Izolacje.com.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Izolacje z pap asfaltowych na mostach

Izolacje z pap asfaltowych na mostach
www.sxc.hu

Izolacje z pap asfaltowych na mostach


www.sxc.hu

Papy bitumiczne (najczęściej asfaltowe) pełnią rolę najbardziej uniwersalnego materiału budowlanego w konstrukcji nawierzchni drogowej. Z jednej strony wykorzystuje się je do ochrony obiektu mostowego (płyty pomostu) przed korozją atmosferyczną i wodą (hydroizolacja), z drugiej stosuje się je jako element konstrukcji drogowej.

Zobacz także

BASCOGLASS Sp. z o. o. Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu Pręty kompozytowe do zbrojenia betonu

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia...

Pręty kompozytowe wykorzystywane są w konstrukcjach budowlanych od kilkudziesięciu lat. Wysoka odporność na korozję, duża wytrzymałość na rozciąganie, obojętność elektromagnetyczna oraz łatwość cięcia to główne czynniki decydujące o wyborze prętów kompozytowych jako zbrojenia konstrukcji. Liczne realizacje, w których zastosowano takie zbrojenie oraz pozytywne wyniki wielu badań świadczą o tym, iż jest ono dobrą alternatywą dla klasycznej stali zbrojeniowej.

Kancelaria Nieruchomości 10 pytań o umowę deweloperską, które musisz zadać przed kupnem mieszkania

10 pytań o umowę deweloperską, które musisz zadać przed kupnem mieszkania 10 pytań o umowę deweloperską, które musisz zadać przed kupnem mieszkania

Planujesz zakup nieruchomości od dewelopera? Dokładne przeczytanie umowy przed jej podpisaniem to podstawa, aby uchronić się przed większymi lub mniejszymi problemami w niedalekiej przyszłości. Nigdy nie...

Planujesz zakup nieruchomości od dewelopera? Dokładne przeczytanie umowy przed jej podpisaniem to podstawa, aby uchronić się przed większymi lub mniejszymi problemami w niedalekiej przyszłości. Nigdy nie wiesz, czy trafisz na uczciwego dewelopera, dlatego zadbaj o swoje interesy lub skorzystaj z pomocy doświadczonych profesjonalistów oferujących kompleksowe doradztwo.

fischer Polska sp. z o.o. Zalecenia dotyczące renowacji istniejącego systemu ETICS

Zalecenia dotyczące renowacji istniejącego systemu ETICS Zalecenia dotyczące renowacji istniejącego systemu ETICS

Przed podjęciem decyzji o wykonaniu dodatkowego docieplenia konieczna jest szczegółowa inwentaryzacja istniejącego układu/systemu ocieplenia oraz podłoża. Ocenę taką należy wykonać etapowo.

Przed podjęciem decyzji o wykonaniu dodatkowego docieplenia konieczna jest szczegółowa inwentaryzacja istniejącego układu/systemu ocieplenia oraz podłoża. Ocenę taką należy wykonać etapowo.

Papa bitumiczna pełni rolę materiału izolacyjnego w związku z warunkami, jakie stwarza nawierzchnia drogowa pracująca w różnych porach roku, oraz z oddziaływaniem skażonego środowiska naturalnego, zwłaszcza powietrza. Dlatego materiał izolacyjny narażony jest na:

  • stałe zawilgocenie przy małych spadkach poprzecznych nawierzchni drogowej,
  • brak możliwości bieżącej konserwacji i lokalnych napraw uszkodzeń izolacji,
  • drgania od obciążeń dynamicznych pomostu w zakresie temperatur od –25 do 55ºC (od 248 do 328 K) w przypadku pomostów stalowych i od –15ºC do 30ºC (od 258 do 303 K) w przypadku pomostów betonowych,
  • możliwość wystąpienia czynnych rys w podłożu betonowym przy jednoczesnym dynamicznym obciążeniu intensywnym ruchem pojazdów, co ma szczególne znaczenie w temperaturach ujemnych,
  • częste, chwilowe, wysokie ciśnienia wody w szczelinach podłoża betonowego (pomosty betonowe lub żelbetowe) oraz szczelinach i pęknięciach nawierzchni spowodowane najazdem koła pojazdu (zjawisko pompowania wody pod oponą pojazdu drogowego),
  • występowanie zjawiska ciśnienia pary wodnej w porach i rysach podłoża betonowego oraz na granicy podłoża i izolacji w przypadku zamknięcia wody pod izolacją (woda technologiczna, woda z opadów atmosferycznych pozostała w wyniku prowadzenia prac w niesprzyjających warunkach atmosferycznych); zjawisko to uwidacznia się szczególnie w momencie rozkładania i zagęszczania gorącej mieszanki mineralno-asfaltowej.

Rola papy bitumicznej stanowiącej element konstrukcji drogowej sprowadza się głównie do:

  • kształtowania przyczepności nawierzchni do podłoża betonowego lub stalowego,
  • relaksacji naprężeń rozciągających (od obciążeń pionowych) i ścinających, które powstają od poziomych składowych obciążenia użytkowego,
  • kompensacji odkształceń pochodzących od pełzania materiału nawierzchni.

