Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Akustyka wnętrz budynków szkolnych

Hałas
FOT. 2. Gminna hala sportowa w Bezledach. Przykład hali sportowej spełniającej wymagania normy. Materiały dźwiękochłonne rozmieszczone między dźwigarami a płatwiami z drewna klejonego oraz na ścianie szczytowej pomieszczenia
FOT. 2. Gminna hala sportowa w Bezledach. Przykład hali sportowej spełniającej wymagania normy. Materiały dźwiękochłonne rozmieszczone między dźwigarami a płatwiami z drewna klejonego oraz na ścianie szczytowej pomieszczenia
Ecophon
Ciąg dalszy artykułu...

Wskaźnik transmisji mowy STI

To parametr określający w sposób obiektywny zrozumiałość mowy w pomieszczeniu. Przybiera wartości w zakresie od 0 do 1, gdzie wyższa wartość oznacza lepszą zrozumiałość mowy. Wartość STI może być określona zarówno za pomocą obliczeń, jak i pomiarów.

Technicznie pomiar polega np. na emisji w pomieszczeniu szumu o paśmie zbliżonym do pasma mowy ludzkiej, modulowanego częstotliwościami zbliżonymi do tych, które występują w naturalnej mowie. Poziom dźwięku sygnału odpowiada poziomowi dźwięku normalnego głosu. Następnie bada się zmiany głębokości modulacji (czyli zniekształcenie) sygnału w różnych miejscach pomieszczenia.

Czytaj też: Akustyka architektoniczna - warunki pogłosowe i zrozumiałość mowy »

Wartość STI mierzona w danym miejscu pomieszczenia zależy od poziomu tła akustycznego (poziom dźwięku zakłócającego sygnał), czasu pogłosu oraz odległości od źródła sygnału. Im niższy poziom tła akustycznego, im krótszy czas pogłosu i im bliżej jest źródło, tym większe wartości przyjmuje STI (TABELA).

Hałas w budynkach szkolnych

Wysokie poziomy hałasu powodujące fizyczny dyskomfort, odczuwany czasem nawet jako ból, pojawiają się wszędzie tam, gdzie uczniowie cieszą się względną swobodą: w szatniach, korytarzach, stołówkach, świetlicach, a także w salach lekcyjnych w czasie zajęć w grupach, kiedy uczniowie wspólnie pracujący nad zadaniem mogą swobodnie dyskutować.

Na korytarzach w szkołach podstawowych, w czasie przerw, równoważny poziom dźwięku (średni energetycznie poziom dla całej przerwy) zwykle osiąga 85 dBA, chociaż zdarzają się szkoły, gdzie znacznie przekracza 90 dBA.

Niewiele ciszej jest w świetlicach czy stołówkach szkolnych, gdzie w czasie wydawania posiłków równoważny poziom dźwięku oscyluje wokół 80 dBA. Podobne poziomy występują w czasie zajęć wychowania fizycznego prowadzonych w salach sportowych (w szczególności w czasie gier zespołowych).

Zrozumiałość mowy a wartość wskaźnika STI
TABELA. Zrozumiałość mowy a wskaźnik STI

Również sale lekcyjne w trakcie "cichych" zajęć do cichych nie należą. Poziom dźwięku w nich mierzony zależy od wieku uczniów, liczebności klas i charakteru zajęć. W przypadku prac klasowych, testów jest to ok. 55 dBA, a w czasie wykładu 60-65 dBA (poziom tła akustycznego - bez uwzględnienia głosu nauczyciela).

W czasie zajęć w grupach może być równie głośno, jak w stołówkach i świetlicach. Hałas o poziomie przekraczającym 85 dBA może być zagrożeniem dla słuchu, jednak aby tak się stało, musimy być na niego narażeni odpowiednio długo. Dla 85 dBA dopuszczalny, dobowy czas ekspozycji na hałas wynosi 8 godz., ale dla 93 dBA już tylko 1 godz.

Z uwagi na stosunkowo krótki czas (1-2 godz. dziennie) przebywania uczniów w najbardziej hałaśliwych pomieszczeniach w szkole (korytarze, świetlice, stołówki), ryzyko trwałych uszkodzeń słuchu nie jest duże, niemniej jednak nie można go wykluczyć.

Trzeba pamiętać, że na całkowitą, dobową dawkę hałasu przyjmowaną przez uczniów składa się wszystko, co oferuje nam nasze środowisko: hałas szkolny, hałas komunikacyjny czy hałas aplikowany własnoręcznie przez słuchawki urządzeń przenośnych. Ten ostatni jest szczególnie groźny, jeśli urządzenia są używane w głośnym otoczeniu (np. na szkolnym korytarzu). Nie bez powodu ok. 20% uczniów szkół podstawowych ma problemy ze słuchem (dane Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu).

Jeśli nawet poziom ekspozycji na hałas nie jest wystarczająco wysoki dla uszkodzenia słuchu, to zawsze możemy mówić o czasowym podniesieniu progu słyszenia. Uczeń narażony przez 20 min na hałas o poziomie ok. 85 dBA będzie miał przytępiony słuch, jego próg słyszenia zostanie podniesiony o kilka decybeli, a słuch wróci do pełnej sprawności po 45-50 min. Także nauczyciele wskazują hałas jako główne fizyczne źródło uciążliwości w ich zawodzie (robi to 88% nauczycieli według ankiety Centralnego Instytutu Ochrony Pracy PIB).

