Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Zagęszczalność gruntów niespoistych

Gęstość gruntu | Dokumenty odniesienia w drogownictwie | Grunty niespoiste | Zagęszczalność gruntów

Zagęszczalność gruntów niespoistych
Non-cohesive soil compactibility
Archiwum autora

Zagęszczalność gruntów niespoistych


Non-cohesive soil compactibility


Archiwum autora

Budowa dróg obejmuje m.in. roboty ziemne. Szacuje się, że w zależności od charakterystyki trasy mogą one stanowić do 60% ogółu robót. Większość tych prac związana jest z budową nasypów. Podstawową zaś czynnością podczas budowy nasypów i przygotowania podłoża pod konstrukcję nawierzchni jest zagęszczanie gruntów.

Zobacz także

BASCOGLASS Sp. z o. o. Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia...

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia to główne czynniki decydujące o wyborze prętów kompozytowych jako zbrojenia konstrukcji. Liczne realizacje, w których zastosowano takie zbrojenie oraz pozytywne wyniki wielu badań świadczą o tym, iż jest ono dobrą alternatywą dla klasycznej stali zbrojeniowej.

dr inż. Marcin Górski, dr inż. Bernard Kotala, mgr inż. Rafał Białozor Przykłady zastosowania prętów FRP oraz deskowań traconych

Przykłady zastosowania prętów FRP oraz deskowań traconych Przykłady zastosowania prętów FRP oraz deskowań traconych

Pręty kompozytowe stwarzają wiele możliwości zastosowania w konstrukcjach budowlanych wszędzie tam, gdzie tradycyjne zbrojenie stalowe przestaje być efektywne. Wśród nich największą popularnością w realizacjach...

Pręty kompozytowe stwarzają wiele możliwości zastosowania w konstrukcjach budowlanych wszędzie tam, gdzie tradycyjne zbrojenie stalowe przestaje być efektywne. Wśród nich największą popularnością w realizacjach budowlanych cieszą się pręty kompozytowe oparte na włóknie szklanym. Ciekawą propozycją wykorzystania materiałów FRP jest ich zastosowanie w budownictwie betonowym jako deskowanie tracone. Nie jest to metoda powszechna i znajduje uznanie głównie w Stanach Zjednoczonych.

inż. Łukasz Górecki, mgr inż. Krzysztof Grzegorzewicz Keramzyt i styropian jako lekkie wypełnienia nasypów drogowych

Keramzyt i styropian jako lekkie wypełnienia nasypów drogowych Keramzyt i styropian jako lekkie wypełnienia nasypów drogowych

Intensywny rozwój infrastruktury drogowej skutkuje prowadzeniem nowych szlaków komunikacyjnych na terenach dotąd niewykorzystywanych ze względu na wystąpienie w podłożu gruntów słabych i bardzo ściśliwych....

Intensywny rozwój infrastruktury drogowej skutkuje prowadzeniem nowych szlaków komunikacyjnych na terenach dotąd niewykorzystywanych ze względu na wystąpienie w podłożu gruntów słabych i bardzo ściśliwych. W takich przypadkach najczęściej stosuje się wzmocnienie podłoża poprzez zastosowanie pali, kolumn, zbrojenia geosyntetykami.

ABSTRAKT

W artykule omówiono zagadnienie zagęszczania gruntów niespoistych podczas robót ziemnych. Opisano parametry związane z gęstością gruntów oraz zależność między wskaźnikiem jednorodności uziarnienia a wskaźnikiem nośności. Przedstawiono zalety i ograniczenia zapisów specyfikacji technicznych w drogownictwie.

The article discusses the issue associated with compacting non-cohesive soils during earthworks. In course of the article soil compactibility parameters are described, as well as the relationship between Uniformity Coefficient and Bearing Ratio. Finally, the article presents the qualities and limitations of the ways of recording technical specifications used in road engineering.

Grunt jest mieszaniną cząstek stałych. Przestrzenie między cząsteczkami (pory) wypełnione są cieczą (wodą) i gazem (powietrzem) (rys. 1).

Zagęszczanie zwiększa gęstość szkieletu gruntowego, a tym samym: 

  •  zwiększa kąt tarcia wewnętrznego,
  •  zwiększa nośność,
  •  zwiększa odporność na zmiany zawilgocenia,
  •  zmniejsza osiadanie.

Parametry związane z gęstością gruntu

Podstawowe wielkości fizyczne związane z gęstością to:

  •  gęstość objętościowa gruntu

(1),

gdzie:

ms + mw – masa gruntu (szkielet i woda),

V – objętość gruntu (rys. 1),

  • gęstość objętościowa szkieletu gruntowego:

(2),

  • gęstość właściwa szkieletu gruntowego:

(3),

gdzie:

Vs – objętość szkieletu gruntowego (rys. 1).

