Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Powstanie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków - nowy projekt w konsultacjach

Powstanie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków - nowy projekt w konsultacjach
Fotolia

Powstanie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków - nowy projekt w konsultacjach


Fotolia

Do konsultacji publicznych trafił projekt o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska. Proponuje on działania na rzecz udoskonalenia funkcjonującego od lutego 2019 r. programu "Stop Smog", dotyczącego termomodernizacji budynków jednorodzinnych. Wskazuje również na podjęcie działań w zakresie diagnozowania źródeł niskiej emisji. W tym kontekście niezbędne jest rozpoczęcie gromadzenia jednolitych i spójnych danych w skali całego kraju, dotyczących budynków i pochodzących z nich źródeł emisji. W tym celu przewiduje się utworzenie i uruchomienie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).

Zobacz także

Kingspan news Projektowanie w chmurze z Autodesk BIM 360

Projektowanie w chmurze z Autodesk BIM 360 Projektowanie w chmurze z Autodesk BIM 360

BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM...

BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM – bogate w dane plany zawierają informacje na temat możliwości produktu/projektu, certyfikatów, kosztów i wielu innych. Integrując każdy znany szczegół elementu w pliku BIM, osoby znajdujące się na planie produktu mają dostęp do informacji na temat specyfikacji, instalacji, przekazania i cyklu życia...

Materiały prasowe news Nowe źródła finansowania w programie Czyste Powietrze

Nowe źródła finansowania w programie Czyste Powietrze Nowe źródła finansowania w programie Czyste Powietrze

Program „Czyste Powietrze” ma zapewnione trwałe, stabilne, wieloletnie źródło finansowania. Dzięki temu ponad 145 tys. polskich rodzin otrzyma wsparcie, zostanie wymienionych ok. 111 tys. źródeł ciepła,...

Program „Czyste Powietrze” ma zapewnione trwałe, stabilne, wieloletnie źródło finansowania. Dzięki temu ponad 145 tys. polskich rodzin otrzyma wsparcie, zostanie wymienionych ok. 111 tys. źródeł ciepła, a blisko 100 tys. budynków zostanie zmodernizowanych energetycznie. NFOŚiGW podpisał 16 umów ze wszystkimi wfośigw na dystrybucję środków z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Łączna kwota dofinansowania to 6,4 mld zł.

Materiały prasowe news Mistrzostwo wraca do Unii Oświęcim

Mistrzostwo wraca do Unii Oświęcim Mistrzostwo wraca do Unii Oświęcim

Austrotherm jest częścią triumfu Re-Plast Unii Oświęcim, która zdobyła Mistrzostwo Polski w hokeju na lodzie w sezonie 2023/2024. Złotego gola na wagę zwycięstwa i dziewiątego w historii tytułu mistrzowskiego...

Austrotherm jest częścią triumfu Re-Plast Unii Oświęcim, która zdobyła Mistrzostwo Polski w hokeju na lodzie w sezonie 2023/2024. Złotego gola na wagę zwycięstwa i dziewiątego w historii tytułu mistrzowskiego zdobył Litwin, Mark Kaleinikovas.

Zły stan jakości powietrza w Polsce został potwierdzony w wyroku z dnia 22 lutego 2018 r. Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. TSUE uznał, że Polska uchybiła zobowiązaniom wynikającym z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza. Od 2007 r. do 2015 r. dobowe wartości dopuszczalne dla stężenia pyłu PM10 były przekraczane w 35 strefach oceny i zarządzania jakością powietrza, a roczne wartości w 9 strefach. Natomiast dotychczasowe środki legislacyjne i administracyjne podjęte w Polsce w celu ograniczenia nieprzepisowych wartości są niewystarczające.

