Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2019 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Izolacje z pap asfaltowych na mostach

dr inż. Paweł Mieczkowski  |  IZOLACJE 2/2010  |  29.07.2011  |  1
Izolacje z pap asfaltowych na mostach
Izolacje z pap asfaltowych na mostach
www.sxc.hu

Papy bitumiczne (najczęściej asfaltowe) pełnią rolę najbardziej uniwersalnego materiału budowlanego w konstrukcji nawierzchni drogowej. Z jednej strony wykorzystuje się je do ochrony obiektu mostowego (płyty pomostu) przed korozją atmosferyczną i wodą (hydroizolacja), z drugiej stosuje się je jako element konstrukcji drogowej.

Papa bitumiczna pełni rolę materiału izolacyjnego w związku z warunkami, jakie stwarza nawierzchnia drogowa pracująca w różnych porach roku, oraz z oddziaływaniem skażonego środowiska naturalnego, zwłaszcza powietrza. Dlatego materiał izolacyjny narażony jest na:

  • stałe zawilgocenie przy małych spadkach poprzecznych nawierzchni drogowej,
  • brak możliwości bieżącej konserwacji i lokalnych napraw uszkodzeń izolacji,
  • drgania od obciążeń dynamicznych pomostu w zakresie temperatur od –25 do 55ºC (od 248 do 328 K) w przypadku pomostów stalowych i od –15ºC do 30ºC (od 258 do 303 K) w przypadku pomostów betonowych,
  • możliwość wystąpienia czynnych rys w podłożu betonowym przy jednoczesnym dynamicznym obciążeniu intensywnym ruchem pojazdów, co ma szczególne znaczenie w temperaturach ujemnych,
  • częste, chwilowe, wysokie ciśnienia wody w szczelinach podłoża betonowego (pomosty betonowe lub żelbetowe) oraz szczelinach i pęknięciach nawierzchni spowodowane najazdem koła pojazdu (zjawisko pompowania wody pod oponą pojazdu drogowego),
  • występowanie zjawiska ciśnienia pary wodnej w porach i rysach podłoża betonowego oraz na granicy podłoża i izolacji w przypadku zamknięcia wody pod izolacją (woda technologiczna, woda z opadów atmosferycznych pozostała w wyniku prowadzenia prac w niesprzyjających warunkach atmosferycznych); zjawisko to uwidacznia się szczególnie w momencie rozkładania i zagęszczania gorącej mieszanki mineralno-asfaltowej.

Rola papy bitumicznej stanowiącej element konstrukcji drogowej sprowadza się głównie do:

  • kształtowania przyczepności nawierzchni do podłoża betonowego lub stalowego,
  • relaksacji naprężeń rozciągających (od obciążeń pionowych) i ścinających, które powstają od poziomych składowych obciążenia użytkowego,
  • kompensacji odkształceń pochodzących od pełzania materiału nawierzchni.

Materiały izolacyjne

Obecnie na obiektach inżynierskich jako materiały izolacyjne stosuje się kompozyty organiczne typu powłokowego i arkuszowego.

W materiałach powłokowych obok określonego rodzaju lepiszcza występuje element zbrojący w postaci włókna lub tkaniny, który może być również natury organicznej (np. tkanina poliestrowa) albo pochodzenia nieorganicznego (np. włóknina lub wata szklana). Jako lepiszcza organiczne stosowane są materiały bitumiczne i żywice syntetyczne oraz ich kombinacje w postaci mieszanin bitumów i żywic w różnych stosunkach objętościowych. Ogólny podział tego typu materiałów przedstawiono na rys. 1.

Materiały stosowane w nawierzchniach drogowych w latach 70

Wiele materiałów przedstawionych na rys. 1 zostało sprawdzonych przez autora osobiście lub w zespołach badawczych w warunkach praktycznego wykorzystania na dużych obiektach inżynierskich zarówno na etapie układania, jak i 10-letniej eksploatacji.

