Ostatnie lata przyniosły wszystkim uczestnikom procesu budowlanego bardzo dużo zmian dotyczących efektywności energetycznej, niespotykanych dotychczas w takiej skali. Jeszcze nie zdarzyło się, aby efektywność energetyczna była dla budownictwa tak znaczącym wyzwaniem.
Zmiany prawa budowlanego [1], nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej [2], nowe wymagania w zakresie efektywności energetycznej w budynkach publicznych [3], zmiana ustawy o charakterystyce energetycznej budynków [4], postanowienia konferencji paryskiej w kwestii obniżenia emisji gazów cieplarnianych, ustawa antysmogowa [5], nowa perspektywa dofinansowań unijnych to tylko część wyzwań i obowiązków, jakie czekają branżę budowlaną [6], [7].
Podstawowym unijnym aktem prawnym, obligującym do zmniejszenia energochłonności gospodarki, jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 2012/27/UE (Energy Efficiency Directive – EED) [8]. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązki związane z poprawą efektywności energetycznej, ale jednocześnie pozostawia tym krajom pełną swobodę w sposobie dojścia do nakreślonych celów efektywnościowych. Zgodnie z tym kraje unijne powinny przyjąć dwa parametry efektywnościowe:
poziom rocznych docelowych oszczędności
oraz przyjęty okres rozliczeniowy redukcji zużycia energii.
Przypomnijmy, że Polska ma zaoszczędzić do 2020 r. 20% energii finalnej w stosunku do zużycia w roku bazowym, co oznacza konieczność zaoszczędzenia ok. 4 mln toe. Potencjał oszczędności energetycznych jest różny w poszczególnych krajach. Z kolei okres rozliczeniowy decyduje o rodzaju przedsięwzięć, jakie dany kraj zamierza promować.
Dla przykładu Dania i Polska przyjęły okres rozliczeniowy oszczędności w postaci pierwszego roku po modernizacji. Promuje to przedsięwzięcia o krótkim okresie zwrotu, niskokosztowe. Gdy natomiast system uwzględnia cały okres życia inwestycji, promuje tym samym przedsięwzięcia przynoszące korzyści w dłuższym czasie, wysokonakładowe (jak we Francji). We Włoszech przyjęto pięcioletni okres rozliczeniowy, a np. w Wielkiej Brytanii oszczędność energii jest wyrażona w postaci redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Oczywiście, system powinien zawierać wiele innych parametrów, np. jakich nośników energii dotyczy, jakie podmioty powinny być poddane rygorom efektywnościowym czy jaka powinna być wysokość wsparcia takich działań.
Przyjęty przez Polskę w pierwszej ustawie o efektywności energetycznej [9] model dochodzenia do docelowych oszczędności energetycznych nie promował rozwiązań z masowym użyciem materiałów izolacyjnych, ale szybko zwrotne inwestycje zmniejszające zużycie energii głównie elektrycznej.
Cele i postanowienia ustaw o efektywności energetycznej
Celem pierwszej ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej [9] było określenie krajowego celu w zakresie oszczędnego gospodarowania energią, zadań jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej, zasad uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej, zasad sporządzania audytu efektywności energetycznej.
Abstrakt
W artykule omówiono postanowienia nowelizacji ustawy o efektywności energetycznej oraz innych zapisów prawa, wynikających z konieczności zmniejszenia energochłonności gospodarki oraz oszczędnego gospodarowania energią. Przybliżono wpływ, jaki będą mieć nowe zapisy prawa na rynek materiałów izolacyjnych.
The effects of the amendment of the Energy Efficiency Act on the construction sector
In this paper the authors presents the amended energy efficiency legislation, as well as other laws necessitated by the need to reduce the energy intensity of the economy and to introduce efficient energy management. The influence of the new law on the market of insulation materials has been reviewed in more detail.