Miarą zagęszczenia w robotach ziemnych jest wskaźnik zagęszczenia IS obliczony na podstawie porównania gęstości objętościowej szkieletu gruntowego uzyskanej w warunkach polowych rd do gęstości uzyskanej w warunkach laboratoryjnych rds:

(4).

Dokumenty odniesienia w drogownictwie

Jednym z podstawowych dokumentów w procesie budowlanym w drogownictwie są szczegółowe specyfikacje techniczne (SST), opracowywane na podstawie ogólnych specyfikacji technicznych (OST) wydawanych i aktualizowanych przez Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego Sp. z o.o.

Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje pod swoim auspicjami nowe OST dotyczące budowy dróg.

Specyfikacje techniczne w drogownictwie przyczyniły się m.in. do:

  • wzrostu jakości budowanych obiektów i zwiększenia ich trwałości,
  • zwiększenia poziomu wiedzy na temat technologii wykonywania robót,
  • usprawnienia procesu inwestycyjnego,
  • usprawnienia odbioru robót – szczegółowego określenia rodzajów i zakresu poszczególnych odbiorów oraz wymaganych dokumentów,
  • rozstrzygnięcia potencjalnych różnic między stronami procesu inwestycyjnego dotyczących interpretacji sytuacji wątpliwych (zapisy w specyfikacjach technicznych są wiążące).

Z drugiej strony ścisłe i rygorystyczne zapisy specyfikacji nie dopuszczają możliwości stosowania nowych rozwiązań i materiałów. Bardzo często wymagania są zbyt wysokie i zbyt asekuracyjne – niezależnie od funkcji, jaką pełni dana warstwa.

Co więcej, niejednokrotnie osoby tworzące SST nie mają podstawowej wiedzy z zakresu technologii budowy dróg i materiałów drogowych.

Wymagania stawiane gruntom niespoistym przeznaczonym do budowy nasypów

W Polsce przy doborze gruntów niespoistych do budowy nasypów stosuje się głównie dwa kryteria: odpowiedniej przepuszczalności i odpowiedniego uziarnienia. W większości dotychczasowych specyfikacji w części dotyczącej doboru rodzaju gruntu widnieje zapis, że przydatność gruntów do budowy nasypów powinno się określać zgodnie z normą PN-S-02205:1998 [2].

W bardziej kreatywnych ­specyfikacjach ­pojawiają się zapisy, że wartość wskaźnika równoziarnistości U gruntów stosowanych do budowy nasypów nie powinna być mniejsza niż 3,0.

Ostatnią górną warstwę o gr. co najmniej 0,5 m powinno się wykonać z gruntów niespoistych przepuszczalnych o wskaźniku różnorodności co najmniej 5 i współczynniku filtracji k10 ≥ 6·10–5 m/s (5,2 m/d).

Tymczasem w pracy „Uwagi do specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych dotyczących robót ziemnych” [3] wykazano, że zależność między wskaźnikiem jednorodności uziarnienia a współczynnikiem filtracji jest odwrotna i tak wysokie ustawienie granicznej wartości wskaźnika różnoziarnistości nie ma uzasadnienia w odniesieniu do ostatniej warstwy nasypu.

Norma PN-S-02205:1998 [2] w pkt 2.8.2 podaje, że grunty o wskaźniku U < 3 można stosować wówczas, gdy wstępne próby na polu doświadczalnym wykażą możliwość uzyskania wymaganego zagęszczenia.

W pkt 2.8.2 scharakteryzowano także grunty trudnozagęszczalne, charakteryzujące się wartością rds mniejszą niż 1,6 g/cm3 (z wyjątkiem popiołów i żużlu). Podano również, że w odniesieniu do piasków drobnoziarnistych wbudowywanych w ostatnią warstwę nasypu (0,5 m) wskaźnik nośności powinien wynosić wnoś. ≥ 10.

Podział gruntów pod względem wysadzinowości z uwzględnieniem ostatnich regulacji podano w tabeli 1. Podział ten oparty jest na kryteriach wysadzinowości Casagrande’a i Wiłuna [4]. W odniesieniu do oceny przydatności gruntów niespoistych podstawowym kryterium jest wartość wskaźnika piaskowego.

Zagęszczalność gruntów

Laboratoryjną metodę badania zagęszczalności gruntów spoistych opracował w 1933 r. R.R. Proctor podczas budowy zapór ziemnych [5]. Metoda ta jest obecnie powszechnie stosowana do wszystkich rodzajów gruntów. Badanie polega na zagęszczaniu gruntu warstwowo w znormalizowanych cylindrach za pomocą znormalizowanych ubijaków ręcznych lub mechanicznych (rys. 2, fot. 1).

W metodzie Proctora, nazywanej często metodą normalną, stosowana jest energia zagęszczania równa 0,59 J/cm3. Istnieje również metoda zmodyfikowana – energia zagęszczenia od 2,45 J/cm3 do 2,65 J/cm3 (w Polsce 2,65 J/cm3).

