Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

KAEFER: Niezmiennie jesteśmy liderem, z kryzysów wychodzimy silniejsi

Rozmowa z Tomaszem Kalejtą - prezesem zarządu firmy KAEFER SA
Jarosław Guzal  |  IZOLACJE 9/2015  |  25.09.2015
Tomasz Kalejta - prezes zarządu firmy KAEFER SA
Tomasz Kalejta - prezes zarządu firmy KAEFER SA
KAEFER SA

Tomasz Kalejta - prezes zarządu firmy KAEFER SA, w rozmowie z Jarosławem Guzalem, o rynku izolacji przemysłowych.

Proszę opowiedzieć w kilku zdaniach o firmie KAEFER.

KAEFER jest firmą globalną, która w zakresie dyscyplin, jakimi się zajmuje, jest największa na świecie. W 1918 r. Carl Kaefer stworzył firmę specjalizującą się w dostawie materiałów izolacyjnych i usługach dla przemysłu stoczniowego. Jego pomysłem było użycie torfu do izolacji ścian w chłodniach. Można powiedzieć, że wtedy narodziła się wizja efektywności energetycznej.

Szybki rozwój firmy udowodnił, że Carl Kaefer świetnie wyczuł potrzebę czasów. Wkrótce rozwinięto nowe rynki i otworzono oddziały na całym świecie.Od tego czasu, KAEFER stał się wiodącym dostawcą najbardziej profesjonalnych i kompleksowych usług i rozwiązań dla przemysłu, Marine & Offshore i firm budowlanych na świecie.

Koncern jest firmą rodzinną. Jako międzynarodowa firma dysponujemy potężnym zapleczem w postaci wiedzy technicznej i umiejętności zarządzania projektami.

W Polsce specjalizujemy się w montażu izolacji ciepło- i zimnochronnej oraz akustycznej, pracach antykorozyjnych i biernym zabezpieczeniu przeciwpożarowym. Ponadto działamy na rynku rusztowań i prowadzimy prace ogólnobudowlane.

W tym kontekście KAEFER w Polsce ma krótką historię…

Nie do końca. KAEFER zakupił najpierw spółkę Termoizolacja z Zabrza, której historia sięga aż 1947 roku. W późniejszym czasie do Termoizolacji dołączył Izokor z Płocka. W 2009 roku w wyniku połączenia obu spółek powstał ­KAEFER SA. W Polsce nasza firma posiada jeszcze spółki Termokor KAEFER i Wiezat.

Pracuje Pan w firmie KAEFER od 2012 roku. Jakie wówczas zadania przed Panem postawiono?

W KAEFERZE pracuję od maja 2012 r., więc już ponad 3 lata. Rozpocząłem pracę na stanowisku Operacyjnego Dyrektora Regionalnego na Europę Wschodnią i Rejon Kaspijski. Od roku jestem również prezesem zarządu ­KAEFERA w Polsce.

Kilka ostatnich lat nie należało do najłatwiejszych. Również KAEFER nie osiągał oczekiwanych rezultatów. W ubiegłym roku przyjęliśmy plan naprawczy na najbliższe lata, co wiązało się między innymi ze zmianami w zarządzie. Niezbędne były również redukcje wśród pracowników administracyjnych.

Efekty wprowadzonych zmian są już widoczne. Od listopada zeszłego roku co miesiąc KAEFER stale odnotowuje dodatni wynik operacyjny. Ten rok zakończymy więc zgodnie z planami. Zmiany, które wprowadziliśmy, zadziałały.

Czy zaistniała kryzysowa sytuacja była efektem połączenia firm Termoizolacja i Izokor w 2009 r.?

Nie wiem, czy miało to aż takie znaczenie, czy po prostu był to efekt trudnej sytuacji na rynku. Bardziej prawdopodobna przyczyna to szybki wzrost KAEFERA. Termoizolacja w momencie przejmowania przez KAEFER generowała 25 mln zł obrotu.

W przypadku firmy Izokor było to około 60 mln zł. Jednak w pewnym momencie nasza firma urosła do poziomu 200 mln zł obrotu. Potrzebowaliśmy czasu na dopracowanie nowych procedur, procesów oraz sposobów nadzorowania tak dużych projektów. Musieliśmy również zweryfikować nasze priorytety.

Zobacz też: Ekologiczne aspekty wykorzystania wybranych materiałów stosowanych jako izolacje termiczne

Obecnie nie skupiamy się na tym, aby mieć wielkie obroty. Obrót jest oczywiście ważny, ale aktualnie o wynikach decydują marże. Dostarczamy klientowi najwyższą jakość i gwarancje. A to kosztuje. Realizujemy więc projekty, których marża gwarantuje pokrycie kosztów oraz pozwala nam uzyskać rozsądny przychód z punktu widzenia KAEFERA i naszego klienta.