Ustawa przyjęła jednostkę rozliczeniową oszczędności energii jako 1 tonę oleju ekwiwalentnego (1 toe), stanowiącą równoważnik energetyczny jednej metrycznej tony ropy o wartości opałowej 10 Gcal. Przedsięwzięciami efektywnościowymi objęte są trzy obszary:
redukcja zużycia energii przez odbiorców końcowych,
redukcja energochłonności przez urządzenia potrzeb własnych w procesie wytwarzania energii,
zmniejszenie strat energii elektrycznej, ciepła i gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji.
Najważniejszymi postanowieniami ustawy były: możliwość otrzymania premii za podjęte działania oszczędnościowe energii oraz obowiązek podjęcia takich działań przez tzw. podmioty zobowiązane. Premia za zrealizowane przedsięwzięcia efektywnościowe jest realizowana przez możliwość uzyskania świadectw efektywności energetycznej, tzw. białych certyfikatów.
Z kolei przedsiębiorstwa zobligowane są do uzyskania w każdym roku oszczędności energii finalnej w wysokości 1,5% w stosunku do roku poprzedniego. Przedsiębiorstwo nierealizujące wymienionego obowiązku może dokonać zakupu świadectw na Towarowej Giełdzie Energii (TGE) lub uiścić na konto NFOŚiGW opłatę zastępczą.
Pierwsza ustawa z 15 kwietnia 2011 r. [9] umożliwiała nabycie świadectw efektywności energetycznej w systemie przetargowym. System przetargowy był uważany za zbyt skomplikowany, a rozstrzygnięcie przetargów trwało kilka miesięcy. Natomiast pełna pula świadectw efektywności energetycznej oferowanych w przetargach przez URE nie została dotychczas wykorzystana. Stworzony system nie sprzyjał nowym inwestycjom oszczędnościowym.
Korzystniejsze dla przedsiębiorstw zobowiązanych było uregulowanie opłaty zastępczej niż realizacja przedsięwzięć oszczędnościowych. System preferował przedsięwzięcia szybko zwrotne, których praktycznie nie ma w obszarze budownictwa. Dlatego do przetargów trafiały inwestycje termomodernizacyjne, których nie można było sfinansować z innych mechanizmów wsparcia, np. ustawy o wspieraniu termomodernizacji [10] lub funduszy europejskich.
Wady dotychczasowych uregulowań zostały dostrzeżone i dwie następujące po sobie nowelizacje ustawy wprowadziły wiele zmian. Ostatnia nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej [2], która ostatecznie ukształtowała model dochodzenia do celu oszczędnościowego 2020 r., miała miejsce 20 maja 2016 r., a zacznie obowiązywać od 1 października 2016 r. Wprowadziła ona następujące zmiany:
system przetargowy został zarzucony, ale sama idea pozyskiwania białych certyfikatów nie została zmieniona. Nabór wniosków odbywa się obecnie w sposób ciągły, a decyzja o przyznaniu białego certyfikatu jest podejmowana w ciągu 45 dni;
świadectwo efektywności energetycznej będzie wydawane dla przedsięwzięć planowanych, a nie dla wykonanych;
przedsiębiorstwa energetyczne objęte europejskim systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS) będą mogły wykonywać przedsięwzięcia modernizacyjne i pozyskiwać dla nich dofinansowanie z systemu białych certyfikatów;
podmioty zobowiązane do działań efektywnościowych, lecz nierealizujące ich będą mogły rozliczyć ten obowiązek opłatą zastępczą jedynie częściowo (30% w 2016 r., 20% w 2017 r. i 10% w 2018 r). Jednocześnie wzrasta wysokość opłaty zastępczej (z 1000 zł/toe w 2016 r. do 1500 zł/toe w 2017 r., a potem o 5% rocznie);
efektywność energetyczna jest rozliczana zmianą zużycia energii finalnej (a nie energii pierwotnej, jak to było dotychczas), a wymagany dla podmiotów zobowiązanych poziom oszczędności energii to 1,5% rok do roku;
wprowadzono obowiązek sporządzania audytów energetycznych dużych przedsiębiorstw (tzw. audytów przemysłowych) raz na cztery lata, lecz pierwszy audyt należy sporządzić w 12 miesięcy, licząc od dnia opublikowania ustawy;
zostało wprowadzone pojęcie "efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych". Rozumie się przez to system ciepłowniczy (lub chłodniczy), w którym do produkcji ciepła (chłodu) wykorzystuje się min.: - 50% energii pochodzącej z OZE lub ciepła odpadowego, - 75% ciepła z kogeneracji, - 50% sumy energii z w/w źródeł;
wszystkie środki zgromadzone w NFOŚ z tytułu wpłat opłaty zastępczej zostaną przeznaczone na poprawę efektywności energetycznej.