Można przyjąć, że stosowana w laboratorium energia zagęszczania metodą normalną odpowiada zagęszczaniu gruntu na placu budowy lekkim sprzętem budowlanym (lekkimi walcami drogowymi, walcami na pneumatykach o masie do 10 t, lekkimi ubijakami).

Metoda zmodyfikowana odzwierciedla natomiast pracę ciężkiego sprzętu – walców drogowych o masie 20–30 t, ciężkich walców wibracyjnych o masie większej niż 4 t, ciężkich ubijaków o masie powyżej 2 t.

Zagęszczalnością gruntu nazywa się zdolność do uzyskiwania określonej gęstości objętościowej szkieletu gruntowego w zależności od zastosowanej energii zagęszczania, sposobu jej użycia i wilgotności [4].

Efektem badania maksymalnej gęstości objętościowej szkieletu gruntowego jest zależność w postaci krzywej gęstości objętościowej szkieletu gruntowego od wilgotności (rys. 3). Z ­kształtu zależności można odczytać zmiany gęstości wraz ze wzrostem wilgotności. W odniesieniu do małych wilgotności zbliżonych do 0% uzyskuje się rd większe niż przy wilgotności optymalnej [6].

Zjawisko to nie ma jednak znaczenia w naszym klimacie, ponieważ w Polsce piaski mają wilgotność naturalną na poziomie 3–5%. Nie jest to ważne także ze względu na małą nośność piasku przy tak małej wilgotności (trudności z ruchem technologicznym).

Uziarnienie gruntów

Szkielet mineralny składa się z ziaren frakcji powyżej 0,063 mm i cząstek frakcji poniżej 0,063 mm. Grunt najczęściej składa się z kilku frakcji. Aktualny podział na frakcje przedstawiono w tabeli 2. Różnicą w stosunku do normy PN-B-02480:1986 [7] jest zmiana granicy frakcji pyłowej z piaskową z 0,05 mm na 0,063 mm oraz zmiana granic frakcji żwirowej z 40 mm na 63 mm.

Skład granulometryczny gruntów niespoistych, czyli zawartość poszczególnych frakcji, określa się za pomocą analizy sitowej, a skład granulometryczny gruntów spoistych – za pomocą analizy sitowej i sedymentacyjnej (najczęściej areometrycznej Casagrande’a) lub metodą dyfrakcji laserowej. Uziarnienie przedstawia się najczęściej w postaci krzywej uziarnienia, na podstawie której można wyznaczyć m.in. wskaźnik jednorodności uziarnienia oraz wskaźnik krzywizny.

Wskaźnik jednorodności uziarnienia to parametr opisujący kształt krzywej uziarnienia. Określa się go symbolem CU. Funkcjonują również inne nazwy: wskaźnik różnoziarnistości, niejednorodności uziarnienia, współczynnik równomierności, hydrogeologii (Pazdro, Kozerski [9]), współczynnik nierównomierności uziarnienia. Wskaźnik ten jest zdefiniowany jako stosunek średnicy ziarn, które wraz z mniejszymi stanowią 60% wagowo badanej próbki do średnicy efektywnej d10(rys. 4):

(5)

Kolejnym parametrem opisującym krzywą uziarnienia jest wskaźnik krzywizny wyznaczany według wzoru:

Cc = (d30)2(d60 · d10 (6),

gdzie:

d10 – średnica odpowiadająca zawartości 10% ziarn na krzywej uziarnienia,

d30 – średnica odpowiadająca zawartości 30% ziarn na krzywej uziarnienia,

d60 – średnica odpowiadająca zawartości 60% ziarn na krzywej uziarnienia.

Na podstawie wskaźnika krzywizny i wskaźnika jednorodności uziarnienia można podzielić grunty według charakteru ich uziarnienia (tabela 3).

W literaturze dość często pada stwierdzenie, że grunty dobrze zagęszczalne charakteryzują się wartością CC 1–3 i CU > 4 w odniesieniu do żwirów oraz CU > 6 w odniesieniu do piasków [11, 12]. Poglądy te znalazły odzwierciedlenie w zapisach SST.

Nie można jednak arbitralnie twierdzić, że gruntów o niskiej wartości CU uziarnienia nie da się zagęścić i że nie mają one odpowiedniej nośności. Takie założenie nie uwzględnia postępu technologicznego i możliwości stosowania najnowszych maszyn do zagęszczania gruntów (fot. 2). Typowe walce do robót ziemnych mają naciski liniowe do 65 kg/cm i amplitudę zagęszczania do 2,1 mm.

Nośność gruntu

Głównym kryterium możliwości zastosowania gruntu do robót ziemnych i warstw ulepszonego podłoża jest wartość wskaźnika nośności (CBR).

