Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Izolacje z pap asfaltowych na mostach

dr inż. Paweł Mieczkowski  |  IZOLACJE 2/2010  |  29.07.2011  |  1
Izolacje z pap asfaltowych na mostach
Izolacje z pap asfaltowych na mostach
www.sxc.hu

Papy bitumiczne (najczęściej asfaltowe) pełnią rolę najbardziej uniwersalnego materiału budowlanego w konstrukcji nawierzchni drogowej. Z jednej strony wykorzystuje się je do ochrony obiektu mostowego (płyty pomostu) przed korozją atmosferyczną i wodą (hydroizolacja), z drugiej stosuje się je jako element konstrukcji drogowej.

Papa bitumiczna pełni rolę materiału izolacyjnego w związku z warunkami, jakie stwarza nawierzchnia drogowa pracująca w różnych porach roku, oraz z oddziaływaniem skażonego środowiska naturalnego, zwłaszcza powietrza. Dlatego materiał izolacyjny narażony jest na:

  • stałe zawilgocenie przy małych spadkach poprzecznych nawierzchni drogowej,
  • brak możliwości bieżącej konserwacji i lokalnych napraw uszkodzeń izolacji,
  • drgania od obciążeń dynamicznych pomostu w zakresie temperatur od –25 do 55ºC (od 248 do 328 K) w przypadku pomostów stalowych i od –15ºC do 30ºC (od 258 do 303 K) w przypadku pomostów betonowych,
  • możliwość wystąpienia czynnych rys w podłożu betonowym przy jednoczesnym dynamicznym obciążeniu intensywnym ruchem pojazdów, co ma szczególne znaczenie w temperaturach ujemnych,
  • częste, chwilowe, wysokie ciśnienia wody w szczelinach podłoża betonowego (pomosty betonowe lub żelbetowe) oraz szczelinach i pęknięciach nawierzchni spowodowane najazdem koła pojazdu (zjawisko pompowania wody pod oponą pojazdu drogowego),
  • występowanie zjawiska ciśnienia pary wodnej w porach i rysach podłoża betonowego oraz na granicy podłoża i izolacji w przypadku zamknięcia wody pod izolacją (woda technologiczna, woda z opadów atmosferycznych pozostała w wyniku prowadzenia prac w niesprzyjających warunkach atmosferycznych); zjawisko to uwidacznia się szczególnie w momencie rozkładania i zagęszczania gorącej mieszanki mineralno-asfaltowej.

Rola papy bitumicznej stanowiącej element konstrukcji drogowej sprowadza się głównie do:

  • kształtowania przyczepności nawierzchni do podłoża betonowego lub stalowego,
  • relaksacji naprężeń rozciągających (od obciążeń pionowych) i ścinających, które powstają od poziomych składowych obciążenia użytkowego,
  • kompensacji odkształceń pochodzących od pełzania materiału nawierzchni.

Materiały izolacyjne

Obecnie na obiektach inżynierskich jako materiały izolacyjne stosuje się kompozyty organiczne typu powłokowego i arkuszowego.

W materiałach powłokowych obok określonego rodzaju lepiszcza występuje element zbrojący w postaci włókna lub tkaniny, który może być również natury organicznej (np. tkanina poliestrowa) albo pochodzenia nieorganicznego (np. włóknina lub wata szklana). Jako lepiszcza organiczne stosowane są materiały bitumiczne i żywice syntetyczne oraz ich kombinacje w postaci mieszanin bitumów i żywic w różnych stosunkach objętościowych. Ogólny podział tego typu materiałów przedstawiono na rys. 1.

Materiały stosowane w nawierzchniach drogowych w latach 70

Wiele materiałów przedstawionych na rys. 1 zostało sprawdzonych przez autora osobiście lub w zespołach badawczych w warunkach praktycznego wykorzystania na dużych obiektach inżynierskich zarówno na etapie układania, jak i 10-letniej eksploatacji.

Podczas stosowania okazywało się, że np. masy na żywicach poliuretanowych utwardzanych chemicznie wilgocią z powietrza w warunkach in situ (podczas wbudowywania w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych) nie wytrzymywały próby czasu i w jednym z przypadków po 4 latach eksploatacji wystąpiła konieczność wymiany nawierzchni bitumicznej na moście Cłowym w Szczecinie.

Nie tylko te prace z użyciem żywic syntetycznych, chemoutwardzalnych (np. poliuretanowych, epoksydowych) prowadzone na moście Cłowym w Szczecinie, lecz także wiele innych robót w obiektach inżynierskich w Szczecinie i województwie zachodniopomorskim zakończyło się niepowodzeniem. Efektem tego była konieczność przeprowadzenia różnego typu remontów, a nawet wymiany całych nawierzchni, czyli odbudowy układu warstwowego nawierzchni wyłącznie z udziałem lepiszcza bitumicznego.

Właśnie tego typu doświadczenia z materiałami izolacyjnymi na bazie żywic syntetycznych modnych w budownictwie komunikacyjnym w latach 70. i 80. XX w. zadecydowały, że większość robót bitumicznych w obiektach inżynierskich wykonywano z użyciem materiałów, w których lepiszczem był asfalt lub asfalt modyfikowany SBS (styren-butadien-styren).

Już w latach 70. XX w. do remontu nawierzchni asfaltowej na mostach stalowych w ciągu autostrady poznańskiej były stosowane wyłącznie specjalne betony asfaltowe i asfalt lany. Przykład konstrukcji wykonanej w 1978 r. na moście im. Gen. K. Świerczewskiego w ciągu autostrady poznańskiej przedstawiono na rys. 2.