Nowa ustawa o efektywności energetycznej realizująca postanowienia dyrektywy 2012/27/UE [8] zawiera ważne dla sektora budownictwa zapisy.
Efektywność energetyczna w sektorze budownictwa
Opisane zmiany w systemie białych certyfikatów, szczególnie rozliczenia obowiązku w energii finalnej, pozytywnie wpłyną na sektor budownictwa i dadzą możliwość efektywnego dofinansowania modernizacji oraz wznoszenia nowych energooszczędnych budynków przeznaczonych dla sektora przemysłu i usług.
W znowelizowanej ustawie o efektywności energetycznej [2] znajdują się zapisy, które mogą znacząco wpłynąć na wzrost efektywności energetycznej wszystkich budynków. Do takich zapisów należy zaliczyć przepis z art. 4 ustawy, gdzie zapisano wymóg, aby w ramach Krajowego planu działań dotyczącego efektywności energetycznej opracować strategię wspierania inwestycji w renowację budynków zawierającą:
wyniki dokonanego przeglądu budynków znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
określenie sposobów przebudowy lub remontu ww. budynków,
dane szacunkowe o możliwej do uzyskania oszczędności energii w wyniku przebudowy lub remontu wymienionych budynków.
Ustawa daje dość szerokie ramy dla strategii, ale w praktyce istotne jest, aby powstał dokument, który jasno definiuje zadania dla poszczególnych organów władzy państwowej i samorządowej, tak aby można było uruchomić proces głębokiej termomodernizacji, w której tkwi największy potencjał wzrostu efektywności energetycznej w budownictwie.
W art. 6 w ramach zadań przewidzianych dla jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej ustawodawca ukazuje realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów [10] jako jeden ze środków efektywności energetycznej wypełniający obowiązek tych jednostek w zakresie poprawy efektywności energetycznej i wzorcowej roli sektora publicznego w tym zakresie.
Z kolei art. 8 omawianej ustawy wskazuje konieczność takich działań w budynkach użytkowanych lub należących do Skarbu Państwa poddawanych przebudowie, aby zapewniły wypełnienie zaleceń, o których mowa w ustawie o charakterystyce energetycznej budynków [4], oraz spełniały co najmniej wymagania minimalne w zakresie oszczędności energii i izolacyjności cieplnej, określone w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie [3].
Wpływ Ustawy o efektywności energetycznej na rynek materiałów izolacyjnych
Potencjał oszczędności energetycznych w budownictwie jest ogromny. W ostatnich latach nastąpił duży postęp w ilości docieplonych budynków i rozwoju rynku materiałów budowlanych na potrzeby termomodernizacji i budowy energooszczędnych budynków. Nadal jednak 38% domów mieszkalnych nie ma żadnego ocieplenia.
Nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej [2] korzystnie wpływa na rozwój rynku materiałów budowlanych. Największy wpływ na to ma zmiana modelu rozliczania redukcji energochłonności z okresu jednorocznego na okres życia inwestycji. To sprawia, że ekonomiczny wskaźnik oceny efektywności: efekt/koszt staje się dla inwestycji wykorzystujących materiały izolacyjne korzystny. Uzasadnione stają się starania o pozyskanie świadectw efektywności energetycznej. Korzystne są również ułatwienia przy staraniach o białe certyfikaty i szybkość w ich przyznawaniu.
