Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2019 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Fakro: 25 lat i co dalej?

rozmowa z Januszem Komurkiewiczem - członkiem zarządu firmy Fakro
Jarosław Guzal  |  IZOLACJE 5/2016  |  25.05.2016
Janusz Komurkiewicz - członek zarządu firmy Fakro
Janusz Komurkiewicz - członek zarządu firmy Fakro
Fakro

Janusz Komurkiewicz, członek zarządu firmy Fakro, mówi o nowych przedsięwzięciach w segmencie okien dachowych oraz związanych z tym niezbędnych regulacjach prawnych.

Przyczynkiem do tej rozmowy jest jubileusz 25-lecia firmy Fakro. Biorąc tę okoliczność pod uwagę, z Pana punktu widzenia na jakim etapie rozwoju jest obecnie firma? Z mojej analizy wynika, że firma w ostatnim czasie notuje duży progres, przede wszystkim w zakresie wprowadzania na rynek nowych grup produktowych. Wrzucają Państwo kolejny bieg w swojej działalności.

Mam dokładnie takie samo zdanie na ten temat. Weszliśmy w tej chwili w dojrzałość, czyli nasze produkty spełniają najwyższe wymagania techniczne i jakościowe. Jesteśmy wszędzie tam, gdzie można sprzedawać okna dachowe, czyli aż na 50 rynkach na kilku kontynentach.

Trudno się już dynamicznie rozwijać, bo na rynku okien dachowych trzeba bardzo skrupulatnie walczyć z konkurentami i wprowadzać nowe produkty. Dlatego wchodzimy w nowe segmenty. Naszym celem wciąż jest rozwój w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego z naciskiem na domy jednorodzinne. A jest to obszar, który daje nam potężne możliwości.

Przeczytaj także: Osłony przeciwsłoneczne a systemy sterowania i zarządzania energią

My, jako już uznany producent z ogromnym doświadczeniem, możemy śmiało myśleć o nowych wyzwaniach. Dlatego od niedawna oferujemy okna pionowe. To daje nam nowe możliwości.

Na jakim są Państwo etapie, jeśli chodzi o wejście na rynek okien pionowych?

W styczniu tego roku na gali z okazji 25-lecia naszej firmy ogłosiliśmy, że rozpoczynamy produkcję drewniano-aluminiowych okien pionowych. Oczywiście produkcja już trwa od dłuższego czasu, ale póki co nie są to jeszcze duże ilości.

Jako firma oczywiście jesteśmy przygotowani technicznie, logistycznie i dystrybucyjnie na ekspansję na tym rynku. Ale jest to inny rynek niż ten, na którym do tej pory funkcjonowaliśmy. Tu mówimy o współpracy z salonami stolarki pionowej, mówimy o współpracy z monterami, a więc nie z dekarzami, czyli grupą, którą do tej pory obsługiwaliśmy.

Dopiero rozpoznajemy ten rynek. Ale mamy już konkretne inwestycje, gdzie jesteśmy obecni. Dotyczy to głównie rynku niemieckiego, austriackiego i szwajcarskiego. Trzeba sobie zdawać sprawę, że okno pionowe drewniane czy drewniano-aluminiowe jest produktem klasy premium, a nawet superpremium.

W Polsce tych produktów sprzedaje się zaledwie ułamek procenta, patrząc na całą stolarkę. Na rynku niemieckim jest to już kilka procent - dochodzi nawet do 9% w skali całego rynku. Rynki szwajcarski i austriacki są podobne, więc tam rynek jest przygotowany i dlatego na razie ukierunkowaliśmy się na te kraje. W Polsce oczywiście też będziemy zbierać doświadczenia, ale będziemy ten produkt wdrażać stopniowo.

Kolejną mimo wszystko nową dziedziną w firmie Fakro są osłony przeciwsłoneczne. Jak się Państwu wiedzie na tym rynku? Czy jest zainteresowanie tymi rozwiązaniami?

To jest zupełnie nowy produkt. Markiza zewnętrzna jest w Polsce nowym produktem. Do tej pory na naszym rynku były one rzadko stosowane. Wcześniej nie sprzyjały temu przepisy oraz klimat. Natomiast klimat się zmienia. Mamy coraz cieplejsze lata, bardziej gorące dni. Tych dni w skali roku jest coraz więcej, a w pomieszczeniach, które mają okna od strony południowej, trudno wytrzymać w upalny dzień, bo temperatura jest wysoka. Pomieszczenie się nagrzewa, energia słoneczna przenika do wnętrza.

Jeżeli nie ma osłon zewnętrznych, pomieszczenie będzie przegrzewane. Stąd konieczność stosowania osłon zewnętrznych. Mogą to być oczywiście rolety zewnętrzne, jednak mają one pewne mankamenty.