Trybunał podkreślił dodatkowo, że zanieczyszczenie pyłem PM10 w Polsce jest spowodowane głównie tzw. niską emisją (czyli emisją na wysokości nieprzekraczającej 40 metrów) z ogrzewania gospodarstw domowych. Fatalna jakość powietrza w Polsce była przedmiotem raportów NIK, które od 2000 roku również wskazują, że głównym czynnikiem wpływającym na złą jakość powietrza w Polsce jest niska emisja. Pochodzi ona w większości z sektora bytowo-komunalnego, gdzie stosuje się niskiej jakości urządzenia grzewcze, czyli kotły na paliwo stałe. Według danych Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami domowe systemy grzewcze odpowiadają za około 43% emitowanego w Polsce szkodliwego dla zdrowia pyłu PM2,5 oraz za aż 87% emisji wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, w tym rakotwórczego benzopirenu.

Prowadzone w Polsce badania wskazują, że ponad 80% budynków jednorodzinnych w Polsce jest ogrzewanych paliwami stałymi. Aż 3 miliony takich budynków ma przestarzałe i nisko sprawne kotły na węgiel i drewno, emitujących znaczne ilości zanieczyszczeń (tzw. kopciuchy). Ponad 70% domów jednorodzinnych nie ma żadnej izolacji cieplnej lub jest bardzo słabo ocieplona. Zgromadzone dane oraz przeprowadzone analizy wskazują, że osiągnięcie wymaganych poziomów redukcji emisji dla PM10, PM2,5 przy bieżącym tempie działań naprawczych, może zająć w poszczególnych kontrolowanych województwach od 24 do niemal 100 lat.

Izba wskazuje, że piętą achillesową polskiej administracji jest brak jednolitej, wielopoziomowej strategii walki z zanieczyszczeniem powietrza oraz brak koordynacji działań realizowanych przez poszczególne szczeble administracji. Dodatkowo brak jest stosownych inwentaryzacji danych i wymiany informacji na temat poziomu i przyczyn zanieczyszczenia powietrza między administracją rządową oraz samorządową. Z tego powodu propozycje zawarte w nowej regulacji obejmują uruchomienie systemu informatycznego, służącego do obsługi Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). 

System CEEB

Budowa Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) planowana jest na lata 2020-2023. Koszt całego projektu szacowany jest na ok. 31 mln zł, z czego 85% zostanie sfinansowane z funduszy UE. W systemie informatycznym CEEB zostaną zebrane kluczowe informacje na temat źródeł emisji w sektorze komunalno-bytowym. Zostaną one pozyskane w efekcie ogólnopolskiej powszechnej inwentaryzacji w sposób umożliwiający lokalizację źródła z dokładnością do każdego budynku mieszkalnego w Polsce. Pozwoli to zestawić je z danymi o istniejącej i planowanej infrastrukturze sieciowej dostawców ciepła i gazu.

System ten będzie umożliwiał zbieranie danych dotyczących stanu energetycznego budynków oraz informacji o wszelkich formach pomocy publicznej (dotacje, preferencyjne kredyty, świadczenia socjalne) przyznanych na termomodernizację bądź wymianę kotłów w budynkach. Ma to na celu zapobieganie przypadkom wielokrotnego finansowania tego samego przedsięwzięcia. W systemie będą gromadzone dane o źródłach ciepła, źródłach energii elektrycznej oraz źródłach spalania paliw. Decydującym kryterium wpisu budynku do systemu w przypadku "kopciuchów" jest moc cieplna źródła spalania paliwa - nie więcej niż 1 MW. Wpis następuje niezależnie od formy prawnej użytkowania budynku, czy przez osobę prywatną, czy przez przedsiębiorcę.

Przewiduje się, że w CEEB gromadzone będą dane dotyczące budynku lub jego części (lokalu), takie jak: 

  • punkt adresowy pozyskiwany automatycznie z systemu PRG, 
  • obwód budynku wyliczany algorytmem zaimplementowanym w CEEB, 
  • identyfikator infrastruktury informacji przestrzennej (idIIP), 
  • funkcja ogólna - pozyskiwane automatycznie z systemu BDOT10k. 

