Automatyka i monitorowanie
Dyrektywa zwraca uwagę na szczególne znaczenie automatyki budynków i na elektroniczne monitorowanie systemów technicznych jako środki uzyskania znacznych oszczędności energii.
Dyrektywa wprowadza rozszerzoną definicję systemów technicznych w budynkach. Systemy automatyki i sterowania oraz systemy wytwarzania energii elektrycznej na miejscu, w tym systemy wykorzystujące energię ze źródeł odnawialnych, obecnie należą także do systemów technicznych budynków. Ta nowa definicja rozszerza zakres problemów, które powinny być rozpatrywane, i środków, które powinny być stosowne w przypadku projektowania nowych budynków lub renowacji budynków istniejących.
W przypadku, gdy system techniczny budynku jest instalowany, wymieniany lub modernizowany, ocenie powinna podlegać ogólna charakterystyka energetyczna zmienionej części i - w stosownym przypadku - całego zmienionego systemu. Wyniki oceny powinny być dokumentowane i przekazywane właścicielowi budynku, tak aby ocena mogła zostać wykorzystana na potrzeby weryfikacji zgodności z minimalnymi wymaganiami.
Systemy automatyki i sterowania dla budynków powinny umożliwiać:
- ciągłe monitorowanie, rejestrowanie, analizowanie i umożliwienie dostosowywania zużycia energii,
- analizę porównawczą efektywności energetycznej budynku, wykrywanie utraty efektywności systemów technicznych budynku oraz informowanie osoby odpowiedzialnej za zarządzanie infrastrukturą techniczną budynku o możliwościach poprawy efektywności energetycznej,
- komunikację z połączonymi systemami technicznymi budynku i innymi urządzeniami w budynku, a także interoperacyjność z systemami technicznymi budynku w zakresie różnych rodzajów technologii zastrzeżonych, urządzeń i producentów.
Czytaj też: Termomodernizacja budynków jednorodzinnych >>>
Należy wprowadzić wymagania, aby nowe budynki były wyposażone w samoregulujące się urządzenia, które regulują temperaturę oddzielnie w poszczególnych pomieszczeniach lub w wyznaczonej strefie ogrzewanej modułu budynku. W istniejących budynkach instalacja takich urządzeń samoregulujących wymagana jest w przypadku wymiany źródeł ciepła, jeżeli jest to możliwe z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia.
Dyrektywa ustala, że wszystkie budynki niemieszkalne wyposażone w systemy ogrzewania o mocy ponad 290 kW powinny zostać do 2025 r. wyposażone w systemy automatyki i sterowania. Mogą być także wprowadzone wymagania, aby budynki mieszkalne były wyposażone w system ciągłego monitorowania elektronicznego dokonującego pomiarów sprawności systemów i funkcje sterowania w celu zapewnienia optymalnego wytwarzania, dystrybucji, magazynowania i wykorzystywania energii.
Państwa członkowskie mogą ustanowić wymagania, aby budynki mieszkalne były wyposażone w:
- system ciągłego monitorowania elektronicznego dokonujący pomiarów sprawności systemów i informujący właścicieli lub zarządców budynków, gdy następuje jej znaczny spadek i gdy potrzebne jest serwisowanie systemu,
- skuteczne funkcje sterowania w celu zapewnienia optymalnego wytwarzania, dystrybucji, magazynowania i wykorzystywania energii.
Działania na rzecz elektromobilności
Dyrektywa przygotowuje także warunki dotyczące rozwoju elektromobilności (samochody elektryczne) i w tym celu wprowadza nowe wymagania dotyczące budynków, a w szczególności instalowanie punktów ładowania dla pojazdów elektrycznych lub wstępnego wyposażania miejsc parkingowych w odpowiednią infrastrukturę kanałową, która stworzy warunki umożliwiające w razie konieczności szybkie zainstalowanie punktów ładowania tam, gdzie będą potrzebne. Ważniejszym renowacjom dotyczącym infrastruktury elektrycznej powinno towarzyszyć trwałe zapewnienie infrastruktury kanałowej.
