Kryteria wyboru wykonawcy robót budowlanych w świetle nowych dyrektyw unijnych
Kryteria stosowane w przetargach publicznych na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej

Kryteria wyboru wykonawcy robót budowlanych
archiwum autora
Wybór odpowiedniego wykonawcy na roboty budowlane w przetargu publicznym jest sprawą trudną i złożoną. Ważne jest właściwe przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która powinna zawierać wszystkie wymagania i potrzeby zamawiającego.
Im mniej informacji w specyfikacji, tym większe ryzyko, że wybrany wykonawca nie będzie w stanie sprostać wymaganiom zamawiającego, co w wielu przypadkach prowadzi do niepowodzenia. W związku z tym konieczne jest również ustanowienie przejrzystych kryteriów wyboru wykonawców oraz określenie zasad oceny tych kryteriów.
Zobacz także
Messe Monachium GmbH Światowe Targi Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych BAU zapraszają do Monachium

W styczniu 2025 r. czeka nas kolejna odsłona targów BAU, czyli Światowych Targów Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych. Największa światowa wystawa budownictwa odbędzie się w dniach 13–17 stycznia...
W styczniu 2025 r. czeka nas kolejna odsłona targów BAU, czyli Światowych Targów Architektury, Materiałów i Systemów Budowlanych. Największa światowa wystawa budownictwa odbędzie się w dniach 13–17 stycznia 2025 w Monachium. Ponad 2000 wystawców w 18 halach czeka na Państwa.
mgr inż. arch. Dawid Rychta Projektowanie budynków w zabudowie śródmiejskiej na przykładzie koncepcji budynku wysokościowego

1 stycznia 2018 r. zmieniono definicję zabudowy śródmiejskiej w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich...
1 stycznia 2018 r. zmieniono definicję zabudowy śródmiejskiej w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. To istotna zmiana m.in. z punktu widzenia wymogów dot. minimalnego czasu nasłonecznienia pomieszczeń czy placów zabaw, które to wymogi w zabudowie śródmiejskiej są zdecydowanie mniej rygorystyczne.
Agnieszka Starzyk, Janusz Marchwiński Prośrodowiskowe rozwiązania w architekturze

