Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

Drogi betonowe - dokonania i wyzwania

Materiały prasowe  |  18.05.2015
SPC

Ponad 400 uczestników wzięło udział w seminarium pt. "Drogi betonowe - dokonania i wyzwania", które odbyło się 14 maja na terenie Targów Kielce, podczas Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego "Autostrada - Polska". Organizatorem spotkania było Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).

Seminarium prowadzili: Andrzej Ptak - przewodniczący SPC (prezes zarządu Grupy Ożarów S.A.), Dariusz Gawlak – wiceprzewodniczący SPC (prezes zarządu Cementowni Warta S.A.) oraz prof. Jan Deja - dyrektor Biura SPC. W spotkaniu wzięło udział ponad 400 osób.

Czy wiesz że: Konkurs na dyrektora GDDKiA nie został rozstrzygnięty?

"Czas, który poświęciliśmy na popularyzowanie idei budowy dróg betonowych został dobrze wykorzystany. Dzisiaj chcemy pokazać co dzieje się w związku z budową dróg betonowych, poznać doświadczenia wykonawców, porozmawiać o faktach i mitach związanych z drogami betonowymi" - mówił Andrzej Ptak, przewodniczący SPC, otwierając seminarium.

"Takiej frekwencji na tej sali nie było nawet w chwili otwarcia targów. To oznacza, że temat seminarium, który zaproponowaliśmy jest dla wielu osób w Polsce bardzo ważny.

Właśnie ponad 20 lat temu, na targach w Kielcach, zaczęliśmy mówić po raz pierwszy o drogach betonowych, zaczęliśmy pokazywać, że beton może być uzasadnioną alternatywą dla nawierzchni asfaltowych. Wiele udało się zrobić prze te 20 lat. Obecnie mamy doświadczenia w postaci wybudowanych 600 km dróg ekspresowych i autostrad betonowych. Powstało także ponad 600 km lokalnych dróg betonowych. Dysponujemy nowoczesnymi dokumentami technicznymi, które pomagają projektować i budować drogi betonowe. Są także w Polsce firmy, maszyny i ludzie przygotowani do budowy dróg betonowych.

Podczas tegorocznych targów "Autostrada - Polska" na stoisku SPC można było się przekonać, że beton jest innowacyjnym i nowoczesnym rozwiązaniem. Obecnie w budownictwie drogowym w Polsce nie ma miejsca na monokulturę. Beton stał się wyzwaniem i mobilizuje nawet wykonawców nawierzchni bitumicznych do innowacyjnych działań" - mówił prof. Jan Deja.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykorzystując nie tylko doświadczenia polskie, ale także niemieckie, czeskie i austriackie,  zdecydowała o wybudowaniu około 810 km dróg ekspresowych i autostrad z betonu w nowej perspektywie unijnej.

Budowa dróg - perspektywy

W pierwszej części seminarium Michał Perliński z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju przedstawił "Program budowy dróg w latach 2014-2023". W tym czasie zostanie zbudowanych 1861,8 km dróg ekspresowych i autostrad oraz 360 km obwodnic miast.

Wacław Michalski, szef Departamentu Technologii GDDKiA przedstawił analizy wielokryterialne (pod kątem ruchowym, analizę hałasu, analizę zalet i wad wykonania, analizę kosztów budowy i utrzymania, analizę cen materiałów i analizę jednorodności), które przeprowadził w 2014 r.

Analizy GDDKiA jednoznacznie wskazały, że nawierzchnie betonowe zapewniają niższy łączny koszt budowy i późniejszej eksploatacji dróg szybkiego ruchu (tzw. whole life costs). Z wyliczeń Generalnej Dyrekcji wynika, że już na etapie budowy oszczędności z tytułu wyboru nawierzchni betonowej sięgną 670 mln złotych.

Do zabudowy w technologii betonowej wytypowano odcinki z natężeniem ruchu przekraczającym 20 tys. pojazdów na dobę, odcinki z tzw. ruchem pełzającym pojazdów (wjazdy, wyloty i obwodnice miast) oraz odcinki narażone na większe natężenie ruchu pojazdów ciężkich.

Prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej zaprezentował odświeżony "Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych". Przygotowanie tego dokumentu, niezwykle istotnego dla projektantów i wykonawców, odbyło się dzięki zaangażowaniu Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Doświadczenia z placu budowy

Drugą część seminarium zdominował prezentacje polskich wykonawców nawierzchni betonowych. Joanna Szatanek, technolog betonu z firmy Budimex przedstawiała doświadczenia z realizacji betonowego odcinka drogi S8 Róża - Wrocław. Około 20 km betonowej drogi ekspresowej budowano tam od października 2011 roku do lutego 2014 r.

Przeczytaj też: Ponad ćwierć wieku konferencji Awarie Budowlane

22 kwietnia br. częstochowska firma Budpol rozpoczęła pierwsze układanie nawierzchni betonowej na zadaniu III odcinka autostrady A1 Stryków - Tuszyn. W ciągu 2 dni firma ułożyła 1200 metrów nawierzchni betonowej o szerokości 11 metrów. Piotr Smolarczyk, właściciel Budpol-u prezentował swoje doświadczenia związane nie tylko z realizacją betonowej austostrady A1 Stryków - Tuszyn, ale także drogi S8, drogi DK94 oraz nawierzchni lotniskowych.

