Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Uwarunkowania techniczno-ekonomiczne realizacji nowoczesnych ekranów akustycznych

Engineering and economic aspects of building advanced noise barriers
FOT. 3. Szklany ekran akustyczny jako przykład sposobu redukcji hałasu drogowego.
FOT. 3. Szklany ekran akustyczny jako przykład sposobu redukcji hałasu drogowego.
Fot. Archiwum autora (J. Górecki)

Zastosowanie środków redukcji hałasu drogowego wiąże się wydatkami w kolejnych fazach cyklu życia obiektów drogowych. Ich koszt jest zwykle znaczny, szczególnie w fazie budowy czy przebudowy odcinków drogowych.

Przemysł, usługi i powiązany z nimi transport dostarczają ludziom wartości, zaspokajając ich potrzeby. Niestety towarzyszy temu procesowi emisja zanieczyszczeń do gleby, wody czy powietrza. Jakości powietrza przyglądają się międzynarodowe instytucje, m.in. Światowa Organizacja Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO) czy Europejska Agencja Środowiska (ang. European Environment Agency, EEA).

Kolegialne działania dotyczą także zwalczania hałasu, a ten - traktowany jako zanieczyszczenie środowiska - stanowi jego istotne zagrożenie. Ruch drogowy jest niewątpliwie główną przyczyną hałasu, a tendencja wzrostowa wymusza konieczność kontynuowania działań zmierzających do redukcji hałasu i jego skutków. Trzeba wskazać, że oceny środowiskowe przedsięwzięć drogowych dają odpowiedzi w zakresie potrzeby stosowania ekranów akustycznych.

Określają warunki, jakie muszą być spełnione pod względem środowiskowym, aby dana inwestycja mogła zostać zrealizowana. Oceny środowiskowe nie wymagają analizy rozwiązań zabezpieczeń akustycznych, ani w formie ukształtowania przebiegu tras drogowych, ani w zakresie szczegółów konstrukcyjno-materiałowych ekranów akustycznych.

Trzeba jednak zauważyć, że spełnienie wymagań środowiskowych może odbywać się z wykorzystaniem różnych wariantów w powyższym zakresie. Wybór wariantu spełniającego wymagania środowiskowe może mieć różne skutki ekonomiczne, istotne dla interesariuszy zaangażowanych w poszczególnych fazach cyklu życia budowlanego projektu inwestycyjnego branży drogowej.

Dlatego jako podstawę metodyczną analizy techniczno-ekonomicznej ekranowania otoczenia dróg przed hałasem wskazano ocenę cyklu życia, ang. Life Cycle Assessment (LCA).

Źródła i drogi narażenia hałasem drogowym

Problemy planowania przestrzennego obejmujące lokalizację nowych dróg stanowią ważny element strategii dotyczącej ograniczania hałasu i jego skutków. Niewątpliwie uciążliwość istniejącej infrastruktury drogowej powinna być również analizowana.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe zaniedbania w tej dziedzinie, wprowadzono Dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku [1] obowiązek gromadzenia przez państwa członkowskie Unii Europejskiej informacji na temat narażenia na hałas.

Od tego momentu należy okresowo w odniesieniu do m.in. głównych dróg sporządzać strategiczne mapy hałasu, które stanowią narzędzie monitoringu hałasu (w tym drogowego) w ujęciu wieloletnim. Warto też wskazać, iż na tej podstawie opracowywane są odpowiednie plany działań, które mogą objąć m.in. kategoryzację akustyczną dróg, wyznaczanie stref akustycznych czy modyfikację przebiegu dróg tranzytowych. Mapy hałasu wraz z przyjętymi planami działań stanowią również element jawnej informacji o środowisku.

Technicznemu usprawnianiu konstrukcji pojazdów silnikowych przyświeca m.in. potrzeba redukcji generowanego przez nie hałasu. Prawne regulacje dotyczące tego problemu można odnaleźć w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 540/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie poziomu dźwięku pojazdów silnikowych i zamiennych układów tłumiących oraz zmieniającym dyrektywę 2007/46/WE i uchylającym dyrektywę 70/157/EWG [2].

Podkreśla się w nim, że hałas wytwarzany przez ruch drogowy szkodzi zdrowiu. Tłumaczy to fakt, że „przewlekły stres związany z hałasem może wyczerpywać ludzkie rezerwy fizyczne, zaburzać zdolność regulacji funkcji narządów, a tym samym ograniczać ich skuteczność. Hałas wytwarzany przez ruch drogowy jest potencjalnym czynnikiem ryzyka rozwoju schorzeń i występowania zdarzeń, takich jak wysokie ciśnienie krwi i ataki serca”.