Ograniczenia możliwości zastąpienia wymaganych działań efektywnościowych opłatami zastępczymi oraz dynamiczny wzrost wartości tych opłat sprawia, że działania efektywnościowe w budownictwie stają się fizycznie wymagalne. Będzie to również miało wpływ na powstawanie przedsiębiorstw typu ESCO i w konsekwencji pomoże ograniczyć bariery natury finansowej w zakresie termomodernizacji i związanym z nią rozwojem rynku materiałów izolacyjnych. Możliwości dofinasowania ze środków unijnych i krajowych termomodernizacji istniejących i budowy energooszczędnych budynków również wspomagają ten rozwój.
Wprowadzenie rygorystycznych wymogów dotyczących charakterystyki energetycznej dla budynków sektora publicznego oraz skrócenie terminu dochodzenia do zakreślonego celu sprawi, że dynamicznie wzrośnie zapotrzebowanie na materiały izolacyjne na potrzeby tego właśnie sektora budownictwa. Z uwagi na objęcie obowiązkiem efektywnościowym budynków mieszkalnych i biurowych należących do wojska wzrośnie popyt na materiały izolacyjne dla tego odbiorcy.
Podsumowanie
Zarówno już istniejące, jak i przyszłe uregulowania prawne są determinowane głównie przez cele, jakie Polska jest zobowiązana osiągnąć w dziedzinie efektywności energetycznej. Nie ulega wątpliwości, że zakres obowiązków z tytułu poprawy efektywności energetycznej, nałożonych na zobligowane do tego przedsiębiorstwa energetyczne, jest duży.
Ale dzięki temu pojawia się również szansa rozwoju niektórych rynków, w tym rynku materiałów izolacyjnych, na potrzeby budownictwa w szczególności. Uwidacznia się potrzeba przygotowania dla tej branży strategii marketingowej uwzględniającej postanowienia ustaw związanych z poprawą efektywności energetycznej.
Literatura
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 lutego 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy Prawo budowlane (DzU 2016 poz. 290).
Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (DzU 2016 poz. 831).
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lipca 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU 2015 poz. 1422).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (DzU 2014 poz. 1200).
Ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska (DzU 2015 poz. 1593).
A. Węglarz, J. Żurawski, "Aktualne wymagania prawne w zakresie efektywności energetycznej", "IZOLACJE", nr 4/2015.
A. Mazur, A. Węglarz, "Europejskie systemy efektywności energetycznej", "Czysta Energia", nr 12/2015, s. 18-19.
Dyrektywa 2012/27/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz. Urz. L 315 z 14.11.2012).
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (DzU 2011 nr 94 poz. 551).
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (DzU 2008 nr 223 poz. 1459).
A. Węglarz, M. Zaborowski, "Strategia modernizacji budynków w Polsce", "Materiały Budowlane", nr 1/2015.
A. Węglarz, "Głęboka termomodernizacja budynków w Polsce”, "Rynek Instalacyjny", nr 9/2015.
W. Ćwięk, "Aspekty realizacyjne ustawy o efektywności energetycznej", "Paliwa i Energetyka", nr 3/2015, s. 42.
W. Ćwięk, "Uwarunkowania i mechanizmy wsparcia efektywności energetycznej”, "Paliwa i Energetyka", nr 2/2015, s. 42.
PU Polska Związek Producentów Płyt Warstwowych i Izolacji to organizacja założona w 2017 r. i zrzeszająca ośmiu największych pracodawców – producentów płyt warstwowych z rdzeniem poliuretanowym PUR i poliizocyjanurowym...
PU Polska Związek Producentów Płyt Warstwowych i Izolacji to organizacja założona w 2017 r. i zrzeszająca ośmiu największych pracodawców – producentów płyt warstwowych z rdzeniem poliuretanowym PUR i poliizocyjanurowym PIR.
Metoda ocieplania ścian zewnętrznych przymocowanymi do nich płytami izolacji cieplnej pokrytymi tynkiem jest znana od kilkudziesięciu lat. Systemowe rozwiązania ETICS są wykorzystywane w Polsce od lat...