Co to znaczy być liderem w Polsce? Jaki to jest obecnie udział na rynku?

Szacujemy, że w typowych izolacjach przemysłowych nasz udział w rynku osiągnął poziom ok. 30%.

Ciężko jest oszacować ten rynek, ponieważ jest on w wielu obszarach bardzo rozdrobniony. O pozycji lidera decydują wskaźnik udziału w rynku i stała, najwyższa jakość wykonywanych usług. Spełniamy powyższe kryteria. Jesteśmy liderem na rynku polskim w branży izolacji przemysłowych.

Na ile zyskowność firmy jest uzależniona od dużych inwestycji w Polsce? Czy to na nich najwięcej zarabiacie?

Nie, wręcz przeciwnie. Na dużych inwestycjach marże są troszkę niższe, ze względu na zatrudnianie wielu podwykonawców. Na małych projektach - wyższe, ponieważ wykonujemy je samodzielnie.

 

 

Z tych wszystkich prac, jakie prowadzicie, które stanowią największy biznes dla firmy KAEFER?

Prace związane z izolacją ciepłochronną to 80% naszego obrotu. Zwykle są to prace na rzecz energetyki, rafinerii, zakładów chemicznych, papierniczych itp. Niezależnie od tego szukamy dla siebie również nowych obszarów działania.

Dużo obiecuję sobie po rynku zabezpieczeń antykorozyjnych i przeciwpożarowych. To jest przyszłość i tu powinniśmy się rozwijać. To samo dotyczy rusztowań. Rynek rusztowań w Polsce jest dość nasycony, ale widzę tam miejsce również dla nas.

Nad czym Pan jako osoba zarządzająca firmą obecnie najbardziej się koncertuje?

Dla mnie podstawowym celem jest utrzymanie przez KAEFER SA pozycji lidera oraz stały wzrost wartości spółki. To jest najważniejsze. Skupiamy się więc na poprawie efektywności naszej pracy.

Wszelkie podejmowane przez nas w tym celu działania, wspomagające realizację powyższych celów, wpisują się w aktualną, globalną strategię KAEFER - strategię RED, która koncentruje się na trzech aspektach:  

  • R - recognized, tj. byciu firmą rozpoznawalną z uwagi na zbiór cech charakterystycznych tylko dla KAEFERA,
  • E - efficient - dążeniu do ciągłego doskonalenia w każdym aspekcie naszej działalności. W tym obszarze wdrażamy na projektach filozofię Lean, stanowiącą swego rodzaju nowość na rynku budowlanym, a pozwalającą nam polepszyć naszą wydajność oraz wyniki.
  • D - different, czyli bycie odmiennym, pozytywnie wyróżniającym się na tle konkurencji i przez to docenionym przez klienta.

Działania zgodne z przyjętą strategią RED oraz zmiany, jakie wprowadziliśmy w KAEFER SA, pozwolą nam lepiej przygotować się na okres kilkuletniej koniunktury.

Rozpoczął się okres bardzo dużych inwestycji w polskiej energetyce, przy realizacji których chcemy być obecni. W tej sytuacji szczególnie ważną rzeczą jest dla mnie utrzymanie stałego zespołu fachowców.

Nasza firma opiera się na ich fachowości i umiejętnościach. Dlatego przykładamy dużą uwagę do zapewnienia naszym pracownikom bezpiecznych i satysfakcjonujących warunków pracy i płacy.

Na ile sytuacja związana ze zwolnieniami w firmie wpłynęła na zatrudnione w firmie osoby. To dla wszystkich nie było i nie jest łatwe…

To prawda. Zaistniała sytuacja również dla mnie nie była łatwa. Jednak podjęte przez nas działania jak wspomniałem wcześniej były niezbędne. W chwili obecnej program naprawczy jest już za nami i nie przewiduję żadnych dalszych ruchów kadrowych.

Firma jest stabilna i nie wymaga radykalnych działań. Bardzo zależy nam na tym, aby pracownicy mieli tego świadomość i mieli poczucie, że ich stanowiska pracy są w pełni bezpieczne. Pracujemy nad tym podczas licznych spotkań i dyskusji z załogą.

Chciałbym jeszcze wrócić do wątku marży i jej wielkości w bieżącej działalności firmy. Czy obecny jej poziom na rynku według Pana jest optymalny?

To bardzo delikatny temat, ponieważ większa marża zazwyczaj oznacza większy koszt dla naszego klienta.

Przeczytaj: Izolacje termiczne w zastosowaniach przemysłowych

KAEFER podszedł do tego zagadnienia zgoła inaczej i wydaje się, że znalazł rozwiązanie. Generujemy wzrost marży, zwiększając efektywność pracy i optymalizując procesy. Jest to możliwe poprzez zastosowanie narzędzi Lean i w naszym przypadku to naprawdę działa.

