Beton na drogach to dobre rozwiązanie
Betonowa autostrada A1 na odcinku obwodnica Częstochowy, oddana do użytku w 2019 r.
SPC
Prawie 60% kierowców w Polsce dobrze ocenia rosnącą liczbę budowanych dróg o nawierzchniach betonowych w sieci autostrad i dróg krajowych, a prawie 50% – w sieci dróg samorządowych – tak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu 2020 r. przez firmy ARC Rynek i Opinia oraz Data Tribe. Blisko 40% użytkowników dróg wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi, najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.
Zobacz także
Kingspan news Projektowanie w chmurze z Autodesk BIM 360
BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM...
BIM (inaczej: modelowanie informacji o budynku) to proces wykorzystania danych do tworzenia bardziej kompleksowych planów i modeli w budownictwie. Modelowanie trójwymiarowe to tylko jeden z aspektów BIM – bogate w dane plany zawierają informacje na temat możliwości produktu/projektu, certyfikatów, kosztów i wielu innych. Integrując każdy znany szczegół elementu w pliku BIM, osoby znajdujące się na planie produktu mają dostęp do informacji na temat specyfikacji, instalacji, przekazania i cyklu życia...
Materiały prasowe news Nowe źródła finansowania w programie Czyste Powietrze
Program „Czyste Powietrze” ma zapewnione trwałe, stabilne, wieloletnie źródło finansowania. Dzięki temu ponad 145 tys. polskich rodzin otrzyma wsparcie, zostanie wymienionych ok. 111 tys. źródeł ciepła,...
Program „Czyste Powietrze” ma zapewnione trwałe, stabilne, wieloletnie źródło finansowania. Dzięki temu ponad 145 tys. polskich rodzin otrzyma wsparcie, zostanie wymienionych ok. 111 tys. źródeł ciepła, a blisko 100 tys. budynków zostanie zmodernizowanych energetycznie. NFOŚiGW podpisał 16 umów ze wszystkimi wfośigw na dystrybucję środków z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Łączna kwota dofinansowania to 6,4 mld zł.
Materiały prasowe news Mistrzostwo wraca do Unii Oświęcim
Austrotherm jest częścią triumfu Re-Plast Unii Oświęcim, która zdobyła Mistrzostwo Polski w hokeju na lodzie w sezonie 2023/2024. Złotego gola na wagę zwycięstwa i dziewiątego w historii tytułu mistrzowskiego...
Austrotherm jest częścią triumfu Re-Plast Unii Oświęcim, która zdobyła Mistrzostwo Polski w hokeju na lodzie w sezonie 2023/2024. Złotego gola na wagę zwycięstwa i dziewiątego w historii tytułu mistrzowskiego zdobył Litwin, Mark Kaleinikovas.
Z badania, które przeprowadzono w lipcu 2020 r. na ogólnopolskiej próbie 1000 aktywnych kierowców wynika, że 85% kierowców zna nawierzchnie betonowe. Największą popularnością betonówki cieszą się wśród mieszkańców województwa zachodniopomorskiego (100% znajomości), a najmniejszą wśród mieszkańców województwa podlaskiego (64% znajomości).
57,8% kierowców dobrze oceniło rosnącą liczbę budowanych betonowych dróg krajowych i autostrad (11,8% źle), a 46,1% dobrze oceniło rosnącą liczbę budowanych betonowych dróg samorządowych (16,4% źle). Wraz ze wzrostem doświadczenia kierowców i wzrostem deklarowanych przebiegów rocznych kierowcy wyżej oceniali rosnącą liczbę budowanych dróg betonowych zarówno krajowych – 63%, jak i samorządowych – 50%.
„Z dużym zainteresowaniem, ale też satysfakcją czytam wyniki tych badań. 85% kierowców ma świadomość, że jedzie po nawierzchni betonowej i odróżnia ją od dominującego asfaltu, a prawie 60% dobrze ocenia fakt istnienia takiej alternatywy na drogach. Zawsze przypuszczałem, a teraz wiem, że użytkownicy dróg zwracają uwagę na trwałość, koszty utrzymania, a także aspekty środowiskowe związane z drogami betonowymi” – skomentował prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Z przeprowadzonego badania wynika, że 56,6% badanych kierowców uważa, iż nawierzchnie betonowe są trwalsze niż asfaltowe. Jedynie 11% kierowców było przeciwnego zdania.
Kierowcom są powszechnie znane zalety dróg betonowych, a najbardziej brak koleinowania – na co zwróciło uwagę 58,8% pytanych. Jedynie 15,2% kierowców nie wskazało znajomości żadnej z zalet betonówek.
Kierowcy oceniali także warunki jazdy po nawierzchni betonowej. 73,9% z nich dobrze oceniło bezpieczeństwo jazdy na drodze betonowej, 71,2% podkreśliło komfort poruszania się po drodze betonowej, a 47,2% dobrze odniosło się do eksploatacji i zużycia paliwa.
Polska jest krajem, w którym wzrost ruchu pojazdów ciężkich jest znaczny. Z doświadczeń innych krajów i opracowań naukowych wynika, przy natężeniu ruchu pojazdów ciężkich przekraczającym 5 tys. pojazdów na dobę, nawierzchnia drogi powinna być wykonana z betonu. Na długotrwałe, sięgające minimum 30 lat, przeniesienie ruchu pojazdów ciężkich pozwala ponad 3-krotnie większa trwałość dróg betonowych niż dróg asfaltowych.39,1% badanych kierowców wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.
Co czwarty kierowca – 25,5% wskazał – że przy wyborze rodzaju nawierzchni powinny się liczyć koszty utrzymania drogi, a co piąty – 21%, że przy wyborze technologii budowy drogi istotne są aspekty środowiskowe.
„Stowarzyszenie Producentów Cementu od wielu lat promuje budowę dróg betonowych. Jesteśmy przekonani o wielu zaletach tej technologii, zwłaszcza w aspekcie trwałości, bezpieczeństwa czy kosztów liczonych w całym cyklu użytkowania. Wyniki załączonego reprezentatywnego badania kierowców potwierdzają, że wielu z nich jest zadowolonych z możliwości użytkowania betonówek” – podsumował Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Na koniec 2019 r. w sieci 4121,3 km dróg krajowych i autostrad w Polsce było ok. 750 km dróg o nawierzchni betonowej (ok. 18%). Kolejne odcinki betonowe realizowane są m.in. na autostradzie A1, drodze S17, S2, S5, S7 i S61.
W Polsce mamy także ponad 1000 km lokalnych dróg betonowych – wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC) każdego roku powstaje kolejnych ok. 150 km lokalnych dróg betonowych.
Źródło: SPC