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA – kliknij tutaj »

W 1995 roku firma Heilit + Woerner zbudowała pierwszy nowoczesny odcinek drogi betonowej w Polsce na autostradzie A4. Obecnie H+W jest częścią firmy Strabag. Andrzej Szeniszewski poinformował o innych realizacjach betonowych Strabaga. Według niego Strabag posiada własne - realizowane na wyłączne zamówienie maszyny do układania nawierzchni betonowych.

Michał Żurek z tarnowskiej firmy Wesbud przedstawił realizacje betonowe na terenie Tarnowa. Wesbud od kilkunastu lat buduje drogi i ulice betonowe, place betonowe oraz betonowe ścieżki rowerowe.

Zobacz wykaz produktów niezbędnych do renowacji budynku

Nawierzchnie betonowe

O hałaśliwości betonowych nawierzchni drogowych mówił w swoim referacie prof. Władysław Gardziejczyk z Politechniki Białostockiej.

Wiesław Dąbrowski z firmy OAT mówił o kierunkach rozwoju cichych nawierzchni betonowych. Według niego, doświadczenia niemieckie jednoznacznie wskazują, że najlepsze efekty z punktu widzenia cichych nawierzchni betonowych uzyskuje się w przypadku wykonywania nawierzchni z odkrytym kruszywem oraz w przypadku teksturowania nawierzchni metodą Grinding.

"To głównie w tym kierunku będzie zmierzał rozwój cichych nawierzchni betonowych w najbliższych 20 latach. Trzecim kierunkiem rozwoju będą nawierzchnie kompozytowe, w których konstrukcję nośną będzie stanowił beton. Konstrukcja ta będzie pokrywana cienką warstwą ochronną np. na bazie żywic poliuretanowych" - tłumaczył Wiesław Dąbrowski.

Źródło: SPC

Zbudujtoznami.pl

BUILDNOW

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Dlaczego hydroizolacja budynków jest tak ważna?

Wyniki badań statystycznych wskazują, że ok. 80% wszystkich uszkodzeń obiektów budowlanych sprowadza się w rezultacie do problemów z nieszczelną hydroizolacją.  czytaj dalej »


Czego użyć do izolacji balkonu, a czego do izolacji dachu?

Szukasz wpustu balkonowego dobrej jakości?

Najczęściej spotykane w polskim budownictwie dachy to dachy płaskie, pokryte papą lub blachą, więc... czytaj dalej » Wpust balkonowy prosty, wpust balkonowy skośny, ogrzewany lub nieogrzewany? Co wybrać? czytaj dalej »

Jak i czym ocieplić poddasze?


W systemie termoizolacji na krokwiach, która z pewnością jest najbardziej efektywną metodą termoizolacji, stosuje się... ZOBACZ »



Gdy ważna jest termoizolacyjność i estetyka...

Tłumienie dźwięków uderzeniowych i drgań budynków. Zobacz »

Ukryte mocowanie oznacza, że łączniki płyt są niewidoczne, co poprawia...
czytaj dalej »

Zapewnienie dobrej wibroakustyki dla budynku to coraz częściej wyzwanie dla świadomych i wymagających... czytaj dalej »

Jak zapewnić trwałość mocowania elewacji?


Wsporniki przejmują ciężar muru i za pomocą zabetonowanych szyn kotwiących lub kotew przekazują go na ścianę nośną... ZOBACZ »


Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »

Jak usunąć wilgoć ze ścian?

W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i eketrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest...
czytaj dalej »

Wilgoć pojawiająca się w budynku i związana z nią pleśń szkodzą naszemu zdrowiu, powodują wyższe rachunki za ogrzewanie i niszczą mury. czytaj dalej »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?


Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa i czyszczeniu... ZOBACZ »


Dowiedz się więcej o hydroizolacji dachów »

Popularność tego materiału rośnie. Dlaczego?

Dostarczamy innowacyjne systemy hydroizolacji oraz pokryć dachowych, mające na celu zmianę sposobu życia i pracy naszych klientów... czytaj dalej » To nowoczesny materiał termoizolacyjny, który zdobył... czytaj dalej »

Czego użyć do izolacji kanałów wentylacyjnych?


Systemy ochrony energii w budownictwie i w instalacjach technicznych, spełniają najbardziej restrykcyjne normy europejskie definiując... ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Szukasz wpustu balkonowego dobrej jakości?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Wpust balkonowy prosty, wpust balkonowy skośny, ogrzewany lub nieogrzewany? Co wybrać? czytaj dalej »

Czego jeszcze nie wiesz o izolacji natryskowej?


Poliole to grupa wyrobów przeznaczonych do wytwarzania szerokiej gamy poliuretanów, które... ZOBACZ »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Synthos S.A. Synthos S.A.
Grupa Kapitałowa Synthos S.A. jest jednym z największych producentów surowców chemicznych w Polsce. Spółka jest pierwszym w Europie...
11/12/2019

Aktualny numer:

Izolacje 11/12/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Modernizacja poddaszy użytkowych
  • - Okładziny podłogowe
Zobacz szczegóły
Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

Ulga remontowo-modernizacyjna w PIT 2017

W aktualnych przepisach prawa podatkowego nie znajdziemy wielu ulg, które obowiązywały w poprzednich latach. Wśród nich jest ulga remontowo- modernizacyjna. Niektórzy...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.