Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

PCC Prodex: wchodzimy na rynki międzynarodowe

Rozmowa z Grzegorzem Dołbniakiem – prezesem zarządu firmy PCC Prodex
Jarosław Guzal  |  IZOLACJE 6/2014  |  22.09.2014
Rozmowa z Grzegorzem Dołbniakiem - prezesem zarządu firmy PCC Prodex
Rozmowa z Grzegorzem Dołbniakiem - prezesem zarządu firmy PCC Prodex
JG

Jak rozwija się rynek izolacji natryskowych? Jak zmienia się świadomość użytkowników dotycząca zastosowania poliuretanu?

Co stanowi przedmiot działalności firmy PCC Prodex?

PCC Prodex od 1979 r. zajmuje się produkcją systemów poliuretanowych, zarówno jedno-, jak i dwukomponentowych. Ich zastosowanie jest różnorodne. Mogą być wykorzystywane jako izolacje, jako składnik klejów, w przemyśle samochodowym, lotniczym oraz w górnictwie. I to są w sumie główne segmenty rynków, na których działamy. Nasza oferta obejmuje pianki elastyczne i integralne oraz kleje poliuretanowe.

W 1979 r., w momencie powstania firmy, jej nazwa brzmiała Prodex System.

Zgadza się. W 2010 r. firmę przejęła grupa kapitałowa PCC. Nowy właściciel koncentruje się na trzech obszarach działalności: chemicznym, energetycznym, transportowym. Udział tego pierwszego sektora w grupie na dzisiaj jest najbardziej znaczący.

Zobacz wideo: Najlepsze ocieplenie budynku przy cieńszej warstwie? Crossin Building Insulation!

Z tego, co wyczytałem z informacji o firmie, funkcję jej prezesa piastuje Pan od niedawna…

Moja przygoda z firmą rozpoczęła się w listopadzie ubiegłego roku, kiedy to objąłem stanowisko dyrektora handlowego i członka zarządu. Niedługo potem powierzono mi stanowisko prezesa zarządu PCC Prodex.

Jakie cele postawiono przed Panem?

Firma PCC Prodex szukała osoby, która byłaby w stanie skierować firmę ku innym obszarom działalności, a jednocześnie mającej doświadczenie na rynkach międzynarodowych. Wybór padł na moją osobę, z czego się bardzo cieszę.

Zobacz też: Pianki PIR – izolacja ze sztywnej pianki poliuretanowej

Aby móc rozwijać się na rynku poliuretanowym, potrzebne są takie okoliczności, jak dostępność surowców oraz finansowania. Strategia PCC opiera się na ciągłym rozwoju firm, które wytwarzają i produkują niszowe, specjalistyczne produkty. W tym kontekście PCC Prodex jest idealną strukturą do powiększania aktywności i zyskowności firmy. Dzisiaj nasza oferta nie obejmuje wszystkich zastosowań, w których chcielibyśmy zaistnieć w przyszłości, ale bardzo mocno nad tym pracujemy.

O jakich konkretnie segmentach Pan mówi?

Na pewno chcemy się skoncentrować na rynku automotive, na którym obecnie nas nie ma. Zamierzamy również położyć duży nacisk na piany integralne, które są stosowane w bardzo niszowych aplikacjach, np. w przemyśle lotniczym. Oprócz tego pragniemy poszerzać ofertę w dziedzinach, w których już funkcjonujemy. Mam tu na myśli chociażby górnictwo.

Jak na tym tle wygląda sektor budowlany w ramach Państwa oferty? Czy firma również w tym zakresie zamierza się tak rozwijać?

Budownictwo jest taką dziedziną, która z mojego punktu widzenia wymaga pracy systemowej. Wszyscy wiedzą, co to jest natrysk, ale nie ma na razie uwarunkowań prawnych, które regulowałyby sytuację w tym sektorze. Dlatego czeka nas dużo pracy.

Mam tu na myśli przede wszystkim współpracę z wykonawcami, architektami oraz stowarzyszeniami, takimi jak SIPUR, co pozwoli nam rozpowszechnić tę technologię jako alternatywę dla wełny mineralnej czy styropianu.

Tymczasem na rynku izolacji natryskowych pojawia się coraz więcej firm, co, niestety, często przekłada się negatywnie na jakość prowadzonych prac. Czy ta okoliczność daje Państwu do myślenia i jak zamierzają Państwo temu przeciwdziałać?

Planujemy od przyszłego roku podjąć określone działania. Zamierzamy wyselekcjonować grupę autoryzowanych wykonawców, których gruntownie przeszkolimy. Otrzymają oni od nas pełne wsparcie, dzięki czemu będą na rynku lepiej postrzegani. Jeśli nie uda nam się tego zrealizować w takiej formie, w jakiej byśmy chcieli, to być może sami zajmiemy się wykonawstwem.