Określa się ją zgodnie z załącznikiem A do normy PN-S­‑02205:1998 [2] po 4 dobach nasycania wodą przy zagęszczaniu metodą normalną (rys. 5). Jest to stosunek obciążenia jednostkowego do obciążenia porównawczego, obliczany według wzoru:

(7),

gdzie:

p – ciśnienie potrzebne do zagłębienia trzpienia w odpowiednio przygotowaną próbkę gruntu na głębokość 2,5 mm lub 5 mm [MPa],

pp – ciśnienie potrzebne do zagłębienia trzpienia w materiał wzorcowy (tłuczeń standardowo zagęszczony) na głębokość 2,5 mm (7,0 MPa) lub 5 mm (10 MPa).

Wartość wskaźnika nośności jest uzależniona od wytrzymałości gruntu na ścinanie. Wytrzymałość ta oznacza opór, jaki stawia grunt naprężnikom stycznym w rozpatrywanym punkcie ośrodka [4]. Wartość oporu wyznacza się według wzoru:

(8),

gdzie:

σ – składowa normalna naprężenia [kPa],

Φ – kąt tarcia wewnętrznego [°],

tg Φ – współczynnik tarcia wewnętrznego,

c – spójność gruntu [kPa].

W odniesieniu do gruntów niespoistych c = 0 (brak spójności) wzór (8) przyjmuje postać:

(9).

Oznacza to, że nośność gruntów niespoistych zależy tylko od wartości kąta tarcia wewnętrznego. Kąt ten uzależniony jest od wielu czynników, m.in. od kształtu i obtoczenia ziarn, wielkości ziarn czy uziarnienia. Według S. Pisarczyka [11] można go wyznaczyć na podstawie wzoru Lundgena (w odniesieniu do gruntów niespoistych):

Φ = 36° + Φ1 + Φ2 + Φ3 + Φ4      (10),

gdzie:

Φ1 – składnik uwzględniający kształt ziarn od –5° (ziarna kuliste) do +1° (ziarna kanciaste),

Φ2 – składnik uwzględniający wielkość ziarn od 0° (piaski) do +2° (żwiry),

Φ3 – składnik uwzględniający kształt krzywej uziarnienia CU od –3° dla CU < 5 do +3° dla CU ≥ 15,

Φ4 – składnik uwzględniający zagęszczenie od –6° (grunty luźne) do +6° (grunty zagęszczone).

Widać zatem, że wskaźnik CU jest tylko jednym ze składników wpływających na wartość, a ziarna ze względu na budowę można podzielić na 6 różnych form (rys. 6) oraz 5 różnych szorstkości (rys. 7).

Podsumowanie

W pracy „Zagęszczanie gruntów niespoistych a wskaźnik jednorodności uziarnienia” [12] przedstawiono wyniki badań 70 gruntów niespoistych stosowanych w robotach ziemnych – od piasków pylastych po pospółki.

Charakteryzowały się one wartością wskaźnika jednorodności uziarnienia od 1,44 do 8,73. Wskaźnik nośności wynosił od 6,7 do 59,2. Grunty o wartości CU < 3 stanowiły ponad połowę (42) wszystkich badanych gruntów.

Na rys. 8 przedstawiono zależność między CU a wnoś. Na wykresie naniesiono również linie dla wartości CU = 3 oraz wnoś. = 10. Z wykresu wynika, że nie można ściśle powiązać wartości wskaźnika nośności ze wskaźnikiem jednorodności uziarnienia. Tylko 4 z 70 gruntów wykazały wartość wnoś < 10.

W publikacji „Zapory ziemne” [13] podano, że grunty źle uziarnione w warunkach filtracji łatwo ulegają sufozji. Oczywiście, w wypadku zapór ziemnych wartość CU ma niezwykle ważne znaczenie. Głównym parametrem użytkowym nasypów drogowych jest jednak zdolność do przenoszenia obciążeń bez nadmiernych osiadań, a więc nośność.

Z tego powodu najistotniejszym kryterium przydatności gruntów niespoistych do robót ziemnych jest minimalna wartość wskaźnika nośności, współczynnika filtracji k (warstwy odsączające) oraz wysadzinowości gruntu (w zależności od miejsca wbudowania).

Wykonawca robót ziemnych wykorzystuje do budowy nasypów taki grunt, jaki ma. Przyjmuje tym samym na siebie odpowiedzialność za uzyskanie wymaganych wartości wskaźnika zagęszczenia IS i nośności wyrażonej przez wtórny moduł wyznaczony płytą VSS – E2.