Materiały izolacyjne

Obecnie na obiektach inżynierskich jako materiały izolacyjne stosuje się kompozyty organiczne typu powłokowego i arkuszowego.

W materiałach powłokowych obok określonego rodzaju lepiszcza występuje element zbrojący w postaci włókna lub tkaniny, który może być również natury organicznej (np. tkanina poliestrowa) albo pochodzenia nieorganicznego (np. włóknina lub wata szklana). Jako lepiszcza organiczne stosowane są materiały bitumiczne i żywice syntetyczne oraz ich kombinacje w postaci mieszanin bitumów i żywic w różnych stosunkach objętościowych. Ogólny podział tego typu materiałów przedstawiono na rys. 1.

Materiały stosowane w nawierzchniach drogowych w latach 70

Wiele materiałów przedstawionych na rys. 1 zostało sprawdzonych przez autora osobiście lub w zespołach badawczych w warunkach praktycznego wykorzystania na dużych obiektach inżynierskich zarówno na etapie układania, jak i 10-letniej eksploatacji.

Podczas stosowania okazywało się, że np. masy na żywicach poliuretanowych utwardzanych chemicznie wilgocią z powietrza w warunkach in situ (podczas wbudowywania w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych) nie wytrzymywały próby czasu i w jednym z przypadków po 4 latach eksploatacji wystąpiła konieczność wymiany nawierzchni bitumicznej na moście Cłowym w Szczecinie.

Nie tylko te prace z użyciem żywic syntetycznych, chemoutwardzalnych (np. poliuretanowych, epoksydowych) prowadzone na moście Cłowym w Szczecinie, lecz także wiele innych robót w obiektach inżynierskich w Szczecinie i województwie zachodniopomorskim zakończyło się niepowodzeniem. Efektem tego była konieczność przeprowadzenia różnego typu remontów, a nawet wymiany całych nawierzchni, czyli odbudowy układu warstwowego nawierzchni wyłącznie z udziałem lepiszcza bitumicznego.

Właśnie tego typu doświadczenia z materiałami izolacyjnymi na bazie żywic syntetycznych modnych w budownictwie komunikacyjnym w latach 70. i 80. XX w. zadecydowały, że większość robót bitumicznych w obiektach inżynierskich wykonywano z użyciem materiałów, w których lepiszczem był asfalt lub asfalt modyfikowany SBS (styren-butadien-styren).

Już w latach 70. XX w. do remontu nawierzchni asfaltowej na mostach stalowych w ciągu autostrady poznańskiej były stosowane wyłącznie specjalne betony asfaltowe i asfalt lany. Przykład konstrukcji wykonanej w 1978 r. na moście im. Gen. K. Świerczewskiego w ciągu autostrady poznańskiej przedstawiono na rys. 2.

Stosowanie rozwiązań z udziałem lepiszczy asfaltowych znalazło swoje szczególne uzasadnienie na mostach stalowych z płytą pomostową ortotropową. Wynikało to z zagrożeń pochodzących nie tylko od obciążenia ruchem drogowym, wywołującym głównie naprężenia normalne, lecz także, a może przede wszystkim, indukowanych termicznie naprężeń stycznych. Bogate doświadczenia w tym zakresie zdobyto w Niemczech, gdzie po zakończeniu II wojny światowej wiele mostów zniszczonych podczas działań wojennych wymagało odbudowy.

Wybudowane w Niemczech w okresie powojennym mosty na ogół mają grubość blachy 10–12 mm. Od dołu wzmacniane są żeberkami podłużnymi rozmieszczonymi co 30 cm. Na niektórych obiektach zastosowano dodatkowo przyspawane do płyt od góty płaskowniki o wymiarach 15ラ25ラ6 mm w odstępach co 150 mm. Mają one za zadanie zwiększyć sztywność płyty (podobnie jak żebra od dołu płyty) oraz zabezpieczyć nawierzchnię przed ruchami poziomymi i zespolić płytę mostu z nawierzchnią. Przykładowe rozwiązania konstrukcji jezdni na obiektach w Niemczech przedstawiono na rys. 3–4 [2]. 

Mastyks asfaltowy w obu wypadkach stanowi najniższą warstwę nawierzchni. Wraz z masą klejącą (kompozyt żywicy epoksydowej rozcieńczonej smołą i utwardzonej za pomocą katalizatora w procesie in situ) pełni rolę warstwy izolującej płytę mostu oraz część konstrukcji nawierzchni drogowej, w której następuje relaksacja naprężeń powstających w wyniku różnicy pomiędzy wspłczynnikami rozszerzalności przylegających materiałów w związku ze zmianami temperatury i obciążenia od ruchu.

Według przepisów niemieckich bardzo ważny jest skład mastyksu, który powinien zapewniać właściwości izolujące, a także wystarczającą stabilność. Brak właściwej stabilności może być powodem przemieszczeń warstw nawierzchni pod wpływem ruchu.

