Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Nowe drogi ekspresowe w 2018 r.

Materiały prasowe  |  13.11.2018
Nowe drogi ekspresowe w 2018 r.
Nowe drogi ekspresowe w 2018 r.
GDDKiA

Oddane do ruchu w ostatnich miesiącach kolejne odcinki nowoczesnych dróg szybkiego ruchu pozwoliły przekroczyć próg 2000 km dróg ekspresowych w Polsce. Obecnie mamy ich ok. 2038 km a rok 2018 jeszcze się nie skończył. Drogi ekspresowe połączyły Białystok z Warszawą, Trójmiasto z województwem mazowieckim, a do końca grudnia przejdziemy z północy na południe w ciągu S3 od Szczecina przez Zieloną Górę, Legnicę i autostradę A4 do Bolkowa w okolicach granicy z Czechami. Prace nad nowymi drogami nie zaczynają się jednak na placach budowy. Dlatego ostatni kwartał br. zaowocuje przetargami na prace przygotowawcze (ok. 700 km) i realizację (ok. 130 km).

Z Białegostoku do Berlina w 8 godzin

W 2018 r. dokończono połączenia dużych miast i regionów Polski oraz ominięto kolejne aglomeracje i tereny silnie zurbanizowane. Kierowcy korzystają już z połączenia Białegostoku w ciągu S8 aż do obwodnicy Warszawy. To nie tylko krótszy czas przejazdu, ale także wyższy komfort i poziom bezpieczeństwa kierowców.

Tylko przez ostatnie 3 lata udostępniono kierowcom niemal 100 km nowo wybudowanych odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Białymstokiem. Wartości realizowanych na tych kontraktach robót przekroczyły 3 mld zł. Razem z wcześniej wybudowanymi fragmentami dwujezdniowej S8 z pasami awaryjnymi daje to ok. 180 km bezpiecznego połączenia pomiędzy stolicami Polski i Podlasia.

Zobacz też: 330 mln zł na poprawę stanu dróg krajowych

Budowa S8 na odcinku Wyszków - Białystok była dofinansowana ze środków unijnych zarówno w ramach POIiŚ na lata 2007-2013 jak i lata 2014-2020. W ramach obecnej persperktywy dofinansowanie unijne wyniosło blisko 1,5 mld zł.

Połączenie portów w Szczecinie z Ukrainą i Czechami

Tylko w ciągu ostatnich miesięcy udostępniono kierowcom ponad 100 km S3 w województwach lubskim i dolnośląskim. Do końca roku GDDKiA planuje otworzyć kolejne blisko 45 km tej trasy. To pozwoli kierowcom podróżującym ze Szczecina na południe Polski ominąć aglomeracje Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry i Legnicy, następnie przeciąć bezkolizyjnie autostradę A4 i dojechać do Bolkowa. Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącej szwedzkie Malmö z greckim Chania na Krecie.

Dalsze odcinki S3 są już projektowane i będą powstawać sukcesywnie w 2021 i 2023 r. Południowy fragment S3 podzielono na dwa odcinki: węzeł Bolków - w. Kamienna Góra Północ mający ponad 16 km. Przebiega on przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi ok. 320 m. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r.  Udostępnienie drugiego, przygranicznego odcinka S3 w. Kamienna Góra Północ - w. Lubawka o długości ok. 15,3 km, planowane jest na drugą połowę 2021 r., a wartość robót wyniesie prawie 880 mln zł.

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce, a więc zarówno odcinków już oddanych jak i tych projektowanych, jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,96 mld zł, z czego dofinansowanie wynosi 1,89 mld zł.

Ekspresowo z Gdańska do woj. mazowieckiego i dalej na południe

Kolejne otwarcia dotyczyły S7. Najpierw do ruchu oddano 25-kilometrową obwodnicę Radomia omijającą miasto po jego zachodniej stronie. Przejazd nią pozwala zaoszczędzić co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt. Budowa kosztowała ok. 728,2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jeszcze przed 1.11 udostępniono kierowcom 40 km drogi ekspresowej S7 na Żuławach w dwóch fragmentach między Koszwałami a Elblągiem. Tym samym mają już do dyspozycji ponad 203 km drogi ekspresowej aż do granicy z woj. mazowieckim. Tak jak przy poprzednich inwestycjach budowa była współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to blisko 3,75 mld zł a dofinansowanie ponad 2 mld zł.

Dalsze odcinki S7 są w budowie lub wkrótce ruszy ich realizacja w terenie. Kierowcy korzystają już niemal z połowy budowanego właśnie odcinka Chęciny-Jędrzejów (ok. 21 km), a kolejne 7 km ma być udostępnione jeszcze w tym roku. Trwa budowa 8-kilometrowego odcinka od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej. Kolejne odcinki S7, 73 km od granicy z woj. warmińsko-mazurskim aż do obwodnicy Płońska, są już w toku i mają być oddane do ruchu w połowie 2021 r. Obecnie trwają procedury związane z uzyskanie zezwoleń na realizację, a wiosną przyszłego roku rozpoczną się prace w terenie.

