Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Ćwierć wieku marki Isover w Polsce

Ćwierć wieku marki Isover w Polsce
Jarosław Guzal  |  IZOLACJE 5/2018  |  30.05.2018
Na zdjęciu: Filipe Ramos, dyrektor generalny Isover Polska
Na zdjęciu: Filipe Ramos, dyrektor generalny Isover Polska
Isover
Ciąg dalszy artykułu...

J. G.: Wspomnieliśmy o tej cesze, jaką jest niepalność. W związku z tym proszę powiedzieć, które cechy przyczynią się do rozwoju wełny w przyszłości: czy to będzie wspomniana niepalność, czy niezmiennie izolacyjność termiczna, czy może trochę niedoceniana izolacyjność akustyczna?

Wszystkie te trzy właściwości są istotne i trudno wyróżnić którąś z nich. Natomiast na pewno kilka lat temu właściwości termiczne były uważane za najważniejsze. Od jakiegoś czasu końcowy użytkownik myśli także o dobrej izolacyjności akustycznej. Ma również z tyłu głowy to, że chce przebywać w pomieszczeniu, które zapewnia bezpieczeństwo, więc niepalność też jest istotna. Według mnie wełna zarówno szklana, jak i skalna są jednakowo dobrym rozwiązaniem, żeby zapewnić wszystkie te trzy właściwości.

J.G.: Pytam o cechy wełny w kontekście tego, w jakim kierunku będzie rozwijał się ten produkt. W perspektywie 5–10 lat, która cecha ma nadać tym produktom bodziec do dalszego rozwoju? Obecnie mamy w Polsce sytuację, gdzie znacznie wzrosły ceny za wykonawstwo. Jak z kolei te uwarunkowania mogą w przyszłości wpłynąć na Państwa asortyment?

To bardzo szerokie pytanie. Na pewno należy podkreślić digitalizację i transformację, które już od jakiegoś czasu mają miejsce na rynku. Te dwa zjawiska wpływają na umacnianie się pozycji końcowego użytkownika na rynku, który chce przejmować decyzyjność na temat wyboru materiałów.

W zakresie właściwości wełny, czyli niepalności, termiki i akustyki, to nie wyróżniam żadnej z nich. Uważam, że wszystkie są istotne i nie można na przykład oddzielić niepalności od pozostałych i powiedzieć, że dany materiał izolacyjny jest dobry, bo jest niepalny, choć nie zapewnia dobrej termiki.

Jeśli chodzi o ceny, to ciężko tutaj prognozować, natomiast na pewno są teraz czasy coraz większego popytu. Rynek dostosowuje się do niego, dopasowując również swoją ofertę i ceny. Cały czas jesteśmy świadomi tego, że na cenę wpływają też inne czynniki, takie jak koszty produkcji czy koszty związane z zatrudnieniem pracowników.

Dodam jeszcze w kontekście końcowego użytkownika, że wzrasta jego świadomość ekologiczna. Myśli on o cyklu życia produktu i jaki ma wpływ na środowisko. Ta wzrastająca świadomość będzie miała według mnie kluczowy wpływ na rynek, popyt i cenę produktów. Uważam, że dotyczy to całego rynku budownictwa.

Stale podkreślam ważność wełny mineralnej, ponieważ stanowi ona połowę wolumenu na całym rynku izolacji. Uważam, że trend będzie sprawiał, że będzie się ona stawała coraz ważniejsza.

J.G.: Dotyczy to naszego rynku czy szacuje Pan to w zakresie globalnym? W jakim stopniu wełna jest w stanie zdominować rynek?

Kadr z jubileuszowej gali marki ISOVER na okoliczność XXV lecia istnienia firmy w Polsce, jaka odbywała się w Gliwicach w dniu 17 maja 2018 roku; fot.: ISOVER
Jubileuszowa gala z okazji 25-lecia marki Isover w Polsce odbyła się w Gliwicach w dniu 17 maja br; fot.: Isover

Oczywiście mam świadomość, że są też inne materiały na rynku, których udział rośnie i będzie cały czas rósł. Natomiast osobiście uważam i mam taką nadzieję, że to wełna będzie tym materiałem, który będzie rósł najszybciej. Ilościowo styropian nadal jest najpopularniejszym materiałem izolacyjnych w Polsce. Natomiast rosnąca świadomość społeczeństwa o trzech kluczowych właściwościach wełny spowoduje, że ten wzrost wełny będzie odczuwalny.

