Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2019 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Akustyka wnętrz budynków szkolnych

Zrozumiałość mowy | Sale lekcyjne
FOT. 2. Gminna hala sportowa w Bezledach. Przykład hali sportowej spełniającej wymagania normy. Materiały dźwiękochłonne rozmieszczone między dźwigarami a płatwiami z drewna klejonego oraz na ścianie szczytowej pomieszczenia
FOT. 2. Gminna hala sportowa w Bezledach. Przykład hali sportowej spełniającej wymagania normy. Materiały dźwiękochłonne rozmieszczone między dźwigarami a płatwiami z drewna klejonego oraz na ścianie szczytowej pomieszczenia
Ecophon
Ciąg dalszy artykułu...

Zrozumiałość mowy

W czasie lekcji prowadzonej w formie wykładu jest znacznie ciszej, jednak specyfika prowadzonych zajęć (wymagających skupienia, dobrego rozumienia i zapamiętywania przekazu słownego itp.) sprawia, że hałas także daje się we znaki.

Jeśli klasa lekcyjna jest twardo wykończona i do tego skromnie umeblowana, szum wytwarzany przez uczniów jest przez pomieszczenie wzmacniany, a tak podwyższony poziom tła akustycznego ośmiela uczniów do głośniejszego zachowania, co oczywiście jeszcze pogarsza sytuację. W rezultacie nauczyciel zmuszony jest stale używać podniesionego głosu (z wiadomym skutkiem dla własnego zdrowia), a uczniowie i tak mają problemy ze skupieniem się na jego wypowiedzi, jeśli w ogóle ją rozumieją.

Zrozumiałość mowy utrudnia też słyszalny pogłos. Czas pogłosu (w uproszczeniu czas wybrzmiewania dźwięku we wnętrzu) w klasie lekcyjnej powinien być nie dłuższy niż 0,6 s. Niestety, w typowej klasie do nauczania początkowego zwykle mieści się w granicach 1,0-1,2 s, a w gabinetach przedmiotowych, gdzie pojawia się trudniejsze słownictwo i zwiększa się fizyczny dystans między uczniem i nauczycielem, przekracza często 1,5 s. Przy takim pogłosie zrozumiałość sylab w ostatnich ławkach wyniesie tylko 70-80%.

Poznaj: Nowe wymagania akustyczne dla sal wykładowych i konferencyjnych oraz w zakresie ochrony przed hałasem pogłosowym w budynkach »

Jeśli zrozumiałość mowy w klasie lekcyjnej jest słaba, to uczniowie, nawet jeśli rozumieją większość wypowiedzi nauczyciela, łatwiej się dekoncentrują i mają większe problemy z zapamiętaniem tego, co poprawnie usłyszeli.

Najjaskrawiej problem ze zrozumiałością mowy występuje oczywiście w salach sportowych, gdzie czas pogłosu często dochodzi do 6-7 s. Stwarza to oczywiste problemy w czasie lekcji wychowania fizycznego czy zawodów (jako taka zrozumiałość mowy jest osiągalna tylko przy niewielkiej, kilkumetrowej odległości między rozmówcami), ale prawdziwy dramat zaczyna się, kiedy w tych pomieszczeniach przeprowadza się egzaminy językowe.

Często uczniowie, którzy dostali miejsca w tzw. polu pogłosowym, po prostu nie są w stanie zrozumieć pytań odtwarzanych z dostarczonych na egzamin płyt.

Akustyka wnętrz budynków szkolnych - rozwiązania

Rozwiązania techniczne są dosyć proste. Dzięki wprowadzeniu do pomieszczeń materiałów dźwiękochłonnych zwiększa się chłonność akustyczna i tym samym znacząco redukuje się odbicie fal dźwiękowych.

Przykładowo, powierzchnia pokryta zwykłym tynkiem cementowo-wapiennym czy wykładziną PCW odbija ponad 95% energii padającej na nią fali akustycznej, a dźwiękochłonne panele ścienne czy sufity podwieszane tylko ok. 5% (wskaźnik pochłaniania dźwięku αw = 0,95). Redukcja odbić pociąga za sobą obniżenie poziomu dźwięku, a to z kolei sprawia, że uczniowie, znów odruchowo i nieświadomie, zaczynają się ciszej zachowywać.