Pozostałe informacje zostaną ustalone na podstawie informacji uzyskanych od mieszkańca budynku lub lokalu. Są to: 

  • rok budowy,
  • liczba kondygnacji, 
  • średnia wysokość kondygnacji ogrzewanych,
  • grubość ocieplenia podłogi na gruncie lub stropu nad piwnicą lub garażem, 
  • grubość ocieplenia stropodachu i dachu, 
  • stopień i grubość ocieplenia ścian zewnętrznych, 
  • powierzchnia pomieszczeń ogrzewanych, 
  • średnia temperatura pomieszczeń ogrzewanych w sezonie grzewczym. 

Jeśli chodzi o dane dotyczące źródeł ciepła, energii elektrycznej i spalania paliw, to gromadzone będą informacje o: 

  • rodzaju źródła, 
  • nominalnej mocy cieplnej lub elektrycznej, 
  • rodzaju paliwa i jego rocznym zużyciu, 
  • roku montażu; roku produkcji, 
  • przeznaczeniu, 
  • potwierdzeniu spełnienia wymagań standardów niskoemisyjnych, 
  • klasie kotła na paliwo stałe, 
  • źródle danych (tabliczka znamionowa, dokumentacja techniczno-ruchowa lub wskazania mieszkańca budynku). 

Inwentaryzacja budynków będzie dokonywana przez uprawnione osoby np. Straż Miejską, kominiarzy czy Inspekcję Ochrony Środowiska. Wykonując swoje ustawowe obowiązki (kontrole, przeglądy itp.), będą oni dodatkowo dokonywać inwentaryzacji. Od mieszkańców budynku nie będzie pobierana żadna opłata. Dane zebrane w toku inwentaryzacji będą wprowadzane do systemu za pomocą elektronicznego formularza inwentaryzacyjnego. Narzędzie informatyczne umożliwia wprowadzenie ich za pomocą aplikacji webowej lub mobilnej, zarówno w trybie online, jak i w trybie offline. 

W ramach systemu CEEB zostaną wytworzone moduły analityczne, które pozwalać będą na przeprowadzanie zautomatyzowanych analiz środowiskowych, zdrowotnych czy też finansowych, dotyczących zjawiska niskiej emisji i metod jej zwalczania. Zastosowane narzędzia analityczne będą umożliwiać i racjonalizować podejmowanie decyzji inwestycyjnych przeciwdziałających zjawisku niskiej emisji na danym terenie. Będzie to możliwe poprzez analizę kosztów oraz analizę różnych wariantów interwencji publicznej.

Poprzez udostępnienie danych z sytemu różnym organom państwowym działania podejmowane przez samorząd terytorialny oraz administrację rządową zostaną zoptymalizowane. Dane udostępnia się m.in. w celu obliczenia wskaźników monitorowania skuteczności podejmowanych działań naprawczych na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Przydatne będą również przy kreowaniu polityk publicznych, strategii rozwoju państwa oraz przy monitorowaniu realizacji projektów związanych z ochroną powietrza i termomodernizacją budynków. Wypracowane narzędzia analityczne będą dostępne dla obywateli w formie e-usług. Dostęp do danych w zakresie, który ich dotyczy będzie możliwy po podaniu danych identyfikujących właściciela budynku.

Usługa umożliwi elektroniczną rezerwację terminu przeglądu kominowego dokonywanego wraz z inwentaryzacją budynku lub samej inwentaryzacji. Jedna z funkcji umożliwi właścicielom budynku pobranie dokumentu z wynikami przeprowadzonej inwentaryzacji, który będą mogli wykorzystać do ubiegania się o różne formy pomocy publicznej na termomodernizację bądź wymianę pieców. Centralizacja informacji sprawi, że otrzymanie dofinansowania stanie się bardziej przystępne dla obywateli, którzy wcześniej nie wiedzieli o istniejących wariantach wsparcia. System będzie obsługiwał wnioski o wpis na listę osób uprawnionych do wprowadzania danych do CEEB. Niezbędne będzie przesłanie dokumentów i danych, potwierdzających posiadane uprawnienia. Po weryfikacji wniosku osoba otrzyma potwierdzenie dodania jej do wykazu osób uprawnionych.