Literatura

  1. J. Jeż, „Gruntoznawstwo budowlane”, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2004.
  2. PN-S-02205:1998, „Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania”.
  3. S. Majer, M. Kowalów, „Uwagi do specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych dotyczących robót ziemnych”, I Kongres Drogowy „Lepsze drogi – lepsze życie”, Warszawa 2006, s. 387–394.
  4. Z. Wiłun, „Zarys geotechniki”, WKŁ, Warszawa 1987.
  5. R.R. Proctor, „Fundamental Principles of Soil Compaction”, „Engineering News”, 9, 10, 12 i 13/1933.
  6. S. Pisarczyk, „Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badań”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004.
  7. PN-B-02480:1986, „Grunty budowlane. Określenia, symbole, podział i opis gruntów”.
  8. PN-EN ISO 14688-1:2006, „Badania geotechniczne. Oznaczanie i klasyfikowanie gruntów. Część 1: Oznaczanie i opis”.
  9. B. Kozerski, Z. Pazdro, „Hydrogeologia ogólna”, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1990.
  10. PN-EN ISO 14688-2:2006/Ap2:2012, „Badania geotechniczne. Oznaczanie i klasyfikowanie gruntów. Część 2: Zasady klasyfikowania”.
  11. S. Pisarczyk, „Gruntoznawstwo inżynierskie”, PWN, Warszawa 2001.
  12. S. Majer, „Zagęszczanie gruntów niespoistych a wskaźnik jednorodności uziarnienia”, IV Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne technologie w budownictwie drogowym”, Poznań 2009, s. 446–455.
  13. K. Czyżewski, W. Wolski, S. Wójcicki, A. Żbikowski, „Zapory ziemne”, Arkady, Warszawa 1973.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

  • sw sw, 18.10.2014r., 00:13:09 drogi i mosty

Powiązane

Materiały prasowe news Powstaną obwodnice Zabierzowa i Pisza

Powstaną obwodnice Zabierzowa i Pisza Powstaną obwodnice Zabierzowa i Pisza

Rozpoczyna się budowa ponad 10 km obwodnicy Zabierzowa w woj. małopolskim – kierowcy skorzystają z nowej trasy w wakacje 2027 r. Trwają też prace przygotowawcze do ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy...

Rozpoczyna się budowa ponad 10 km obwodnicy Zabierzowa w woj. małopolskim – kierowcy skorzystają z nowej trasy w wakacje 2027 r. Trwają też prace przygotowawcze do ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Pisza w woj. warmińsko-mazurskim.

Materiały prasowe news Dodatkowy 1 mld zł na remonty dróg powiatowych i gminnych

Dodatkowy 1 mld zł na remonty dróg powiatowych i gminnych Dodatkowy 1 mld zł na remonty dróg powiatowych i gminnych

Premier Mateusz Morawiecki zatwierdził listy zadań remontowych na drogach powiatowych i gminnych, które uzyskały dofinasowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w naborze wniosków na 2023 rok....

Premier Mateusz Morawiecki zatwierdził listy zadań remontowych na drogach powiatowych i gminnych, które uzyskały dofinasowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w naborze wniosków na 2023 rok. To dodatkowe środki, przeznaczone wyłącznie na remont dróg lokalnych, dzięki którym rządowe wsparcie uzyskają 1463 zadania, w tym 421 powiatowych i 1042 gminne.

Materiały prasowe news Recykling w konstrukcjach nowoczesnych nawierzchni drogowych – konferencja

Recykling w konstrukcjach nowoczesnych nawierzchni drogowych – konferencja Recykling w konstrukcjach nowoczesnych nawierzchni drogowych – konferencja

Konferencja poświęcona aktualnemu zagadnieniu, jakim jest recykling, odbędzie się 18 października 2023 r. w Warszawie.

Konferencja poświęcona aktualnemu zagadnieniu, jakim jest recykling, odbędzie się 18 października 2023 r. w Warszawie.

Materiały prasowe news Gdzie trafią środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w 2023 r.?

Gdzie trafią środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w 2023 r.? Gdzie trafią środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w 2023 r.?

Dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg trafi nie tylko do dużych miast i na realizację głównych arterii, ale także na drogi gminne i powiatowe.

Dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg trafi nie tylko do dużych miast i na realizację głównych arterii, ale także na drogi gminne i powiatowe.

Materiały prasowe news GDDKiA: 260 km dróg w 2023 r.

GDDKiA: 260 km dróg w 2023 r. GDDKiA: 260 km dróg w 2023 r.

Jakie ułatwienia i nowe odcinki dróg krajowych czekają kierowców i podróżujących w 2023 r.?

Jakie ułatwienia i nowe odcinki dróg krajowych czekają kierowców i podróżujących w 2023 r.?

Materiały prasowe news Powstaną trzy nowe obwodnice w woj. kujawsko-pomorskim

Powstaną trzy nowe obwodnice w woj. kujawsko-pomorskim Powstaną trzy nowe obwodnice w woj. kujawsko-pomorskim

Nowe obwodnice, które powstaną w województwie kujawsko-pomorskim: Brodnicy, Tucholi i Rypina, uzyskały 167,6 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Umowy o dofinansowanie podpisał 9 grudnia...

