Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Nawierzchnie betonowe - uszkodzenia i naprawy

Detorioration and repair of concrete pavements
Wymiana płyty betonowej nawierzchni: faza wbudowywania mieszanki betonowej
Wymiana płyty betonowej nawierzchni: faza wbudowywania mieszanki betonowej
Archiwum TPA

Nawierzchnie betonowe zapewniają wyższą trwałość konstrukcjom drogowym niż nawierzchnie z mieszanki mineralno-asfaltowej. Są jednak bardziej wrażliwe na błędy.

Nawierzchnie betonowe w Polsce projektowane są na okres eksploatacji nie krótszy niż 30 lat, zgodnie z wymaganiami zawartymi w Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych z 2001 r. [1].

W pierwszych latach eksploatacji nawierzchni betonowych zakres prac związanych z ich utrzymaniem ogranicza się głównie do przeglądu, oceny i wypełniania szczelin dylatacyjnych. W kolejnych latach użytkowania mogą pojawić się pęknięcia krawędzi płyt w rejonie dylatacji.

 

Po ok. 10 latach eksploatacji należy wykonać pierwsze zabiegi związane z poprawą szorstkości nawierzchni. Po ok. 20-30 latach mogą pojawić się spękania siatkowe oraz pęknięcia w narożach i krawędziach płyt, które wymagają wzmocnienia nawierzchni lub wymiany na nową [2].

Wszystkie wady i uszkodzenia nawierzchni betonowych mogą wystąpić we wcześniejszym okresie użytkowania niż to zakładano. Związane może to być z popełnieniem błędów na poszczególnych etapach ich wykonywania, przekładających się bezpośrednio na obniżenie parametrów nawierzchni oraz całej konstrukcji, które rzutują na jej trwałość, bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania [3].

Metody naprawy nawierzchni betonowych powinny być dobrane na podstawie odpowiednio zastosowanych metod diagnostycznych służących ocenie właściwości użytkowych nawierzchni.

Czytaj: Geosyntetyki w inżynierii lądowej >>>

Przykład usystematyzowanego podejścia do oceny stanu nawierzchni drogowych stanowi wykorzystywany przez GDDKiA System Oceny Stanu Nawierzchni - SOSN [4], [5].

Klasyfikacja uszkodzeń nawierzchni

ABSTRAKT

W artykule przedstawiono klasyfikację uszkodzeń nawierzchni betonowych, wymieniono czynniki destrukcyjne i ich genezy, mogące wynikać z błędów projektowych, wykonawczych i eksploatacyjnych, popełnianych w trakcie realizacji nawierzchni betonowej oraz w trakcie cyklu jej życia. Zaprezentowano możliwości użycia nieniszczących metod diagnostyki stanu nawierzchni, a także wybrane sposoby naprawy uszkodzeń powierzchniowych i strukturalnych nawierzchni betonowych.

Detorioration and repair of concrete pavements

The article presents the classification of concrete pavement damages, as well as together with the destructive factors and their origins, which may result from errors in design, execution and operation during construction of concrete pavings and throughout their lifecycle. Available non-destructive surface condition diagnostic methods are presented, as well as some selected methods of repairing surface damage and structural losses in concrete pavements.

Uszkodzenia nawierzchni betonowych mogą być rozpatrywane ze względu na różne kryteria. W artykule skupiono się na uszkodzeniach powierzchniowych i strukturalnych, które niewątpliwie stanowią podstawowe grupy uszkodzeń.

Uszkodzenia powierzchniowe

To wady nawierzchni, które dotyczą powierzchni betonu. Mają one znaczenie dla estetyki, komfortu jazdy i trwałości nawierzchni, jednakże nie wpływają bezpośrednio na parametry mechaniczne płyt betonowych. Zalicza się do nich:

