Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2019 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Drogi betonowe - dokonania i wyzwania

Materiały prasowe  |  18.05.2015
SPC

Ponad 400 uczestników wzięło udział w seminarium pt. "Drogi betonowe - dokonania i wyzwania", które odbyło się 14 maja na terenie Targów Kielce, podczas Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego "Autostrada - Polska". Organizatorem spotkania było Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).

Seminarium prowadzili: Andrzej Ptak - przewodniczący SPC (prezes zarządu Grupy Ożarów S.A.), Dariusz Gawlak – wiceprzewodniczący SPC (prezes zarządu Cementowni Warta S.A.) oraz prof. Jan Deja - dyrektor Biura SPC. W spotkaniu wzięło udział ponad 400 osób.

Czy wiesz że: Konkurs na dyrektora GDDKiA nie został rozstrzygnięty?

"Czas, który poświęciliśmy na popularyzowanie idei budowy dróg betonowych został dobrze wykorzystany. Dzisiaj chcemy pokazać co dzieje się w związku z budową dróg betonowych, poznać doświadczenia wykonawców, porozmawiać o faktach i mitach związanych z drogami betonowymi" - mówił Andrzej Ptak, przewodniczący SPC, otwierając seminarium.

"Takiej frekwencji na tej sali nie było nawet w chwili otwarcia targów. To oznacza, że temat seminarium, który zaproponowaliśmy jest dla wielu osób w Polsce bardzo ważny.

Właśnie ponad 20 lat temu, na targach w Kielcach, zaczęliśmy mówić po raz pierwszy o drogach betonowych, zaczęliśmy pokazywać, że beton może być uzasadnioną alternatywą dla nawierzchni asfaltowych. Wiele udało się zrobić prze te 20 lat. Obecnie mamy doświadczenia w postaci wybudowanych 600 km dróg ekspresowych i autostrad betonowych. Powstało także ponad 600 km lokalnych dróg betonowych. Dysponujemy nowoczesnymi dokumentami technicznymi, które pomagają projektować i budować drogi betonowe. Są także w Polsce firmy, maszyny i ludzie przygotowani do budowy dróg betonowych.

Podczas tegorocznych targów "Autostrada - Polska" na stoisku SPC można było się przekonać, że beton jest innowacyjnym i nowoczesnym rozwiązaniem. Obecnie w budownictwie drogowym w Polsce nie ma miejsca na monokulturę. Beton stał się wyzwaniem i mobilizuje nawet wykonawców nawierzchni bitumicznych do innowacyjnych działań" - mówił prof. Jan Deja.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykorzystując nie tylko doświadczenia polskie, ale także niemieckie, czeskie i austriackie,  zdecydowała o wybudowaniu około 810 km dróg ekspresowych i autostrad z betonu w nowej perspektywie unijnej.

Budowa dróg - perspektywy

W pierwszej części seminarium Michał Perliński z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju przedstawił "Program budowy dróg w latach 2014-2023". W tym czasie zostanie zbudowanych 1861,8 km dróg ekspresowych i autostrad oraz 360 km obwodnic miast.

Wacław Michalski, szef Departamentu Technologii GDDKiA przedstawił analizy wielokryterialne (pod kątem ruchowym, analizę hałasu, analizę zalet i wad wykonania, analizę kosztów budowy i utrzymania, analizę cen materiałów i analizę jednorodności), które przeprowadził w 2014 r.

Analizy GDDKiA jednoznacznie wskazały, że nawierzchnie betonowe zapewniają niższy łączny koszt budowy i późniejszej eksploatacji dróg szybkiego ruchu (tzw. whole life costs). Z wyliczeń Generalnej Dyrekcji wynika, że już na etapie budowy oszczędności z tytułu wyboru nawierzchni betonowej sięgną 670 mln złotych.

Do zabudowy w technologii betonowej wytypowano odcinki z natężeniem ruchu przekraczającym 20 tys. pojazdów na dobę, odcinki z tzw. ruchem pełzającym pojazdów (wjazdy, wyloty i obwodnice miast) oraz odcinki narażone na większe natężenie ruchu pojazdów ciężkich.

Prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej zaprezentował odświeżony "Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych". Przygotowanie tego dokumentu, niezwykle istotnego dla projektantów i wykonawców, odbyło się dzięki zaangażowaniu Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Doświadczenia z placu budowy

Drugą część seminarium zdominował prezentacje polskich wykonawców nawierzchni betonowych. Joanna Szatanek, technolog betonu z firmy Budimex przedstawiała doświadczenia z realizacji betonowego odcinka drogi S8 Róża - Wrocław. Około 20 km betonowej drogi ekspresowej budowano tam od października 2011 roku do lutego 2014 r.

Przeczytaj też: Ponad ćwierć wieku konferencji Awarie Budowlane

22 kwietnia br. częstochowska firma Budpol rozpoczęła pierwsze układanie nawierzchni betonowej na zadaniu III odcinka autostrady A1 Stryków - Tuszyn. W ciągu 2 dni firma ułożyła 1200 metrów nawierzchni betonowej o szerokości 11 metrów. Piotr Smolarczyk, właściciel Budpol-u prezentował swoje doświadczenia związane nie tylko z realizacją betonowej austostrady A1 Stryków - Tuszyn, ale także drogi S8, drogi DK94 oraz nawierzchni lotniskowych.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »

W 1995 roku firma Heilit + Woerner zbudowała pierwszy nowoczesny odcinek drogi betonowej w Polsce na autostradzie A4. Obecnie H+W jest częścią firmy Strabag. Andrzej Szeniszewski poinformował o innych realizacjach betonowych Strabaga. Według niego Strabag posiada własne - realizowane na wyłączne zamówienie maszyny do układania nawierzchni betonowych.