Próg wejścia w ten biznes nie jest zbyt wysoki…

Jest to rzeczywiście niewielki koszt. Dostępność materiałów też jest stosunkowo duża, a firmy z roku na rok obniżają cenę surowca.
Obserwujemy to wszystko z uwagą i w pewnym momencie zdecydujemy, jaki model biznesowy zaproponujemy rynkowi. Do tej pory robiliśmy bowiem to, czego oczekiwał od nas klient. Ja jednak nie jestem zainteresowany obecnością na rynku, którego nie mogę kreować.

Nad czym obecnie najbardziej intensywnie pracuje organizacja PCC Prodex?

Wraz z moim przyjściem firma rozpoczęła proces zwiększania ekspansji na rynku. Prowadzimy wiele projektów. Mam tu na myśli przede wszystkim rozwój nowych produktów, które będziemy mogli sprzedawać i na rynku polskim, i zagranicznym. Pracujemy również nad wyrobami, które poszerzą naszą ofertę.

Kolejna kwestia to rozwój sieci oddziałów. W tym roku otworzyliśmy w Niemczech firmę PCC Prodex Gmbh z siedzibą w Essen. Pracujemy nad otwarciem centrów dystrybucji na Węgrzech, w Czechach i Rumunii. Myślimy również o rynku azjatyckim.

Ponadto stale usprawniamy nasze procesy produkcyjne. Dostosowujemy nasz park maszynowy do aktualnych oczekiwań rynku. Oprócz tego cały czas analizujemy kwestię budowy w Polsce nowej fabryki.

POBIERZ E-BOOK [bezpłatnie]
warunki techniczne
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki 
– stan na 2014 r.

Wspomniał Pan, że PCC Prodex funkcjonuje w różnych segmentach przemysłu. Na ile ważna będzie dla firmy działalność w branży izolacyjnej?

Moim celem jest działanie w możliwie największej liczbie segmentów. Będziemy je rozwijać, ale nie jest naszym zamiarem, aby jakiś konkretny obszar był najważniejszy.

Przeczytaj: Termoizolacyjne systemy natryskowe – właściwości i zastosowanie

Obecnie naszym głównym segmentem działalności, stanowiącym 40–50% udziałów w całej działalności firmy, są izolacje. Są to izolacje natryskowe, ale również takie aplikacje, jak izolacje zbiorników, lodówek czy bojlerów. W planach mamy podwojenie sprzedaży w tym segmencie. Będzie temu towarzyszył intensywny rozwój innych naszych aktywności, niezwiązanych z branżą budowlaną.

Jako firma działająca na rynku poliuretanowym zapewne mają Państwo analizy dotyczące perspektyw tej branży. Czy ten rynek będzie rósł w najbliższych latach?

Naturalnie, mamy takie analizy. Wynika z nich, że rynek stale rośnie – powiedzmy 8–10% rocznie – i że będzie się rozwijał. Musi temu towarzyszyć wzrost świadomości, którą należy kreować w sposób systematyczny. Ponadto niepokoi mnie nieustanny spadek cen w każdym segmencie oraz pojawianie się firm, które nie mają żadnych strategii długoterminowych i nie oferują poza ceną żadnych innych korzyści, np. serwisu.

Uważam np., że na rynku jest dużo przestrzeni na natryski izolacyjne. To wymaga od wszystkich firm nie tylko działalności stricte sprzedażowej. Potrzebne są również działania zwiększające świadomość korzyści, jakie daje ta aplikacja w odniesieniu do alternatywnych form izolacji.

Na ile, w skali od 1 do 10, oceniłby Pan świadomość klientów dotyczącą zastosowania poliuretanu?

Maksymalnie na 4.

Dla wielu firm funkcjonowanie w segmencie natrysku jest podstawową działalnością. Nie widzę u nich jednak chęci zwiększania świadomości potencjalnego klienta. To z kolei jest bardzo niebezpieczne dla całej naszej branży – nie rozwija się ona z tego powodu, jak należy.

Cały czas rozmawiamy o aplikacjach dotyczących PUR-u. Czy rozważają Państwo wejście na rynek z produktami z PIR-u?
To nie jest obszar dla nas. Wynika to ze specyfiki rynku, na którym każdy producent wyrobów z PIR-u kupuje surowiec i wytwarza produkt we własnym zakresie.

Wspomniał Pan o uruchomieniu fabryki w Niemczech. Co to w praktyce oznacza dla firmy PCC Prodex?

Przejęliśmy tam firmę, która upadła, a która produkowała pewne systemy poliuretanowe. Analizujemy obecnie, jak możemy dostępne tam moce wykorzystać na własne potrzeby.

Gdy przejmowaliśmy zakład w Niemczech, naszym celem było, i jest nadal, zaistnienie na rynku zachodnioeuropejskim. Ta lokalizacja ma nam pomóc w tym, byśmy z firmy lokalnej stali się firmą o międzynarodowym charakterze.

Na koniec chciałbym poruszyć wątek cenowy. Powiedział Pan, że ceny spadają, szczególnie w segmencie natrysku. Jakie ceny w tym asortymencie byłyby optymalne?

