Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

GDDKiA podsumowuje rok 2012

Materiały prasowe  |  20.12.2012
GDDKiA podsumowała rok 2012
GDDKiA podsumowała rok 2012

716 km dróg oddanych kierowcom do grudnia 2012 r., ponad 22 mld zł zrealizowanego planu finansowego, niemal 10 mld złotych zrefundowanych przez Unię Europejską, prawie miliard zł wpływów z Krajowego Systemu Poboru Opłat. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje 2012 rok.

W budowie i przebudowie jest obecnie ponad 600 kilometrów dróg krajowych. W 2012 roku, do 10 grudnia 2012 r. oddano do ruchu 656,72 kilometrów nowoczesnych dróg poprawiających komfort podróżowania i skracających czas podróży (w tym autostrad 294,01 km i 329,72 km dróg ekspresowych). Dzięki temu kierowcy w krótszym czasie pokonają trasę np. ze stolicy do Łodzi, Wrocławia czy Gdańska (Warszawa – Łódź – krócej o 1,5 godz; Warszawa – Wrocław – krócej o 2 godz; Warszawa – Gdańsk – krócej o 1,5 godz).
Wiele z tych dróg zrealizowano za kwoty niższe niż planowane w kosztorysach inwestorskich. Przykładem mogą być chociażby dwa odcinki autostrady A2 Łódź – Warszawa; autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego oraz odcinki drogi ekspresowej S8 z Zambrowa do Wiśniewa i z Wrocławia do Sycowa. Urealniło to ceny budowy dróg w Polsce przybliżając je do cen europejskich. Średnia cena budowy 1 km drogi szybkiego ruchu w Polsce to obecnie ok. 10 mln Euro.
W konsekwencji kierowcy mogą obecnie korzystać z 1366,3 km autostrad i 1097 km dróg ekspresowych, a Program Budowy Dróg Krajowych obowiązujący do 2015 r. został zrealizowany w ponad 60 %.

ZOBACZ TAKŻE
IZOLACJE 11/12/2012
– pobierz PDF

Inwestycje budowlane GDDKiA realizowało 133 generalnych wykonawców. W 2012 r. liczba budujących zmniejszyła się o 8 wykonawców, którzy ogłosili upadłość. Stanowi to 6% wykonawców, którzy mieli podpisane umowy z GDDKiA.

Z uwagi na skalę zamierzeń inwestycyjnych istotnym elementem nadzoru nad realizowanymi inwestycjami jest kwestia prawidłowej jakości budowanych dróg. GDDKiA systematyczne monitoruje jakość robót za pomocą własnych laboratoriów drogowych wyposażonych w nowoczesny sprzęt pomiarowy i diagnostyczny.


Jesteś pracownikiem firmy budowlanej albo projektantem/ architektem? Specjalizujesz się w dziedzinie izolacji lub studiujesz budownictwo? Jeśli jesteś związany z szeroko pojętą branżą izolacyjną lub budowlaną, możesz łatwo zyskać dostęp do fachowych artykułów i najnowszych informacji z branży. Zamów bezpłatny newsletter serwisu www.izolacje.com.pl.


Laboratoria te wykonują co najmniej 10% badań wymaganych przez specyfikację przetargową. Dzięki temu możliwa jest bieżąca kontrola jakości realizowanych prac. W wyniku przeprowadzonych analiz szczególnie zwraca się uwagę na tych wykonawców, u których negatywne wyniki badań laboratoryjnych przekroczyły 25% ogółu badań. Celem jest wychwycenie na jak najwcześniejszym etapie realizacji inwestycji wszystkich nieprawidłowości, tak by wykonawca usunął je niezwłocznie, w ramach podpisanego kontraktu.
W ciągu 11 miesięcy 2012 r. laboratoria drogowe przebadały 63 392 próbki z 61 kontraktów inwestycyjnych, z czego 15% nie spełniało wymagań. Dla przypomnienia w 2010 r. na 700 pobranych próbek 40% nie spełniało wymagań, a w 2011 na 49 065 próbek 18%. Pozwoliło to na wykluczenie już na etapie budowy nieprawidłowości zagrażających najwyższej jakości realizowanych inwestycji.

Prawie 18,5 mld złotych zostało wypłacone przez GDDKiA w okresie styczeń–listopad 2012. Prognozowane wydatkowanie za cały 2012 rok przekracza 22,6 mld zł.

Wydatki związane z remontami na istniejącej sieci drogowej wyniosą do końca 2012 roku około 0,5 mld zł. W roku 2012 w ramach Projektu Utrzymaj Standard doprowadzono do wypracowania nowego modelu zarządzania procesem utrzymania dróg krajowych w oparciu o outsourcing tego typu usług. Z przeprowadzonych analiz wynikało, że oszczędności sięgną 10%. Wyniki rozstrzygniętych postępowań przetargowych pokazały, że oszczędności te sięgają ponad 30%. Obecnie, w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych, ujednolicone zostały umowy, standardy, a także specyfikacje istotnych warunków zamówienia. Dzięki temu powstał jednolity dla całej sieci dróg krajowych system utrzymania. Modelem „Utrzymaj standard” w 2012 roku objętych zostało 831 km autostrad i dróg ekspresowych. Docelowo w tym modelu utrzymywane będą wszystkie drogi, którymi zarządza GDDKiA.