Zobacz też: Fakro świętuje swoje 25-lecie >>>

Przez roletę zewnętrzną nie widzimy tego, co się dzieje na zewnątrz i bardzo mało naturalnego światła wpada do pomieszczenia. Natomiast markiza jest jakby półprzezroczysta. Przez nią widzimy, co się dzieje na zewnątrz, do środka wpada też bardzo duża ilość naturalnego światła. I konkuruje ona z roletą zewnętrzną, ale też z klimatyzacją. Bo konsumenci się przyzwyczaili, że jak jest zbyt gorąco w pomieszczeniu, to montujemy klimatyzację.

I to jest oczywiście dobre rozwiązanie, ale też ma swoje wady. Powoduje to większe koszty eksploatacji w lecie, bo klimatyzatory pochłaniają dużą ilość energii elektrycznej. No i nie zawsze są zdrowe. Przebywanie cały czas w pomieszczeniach klimatyzowanych ma swoje konsekwencje dla zdrowia, więc lepiej tego unikać.

Markiza jest wolna od tych mankamentów, ale o tym trzeba dopiero informować, bo tej wiedzy na rynku nie ma ani wśród architektów, ani wśród sprzedawców, ani przede wszystkim wśród konsumentów. Dlatego w sposób bardzo aktywny prowadzimy kampanię informacyjną.

Markizy sprzedawane są w salonach stolarki pionowej, w sklepach, które zajmują się wyposażeniem wnętrz i dekoracją okien. A to nie jest dla nas naturalna grupa odbiorców i sprzedawców. Dla tej grupy dopiero przygotowaliśmy ofertę i rozpoczynamy współpracę.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 5/2016

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Wybierz najlepszy materiał do ociepleń »


Czym różnią się materiały do izolacji poszczególnych elementów budynku? ZOBACZ »


Poznaj sposoby izolacji dachu płaskiego »

Jak wykonać ocieplenie w systemie ETICS?

Jaki materiał zastosować na dachu płaskim, zielonym, odwróconym, a jak na dachu pokrytym wcześniej papą termozgrzewalną?
czytaj dalej »

W przypadku budynków istniejących należy dokładnie sprawdzić jakość... czytaj dalej »

Uzyskaj tytuł mgr. inż. i uprawnienia budowlane!


Wiedza i umiejętności praktyczne zdobyte podczas studiów drugiego stopnia... ZOBACZ »


Jak zabezpieczyć budynek przed drganiami?

Skuteczna ochrona przed wilgocią »

Zapewnienie dobrej wibroakustyki dla budynku to coraz częściej wyzwanie dla świadomych i wymagających klientów. czytaj dalej » W budynkach nowo wznoszonych barierę dla wody gruntowej stanowi hydroizolacja zewnętrzna ścian piwnic i... czytaj dalej »

Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr...  czytaj dalej »


Na czym polegają prace uszczelniające?

Wszystko o izolacji instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych »

Prace uszczelniające mają na celu odcięcie niebezpiecznych materiałów, substancji lub po prostu... czytaj dalej » Produkty przeznaczone do instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, jak i... czytaj dalej »

Chemia budowlana - porady ekspertów »


Masz wątpliwości i pytania jak rozwiązać Twój problem techniczny? Dobierz stosowną technologię do Twoich potrzeb... ZOBACZ »


Czego użyć do izolacji dachu?

Czym ocieplić piwnicę lub garaż?

Rozwiązaniem, które zapewnia optymalne zaizolowanie są... czytaj dalej » Izolacja stropów nad garażami podziemnymi musi spełniać wysokie wymagania akustyczne, cieplne i przeciwpożarowe... czytaj dalej »

Malowanie kafli krok po kroku »


Malowanie kafli to wciąż mało popularny sposób zmiany wystroju wnętrza... ZOBACZ »


Co warto wiedzieć o systemach natryskowych?

Jak zabezpieczyć budynek przed wilgocią?

Budynek ocieplony pianką jest szczelny akustycznie a przede wszystkim...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Planujesz wymianę dachu? Sprawdź »


Dzięki lekkości dachówek nie ma potrzeby wzmacniania Twojej starej struktury dachowej. W niektórych przypadkach jest nawet... ZOBACZ »


Elewacja, która wygląda jak drewno, marmur czy kamień »

Szukasz pomysłu na wykończenie elewacji? Sprawdź

Ładna fasada stanowi wizerunek budynku. Estetyczny wygląd elewacji często...
czytaj dalej »

Tynki cienkowarstwowe tworzą ochronno-dekoracyjną zewnętrzną warstwę o wysokiej odporności na... czytaj dalej »

Ekspert Budowlany - zlecenia

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
7/8/2020

Aktualny numer:

Izolacje 7/8/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Tarasy wentylowane
  • - Zastosowanie kruszyw lekkich
Zobacz szczegóły
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Flowcrete Polska Sp. z o.o.
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Jesteśmy producentem i dystrybutorem materiałów do wykonywania bezspoinowch posadzek żywicznych -...
Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Trudno wyobrazić sobie nowoczesny dom bez jego wizytówki, czyli balkonu lub tarasu. Elementy te stanowią dodatkową powierzchnię, która pozwala na chwilę oddechu na...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.