Metoda ocieplania ścian zewnętrznych przymocowanymi do nich płytami izolacji cieplnej pokrytymi tynkiem jest znana od kilkudziesięciu lat. Systemowe rozwiązania ETICS są wykorzystywane w Polsce od lat 90. ubiegłego wieku. W Europie ten sposób ocieplenia jest jednym z popularniejszych i powszechnie stosowanym. W tej sytuacji może zaskakiwać dotychczasowy brak zharmonizowanej normy europejskiej na zestawy do ociepleń ETICS, ale jednocześnie cieszyć, że właśnie zostały ukończone wieloletnie prace nad...
Długoterminowa Strategia Renowacji, którą strona polska powinna przedłożyć Komisji Europejskiej do 10 marca 2020 r., jest jednym z wymogów warunkujących dostępność środków finansowych Unii Europejskiej...
Długoterminowa Strategia Renowacji, którą strona polska powinna przedłożyć Komisji Europejskiej do 10 marca 2020 r., jest jednym z wymogów warunkujących dostępność środków finansowych Unii Europejskiej w ramach perspektywy na lata 2021–2027. Strategia przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii wskazuje na potrzebę promocji głębokiej termomodernizacji i zwiększenia tempa termomodernizacji w Polsce z 1 do ok. 3 proc. rocznie. Od marca 2021 roku dokument oczekuje na podpisanie przez premiera...
Sektor budownictwa dostarcza od 5% do 10% Produktu Krajowego Brutto (PKB) w każdym kraju na świecie i jest głównym pracodawcą, z 10% zatrudnieniem. W tym samym czasie jest odpowiedzialny za zużycie 40%...
Sektor budownictwa dostarcza od 5% do 10% Produktu Krajowego Brutto (PKB) w każdym kraju na świecie i jest głównym pracodawcą, z 10% zatrudnieniem. W tym samym czasie jest odpowiedzialny za zużycie 40% energii, 50% wszystkich naturalnych zasobów i 60% powstających odpadów. Zrównoważony sektor budowlany jest kluczem będącym w stanie doprowadzić do redukcji globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG), a także jest odpowiedzialny za bardziej zrównoważony świat.
Ustalanie oceny i charakteru ryzyka dla zidentyfikowanych czynników jest kluczowym działaniem w celu trafności decyzji w późniejszych krokach związanych z wdrażaniem adekwatnych działań zaradczych.
Ustalanie oceny i charakteru ryzyka dla zidentyfikowanych czynników jest kluczowym działaniem w celu trafności decyzji w późniejszych krokach związanych z wdrażaniem adekwatnych działań zaradczych.
Zrównoważone budownictwo ma na celu zmniejszenie wpływu tej gałęzi przemysłu na środowisko i już dawno przestało być jedynie chwilowym trendem, a stało się koniecznością. Ekologiczne budownictwo stale...
Zrównoważone budownictwo ma na celu zmniejszenie wpływu tej gałęzi przemysłu na środowisko i już dawno przestało być jedynie chwilowym trendem, a stało się koniecznością. Ekologiczne budownictwo stale się rozwija i znacząco poprawia jakość życia mieszkańców i stan planety. Ekonomiczne wykonawstwo, oszczędna eksploatacja obiektu, ekologiczne technologie i materiały to tylko kilka warunków zrównoważonego budownictwa. Rola ekologii w budownictwie jest ogromna i pełni kluczową funkcję w zachowaniu zrównoważonego...
Budowa domu do 70 m2 bez pozwolenia to jeden z pomysłów rządu realizowany w ramach Polskiego Ładu. Nowa ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zakłada ułatwienia w budowie domów do 70 m2...