W 2012 r. poprawiło się bezpieczeństwo na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Liczba ofiar śmiertelnych na tych drogach zmniejszyła się o 212 osób, (-15%) w stosunku do roku 2011 (styczeń–listopad).
W 2012 r. GDDKiA zaproponowała utworzenie krajowego programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w oparciu o metodologię synergii następujących obszarów: inżynieria, nadzór, ratownictwo, edukacja. Na jej podstawie opracowywany jest Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Drogowego.
GDDKiA została liderem grupy inżynieria i opracowała w tym roku samodzielnie nowelizację rozporządzenia ministra infrastruktury o znakach i sygnałach drogowych oraz instrukcje wprowadzenia przekroju 2+1 jako uzupełnienie pomiędzy przekrojem 1+1, a dwujezdniowym. Oba przedsięwzięcia są obecnie procedowane przez MTBiGM. Z początkiem 2013 roku zostanie opracowany wieloletni plan prac w zakresie bezpieczeństwa drogowego obejmujący nie tylko przedsięwzięcia inwestycyjne, ale także plan zmian w przepisach dotyczących zasad projektowania, budowy i eksploatacji dróg, a także plan prac badawczych.
Takie działanie pozwoli na efektywne gospodarowanie środkami publicznymi, samo bowiem wprowadzenie zmian do rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych oznacza ok. 30% oszczędności roczne w utrzymaniu oznakowania dla wszystkich zarządców dróg, co w przypadku GDDKiA oznacza oszczędność roczną na poziomie 80 mln złotych.

Plany na 2013 r.
W 2013 r w realizacji będzie 706,3 km dróg, do ruchu zostanie oddanych 401 km dróg, w tym 126,3 km autostrad i 235 km dróg ekspresowych.
Na realizację zadań budowlanych zarezerwowanych jest w programie budowy dróg na lata 2011-2015 18 mld zł z czego 15 mld zł będzie pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego.

Prognozowane wpływy do KFD z tytułu refundacji środków UE to 6,8 mld zł ( w tym POIŚ – 6, 6 mld zł oraz PORPW- 200 mln zł.).
Zaplanowane wpływy z Krajowego Systemu Poboru Opłat (wpływy z elektronicznego i manualnego poboru opłat) w 2013 roku szacowane są w wysokości 1,48 mld zł. W pierwszym kwartale 2013 roku sieć dróg objętych Krajowym Systemem Poboru Opłat zwiększy się o kolejne 300 km. Rozszerzenia nastąpią w styczniu 2013 r. (139,12 km) oraz w marcu 2013 r. (160 km).

Źródło: GGDKiA

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Innowacyjny system kompozytowych wzmocnień konstrukcji »


W przypadku gdy temperatura przekroczy temperaturę zeszklenia, wówczas żywica nie jest... ZOBACZ »


"Wirtualne malowanie" - wykonaj symulację online »

Dobierz najlepszy materiał izolacyjny »

Obok wiedzy na temat produktów, równie istotna jest znajomość technologii, którą... czytaj dalej » Niski poziom ochrony cieplnej generuje wysokie koszty utrzymania budynku, stanowiące duże obciążenie budżetu... czytaj dalej »


Opłacalność paneli fotowoltaicznych - najnowsze informacje i porady »

Uszczelnianie obiektów inżynieryjnych - jak to robią specjaliści?

W przyszłym roku nastąpią znaczne podwyżki cen energii elektrycznej, dlatego też warto zastanowić się nad montażem paneli fotowoltaicznych.
czytaj dalej »

Jak prawidłowo chronić ściany fundamentwe i zapewnić gwarancję żywotności obiektu? czytaj dalej »

Czym skutecznie zaizolować fundament?

Zadaniem hydroizolacji jest zablokowanie dostępu wody i wilgoci do wnętrza obiektu budowlanego. Istnieje kilka rodzajów izolacji krystalizujących, a ich znajomość ułatwia zaprojektowanie i wykonanie szczelnej budowli. czytaj dalej »

 


Jak zapewnić trwałość mocowania elewacji?


Wsporniki przejmują ciężar muru i za pomocą zabetonowanych szyn kotwiących lub kotew przekazują go na ścianę nośną... ZOBACZ »


Zgarnij bony o wartości 100zł. Zobacz jak »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?

3 kroki do Super CashBack
czytaj dalej »

Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa w czyszczeniu... czytaj dalej »

Jak wykonać trwałe posadzki?

Jakich technologii oraz materiałów użyć do wykonania podłóg przemysłowych, naprawy betonów lub przeprowadzenia renowacji posadzek?  czytaj dalej »


Dlaczego hydroizolacja budynków jest tak ważna?

Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »

W budynkach nowo wznoszonych barierę dla wody gruntowej stanowi hydroizolacja zewnętrzna ścian piwnic i izolacja pod płytą fundamentową... czytaj dalej » W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i elektrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest... czytaj dalej »

Jak mocować elewacje wentylowane?


Jak w realnych warunkach zachowują się różne systemy mocowań elewacji wentylowanych? ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Jak zabezpieczyć rury przed stratami ciepła?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Czym powinieneś kierować się przy wyborze odpowiedniej izolacji rur? czytaj dalej »

Najlepszy system stropowy?


Betonowe stropy można produkować na różne sposoby – z betonu przygotowanego na placu budowy lub w fabryce, gdzie panują kutemu optymalne warunki. ZOBACZ »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Alpha Dam Alpha Dam
O FIRMIE Alpha Dam Sp. z o.o. produkuje od ponad 10 lat profesjonalne materiały wodochronne i przeciwwilgociowe dla budownictwa.  Do 2008...
9/2019

Aktualny numer:

Izolacje 9/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne rozwiązania elewacyjne
  • - Jakość wykonania izolacji z szarego styropianu
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.