Materiały stosowane w nawierzchniach drogowych w latach 90

W latach 90. XX w. stosowano przede wszystkim izolacje papowe – prawie wyłącznie papy termozgrzewalne, w których masę powłokową stanowiły polimeroasfalty z udziałem SBS lub APP (ataktyczny polipropylen).

Papy te, mimo produkowania przez różnych producentów, miały identyczny materiał wzmacniający (osnowę), pochodzący od tego samego dostawcy. Była to (i jest w dalszym ciągu) tkanina poliestrowa.

Za zastosowaniem izolacji papowych tego typu przemawiają następujące zalety:

  • niski ciężar 1 m² izolacji nie powoduje nadmiernego obciążenia płyty pomostowej ciężarem własnym,
  • wysoka kohezja masy powłokowej, wynikająca z zastosowania asfaltu modyfikowanego polimerem, i obecność osnowy poliestrowej charakteryzującej się obok wysokiej wytrzymałości na rozciąganie również zdolnością do znacznych odkształceń, zapewniają dobrą zaporę dla wilgoci i roztworów soli (mieszanki odladzające) zagrażających płycie pomostu.

Papy asfaltowe modyfikowane stosowane jako warstwy izolacyjne obiektów mostowych na rynku polskim składają się z osnowy z włókniny poliestrowej o gramaturze 250 g/m² (180 g/m²) przesyconej i powleczonej obustronnie masą polimeroasfaltową. Dolna powierzchnia papy zabezpieczona jest przed sklejeniem w rolce cienką, przezroczystą folią polietylenową, która ulega stopieniu w wyniku ogrzewania płomieniem palnika gazowego w trakcie układania papy. Górna powierzchnia zabezpieczona jest przed sklejeniem posypką mineralną.

Papy te przeznaczone są do wykonywania jednowarstwowych izolacji przeciwwodnych na betonowych (stalowych) obiektach mostowych, przede wszystkim na płytach pomostów, po których odbywa się ruch pojazdów mechanicznych. Układa się je przez przyklejenie na wcześniej zagruntowanym podłożu. Papy te nie wymagają dodatkowych warstw ochronnych, a wykonanie nawierzchni powinno odbyć się w jak najkrótszym terminie po ułożeniu papy. Po prawie 10-letnim okresie eksploatacji nawierzchni asfaltowych z warstwą izolacyjną w postaci papy bitumicznej modyfikowanej można wysnuć pewne wnioski dotyczace przydatności technicznej i trwałości takich nawierzchni. Okazuje się, że w tej technologii dużą rolę odgrywają warunki klimatyczno-pogodowe panujące podczas klejenia papy do podłoża betonowego.

Konsekwencje techniczne pojawiają się zwłaszcza wówczas, gdy papy układa się na wilgotnym podłożu (na wilgotnym betonie w wyniku zabiegów technologicznych lub z powodu opadów atmosferycznych). W takiej sytuacji, zwłaszcza w gorącej porze letniej, tworzą się bąble (skupiska) pary wodnej, przenoszące się dalej w górne warstwy nawierzchni bitumicznej, co może powodować trwałe odkształcenia warstwy ścieralnej nawierzchni i brak szczepności warstwy izolacyjnej z płytą pomostu.

Takich zjawisk nie obserwuje się na moście Cłowym w Szczecinie, gdzie zamiast modnej izolacji z papy zastosowano specjalnie zaprojektowany mastyks wysokogrysowy. Remont tego mostu odbył się latem 1998 r. według technologii opracowanej przez autora i pod jego nadzorem. Opierał się głównie na materiałach asfaltowych i mineralno-asfaltowych. Polegał na całkowitym usunięciu istniejących warstw nawierzchni wraz z warstwą izolacyjną.

W trakcie tych prac stwierdzono, obok uszkodzeń warstw nawierzchniowych, brak przyczepności masy asfaltowej do izolacji z tworzywa syntetycznego, występowanie wody nad izolacją oraz pomiędzy jej warstwami (epoksydową i poliuretanową) oraz degradację betonu zarówno pod krawężnikami (w wyniku ciągłego zalegania wody), jak i innych miejscach płyty. Po zerwaniu starej nawierzchni podłoże betonowe zostało dokładnie oczyszczone, miejsca ubytków uzupełnione masami reprofilującymi cementowo-polimerowymi. Po tym zabiegu powierzchnię płyty zagruntowano asfaltem o penetracji 40/60, modyfikowanym 5-proc. ilością elastomeru LBSK 4555 B (lateks butadieno-styreno-karboksylowy) na gr. ok. 3 mm.

Proces przygotowania lepiszcza odbywał się w kotle do asfaltu lanego typu „reiser”. Warstwę sczepno-izolacyjną wykonano z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA # 0/8 mm o grubości 2,0 cm i wolnej przestrzeni na poziomie ok. 0,5% (m/m). Stabilizację asfaltu na ziarnach kruszywa uzyskano przez zastosowanie znacznych ilości elastomeru LBSK 4555 B w asfalcie (ok. 4% suchej masy w stosunku do asfaltu). Proces zagęszczania MMA prowadzono do momentu pojawienia się lepiszcza asfaltowego na powierzchni warstwy. Dawało to pewność uzyskania pełnej szczelności warstwy przy odpowiedniej odporności na deformacje trwałe w wyniku zastosowania w masie ok. 75% frakcji grysowych.