Stosowanie rozwiązań z udziałem lepiszczy asfaltowych znalazło swoje szczególne uzasadnienie na mostach stalowych z płytą pomostową ortotropową. Wynikało to z zagrożeń pochodzących nie tylko od obciążenia ruchem drogowym, wywołującym głównie naprężenia normalne, lecz także, a może przede wszystkim, indukowanych termicznie naprężeń stycznych. Bogate doświadczenia w tym zakresie zdobyto w Niemczech, gdzie po zakończeniu II wojny światowej wiele mostów zniszczonych podczas działań wojennych wymagało odbudowy.

Wybudowane w Niemczech w okresie powojennym mosty na ogół mają grubość blachy 10–12 mm. Od dołu wzmacniane są żeberkami podłużnymi rozmieszczonymi co 30 cm. Na niektórych obiektach zastosowano dodatkowo przyspawane do płyt od góty płaskowniki o wymiarach 15ラ25ラ6 mm w odstępach co 150 mm. Mają one za zadanie zwiększyć sztywność płyty (podobnie jak żebra od dołu płyty) oraz zabezpieczyć nawierzchnię przed ruchami poziomymi i zespolić płytę mostu z nawierzchnią. Przykładowe rozwiązania konstrukcji jezdni na obiektach w Niemczech przedstawiono na rys. 3–4 [2]. 

Potrzebujesz więcej TREŚCI?

Odbierz TUTAJ
IZO-newslettera »

Mastyks asfaltowy w obu wypadkach stanowi najniższą warstwę nawierzchni. Wraz z masą klejącą (kompozyt żywicy epoksydowej rozcieńczonej smołą i utwardzonej za pomocą katalizatora w procesie in situ) pełni rolę warstwy izolującej płytę mostu oraz część konstrukcji nawierzchni drogowej, w której następuje relaksacja naprężeń powstających w wyniku różnicy pomiędzy wspłczynnikami rozszerzalności przylegających materiałów w związku ze zmianami temperatury i obciążenia od ruchu.

Według przepisów niemieckich bardzo ważny jest skład mastyksu, który powinien zapewniać właściwości izolujące, a także wystarczającą stabilność. Brak właściwej stabilności może być powodem przemieszczeń warstw nawierzchni pod wpływem ruchu.

Czytaj dalej Materiały stosowane w nawierzchniach drogowych w latach 90

Artykuł pochodzi z: miesięcznika IZOLACJE 2/2010

Komentarze

(1)
sw | 18.10.2014, 00:22
drogi i mosty asfalt papa
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie


Jak zapewnić trwałość mocowania elewacji?


Wsporniki przejmują ciężar muru i za pomocą zabetonowanych szyn kotwiących lub kotew przekazują go na ścianę nośną... ZOBACZ »


Czego użyć do izolacji balkonu, a czego do izolacji dachu?

Szukasz wpustu balkonowego dobrej jakości?

Najczęściej spotykane w polskim budownictwie dachy to dachy płaskie, pokryte papą lub blachą, więc... czytaj dalej » Wpust balkonowy prosty, wpust balkonowy skośny, ogrzewany lub nieogrzewany? Co wybrać? czytaj dalej »

Jak i czym ocieplić poddasze?


W systemie termoizolacji na krokwiach, która z pewnością jest najbardziej efektywną metodą termoizolacji, stosuje się... ZOBACZ »



Gdy ważna jest termoizolacyjność i estetyka...

Tłumienie dźwięków uderzeniowych i drgań budynków. Zobacz »

Ukryte mocowanie oznacza, że łączniki płyt są niewidoczne, co poprawia...
czytaj dalej »

Zapewnienie dobrej wibroakustyki dla budynku to coraz częściej wyzwanie dla świadomych i wymagających... czytaj dalej »

Dlaczego hydroizolacja budynków jest tak ważna?

Wyniki badań statystycznych wskazują, że ok. 80% wszystkich uszkodzeń obiektów budowlanych sprowadza się w rezultacie do problemów z nieszczelną hydroizolacją.  czytaj dalej »


Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »

Jak usunąć wilgoć ze ścian?

W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i eketrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?


Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa i czyszczeniu... ZOBACZ »


Dowiedz się więcej o hydroizolacji dachów »

Popularność tego materiału rośnie. Dlaczego?

Dostarczamy innowacyjne systemy hydroizolacji oraz pokryć dachowych, mające na celu zmianę sposobu życia i pracy naszych klientów... czytaj dalej » To nowoczesny materiał termoizolacyjny, który zdobył... czytaj dalej »

Czego użyć do izolacji kanałów wentylacyjnych?


Systemy ochrony energii w budownictwie i w instalacjach technicznych, spełniają najbardziej restrykcyjne normy europejskie definiując... ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Szukasz wpustu balkonowego dobrej jakości?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Wpust balkonowy prosty, wpust balkonowy skośny, ogrzewany lub nieogrzewany? Co wybrać? czytaj dalej »

Czego jeszcze nie wiesz o izolacji natryskowej?


Poliole to grupa wyrobów przeznaczonych do wytwarzania szerokiej gamy poliuretanów, które... ZOBACZ »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Synthos S.A. Synthos S.A.
Grupa Kapitałowa Synthos S.A. jest jednym z największych producentów surowców chemicznych w Polsce. Spółka jest pierwszym w Europie...
11/12/2019

Aktualny numer:

Izolacje 11/12/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja poddaszy użytkowych
  • - Okładziny podłogowe
Zobacz szczegóły
Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

W aktualnych przepisach prawa podatkowego nie znajdziemy wielu ulg, które obowiązywały w poprzednich latach. Wśród nich jest ulga remontowo- modernizacyjna. Niektórzy...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.