Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 1/2017 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Fakro: 25 lat i co dalej?

rozmowa z Januszem Komurkiewiczem - członkiem zarządu firmy Fakro
Jarosław Guzal  |  IZOLACJE 5/2016  |  25.05.2016
Janusz Komurkiewicz - członek zarządu firmy Fakro
Janusz Komurkiewicz - członek zarządu firmy Fakro
Fakro

Janusz Komurkiewicz, członek zarządu firmy Fakro, mówi o nowych przedsięwzięciach w segmencie okien dachowych oraz związanych z tym niezbędnych regulacjach prawnych.

Przyczynkiem do tej rozmowy jest jubileusz 25-lecia firmy Fakro. Biorąc tę okoliczność pod uwagę, z Pana punktu widzenia na jakim etapie rozwoju jest obecnie firma? Z mojej analizy wynika, że firma w ostatnim czasie notuje duży progres, przede wszystkim w zakresie wprowadzania na rynek nowych grup produktowych. Wrzucają Państwo kolejny bieg w swojej działalności.

Mam dokładnie takie samo zdanie na ten temat. Weszliśmy w tej chwili w dojrzałość, czyli nasze produkty spełniają najwyższe wymagania techniczne i jakościowe. Jesteśmy wszędzie tam, gdzie można sprzedawać okna dachowe, czyli aż na 50 rynkach na kilku kontynentach.

Trudno się już dynamicznie rozwijać, bo na rynku okien dachowych trzeba bardzo skrupulatnie walczyć z konkurentami i wprowadzać nowe produkty. Dlatego wchodzimy w nowe segmenty. Naszym celem wciąż jest rozwój w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego z naciskiem na domy jednorodzinne. A jest to obszar, który daje nam potężne możliwości.

Przeczytaj także: Osłony przeciwsłoneczne a systemy sterowania i zarządzania energią

My, jako już uznany producent z ogromnym doświadczeniem, możemy śmiało myśleć o nowych wyzwaniach. Dlatego od niedawna oferujemy okna pionowe. To daje nam nowe możliwości.

Na jakim są Państwo etapie, jeśli chodzi o wejście na rynek okien pionowych?

W styczniu tego roku na gali z okazji 25-lecia naszej firmy ogłosiliśmy, że rozpoczynamy produkcję drewniano-aluminiowych okien pionowych. Oczywiście produkcja już trwa od dłuższego czasu, ale póki co nie są to jeszcze duże ilości.

Jako firma oczywiście jesteśmy przygotowani technicznie, logistycznie i dystrybucyjnie na ekspansję na tym rynku. Ale jest to inny rynek niż ten, na którym do tej pory funkcjonowaliśmy. Tu mówimy o współpracy z salonami stolarki pionowej, mówimy o współpracy z monterami, a więc nie z dekarzami, czyli grupą, którą do tej pory obsługiwaliśmy.

Dopiero rozpoznajemy ten rynek. Ale mamy już konkretne inwestycje, gdzie jesteśmy obecni. Dotyczy to głównie rynku niemieckiego, austriackiego i szwajcarskiego. Trzeba sobie zdawać sprawę, że okno pionowe drewniane czy drewniano-aluminiowe jest produktem klasy premium, a nawet superpremium.

W Polsce tych produktów sprzedaje się zaledwie ułamek procenta, patrząc na całą stolarkę. Na rynku niemieckim jest to już kilka procent - dochodzi nawet do 9% w skali całego rynku. Rynki szwajcarski i austriacki są podobne, więc tam rynek jest przygotowany i dlatego na razie ukierunkowaliśmy się na te kraje. W Polsce oczywiście też będziemy zbierać doświadczenia, ale będziemy ten produkt wdrażać stopniowo.

Kolejną mimo wszystko nową dziedziną w firmie Fakro są osłony przeciwsłoneczne. Jak się Państwu wiedzie na tym rynku? Czy jest zainteresowanie tymi rozwiązaniami?

To jest zupełnie nowy produkt. Markiza zewnętrzna jest w Polsce nowym produktem. Do tej pory na naszym rynku były one rzadko stosowane. Wcześniej nie sprzyjały temu przepisy oraz klimat. Natomiast klimat się zmienia. Mamy coraz cieplejsze lata, bardziej gorące dni. Tych dni w skali roku jest coraz więcej, a w pomieszczeniach, które mają okna od strony południowej, trudno wytrzymać w upalny dzień, bo temperatura jest wysoka. Pomieszczenie się nagrzewa, energia słoneczna przenika do wnętrza.

Jeżeli nie ma osłon zewnętrznych, pomieszczenie będzie przegrzewane. Stąd konieczność stosowania osłon zewnętrznych. Mogą to być oczywiście rolety zewnętrzne, jednak mają one pewne mankamenty.