Odpowiednia adaptacja akustyczna pozwala na obniżenie poziomu hałasu (w pomieszczeniach, w których jego głównym źródłem są ludzie) nawet o kilkanaście decybeli. Odczuwalna różnica może być ogromna, ponieważ zwykle zmniejszenie poziomu dźwięku o 8-10 dB obierane jest subiektywnie jako dwukrotne zmniejszenie głośności.

Zwiększenie chłonności akustycznej (przy równomiernym rozłożeniu materiałów dźwiękochłonnych) prowadzi także do znacznego ograniczenia pogłosu, co z kolei przekłada się na lepszą zrozumiałość mowy (naturalnej i wzmocnionej elektroakustycznie). Przykładowo, dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów czas pogłosu w silnie pogłosowej klasie lekcyjnej można skrócić z ok. 2,0 s do 0,5 s, zwiększając odsetek zrozumiałych sylab do ponad 90%.

W artykule przedstawiono wymagania normy PN-B­‑02151­‑4:2015-06 [2] dotyczące wybranych pomieszczeń szkolnych wraz z zaleceniami materiałowymi.

Sale lekcyjne o kubaturze do 250 m3

Norma PN-B-02151-4:2015-06 [2] zaleca maksymalny czas pogłosu na poziomie 0,6 s. Wymaganie to powinno być spełnione we wszystkich pasmach oktawowych z zakresu 250–4000 Hz. W paśmie 125 Hz czas pogłosu może być o 30% dłuższy. 

Wartość wskaźnika transmisji mowy w żadnym miejscu sali nie powinna być niższa niż 0,6. Wymagania dotyczące tak czasu pogłosu, jak i STI dotyczą pomieszczeń wykończonych, umeblowanych w sposób typowy dla przeznaczenia, ale bez obecności ludzi.

Przeczytaj: Izolacyjność akustyczna - parametry i wskaźniki »

W przypadku pomieszczeń przeznaczonych do nauczania początkowego lub językowego maksymalny czas pogłosu nie powinien być dłuższy niż 0,5 s, a w przypadku sal dla osób z ubytkami słuchu lub innymi problemami z komunikacją słowną - niż 0,4 s.

Zrozumiałość mowy w danym miejscu pomieszczenia zależy od występującej w tym miejscu różnicy w poziomie dźwięku: głosu mówcy i mogącego go zagłuszać tła akustycznego. Zjawiskiem silnie ograniczającym zrozumiałość mowy jest pogłos. Stąd norma zaleca jego ograniczenie.

Pogłos można łatwo zmniejszyć, wprowadzając do pomieszczenia materiały dźwiękochłonne ograniczające odbicia dźwięku. Głos mówcy w miejscu lokalizacji słuchacza będzie wtedy dużo wyraźniejszy, ale będzie też cichszy.

W dużych wnętrzach, w których część słuchaczy znajduje się w znacznej odległości od mówcy (>  8-9 m), może się zdarzyć, że po wprowadzeniu materiałów dźwiękochłonnych w tych odległych od mówcy miejscach jego głos będzie zbyt cichy w stosunku do tła akustycznego. Wprowadzenie do wymagań minimalnej wartości STI stanowi właśnie zabezpieczenie pomieszczeń przeznaczonych do komunikacji słownej przed taką sytuacją.

Małe sale o długości do 9–10 m na całej powierzchni sufitu powinny mieć materiały dźwiękochłonne o wskaźniku pochłaniania dźwięku αw ≥ 0,95, a na tylnej ścianie od wysokości ok. 100 cm do 220 cm umieszczone dźwiękochłonne panele ścienne o αw ≥ 0,95. Takie same panele ścienne mogą być umieszczone na jednej ze ścian bocznych od wysokości ok. 120 cm do 240 cm. Dla ograniczenia czasu pogłosu w paśmie 125 Hz materiały dźwiękochłonne stosowane na sufitach i ścianach powinny się charakteryzować współczynnikiem pochłaniania dźwięku dla tego pasma αp125Hz ≥ 0,65–0,70.

W przypadku większych sal o długości ponad 9-10 m na 60–70% powierzchni sufitu powinny być materiały dźwiękochłonne o wskaźniku pochłaniania αw ≥ 0,95 i αp125Hz ≥ 0,65-0,70. Na pozostałych 30-40% sufitu (przednia część sali z wyłączeniem marginesów wzdłuż ścian bocznych) materiał charakteryzujący się wciąż stosunkowo dobrym pochłanianiem w paśmie 125 Hz (αp125Hz ≥ 0,4) i możliwie odbijający (αp < 0,4) w pozostałych pasmach. Panele ścienne powinny mieć taki sam układ, jak w małych pomieszczeniach.