Nowe obwodnice, które powstaną w województwie kujawsko-pomorskim: Brodnicy, Tucholi i Rypina, uzyskały 167,6 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Umowy o dofinansowanie podpisał 9 grudnia 2022 r. wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Materiały prasowe news Obwodnice Sośnicowic oraz Sierpca z dofinansowaniem rządu

Obwodnice Sośnicowic oraz Sierpca z dofinansowaniem rządu Obwodnice Sośnicowic oraz Sierpca z dofinansowaniem rządu

4 listopada 2022 r. podpisano umowy na dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) budowy dwóch obwodnic: Sośnicowic oraz Sierpca. Łączna kwota rządowego wsparcia dla tych inwestycji wyniesie...

4 listopada 2022 r. podpisano umowy na dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) budowy dwóch obwodnic: Sośnicowic oraz Sierpca. Łączna kwota rządowego wsparcia dla tych inwestycji wyniesie ok. 115,7 mln zł.

Materiały prasowe news Trzy obwodnice w woj. dolnośląskim z rządowym dofinansowaniem

Trzy obwodnice w woj. dolnośląskim z rządowym dofinansowaniem Trzy obwodnice w woj. dolnośląskim z rządowym dofinansowaniem

W województwie dolnośląskim powstaną trzy nowe obwodnice dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). Łączna kwota wsparcia dla zadań zgłoszonych przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego to ok....

W województwie dolnośląskim powstaną trzy nowe obwodnice dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). Łączna kwota wsparcia dla zadań zgłoszonych przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego to ok. 126 mln zł.

news GDDKiA realizuje ponad 1400 km nowych dróg

GDDKiA realizuje ponad 1400 km nowych dróg GDDKiA realizuje ponad 1400 km nowych dróg

Prace budowlane to ostatni etap wieloletniego cyklu realizacji inwestycji drogowej. To właśnie wtedy opracowywane wcześniej studia i projekty zaczynają nabierać konkretnego kształtu.

Prace budowlane to ostatni etap wieloletniego cyklu realizacji inwestycji drogowej. To właśnie wtedy opracowywane wcześniej studia i projekty zaczynają nabierać konkretnego kształtu.

news Niewystarczające środki na drogi lokalne – raport NIK

Niewystarczające środki na drogi lokalne – raport NIK Niewystarczające środki na drogi lokalne – raport NIK

Limit środków na budowę i modernizację dróg lokalnych został wyczerpany w 2016 r., choć Program Rozwoju Obszarów Wiejskich będzie realizowany do 2023 r. Limit środków finansowych na drogi wyniósł ponad...

Limit środków na budowę i modernizację dróg lokalnych został wyczerpany w 2016 r., choć Program Rozwoju Obszarów Wiejskich będzie realizowany do 2023 r. Limit środków finansowych na drogi wyniósł ponad 2 mld 300 mln zł. Ze względu na brak środków wsparcie nie zostało udzielone w przypadku 1859 wniosków (34% wszystkich złożonych). Kwoty objęte wnioskami już w pierwszych naborach prawie trzykrotnie przekroczyły limit środków. Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę, że przy wyborze wniosków do realizacji...

Materiały prasowe news Rządowe środki na drogi samorządowe w województwie łódzkim

Rządowe środki na drogi samorządowe w województwie łódzkim Rządowe środki na drogi samorządowe w województwie łódzkim

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji (10 marca br.) przedstawił lokalne inwestycje drogowe wspierane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) oraz z rezerwy subwencji ogólnej.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji (10 marca br.) przedstawił lokalne inwestycje drogowe wspierane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) oraz z rezerwy subwencji ogólnej.

Jerzy Doroszkiewicz news Politechnika Białostocka i ORLEN Asfalt – wspólna praca nad technologiami drogowymi przyjaznymi środowisku

Politechnika Białostocka i ORLEN Asfalt – wspólna praca nad technologiami drogowymi przyjaznymi środowisku Politechnika Białostocka i ORLEN Asfalt – wspólna praca nad technologiami drogowymi przyjaznymi środowisku

Wymiana doświadczeń i wspólna praca nad rozwojem nowych technologii drogowych przyjaznych środowisku – to najważniejsze cele porozumienia podpisanego między ORLEN Asfalt i Politechniką Białostocką. Projekty...

Wymiana doświadczeń i wspólna praca nad rozwojem nowych technologii drogowych przyjaznych środowisku – to najważniejsze cele porozumienia podpisanego między ORLEN Asfalt i Politechniką Białostocką. Projekty badawcze, które zostaną uruchomione dzięki współpracy z uczelnią, to także szansa na systematyczne unowocześnianie nawierzchni drogowych.

Materiały prasowe news Działania GDDKiA na sieci dróg krajowych – podsumowanie 2021 r. i plany na 2022 r.

Działania GDDKiA na sieci dróg krajowych – podsumowanie 2021 r. i plany na 2022 r. Działania GDDKiA na sieci dróg krajowych – podsumowanie 2021 r. i plany na 2022 r.