  • ubytki powstające w wyniku wyłuskania ziarna kruszywa z powierzchni betonu. Najbardziej narażone na wyłuskanie są ziarna otoczakowe ze względu na małe rozwinięcie powierzchni, zwłaszcza jeśli są mocno zapylone [6],
  • odpryski ziarna kruszywa, czyli niewielkie zagłębienie w powierzchni betonu o kształcie zbliżonym do stożka, z widocznym najczęściej na jego dnie fragmentem rozłupanego ziarna kruszywa. Powstają, gdy ziarna kruszywa grubego zlokalizowane blisko powierzchni pęcznieją, niszczą i odspajają się wraz z fragmentami przyległej zaprawy. Najczęstszą przyczyną jest brak mrozoodporności kruszywa, np. lekkich ziaren, które wypływają na wierzch podczas wibrowania mieszanki betonowej, gdzie chłoną wodę i szybko ulegają zniszczeniu w wyniku zamrażania,
  • kratery powstające na skutek reakcji glinu z wodorotlenkiem wapnia, co prowadzi do wydzielania się lotnego wodoru [7],
  • pęknięcia włoskowate - efekt skurczu plastycznego, czyli zmniejszenia objętości wiążącego betonu znajdującego się jeszcze w stanie plastycznym. Skurcz, a w efekcie powstawanie rys wywoływany jest przez szybsze odparowywanie wody z powierzchni świeżego betonu niż jej sączenie z niższych warstw. Kluczową rolę w tym przypadku odgrywa pielęgnacja wilgotnościowa świeżego betonu,
  • siatka spękań - może powstawać na skutek drgań wywołanych ruchem, także ruchem technologicznym, wprowadzonym zanim beton osiągnie odpowiednią wytrzymałość. Możliwą przyczyną jest też zbyt intensywne prowadzenie zabiegów wykończeniowych [8], takich jak zacieranie,
  • ścieranie - w kontakcie z kołami pojazdów powoduje utratę antypoślizgowej tekstury, a w skrajnych przypadkach koleinowanie. Pojawiają się drobne zagłębienia, w których zbiera się woda. Nadmierne ścieranie się nawierzchni jest związane przede wszystkim z zastosowaniem nieodpowiedniego kruszywa, przy czym zasadnicze znaczenie dla odporności zaprawy ma piasek - jego ścieralność i przyczepność do zaczynu. Ważne jest też, aby kruszywo grube miało odpowiednią odporność na polerowanie [2],
  • złuszczanie - polega na odspajaniu fragmentów zaprawy i kruszywa grubego z powierzchni płyty betonowej i prowadzi do powstawania zagłębień, nierówności oraz obniżenia trwałości nawierzchni. Beton łuszczy się pod wpływem działania mrozu i środków odladzających [8],
  • odpryskiwanie betonu - to odrywanie się pojedynczych, większych fragmentów materiału z powierzchni płyty. Ma podobne podłoże jak złuszczenie - zazwyczaj działanie mrozu i środków odladzających [8]. Odpryski powstają również jako efekt korozji elektrochemicznej stali zbrojeniowej, >
  • rdzawe plamy występujące tylko w płytach zbrojonych, spowodowane korozją zbrojenia. Pojawienie się odbarwień często poprzedza odpryskiwanie betonu. Ich wystąpieniu sprzyja zbyt płytko umieszczona siatka zbrojeniowa [8],
  • niedostatecznie rozwinięta tekstura, inaczej niedostateczna szorstkość powierzchni - zmniejsza przyczepność kół pojazdów, wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wada ta może być spowodowana błędem wykonawczym - wadliwym teksturowaniem lub nadmiernym ścieraniem się powierzchni betonu w czasie eksploatacji.

W TAB. 1 zestawiono najczęściej występujące uszkodzenia powierzchniowe nawierzchni oraz ich potencjalne przyczyny.

TABELA 1. Zestawienie uszkodzeń powierzchniowych i ich przyczyny
TABELA 1. Zestawienie uszkodzeń powierzchniowych i ich przyczyny
DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 7/8/2016

Komentarze

(1)
Faustyna | 21.11.2017, 11:49

Takie nawierzchnie bywają problematyczne. Należy mieć na ich temat dużą wiedzę. Czerpać ją warto z tej strony i z poradników. Lepiej zapobiegać uszkodzeniom, niż je naprawiać.

   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie


Najlepszy system stropowy?