O wiele istotniejszy w szkołach jest pozasłuchowy wpływ hałasu. Hałas na poziomie 80-90 dBA utrudnia czy wręcz uniemożliwia komunikację, powoduje stres, zmęczenie i rozdrażnienie - to oczywiste, ale są też i inne, mniej widoczne skutki.

Badania potwierdzają, że przy takim poziomie hałasu uczniowie są bardziej skłonni do agresji, a mniej do współpracy. Co więcej, negatywne skutki ekspozycji na hałas nie ustępują wraz z nim - uczniowie po głośnej przerwie są rozkojarzeni i niezdyscyplinowani. Sytuacji nie poprawia też to, że po głośnej przerwie mają podniesiony próg słyszenia - czyli gorzej słyszą i głośniej rozmawiają. Problemy są jeszcze większe w przypadku dzieci z nadpobudliwością psychoruchową, ADHD czy nadwrażliwością na hałas.

Czytaj dalej: Zrozumiałość mowy. W czasie lekcji prowadzonej w formie wykładu jest znacznie ciszej, jednak specyfika prowadzonych zajęć sprawia, że hałas także daje się we znaki.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 11/12/2016

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Dobierz najlepszy materiał termoizolacyjny. Sprawdź »


Ocieplenie powinno być trwałe i odporne na niekorzystne oddziaływanie czynników atmosferycznych... ZOBACZ »


Jak ochronić przed wodą podpiwniczenia i fundamenty?

Wykańczasz dom i potrzebne Ci wysokiej jakości materiały?

W przypadku aplikacji na podłożach wykazujących mikropęknięcia, przy wykonywaniu izolacji wodoszczelnej wanien...
czytaj dalej »

Dopasuj rozwiązanie do Twoich potrzeb i rodzaju wykonywach prac... czytaj dalej »

Czym skutecznie zaizolować fundament?

Zadaniem hydroizolacji jest zablokowanie dostępu wody i wilgoci do wnętrza obiektu budowlanego. Istnieje kilka rodzajów izolacji krystalizujących, a ich znajomość ułatwia zaprojektowanie i wykonanie szczelnej budowli. czytaj dalej »

 


Uszczelnianie dachu - to warto wiedzieć »

Zarabiaj pieniądze sprzedając prąd »

Przeczytaj, zanim zdecydujesz się na zakup konkretnego materiału. czytaj dalej » Wszystkie znane obecnie źródła energii, poza energią geotermalną i atomową, są pośrednio efektem działania promieniowania słonecznego... czytaj dalej »

Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Jak zabezpieczyć rury przed stratami ciepła?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Czym powinieneś kierować się przy wyborze odpowiedniej izolacji rur? czytaj dalej »

Akustyczne płyty ścienne i sufitowe »

Energooszczędne płyty warstwowe z izolacją z wełny mineralnej o unikalnych właściwościach przeciwpożarowych i strukturalnych...  czytaj dalej »


Jak przyspieszyć prace budowlane?

Zobacz, jak możesz zaoszczędzić czas (i pieniądze). Uzyskaj bezpłatną wycenę materiałów w 48 godzin!  czytaj dalej »


Łatwa hydroizolacja dachu bez mieszania i odmierzania »

Gdzie stosować izolację polimocznikową?

Wymagania dotyczące dachów płaskich będą zawsze kompleksowe. Już od dawna dachy płaskie stają się „dachami użytkowymi“, przykładowo dla urządzeń fotowoltaicznych, klimatyzacyjnych, wymienników ciepła i wielu innych...
czytaj dalej »

Być może wciąż zastanawiasz się czy Twoja firma powinna zainwestować w posadzki epoksydowe? Jeśli szukasz odpowiedniego materiału na podłogę w hali produkcyjnej... czytaj dalej »


Jak trwale zabezpieczyć budynki przed wodą?

Skutecznie zabezpiecz budowane konstrukcje przed pożarem »

Rozwijamy kreatywne rozwiązania dla osiągniecia pożądanego sukcesu nawet w przypadku specjalnych projektów czytaj dalej » Masywne elementy budowlane w starych obiektach często nie spełniają wymagań przeciwpożarowych określonych w obowiązujących przepisach. czytaj dalej »

Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »


W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i elektrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest... ZOBACZ »



Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Triflex Polska Triflex Polska
Triflex zyskał na rynku europejskim pozycję lidera w zakresie opracowywania, kompleksowego doradztwa oraz zastosowania uszczelnień i powłok...
6/2019

Aktualny numer:

Izolacje 6/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Problemy eksploatacyjne tynków wewnętrznych
  • - Warunki techniczne robót murarskich
Zobacz szczegóły
Jaką technologię wykonania tarasu wybrać w naszym klimacie?

Jaką technologię wykonania tarasu wybrać w naszym klimacie?

Zarówno w starych, jak i nowo wzniesionych budynkach coraz częściej można zauważyć bardzo zły stan balkonów i tarasów. Dlaczego tak się dzieje?
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.