Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 1/2017 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Uszkodzenia korozyjne betonowego podtorza zlokalizowanego na terenie zakładu przemysłowego

Corrosion damage to concrete trackbed located on an industrial plant site
Widok ogólny badanego toru z płytą podtorza
Widok ogólny badanego toru z płytą podtorza
Fot. archiwum autorów

Przyczyny niszczenia struktury betonu przez substancje ropopochodne są bardzo złożone i do chwili obecnej nie do końca rozpoznane. W artykule przedstawiono propozycję naprawy takich uszkodzeń.

Substancje ropopochodne wpływają negatywnie na środowisko naturalne (powodują skażenie terenu [1]), a także mają destrukcyjny wpływ na betonowe elementy konstrukcyjne [2], [3] oraz wykończeniowe obiektów budowlanych. W literaturze definiuje się cztery podstawowe mechanizmy niszczenia betonu:

  • biologiczny,
  • chemiczny,
  • fizyczny,
  • fizykochemiczny.

Najczęściej mechanizmy te występują jednocześnie, jednak ich ilościowy udział w procesie destrukcji betonu jest zróżnicowany.

 

Przeczytaj też o: Wzmacnianiu konstrukcji budowlanych

Dane ogólne

Żelbetowa płyta podtorza dł. 100 m zlokalizowana była na terenie zakładu przemysłowego i wykorzystywana do załadunku i rozładunku materiałów ropopochodnych do cystern kolejowych. Tor kolejowy ułożony był na żelbetowej płycie podtorza. Płyta składa się z trzech elementów:

  • części głównej podtorza,
  • kanału odpływowego
  • oraz tacy ściekowej.

Na RYS. pokazano przekrój poprzeczny.

W okresie minionym żelbetowa płyta podtorza w części środkowej na długości ~40 m (FOT. 1 - zob. zdjęcie główne) poddana została pracom remontowym, polegającym na reprofilacji i zabezpieczeniu górnej powierzchni płyty podtorza zaprawami PCC. Ponadto przeprowadzono odcinkową przebudowę kanału odpływowego i wymieniono uszkodzone koryta betonowe oraz uszkodzone stalowe kraty ściekowe.

RYS. Schemat konstrukcji podtorza
 RYS. Schemat konstrukcji podtorza; rys.: archiwa autorów

Opis uszkodzeń żelbetowej płyty podtorza

Najbardziej intensywne uszkodzenia występowały w środkowej części podtorza dł. ok. 40 m. W tej części najbardziej uszkodzonym elementem był środkowy fragment płyty znajdujący się między główkami szyn (FOT. 2).

W części głównej podtorza (RYS.) stwierdzono następujące uszkodzenia górnej powierzchni płyty: odspojenia warstwy wyprawy PCC od podłoża, jej spękania, zarysowania oraz nasycenie olejem betonu płyty i wyprawy PCC.

Wykonana ok. 2 lata temu wyprawa naprawcza była intensywnie spękana i nosiła ślady przemrożenia (rysy o charakterze mrozowym).

W wykonanych odkrywkach stwierdzono gromadzenie się pod płytą podtorza cieczy ropopochodnych (przez ich napływanie) pochodzących z rozładunku cystern kolejowych (FOT. 3).

FOT. 2. Tor z płytą podtorza: uszkodzenia części głównej podtorza FOT. 3. Tor z płytą podtorza: odkrywka w środku toru między szynami
FOT. 2. Tor z płytą podtorza: uszkodzenia części głównej podtorza; fot. : archiwa autorów FOT. 3. Tor z płytą podtorza: odkrywka w środku toru między szynami; fot. : archiwa autorów

Głębokość uszkodzenia warstwy betonu dochodziła do 6 cm, widoczne były pręty zbrojenia konstrukcyjnego.

FOT. 4. Tor z płytą podtorza: uszkodzenia kanału odpływowego
FOT. 4. Tor z płytą podtorza: uszkodzenia kanału odpływowego; fot. archiwum autorów.
 