Działalność GDDKiA to nie tylko realizacja dużych inwestycji i budowa nowych odcinków dróg, ale także intensywne prace na istniejącej sieci. Są to m.in. przebudowa drogi oraz budowa chodnika, drogi rowerowej...

Działalność GDDKiA to nie tylko realizacja dużych inwestycji i budowa nowych odcinków dróg, ale także intensywne prace na istniejącej sieci. Są to m.in. przebudowa drogi oraz budowa chodnika, drogi rowerowej czy sygnalizacji świetlnej, jak również remonty, polegające na wymianie nawierzchni jezdni czy chodnika. Oto podsumowanie zadań na istniejącej sieci realizowanych w 2021 r. oraz plany w tym zakresie na 2022 r.

Materiały prasowe news Program budowy 100 obwodnic – postęp prac

Program budowy 100 obwodnic – postęp prac Program budowy 100 obwodnic – postęp prac

W kwietniu 2021 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030”. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu...

W kwietniu 2021 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030”. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, rząd przeznaczy 28 mld zł. GDDKiA jest odpowiedzialna za realizację tego programu. Prowadzi intensywne prace przygotowawcze dla 81 obwodnic. Czternaście kolejnych jest już na etapie realizacji. Dla jednej obwodnicy trwa obecnie przetarg na projekt i budowę, a dla czterech poszukiwany jest...

Materiały prasowe news Ponad 345 km – tyle dróg planujemy oddać do ruchu w 2022 r.

Ponad 345 km – tyle dróg planujemy oddać do ruchu w 2022 r. Ponad 345 km – tyle dróg planujemy oddać do ruchu w 2022 r.

Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać...

Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. W 2022 r. GDDKiA planuje oddać do ruchu nieco ponad 345 km nowych dróg krajowych.

Materiały prasowe news Adaptacja dróg krajowych do zmian klimatu

Adaptacja dróg krajowych do zmian klimatu Adaptacja dróg krajowych do zmian klimatu

Zmieniający się klimat sprawia, że zwiększa się liczba ekstremalnych zjawisk pogodowych. One z kolei mają wpływ na infrastrukturę drogową, powodując jej uszkodzenie lub ograniczenia w funkcjonowaniu. Realizując...

Zmieniający się klimat sprawia, że zwiększa się liczba ekstremalnych zjawisk pogodowych. One z kolei mają wpływ na infrastrukturę drogową, powodując jej uszkodzenie lub ograniczenia w funkcjonowaniu. Realizując zadania inwestycyjne, GDDKiA podejmuje szereg działań związanych z ochroną środowiska, które m.in. mają przeciwdziałać zmianom klimatu.

Materiały prasowe news Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030 na ponad 290 mld zł

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030 na ponad 290 mld zł Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030 na ponad 290 mld zł

Sprawna infrastruktura drogowa to jeden z głównych fundamentów szybkiego rozwoju. Nowe drogi krajowe i lokalne to nie tylko lepszy komfort jazdy i wzrost bezpieczeństwa, ale także szansa na nowe inwestycje...

Sprawna infrastruktura drogowa to jeden z głównych fundamentów szybkiego rozwoju. Nowe drogi krajowe i lokalne to nie tylko lepszy komfort jazdy i wzrost bezpieczeństwa, ale także szansa na nowe inwestycje i miejsca pracy. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział realizację kolejnego projektu – Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030. Środki w ramach RPBDK pozwolą dokończyć sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe dają nam ok. 8 tys. km nowoczesnych...

Materiały prasowe news GDDKiA realizuje ponad 1500 km nowych dróg

GDDKiA realizuje ponad 1500 km nowych dróg GDDKiA realizuje ponad 1500 km nowych dróg

Obecnie w realizacji znajduje się 113 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (PBDK) o łącznej długości 1468,3 km i wartości 54 mld zł. Na tym etapie znajduje się również 11...

Obecnie w realizacji znajduje się 113 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (PBDK) o łącznej długości 1468,3 km i wartości 54 mld zł. Na tym etapie znajduje się również 11 obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 (PB100) o łącznej długości 101,2 km i wartości 1,7 mld zł.

Materiały prasowe news Wykonawcy obniżają koszt budowy dróg

Wykonawcy obniżają koszt budowy dróg Wykonawcy obniżają koszt budowy dróg

Zmniejsza się średni koszt budowy kilometra dróg szybkiego ruch, zarówno autostrad jak i dróg ekspresowych. Mówimy tu o wartościach wynikających z podpisanych umów, a nie z ofert z najniższą ceną. Obserwowany...

Zmniejsza się średni koszt budowy kilometra dróg szybkiego ruch, zarówno autostrad jak i dróg ekspresowych. Mówimy tu o wartościach wynikających z podpisanych umów, a nie z ofert z najniższą ceną. Obserwowany jest również spadek wartości najniższych ofert w porównaniu z kosztorysami.