Współczesny kryzys klimatyczny spowodowany jest działalnością antropogeniczną ostatnich dwóch stuleci. Ślad środowiskowy (Environmental Footprint) jest jednym ze sposobów oceny presji człowieka na środowisko,...
Współczesny kryzys klimatyczny spowodowany jest działalnością antropogeniczną ostatnich dwóch stuleci. Ślad środowiskowy (Environmental Footprint) jest jednym ze sposobów oceny presji człowieka na środowisko, którego celem jest porównanie ilości ludzkich potrzeb konsumpcyjnych zasobów odnawialnych z możliwościami ich ponownego odtworzenia przez naturę.
Dobór kryteriów oceny ofert powinien mieć charakter indywidualny i być uzależniony od specyfiki przedmiotu zamówienia. Kontrakty, które są realizowane o wybór najniższej ceny, mogą prowadzić do niezdrowej konkurencji na rynku poprzez sztuczne zaniżanie cen, co w efekcie prowadzi do dodatkowych nieprzewidzianych kosztów inwestycji.
Na przykład zejście z budowy wykonawcy z powodu bankructwa powoduje dodatkowe koszty w postaci inwentaryzacji wykonanych robót, uwzględnienia inwentaryzacji w zaktualizowanej specyfikacji, ewentualnych zmian projektowych oraz ponownego przeprowadzenia procedury wyboru nowego wykonawcy.
Prawo zamówień publicznych w Unii Europejskiej
Na przestrzeni lat prawo zamówień publicznych w krajach Unii Europejskiej ulegało zmianom co do zasad wybierania wykonawców i udzielania zamówień. W marcu 2014 roku zostały opublikowane trzy nowe dyrektywy:
- Dyrektywa 2014/24/UE [1] w sprawie udzielania zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE,
- Dyrektywa 2014/25/UE [2] w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE,
- Dyrektywa 2014/23/UE [3] w sprawie udzielania koncesji.
Zgodnie z Dyrektywą 2014/24/UE [1] zamówienia powinny być udzielane na podstawie obiektywnych kryteriów, zapewniających zgodność z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji, równego traktowania oraz gwarantujących, że oferty oceniane są w warunkach efektywnej konkurencji. A zatem zamawiający powinien udzielać zamówień publicznych, wybierając ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie, którą określa się na podstawie najlepszej relacji jakości do ceny. Zgodnie z dyrektywą decyzja o udzieleniu zamówienia nie powinna opierać się wyłącznie na kryteriach pozakosztowych. Zatem kryteria jakościowe powinny być uzupełnione o element cenowy lub kosztowy. Według Dyrektywy 2014/25/UE [2] kryteriami, odnoszącymi się do danego zamówienia publicznego, mogą być:
Wszystkie wymienione w dyrektywach kryteria mają charakter przykładowy i nie ma żadnych przeszkód, aby stosować inne kryteria niż wskazane. Warunkiem jest stosowanie kryteriów umożliwiających obiektywne porównanie i ocenę ofert tak, aby zagwarantować równe traktowanie. Wybór wykonawcy robót budowlanych w wybranych krajach Unii EuropejskiejZgodnie z dyrektywą unijną istnieją następujące rodzaje procedur udzielania zamówień:
W niniejszym artykule przeanalizowano procedury otwarte i ograniczone. |
ABSTRAKT |
W artykule przedstawiono analizę porównawczą kryteriów wyboru wykonawcy robót budowlanych w przetargach publicznych na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej. Do analizy wybrano: Polskę, Niemcy, Francję i Wielką Brytanię. Zgodnie z Dyrektywą 2014/24/UE zamówienia publicznego można udzielać m.in. w procedurach otwartych i ograniczonych. Pokazano, w jakich krajach wybór oferty najkorzystniejszej ekonomicznie jest oparty wyłącznie na kryterium ceny, a w jakich wyboru wykonawcy dokonuje się w oparciu o kryterium ceny lub kosztu oraz innych pozacenowych kryteriów.Contractor selection criteria applied in public tender procedures, based on the example of selected EU Member States, in light of the new EU DirectivesThe article presents a comparative analysis of selection criteria for civil works contractor in public procedures, based on the example of selected EU Member States. The following States were chosen for the analysis: Poland, Germany, France and the United Kingdom. Under Directive 2014/24/EU, public contracts can be awarded, inter alia, in open and restricted procedures. The article compares the criteria applied in these two types of procedures. It shows in which countries the choice of the most economically advantageous tender is based on the price criteria exclusively and in which contractors are chosen on the basis of price or cost criteria as well as other criteria not related to price |
W niniejszym artykule przeanalizowano procedury otwarte i ograniczone.