W szczególności dyrektywa ustala następujące wymagania:
- W budynkach niemieszkalnych, nowych i poddawanych ważniejszym renowacjom, mających więcej niż dziesięć miejsc parkingowych, należy wykonać instalację co najmniej jednego punktu ładowania wraz z kanałami na przewody elektryczne na co najmniej jednym na pięć miejsc parkingowych, aby umożliwić zainstalowanie na późniejszym etapie punktów ładowania przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych.
- W budynkach mieszkalnych nowych i poddawanych ważniejszym renowacjom, w których jest więcej niż dziesięć miejsc parkingowych, należy wykonać infrastrukturę kanałową, czyli kanały na przewody elektryczne na wszystkich miejscach parkingowych, aby umożliwić zainstalowanie w przyszłości punktów ładowania przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych.
- Należy wprowadzić środki upraszczające instalowanie punktów ładowania w nowych i istniejących budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych oraz usunąć bariery prawne, w tym dotyczące procedur pozwoleń i zatwierdzania wykonania prac.
- Do dnia 1 stycznia 2025 r. powinny być wprowadzone wymagania dotyczące instalowania minimalnej liczby punktów ładowania we wszystkich budynkach niemieszkalnych, w których jest więcej niż 20 miejsc parkingowych.
Inteligentny budynek
Dyrektywa zapowiada wprowadzenie w terminie 2 lat przepisów uzupełniających przez ustanowienie programu oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci. Ocena ta uwzględni takie cechy budynku jak inteligentne liczniki, systemy automatyki i sterowania, urządzenia samoregulujące do regulowania temperatury pomieszczeń, wbudowane urządzenia gospodarstwa domowego, punkty ładowania pojazdów elektrycznych, magazynowanie energii i inne.
Należy zapewnić odpowiednie zachęty, aby wspierać systemy przygotowane do obsługi inteligentnych sieci i rozwiązania cyfrowe w budynkach. Tworzy to nowe możliwości oszczędzania energii, dając konsumentom dokładniejsze informacje o ich modelu konsumpcji i umożliwiając operatorom systemów wydajniejsze zarządzanie siecią.
Przeglądy systemów ogrzewania i klimatyzacji
Dyrektywa zawiera nie tylko nowe lub rozszerzone przepisy, ale także złagodzenie wymagań wcześniej wprowadzonych.
Ustanowiony w dyrektywie 2010/31/UE obowiązek dokonywania przeglądów systemów ogrzewania i wentylacji zostaje ograniczony do systemów większej mocy. Obowiązkowi temu podlegają systemy o znamionowej mocy użytecznej ponad 70 kW w takich urządzeniach jak źródło ciepła, system sterowania i pompy obiegowe, wykorzystywanych do ogrzewania budynków. Przeglądy obejmują ocenę sprawności i dobrania wielkości źródła ciepła do wymogów grzewczych budynku.
W dyrektywie 2010/31/UE ten obowiązek dotyczył systemów o mocy ponad 20 kW.
Podobnie obowiązek dokonywania przeglądów systemów klimatyzacji lub połączonych systemów klimatyzacji i wentylacji zostaje ograniczony do systemów o mocy użytecznej ponad 70 kW i obejmuje ocenę sprawności systemu klimatyzacji i dobrania jego wielkości do wymogów chłodzenia budynku.
W dyrektywie 2010/31/UE ten obowiązek dotyczył systemów o mocy ponad 12 kW.
W dyrektywie 2010/31/UE obowiązek dokonywania przeglądów systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji dotyczył systemów w całości, a obecnie dotyczy ich dostępnych części.
Zmiana dyrektywy 2012/27/UE dotyczy wyłącznie skrócenia tekstu art. 4 dotyczącego strategii wspierania inwestycji w renowację budynków, w związku z tym, że problemy te są obecnie omówione w szerokim zakresie w dyrektywie 2010/31/UE. Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do zrealizowania postanowień nowej dyrektywy w terminie do 10 marca 2020 r.
Dyrektywa weszła w życie 9 lipca 2018 r.
DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj » |
[termomodernizacja, charakterystyka energetyczna, efektywność energetyczna, automatyka budynków, elektromobilność, infrastruktura kanałowa, system ogrzewania, system klimatyzacji, bezpieczeństwo energetyczne]