Dwie kolejne warstwy, tj. wiążąca (ochronna) i ścieralna, wykonane zostały jako mieszanki typu beton asfaltowy o uziarnieniu BA # 0/12,8 mm o zwiększonej odporności na deformacje trwałe i parametrach jak dla warstw ścieralnych. Grubości obu warstw wyniosły ok. 4,0 cm. Na nitce wjazdowej do Szczecina beton asfaltowy warstwy ścieralnej zmodyfikowano elastomerem LBSK 4555 B w ilości 2% w stosunku do ilości lepiszcza. Podyktowane to było większym udziałem w ruchu pojazdów ciężkich. Całość konstrukcji nawierzchni przedstawiono na rys. 5.

Do chwili obecnej obiekt ten znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym, mimo że w okresie budowy mostu Nowocłowego poza ruchem normalnym przejmował również ruch technologiczny, związany z budową nowych obiektów inżynierskich.

Nietypową inwestycją, m.in. ze względu na liczbę warstw konstrukcyjnych nawierzchni, był most stalowy w Dziwnowie, którego remont prowadzono w 1994 r. Wynikało to z charakteru pracy przęsła obiektu (most zwodzony) i konieczności zastosowania jak najlżejszej konstrukcji (odciążenie płyty pomostu). Zastosowana została jedna warstwa z mieszanki mastyksowo-grysowej modyfikowanej 8% LBSK (w stosunku do ilości asfaltu) o składzie pośrednim między asfaltem lanym i mieszanką SMA o uziarnieniu # 0/11 mm.

Produkcja masy odbywała się w kotle do asfaltów lanych typu „rei ser”. Mieszankę w temperaturze ok. 200ºC rozkładano na płytę pomostu (stalową), zabezpieczoną powłoką antykorozyjną. Dodatkowo na płycie pomostu naspawano pręty stalowe, żebrowane, o średnicy 16 mm, jako zabezpieczenie przed przesunięciami mieszanki pod wpływem ruchu i usytuowania przęsła oraz uzyskanie lepszego połączenia z płytą stalową. Grubość wbudowanej mieszanki mastyksowo-grysowej wynosiła 3,0 cm (nad prętami tylko 1,4 cm). Do chwili obecnej obiekt i nawierzchnia pracują bezusterkowo.

Podsumowanie

Właściwe wykonawstwo warstwy izolacyjnej, niezależnie od rodzaju, daje gwarancje bezusterkowego użytkowania całej konstrukcji nawierzchni.

Zapewnia również odpowiednią trwałość płyty pomostu oraz dobre połączenie z warstwami nawierzchni.

Coraz lepszej jakości papy asfaltowe modyfikowane oprócz zabezpieczenia przed szkodliwymi oddziaływaniami środowiska relaksują (przynajmniej częściowo) naprężenia indukowane termicznie oraz w wyniku wtopienia się lepiszcza z papy w spód warstw nawierzchniowych, a także te pochodzące od ruchu pojazdów samochodowych.

Prawidłowe ułożenie izolacji z papy zapewnia skuteczność jej pracy w długim okresie użytkowania.

Dozór technologiczny powinien odbywać się nie tylko na etapie klejenia papy, lecz także w trakcie rozkładania mieszanki mineralno-asfaltowej. Wtedy właśnie można usunąć wszelkie niedociągnięcia związane ze sczepnością papy z podłożem, dające gwarancje dobrej współpracy między materiałami.

Literatura

  1. R. Kilarski, „Analiza i ocena materiałów hydroizolacyjnych na pomosty obiektów mostowych”, Prace IBDiM, Warszawa 1996.
  2. B. Stefańczyk, P. Mieczkowski, „Zastosowanie polimeroasfaltów w budowlanych materiałach izolacyjnych”, Wydawnictwo Informacji Zawodowej WEKA Sp. z o.o., „Błędy i uszkodzenia budowlane oraz ich usuwanie”, Warszawa 2002.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

  • sw sw, 18.10.2014r., 00:22:13 drogi i mosty asfalt papa

Powiązane

SEMA Software Projektowanie konstrukcji dachowych z oprogramowaniem SEMA Software

Projektowanie konstrukcji dachowych z oprogramowaniem SEMA Software Projektowanie konstrukcji dachowych z oprogramowaniem SEMA Software

Dach nie jest samodzielną konstrukcją wolnostojącą. Zintegrowany jest z bryłą budynku, więc powinien współgrać z jego kształtem, elewacją czy ścianami. Przede wszystkim jednak musi spełniać wymogi budowlane....

Dach nie jest samodzielną konstrukcją wolnostojącą. Zintegrowany jest z bryłą budynku, więc powinien współgrać z jego kształtem, elewacją czy ścianami. Przede wszystkim jednak musi spełniać wymogi budowlane. Istotne są również uwarunkowania lokalne. To tylko niektóre czynniki, które należy wziąć pod uwagę, projektując tę przegrodę.