Rys. 2. Procedury ograniczone oparte na cenie jako jednym kryterium wyboru wykonawcy w Polsce, Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii; rys. archiwum autora na podstawie [4]
Na RYS. 1 (patrz: rysunek na górze) i RYS. 2 przedstawiono proces selekcji wykonawców robót budowlanych w wybranych krajach, tj. w Polsce, Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii.
Przeanalizowano ogłoszenia opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z lat 2010-2015 dotyczące robót budowlanych w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych (CPV 45200000-9). Pokazano procentowo ilość przetargów prowadzonych w oparciu jedynie o kryterium ceny.
Analizując procedury otwarte, można zauważyć, że we Francji i Wielkiej Brytanii zamawiający wybierają ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie na podstawie więcej niż jednego kryterium.
We Francji odsetek przetargów w oparciu o jedno kryterium ceny to około 2,9% w analizowanym przedziale czasowym, zaś w Wielkiej Brytanii około 9%.
W procedurach przetargowych w Niemczech jest bardziej równo - niemal połowa wszystkich przetargów bazuje na jednym kryterium najniższej ceny.
W Polsce jest inaczej. Cena jako jedyne kryterium wyboru wykonawcy pojawia się w około 90% procedur otwartych w latach 2010-2013 i maleje stopniowo z roku na rok. W 2014 roku stanowi około 77%, zaś w 2015 tylko 16%. Skutkiem tak nagłego skoku jest zmiana w Prawie Zamówień Publicznych [5] w drugiej połowie 2014 roku.
Wprowadzono wówczas zapis, że kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe. W procedurach ograniczonych tendencje są podobne.
We Francji odsetek przetargów w oparciu o jedno kryterium ceny to około 3,6% w analizowanym przedziale czasowym, zaś w Wielkiej Brytanii około 6,4%.
W krajach tych procedura ograniczona odbywa się przy zastosowaniu prekwalifikacji wykonawców do założonego stopnia skomplikowania projektu. Oprócz tego stosuje się wiele kryteriów do oceny oferty, takich jak potencjał techniczny, kadra zarządzająca, koszty utrzymania budowli oraz serwisu urządzeń po zakończeniu procesu budowy, w związku z tym zamawiający zmniejsza ryzyko niepowodzenia podczas etapu budowy oraz osiąga wymierne korzyści w trakcie użytkowania budowli.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniego wykonawcy w drodze przetargu publicznego ma olbrzymie znaczenie dla prawidłowej realizacji projektu. Właściwy wybór wykonawcy minimalizuje ryzyko niepowodzenia projektu i może skutkować: obniżeniem kosztów budowy, wyższą jakością wykonanych prac, skróceniem czasu realizacji, zwiększeniem bezpieczeństwa, zmniejszeniem liczby wypadków i lepszymi kwalifikacjami pracowników.
Jest oczywiste, że do przygotowania specyfikacji oraz dokumentacji technicznej potrzeba osób o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu, a co za tym idzie - przeznaczenia na ten cel większych środków. Jednakże koszty te nie przewyższają późniejszych nakładów w przypadku niepowodzenia.
Biorąc pod uwagę również koszty w trakcie życia projektu, takie jak koszty ogrzewania i utrzymania budowli, koszty napraw i serwisu urządzeń często okazuje się, że oferta oparta na kilku kryteriach jest tą najtańszą.
Analizy pokazują, że przetargi publiczne w Wielkiej Brytanii i Francji bazujące na jednym kryterium ceny stanowią nie więcej niż średnio 9% w badanym przedziale czasowym.
W Polsce do roku 2014 około 90% procedur otwartych i około 80% procedur ograniczonych opierało wybór wykonawcy tylko o kryterium ceny. Wyraźna jest tendencja spadkowa w kolejnych latach, a w roku 2015 (po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych w 2014 roku) odnotowano tylko około 16% procedur otwartych i około 8% procedur ograniczonych opierających wybór wykonawcy o kryterium ceny.
W większości przetargów po nowelizacji ustawy zaczęto dodawać kryteria takie jak: termin wykonania czy czas gwarancji o wadze do 5%. Ważne jest pytanie, czy te kryteria mają jakiekolwiek wpływ na wybór wykonawcy robót budowlanych, czy jest to tylko sztuczny zapis, a wygrywa i tak oferent z najniższą ceną.
Literatura
1. Directive 2014/24/EU of the European Parliament and of the Council of 26 February 2014 on public procurement and repealing Directive 2004/18/EC.
2. Directive 2014/25/EU of the European Parliament and of the Council of 26 February 2014 on the awarding of procurement to entities operating in the water, energy, transport and postal services sectors and repealing the Directive 2004/17/EC.
3. Directive 2014/23/EU on the Award of Concession Contracts.
4. http://ted.europa.eu.
5. Ustawa Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (DzU nr 19, poz. 177, z późn. zm.).