Właściciel nieruchomości a prawa osób w niej zameldowanych

Właściciel nieruchomości nie może żądać danych osób na niej zameldowanych
www.freeimages.com
Udział w prawie własności nieruchomości nie upoważnia do uzyskania danych osobowych osób zameldowanych na tej nieruchomości. Potrzeba dostępu indywidualnego do ewidencyjnych danych osobowych osób trzecich musi być potwierdzona obiektywną i usprawiedliwioną przepisami prawa materialnego koniecznością dysponowania tymi danymi.
Zobacz także
Przemysław Gogojewicz Remont starych budynków a nowe Warunki Techniczne

Nie można zmusić zarządzającego do remontu starych budynków, opierając się na obecnie obowiązujących wymogach technicznych.
Nie można zmusić zarządzającego do remontu starych budynków, opierając się na obecnie obowiązujących wymogach technicznych.
Przemysław Gogojewicz Zabudowa bliźniacza - zasady sytuowania budynków

Nie można uznać, że zabudowa bliźniacza jest tylko równoznaczna z zabudową w granicy. Forma zabudowy jednorodzinnej, w tym forma zabudowy bliźniaczej, może być pod pewnymi warunkami, realizowana zarówno...
Nie można uznać, że zabudowa bliźniacza jest tylko równoznaczna z zabudową w granicy. Forma zabudowy jednorodzinnej, w tym forma zabudowy bliźniaczej, może być pod pewnymi warunkami, realizowana zarówno w granicy, jak i w oddaleniu od granicy, także na jednej działce.
MIWO – Stowarzyszenie Producentów Wełny Mineralnej: Szklanej i Skalnej Warunki Techniczne wymagają głębokich zmian

Przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami) – zwanego Warunkami...
Przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami) – zwanego Warunkami Technicznymi lub w skrócie WT – stosuje się przy projektowaniu, budowie i przebudowie oraz zmianie sposobu użytkowania wszystkich rodzajów budynków oraz budowli nadziemnych i podziemnych, spełniających funkcje użytkowe budynków. Ten akt prawny jest aktem wykonawczym do Ustawy Prawo budowlane i określa...
Takie samo stanowisko zajął sąd administracyjny w wyroku z dnia 8 grudnia 2015 r. - sygn. akt II SA/BK 643/15, którego stanowisko w pełni popiera skład sądu orzekający w sprawie niniejszej.
Właściciel nieruchomości zwrócił się do urzędu gminy o podanie danych osób na niej zameldowanych oraz wskazanie, na jaki okres i na jakiej podstawie osoby te zostały zameldowane pod wskazanymi adresami. Zapewniał, że dane te są mu potrzebne do sprawy sądowej o podział majątku wspólnego.
Urząd gminy odmówił udostępnienia danych. W jego ocenie właściciel nie wykazał interesu prawnego w uzyskaniu do nich dostępu. Mężczyzna wniósł skargę do sądu administracyjnego. WSA oddalił skargę. Sąd podkreślił, iż udział w prawie własności nieruchomości nie upoważnia do uzyskania danych osobowych osób zameldowanych na tej nieruchomości. Potrzeba dostępu indywidualnego do ewidencyjnych danych osobowych osób trzecich musi być potwierdzona obiektywną i usprawiedliwioną przepisami prawa materialnego koniecznością dysponowania tymi danymi.
Zdaniem sądu skarżący może wytoczyć sprawę o podział majątku dorobkowego i będzie mógł realizować swoje uprawnienia jako właściela. Dopiero wtedy sąd cywilny zdecyduje, czy żądanie skarżącego ma znaczenie dla toczącej się sprawy cywilnej.
Uzyskanie danych osobowych nie może być również uzasadnione interesem faktycznym. Stosownie, bowiem do art. 46 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, jeżeli wnioskodawca uwiarygodni interes faktyczny w otrzymaniu danych, dane te mogą być udostępnione jedynie za zgodą osoby, której dotyczą. Organ I instancji takiej zgody nie uzyskał i tym samym nie był uprawniony do udostępnienia wnioskodawcy żądanych danych.
Skargę na powyższą decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku wywiódł powód zarzucając naruszenie:
- art. 7, art. 77 § 1 i art. 80 k.p.a. poprzez przekroczenie zasady swobody oceny zebranego w sprawie materiału dowodowego przez oparcie zaskarżonej decyzji na wybiórczym materialne dowodowym i dowolną a nie swobodną jego ocenę, polegającą na ustaleniu, iż w przedmiotowej sprawie skarżący w żaden sposób nie wykazał, iż jego sfera prawna jest zależna od osoby, o której dane występuje, w sytuacji, gdy skarżący wprost wskazywał, że zamierza złożyć wniosek o podział majątku wspólnego, w skład którego wchodzi nieruchomość, a udzielona informacja ma znaczenie w zakresie rozliczeń pomiędzy rozwiedzionymi małżonkami, jak też, iż jest współwłaścicielem przedmiotowej nieruchomości i ma prawo wiedzieć, czy ktoś jest zameldowany w nieruchomości należącej do niego;
- art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności poprzez jego błędną wykładnię, która doprowadziła do uznania, że skarżący w okolicznościach przedmiotowej sprawy nie ma interesu prawnego w dowiedzeniu się, kto jest zameldowany w nieruchomości w sytuacji, gdy już sam fakt, iż jest współwłaścicielem przedmiotowej nieruchomości, stanowi interes prawny w uzyskaniu stosownych danych.
W odpowiedzi na skargę Wojewoda wnosząc o jej oddalenie, podtrzymał argumentacje zawartą w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji.
Dane z rejestru PESEL, rejestrów mieszkańców oraz rejestrów zamieszkania cudzoziemców, w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań, udostępnia się następującym podmiotom:
- organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze;
- Policji, Straży Granicznej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Celnej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biuru Ochrony Rządu, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, organom wyborczym i strażom gminnym (miejskim);
- komornikom sądowym - w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego;
- organom kontroli skarbowej i wywiadowi skarbowemu;
- państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom - w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
- Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, w zakresie danych osób poszukiwanych.
Dane, mogą być udostępnione:
- osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny;
- jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą;
- innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
Osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL, umożliwia się wgląd do rejestru w zakresie danych dotyczących tej osoby, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, po uwierzytelnieniu jej na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Organy prowadzące rejestr PESEL, rejestry mieszkańców oraz rejestry zamieszkania cudzoziemców, na wniosek zainteresowanej osoby złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, są obowiązane wydać zaświadczenie zawierające pełny odpis przetwarzanych danych dotyczących tej osoby.
Zaświadczenie jest przekazywane, w zależności od żądania wnioskodawcy, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Podstawa prawna:
Ustawa o ewidencji ludności (DzU z 2016 poz. 722 ze zm.)
Wyrok WSA w Białymstoku z 23 czerwca 2016 r., sygn. akt II SA/Bk 255/16, nieprawomocny