Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2019 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Modernizacja akustyczna placówki edukacyjnej

Acoustical renovation of an education facility
Typowa klasa szkolna po modernizacji
Typowa klasa szkolna po modernizacji
Fot. A. K. Kłosak

Budowa nowego zespołu szkół podstawowych nr 340 w Warszawie przy ul. Lokajskiego zakończyła się w lipcu 2012 r. W pierwszych miesiącach po otwarciu szkoły do dyrekcji zaczęły napływać skargi dotyczące złej akustyki pomieszczeń, utrudniającej w znacznym stopniu pracę nauczycieli i obniżającej efektywność nauki u dzieci [1, 2, 3].

W 2017 r. zlecono wykonanie pomiarów akustycznych [4, 5], które faktycznie potwierdziły te zastrzeżenia. Wyniki pomiarów wykazały długi czas pogłosu, wysoki poziom hałasu oraz niską zrozumiałość mowy we wszystkich pomieszczeniach szkoły.

W tym samym roku Urząd Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy podjął decyzję o akustycznej modernizacji budynku. Projekt modernizacji akustycznej szkoły wykonało krakowskie biuro akustyczne archAKUSTIK, przy współpracy warszawskiej pracowni WMN Architekci. Zgodnie z wiedzą Autora była to pierwsza w Polsce tego typu kompleksowa modernizacja szkoły, podyktowana wyłącznie względami akustycznymi.

Projekt modernizacji akustycznej składał się z:

  • pomiarów akustycznych stanu istniejącego,
  • pomiarów powykonawczych,
  • projektu wnętrza z uwzględnieniem wszystkich elementów akustycznych (głównie dźwiękochłonnych),
  • projektu elektryki (z uwagi na relokację instalacji i lamp),
  • uzgodnień konstrukcyjnych, przeciwpożarowych i higieniczno-sanitarnych,
  • szczegółowego kosztorysu,
  • specyfikacji materiałowej.

Etap projektowania

Proces projektowania rozpoczęto od wykonania inwentaryzacji poszczególnych pomieszczeń z uwzględnieniem ich wymiarów i istniejącego wyposażenia.

Budynek szkolny o powierzchni użytkowej 8200 m2 składa się z 29 klas szkolnych, 4 sal nauczania początkowego (I–III), 4 sal językowych, korytarzy, jadalni, auli oraz dużej sali gimnastycznej.

  • We wszystkich pomieszczeniach przeprowadzono pomiary akustyczne podstawowych parametrów według normy ISO 3382 (T20/T30/EDT) z wykorzystaniem oprogramowania Dirac (v.6) [11].
  • Dodatkowo korzystając z oprogramowania NRC SPMSoft [12], w wybranych pomieszczeniach zmierzono zrozumiałość mowy.
  • Pomieszczenia zostały podzielone na grupy o zbliżonych wymiarach, funkcji i typowym wyposażeniu.
  • Następnie dla każdej grupy pomieszczeń stworzono 1–2 komputerowe modele wnętrz w programie Odeon (v14) [12]. Każdy z nich skalibrowano w taki sposób, aby czas pogłosu i wskaźnik transmisji mowy w modelu odpowiadały wartościom uzyskanym podczas pomiarów.
  • Dane z modelu pozwoliły na opracowanie projektu architektonicznego dla każdego typu pomieszczenia, uwzględniając przy tym rodzaj, lokalizację oraz wymaganą powierzchnię materiałów dźwiękochłonnych.

Zgodnie z założeniami projektu poprawa komfortu akustycznego miała nastąpić poprzez spełnienie wymagań akustycznych opisanych w normie PN-B 02151-4:2015 [6]. Została ona wprowadzona w 2015 r., a od 1 stycznia 2018 r. jej stosowanie jest obowiązkowe we wszystkich nowoprojektowanych i modernizowanych budynkach. Określono w niej maksymalne dopuszczalne wartości czasu pogłosu lub minimalne wymagane wartości równoważnej powierzchni dźwiękochłonnej w zależności od funkcji pomieszczenia. Pomieszczenia, w których komunikacja werbalna jest szczególnie istotna, np. klasy szkolne, aule, sale wykładowe i konferencyjne, powinny spełniać ponadto minimalne wymagane wartości Wskaźnika Transmisji Mowy (STI).