Canada Rubber Polska Szczelny i trwały dach z płynnym silikonem Lastoflex ST

Szczelny i trwały dach z płynnym silikonem Lastoflex ST Szczelny i trwały dach z płynnym silikonem Lastoflex ST

Nowość na polskim rynku – innowacyjny silikon opracowany w systemie zimny dach obniża temperaturę powierzchni, co wydłuża żywotność pokrycia dachowego i pozwala zmniejszyć wydatki związane z pracą instalacji...

Nowość na polskim rynku – innowacyjny silikon opracowany w systemie zimny dach obniża temperaturę powierzchni, co wydłuża żywotność pokrycia dachowego i pozwala zmniejszyć wydatki związane z pracą instalacji klimatyzacyjnych, a także zwiększyć efektywność działania systemów fotowoltaicznych.

PETRALANA Skuteczna izolacja dachu płaskiego

Skuteczna izolacja dachu płaskiego Skuteczna izolacja dachu płaskiego

Mineralna wełna skalna Petralana posiada doskonałe właściwości izolacyjne, a dzięki najwyższej klasie reakcji na ogień (A1) stanowi gwarancję bezpieczeństwa przeciwpożarowego obiektu. Grupa produktów PETRAROOF...

Mineralna wełna skalna Petralana posiada doskonałe właściwości izolacyjne, a dzięki najwyższej klasie reakcji na ogień (A1) stanowi gwarancję bezpieczeństwa przeciwpożarowego obiektu. Grupa produktów PETRAROOF stworzona została z myślą o optymalnej izolacji dachów płaskich. Nie bez znaczenia przy aplikacji wełny skalnej jest jej doskonała zdolność do tłumienia i pochłaniania dźwięków. Uzyskanie izolacyjności akustycznej przegrody jest szczególnie ważne w przypadku hal przemysłowych, gdzie zastosowanie...

Milenium rok założenia 1990 Docieplenie stropów piwnic i garaży

Docieplenie stropów piwnic i garaży Docieplenie stropów piwnic i garaży

W minionych latach przekonywaliśmy audytorów energetycznych i zarządców nieruchomości, aby w audytach i projektach termomodernizacyjnych uwzględnili docieplenie stropów piwnic w celu ograniczenia strat...

W minionych latach przekonywaliśmy audytorów energetycznych i zarządców nieruchomości, aby w audytach i projektach termomodernizacyjnych uwzględnili docieplenie stropów piwnic w celu ograniczenia strat ciepła. Z zadowoleniem spoglądają w przyszłość ci, którzy skorzystali z naszych rad.

Alchimica Polska Sp. z o.o. Renowacja dachu płaskiego szpitala dziecięcego na Saskiej Kępie

Renowacja dachu płaskiego szpitala dziecięcego na Saskiej Kępie Renowacja dachu płaskiego szpitala dziecięcego na Saskiej Kępie

System płynnych membran poliuretanowych Hyperdesmo został opracowany m.in. z myślą o wykonywaniu renowacji wyeksploatowanych pokryć dachowych. Rozwiązanie to można stosować na każdym rodzaju podłoża, należy...

System płynnych membran poliuretanowych Hyperdesmo został opracowany m.in. z myślą o wykonywaniu renowacji wyeksploatowanych pokryć dachowych. Rozwiązanie to można stosować na każdym rodzaju podłoża, należy tylko dobrać właściwy podkład gruntujący. W opisywanym przypadku renowacji dachu Szpitala Dziecięcego im. prof. Bogdanowicza na warszawskiej Saskiej Kępie zastosowano Universal Primer 2K-4060, przeznaczony do gruntowania starej papy bitumicznej i membran asfaltowych.

FAKRO Jakie korzyści niesie ze sobą instalacja rolet zewnętrznych na oknach dachowych?

Jakie korzyści niesie ze sobą instalacja rolet zewnętrznych na oknach dachowych? Jakie korzyści niesie ze sobą instalacja rolet zewnętrznych na oknach dachowych?

Idealnym sposobem, aby zapewnić komfort termiczny na poddaszu w chłodniejsze dni, a jednocześnie zadbać o przyjemny chłód latem, są rolety zewnętrzne na okna dachowe. Ich montaż jest prosty i szybki, a...

Idealnym sposobem, aby zapewnić komfort termiczny na poddaszu w chłodniejsze dni, a jednocześnie zadbać o przyjemny chłód latem, są rolety zewnętrzne na okna dachowe. Ich montaż jest prosty i szybki, a korzyści rewelacyjne.

Gór-Stal Płyty termPIR – nowoczesny izolator

Płyty termPIR – nowoczesny izolator Płyty termPIR – nowoczesny izolator

Słaba izolacja termiczna może przyczyniać się do znacznych strat ciepła, co z kolei przekłada się na wyższe koszty ogrzewania. Czy można ograniczyć wydatki, inwestując w dobrej jakości termoizolację? Oczywiście,...