Cenę dyktuje rynek. Możemy albo się do niego dostosować, albo go pominąć. My raczej chcemy się do niego dostosować.

Wraz z moim przyjściem do firmy zauważyłem, że ceny w poszczególnych aplikacjach spadają, zwłaszcza jeśli chodzi o natrysk. Cena jednak w tym wypadku zależy od wielu czynników, w tym od dostępności surowca. Dlatego wraz z firmą PCC Rokita szukamy pewnej synergii, która w przyszłości ma nam zapewnić nieograniczony dostęp do polioli we wszystkich aplikacjach poliuretanowych.

Warto wiedzieć: Co nas czeka przy termomodernizacji budynków według nowych wymagań cieplno-wilgotnościowych?

Firmy lokalne, które mają słaby dostęp do surowca, prędzej czy później upadną. Obserwujemy obecnie ten trend w krajach Europy, gdzie wiele firm prywatnych z bogatą historią szuka inwestorów z kapitałem. Wszyscy duzi gracze na rynku ten dostęp mają, a jednocześnie są w stanie lepiej reagować na to, co się dzieje na ­rynku. Działalności w tym biznesie według mnie musi koniecznie towarzyszyć wejście na rynki międzynarodowe.

Jest to w moim odczuciu sprawa najważniejsza. Co ­prawda, docelowo nie mamy planów, aby być numerem jeden na świecie, ale chcemy być firmą konkurencyjną, potrafiącą obsłużyć bardzo wymagającego klienta czy rynek.

Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 6/2014

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Najlepszy system stropowy?


Betonowe stropy można produkować na różne sposoby – z betonu przygotowanego na placu budowy lub w fabryce, gdzie panują kutemu optymalne warunki. ZOBACZ »



Odkryj nowy wymiar bezpieczeństwa dla Twojego domu »

Żaluzje ceramiczne, szklane, wentylowane. Co wybrać?

Każdemu z nas zależy na zapewnieniu odpowiedniego bezpieczeństwa swoim bliskim i miejscu, które jest dla nas najważniejsze. Wybór...
czytaj dalej »

Które rozwiązanie sprawdzi się w Twoim przypadku? Jak ochronić wnętrze przed słońcem, hałasem lub zimnem? czytaj dalej »

Czym skutecznie zaizolować fundament?

Zadaniem hydroizolacji jest zablokowanie dostępu wody i wilgoci do wnętrza obiektu budowlanego. Istnieje kilka rodzajów izolacji krystalizujących, a ich znajomość ułatwia zaprojektowanie i wykonanie szczelnej budowli. czytaj dalej »

 


Izolacja natryskowa - co warto wiedzieć?

Dobierz najlepszy materiał izolacyjny »

Produkty polimocznikowe można stosować wszędzie tam, gdzie wymagana jest... czytaj dalej » Niski poziom ochrony cieplnej generuje wysokie koszty utrzymania budynku, stanowiące duże obciążenie budżetu... czytaj dalej »

Uszczelnianie trudnych powierzchni! Zobacz, jak to zrobić skutecznie »


Doszczelniając przegrodę od strony wewnętrznej budynku ograniczamy przenikanie pary wodnej do warstwy izolacyjnej, natomiast... ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Jak zabezpieczyć rury przed stratami ciepła?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Czym powinieneś kierować się przy wyborze odpowiedniej izolacji rur? czytaj dalej »

Jak wykonać trwałe posadzki?

Jakich technologii oraz materiałów użyć do wykonania podłóg przemysłowych, naprawy betonów lub przeprowadzenia renowacji posadzek?  czytaj dalej »


Dlaczego hydroizolacja budynków jest tak ważna?

Sprawdzony sposób na przyspieszenie ocieplenia »

W budynkach nowo wznoszonych barierę dla wody gruntowej stanowi hydroizolacja zewnętrzna ścian piwnic i izolacja pod płytą fundamentową... czytaj dalej » Jakiego produktu użyć, by aplikacja była łatwa, efektywność większa, a tempo pracy ekspresowe? czytaj dalej »

Czego użyć do izolacji podłóg, dachów i fasad?


Istotną różnicą pomiędzy styropianami białymi i grafitowymi jest ich odporność na ZOBACZ »


Najlepszy produkt na tynku termoizolacji? Sprawdź »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?

Obniżona wartość λ pozwala zmniejszyć straty energetyczne oraz wydatki na eksploatacje budynków.
czytaj dalej »

Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa w czyszczeniu... czytaj dalej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Triflex Polska Triflex Polska
Triflex zyskał na rynku europejskim pozycję lidera w zakresie opracowywania, kompleksowego doradztwa oraz zastosowania uszczelnień i powłok...
9/2019

Aktualny numer:

Izolacje 9/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne rozwiązania elewacyjne
  • - Jakość wykonania izolacji z szarego styropianu
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.