W typowej klasie szkolnej o objętości od 120 do 250 m3 uśredniony w pomieszczeniu czas pogłosu (RT) zmierzony według ISO 3382 część 1 lub 2 [7, 8] nie powinien przekraczać 0,6 sekundy dla 250–8000 Hz oraz 0,78 sekundy dla 125 Hz.

Średnia wartość STI zmierzona według EN ISO 60286-16 [10] z wykorzystaniem sztucznych ust [9] przy realnych poziomach tła akustycznego (zwykle 35 dBA) nie powinna być niższa niż 0,60.

Na wybór rozwiązań projektowych miały wpływ wymagania ze strony inwestora, ograniczenia konstrukcyjne oraz wymogi sanitarno-higieniczne. Przede wszystkim całkowity koszt prac budowlanych został ograniczony do 1 mln złotych netto, co wymusiło wybór najtańszych materiałów dźwiękochłonnych oraz ograniczyło ich powierzchnię do minimum.

Najprostszym rozwiązaniem, poprawiającym akustykę sal lekcyjnych byłoby zamontowanie dźwiękochłonnych sufitów podwieszanych. Niestety zmniejszenie wysokości pomieszczeń, mających zaledwie 3,0 m, było praktycznie niemożliwe. Zaś ze względu na wytyczne sanitarno-higieniczne maksymalne pokrycie sufitu materiałami dźwiękochłonnymi zostało ograniczone do maksymalnie 40–50% jego powierzchni. Grubość warstwy nie mogła być większa niż 10 cm.

Warto przeczytać: Izolacyjność akustyczna w budownictwie mieszkaniowym. Praktyczny poradnik >>>

Z powodu braku zapasu nośności konstrukcji dachu na sali gimnastycznej niemożliwe było podwieszenie jakichkolwiek elementów do sufitu. Instalacja materiałów dźwiękochłonnych została tam ograniczona jedynie do ścian. Dodatkowo w większości pomieszczeń i korytarzy materiały wykończeniowe mogły być zamocowane do ścian jedynie powyżej wysokości 2 m nad poziomem posadzki. Przestrzeń poniżej została pozostawiona na potrzeby zawieszania materiałów edukacyjnych i ustawiania mebli.

Abstrakt

W artykule opisano projekt oraz rezultaty modernizacji akustycznej szkoły podstawowej zlokalizowanej w Warszawie przy ul. Lokajskiego. Omówiono cztery typy modernizowanych pomieszczeń: klasy szkolne, świetlice, korytarze oraz salę gimnastyczną. Wykonane przez firmę archAKUSTIK – generalnego projektanta modernizacji akustycznej szkoły – pomiary akustyczne przed rozpoczęciem prac projektowych, uwidoczniły długi czas pogłosu, wysokie poziomy hałasu oraz niską zrozumiałość mowy we wszystkich pomieszczeniach szkoły. Z uwagi na ograniczenia w przewidzianym budżecie oraz wysokości większości modernizowanych pomieszczeń projekt skupił się na minimalizacji grubości i wymaganej powierzchni nowo wprowadzanych materiałów dźwiękochłonnych. W artykule opisano wykorzystanie wyników pomiarów akustycznych do właściwej kalibracji komputerowych modeli obliczeniowych stworzonych na potrzeby projektu, wyniki pomiarów powykonawczych oraz subiektywne oceny użytkowników wykończonych pomieszczeń szkoły.

Acoustical renovation of an education facility.