Chciałbym też zwrócić uwagę na innowacje, tzn. zarówno wełna szklana, jak i skalna to nie są te same produkty co 10 lat temu. Ekologiczne podejście wymusza zmiany i tu nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. To wszystko, co się dzieje w tym zakresie, jest wynikiem naszych obserwacji i rozmów z klientami o ich oczekiwaniach.

J.G.: Aktualnie marka Isover w Polsce ma w ofercie wełnę z parametrem lambda na poziomie 0,030 W/(m·K). Jeszcze 10 lat temu wydawało się to nierealne głównie ze względów ekonomicznych. Dziś te produkty są w ofercie. Gdzie według Pana dziś jest granica opłacalności współczynnika lambda w przypadku wełny mineralnej?

Z punktu widzenia naukowego to obniżanie lambdy jest możliwe, natomiast przede wszystkim musimy myśleć o opłacalności i podejściu handlowym. Produkt musi być przede wszystkim dostępny w kontekście finansowym dla ostatecznego klienta. Nie możemy też obniżać tej lambdy, nie myśląc o nieutrzymywaniu tych trzech właściwości wełny, o której ciągle tu mówimy, a na których bardzo nam zależy.

Trzeba myśleć o korzyści vs koszt. Należy się zastanowić, czy w kontekście obniżania lambdy, zwiększania grubości wełny i wykorzystania powierzchni to wszystko nadal będzie opłacalne i satysfakcjonujące dla klienta ostatecznego. Nie zawsze chodzi tylko o to, co my jesteśmy w stanie dać jako producent. Istotne jest to, czego oczekuje konsument.

J.G.: Jeszcze chcę wrócić do kwestii wykonawstwa w Polsce. Na przestrzeni 1-2 lat ceny wykonawstwa mocno wzrosły. Co ta zmiana oznacza dla producenta materiałów izolacyjnych? Na ile dla Państwa jest to ważne zagadnienie i w jakim stopniu wpływa na bieżące działanie?

Nie mamy wpływu na rosnące ceny czy wahania cen, które dyktują wykonawcy. Na pewno to, co zwraca uwagę, to brak dobrych fachowców. I naturalną koleją rzeczy jest to, że cena w tym zakresie rośnie. Więc odczytuję to jako normalne działanie rynku. Jeśli chodzi o nas, to nie mamy na to wpływu. Podobnie jak nie mamy wpływu na rosnące koszty energii. My musimy się dostosować do sytuacji panującej na rynku.

J.G.: Całkiem niedawno pojawiła się informacja, że Grupa Saint-Gobain nabyła 90% akcji spółki Isoroc Polska oraz związanej z nią marki Isoroc w Europie. Dla uważnego obserwatora rynku nie było to zaskoczenie, gdyż Saint-Gobain jest właścicielem biznesu i marki Isoroc w Rosji już od 2016 r. Isoroc Polska jest właścicielem fabryki wełny mineralnej o rocznej wydajności rzędu 35 000 ton. Na przyszły rok planowane jest uruchomienie nowej linii o wydajności 40 000 ton. Jaki pomysł ma Grupa Saint-Gobain na funkcjonowanie Isoroca w Polsce?

Saint-Gobain zdecydował się przejąć Isoroc, bo ma ambicję rosnąć na rynku. Ta akwizycja była oczywista, szczególnie, że jesteśmy obecni z marką Isoroc już w Rosji. Na pewno funkcjonowanie ­Isovera i Isoroca traktujemy komplementarnie – nie rywalizujemy i nie będziemy ze sobą rywalizować. Isoroc specjalizuje się w wełnie skalnej i w aplikacjach, gdzie Isover nie jest tak bardzo dostępny. I to nam pasuje, dlatego że planem Saint-Gobain jest to, żeby rosnąć właśnie w tym obszarze.

Utrzymujemy markę Isoroc jako osobną markę, funkcjonujemy dwutorowo. Nie traktujemy Isoroca tylko jako kolejnej linii produkcyjnej. Kupiliśmy też markę wraz z całym zespołem i know-how. Startujemy z tej pozycji z całym zapleczem i bagażem, który się mieści w ramach tej marki. Isover i Isoroc to dwie odrębne firmy i tak to zostanie. Obie firmy mają swoje mocne strony i na tym chcemy budować i umacniać naszą pozycję.