Podczas stosowania okazywało się, że np. masy na żywicach poliuretanowych utwardzanych chemicznie wilgocią z powietrza w warunkach in situ (podczas wbudowywania w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych) nie wytrzymywały próby czasu i w jednym z przypadków po 4 latach eksploatacji wystąpiła konieczność wymiany nawierzchni bitumicznej na moście Cłowym w Szczecinie.

Nie tylko te prace z użyciem żywic syntetycznych, chemoutwardzalnych (np. poliuretanowych, epoksydowych) prowadzone na moście Cłowym w Szczecinie, lecz także wiele innych robót w obiektach inżynierskich w Szczecinie i województwie zachodniopomorskim zakończyło się niepowodzeniem. Efektem tego była konieczność przeprowadzenia różnego typu remontów, a nawet wymiany całych nawierzchni, czyli odbudowy układu warstwowego nawierzchni wyłącznie z udziałem lepiszcza bitumicznego.

Właśnie tego typu doświadczenia z materiałami izolacyjnymi na bazie żywic syntetycznych modnych w budownictwie komunikacyjnym w latach 70. i 80. XX w. zadecydowały, że większość robót bitumicznych w obiektach inżynierskich wykonywano z użyciem materiałów, w których lepiszczem był asfalt lub asfalt modyfikowany SBS (styren-butadien-styren).

Już w latach 70. XX w. do remontu nawierzchni asfaltowej na mostach stalowych w ciągu autostrady poznańskiej były stosowane wyłącznie specjalne betony asfaltowe i asfalt lany. Przykład konstrukcji wykonanej w 1978 r. na moście im. Gen. K. Świerczewskiego w ciągu autostrady poznańskiej przedstawiono na rys. 2.

Stosowanie rozwiązań z udziałem lepiszczy asfaltowych znalazło swoje szczególne uzasadnienie na mostach stalowych z płytą pomostową ortotropową. Wynikało to z zagrożeń pochodzących nie tylko od obciążenia ruchem drogowym, wywołującym głównie naprężenia normalne, lecz także, a może przede wszystkim, indukowanych termicznie naprężeń stycznych. Bogate doświadczenia w tym zakresie zdobyto w Niemczech, gdzie po zakończeniu II wojny światowej wiele mostów zniszczonych podczas działań wojennych wymagało odbudowy.

Wybudowane w Niemczech w okresie powojennym mosty na ogół mają grubość blachy 10–12 mm. Od dołu wzmacniane są żeberkami podłużnymi rozmieszczonymi co 30 cm. Na niektórych obiektach zastosowano dodatkowo przyspawane do płyt od góty płaskowniki o wymiarach 15ラ25ラ6 mm w odstępach co 150 mm. Mają one za zadanie zwiększyć sztywność płyty (podobnie jak żebra od dołu płyty) oraz zabezpieczyć nawierzchnię przed ruchami poziomymi i zespolić płytę mostu z nawierzchnią. Przykładowe rozwiązania konstrukcji jezdni na obiektach w Niemczech przedstawiono na rys. 3–4 [2]. 

Potrzebujesz więcej TREŚCI?

Odbierz TUTAJ
IZO-newslettera »

Mastyks asfaltowy w obu wypadkach stanowi najniższą warstwę nawierzchni. Wraz z masą klejącą (kompozyt żywicy epoksydowej rozcieńczonej smołą i utwardzonej za pomocą katalizatora w procesie in situ) pełni rolę warstwy izolującej płytę mostu oraz część konstrukcji nawierzchni drogowej, w której następuje relaksacja naprężeń powstających w wyniku różnicy pomiędzy wspłczynnikami rozszerzalności przylegających materiałów w związku ze zmianami temperatury i obciążenia od ruchu.

Według przepisów niemieckich bardzo ważny jest skład mastyksu, który powinien zapewniać właściwości izolujące, a także wystarczającą stabilność. Brak właściwej stabilności może być powodem przemieszczeń warstw nawierzchni pod wpływem ruchu.