This paper describes the design and final effect of sound insulation of the interior of the primary school building at Lokajskiego street in Warsaw. Four types of modernised interiors have been presented: classrooms, halls, corridors and gymnasium. Acoustic measurements performed by archAKUSTIK, general designer of the sound insulation of the facility before the design works have indicated long lasting reverberation, high noise levels and low intelligibility of speech in all school interiors. Considering the assumed budget restrictions and the height of the majority of the modernised interiors, the design had to be focused on ensuring minimum thickness and the required area of newly introduced insulating materials. The paper also contains a description of usage of acoustic measurements in proper calibration of computer calculation models prepared for the design purposes, as-built measurement results and subjective assessments of users of finished school interiors.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 4/2020

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Na czym polega ciepły montaż okien?


Montaż taki pozwala wyeliminować mostki termiczne powstające na łączeniu muru z oknem... ZOBACZ »


Zarabiaj pieniądze sprzedając prąd »

Kiedy i gdzie stosować płyty warstwowe?

Wszystkie znane obecnie źródła energii, poza energią geotermalną i atomową, są pośrednio efektem działania promieniowania słonecznego... czytaj dalej »

Panele wybierane są przez wielu architektów jako elementy wieńczące i tworzące... czytaj dalej »

Sprawdzone sposoby na ocieplenie i izolację budynku »


Konieczność ocieplania ścian zewnętrznych wynika nie tylko ze względów ekonomicznych – im lepiej izolowane ściany, tym... ZOBACZ »


Na czym polegają prace uszczelniające?

Wszystko o izolacjach technicznych »

Prace uszczelniające mają na celu odcięcie niebezpiecznych materiałów, substancji lub po prostu... czytaj dalej » Produkty przeznaczone do instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, jak i... czytaj dalej »

Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr...
czytaj dalej »


Od czego zacząć termomodernizację domu? Co zrobić, aby uzyskać dotację?

Czego użyć do naprawy balkonu lub tarasu?

Jak dzięki termomodernizacji zmniejszyć zuzycie energii na ogrzewanie domów nawet o 69%?.. czytaj dalej » Nawierzchnia drenażowa typu kamienny dywan powstaje z połączenia naturalnego kruszywa marmurowego... czytaj dalej »

Chemia budowlana - porady ekspertów »


Masz wątpliwości i pytania jak rozwiązać Twój problem techniczny? Dobierz stosowną technologię do Twoich potrzeb... ZOBACZ »


Czego użyć do izolacji dachu?

Chcesz zaoszczędzić nawet 30% na zużyciu energii?

Rozwiązaniem, które zapewnia optymalne zaizolowanie są... czytaj dalej » Oprócz niższych rachunków za energię mamy zdecydowanie wyższy komfort mieszkania... czytaj dalej »

Jak zrobić spadki na balkonie i tarasie?


Dach, balkon czy taras jest płaski, a więc jak wygląda kwestia odwodnienia? ZOBACZ »


Co warto wiedzieć o systemach natryskowych?

Jak zabezpieczyć budynek przed wilgocią?

Budynek ocieplony pianką jest szczelny akustycznie a przede wszystkim... czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury... czytaj dalej »

Planujesz wymianę dachu? Sprawdź »


Dzięki lekkości dachówek nie ma potrzeby wzmacniania Twojej starej struktury dachowej. W niektórych przypadkach jest nawet... ZOBACZ »


Elewacja, która wygląda jak drewno, marmur czy kamień »

Jak budować energooszczędnie?

Ładna fasada stanowi wizerunek budynku. Estetyczny wygląd elewacji często... czytaj dalej »

Przekonaj się, jakie rozwiązania sprawdzą się w nowoczesnym, energooszczędnym budownictwie... czytaj dalej »

Ekspert Budowlany - zlecenia

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
7/8/2020

Aktualny numer:

Izolacje 7/8/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Tarasy wentylowane
  • - Zastosowanie kruszyw lekkich
Zobacz szczegóły
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Flowcrete Polska Sp. z o.o.
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Jesteśmy producentem i dystrybutorem materiałów do wykonywania bezspoinowch posadzek żywicznych -...
Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Trudno wyobrazić sobie nowoczesny dom bez jego wizytówki, czyli balkonu lub tarasu. Elementy te stanowią dodatkową powierzchnię, która pozwala na chwilę oddechu na...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.