Zobacz też: Fakro świętuje swoje 25-lecie >>>

Przez roletę zewnętrzną nie widzimy tego, co się dzieje na zewnątrz i bardzo mało naturalnego światła wpada do pomieszczenia. Natomiast markiza jest jakby półprzezroczysta. Przez nią widzimy, co się dzieje na zewnątrz, do środka wpada też bardzo duża ilość naturalnego światła. I konkuruje ona z roletą zewnętrzną, ale też z klimatyzacją. Bo konsumenci się przyzwyczaili, że jak jest zbyt gorąco w pomieszczeniu, to montujemy klimatyzację.

I to jest oczywiście dobre rozwiązanie, ale też ma swoje wady. Powoduje to większe koszty eksploatacji w lecie, bo klimatyzatory pochłaniają dużą ilość energii elektrycznej. No i nie zawsze są zdrowe. Przebywanie cały czas w pomieszczeniach klimatyzowanych ma swoje konsekwencje dla zdrowia, więc lepiej tego unikać.

Markiza jest wolna od tych mankamentów, ale o tym trzeba dopiero informować, bo tej wiedzy na rynku nie ma ani wśród architektów, ani wśród sprzedawców, ani przede wszystkim wśród konsumentów. Dlatego w sposób bardzo aktywny prowadzimy kampanię informacyjną.

Markizy sprzedawane są w salonach stolarki pionowej, w sklepach, które zajmują się wyposażeniem wnętrz i dekoracją okien. A to nie jest dla nas naturalna grupa odbiorców i sprzedawców. Dla tej grupy dopiero przygotowaliśmy ofertę i rozpoczynamy współpracę.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 5/2016

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Zacząłeś już budowę i zaskoczyła Cię zima?


Sprawdź, jakie materiały sprawdzą się przy temperaturach rzędu –10, a nawet –20°C czytaj dalej »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Jak wybrać płytę styropianową w systemie ETICS?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr..
czytaj dalej »

Stosując najwyższej jakości styropian o odpowiedniej gęstości, parametrach deklarowanych, potwierdzonych w rzeczywistości, naprawdę oszczędzasz... czytaj dalej »

Building Information Modelling - jak to działa?

BIM odnosi się do programów, które wspomagają projektowanie. Ich działanie polega na... czytaj dalej »

 


Dobierz najlepszy materiał ociepleniowy. Sprawdź »

Gdzie wykonać badania elewacji wentylowanych zgodne z wymogami ETAG 034?

Inwestorzy szukają wciąż lepszych, mocniejszych i bardziej wytrzymałych, a przede wszystkim bezpiecznych dla zdrowia produktów. Gdzie je znaleźć? czytaj dalej » Na potrzeby badań zbudowano specjalną komorę, w której produkt poddaje się cyklom odporności na zmianę temperatury, wilgoć, wiatr oraz czynniki uderzeniowe. czytaj dalej »

Jak ograniczyć straty ciepła i wyciszyć hałas?

Wybierz rozwiązanie, które ochroni uszczelniane powierzchnie przed tworzeniem się mostków termicznych... czytaj dalej »

 


Jak efektywnie uszczelnić okna?

Jak zoptymalizować przepływ powietrza przez ściany?

Przy ocieplaniu zapomina się o tym, że bardzo duży ubytek ciepła następuje w wyniku ubogiej lub źle położonej izolacji framugi okiennej...
czytaj dalej »

Zwiększenie izolacyjności budynku przynosi wymierne korzyści ekonomiczne przez cały okres eksploatacji budynku. czytaj dalej »

Termomodernizacja pomoże w walce ze smogiem?

Smog to temat bardzo nośny w mediach, zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy w powietrzu unoszą się "efekty" palenia byle czymczytaj dalej »


Jaka jest cena hali z płyty obornickiej?

Farby do wnętrz i elewacji - jakie powinny być?

Praktycznie wszystkie hale wyglądają tak samo, ale w rzeczywistości nie ma dwóch takich samych! Do każdego projektu trzeba podejść indywidualnie – wbrew pozorom taka taktyka prowadzi do... czytaj dalej » W 2002r. rynek farb fasadowych został zrewolucjonizowany przez farbę zolowo-krzemianową, która bazuje na całkowicie nowatorskiej koncepcji spoiw, dzięki czemu... czytaj dalej »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Synthos S.A. Synthos S.A.
Grupa Kapitałowa Synthos S.A. jest jednym z największych producentów surowców chemicznych w Polsce. Spółka jest pierwszym w Europie...
11/12/2018

Aktualny numer:

Izolacje 11/12/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Izolacje w niskich temperaturach
  • - Prace hydroizolacyjne w okresie zimowym
Zobacz szczegóły
Podparapet termiczny - ciepły montaż okien

Podparapet termiczny - ciepły montaż okien

Świadomi inwestorzy coraz częściej wybierają okna o niskiej wartości współczynnika przenikania ciepła, wiedząc, jak ważna z punktu widzenia energooszczędności...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.