Budowa domu do 70 m2 bez pozwolenia to jeden z pomysłów rządu realizowany w ramach Polskiego Ładu. Nowa ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zakłada ułatwienia w budowie domów do 70 m2 i, jak zapowiadają rządzący, ma sprzyjać szybszej realizacji budowy. Czy na pewno tak będzie? Sprawdź, na czym polega budowa domu do 70 m2 bez pozwolenia, jakie są procedury i wymogi oraz poznaj możliwe zagrożenia budowy domu bez kierownika budowy.
Zeroemisyjna minikoparka, technologie smart home i materiały budowlane poprawiające termoizolację budynków – to kilka przykładów produktów nagrodzonych Złotym Medalem podczas tegorocznej edycji Targów...
Zeroemisyjna minikoparka, technologie smart home i materiały budowlane poprawiające termoizolację budynków – to kilka przykładów produktów nagrodzonych Złotym Medalem podczas tegorocznej edycji Targów Budownictwa i Architektury BUDMA oraz Międzynarodowych Targów Maszyn Budowlanych, Pojazdów i Sprzętu Specjalistycznego INTERMASZ, odbywających się w Poznaniu. Nagrodzone rozwiązania wyróżniają dbałość o aspekty środowiskowe, funkcjonalność, a także wyjątkowy design. Po raz pierwszy partnerem i patronem...
Oznakowanie ekologiczne budynków i wyrobów budowlanych jest koniecznością w zakresie zrównoważonego budownictwa. Jednak wybór systemu certyfikacji nie jest prosty. Od czego zależy oznakowanie ekologiczne...
Oznakowanie ekologiczne budynków i wyrobów budowlanych jest koniecznością w zakresie zrównoważonego budownictwa. Jednak wybór systemu certyfikacji nie jest prosty. Od czego zależy oznakowanie ekologiczne budynków i wyrobów budowlanych? Przede wszystkim od lokalizacji, standardów obowiązujących w danym kraju, a także przeznaczenia budynku. Bez względu na jego rodzaj, każdy system weryfikacyjny ma za zadanie poprawić jakość życia, zmniejszyć ingerencję w środowisko naturalne oraz dbać o wykorzystywanie...
Przepisy powiązane z tzw. Polskim Ładem budzą niemałe kontrowersje. Wśród nowych ustaleń są zarówno pozytywne, jak i negatywne zmiany. Budowa domów do 70 m2 bez pozwolenia to jedno założeń programu, w...
Przepisy powiązane z tzw. Polskim Ładem budzą niemałe kontrowersje. Wśród nowych ustaleń są zarówno pozytywne, jak i negatywne zmiany. Budowa domów do 70 m2 bez pozwolenia to jedno założeń programu, w którym z jednej strony możemy zyskać, z drugiej zaś stracić. Rząd opublikował niedawno wyniki konkursu na bezpłatny projekt domu do 70 m2. 38 zwycięskich propozycji ma pomóc inwestorom i odciążyć ich finansowo. Dowiedz się, jak i kiedy będzie można skorzystać z darmowych projektów domów do 70 m2 bez...
Rada Ministrów przyjęła Długoterminową Strategię Renowacji Budynków (DSRB). Dzięki jej realizacji poprawi się efektywność energetyczna budynków, jakość powietrza, a także komfort życia mieszkańców i spadnie...
Rada Ministrów przyjęła Długoterminową Strategię Renowacji Budynków (DSRB). Dzięki jej realizacji poprawi się efektywność energetyczna budynków, jakość powietrza, a także komfort życia mieszkańców i spadnie emisja CO2. Powstaną również nowe miejsca pracy przy termomodernizacji budynków.
W styczniu 2022 r. Buildings Performance Institute Europe opublikował raport „Ready for carbon neutral by 2050? Assessing ambition levels in new building standards across the EU” w kontekście wymagań dyrektywy...
W styczniu 2022 r. Buildings Performance Institute Europe opublikował raport „Ready for carbon neutral by 2050? Assessing ambition levels in new building standards across the EU” w kontekście wymagań dyrektywy EPBD oraz średnio- (2030) i długoterminowych (2050) ambicji UE w zakresie dekarbonizacji. Niniejszy raport zawiera ocenę i porównanie poziomów ambicji nowych standardów budowlanych w sześciu krajach: Flandria, Francja, Niemcy, Włochy, Polska i Hiszpania.