Betonowe stropy można produkować na różne sposoby – z betonu przygotowanego na placu budowy lub w fabryce, gdzie panują kutemu optymalne warunki. ZOBACZ »



Odkryj nowy wymiar bezpieczeństwa dla Twojego domu »

Żaluzje ceramiczne, szklane, wentylowane. Co wybrać?

Każdemu z nas zależy na zapewnieniu odpowiedniego bezpieczeństwa swoim bliskim i miejscu, które jest dla nas najważniejsze. Wybór...
czytaj dalej »

Które rozwiązanie sprawdzi się w Twoim przypadku? Jak ochronić wnętrze przed słońcem, hałasem lub zimnem? czytaj dalej »

Czym skutecznie zaizolować fundament?

Zadaniem hydroizolacji jest zablokowanie dostępu wody i wilgoci do wnętrza obiektu budowlanego. Istnieje kilka rodzajów izolacji krystalizujących, a ich znajomość ułatwia zaprojektowanie i wykonanie szczelnej budowli. czytaj dalej »

 


Izolacja natryskowa - co warto wiedzieć?

Dobierz najlepszy materiał izolacyjny »

Produkty polimocznikowe można stosować wszędzie tam, gdzie wymagana jest... czytaj dalej » Niski poziom ochrony cieplnej generuje wysokie koszty utrzymania budynku, stanowiące duże obciążenie budżetu... czytaj dalej »

Uszczelnianie trudnych powierzchni! Zobacz, jak to zrobić skutecznie »


Doszczelniając przegrodę od strony wewnętrznej budynku ograniczamy przenikanie pary wodnej do warstwy izolacyjnej, natomiast... ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Jak zabezpieczyć rury przed stratami ciepła?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Czym powinieneś kierować się przy wyborze odpowiedniej izolacji rur? czytaj dalej »

Jak wykonać trwałe posadzki?

Jakich technologii oraz materiałów użyć do wykonania podłóg przemysłowych, naprawy betonów lub przeprowadzenia renowacji posadzek?  czytaj dalej »


Dlaczego hydroizolacja budynków jest tak ważna?

Sprawdzony sposób na przyspieszenie ocieplenia »

W budynkach nowo wznoszonych barierę dla wody gruntowej stanowi hydroizolacja zewnętrzna ścian piwnic i izolacja pod płytą fundamentową... czytaj dalej » Jakiego produktu użyć, by aplikacja była łatwa, efektywność większa, a tempo pracy ekspresowe? czytaj dalej »

Czego użyć do izolacji podłóg, dachów i fasad?


Istotną różnicą pomiędzy styropianami białymi i grafitowymi jest ich odporność na ZOBACZ »


Najlepszy produkt na tynku termoizolacji? Sprawdź »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?

Obniżona wartość λ pozwala zmniejszyć straty energetyczne oraz wydatki na eksploatacje budynków.
czytaj dalej »

Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa w czyszczeniu... czytaj dalej »

dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek
dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek
Autorka ukończyła ukończyła kierunek budownictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Pracuje jako adiunkt w Zakładzie Inżynierii Materiałów Budowlanych oraz jako prodziekan... więcej »
dr inż. Małgorzata Konopska-Piechurska
dr inż. Małgorzata Konopska-Piechurska
Autorka ukończyła studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Pracuje w Laboratorium badawczym TPA Sp. z o.o. Zawodowo zajmuje się technologią betonu, nawierzchniami betonowymi... więcej »
mgr inż. Kamil Załęgowski
mgr inż. Kamil Załęgowski
Autor ukończył studia i otrzymał tytuł zawodowy magistra na Wydziale Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej. Pracuje w Zakładzie Inżynierii Materiałów Budowlanych jako asystent. Zajmu... więcej »
dr hab. inż. Andrzej Garbacz
dr hab. inż. Andrzej Garbacz
Autor ukończył studia na Wydziale Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej. Jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Zajmuje się badan... więcej »
Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Triflex Polska Triflex Polska
Triflex zyskał na rynku europejskim pozycję lidera w zakresie opracowywania, kompleksowego doradztwa oraz zastosowania uszczelnień i powłok...
9/2019

Aktualny numer:

Izolacje 9/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne rozwiązania elewacyjne
  • - Jakość wykonania izolacji z szarego styropianu
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.