Michał Żurek z tarnowskiej firmy Wesbud przedstawił realizacje betonowe na terenie Tarnowa. Wesbud od kilkunastu lat buduje drogi i ulice betonowe, place betonowe oraz betonowe ścieżki rowerowe.

Zobacz wykaz produktów niezbędnych do renowacji budynku

Nawierzchnie betonowe

O hałaśliwości betonowych nawierzchni drogowych mówił w swoim referacie prof. Władysław Gardziejczyk z Politechniki Białostockiej.

Wiesław Dąbrowski z firmy OAT mówił o kierunkach rozwoju cichych nawierzchni betonowych. Według niego, doświadczenia niemieckie jednoznacznie wskazują, że najlepsze efekty z punktu widzenia cichych nawierzchni betonowych uzyskuje się w przypadku wykonywania nawierzchni z odkrytym kruszywem oraz w przypadku teksturowania nawierzchni metodą Grinding.

"To głównie w tym kierunku będzie zmierzał rozwój cichych nawierzchni betonowych w najbliższych 20 latach. Trzecim kierunkiem rozwoju będą nawierzchnie kompozytowe, w których konstrukcję nośną będzie stanowił beton. Konstrukcja ta będzie pokrywana cienką warstwą ochronną np. na bazie żywic poliuretanowych" - tłumaczył Wiesław Dąbrowski.

Źródło: SPC

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Wybierz najlepszy materiał do ociepleń »


Czym różnią się materiały do izolacji poszczególnych elementów budynku? ZOBACZ »


Poznaj sposoby izolacji dachu płaskiego »

Jak wykonać ocieplenie w systemie ETICS?

Jaki materiał zastosować na dachu płaskim, zielonym, odwróconym, a jak na dachu pokrytym wcześniej papą termozgrzewalną?
czytaj dalej »

W przypadku budynków istniejących należy dokładnie sprawdzić jakość... czytaj dalej »

Uzyskaj tytuł mgr. inż. i uprawnienia budowlane!


Wiedza i umiejętności praktyczne zdobyte podczas studiów drugiego stopnia... ZOBACZ »


Jak zabezpieczyć budynek przed drganiami?

Skuteczna ochrona przed wilgocią »

Zapewnienie dobrej wibroakustyki dla budynku to coraz częściej wyzwanie dla świadomych i wymagających klientów. czytaj dalej » W budynkach nowo wznoszonych barierę dla wody gruntowej stanowi hydroizolacja zewnętrzna ścian piwnic i... czytaj dalej »

Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr...  czytaj dalej »


Na czym polegają prace uszczelniające?

Wszystko o izolacji instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych »

Prace uszczelniające mają na celu odcięcie niebezpiecznych materiałów, substancji lub po prostu... czytaj dalej » Produkty przeznaczone do instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, jak i... czytaj dalej »

Chemia budowlana - porady ekspertów »


Masz wątpliwości i pytania jak rozwiązać Twój problem techniczny? Dobierz stosowną technologię do Twoich potrzeb... ZOBACZ »


Czego użyć do izolacji dachu?

Czym ocieplić piwnicę lub garaż?

Rozwiązaniem, które zapewnia optymalne zaizolowanie są... czytaj dalej » Izolacja stropów nad garażami podziemnymi musi spełniać wysokie wymagania akustyczne, cieplne i przeciwpożarowe... czytaj dalej »

Malowanie kafli krok po kroku »


Malowanie kafli to wciąż mało popularny sposób zmiany wystroju wnętrza... ZOBACZ »


Co warto wiedzieć o systemach natryskowych?

Jak zabezpieczyć budynek przed wilgocią?

Budynek ocieplony pianką jest szczelny akustycznie a przede wszystkim...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Planujesz wymianę dachu? Sprawdź »


Dzięki lekkości dachówek nie ma potrzeby wzmacniania Twojej starej struktury dachowej. W niektórych przypadkach jest nawet... ZOBACZ »


Elewacja, która wygląda jak drewno, marmur czy kamień »

Szukasz pomysłu na wykończenie elewacji? Sprawdź

Ładna fasada stanowi wizerunek budynku. Estetyczny wygląd elewacji często...
czytaj dalej »

Tynki cienkowarstwowe tworzą ochronno-dekoracyjną zewnętrzną warstwę o wysokiej odporności na... czytaj dalej »

Ekspert Budowlany - zlecenia

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
7/8/2020

Aktualny numer:

Izolacje 7/8/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Tarasy wentylowane
  • - Zastosowanie kruszyw lekkich
Zobacz szczegóły
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Flowcrete Polska Sp. z o.o.
Flowcrete Polska Sp. z o.o. Jesteśmy producentem i dystrybutorem materiałów do wykonywania bezspoinowch posadzek żywicznych -...
Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Dlaczego warto zadbać o balkon i taras?

Trudno wyobrazić sobie nowoczesny dom bez jego wizytówki, czyli balkonu lub tarasu. Elementy te stanowią dodatkową powierzchnię, która pozwala na chwilę oddechu na...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.