Materiały prasowe news 336 mln zł na drogi dla samorządów

336 mln zł na drogi dla samorządów 336 mln zł na drogi dla samorządów

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała przedstawiony przez rząd podział środków rezerwy subwencji ogólnej na 2021 rok. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, na...

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała przedstawiony przez rząd podział środków rezerwy subwencji ogólnej na 2021 rok. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, na wsparcie zadań samorządowych przeznaczone będzie 335 999 tys. zł.

Materiały prasowe news Inwestycje drogowe – plany GDDKiA

Inwestycje drogowe – plany GDDKiA Inwestycje drogowe – plany GDDKiA

Choć sezon budowlany oficjalnie dopiero rusza, na niektórych inwestycjach – tam, gdzie pozwalała na to technologia – prace były prowadzone nieprzerwanie. Inwestycje na drogach krajowych realizowane są...

Choć sezon budowlany oficjalnie dopiero rusza, na niektórych inwestycjach – tam, gdzie pozwalała na to technologia – prace były prowadzone nieprzerwanie. Inwestycje na drogach krajowych realizowane są zgodnie z harmonogramem, a polskich budów nie zatrzymała ani zima, ani trwająca epidemia COVID-19. Podczas spotkania z przedstawicielami firm wykonawczych, które odbyło się online 10 marca, GDDKiA podsumowała 2020 rok, przedstawiła plany na kolejne lata oraz wzięła udział w dyskusji na temat zmian w...

Materiały prasowe Kolejne inwestycje zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego

Kolejne inwestycje zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego Kolejne inwestycje zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego

Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji kolejnych sześć programów inwestycji dla zadań zwiększających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Zadania będą realizowane w województwach małopolskim,...

Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji kolejnych sześć programów inwestycji dla zadań zwiększających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Zadania będą realizowane w województwach małopolskim, opolskim, wielkopolskim, podkarpackim, zachodniopomorskim i dolnośląskim. Obejmą budowę chodników i infrastruktury niezbędnej dla funkcjonowania granicznego odcinka autostrady, przebudowę skrzyżowań na ronda, a także kompleksową rozbudowę infrastruktury z zastosowaniem elementów zwiększających...

Materiały prasowe news Inwestycje drogowe w sześciu województwach

Inwestycje drogowe w sześciu województwach Inwestycje drogowe w sześciu województwach

Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji programy inwestycji dla zadań drogowych w województwach dolnośląskim, łódzkim, podkarpackim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim. Łączny koszt...

Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji programy inwestycji dla zadań drogowych w województwach dolnośląskim, łódzkim, podkarpackim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim. Łączny koszt tych zadań to ponad 308 mln zł. Inwestycje są związane z poprawą bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego poprzez rozbudowę skrzyżowań, montaż sygnalizacji świetlnej, budowę chodników i ścieżek pieszo–rowerowych, budowę zatok autobusowych, budowę kładki dla pieszych, doświetlenie przejść dla pieszych...

Materiały prasowe news Program budowy 100 obwodnic – postęp prac po roku

Program budowy 100 obwodnic – postęp prac po roku Program budowy 100 obwodnic – postęp prac po roku

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 (PB100) ogłoszono 8 lutego 2020 roku. GDDKiA p podsumowuje postęp prac rok po starcie programu. W 2020 roku podpisano umowy na realizację trzech obwodnic....

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 (PB100) ogłoszono 8 lutego 2020 roku. GDDKiA p podsumowuje postęp prac rok po starcie programu. W 2020 roku podpisano umowy na realizację trzech obwodnic. Dla dziesięciu obwodnic trwają przetargi na realizację, dla kolejnych 33 poszukiwani są wykonawcy dokumentacji projektowej, a dla 54 obwodnic trwa opracowanie dokumentacji lub przygotowanie do ogłoszenia przetargów na dokumentację.

Wybrane dla Ciebie

Odkryj trendy projektowania elewacji »

Odkryj trendy projektowania elewacji » Odkryj trendy projektowania elewacji »

Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? »

Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? » Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? »

Przeciekający dach? Jak temu zapobiec »

Przeciekający dach? Jak temu zapobiec » Przeciekający dach? Jak temu zapobiec »

Dach biosolarny - co to jest? »

Dach biosolarny - co to jest? » Dach biosolarny - co to jest? »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem » Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Jak poprawić izolacyjność akustyczną ścian murowanych »

Jak poprawić izolacyjność akustyczną ścian murowanych »  Jak poprawić izolacyjność akustyczną ścian murowanych »

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacjach natryskowych »

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacjach natryskowych » Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacjach natryskowych »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową » Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Na czym polega fenomen technologii białej wanny »

Na czym polega fenomen technologii białej wanny » Na czym polega fenomen technologii białej wanny »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy » Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

300% rozciągliwości membrany - TAK! »

300% rozciągliwości membrany - TAK! » 300% rozciągliwości membrany - TAK! »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.