Pobierz pełny numer IZOLACJI

Pełny numer IZOLACJI 6/2018 [PDF]

możesz pobrać BEZPŁATNIE - po prostu ZAREJESTRUJ konto w portalu

GDDKiA podsumowuje rok 2011

Materiały prasowe  |  16.12.2011
GDDKiA wydała w tym roku na inwestycje więcej niż w latach ubiegłych.
GDDKiA wydała w tym roku na inwestycje więcej niż w latach ubiegłych.
GDDKiA

GDDKiA wydała w tym roku na inwestycje więcej niż kiedykolwiek. Ważne jest także wykorzystanie środków unijnych – tylko do grudnia udało się zrefundować 10 mld zł.

Zgodnie z założeniami otwartych zostało 267,7 km nowych dróg szybkiego ruchu (autostrady: 205,5 km, drogi ekspresowe: 62,2 km). Dzięki temu mamy w Polsce prawie 1100 km autostrad. Dwa odcinki oddanych w tym roku autostrad powstały w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym – odcinek A1 Grudziądz-Toruń (62 km) wybudował Gdańsk Transport Company (GTC), odcinek A2 Nowy-Tomyśl-Świecko (105,9 km) wybudowała Autostrada Wielkopolska S.A.

Przy budowie odc. A i C autostrady A2 Stryków-Konotopa prace toczą się obecnie 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę – już za siedem miesięcy Warszawa powinna być połączona z zachodnią Europą. Jeszcze w tym roku do ruchu zostanie oddanych ponad 8 km odcinek autostrady A1 Gliwice-Maciejów oraz obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (7,9 km) w ciągu drogi S19.

Jednocześnie trwają prace modernizacyjne, podnoszące bezpieczeństwo ruchu drogowego, na istniejącej sieci drogowej. Wydatki związane z zarządzaniem infrastrukturą wyniosły w tym roku 1 859,9 mln zł.

W ciągu zaledwie 8 miesięcy, został wybudowany i wdrożony Elektroniczny System Poboru Opłat, który od lipca zasila Krajowy Fundusz Drogowy, w wysokości zgodnej z założeniami. Tylko w ciągu pierwszych pięciu miesięcy działania systemu przychody do KFD wyniosły ponad 345 mln zł. Pieniądze uzyskane przez viaTOLL są przeznaczane na budowę i modernizację dróg. Przychody generowane są także przez Miejsca Obsługi Podróżnych. Wzdłuż autostrad działa ich już 48, kolejnych 8 usytuowanych jest przy drogach ekspresowych.

W 2011 r. nie udało się także uniknąć problemów. Jednym z nich było chwilowe wielokrotne naliczanie opłat niektórym użytkownikom systemu ViaToll. Błąd zdarzył się w początkowym okresie działania systemu. Wykonawca zwrócił użytkownikom bezpodstawnie pobrane opłaty wraz z odsetkami.
Dodatkowo GDDKiA zobowiązała wykonawcę do współpracy z Główną Inspekcją Transportu Drogowego tak, by użytkownicy nie byli karani administracyjnie, a w przypadku kar już nałożonych – aby zostały one przez GITD uchylone. Obecnie system działa prawidłowo, a jego funkcjonowanie jest na bieżąco kontrolowane.

W wyniku kryzysu finansowego zmniejszono kwoty przeznaczone na realizacje nowych inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych – były to m.in. inwestycje na odcinkach: A18 Olszyna-Golnice (jezdnia południowa) o łącznej długości ponad 70 km oraz S7 Gdańsk-Elbląg odc. Koszwały-Elbląg 41,5 km.
W rezultacie, w 2011 roku nie podpisano planowanych umów na budowę 226,4 km dróg, w tym 70,9 km autostrad, 155,5 km dróg ekspresowych. A 24,5 km to przebudowy i remonty.
Wiadomo już, że do czerwca 2012 r., a więc do mistrzostw Euro, nie uda się zapewnić pełnej przejezdności autostrady A1 na odcinku Kowal-Czerniewice oraz autostrady A4 na odcinkach Tarnów-Korczowa i Bochnia-Wierzchosławice. Uzyskanie przejezdności nie jest także pewne na odcinkach A1 Kowal-Stryków, Świerklany-Gorzyczki oraz A4 Wierzchosławice-Krzyż. Pozostałe odcinki są realizowane zgodnie z planem.

Środki unijne

GDDKiA bardzo sprawnie wykorzystuje środki unijne – jest największym beneficjentem programów unijnych w Polsce. Spośród przyznanych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 10,1 mld euro na inwestycje w latach 2007-2013 zostały podpisane umowy na wydanie ok. 95 proc. środków. Od 1 stycznia 2007 roku Komisja Europejska przekazała za zrealizowane inwestycje ok. 12,2 mld zł. Do końca 2011 roku wykorzystanie środków unijnych powinno osiągnąć poziom 18 mld zł (refundacja z KE) .

GDDKiA złożyła do grudnia 2011 40 wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na kwotę ponad 71 mld zł. Ponad 60 mld zł to kwota, na jaką podpisano 38 umów o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Inwestycje w realizacji

W budowie i przebudowie jest obecnie 1323 kilometrów dróg krajowych. Trwają prace przy budowie 580 km autostrad, 743 km dróg ekspresowych i obwodnic. W ramach PBDK na lata 2011-2015 realizowana jest także przebudowa 615 km istniejącej sieci drogowej. Budowanych jest 28 odcinków autostrad, 43 odcinki dróg ekspresowych oraz 12 obwodnic.