Mówi się, że najlepsze umowy to takie, które w zapomnieniu tkwią w zakurzonym segregatorze. Realizacja umowy poszła sprawnie – wszystkie strony wywiązały się ze swych zobowiązań w terminie, w tym zrealizowały...
Mówi się, że najlepsze umowy to takie, które w zapomnieniu tkwią w zakurzonym segregatorze. Realizacja umowy poszła sprawnie – wszystkie strony wywiązały się ze swych zobowiązań w terminie, w tym zrealizowały płatności, zachowały terminy etc. Słowem, nie było potrzeby wracać do warunków współpracy. Nie zawsze jest tak pięknie, wszak wiadomo – umowę przygotowuje się na złe czasy, więc od czasu do czasu trzeba do umowy wrócić. I wówczas, gdy coś pójdzie niezgodnie z założeniami, umowy przechodzą prawdziwy...
W ramach projektu B+R CEPLAFIB (LIFE17 ENV/SI/000119), finansowanego z Programu LIFE [12], wytworzono innowacyjne materiały kompozytowe, które mogą być stosowane w różnych gałęziach przemysłu, w tym w...
W ramach projektu B+R CEPLAFIB (LIFE17 ENV/SI/000119), finansowanego z Programu LIFE [12], wytworzono innowacyjne materiały kompozytowe, które mogą być stosowane w różnych gałęziach przemysłu, w tym w budownictwie. Opracowane materiały w 100% pochodzą z recyklingu polietylenowych (PE) i polipropylenowych (PP) odpadów pokonsumenckich oraz papieru gazetowego. Testowano formuły mieszanek, różniące się zawartością włókien, środków sprzęgających i modyfikatorów udarności. Wynikiem prowadzonych prac było...
Choć w ostatnich latach poczyniono postępy, wpływ konsumpcji na środowisko wciąż wykracza poza bezpieczny dla ludzkości obszar działania, ponieważ na kilka sposobów przekraczamy granice planety w UE. W...
Choć w ostatnich latach poczyniono postępy, wpływ konsumpcji na środowisko wciąż wykracza poza bezpieczny dla ludzkości obszar działania, ponieważ na kilka sposobów przekraczamy granice planety w UE. W skali globalnej połowa wszystkich emisji gazów cieplarnianych i 90% utraty bioróżnorodności jest powodowana przez wydobycie i przetwarzanie surowców pierwotnych, a wciąż dominujący w naszej gospodarce model liniowy „weź → wytwórz → pozbądź się” prowadzi do znacznego marnotrawstwa zasobów.
Elektronarzędzia akumulatorowe najczęściej kojarzą się z wiertarko-wkrętarką, a obecnie dostępnych jest wiele rozwiązań, od specjalizowanych narzędzi akumulatorowych, kluczy udarowych, wiertarko‑wkrętarek...
Elektronarzędzia akumulatorowe najczęściej kojarzą się z wiertarko-wkrętarką, a obecnie dostępnych jest wiele rozwiązań, od specjalizowanych narzędzi akumulatorowych, kluczy udarowych, wiertarko‑wkrętarek wyposażonych w udar, po urządzenia wielofunkcyjne wyposażone w wymienne nasadki.
Obecnie wszystkie kraje UE mierzą się z koniecznością przyspieszenia tempa i zwiększenia głębokości oraz zakresu modernizacji energetycznych budynków. Wiele z nich zaczęło już wdrażać polityki publiczne...
Obecnie wszystkie kraje UE mierzą się z koniecznością przyspieszenia tempa i zwiększenia głębokości oraz zakresu modernizacji energetycznych budynków. Wiele z nich zaczęło już wdrażać polityki publiczne mające na celu odpowiedzieć na to wyzwanie. Instrumenty stosowane przez poszczególne państwa różnią się pod wieloma względami, jednocześnie jednak można dostrzec pewne trendy, takie jak dążenie do integracji poszczególnych narzędzi, czy wzmocnienie zachęt dla kompleksowych inwestycji. W polskim systemie...