J.G.: Ostatnio na rynku wełny szczególne wiele się dzieje w temacie przejęć firm. Saint-Gobain przejmuje Isoroca, Owens Corning przejmuje Paroca, Xella - Ursę. Do tego mamy nowego producenta Petralanę na Śląsku. W tym wszystkim jeszcze jest Rockwool, który co roku potężnie inwestuje w nowe moce. W Pana ocenie jak można wytłumaczyć aż taki ruch na tym rynku. Szczerze powiedziawszy przypomina to taki wyścig zbrojeń…

Taki bieg wydarzeń to nie przypadek ani wyścig. 10 lat temu mieliśmy duży kryzys, który zdeterminował podejście do inwestycji na kolejne lata. Obecnie rynek jest bardzo obiecujący. Rynek izolacji w Polsce jest bardzo silny i nie dziwi mnie to, że główni gracze podejmują takie decyzje o inwestycjach czy przejęciach. Chcą po prostu jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję i skorzystać z tego, że rynek jest w tak korzystnej sytuacji. Przygotowują się też na kolejne lata, bo wiadomo, że kolejne lata mogą być uboższe. W związku z tym my też tak postępujemy, dlatego jest akwizycja Isoroca, dlatego myślimy o kolejnych innowacjach i inwestycjach również tutaj w Polsce.

Najbardziej skorzysta na tym ostateczny konsument, bo zawsze tak jest, że gdzie jest rywalizacja pomiędzy producentami, to korzystają konsumenci. Jest to z jednej strony wyzwanie dla nas jako dla firmy, ale z drugiej strony jest to bardzo stymulujące, ponieważ motywuje nas do tego, żeby być lepszym na rynku. Uważam, że to będą bardzo interesujące lata. Będziemy obserwować, jak się będą rozwijały wszystkie te przejęcia. Nie dziwi mnie, że to wszystko dzieje się w Polsce. Podkreślę, że sytuacja rynku izolacji w Polsce jest korzystna, a także, co ważne, jest duża liczba wykwalifikowanych pracowników.

J.G.: W tym roku Isover obchodzi swoje 25-lecie na rynku w Polsce. Jakie ma Pan refleksje z tym związane? Co ten jubileusz oznacza dla firmy?

To nie tylko kolejna rocznica, ale przede wszystkim ważny dla nas moment. Traktujemy to wszystko z jednej strony jako takie spojrzenie w przeszłość, a z drugiej - w przyszłość. Te 25 lat to okres, w którym miała miejsce prawdziwa transformacja na rynku, którą pamiętają między innymi nasi wieloletni pracownicy.

Jest to też moment refleksji, ale i moment spojrzenia w przyszłość, wiemy, że chcemy się dalej rozwijać i inwestować w innowacje. Będziemy starali się dywersyfikować naszą strategię biznesową. Do tej pory funkcjonowaliśmy głównie w obszarze budownictwa mieszkaniowego. Chcemy to zmienić i rozwijać się również w obszarze izolacji technicznych. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wełny skalnej, gdzie bezwzględnie chcemy się rozwijać.

Jest to też ważny moment dla nas, bo podsumowując te 25 lat, wiemy, że ta nasza obecna, bardzo dobra pozycja jest wynikową tego, co się działo do tej pory. Cały czas staramy się słuchać naszego klienta ostatecznego. Jesteśmy i funkcjonujemy po to, żeby spełniać potrzeby naszego klienta.

J.G.: Na jakie istotne wydarzenia zwróciłby Pan uwagę w kontekście tych 25 lat? Gdzie szukać tych kamieni milowych rozwoju marki Isover w Polsce? Jakie decyzje zadecydowały, że jesteście tu, gdzie jesteście?

Ważne przede wszystkim było zdecydowanie się na zdeterminowanie modelu biznesowego, w którym chcemy działać tutaj w Polsce. I to, że od samego początku go realizujemy, tzn. że zawsze chcieliśmy i chcemy być rozpoznawani za jakość naszych produktów, ale też zawsze dążyliśmy do tego, żeby nasza marka była silna, i budowaliśmy jej świadomość. To jest ta decyzja, którą uważam za kluczową i która doprowadziła nas do momentu, w którym teraz jesteśmy.

Ważne dla nas były inwestycje w 1998 i 2008 roku, kiedy znacznie wzrosły nasze moce i to nas postawiło w innym miejscu na rynku.