Czytaj dalej Materiały stosowane w nawierzchniach drogowych w latach 90

Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 2/2010

Komentarze

(1)
sw | 18.10.2014, 00:22
drogi i mosty asfalt papa
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie


Wybierz najlepszy materiał do ociepleń »


Czym różnią się materiały do izolacji poszczególnych elementów budynku? ZOBACZ »


Poznaj sposoby izolacji dachu płaskiego »

Jak wykonać ocieplenie w systemie ETICS?

Jaki materiał zastosować na dachu płaskim, zielonym, odwróconym, a jak na dachu pokrytym wcześniej papą termozgrzewalną?
czytaj dalej »

W przypadku budynków istniejących należy dokładnie sprawdzić jakość... czytaj dalej »

Uzyskaj tytuł mgr. inż. i uprawnienia budowlane!


Wiedza i umiejętności praktyczne zdobyte podczas studiów drugiego stopnia... ZOBACZ »


Jak zabezpieczyć budynek przed drganiami?

Skuteczna ochrona przed wilgocią »

Zapewnienie dobrej wibroakustyki dla budynku to coraz częściej wyzwanie dla świadomych i wymagających klientów. czytaj dalej » W budynkach nowo wznoszonych barierę dla wody gruntowej stanowi hydroizolacja zewnętrzna ścian piwnic i... czytaj dalej »

Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr...  czytaj dalej »


Na czym polegają prace uszczelniające?

Wszystko o izolacji instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych »

Prace uszczelniające mają na celu odcięcie niebezpiecznych materiałów, substancji lub po prostu... czytaj dalej » Produkty przeznaczone do instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, jak i... czytaj dalej »

Chemia budowlana - porady ekspertów »


Masz wątpliwości i pytania jak rozwiązać Twój problem techniczny? Dobierz stosowną technologię do Twoich potrzeb... ZOBACZ »


Czego użyć do izolacji dachu?

Czym ocieplić piwnicę lub garaż?

Rozwiązaniem, które zapewnia optymalne zaizolowanie są... czytaj dalej » Izolacja stropów nad garażami podziemnymi musi spełniać wysokie wymagania akustyczne, cieplne i przeciwpożarowe... czytaj dalej »

Malowanie kafli krok po kroku »


Malowanie kafli to wciąż mało popularny sposób zmiany wystroju wnętrza... ZOBACZ »


Co warto wiedzieć o systemach natryskowych?

Jak zabezpieczyć budynek przed wilgocią?

Budynek ocieplony pianką jest szczelny akustycznie a przede wszystkim...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Planujesz wymianę dachu? Sprawdź »


Dzięki lekkości dachówek nie ma potrzeby wzmacniania Twojej starej struktury dachowej. W niektórych przypadkach jest nawet... ZOBACZ »


Elewacja, która wygląda jak drewno, marmur czy kamień »

Szukasz pomysłu na wykończenie elewacji? Sprawdź

Ładna fasada stanowi wizerunek budynku. Estetyczny wygląd elewacji często...
czytaj dalej »

Tynki cienkowarstwowe tworzą ochronno-dekoracyjną zewnętrzną warstwę o wysokiej odporności na... czytaj dalej »

Ekspert Budowlany - zlecenia

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
7/8/2020

Aktualny numer:

Izolacje 7/8/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Tarasy wentylowane
  • - Zastosowanie kruszyw lekkich
Zobacz szczegóły
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Flowcrete Polska Sp. z o.o.
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Jesteśmy producentem i dystrybutorem materiałów do wykonywania bezspoinowch posadzek żywicznych -...
Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Trudno wyobrazić sobie nowoczesny dom bez jego wizytówki, czyli balkonu lub tarasu. Elementy te stanowią dodatkową powierzchnię, która pozwala na chwilę oddechu na...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.