Konsekwentnie realizowany jest kompleksowy nadzór techniczny nad prowadzonymi przez GDDKiA inwestycjami. Celem jest realizacja zadań w dbałości o najwyższą jakość i terminowość wykonania. Wprowadzony w 2010 roku laboratoryjny system zarządzania jakością przynosi rezultaty – liczba wyników niezgodnych z wymaganiami zmalała z 39% do zaledwie 16% mimo, że liczba badań wykonywanych w każdym miesiącu wzrosła ponad dwudziestokrotnie – z 240 do 6600. W 2011 roku GDDKiA stworzyła Program Funkcjonalno-Użytkowy (PFU) i rozpoczęła proces Akredytacji laboratoriów drogowych. W 2011 roku rozpoczęła też opracowanie Wzorcowych Specyfikacji Technicznych dotyczących budowy dróg i mostów.

Zarządzanie istniejącą siecią drogową

Wydatki związane z zarządzaniem infrastrukturą wyniosły w tym roku 1 859,9 mln zł.
Poprawa bezpieczeństwa na istniejącej sieci drogowej realizowana była poprzez:

  1. Bieżące utrzymanie sieci drogowej
  2. Przebudowy dróg
  3. Przebudowy przejść granicznych
  4. Remonty dróg i mostów
  5. Wzmocnienia mostów
  6. System ważenia pojazdów
  7. Likwidację skutków powodzi z 2010 roku

Ponadto GDDKiA podpisała umowę z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów na „Opracowanie kompleksowego Systemu Diagnostyki Stanu Technicznego Nawierzchni dróg krajowych”.
Instytut opracuje metodykę diagnostyki stanu nawierzchni, która będzie spełniała wymagania nowoczesnego zarządzania infrastrukturą drogową i odpowiadała uwarunkowaniom administracji dróg krajowych i autostrad w Polsce.

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Innowacyjny system kompozytowych wzmocnień konstrukcji »


W przypadku gdy temperatura przekroczy temperaturę zeszklenia, wówczas żywica nie jest... ZOBACZ »


"Wirtualne malowanie" - wykonaj symulację online »

Dobierz najlepszy materiał izolacyjny »

Obok wiedzy na temat produktów, równie istotna jest znajomość technologii, którą... czytaj dalej » Niski poziom ochrony cieplnej generuje wysokie koszty utrzymania budynku, stanowiące duże obciążenie budżetu... czytaj dalej »


Opłacalność paneli fotowoltaicznych - najnowsze informacje i porady »

Uszczelnianie obiektów inżynieryjnych - jak to robią specjaliści?

W przyszłym roku nastąpią znaczne podwyżki cen energii elektrycznej, dlatego też warto zastanowić się nad montażem paneli fotowoltaicznych.
czytaj dalej »

Jak prawidłowo chronić ściany fundamentwe i zapewnić gwarancję żywotności obiektu? czytaj dalej »

Czym skutecznie zaizolować fundament?

Zadaniem hydroizolacji jest zablokowanie dostępu wody i wilgoci do wnętrza obiektu budowlanego. Istnieje kilka rodzajów izolacji krystalizujących, a ich znajomość ułatwia zaprojektowanie i wykonanie szczelnej budowli. czytaj dalej »

 


Jak zapewnić trwałość mocowania elewacji?


Wsporniki przejmują ciężar muru i za pomocą zabetonowanych szyn kotwiących lub kotew przekazują go na ścianę nośną... ZOBACZ »


Zgarnij bony o wartości 100zł. Zobacz jak »

Jak dobrać posadzkę do obiektu?

3 kroki do Super CashBack
czytaj dalej »

Wybierz posadzkę, która będzie funkcjonalna i łatwa w czyszczeniu... czytaj dalej »

Jak wykonać trwałe posadzki?

Jakich technologii oraz materiałów użyć do wykonania podłóg przemysłowych, naprawy betonów lub przeprowadzenia renowacji posadzek?  czytaj dalej »


Dlaczego hydroizolacja budynków jest tak ważna?

Chcesz ograniczyć straty ciepła z budynku? Zobacz »

W budynkach nowo wznoszonych barierę dla wody gruntowej stanowi hydroizolacja zewnętrzna ścian piwnic i izolacja pod płytą fundamentową... czytaj dalej » W obecnych czasach rosnące ceny energii cieplnej i elektrycznej skłaniają do analizy strat ciepła w budynkach mieszkalnych. Jedynym sposobem ograniczenia kosztów jest... czytaj dalej »

Jak mocować elewacje wentylowane?


Jak w realnych warunkach zachowują się różne systemy mocowań elewacji wentylowanych? ZOBACZ »


Fakty i mity na temat szarego styropianu »

Jak zabezpieczyć rury przed stratami ciepła?

Od kilku lat rośnie popyt na styropiany szare. W Niemczech i Szwajcarii większość spr... czytaj dalej » Czym powinieneś kierować się przy wyborze odpowiedniej izolacji rur? czytaj dalej »

Najlepszy system stropowy?


Betonowe stropy można produkować na różne sposoby – z betonu przygotowanego na placu budowy lub w fabryce, gdzie panują kutemu optymalne warunki. ZOBACZ »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Izolacje.com.pl... dowiedz się więcej »
Alpha Dam Alpha Dam
O FIRMIE Alpha Dam Sp. z o.o. produkuje od ponad 10 lat profesjonalne materiały wodochronne i przeciwwilgociowe dla budownictwa.  Do 2008...
9/2019

Aktualny numer:

Izolacje 9/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne rozwiązania elewacyjne
  • - Jakość wykonania izolacji z szarego styropianu
Zobacz szczegóły
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl

.