Słaba izolacja termiczna może przyczyniać się do znacznych strat ciepła, co z kolei przekłada się na wyższe koszty ogrzewania. Czy można ograniczyć wydatki, inwestując w dobrej jakości termoizolację? Oczywiście, że tak – inwestując w płyty izolacyjne termPIR osiągniesz najwyższy standard izolacyjności, a to przełoży się nie tylko na ciepło i komfort w Twoim domu, ale przede wszystkim na niższe rachunki.

Gór-Stal Płyty termPIR® na dach i ścianę

Płyty termPIR® na dach i ścianę Płyty termPIR® na dach i ścianę

Izolacja dachu jest bardzo ważną kwestią w przypadku stawiania domu czy też innego lokalu użytkowego. Nowoczesne płyty termoizolacyjne termPIR® można stosować nie tylko przy ociepleniu stropów i dachów,...

Izolacja dachu jest bardzo ważną kwestią w przypadku stawiania domu czy też innego lokalu użytkowego. Nowoczesne płyty termoizolacyjne termPIR® można stosować nie tylko przy ociepleniu stropów i dachów, ale także przy izolacji ścian. Warto prawidłowo wykonać ocieplenie domu, aby przypadkowo nie narazić się na wysokie rachunki za ogrzewanie.

Rockwool Polska Profesjonalne elementy konstrukcyjne BIM dla budownictwa

Profesjonalne elementy konstrukcyjne BIM dla budownictwa Profesjonalne elementy konstrukcyjne BIM dla budownictwa

W nowoczesnym projektowaniu budynków standardem staje się technologia BIM (Building Information Modeling). Jest to złożony system informacji technicznej, który na podstawie trójwymiarowego modelu obiektu...

W nowoczesnym projektowaniu budynków standardem staje się technologia BIM (Building Information Modeling). Jest to złożony system informacji technicznej, który na podstawie trójwymiarowego modelu obiektu opisuje cechy zastosowanych rozwiązań.

Purinova Sp. z o.o. Turkusowa drużyna Purios ciepło wita pomarańczowego bohatera

Turkusowa drużyna Purios ciepło wita pomarańczowego bohatera Turkusowa drużyna Purios ciepło wita pomarańczowego bohatera

Wy mówicie, a my słuchamy. Wskazujecie na nudne reklamy, inżynierów w garniturach, patrzących z każdego bilbordu i na Mister Muscle Budowlanki w ogrodniczkach. To wszystko już było, a wciąż zapomina się...

Wy mówicie, a my słuchamy. Wskazujecie na nudne reklamy, inżynierów w garniturach, patrzących z każdego bilbordu i na Mister Muscle Budowlanki w ogrodniczkach. To wszystko już było, a wciąż zapomina się o kimś bardzo ważnym.

FATRA Polska Systemy hydroizolacji FATRA

Systemy hydroizolacji FATRA Systemy hydroizolacji FATRA

FATRA Polska jest generalnym dystrybutorem na rynku polskim produktów czeskiej marki FATRA. Już od kilku lat prowadzi sprzedaż membran i folii PVC oraz podłóg PVC i LVT. Bogate portfolio produktowe firmy...

FATRA Polska jest generalnym dystrybutorem na rynku polskim produktów czeskiej marki FATRA. Już od kilku lat prowadzi sprzedaż membran i folii PVC oraz podłóg PVC i LVT. Bogate portfolio produktowe firmy umożliwia kompleksowe realizacje w zakresie systemów hydroizolacji dachów płaskich, stropodachów, dachów zielonych, izolacji balkonów/ tarasów, fundamentów budynków oraz izolacji zbiorników i oczek wodnych.

RAXY Sp. z o.o. Nowoczesne technologie w ciepłych i zdrowych budynkach

Nowoczesne technologie w ciepłych i zdrowych budynkach Nowoczesne technologie w ciepłych i zdrowych budynkach

Poznaj innowacyjne, specjalistyczne produkty nadające przegrodom budowlanym odpowiednią trwałość, izolacyjność cieplną i szczelność. Jakie rozwiązania pozwolą nowe oraz remontowane chronić budynki i konstrukcje?

Poznaj innowacyjne, specjalistyczne produkty nadające przegrodom budowlanym odpowiednią trwałość, izolacyjność cieplną i szczelność. Jakie rozwiązania pozwolą nowe oraz remontowane chronić budynki i konstrukcje?

Kingspan news Projektowanie w chmurze z Autodesk BIM 360

Projektowanie w chmurze z Autodesk BIM 360 Projektowanie w chmurze z Autodesk BIM 360

BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM...

BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM – bogate w dane plany zawierają informacje na temat możliwości produktu/projektu, certyfikatów, kosztów i wielu innych. Integrując każdy znany szczegół elementu w pliku BIM, osoby znajdujące się na planie produktu mają dostęp do informacji na temat specyfikacji, instalacji, przekazania i cyklu życia...

fischer Polska sp. z o.o. Zalecenia dotyczące renowacji istniejącego systemu ETICS

Zalecenia dotyczące renowacji istniejącego systemu ETICS Zalecenia dotyczące renowacji istniejącego systemu ETICS

Przed podjęciem decyzji o wykonaniu dodatkowego docieplenia konieczna jest szczegółowa inwentaryzacja istniejącego układu/systemu ocieplenia oraz podłoża. Ocenę taką należy wykonać etapowo.