Już dziś po wdrożeniu pilotażowych programów Lean na kilku projektach poprawiliśmy znacznie wydajność. To wielki sukces, bo to oznacza wzrost naszej marży przy zachowaniu optymalnych względem sytuacji rynkowej i równocześnie satysfakcjonujących klienta warunków cenowych.

Lean to sposób zarządzania. To swego rodzaju filozofia, w ramach której przyglądamy się procesom, szukamy strat i sposobów ich eliminacji. Staramy się zlikwidować elementy zbędne, które nie generują przychodu.

Na koniec mam pytanie już stricte techniczne. Czy w zakresie stosowanych technologii w tej branży spodziewa się Pan jakiś zmian? Czy ten rynek przejawia parcie, żeby stosować tu jakieś nowe rozwiązania?

Produktem podstawowym, stosowany ­masowo w naszej pracy jest kamienna wełna mineralna, optymalna w pracy w wysokich temperaturach, w których pianki czy styropiany nie wchodzą w grę.

Oczywiście pojawiają się w naszej branży nowe produkty i technologie, jednak są przeznaczone dla ściśle określonych, specyficznych warunków i są zazwyczaj niezwykle kosztowne. Przykładem takiego produktu może być aerożel. Są to jednak jednostkowe przykłady i raczej te rozwiązania nie zmienią rynku izolacji w najbliższej przyszłości.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »
Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 9/2015

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie



Dobierz najlepszy materiał ociepleniowy. Sprawdź »

Sposób na trwałe mocowanie termoizolacji »

Inwestorzy szukają wciąż lepszych, mocniejszych i bardziej wytrzymałych, a przede wszystkim bezpiecznych dla zdrowia produktów. Gdzie je znaleźć? czytaj dalej » Siła ssąca wiatru może doprowadzić do zerwania elewacji z budynku. Jak temu zapobiec? czytaj dalej »

Gdzie stosować izolację z wełny mineralnej?

Zastosowanie mineralnej wełny skalnej jako przyczynia się do znacznych oszczędności i ochrony środowiska poprzez ograniczenie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla do atmosfery...  czytaj dalej »


Zarabiaj pieniądze sprzedając prąd »

Czy przysługują Ci dotacje na termomodernizację domu?

Wszystkie znane obecnie źródła energii, poza energią geotermalną i atomową, są pośrednio efektem działania promieniowania słonecznego...
czytaj dalej »

W Polsce z powodu zanieczyszczenia powietrza umiera ok. 45 000 osób! Co możesz zrobić, żeby poprawić jakość powietrza? czytaj dalej »

Izolacja przeciwwilgociowa tarasów i balkonów »

Tarasy nadziemne, balkony i loggie to newralgiczne części elewacji budynków wielokondygnacyjnych. Są podatne na wpływ niszczących czynników... czytaj dalej »

 


Jak ograniczyć straty ciepła i wyciszyć hałas?

Wybierz rozwiązanie, które ochroni uszczelniane powierzchnie przed tworzeniem się mostków termicznych... czytaj dalej »

 


Ciepło ucieka przez dach! Jak temu zapobiec?

Wnętrze bez hałasu - jak zwiększyć izolacyjność akustyczną?

Montując na swoim dachu termomembranę i paroizolację zaoszczędzasz nawet 9% na ogrzewaniu.
czytaj dalej »

Jakość pochłaniania dźwięku w dużym stopniu uzależniona jest od układu wnętrza oraz zatosowanych materialów. czytaj dalej »

Jak skutecznie ocieplić poddasze?


Ocieplenie dachu jest konieczne, by przebywanie na poddaszu było komfortowe. Izolacja musi być wykonana prawidłowo... ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Skutecznie zabezpiecz budowane konstrukcje przed pożarem »

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Masywne elementy budowlane w starych obiektach często nie spełniają wymagań przeciwpożarowych określonych w obowiązujących przepisach. czytaj dalej »

Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »


W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i elektrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest... ZOBACZ »



Termomodernizacja


POBIERZ E-BOOK TERMOMODERNIZACJA  » Termomodernizacja budynków - dowiedz się więcej »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Triflex Polska Triflex Polska
Triflex zyskał na rynku europejskim pozycję lidera w zakresie opracowywania, kompleksowego doradztwa oraz zastosowania uszczelnień i powłok...
2/2019

Aktualny numer:

Izolacje 2/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Hydroizolacje podziemych części budynków
  • - Mechaniczne mocowanie systemów ETICS
Zobacz szczegóły
Kiedy ciepło drożeje, nie trać energii - ociepl swój dom!

Kiedy ciepło drożeje, nie trać energii - ociepl swój dom!

Rosnące ceny gazu i węgla, jak również coraz wyższe koszty uprawnień do emisji dwutlenku węgla sprawiają, że sezon grzewczy 2018/2019 to bardzo gorący temat....
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.