Rozporządzenie ustanawia wartości graniczne dopuszczalnego poziomu hałasu w odniesieniu do pojazdów silnikowych i reguluje inne kwestie techniczne związane z pojazdem traktowanym jako źródło hałasu. Z kolei inne akty prawne (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców [3] oraz Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) Nr 134/2014 z dnia 16 grudnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Euro­pejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej oraz zmieniające jego załącznik V [4]) ustanawiają wartości graniczne poziomu hałasu generowanego przez motorowery i motocykle.

Przyczyną hałasu jest nie tylko silnik pojazdu, ale także opony, a w zasadzie oddziaływanie opona - droga. Dyrektywa 2001/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. zmieniająca dyrektywę Rady 92/23/EWG odnoszącą się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania [5] przewiduje badanie hałasu toczenia opony oraz ustanawia dopuszczalne poziomy tego hałasu i wymogi dotyczące jego stopniowego ograniczania. Dostrzega się szereg czynników wpływających na klimat akustyczny w obrębie dróg, co opisano szczegółowo w literaturze naukowej [6 ,7 ,8]. Wśród nich istotne są szczegółowe zagadnienia projektowe dotyczące drogi, m.in. rodzaj i geometria skrzyżowań wraz z pozostałymi zagadnieniami inżynierskimi (np. struktura kierunkowa i rodzajowa na poszczególnych wlotach) [9].

Czytaj też: Granulaty gumowe – właściwości dźwiękochłonne i zastosowanie >>>

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 6/2017

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Jak zapewnić trwałość mocowania elewacji?


Wsporniki przejmują ciężar muru i za pomocą zabetonowanych szyn kotwiących lub kotew przekazują go na ścianę nośną... ZOBACZ »


Czego użyć do izolacji balkonu, a czego do izolacji dachu?

Szukasz wpustu balkonowego dobrej jakości?

Najczęściej spotykane w polskim budownictwie dachy to dachy płaskie, pokryte papą lub blachą, więc... czytaj dalej » Wpust balkonowy prosty, wpust balkonowy skośny, ogrzewany lub nieogrzewany? Co wybrać? czytaj dalej »

Jak i czym ocieplić poddasze?


W systemie termoizolacji na krokwiach, która z pewnością jest najbardziej efektywną metodą termoizolacji, stosuje się... ZOBACZ »



Gdy ważna jest termoizolacyjność i estetyka...

Tłumienie dźwięków uderzeniowych i drgań budynków. Zobacz »

Ukryte mocowanie oznacza, że łączniki płyt są niewidoczne, co poprawia...
czytaj dalej »

Zapewnienie dobrej wibroakustyki dla budynku to coraz częściej wyzwanie dla świadomych i wymagających... czytaj dalej »

Dlaczego hydroizolacja budynków jest tak ważna?

Wyniki badań statystycznych wskazują, że ok. 80% wszystkich uszkodzeń obiektów budowlanych sprowadza się w rezultacie do problemów z nieszczelną hydroizolacją.  czytaj dalej »


Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »

Jak usunąć wilgoć ze ścian?

W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i eketrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?


Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa i czyszczeniu... ZOBACZ »


Dowiedz się więcej o hydroizolacji dachów »

Popularność tego materiału rośnie. Dlaczego?

Dostarczamy innowacyjne systemy hydroizolacji oraz pokryć dachowych, mające na celu zmianę sposobu życia i pracy naszych klientów... czytaj dalej » To nowoczesny materiał termoizolacyjny, który zdobył... czytaj dalej »

Czego użyć do izolacji kanałów wentylacyjnych?


Systemy ochrony energii w budownictwie i w instalacjach technicznych, spełniają najbardziej restrykcyjne normy europejskie definiując... ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Szukasz wpustu balkonowego dobrej jakości?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Wpust balkonowy prosty, wpust balkonowy skośny, ogrzewany lub nieogrzewany? Co wybrać? czytaj dalej »

Czego jeszcze nie wiesz o izolacji natryskowej?


Poliole to grupa wyrobów przeznaczonych do wytwarzania szerokiej gamy poliuretanów, które... ZOBACZ »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Synthos S.A. Synthos S.A.
Grupa Kapitałowa Synthos S.A. jest jednym z największych producentów surowców chemicznych w Polsce. Spółka jest pierwszym w Europie...
11/12/2019

Aktualny numer:

Izolacje 11/12/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja poddaszy użytkowych
  • - Okładziny podłogowe
Zobacz szczegóły
Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

W aktualnych przepisach prawa podatkowego nie znajdziemy wielu ulg, które obowiązywały w poprzednich latach. Wśród nich jest ulga remontowo- modernizacyjna. Niektórzy...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.