Wszystkie te inwestycje nie byłyby możliwe bez naszych wykwalifikowanych pracowników, inżynierów, których mamy tutaj w Gliwicach. Oczywiście było też wiele mniejszych decyzji. Jesteśmy firmą, która zatrudnia zatrudnia ponad 300 osób i daje stałe zatrudnienie ponad 500 pracownikom firm podwykonawczych, więc na co dzień podejmowanych jest wiele decyzji, które również mają wpływ na nasze funkcjonowanie.

J.G.: Gdzie jest przyszłość Isovera w Polsce? Gdzie widzi Pan największe możliwości i potencjał dla firmy?

Wymienię trzy ważne punkty. Po pierwsze obrona pozycji lidera w wełnie szklanej, nadal trzymanie jakości produktu i obsługi, ale też postrzegania naszej marki jako marki premium. Po drugie dywersyfikacja naszego biznesu, czyli jesteśmy mocni w dachu skośnym i w akustyce, ale wchodzimy też w nowe obszary rynku. A po trzecie inwestycje w sektor izolacji dla przemysłu. Ponadto cały czas chcemy pozostać istotni w sektorze budownictwa mieszkaniowego.

Czytaj też: Innowacyjne rozwiązania materiałów termoizolacyjnych w aspekcie modernizacji budynków w Polsce >>>

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 5/2018

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Zarabiaj pieniądze sprzedając prąd »

Maksymalną mocą jaką można wykorzystać bezpośrednio z energii słonecznej na jednym metrze kwadratowym powierzchni jest tzw. stała słoneczna, która wynosi...  czytaj dalej »


Czego użyć do izolacji balkonu, a czego do izolacji dachu?

Jak uzyskać pełne uprawnienia architektoniczne?

Najczęściej spotykane w polskim budownictwie dachy to dachy płaskie, pokryte papą lub blachą, więc... czytaj dalej » Co zrobić, by samodzielnie wykonywać zawód architekta w Polsce i UE? czytaj dalej »

Jak i czym ocieplić poddasze?


W systemie termoizolacji na krokwiach, która z pewnością jest najbardziej efektywną metodą termoizolacji, stosuje się... ZOBACZ »



Gdy ważna jest termoizolacyjność i estetyka...

Tłumienie dźwięków uderzeniowych i drgań budynków. Zobacz »

Ukryte mocowanie oznacza, że łączniki płyt są niewidoczne, co poprawia...
czytaj dalej »

Zapewnienie dobrej wibroakustyki dla budynku to coraz częściej wyzwanie dla świadomych i wymagających... czytaj dalej »

Jak zapewnić trwałość mocowania elewacji?


Wsporniki przejmują ciężar muru i za pomocą zabetonowanych szyn kotwiących lub kotew przekazują go na ścianę nośną... ZOBACZ »


Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »

Jak usunąć wilgoć ze ścian?

W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i eketrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?


Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa i czyszczeniu... ZOBACZ »


Dowiedz się więcej o hydroizolacji dachów »

Popularność tego materiału rośnie. Dlaczego?

Dostarczamy innowacyjne systemy hydroizolacji oraz pokryć dachowych, mające na celu zmianę sposobu życia i pracy naszych klientów... czytaj dalej » To nowoczesny materiał termoizolacyjny, który zdobył... czytaj dalej »

Czego użyć do izolacji kanałów wentylacyjnych?


Systemy ochrony energii w budownictwie i w instalacjach technicznych, spełniają najbardziej restrykcyjne normy europejskie definiując... ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Szukasz wpustu balkonowego dobrej jakości?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Wpust balkonowy prosty, wpust balkonowy skośny, ogrzewany lub nieogrzewany? Co wybrać? czytaj dalej »

Czego jeszcze nie wiesz o izolacji natryskowej?


Poliole to grupa wyrobów przeznaczonych do wytwarzania szerokiej gamy poliuretanów, które... ZOBACZ »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Synthos S.A. Synthos S.A.
Grupa Kapitałowa Synthos S.A. jest jednym z największych producentów surowców chemicznych w Polsce. Spółka jest pierwszym w Europie...
11/12/2019

Aktualny numer:

Izolacje 11/12/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja poddaszy użytkowych
  • - Okładziny podłogowe
Zobacz szczegóły
Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

W aktualnych przepisach prawa podatkowego nie znajdziemy wielu ulg, które obowiązywały w poprzednich latach. Wśród nich jest ulga remontowo- modernizacyjna. Niektórzy...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.