Podpisano też umowy z wykonawcami odcinków od Szczepanowic do Nowej Huty (21 km) oraz na nowy wylot z Warszawy do obwodnicy Grójca (ok. 29 km) a w przygotowaniu jest ostatni fragment S7 od granicy woj. do Szczepanowic (24 km). Kierowcy ukończoną ekspresową S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r.

W przygotowaniu jest także ponad 57-kilometrowy odcinek od Płońska do obwodnicy Warszawy. Dla odcinka Płońsk - Czosnów opracowywana jest koncepcja programowa, a wiosną przyszłego roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji (ten odcinek ma zapewnione finansowanie).

Projektanci pracują także nad koncepcją programową dla odcinka Czosnów - Kiełpin, a na dalszy fragment trasy łączący się z obwodnicą Warszawy toczy się przetarg na opracowanie dokumentacji. S7 od Czosnowa do Warszawy jest obecnie poza limitem 135 mld zł przewidzianych na realizację zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23.
 
Przy zapewnieniu finansowania wylot z Warszawy w kierunku Gdańska mógłby zostać oddany do ruchu w drugiej połowie 2024 roku. Tym samym z Gdańska aż do Rabki Zdroju przejechalibyśmy drogą ekspresową i autostradą z wyjątkiem dwujezdniowego odcinka od Krakowa do Myślenic.

Źródło: GDDKIA

[drogi krajowe, budowa dróg, obwodnica, drogi ekspresowe, GDDKiA, ruch drogowy, sieć drogowa, autostrady, budowa autostrad]

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Najlepszy system stropowy?


Betonowe stropy można produkować na różne sposoby – z betonu przygotowanego na placu budowy lub w fabryce, gdzie panują kutemu optymalne warunki. ZOBACZ »


"Wirtualne malowanie" - wykonaj sam symulację online »

Dobierz najlepszy materiał izolacyjny »

Obok wiedzy na temat produktów, równie istotna jest znajomość technologii, którą... czytaj dalej » Niski poziom ochrony cieplnej generuje wysokie koszty utrzymania budynku, stanowiące duże obciążenie budżetu... czytaj dalej »


Zgarnij bony o wartości 100zł. Zobacz jak »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?

3 kroki do Super CashBack
czytaj dalej »

Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa w czyszczeniu... czytaj dalej »

Czym skutecznie zaizolować fundament?

Zadaniem hydroizolacji jest zablokowanie dostępu wody i wilgoci do wnętrza obiektu budowlanego. Istnieje kilka rodzajów izolacji krystalizujących, a ich znajomość ułatwia zaprojektowanie i wykonanie szczelnej budowli. czytaj dalej »

 


Jak zapewnić trwałość mocowania elewacji?


Wsporniki przejmują ciężar muru i za pomocą zabetonowanych szyn kotwiących lub kotew przekazują go na ścianę nośną... ZOBACZ »


Płynne membrany poliuretanowe - gdzie je stosować?

Uszczelnianie obiektów inżynieryjnych - jak to robią specjaliści?

Siła związania do podłoża przekraczająca 20 kg/cm2, wysoka odporność na niszczące czynniki eksploatacyjne...
czytaj dalej »

Jak prawidłowo chronić ściany fundamentwe i zapewnić gwarancję żywotności obiektu? czytaj dalej »

Jak wykonać trwałe posadzki?

Jakich technologii oraz materiałów użyć do wykonania podłóg przemysłowych, naprawy betonów lub przeprowadzenia renowacji posadzek?  czytaj dalej »


Dowiedz się więcej o hydroizolacji dachów »

Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »

Dostarczamy innowacyjne systemy hydroizolacji oraz pokryć dachowych, mające na celu zmianę sposobu życia i pracy naszych klientów... czytaj dalej » W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i elektrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest... czytaj dalej »

Jak mocować elewacje wentylowane?


Jak w realnych warunkach zachowują się różne systemy mocowań elewacji wentylowanych? ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Jak zabezpieczyć rury przed stratami ciepła?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Czym powinieneś kierować się przy wyborze odpowiedniej izolacji rur? czytaj dalej »

Innowacyjny system kompozytowych wzmocnień konstrukcji »


W przypadku gdy temperatura przekroczy temperaturę zeszklenia, wówczas żywica nie jest... ZOBACZ »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Alpha Dam Alpha Dam
O FIRMIE Alpha Dam Sp. z o.o. produkuje od ponad 10 lat profesjonalne materiały wodochronne i przeciwwilgociowe dla budownictwa.  Do 2008...
9/2019

Aktualny numer:

Izolacje 9/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne rozwiązania elewacyjne
  • - Jakość wykonania izolacji z szarego styropianu
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.