Kanał odpływowy zlokalizowany wzdłuż toru, znajdujący się między częścią główną podtorza a tacą odpływową (RYS.), był intensywnie zdeformowany.

Beton posiadał rozległe uszkodzenia wzdłuż kratek odpływowych - odcinkowo kanał odpływowy został wymieniony ok. 2 lata temu w ramach prac związanych z reprofilacją podłoża.

Zobacz: Naprawa i ochrona konstrukcji betonowych

Mimo zastosowania systemowych rozwiązań naprawczych (wbudowano żelbetowe, prefabrykowane elementy odwodnienia liniowego) wzdłuż kanału stwierdzono rozszczelnienia styku profili kanału oraz uszkodzenia warstwy wierzchniej betonu (FOT. 4). 

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 4/2016

Komentarze

(1)
levy726 | 20.08.2017, 20:21

Chyba w takiej sytuacji powinni wkroczyć geolodzy i geotechnicy i porządnie sprawdzić grunt, prawda?

   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie


Poznaj zalety elewacji wentylowanych »


Masterheaters osuszacze i nagrzewnice

Wentylowana elewacja, dzięki obecności izolacji, w połączeniu z komorą wentylacyjną, gwarantuje znaczną oszczędność energii. Pozwala to obniżyć koszty ogrzewania i chłodzenia, a w konsekwencji zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery. czytaj dalej »

 


Krok po kroku: adaptacja poddasza nieużytkowego »

Praktyczne informacje w dziedzinie izolacji - sprawdź »

Paroc adaptacja poddasza nieużytkowego

Polacy coraz chętniej wykorzystują nieużywane poddasza na cele mieszkalne, co od ekip remontowo-budowlanych wymaga dokładnej wiedzy w zakresie adaptacji istniejących pomieszczeń do nowych warunków. czytaj dalej »

W jednym miejscu szybko znajdziemy tutaj zestaw najpotrzebniejszych elementów, które ułatwią dobór właściwego rozwiązania izolacyjnego. Aktualnie na stronie skorzystać można już z broszur i dokumentacji technicznych produktów czytaj dalej »

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o stropach »


Stropy.pl - montaż

Badanie ujawniło także, że popularne stropy gęstożebrowe nie spełniają norm dotyczących akustyki budynków. czytaj dalej »

 


8 zalet osuszania murów metodą cięcia »

Rozwiązania izolacyjne dla garaży, piwnic i parkingów »

Izolacja termiczno-akustyczna
Cięcie metrowymi odcinkami oraz odpowiednie klinowanie budynku całkowicie zapobiega osiadaniu murów i nie powoduje pękania ścian. czytaj dalej » Zwarta struktura płyty w połączeniu z odporną na zabrudzenia powłoką malarską pozwala uzyskać efekt filtracji sufitu systemowego, a tym samym długofalowo zapobiegać zanieczyszczeniom w fazie eksploatacji. czytaj dalej »

 


dr inż. Maciej Niedostatkiewicz
dr inż. Maciej Niedostatkiewicz
Autor jest absolwentem Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej w specjalności Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie. Pracuje na stanowisku adiunkta z habilitacją. Główny obszar jego z... więcej »
mgr inż. Tomasz  Majewski
mgr inż. Tomasz  Majewski
Autor ukończył studia na Wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej w specjalności Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie. Po studiach rozpoczął pracę w Katedrze Podstaw Budownictwa i In... więcej »
Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Niczuk Metall Niczuk Metall
Warto współpracować z najlepszymi! Niczuk Metall jest firmą z tradycjami opartą wyłącznie na polskim kapitale . Doświadczenie,...
9/2017

Aktualny numer:

Izolacje 9/2017
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne powłoki polimocznikowe
  • - Przyczyny uszkodzeń murów
Zobacz szczegóły
Zamów bezpłatny newsletter!
Najnowsze informacje na Twoją skrzynkę

test

test

Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.