W ostatnich latach wzrasta na świecie świadomość dotycząca poszanowania energii. Podejmowane są działania zmierzające do ograniczenia, a wręcz redukcji wzrostu jej zużycia. Szczególną rolę odgrywa budownictwo,...
W ostatnich latach wzrasta na świecie świadomość dotycząca poszanowania energii. Podejmowane są działania zmierzające do ograniczenia, a wręcz redukcji wzrostu jej zużycia. Szczególną rolę odgrywa budownictwo, które należy do największych odbiorców wyprodukowanej energii, zarówno na etapie wznoszenia budynków, jak i późniejszej ich eksploatacji.
Od wielu lat przepisy prawne związane z procesami projektowania, wznoszenia i eksploatacji budynków wymuszają takie rozwiązania technologiczne i organizacyjne, w wyniku których nowo wznoszone budynki zużywają...
Od wielu lat przepisy prawne związane z procesami projektowania, wznoszenia i eksploatacji budynków wymuszają takie rozwiązania technologiczne i organizacyjne, w wyniku których nowo wznoszone budynki zużywają w trakcie eksploatacji coraz mniej energii na ogrzewanie, wentylację i przygotowanie ciepłej wody użytkowej. Zmiany maksymalnej wartości współczynnika przenikania ciepła Umax. (dawniej kmax.) wpływają na wielkość zużycia energii w trakcie eksploatacji budynków.
Beton to materiał o dużej wytrzymałości na ściskanie, ale około dziesięciokrotnie mniejszej wytrzymałości na rozciąganie. Ponadto charakteryzuje się kruchym pękaniem i nie pozwala na przenoszenie naprężeń...
Beton to materiał o dużej wytrzymałości na ściskanie, ale około dziesięciokrotnie mniejszej wytrzymałości na rozciąganie. Ponadto charakteryzuje się kruchym pękaniem i nie pozwala na przenoszenie naprężeń po zarysowaniu.
Budownictwo to jeden z najbardziej rozwijających się sektorów gospodarki. Mimo pewnych zakłóceń w ostatnim czasie, wykształceni profesjonaliści mogą liczyć na znalezienie dobrej pracy i godziwe zarobki.
Budownictwo to jeden z najbardziej rozwijających się sektorów gospodarki. Mimo pewnych zakłóceń w ostatnim czasie, wykształceni profesjonaliści mogą liczyć na znalezienie dobrej pracy i godziwe zarobki.
Sektor ogrzewania i chłodzenia energią słoneczną uruchamia „Energising Europe with Solar Heat” – plan działania na rzecz energii słonecznej dla Europy, mający na celu przyspieszenie wysiłków na rzecz dekarbonizacji...
Sektor ogrzewania i chłodzenia energią słoneczną uruchamia „Energising Europe with Solar Heat” – plan działania na rzecz energii słonecznej dla Europy, mający na celu przyspieszenie wysiłków na rzecz dekarbonizacji ciepła i zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego poprzez masowe wdrażanie technologii energii słonecznej w europejskich budynkach i przemyśle.
Przedstawiamy fragment Raportu powstałego na bazie analiz przeprowadzonych przez Zespół Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w IOŚ-PIB/KOBiZE zaprezentowanych w dokumencie pt. „Polska net-zero...
Przedstawiamy fragment Raportu powstałego na bazie analiz przeprowadzonych przez Zespół Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w IOŚ-PIB/KOBiZE zaprezentowanych w dokumencie pt. „Polska net-zero 2050: Transformacja sektora energetycznego Polski i UE do 2050 r.”1 Raport przedstawia kierunki zmian technologicznych, które są konieczne na drodze do wypełnienia celów ustanowionych w Europejskim Zielonym Ładzie2 wraz z oceną wpływu tych zmian na sektor wytwarzania energii elektrycznej i ciepła...
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.