Przed podjęciem decyzji o wykonaniu dodatkowego docieplenia konieczna jest szczegółowa inwentaryzacja istniejącego układu/systemu ocieplenia oraz podłoża. Ocenę taką należy wykonać etapowo.

Kancelaria Nieruchomości 10 pytań o umowę deweloperską, które musisz zadać przed kupnem mieszkania

10 pytań o umowę deweloperską, które musisz zadać przed kupnem mieszkania 10 pytań o umowę deweloperską, które musisz zadać przed kupnem mieszkania

Planujesz zakup nieruchomości od dewelopera? Dokładne przeczytanie umowy przed jej podpisaniem to podstawa, aby uchronić się przed większymi lub mniejszymi problemami w niedalekiej przyszłości. Nigdy nie...

Planujesz zakup nieruchomości od dewelopera? Dokładne przeczytanie umowy przed jej podpisaniem to podstawa, aby uchronić się przed większymi lub mniejszymi problemami w niedalekiej przyszłości. Nigdy nie wiesz, czy trafisz na uczciwego dewelopera, dlatego zadbaj o swoje interesy lub skorzystaj z pomocy doświadczonych profesjonalistów oferujących kompleksowe doradztwo.

Joanna Szot Izolacja dachów płaskich

Izolacja dachów płaskich Izolacja dachów płaskich

Zaletą dachów płaskich jest przede wszystkim większa funkcjonalność niż w przypadku dachów stromych i niczym nieograniczone możliwości aranżacji przestrzeni poddasza. Jednak aby tak było, stropodachy muszą...

Zaletą dachów płaskich jest przede wszystkim większa funkcjonalność niż w przypadku dachów stromych i niczym nieograniczone możliwości aranżacji przestrzeni poddasza. Jednak aby tak było, stropodachy muszą być prawidłowo zaizolowane.

Janusz Banera Trendy w zakresie stosowanych technologii izolacji dachów płaskich

Trendy w zakresie stosowanych technologii izolacji dachów płaskich Trendy w zakresie stosowanych technologii izolacji dachów płaskich

W dzisiejszym świecie nic nie jest tak stałe jak ciągły proces zmian. Stale zachodzące zmiany wpływają na całą naszą cywilizację i wszystkie dziedziny naszego życia, tj. produkcję żywności, przemysł odzieżowy,...

W dzisiejszym świecie nic nie jest tak stałe jak ciągły proces zmian. Stale zachodzące zmiany wpływają na całą naszą cywilizację i wszystkie dziedziny naszego życia, tj. produkcję żywności, przemysł odzieżowy, motoryzację, elektronikę i informatykę, energetykę, budownictwo itd.

Redakcja miesięcznika IZOLACJE Materiały rolowe do izolacji fundamentów

Materiały rolowe do izolacji fundamentów Materiały rolowe do izolacji fundamentów

Do najstarszych materiałów stosowanych do hydroizolacji fundamentów można zaliczyć materiały rolowe, które mają tę przewagę nad izolacjami bezspoinowymi, że pozwalają na niemal natychmiastowe zasypanie...

Do najstarszych materiałów stosowanych do hydroizolacji fundamentów można zaliczyć materiały rolowe, które mają tę przewagę nad izolacjami bezspoinowymi, że pozwalają na niemal natychmiastowe zasypanie wykopu, a folie z tworzyw sztucznych - o ile nie są klejone do podłoża - pozwalają na zaizolowanie niestabilnego lub zanieczyszczonego podłoża.

mgr inż. Maciej Rokiel Rolowe materiały bitumiczne

Rolowe materiały bitumiczne Rolowe materiały bitumiczne

Bitumiczne materiały rolowe stosuje się do wykonywania hydroizolacji dachów, a także pionowych i poziomych hydroizolacji elementów budowli mających kontakt z otaczającym gruntem. Obecnie na rynku oferowane...

Bitumiczne materiały rolowe stosuje się do wykonywania hydroizolacji dachów, a także pionowych i poziomych hydroizolacji elementów budowli mających kontakt z otaczającym gruntem. Obecnie na rynku oferowane są różnego rodzaju wyroby tego typu, które mają szczególne cechy i modyfikacje, w zależności m.in. od tego, gdzie są stosowane i kto je produkuje.

dr inż. Michał Babiak Wapno hydratyzowane jako modyfikator asfaltów stosowanych do produkcji materiałów hydroizolacyjnych

Wapno hydratyzowane jako modyfikator asfaltów stosowanych do produkcji materiałów hydroizolacyjnych Wapno hydratyzowane jako modyfikator asfaltów stosowanych do produkcji materiałów hydroizolacyjnych

W celu spowolnienia procesu starzenia asfaltów oraz poprawy ich parametrów termoplastycznych i właściwości reologicznych stosuje się różnego rodzaju modyfikatory. Jednym z nich może być wapno hydratyzowane.

