów, bo on handluje wyrobami nie 50 czy 40 dostawców, tylko znacznie większą liczbą. Podczas targów często właśnie nie jest w stanie tego zrobić, bo przyjeżdża ze zbyt ograniczonym zespołem. Więc tu widzę największy potencjał. Chodzi o to, żeby przyjechać z większym zespołem ludzi kompetentnych, którzy są w stanie zawrzeć w imieniu właściciela danej hurtowni, składu czy też Mrówki wiążące kontrakty.

Jak przez te 17 lat zmieniło się handlowanie na targach PSB?

B.P.: Przede wszystkim obie strony przyjeżdżają znacznie bardziej przygotowane: producenci pod względem oferty, a nasi partnerzy wiedzą do kogo mają iść i jakie cele zakupowe sobie stawiają. Dawniej przyjeżdżali bardziej towarzysko, trochę porozmawiać, czasami poznać nowego, potencjalnego
dostawcę - to też jest ważne - ale to były rozmowy bardzo ogólne i zajmowały więcej czasu. Teraz dobre przygotowanie jednej i drugiej strony powoduje, że na te negocjacje trzeba poświęcić mniej czasu, a tym samym zespół naszego partnera jest w stanie tych kontraktów zawrzeć więcej.

Rozumiem, że to przygotowanie dotyczy również tego czasu przed targami?

M.L.: Tak. Przygotowanie polega przede wszystkim na dogłębnym zapoznaniu się z ofertą, przeanalizowaniu jej i postawieniu sobie celów. Co raz więcej jest ludzi, którzy przychodzą ze smartfonami i mają wypisane tabelki u kogo będą, jakie mieli do tej pory obroty, jakie były cele zeszłoroczne, jakie są tegoroczne i dzięki temu bardzo szybko określają kolejność wizyt tak, aby nie marnować czasu na chodzenie po halach.

Jak oceniają Panowie ogólną sytuację na rynku? Jak się to może przełożyć na liczbę zawieranych umów na targach?

M.L.: Chcemy, żeby było tak, jak do tej pory. Liczba kontraktów zawieranych na targach i ich wartość powinna rosnąć.
Co do ogólnej koniunktury, to ja w tym roku jeszcze nie przewiduję załamania. Myślę, że może być lekkie spowolnienie dynamiki, bo wiele na to wskazuje, natomiast myślę, że w tym roku będą jeszcze wzrosty inwestycyjne. Bo po pierwsze, te portfele większych inwestycji są znane. Po drugie, nie widzę przesłanek do tego, żeby potrzeby remontowe Polaków nagle się mogły załamać. Sytuacja z podażą usług wykonawczych jakoś też drastycznie się nie pogorszy, więc, owszem, dynamika może być nieco mniejsza, ale na pewno nie widzę tutaj ujemnych tendencji.

W Panów ocenie przyszły rok też jawi się tak optymistycznie?

M.L.: Już w tym roku nastąpi spowolnienie gospodarcze. Budownictwo zawsze jest tym bardzo szczególnym barometrem, jeśli coś się dzieje w gospodarce in minus, to w budownictwie jeszcze bardziej, jeśli in plus, to też. Przypuszczam, że przede wszystkim w budownictwie mieszkaniowym, tym deweloperskim, tu może dojść do nasycenia popytu, jeśli chodzi o nowe mieszkania.

Czytaj też: Grupa PSB - wyniki sprzedaży materiałów budowlanych w 2018 r. >>>

Jak w tym wszystkim zachowywać się będzie rynek remontowy? To on w jakiejś nieokreślonej przyszłości będzie w Polsce decydował o kondycji naszej branży?

B.P.: Myślę, że w ogóle udział tematów remontowych w stosunku do całości produkcji budowlano-montażowej w Polsce będzie jeszcze rósł. On nie ma takiego poziomu, jak w krajach Europy Zachodniej. W dalszym ciągu jeszcze jest napędzany w dużym stopniu nowo wznoszonymi obiektami, ale wydatki na remonty i na utrzymanie domów będą rosły. My to widzimy szczególnie w dziedzinie ogrodowej. Polacy coraz większą uwagę przykładają do tego, jak wygląda otoczenie domu i coraz większe środki w wydatkach rodzinnych idą w tym kierunku.

Hasła typu termomodernizacja, program "Czyste Powietrze", podatkowa ulga termomodernizacyjna robią na Panach wrażenie i widzicie w tym szansę dla PSB?