Program "Stop Smog"

W ustawie znajduje się również szereg zmian w zasadach uczestnictwa i realizacji rządowego programu "Stop Smog", finansującego wymianę nieefektywnych źródeł ciepła oraz termomodernizację w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych osób najuboższych. Przedsięwzięcia są finansowane ze środków publicznych nawet do 100% ich wartości. Gmina zapewnia 30% wkładu własnego (w przypadku gmin powyżej 100 tys. mieszkańców wkład musi być wyższy). Pozostała część programu (70%) jest finansowana z budżetu państwa, poprzez Fundusz Termomodernizacji i Remontów. Jednakże do tej pory podpisano z gminami jedynie 3 porozumienia, a kolejne 2 wnioski gmin są w trakcie weryfikacji. Oznacza to, że w latach 2019-2022 będzie zrealizowanych zaledwie 897 przedsięwzięć na łączną kwotę 48 mln zł, co stanowi 4% przewidzianego budżetu na lata 2019-2024.

Z powodu małego zainteresowania programem podjęto decyzję o przeprowadzeniu zmian, mających na celu zwiększenie atrakcyjności programu "Stop Smog" dla gmin. W projekcie zaproponowano zmniejszenie minimalnej liczby budynków jednorodzinnych umożliwiającej aplikowanie do programu (z 2 do 1% lub 30 budynków) oraz jednorazowe zniesienie tego limitu w sytuacji, gdy wcześniej gmina zawarła co najmniej jedno porozumienie. Szereg gmin zainteresowanych przystąpieniem do programu wskazywała, że biorąc pod uwagę wiele czynników ryzyka oraz jego innowacyjny charakter, pułap 2% budynków jest zbyt wysoki. Zgodnie z tą zmianą ten już zmniejszony limit miałby obowiązywać również miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. Dotychczas, biorąc pod uwagę, że w dużych miastach problem budownictwa jednorodzinnego często dotyczy tylko wybranych dzielnic, limit 2% nie obowiązywał. Zmniejszeniu z 50 na 30% ulegnie też wymagana redukcja zapotrzebowania na ciepło grzewcze. Jest ona liczona łącznie dla wszystkich przedsięwzięć niskoemisyjnych realizowanych przez gminę w ramach jednego porozumienia. Był to jeden z postulatów gmin zainteresowanych programem.

W propozycjach znalazło się również wydłużenie z 3 do 4 lat okresu realizacji porozumienia - w przypadku realizacji przez gminę w danym porozumieniu więcej niż 2% budynków jednorodzinnych w gminie. Obecnie beneficjent programu zobowiązuje się do zwrotu odpowiedniej części wartości przedsięwzięcia w przypadku sprzedaży budynku do 10 lat od zakończenia porozumienia. Jest to również okres, w którym gmina powinna utrzymać efekty przedsięwzięć niskoemisyjnych. Gminy zgłaszały wiele zastrzeżeń co do długości tego okresu. Projekty tego typu generalnie charakteryzują się znacznie krótszym okresem trwałości (3 lub 5 lat). Ponadto gwarancje producentów na urządzenia grzewcze nigdy nie przekraczają okresu 5-letniego, co mogłoby determinować dodatkowe koszty po stronie gminy. Dlatego czas ten zostanie skrócony do 5 lat.

Zakres przedsięwzięć zostanie rozszerzony o przyłączenie budynku do sieci elektroenergetycznej, modernizację istniejącego przyłącza oraz zapewnienie budynkowi dostępu do energii z instalacji OZE. Projekt przewiduje również dopuszczenie do programu budynków będących w zasobach mieszkaniowych gminy. Zaproponowano wyłączenie z dofinansowania wymianę lub likwidację kotłów klasy 5 na paliwa stałe, ponieważ są one w swojej klasie zbliżone wymogami do standardu niskoemisyjnego.