W celu spowolnienia procesu starzenia asfaltów oraz poprawy ich parametrów termoplastycznych i właściwości reologicznych stosuje się różnego rodzaju modyfikatory. Jednym z nich może być wapno hydratyzowane.

dr inż. Paweł Mieczkowski Zabezpieczanie spękań i dylatacji w technologii zalew drogowych na gorąco

Zabezpieczanie spękań i dylatacji w technologii zalew drogowych na gorąco Zabezpieczanie spękań i dylatacji w technologii zalew drogowych na gorąco

W ostatnich latach na rynku krajowym pojawiło się wiele zalew drogowych. Aby wybrać spośród nich właściwy produkt, należy uwzględnić funkcje, które masa ma pełnić w okresie eksploatacyjnym. Potrzebna jest...

W ostatnich latach na rynku krajowym pojawiło się wiele zalew drogowych. Aby wybrać spośród nich właściwy produkt, należy uwzględnić funkcje, które masa ma pełnić w okresie eksploatacyjnym. Potrzebna jest też wiedza dotycząca właściwości wyrobu, zwłaszcza zachowań reologicznych.

Materiały prasowe news Rynek konstrukcji stalowych w Polsce

Rynek konstrukcji stalowych w Polsce Rynek konstrukcji stalowych w Polsce

W wyniku wzrostu popytu oraz gwałtownej zwyżki cen, w ciągu zaledwie dwóch lat wartość rynku konstrukcji stalowych w Polsce zwiększyła się o ponad połowę. Według szacunków analityków Spectis, w 2022 r....

W wyniku wzrostu popytu oraz gwałtownej zwyżki cen, w ciągu zaledwie dwóch lat wartość rynku konstrukcji stalowych w Polsce zwiększyła się o ponad połowę. Według szacunków analityków Spectis, w 2022 r. 100 największych producentów konstrukcji stalowych w Polsce wyprodukowało konstrukcje o wartości ponad 7 mld zł. Główni odbiorcy konstrukcji to budownictwo przemysłowo-magazynowe oraz szeroko rozumiana branża energetyczno-przemysłowa.

Jarosław Guzal TROKOTEX: Przezbroimy świat kompozytem

TROKOTEX: Przezbroimy świat kompozytem TROKOTEX: Przezbroimy świat kompozytem

Dorota Godyń, prezes zarządu TROKOTEX Polymer Group, opisuje zastosowanie prętow kompozytowych jako zamiennika stali, a także wykorzystanie zbiorników z TWS (Tworzywa Wzmacnianego Szkłem). Jak rozwija...

Dorota Godyń, prezes zarządu TROKOTEX Polymer Group, opisuje zastosowanie prętow kompozytowych jako zamiennika stali, a także wykorzystanie zbiorników z TWS (Tworzywa Wzmacnianego Szkłem). Jak rozwija się rynek materiałów kompozytowych?

Materiały prasowe news Ile kosztuje kilometr drogi?

Ile kosztuje kilometr drogi? Ile kosztuje kilometr drogi?

Koszt powstania drogi, od planu do realizacji, zależy od wielu czynników. Znaczenie ma klasa drogi, ukształtowanie terenu, jego geologia, liczba obiektów inżynierskich i węzłów drogowych, nośność nawierzchni...

Koszt powstania drogi, od planu do realizacji, zależy od wielu czynników. Znaczenie ma klasa drogi, ukształtowanie terenu, jego geologia, liczba obiektów inżynierskich i węzłów drogowych, nośność nawierzchni czy zakres prac, jakie są do wykonania na danym odcinku nowo budowanej drogi. Przy uwzględnieniu łącznych kosztów inwestycji liczy się również wartość wypłaconych odszkodowań za przejęte nieruchomości.

Wybrane dla Ciebie

Odkryj trendy projektowania elewacji »

Odkryj trendy projektowania elewacji » Odkryj trendy projektowania elewacji »

Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? »

Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? » Jak estetycznie wykończyć ściany - wewnątrz i na zewnątrz? »

Przeciekający dach? Jak temu zapobiec »

Przeciekający dach? Jak temu zapobiec » Przeciekający dach? Jak temu zapobiec »

Dach biosolarny - co to jest? »

Dach biosolarny - co to jest? » Dach biosolarny - co to jest? »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem » Zobacz, które płyty termoizolacyjne skutecznie ochronią dom przed zimnem »

Jak poprawić izolacyjność akustyczną ścian murowanych »

Jak poprawić izolacyjność akustyczną ścian murowanych »  Jak poprawić izolacyjność akustyczną ścian murowanych »

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacjach natryskowych »

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacjach natryskowych » Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacjach natryskowych »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową » Przekonaj się, jak inni izolują pianką poliuretanową »

Na czym polega fenomen technologii białej wanny »

Na czym polega fenomen technologii białej wanny » Na czym polega fenomen technologii białej wanny »

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń Podpowiadamy, jak wybrać system ociepleń

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy » Podpowiadamy, jak skutecznie przeprowadzić renowacje piwnicy »

300% rozciągliwości membrany - TAK! »

300% rozciągliwości membrany - TAK! » 300% rozciągliwości membrany - TAK! »

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Izolacje.com.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.izolacje.com.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.izolacje.com.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.