M.L.: Hasła są fajnie i potrzeby są bardzo duże, bezwzględnie. Natomiast za tym muszą iść realia. Społeczeństwa nie stać na to, żeby zrobić termomodernizację albo wymianę chociażby starych pieców. Jeśli tu nie będzie wsparcia, to ci ludzie po prostu nie będą w stanie wydać kilkunastu tysięcy złotych. Jeśli program "Czyste Powietrze" ruszy, to będzie on kołem zamachowym, a potrzeby na pewno są. Bo jeżeli na to spojrzy się szerzej, tzn. popatrzy się na wszystkie koszty zdrowotne jako na efekt ponad 30-letnich zaniedbań, to musimy działać w tym zakresie.

B.P.: My jako pośrednicy niewiele możemy tutaj zdziałać, dopóki nie będzie finansowania. Nie pójdziemy na wsi do gospodarza i nie powiemy: wymień piec albo wymień sobie stolarkę i dociepl dom. Natomiast w tym procesie pełnimy też rolę doradczą i informujemy poprzez internet i nasze media o skutkach takiej sytuacji.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 2/2019

Komentarze

(1)
prac124 | 07.03.2019, 12:42
Czy będzie to dobry rok okaże się późną jesienią, po wyborach.
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie


Budujesz lub remontujesz? Sprawdź ceny materiałów!


Niezależnie od tego, jak duże przedsięwzięcie przed Tobą, warto być zaopatrywał się w miejscu z gwarancją zapasu, ceny i dostępności... ZOBACZ »


Szkło piankowe - czego jeszcze o nim nie wiesz?

Wibroizolacja i wibroakustyka - co warto wiedzieć?

Dzięki swoim właściwościom – m.in. wysokiej odporności na ściskanie, wodoszczelności, paroszczelności... czytaj dalej » Zapewnienie dobrej wibroakustyki dla budynku to coraz częściej wyzwanie dla świadomych i wymagających klientów. czytaj dalej »

Zatrzymaj ciepło i ochroń dom przed zimnem »


Dużym zainteresowaniem właścicieli domów cieszy się też... ZOBACZ »


Wybierz najlepszy materiał do ocieplenia budynku »

Balkony i tarasy - jaką technologię wykonania wybrać?

W obszarze izolacji termicznej, akustycznej i przeciwogniowej, poddaszy oraz ścian działowych o konstrukcji... czytaj dalej » Bardzo istotne jest odpowiednie wykończenie okapu tarasu czy balkonu... czytaj dalej »

Najtańszy sposób na wykonanie stropu? Sprawdź »


Przekonaj się, jak wiele zalet ma nowa generacja stropów gęstożebrowych ZOBACZ »


Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »

Jak usunąć wilgoć ze ścian?

W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i eketrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?


Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa w czyszczeniu.... ZOBACZ »


Jakie są rodzaje płyt warstwowych?

Prace uszczelniające - postaw na niezawodne rozwiązania »

Ukryte mocowanie oznacza, że łączniki płyt są niewidoczne, co poprawia...
czytaj dalej »

Obecna praktyka projektowania i wykonywania budowli ziemnych i podłoży nawierzchni drogowych mnoży przypadki zastosowania... czytaj dalej »

Zarabiaj pieniądze sprzedając prąd »

Ilość energii jaką jest w stanie „wyprodukować” dany system fotowoltaiczny, zależy w głównej mierze od...  czytaj dalej »


Dowiedz się więcej o hydroizolacji dachów »

Planujesz renowację budynku? Zobacz »

Dostarczamy innowacyjne systemy hydroizolacji oraz pokryć dachowych, mające na celu zmianę sposobu życia i pracy naszych klientów... czytaj dalej » Jeśli docieplenie z zewnątrz nie jest możliwe, co jest częste w przypadku obiektów zabytkowych, mamy... czytaj dalej »

Czego użyć do izolacji kanałów wentylacyjnych?


Systemy ochrony energii w budownictwie i w instalacjach technicznych, spełniają najbardziej restrykcyjne normy europejskie definiując... ZOBACZ »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Synthos S.A. Synthos S.A.
Grupa Kapitałowa Synthos S.A. jest jednym z największych producentów surowców chemicznych w Polsce. Spółka jest pierwszym w Europie...
11/12/2019

Aktualny numer:

Izolacje 11/12/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja poddaszy użytkowych
  • - Okładziny podłogowe
Zobacz szczegóły
Membrana PWP 100 - szybki sposób na skuteczną hydroizolację dachu

Membrana PWP 100 - szybki sposób na skuteczną hydroizolację dachu

ECOLAK to producent wysokiej jakości membrany hydroizolacyjnej PWP 100. Firma stawia przede wszystkim na jakość oferowanego produktu.
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.