Rozszerzeniu ulegnie katalog kosztów kwalifikowanych w programie. Zaliczone do nich będą m. in: koszty mikroinstalacji OZE, koszty instalacji źródeł ciepła zasilanych energią elektryczną, koszty innych niezbędnych prac budowlanych oraz koszty serwisu i konserwacji. W uzasadnionych przypadkach (np. nieuregulowany stan prawny, zły stan techniczny budynku) gminy będą mogły nabywać urządzenia i instalacje jako własny środek trwały i udostępniać je beneficjentowi.

Zmiany dotyczą również warunków udziału mieszkańców w programie. Kryterium majątkowe zostanie obniżone do kwoty 53 tys. zł z wyłączeniem wartości nieruchomości. Za składanie fałszywych zeznań dot. dochodu i majątku będzie groziła odpowiedzialność karna. Projektowana regulacja wpisuje się w realizację celów programu "Czyste Powietrze", który przewiduje poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery z jednorodzinnych budynków mieszkalnych.

Ustawa wykorzystuje mierniki zidentyfikowane dla stopnia realizacji tego programu, który mierzony jest m.in. za pomocą następujących wskaźników osiągnięcia celu: liczba budynków mieszkalnych o poprawionej efektywności energetycznej, liczba wymienionych nieefektywnych źródeł ciepła (kotłów starej generacji) na niskoemisyjne w budynkach istniejących, liczba zamontowanych niskoemisyjnych źródeł ciepła w budynkach nowo budowanych, ograniczenie emisji: SO2, pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10), pyłów o średnicy mniejszej niż 2,5 mikrometra (PM2,5), benzo-α-pirenu oraz CO2.

Zakłada się weryfikację współpracy na poziomie administracji rządowej i samorządowej. Rozwiązanie wpisuje się w bieżące "Monitorowanie realizacji rekomendacji Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w sprawie działań niezbędnych do podjęcia w związku z występowaniem na znacznym obszarze kraju wysokich stężeń zanieczyszczeń powietrza" stosownie do Zarządzenia nr 41 Prezesa Rady Ministrów. Dodatkowo po pół roku od uruchomienia poszczególnych funkcjonalności systemu CEEB proponuje się oszacowanie liczby osób uprawnionych wpisanych do wykazu osób uprawnionych, w stosunku do liczby osób, które powinny być podłączone do systemu CEEB.

W zakresie programu "Stop Smog" przewiduje się przygotowanie, po 3 latach jego obowiązywania, oceny funkcjonowania ustawy. Ewaluacja będzie konieczna na potrzeby ewentualnego rozszerzania skali interwencji i modyfikacji programu. Po roku 2024 dokonana zostanie ocena skuteczności wprowadzonej regulacji opierająca się m. in. o dane dotyczące ilości obiektów objętych programem oraz zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze liczone łącznie dla wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych objętych tą ustawą. Jednocześnie będzie prowadzony bieżący monitoring programu.

Opracowano na podstawie ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz materiałów Ministerstwa Rozwoju

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Komentarze

Wybrane dla Ciebie

Odkryj trendy projektowania elewacji »

Odkryj trendy projektowania elewacji » Odkryj trendy projektowania elewacji »

Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? »

Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? » Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? »

Przeciekający dach? Jak temu zapobiec »

Przeciekający dach? Jak temu zapobiec » Przeciekający dach? Jak temu zapobiec »

Dach biosolarny - co to jest? »

Dach biosolarny - co to jest? » Dach biosolarny - co to jest? »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem » Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Polecane produkty z branży budowlanej - Chemia budowlana »

Polecane produkty z branży budowlanej - Chemia budowlana » Polecane produkty z branży budowlanej - Chemia budowlana »

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacjach natryskowych »

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacjach natryskowych » Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacjach natryskowych »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową » Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Na czym polega fenomen technologii białej wanny »

Na czym polega fenomen technologii białej wanny » Na czym polega fenomen technologii białej wanny »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy » Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

300% rozciągliwości membrany - TAK! »

300% rozciągliwości membrany - TAK! » 300% rozciągliwości membrany - TAK! »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.