Czytaj dalej: Świetlice i stołówki. Norma zaleca maksymalny czas pogłosu na poziomie 0,6 s. Wymaganie to powinno być spełnione we wszystkich pasmach oktawowych z zakresu 250-4000 Hz.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 11/12/2016

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Chemia budowlana - porady ekspertów »


Masz wątpliwości i pytania jak rozwiązać Twój problem techniczny? Dobierz stosowną technologię do Twoich potrzeb... ZOBACZ »


Planujesz remont balkonu lub tarasu? Sprawdź »

7 zalet stosowania płyt warstwowych

Aby balkon lub taras nie sprawiał właścicielom kłopotów podczas użytkowania...
czytaj dalej »

Obecnie trudno sobie wyobrazić budownictwo, szczególnie halowe użyteczności publicznej, przemysłowe i rolnicze bez obudowy... czytaj dalej »

Alternatywa dla wełny i styropianu »


W porównaniu do tradycyjnych metod izolacji dachu... ZOBACZ »


Konsole do elewacji wentylowanych - wiedz więcej »

Klej do płytek z funkcją hydroizolacji »

Umożliwiają osiągnięcie współczynnika przenikania ciepła dla ścian zewnętrznych na poziomie poniżej... czytaj dalej » Tego typu materiałów poszukują najbardziej wymagający użytkownicy, ceniący estetykę, funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz... czytaj dalej »

Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr...  czytaj dalej »


Na czym polegają prace uszczelniające?

Jak zabezpieczyć wnętrze przed dużym nasłonecznieniem?

Prace uszczelniające mają na celu odcięcie niebezpiecznych materiałów, substancji lub po prostu... czytaj dalej » Dużym zainteresowaniem właścicieli domów cieszy się też.. czytaj dalej »

Jak pozbyć się grzyba z elewacji?


Elewacja budynku narażona jest nie tylko na zmienne warunki atmosferyczne, lecz także na... ZOBACZ »


Zobacz najnowszy numer IZOLACJI »

Wybierz najlepszy materiał do ociepleń »

W majowym wydaniu miesięcznika IZOLACJE piszemy m.in. o budowie w czasach pandemii, izolacjach wdmuchiwanych oraz elewacjach wentylowanych. czytaj dalej » Czym różnią się materiały do izolacji poszczególnych elementów budynku? czytaj dalej »

Naprawa balkonów i tarasów - czego użyć?


Balkony, tarasy, loggie i schody są elementami obiektów budowlanych stale narażonymi na niszczące czynniki środowiska... ZOBACZ »


Papa podkładowa - przepłacanie czy oszczędność?

Jak zabezpieczyć budynek przed wilgocią?

Wśród budowniczych wciąż trwa otwarta dyskusja na temat potrzeby stosowania papy podkładowej...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Planujesz wymianę dachu? Sprawdź »


Dzięki lekkości dachówek nie ma potrzeby wzmacniania Twojej starej struktury dachowej. W niektórych przypadkach jest nawet... ZOBACZ »


Żaluzje zewnętrzne - dlaczego warto je zamontować?

Szukasz pomysłu na wykończenie elewacji? Sprawdź

To doskonała inwestycja, która nie tylko podnosi wartość budynku mieszkalnego...
czytaj dalej »

Tynki cienkowarstwowe tworzą ochronno-dekoracyjną zewnętrzną warstwę o wysokiej odporności na... czytaj dalej »

Ekspert Budowlany - zlecenia

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Flowcrete Polska Sp. z o.o.
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Jesteśmy producentem i dystrybutorem materiałów do wykonywania bezspoinowch posadzek żywicznych -...
5/2020

Aktualny numer:

Izolacje 5/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Budowa w czasach pandemii
  • - Najczęściej popełniane błędy podczas deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych
Zobacz szczegóły
Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Trudno wyobrazić sobie nowoczesny dom bez jego wizytówki, czyli balkonu lub tarasu. Elementy te stanowią dodatkową powierzchnię, która pozwala na chwilę oddechu na...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.